Adient, een Amerikaanse onderneming en de grootste fabrikant van autozittingen ter wereld, gaat in Roemenië zijn productie wederom uitbreiden. Men is reeds sinds 2000 aanwezig in Roemenië op een achttal productielocaties en kent een totaal van 5500 werknemers. Uiteraard speelt dat daarbij de aanwezigheid van de autofabrikanten Renault(Dacia)en Ford een rol, maar zeker ook de lage loonkosten en een aantrekkelijk fiscaal klimaat. Overigens overweegt Mitsubishi ook een productievestiging in Roemenië(participant van de Renault Nissan Alliantie). Voorts heeft het Spaanse auto-onderdelen concern Gestamp(grootste in Europa) begin maart in Pitesti een lokale fabriek overgenomen die onderdelen levert aan Renault en Ford.Onlangs heeft een delegatie van BMW Roemenië bezocht die vooral geinteresseerd zijn in de Roemeense IT oplossingen voor de automobielindustrie zoals onder andere het (autonoom) electrisch en hybride rijden.Hierbij spelen de lage loonkosten derhalve geen rol.
Uiteraard wil iedere EU lidstaat zijn maakindustrie behouden, maar dat zal alleen lukken indien men zijn productie deels verplaatst, want anders verliest men aan concurrentiekracht. Het mag dan ook geen wonder heten dat een aantal Nederlandse toeleveranciers hun productie hebben verplaatst. Het blijft een feit dat de Nederlandse maakindustrie onder ogen moet zien dat de hoge arbeidskosten in Nederland hun internationale concurrentiepositie aantast.