De overname waar al lang sprake van was, is thans definitief geworden nu ook de Roemeense mededingingsautoriteit zijn goedkeuring heeft gegeven. Voor de Roemeense staat die 49% van de aandelen bezit in de thans voormalige Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI) zal er ook sprake van opluchting zijn want hiermee is hoogwaardige werkgelegenheid behouden. De Mangalia-scheepswerf stond al lang op de lijst met bezittingen die Daewoo verkoopt vanwege de enorme financiële problemen die het Deawoo concern al vele jarenkent . Dus hiermede is een vrijwel zeker faillissement van de werf afgewend.
Volgens Damen betekent de acquisitie ‘een versterking van zijn internationale nieuwbouw- en reparatie-activiteiten’. De scheepsbouwer bezit sinds 1999 al een werf in Roemenië, in Galati. Deze werf, de grootste van Damen, ligt aan de Donau. De overgenomen werf in Mangalia ligt aan de Zwarte Zee.
De werf in Mangalia beschikt over drie droogdokken, waarvan de breedte varieert van 48 tot 60 meter. Hierdoor is het volgens Damen mogelijk op deze plek de grootste schepen en offshore-installaties te bouwen.Volgens een woordvoerder richt Damen zich met de twee Roemeense werven nadrukkelijk op de bouw van grote cruiseschepen. ‘Die markt laat een flinke groei zien.’ In totaal heeft het concern wereldwijd 33 werven, die werk bieden aan 9000 mensen. Jaarlijks levert het familiebedrijf rond de 180 nieuwbouwschepen aan klanten.
De scheepswerf Mangalia ligt aan de kust van de Zwarte Zee. De werf is verdeeld over een oppervlakte van 980.000 m² en 1.6 kilometer aan aanlegruimte. De dokken zullen Damen van capaciteit voorzien om de grootste maritieme schepen en structuren te verzorgen. Als zodanig vormt deze stap een strategische aanvulling op de huidige scheepswerfportefeuille van Damen “, aldus de release. Met de scheepswerf Mangalia zal Damen zijn twee grootste scheepswerven in de nabijheid van elkaar hebben.