Nieuwsbrief 8 juni 2020
DRN NIEUWS
Ratio en gevoel uit balans
Nu in een periode nationaal en internationaal diverse(handels)beperkingen worden opgeheven, wordt langzaam duidelijk dat buiten de laboratoria zich een andere wereld bevindt en tekent zich een andere realiteit af die onbedoeld en ongewild uit balans is geraakt.
Maar nog voordat de kruitdampen zijn opgetrokken wagen economen zich aan voorspellingen over het nieuwe normaal en wordt het ook regelmatig door journalisten en politici genoemd. Overigens een sleetse uitdrukking die al 100 jaar oud is en niemand een eensluidende duiding van het begrip kan geven.
Duidelijk is dat economen niet kunnen voorspellen. En in fundamenteel onzekere tijden kunnen economen al helemaal niet voorspellen.
Er liggen nog veel onbeantwoorde vragen die het komende halfjaar beantwoord zullen moeten worden, zoals wat zal het nieuwe normaal zijn? Worden wij blijvend armer door de oplopende staatsschuld? Behouden we onze (hoge) levensstandaard? Zal de groei stabiliseren? Zal China de positie als leidende economische macht overnemen en zullen Europa en de Verenigde Staten de tweede viool spelen? Of weten we deze crisis juist te gebruiken om het fundament te leggen voor nieuwe groei en wellicht ook een meer duurzame groei? Dat blijft voor alsnog gissen. Europese samenwerking zal meer dan ooit noodzakelijk blijken te zijn en met alle middelen zal het protectionisme moeten worden bestreden.
Wij hopen in ieder geval dat het geleidelijk opheffen van de beperkingen zal leiden tot het aantrekken van de economie en dan vooral voor het MKB. De logistieke sector is een goede graadmeter hoe de economie er voor staat en juist daar trekken de volumes weer aan en dat mag een lichtpunt worden genoemd als deze groei zich bestendigt.
Vooralsnog verlopen de verruimingen vrij chaotisch, want iedere Europese lidstaat voert verbeteringen door op hun eigen manier en hun eigen voorwaarden en data zodat men voortdurend op zijn of haar qui-vive moet zijn. Ook al omdat iedere crisis ook nieuwe kansen biedt.
Een recent overzicht van Roemeense wijzigingen kunt u bijgaand aantreffen door hier te klikken.
Let op!
Zoals bekend voltrekken zich thans en in de komende maanden diverse verruimingen van de lockdown. Omdat dit zich op een ongecoördineerde wijze voltrekt met de nodige uitzonderingen is het absoluut noodzakelijk dat u een en ander controleert bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken!
Luchtvaartsector
Vliegverbindingen Amsterdam(en Eindhoven)-Boekarest v.v. grotendeels weer operationeel
Onderstaand geven wij de meest actuele herstelde vliegverbindingen van Tarom, KLM(Amsterdam) en Wizzair(Eindhoven). Met nadruk verzoeken wij u een aantal dagen voor vertrek bij de maatschappij zich te vergewissen of zich een onverhoopte wijziging zich heeft voorgedaan.
De Roemeense quarantaine regeling of de latere aanpassing van zelfisolatie verdient daarbij de aandacht. Wij sluiten niet uit dat deze binnen het tijdbestek van een maand worden opgeheven. Voor vluchttijden, tarieven en reservering verwijzen wij u naar de websites van de betreffende maatschappijen. Let wel: de onderstaande vluchten worden pas na 16 juni a.s. van kracht, alsmede aanvullende voorwaarden en zoals altijd: wijzigingen voorbehouden.
Tarom
Periode van 17.6.2020 t/m 30.6.2020
Vlucht RO 362 – Vertrek van Amsterdam 11.40, Aankomst Boekarest 15.35(lokale tijd – 1 uur tijdsverschil)). Iedere Maandag, Woensdag,Vrijdag, Zaterdag en Zondag
Vlucht RO 361 – Vertrek van Boekarest 08.40, Aankomst Amsterdam 10.40
Vanaf 1.7.2020 reguliere dagelijkse vluchten(2 maal daags)
Vlucht RO 362 -Vertrek van Amsterdam 11.40 -Aankomst Boekarest 15.35
Vlucht RO 361 –Vertrek van Boekarest 08.40 – Aankomst Amsterdam 10.40
Vlucht RO 364 – Vertrek van Amsterdam 20.00 – Aankomst Boekarest 23.45
Vlucht RO 363 – Vertrek van Boekarest 16.55 – Aankomst Amsterdam 18.55
KLM Airfrance
Periode van 17 juni 2020 t/m 3 juli 2020
Vlucht KL 1373 – Van Amsterdam naar Boekarest – Vertrek 09.00
Voor terugvluchten raadpleeg de website van de KLM Airfrance, dagelijkse vlucht
Periode vanaf 4 juli a.s. driemaal daagse vluchten, vertrektijden Amsterdam met bijbehorende vluchtnummers zijn KL 1373 09.30 – KL 1375 13.35 en KL 1379 20.55
Voor terugvluchtenraadpleeg de website van KLM Airfrance
Wizzair
Periode vanaf 22 juni a.s. 5 daagse(tot 22 juni 4 daagse) vluchten
Vluchten op zondagen, maandagen, woensdagen, donderdagen en vrijdagen
Voor vliegtijden en terugvluchten raadpleeg de website van Wizzair. Deze vliegt vanaf Eindhoven Airport naar Boekarest.
Wereldwijde daling vliegtarieven
IATA: Het wereldwijde luchtverkeer herstelde zich in mei als gevolg van dalende ticketprijzen Het wereldwijde luchtverkeer van passagiers is in mei met 30% gestegen, vergeleken met het extreem lage niveau in april, omdat luchtvaartmaatschappijen de prijs van binnenlandse tickets met 23% hebben verlaagd om de terugkeer van klanten te stimuleren, volgens het rapport van de International Transport Association. (IATA), gepubliceerd op woensdag jl., meldt Reuters. “Luchtvaartmaatschappijen hebben contant geld nodig vanwege de crisis veroorzaakt door de coronaviruspandemie (COVID-19) en proberen passagiers aan te moedigen te vliegen door hen lagere ticketprijzen aan te bieden. De moeilijkheid is hogere kosten als gevolg van beperkingen.” zei IATA-hoofdeconoom Brian Pearce, die een moeilijke tijd voor de luchtvaartsector verwacht. In Europa hebben goedkope luchtvaartmaatschappijen, waaronder Wizz Air en Ryanair, aangekondigd dat ze klanten van luchtvaartmaatschappijen verwachten te winnen vanwege lagere prijzen, echter ook de maatschappijen zoals Tarom en KLM Air France hebben hun tarieven sterk verlaagd. De Aziatische markten die door de pandemie zijn getroffen, beginnen zich te herstellen en het binnenlandse verkeer in China, Zuid-Korea en Vietnam neemt volgens IATA met 25% toe.
Logistieke sector
Sterk toegenomen Roemeens belang in markt voor gebruikte bedrijfsvoertuigen.
TRADUS.com, de wereldwijde online marktplaats voor gebruikte bedrijfsvoertuigen en zware machines, introduceert TRADUS PRO aan het begin van het nieuwe jaar. TRADUS PRO is een nieuwe gebruikersversie van de online marktplaats voor professionele handelaren in bedrijfsvoertuigen. Het maakt het eenvoudige en geautomatiseerde aanmaken, beheren en managen van advertenties mogelijk en biedt verkopers zo een hoger gebruiksgemak.
“Wij willen de verkoop van tweedehands bedrijfsvoertuigen zo eenvoudig mogelijk maken en hebben daarom de gebruiksvriendelijkheid van ons advertentiebeheersysteem TRADUS PRO opnieuw aanzienlijk verbeterd. Dit bespaart tijd en geld in het dagelijks leven”, zegt Nadja Sörgel, General Manager van TRADUS.Tradus verhandelt tweedehands landbouwvoertuigen, vrachtwagens, graafmachines, (elektrische) heftrucks en ander zwaar materieel. De online marktplaats verbindt kopers en verkopers uit heel Europa.
Op deze markt is aan de koopzijde de Roemeense belangstelling in april jl. met 34% toegenomen.
In de loop van april kende het handelsplatform een sterke groei van het aanbod (+ 44%) en een aanzienlijke toename van de vraag (+ 19%). Landbouwmachines hadden een licht aanbodtekort, waarschijnlijk doordat het seizoen zonder grote onderbrekingen is begonnen.
Een blik op de afzonderlijke landen laat grote verschillen zien, die deels in tegenspraak lijken met de binnenlandse besmettingsituatie. Polen staat bijvoorbeeld bovenaan in de landenranglijst wat betreft aanbodgroei, ondanks de huidige toename van nieuwe infecties en nog steeds sterke beperkingen, terwijl Spanje, dat een van de meest getroffen landen was, optimistisch een sterke vraag ontwikkelt:
Roemenië is het tweede land waar de interesse van kopers groeit, met in totaal 34% meer weergaven van advertenties. Dit toont aan dat kopers lokaal meer geneigd zijn te investeren in gebruikte bedrijfsvoertuigen, met het grootste aantal in de bouwsector, waar de interesse van kopers met 56% toenam.
“Interessante afzetmarkten zijn momenteel Spanje of Roemenië, daar zien we veel groei in vraag en belangstelling. Aan de andere kant is er een dynamisch groeiend aanbod in Polen en Duitsland ” , zegt Sörgel. Ze vermoedt dat de binnenlandse handel in eerste instantie zal aantrekken, maar de export volgt snel. Hiervan zouden landen als Polen en Duitsland profiteren als traditioneel sterke exportlanden in dit segment. Wat prijsstabiliteit betreft, ziet Sörgel Duitsland en Nederland in een goede positie, omdat vraag en aanbod hier in evenwicht zijn.
De heropleving van de economie, inclusief de bedrijfswagenindustrie, is momenteel een belangrijk onderwerp in heel Europa. Bedrijfsvoertuigen worden immers beschouwd als de ruggengraat van de economische ontwikkeling.
Sector Agri & Food & Zeevisserij
Overzicht van de Roemeense visserij- en aquacultuursector.
Roemenië, gelegen in Zuidoost-Europa, heeft een kustlijn van 256 km lang, wat neerkomt op 5,3% van de totale kustlijn van de Zwarte Zee en 0,5% van de totale kustlijn van de 23 EU-kustlidstaten.Ongeveer 900.000 mensen, of 4,5% van de totale bevolking van Roemenië, wonen in kustgebieden.
Zeevissen is uitsluitend mogelijk in de Roemeense territoriale wateren van de Zwarte Zee. De sector heeft 757 vissers in dienst. De nationale vissersvloot is grotendeels kleinschalig, dat wil zeggen vaartuigen met een lengte van minder dan 12 meter. Roemenië had in 2017 155 geregistreerde schepen, waarvan de overgrote meerderheid (131) minder dan 12 meter was. Slechts 5 schepen zijn tussen de 18 en 29 meter. In 2017 waren de vangsten en aanlandingen op zee in totaal 9 553 ton als gevolg van de toegenomen vraag naar rapana, die in totaal 9 244 ton bedroeg. De vloot is gericht op kleine pelagische soorten, zoals de ansjovis ( Engraulis encrasicolus ) en de Europese sprot ( Sprattus sprattus ). Daarnaast vangt hij platvis (tarbot ( Psetta maxima )), wat haai / hondshaai.Door de zeeslak uit de totale vangst van de zee te halen, wordt in de maritieme sector zelfs slechts 309 ton andere zeevruchten gevangen.
Europese sprot en tarbot zijn onderworpen aan TAC’s (Total Allowable Catches).In 2019 bedroeg het quotum voor sprot 3 442 ton, terwijl het quotum voor tarbot 57 ton was, maar de vangsten waren veel lager, slechts 28 ton voor sprot en 43 ton voor tarbot.De visserijactiviteit is seizoensgebonden en is afhankelijk van de weersomstandigheden in de Zwarte Zee, waar er grote temperatuurverschillen zijn tussen winter en zomer, evenals harde wind.
Alle aangelande vis wordt gebruikt voor menselijke consumptie.De belangrijkste havens die vissers gebruiken om vangsten aan te landen, zijn Mangalia, Olimp, Costineşti, Mamaia en Cape Midia.Visserij en aquacultuur zijn van bijzonder belang in afgelegen gebieden, waar ze de enige inkomstenbron vormen voor de lokale bevolking.
Binnenvisserij
De totale oppervlakte van de binnenwateren is meer dan 7 000 km², ongeveer 3% van de totale oppervlakte van het land.De Donau heeft een totale lengte van 1 074 km in Roemenië, wat overeenkomt met ongeveer 3 430 km² en een gemiddelde inhoud van ongeveer 2,23 miljoen m³ water.Daar bevindt zich de belangrijkste binnenvisserij.Andere gebieden die van belang zijn voor de binnenvisserij worden geschat op 500 000 ha stilstaand water, 66 000 km stromend water in de bergen, heuvels en vlakten.
De binnenvisserij is een fulltime bezigheid die voornamelijk wordt beoefend door traditionele vissers.In de meeste gevallen is het een zelfvoorzienende activiteit.Commerciële binnenvisserij vindt plaats in rivieren, vijvers en reservoirs, waaronder de rivier de Donau, de Donau-delta en het biosfeerreservaat van de Donau-delta.In 2017 waren ongeveer 2731 vissersboten en meer dan 4 103 vissers betrokken bij de binnenvisserij, met een totale geschatte vangst van 3 592 ton.Bijna alle (96%) schepen en vissers (97%) zijn geconcentreerd op de Donau en de overstromingsgebieden, de Delta en enkele van de voormalige lagunes.
Cyprinide soorten domineren de vangst. Goudvissen ( Carassius auratus ) en zoetwaterbrasems ( Abramis brama ) vertegenwoordigen respectievelijk 41% en 10% van het totaal. Van de rest is 13% pontic shad ( Alosa pontica ), een lid van de haringfamilie.
Aquacultuur
Aquacultuur is overwegend zoet water en de landvoorraden van het land en de beschikbaarheid van binnenwateren bieden uitstekende omstandigheden voor het kweken van vis.De belangrijkste gekweekte vissoorten zijn leden van de cypriniden, vooral gewone karpers.Andere soorten zijn forel, snoekbaars en snoek.In totaal produceerde de aquacultuursector in 2017 12 209 ton. De groei van de aquacultuurproductie kan worden toegeschreven aan de uitgebreide productie van gewone karpers in de polycultuur, extensief of semi-intensief.
In 2015 waren er in het land ongeveer 635 productiefaciliteiten. Bijna alle bedrijven produceerden zoetwatervis.Biologische karper is in 2016 op 29 boerderijen geproduceerd. De productie van nieuwe soorten, zoals steur, is nog steeds laag.Onlangs zijn uitgebreide viskwekerijen multifunctioneel geworden en bieden diensten zoals ecologisch toerisme, recreatievisserij en educatieve activiteiten met betrekking tot kennis over en bescherming van de aquatische biodiversiteit.Er is een trend om het huidige aanbod van aquacultuuractiviteiten te diversifiëren en uit te breiden.
Verwerking en handel
In 2016 waren er 31 geregistreerde visverwerkende bedrijven, die 1 343 mensen in dienst hadden.De verwerkende industrie had een productiewaarde van € 88,7 miljoen met een toegevoegde waarde van € 10,2 miljoen.In 2017 werd 20.170 ton geproduceerd, waarvan geconserveerde / bereide en diepgevroren hele zeevis de belangrijkste productsoorten waren. De inheemse soorten die gewoonlijk voor verwerking worden gebruikt, zijn karper, zilverkarper, grootkopkarper, brasem, meerval, baars, snoek en forel.De meest voorkomende geïmporteerde mariene soorten die voor verwerking worden gebruikt, zijn zalm, haring, sprot en makreel.Er is een grote verscheidenheid aan producten met toegevoegde waarde, zoals salades, gerookte vis en marinades, evenals primaire verwerkte vis (zonder kop, gestript of geportioneerd).
Roemenië importeert grote hoeveelheden visserij- en aquacultuurproducten.De invoer is sinds 2011 gestaag toegenomen en bereikte een waarde van € 286 miljoen en een volume van 110 000 ton in 2017. Meer dan vier vijfde van alle invoer komt uit andere EU-lidstaten met Nederland (13%), Polen (10% ), Italië (8%), Spanje (8%) en Duitsland (8%) zijn de belangrijkste leveranciers.Makreel, heek en haring zijn de belangrijkste importsoorten.De afgelopen jaren zijn zeebaars, zeebrasem, forel en zalm als belangrijke import naar voren gekomen.Van de niet-EU-landen is Turkije de belangrijkste bron van grondstoffen.De invoer daaruit was 9,9 miljoen euro waard en bedroeg 3 089 ton.
De Roemeense exportniveaus fluctueerden de afgelopen jaren.In 2017 exporteerde Roemenië 24 428 ton (inclusief 17 822 ton vismeel) aan visserij- en aquacultuurproducten ter waarde van € 40 miljoen.De belangrijkste exportmarkt was de EU (92%), waar Frankrijk, Italië, Bulgarije en Griekenland de belangrijkste bestemmingen waren.Moldavië was de grootste niet-EU-bestemming en ontving de helft van alle niet-EU-uitvoer.Zalm was de grootste goederengroep die naar Moldavië werd geëxporteerd.Roemenië is dus een netto visimporterend land.
Consumptie
Roemeense consumenten geven traditioneel de voorkeur aan vleesproducten en de consumptie van visserij- en aquacultuurproducten ligt ver onder het EU-gemiddelde.Het nationaal gemiddelde schijnbare verbruik van vis en zeevruchten heeft de afgelopen jaren echter een opwaartse trend gevolgd tot 6,2 kg per hoofd van de bevolking in 2015 (equivalent levend gewicht).Het merendeel van de vis- en visserijproducten wordt gedistribueerd en verkocht via supermarktketens.De huishoudelijke consumptie van Roemenië wordt gedomineerd door levende / verse vis, gevolgd door bevroren vis en gemarineerde en bereide producten.De vier meest geprefereerde soorten zijn forel, karper, makreel en zalm.
Uitdagingen
De belangrijkste uitdagingen in de commerciële binnen- en zeevisserij zijn de behoefte aan modernisering van havens en vissersvaartuigen, bevordering van visserijproducten en implementatie van een geïntegreerd traceerbaarheidssysteem voor het monitoren van de gehele toeleveringsketen.Predatie door wilde vogels en dieren en onsamenhangende en onredelijk beperkende wetgeving belemmeren de ontwikkeling van de aquacultuursector.Andere externe beperkingen zijn onder meer klimaatverandering, het gebrek aan innovatie en de inefficiënte samenwerking tussen boeren en wetenschap.
Uitdagingen in de verwerkende sector hebben betrekking op de efficiëntie van productieactiviteiten, het gebruik van toegewezen structuurfondsen en overheidsinterventiemaatregelen.De sector moet diversifiëren naar nieuwe en waardevolle soorten om nieuwe nationale en internationale markten aan te trekken.
Handige links voor Roemenië
- Ministerie van Landbouw en Plattelandsontwikkeling
- ANPA (Nationaal Agentschap voor visserij en aquacultuur)
- Beheersautoriteit voor operationeel visserijprogramma (Roemeens)
- RomFish – Association of Fish Producers (Roemeens)
- Danube Delta National Institute for Research and Development
- Donau Delta Biosphere Reserve Authority
- Nationaal instituut voor marien onderzoek en ontwikkeling
- Het onderzoeks- en ontwikkelingsstation voor viscultuur
Topspelers in Fish and Seafood Market in Roemenië zijn:
– Dayseaday Fresh B.V.(Oceanis Seafood Europe SRL)
– Negro 2000 SRL
– NORDIC IMPORT EXPORT CO SRL
– SC Macromex SRL
– SC MEDASIMPEX SRL
– SC Miadmar HDP SRL
– SC Ocean Fish SRL
– SC RADAN IMPEX SA
– Serpico Trading SRL
– STORE FISH & SEAFOOD SRL
(Bron: Eurofish)
Maritieme Sector
Opsteker voor Damen: Duitse miljardenorder definitief
De fusie tussen Duitse scheepsbouwers German Naval Yards Kiel en Lürssen Group heeft de weg vrijgemaakt voor de Duitse marine-order van Damen Shipyards van 5,3 miljard euro.
De Duitse defensieministerie Annegret Kramp-Karrenbauer heeft bevestigd dat Naval Yards zijn bezwaren tegen de gunning van de opdracht voor de bouw van de vier MKS 180 fregatten heeft ingetrokken. Die ging begin dit jaar naar een consortium onder leiding van Damen Schelde Naval Shipbuilding. Verliezer Naval Yards maakte bezwaar en kondigde een juridische procedure aan.
Aangezien Lürssen Group nu deel uitmaakt van het door Damen geleide consortium en Naval Yards van plan is de krachten te bundelen met Lürssen, is dat traject van de baan. De Duitse minister van Defensie Annegret Kramp-Karrenbauer heeft laten weten blij te zijn dat de gunningsprocedure nu kan worden voortgezet. Ze hoopt de contracten nog dit jaar te kunnen tekenen.
Grootste exportorder ooit
Het gaat om de grootste Duitse naoorlogse defensie-opdracht. Anderzijds is het voor de Nederlandse scheepsbouw met afstand de grootste exportorder ooit. De Bondsregering besloot het project Europees aan te besteden nadat eerdere opdrachten aan Duitse werven waren uitgelopen op kostenoverschrijdingen en vertraging.
Niettemin stond de Duitse industrie en een flink deel van de Bondsdag op zijn achterste benen toen Damen als winnaar uit de bus kwam. Minister Kramp-Karrenbauer moest daarop beloven dat Europese aanbesteding een eenmalige actie was.
Damen heeft de opdracht bij monde van woordvoerder Robin Middel bevestigd: ‘Het is nu duidelijk dat we samen met onze Duitse partners de winnaar zijn geworden in deze Europese aanbesteding. Het Duitse parlement is nu aan zet om de definitieve beslissing te nemen. We wachten dit met vertrouwen af.’
Blohm + Voss
De vier 155 meter lange schepen worden gebouwd op de Blohm + Voss-werf in Hamburg en op andere locaties van de Lürssen-groep. Damen wil er zo voor zorgen dat zo’n 80% van de orderwaarde aan de Duitse industrie ten goede komt. Thales Nederland, dat onder meer de vuurgeleidingssytemen levert, gaat zo’n 70% van zijn aandeel via zijn Duitse dochter leveren.
De fregatten worden multifunctioneel en worden daarom MehrzweckKampfSchiffe genoemd. Ze moeten twee jaar in een gebied op missie kunnen blijven en ze kunnen met modules per missie worden aangepast. De order omvat modules voor antipiraterij-missies en onderzeeboot-verdediging. De vaste bemanning gaat 110 koppen tellen.
Eerste elektrische baggervaartuig van Damen Shipyards
Damen Shipyards Group heeft koers gezet richting verdere verduurzaming van haar gebouwde schepen. In dat kader heeft zij haar eerste elektrische cutterzuiger (ECSD 650) ontwikkeld. Met elektrische motoren die het baggervaartuig aandrijven, maakt de ECSD 650 baggerprojecten zonder uitstoot mogelijk. De elektrische motor zorgt bovendien voor aanzienlijke vermindering van het geluidsniveau, waardoor het vaartuig geschikt is voor projecten in dichtbevolkte en milieugevoelige gebieden.
Modulair gemak
De ECSD is een modulair baggervaartuig, gebaseerd op de succesvolle scheepsbouwfilosofie van Damen. Demonteerbaar voor transport en eenvoudig te monteren op de meest afgelegen locaties. Door de standaardisatie van het ontwerp was Damen in staat om zeer snel dit duurzame schip te produceren. Eenvoudigweg door de dieselmotoren te vervangen met elektrische. Dit zonder dat er een re-engineering nodig was. De standaardisatie zorgt verder ervoor, dat de ECSD eenvoudig kan worden aangepast aan de lokale stroomvoorziening.
Elektrisch zenuwcentrum
Bij de conventionele CSD 650 dienen de achterste zijpontons alleen voor het drijfvermogen; bij de ECSD wordt het stuurboordzijponton het elektrisch zenuwcentrum. Het laagspanningssysteem van het baggerschip vereenvoudigt het onderhoud, zonder dat een speciale opleiding voor de bemanning nodig is. De vermindering van de trilling tijdens het baggeren zelf, zorgt voor comfortabelere werkomstandigheden voor de opvarenden.
Verbinden, uitlijnen, integreren
Damen salesmanager Sjoerd de Bruijn: “De ECSD is slechts één voorbeeld van de producten en diensten die Damen heeft ontwikkeld, waarmee we ons richten op het doel om de meest duurzame scheepsbouwer ter wereld te worden. Onze rol hierin is niet alleen het bouwen van elektrische schepen. Als integrator zorgen we voor koppeling van belanghebbenden uit de industrie en de academische wereld. Op deze manier bouwen we een kennisnetwerk op, dat de bredere ontwikkeling van duurzame oplossingen stimuleert en de levensvatbaarheid van de maritieme sector op de lange termijn garandeert”.
De 3 E’s: Een paraplu van duurzaamheid
Damen’s werk aan de elektrificatie van de maritieme sector valt onder de zogenaamde E3-paraplu: milieuvriendelijk (environmental friendly), efficiënt in gebruik en economisch rendabel. De scheepswerf werkt momenteel aan een aantal projecten voor elektrische schepen. Deze projecten omvatten onder andere zeven volledig elektrische Damen Ferry’s voor de stad Kopenhagen (Denemarken). Deze veerboten hebben een volledig emissie-loos aandrijfsysteem, waardoor de totale uitstoot van het openbaar vervoer in Kopenhagen met 2,5% voor CO2, 10% voor NOx en 66% voor fijnstof zal dalen. Damen bouwt ook twee Road-Ferry’s voor Ontario (Canada). Dit zijn de eerste volledig elektrische veerboten in Noord-Amerika. Zij zullen de CO2-uitstoot met maar liefst 7 miljoen kg per jaar verminderen.
De zes Island Class Ferry’s, die Damen bouwt voor BC-Ferry’s in British Columbia (Canada), varen met een hybride aandrijfsysteem. Deze kan eenvoudig worden omgebouwd naar vol-elektrisch. Dit gebeurt wanneer de juiste infrastructuur daarvoor ter plaatse aanwezig is. In opdracht van de haven van Auckland (Nieuw-Zeeland) bouwt Damen daarnaast ’s werelds eerste volledig elektrische sleepboot.
Alewijnse levert elektrische installatie bij mid-life refit Zr. Ms. Pelikaan
Alewijnse levert de complete elektrische engineering bij de mid-life refit van Zr.Ms. Pelikaan, een ondersteuningsvaartuig van de Koninklijke Marine. Damen Shipyards Den Helder contracteerde Alewijnse in augustus vorig jaar, waarna het werk in januari van start ging in Den Helder en op de Damen werf in Harlingen.
Zr.Ms. Pelikaan speelt een belangrijke rol bij veiligheidsoperaties en nood- en humanitaire hulp in het Caribische gebied. Alewijnse levert een uitgebreid pakket aan elektrische diensten tijdens het refit project, zoals de engineering, levering en installatie van apparatuur, projectcoördinatie en inbedrijfstelling van alle elektrische systemen aan boord, zoals de installatie van splinternieuwe telefoon-, radar-, CCTV- en alarm- en monitoringsystemen. Het bedrijf is sterk gericht op innovatie en kan het schip daarom voorzien van de meest actuele en toekomstgerichte systeemoplossingen.
Defensie & veiligheid
Alewijnse kreeg de opdracht voor Zr.Ms. Pelikaan vanwege de hoge kwaliteit van de technische apparatuur en expertise, en de eerdere ervaring bij het ontwerpen en installeren van de elektrische systemen bij de nieuwbouw op de Roemeense werf van Damen Shipyards Galati in 2005. Daarnaast heeft het bedrijf jarenlange ervaring met Damen bij de bouw van schepen voor defensie en veiligheid. De uitgebreide ervaring en expertise met marineschepen is belangrijk om het project in een korte doorlooptijd met succes te kunnen afronden, zodat Zr.Ms. Pelikaan op tijd is uitgerust voor nieuwe operaties tijdens het orkaanseizoen in het Caribisch gebied.
Door de recente corona crisis heeft het project wel te maken met extra uitdagingen. Perry Eikelenboom, contract manager bij Alewijnse, legt uit: “Onze topprioriteit is de veiligheid van ons personeel en co-werkers op dit project. Essentieel daarbij is het in achtnemen van de sociale afstandsregels en het minimaliseren van het aantal mensen per werklocatie, al legt dit wel druk op het projectschema. Gelukkig werken we in nauwe samenwerking met de werf en door samen de veiligheidsmaatregelen te volgen, kunnen we zowel efficiënt als veilig te werk gaan.”
Efficiënte uitvoering
Jan-Dirk Boomsma, project manager bij Damen Shipyards Den Helder, beaamt dit: “Alewijnse was de logische keuze voor het elektrische deel van dit project. Het bedrijf heeft uitgebreide ervaring met Zr.Ms. Pelikaan en andere marineschepen. We zien deze ervaring duidelijk terug bij de efficiënte uitvoering van dit project. De samenwerking is erg goed en door ons teamwerk kunnen we de projectwerkzaamheden volgens schema afronden met inachtneming van de belangrijke veiligheidsmaatregelen op de werf.”
Covid-19 ontwikkelingen
Lager sterfte cijfer in Centraal-en Oost-Europa
Volgens de Verenigde Naties telt Oost-Europa tien landen met ongeveer 250 miljoen inwoners. In het enorme, uitgestrekte gebied zijn meer dan 250.000 besmettingen vastgesteld, maar met nog geen vijfduizend bevestigde sterfgevallen ligt het sterftecijfer relatief laag, blijkt uit cijfers van het Johns Hopkins Institute. Wat is het geheim van deze aanpak?Ten tijde van publicatie zijn in heel Centraal- en Oost-Europa 4.764 doden gemeld. Rusland (1.723), Roemenië (891) en Polen (756) tellen meer dan vierhonderd sterfgevallen, terwijl Wit-Rusland, Oekraïne, Tsjechië, Slowakije, Bulgarije, Hongarije en Moldavië onder die grens zitten.
Roemenië wijzigt duiding State of Emercency in State of Alert.
Omstreeks medio mei werd met de State of Alert onder andere als verruiming aangekondigd dat voor hun de institutionele quarantaine zou vervallen en werd gewijzigd in zelfisolatie. Dit was echter alleen bedoeld voor Roemeense staatsburgers.
Nederland bevindt zich in de Rode Zone vanuit Roemeens perspectief
Ander landen van deze rode zone zijn Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, VK, VS, Turkije, Italië en België.
Deze zones betekenen:
Groen = Geen bijzondere veiligheidsrisico’s
Geel = Let op, veiligheidsrisico’s
Oranje = Alleen noodzakelijk reizen
Rood = Alle reizen worden ontraden
Nederlands reisadvies voor Roemenië(Code Oranje)
Update: 3 juni 2020, 9:45
In Roemenië geldt tot en met 15 juni 2020 de staat van alertheid. Supermarkten en apotheken zijn geopend. Scholen, bars, restaurants dergelijke zijn gesloten. Vanaf 1 juni zijn hotels en terrasjes geopend, waarbij bepaalde voorzorgsmaatregelen moeten worden nageleefd. Zo wordt mogelijk naar uw naam en telefoonnummer gevraagd.
Vanaf 15 mei is het dragen van een masker dat mond en neus dekt verplicht in winkels, openbaar vervoer, op het werk en in andere gesloten ruimtes.
Commercieel vluchtverkeer met Nederland is tot 16 juni gestaakt.
Bij aankomst in Roemenië vanuit Nederland of ongeacht welk ander land, geldt verplichte thuisisolatie gedurende 14 dagen.
Dit geldt ook voor alle andere personen die op hetzelfde adres wonen. Mocht u deze andere personen willen beschermen of mocht u geen woonadres in Roemenië hebben, dan kunt u ervoor kiezen om in een door de autoriteiten aangewezen faciliteit te worden geplaatst.
Beweging binnen/buiten de stad?
Sinds 1 juni is ook beweging tussen steden weer vrij toegestaan.
Roemenen in het buitenland
COVID-19 gerelateerde Roemenen in het buitenland zijn 3074; dodental in het buitenland is 106.
Maar liefst 3074 Roemeense onderdanen in het buitenland zijn besmet met het nieuwe coronavirus en er zijn 106 coronavirusgerelateerde sterfgevallen onder Roemenen in het buitenland gemeld, informeert de Strategic Communication Group (GCS) zaterdag.
Volgens de aangehaalde bron zijn 1699 met coronavirus besmette Roemenen in Italië, 561 – in Spanje, 84 – in Frankrijk, 583 – in Duitsland, 87 – in het Verenigd Koninkrijk, 28 – in Nederland, 2 – in Namibië, 3 – in de VS, 4 – in Oostenrijk, 3 – in België, 6 – in Japan, 2 – in Indonesië, 2 – in Zwitserland, 2 – in Turkije, en één in elk Argentinië, Tunesië, Ierland, Luxemburg, Verenigde Arabische Emiraten, Malta, Brazilië en Zweden.
Het dodental van Roemenen in het buitenland sinds het begin van de COVID-19-pandemie is 106: 31 in Italië, 19 in Frankrijk, 35 in het VK, 9 in Spanje, 6 in Duitsland, 2 in België en één in elk Zweden, Zwitserland, de Verenigde Staten en Brazilië.
De statistieken van de 22 Roemenen in het buitenland die positief voor coronavirus hebben getest en inmiddels genezen zijn verklaard, zijn als volgt: 9 in Duitsland, 9 in Frankrijk, 2 in Indonesië, één in Luxemburg en één in Tunesië, zei de GCS ook.
De autoriteiten bevelen de Roemenen aan om alleen de via officiële bronnen geverifieerde informatie in overweging te nemen en de gratis lijn 0800.800.358 te bellen voor aanbevelingen en andere informatie. Dit is geen noodnummer, maar een telefoonlijn die uitsluitend is bedoeld om de burgers te informeren.
Roemenen in het buitenland kunnen informatie opvragen over de preventie en bestrijding van het coronavirus via een speciale lijn +4021.320.20.20.
Maar liefst 1.384.703 gevallen van COVID-19 zijn gemeld op 29 mei in de EU / EER, het Verenigd Koninkrijk, Monaco, San Marino, Zwitserland en Andorra. De meeste gevallen zijn geregistreerd in Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Schengen – Discriminerende werking tegen drie EU-lidstaten
Euronews: de EU ervaart nu op grote schaal wat er gebeurt in de drie niet-Schengenlanden.
Rijden in Europa tijdens een pandemie betekent lange wachtrijen en strikte grenscontroles, merkt Euronews op, geciteerd door Rador, eraan herinnerend dat de Roemeense afgevaardigde Dacian Cioloş, het hoofd van de liberale groep, twee weken geleden een video heeft gefilmd om aan de kaak te stellen situatie, tijdens het rijden van Boekarest naar Brussel.
De Europese Commissie heeft vorige week haar aanbevelingen voor het heropenen van grenzen gepresenteerd en verschillende landen werken aan het plan. De uitvoerende macht van de Gemeenschap stelt echter dat alle discriminerende maatregelen moeten worden vermeden. “Als het gaat om het openen van toerisme, reizen en horeca, zijn we heel duidelijk geweest in onze aanbevelingen – er is geen mogelijkheid tot discriminatie. Elke maatregel moet gebaseerd zijn op onze aanbevelingen en mag niet discriminerend zijn “, zegt Margaritis Schinas, vice-voorzitter van de Europese Commissie.
Maar zelfs als de binnengrenzen weer opengaan, verandert er niets voor Roemenië, Bulgarije en Kroatië, de landen die niet tot het Schengengebied van vrij verkeer behoren.
Stemmen van het Europees Parlement leggen uit dat Europeanen nu op grote schaal hebben ervaren wat deze drie landen gewoonlijk doorstaan en vragen om een heroverweging van hun (Schengen) toetreding. “Dit is het moment om een politieke boodschap te sturen aan al die EU-burgers die zich nog aan de Schengenpoorten bevinden. Ze moeten op dezelfde manier worden behandeld als de anderen “, zegt Dragoş Tudorache, een Roemeens liberaal EP-lid.
Het Europees Parlement en de Europese Commissie zijn van mening dat deze drie landen technisch voorbereid zijn (voor integratie), maar sommige lidstaten, zoals Frankrijk en Nederland, hebben dit voorkomen, merkt Euronews ook op.
Economische Cijfers & Trends
Impact van COVID-19 op bevolkingsconsumptie
De COVID-19-coronaviruscrisis heeft geleid tot een toename van de verkoop van sommige goederen en een afname van andere, in Roemenië en in de Europese Unie als geheel, en Eurostat heeft de impact op de handel gemeten – per categorie goederen en distributiekanalen.
Het Europees Bureau voor de Statistiek heeft de door de nationale instellingen verstrekte gegevens verzameld en heeft een beeld geschetst van de impact van COVID-19 op de bevolkingsconsumptie, waarbij de stijging in maart 2020 ten opzichte van februari 2020 enerzijds is vergeleken met de gemiddelde toename in Maart 2010-2019 vergeleken met februari 2010-2019 daarentegen.
In het geval van Roemenië hadden we voor voedingsmiddelen een gemiddelde stijging van de consumptie met 0,3% per jaar in maart van de periode 2010-2019 vergeleken met februari 2010-2019, en in maart 2020 hadden we een plotselinge stijging van 2,6% , vergeleken met februari 2020.
Voor non-food producten hadden we een gemiddelde stijging van 1,1% in maart 2010-2019, zodat we in maart 2020 een plotselinge daling hebben van 6,7% ten opzichte van februari.
In textiel was de negatieve impact van de coronaviruscrisis het sterkst in Roemenië: van een gemiddelde stijging van 3% in maart 2010-2019 (vergeleken met februari van dezelfde periode), bereikten we een scherpe daling van 54,3% in Maart 2020 (vergeleken met februari 2020).
In plaats daarvan steeg de verkoop van gezondheidsproducten als gevolg van het coronavirus in Roemenië: van een gemiddelde stijging van 1,1% in maart 2010-2019 bereikten we een stijging van 6,3% in maart 2020 (vergeleken met februari ).
De verkoop van computers en boeken daalde in maart met gemiddeld 0,2% in vergelijking met februari 2010-2019.
Maar in maart 2020 was in vergelijking met februari 2020 de daling veel dieper: 8,3%.
In elektro en meubels steeg de omzet in maart met gemiddeld 3,8% in vergelijking met februari 2010-2019, maar in maart 2020 in vergelijking met februari 2020 daalde de verkoop van deze producten met 9,3%.
Tegen de achtergrond van de reisbeperking nam het verbruik van autobrandstof in Roemenië in de eerste maand van het coronavirus plotseling af. Als we in maart een gemiddeld verbruikstoename van 2,8% hadden ten opzichte van februari 2010-2019, bereikten we in maart 2020 een plotselinge daling van de brandstof met 11,5% in vergelijking met februari.
Zoals te zien is in de onderstaande tabel, zijn er enkele variaties geweest in de ontwikkelingen tussen de EU-lidstaten, voornamelijk als gevolg van verschillende lockdown-maatregelen die van land tot land zijn vastgesteld, zoals waargenomen door Eurostat. Roemenië loopt echter in de algemene trends van het EU-gemiddelde.
Wat commerciële distributiekanalen betreft, was de online handel het meest in trek bij de COVID-19-coronaviruscrisis in Roemenië, terwijl in de hele EU de fysieke supermarkten in maart 2020 stegen in vergelijking met maart 2010-2019.
In het geval van Roemenië daalde de totale detailhandel in de eerste maand van het coronavirus. als we in maart 2010-2019 een gemiddelde stijging van 0,9% hadden ten opzichte van februari, bereikten we in maart 2020 een afname van 3,6% ten opzichte van februari 2020.
In de detailhandel leverden supermarkten echter ook een positieve bijdrage aan het coronavirus. In maart 2010-2019 vergeleken met februari correspondent hadden we een stijging van slechts 0,4% van het verbruik in supermarkten. In plaats daarvan hadden we in maart 2020 vergeleken met februari 2020 een toename van 2,6% in de consumptie in supermarkten.
De winkelcentra werden echter zwaar getroffen door de beperkende maatregelen die de autoriteiten vanaf 21 maart 2020 tijdens de noodtoestand hebben genomen. Normaal gesproken hadden winkelcentra in maart 2010-2019 een gemiddeld verbruikstoename van 2,4% per jaar in vergelijking met februari 2010-2019. Plots daalde het verbruik in maart 2020 met 4,5% in vergelijking met februari 2020, in het geval van winkelcentra. En dit onder de omstandigheden waarin de sluitingsmaatregelen de supermarkten in de winkelcentra niet sloten.
Ten slotte steeg de internetverkoop in maart 2010-2019 met gemiddeld 1,2% in vergelijking met februari 2010-2019 in Roemenië. De online handel groeide in maart 2020 echter nog sterker dan in februari 2020: met 4,8%.
Wat de distributiekanalen betreft, is Roemenië ook in lijn met de algemene trends in de EU, maar het effect van de coronaviruscrisis werd in ons land in maart 2020 minder sterk gevoeld. Zo daalden de winkelcentra met 17,8% in Maart vergeleken met februari 2020 in de 27 EU-landen en in het eurogebied was de daling 24,8%.
Statistici hebben ook in sommige landen, zoals Duitsland, een paniekwinkelfenomeen waargenomen, waarbij consumenten massaal goederen zoals ontsmettingsmiddelen, meel en toiletpapier hebben gekocht en voorraden hebben aangelegd. Maar dit paniekaankoopfenomeen was volgens Eurostat van korte duur.
EBRD-schatting: economische daling van 4% in 2020 voor Roemenië. Hoe de instelling andere landen in de regio ziet
Volgens een rapport van de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBWO) zou de Roemeense economie in 2020 met 4% kunnen dalen als gevolg van de pandemie van het coronavirus. De instelling ziet ook een mogelijke stijging van 4% in 2021.
Volgens de geciteerde bron wordt de krimp van de economie gedeeltelijk verklaard door de hoge blootstelling aan de Italiaanse economie – de uitvoer van goederen naar Italië vertegenwoordigt 10% van het totaal. Italië is echter ook een belangrijke bron van overmakingen voor Roemenië en vertegenwoordigt ongeveer een derde van de totale bedragen die het land binnenkomen.
De groei in 2021 zal naar verwachting worden aangevoerd door de particuliere sector nadat deze is hersteld. De toename hangt echter af van de geleidelijke versoepeling van beperkingen om de verspreiding van het virus te verminderen en in de tweede helft van het jaar weer normaal te worden.
Het goedgekeurde pakket fiscale stimuleringsmaatregelen, van ongeveer 3% van het BBP, heeft tot doel liquiditeit te injecteren en banen te behouden. Extra steun kan in het kader van de begrotingssituatie beperkt zijn, met een tekortdoelstelling van 6,7% van het BBP in de aangepaste begroting.
EBRD-schattingen voor andere landen
Roemenië boekte in het eerste kwartaal van 2020 de hoogste economische groei onder de landen van de Europese Unie, vergeleken met dezelfde periode in 2019, volgens voorlopige gegevens van het Europees Bureau voor de statistiek (Eurostat). Deze stijging vond plaats bij een economische daling in de hele EU van 2,6%, de grootste daling sinds het derde kwartaal van 2009.Op het niveau van het eurogebied was de economische achteruitgang in de eerste drie maanden zelfs nog hoger – 3,2%.
Bovendien is Roemenië een van de weinige drie EU-landen met een kwartaalgroei.
De grootste jaarlijkse expansie in de EU tussen januari en maart 2020 werd geregistreerd in Roemenië (2,7%), Litouwen (2,5%) en Bulgarije (2,4%), en de belangrijkste daling was in Frankrijk ( min 5,4%), Italië (min 4,8%), Spanje en Slowakije (beide min 4,1%), volgens gegevens van Eurostat, volgens Agerpres.
Ook in het eerste kwartaal van 2020, in vergelijking met de voorgaande drie maanden, daalde het eurogebied met 3,8% en daalde de EU met 3,3%, de sterkste daling sinds de introductie in 1995.
De enige driemaandelijkse stijgingen in de EU tussen januari en maart 2020 werden gemeld in Roemenië en Bulgarije (beide met 0,3%) en Finland (0,1%), en de belangrijkste daling was in Frankrijk (min 5,8%). ), Slowakije (min 5,4%) en Spanje (min 5,2%).
Geen gegevens beschikbaar voor Estland, Ierland, Griekenland, Kroatië, Luxemburg, Malta en Slovenië. Op 9 juni publiceert Eurostat een tweede raming van de ontwikkelingen in het eurogebied en de EU-bbp.
Sector Cultuur
Ana Blandiana als kandidaat voor Nobelprijs 2020
De Stichting “Doina Cornea” lanceerde zaterdag een oproep aan “de gehele Roemeense samenleving, staatsinstellingen, stichtingen en verenigingen” om de benoeming van de beroemde schrijfster en anticommunistische dissidente Ana Blandiana (foto) te steunen voor de Nobelprijs voor Literatuur 2020.
“Omdat Roemenië nog steeds waarden heeft en omdat deze gerespecteerd en erkend moeten worden – zowel in het binnenland als in het buitenland – stelt de Doina Cornea Foundation, samen met andere prominente persoonlijkheden uit het Roemeense literaire en culturele leven en uit de diaspora, mevrouw voor Ana Blandiana’s kandidatuur voor de Nobelprijs voor Literatuur 2020 ”, luidt het beroep van de stichting dat door Agerpres wordt geciteerd.
Volgens de aangehaalde bron is dit initiatief bedoeld om “de ware waarden – met een hoge internationale zichtbaarheid in de hedendaagse wereldliteratuur – te herstellen en dus een uiterst noodzakelijke rechtshandeling te doen”.
Tot aan de Roemeense revolutie van 1989 was ze dissident en burgerrechtenactiviste . In interviews met Radio Free Europe en in publicaties die buiten Roemenië werden gepubliceerd, legde ze de grieven onder Nicolae Ceaușescu in het socialistische Roemenië bloot. Ana Blandiana is een van de oprichters van de Civic Alliance (Alian) a Civica) en leidt het Sighet Memorial (Memorialul de la Sighet) , een instituut om het communistische verleden van Roemenië te onderzoeken. Haar literaire prestaties zijn ook in het Nederlands vertaald door Jan Willem Bos. Zie http://www.bibliografieroemenie.nl/
Foto: www.radio-arhive.ro
Is Roemenië een ‘low trust society’?
Leven in een onzekere situatie was in veel landen óók corona al de realiteit. Voor inwoners van het bevoorrechte deel van de wereld is het echter een enorme schok, constateert Olaf Tempelman. Olaf was vele (roerige) jaren lang Europacorrespondent namens De Volkskrant voor Oost-Europa met als standplaats Boekarest.
Mede refererend aan de coronacrisis in zijn relatie met onder andere Roemenië valt het hem op hoeveel groter het vertrouwen in specialisten is in bevoorrechte landen dan in minder bevoorrechte. Zulk vertrouwen is typerend voor wat in de sociale wetenschap wel de ‘high trust society’heet. Mensen zijn daaraan gewend dat ze van hun autoriteiten op aan kunnen en weten waar ze aan toe zijn. Mensen kunnen daar lang vooruitplannen omdat ze niet constant door van alles en nog wat worden verrast. In de ‘low trust society’ doet bijna niemand aan vooruitplannen. Daarin bestaan alleen de korte en zeer korte termijn. Ingezetenen zijn de overtuiging toegedaan dat niets stevig genoeg is om een voet op te zetten en dat ‘iedereen maar wat roept’
Het is geen voorrecht te moeten improviseren in onzekere omstandigheden- het is wel een toestand waar voor die coronacrisis begon slechts een klein stukje van de wereld verschoond bleef. Improviseren gaat makkelijker als je niets anders gewend bent. Toch zijn in Nederland de afgelopen weken enorme reservoirs aangeboord. Niemand weet hoe de wereld er in het PostCovidium uit zal zien, maar het zou zomaar kunnen dat het bevoorrechte stuk dan wat meer lijkt op de rest van de wereld, aldus Olaf Tempelman(einde citaat)
Het volledige artikel zal zeker bij de ondernemers die zich in Roemenië willen vestigen of reeds gevestigd zijn welke betekenis Roemenen geven aan de door hun zelf geroemde flexibiliteit.
Bron: De Volkskrant “Wij zijn chaos ontwend” van zaterdag 23 mei 2020.
Moldavië een vergeten land?
Een aantal ondernemers die Roemenië aandoen hebben al eens een kijkje genomen bij de buren; een land dat zo hecht verbonden is met Roemenië door zijn geschiedenis, zijn vlag en de taal. Geopolitiek een zorgenkindje omdat de Russische Federatie over hun schouder meekijkt.
Juist daarom is het interessant dat er nu een Nederlandse vertaling wordt uitgebracht over de situatie in het land van de bekende schrijver Iulian Ciocan en vertaald door Charlotte van Rooden bij de uitgeverij Pegasus.
Het zelfgenoegzame leven van Nistor Polobok, een corrupte ambtenaar die op het stadhuis van Chișinău werkt, neemt een gevaarlijke wending op het moment dat het asfalt naast zijn majestueuze villa openbreekt. Het begint als een onopvallende barst, maar de scheur breidt zich alsmaar verder uit en wordt uiteindelijk een enorm gat dat steeds grotere delen van de stad verzwelgt. Volgens een waarzegster wordt de uitdijende kloof veroorzaakt door een zonde van de ambtenaar. Alleen de ‘Hartenvrouw’ kan hem vergeven.
‘Hartenvrouw’ is een verontrustende roman die met de nodige ironie de onderbuik van een corrupt systeem verkent. De schrijver laat het politieke toneel op zijn lelijkst zien en werpt daarbij een kritische blik op het Moldavië van na de val van het communisme.
Bijzonder bericht
Tegendraads….de menselijke maat
De redactie van deze nieuwsbrief ontving een bericht en deze roept vragen over de essentie van het leven die wij dreigen uit het oog te verliezen:
“Aanraken is een eerste levensbehoefte.
Zonder aanraken gaan we dood.
Ik ga voor oprechte verbinding en accepteer daarom ‘het nieuwe normaal’, de 1,5 meter samenleving niet.
Ik zal de kwetsbaren beschermen en zorg dragen voor iedereen die op mijn pad komt, maar ik zal het contact niet mijden. Mijn familie en mijn vrienden zijn van harte welkom in mijn huis, vandaag en in de toekomst. Ik laat me dat recht niet ontnemen.
Ik zal niemand in verlegenheid brengen door ongevraagd de anderhalve meter te overbruggen, maar ik zal nooit een medemens ontwijken die mijn aanwezigheid of aanraking zoekt of nodig heeft. Ik wil me blijven verbinden. Ik wil leven in vertrouwen en liefde. Ik kies voor het leven waarin gevaren schuilen en het leven dat een einde heeft.
Zolang ik leef zal ik mij verbinden – in liefde”.
Disclaimer
De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.