Nieuwsbrief 10 september 2020
DRN NIEUWS
DRN Verwelkomt Sanisign uit Rotterdam
Sanisign brengt dispensers op de markt in een speciale uitvoering met opvallende mogelijkheden om handen te ontsmetten en daarom vooral gericht is op bedrijven.
Voor nadere details van hun bijzondere product verwijzen wij u naar hun onderstaande website.
Na goedkeuring te hebben verkregen van het Roemeense Ministerie voor Volksgezondheid is men thans in onderhandeling met verschillende distributeurs in Boekarest die het op de Roemeense markt willen zetten en inclusief de buurlanden Bulgarije en Hongarije.
Voor nadere informatie: www.sanisign.eu
Ambassadenieuws
Benoeming Honorair Consul Roemenië biedt kansen voor ondernemers
Op donderdag 3 september jl. Ambassadeur van Roemenië, Brânduşa Ioana Predescu installeerde Reinder Schaap uit Heeg als honorair consul voor Noord-Nederland. Dit vond plaats in het gemeentehuis in Sneek, waar Schaap meteen in gesprek ging met wethouder Mark de Man en ondernemers uit de gemeente Súdwest-Fryslân.Schaap, die vanaf nu Roemenië vertegenwoordigt in Noord-Nederland, sprak tijdens het rondetafelgesprek over kansen en uitdagingen in Friesland en Roemenië. Een prachtige kans om ondernemers die een relatie hebben met Roemenië of deze ambitie hebben kennis te laten maken met de ambassadeur, noemt wethouder De Man het. Vooral de sectoren maritiem en agrarisch kregen veel aandacht. Reinder Schaap(voormalige landbouwraad in Roemenië) is tevens voorzitter van de DRN Task Force Agri & Food.
Burgemeester Jannewietske de Vries en wethouder Mark de Man heten de ambassadeur en haar gevolg welkom op het stadhuis in Sneek.
(Vlnr:) Jannewietske de Vries (burgemeester Súdwest-Fryslân), Brânduşa Ioana Predescu (ambassadeur), Reinder Schaap (honorair consul), Christian Mateescu (minister counsellor/handelsraad), Mark de Man (wethouder Súdwest-Fryslân).
Bron: Sneeker Nieuwsblad-Foto:Gemeente Súdwest-Fryslân
Automotive Sector
Voorinformatie: Dacia introduceert Duster Cabriolet
Of het met de warme zomers van de laatste jaren te maken heeft lijkt het voor hand te liggen want de speciale uitvoering heeft de naam “Duster Summer” gekregen ofwel de complete omschrijving Duster Summer Dacia Cabrio Coupe Tuning Auto K9, maar dat ligt niet zo lekker in het gehoor.
Het ontstaan van deze cabriolet was te wijten aan een ongeval en al improviserend (waar de Roemenen meesters in zijn!) werden bij deze crossover de achterdeuren weggelaten en werd het dak verwijderd, dus zo ontstond een cabriolet. Voor verschoven de hoofdsteunen van de achterbank en werd een enorme rolbeugel geplaatst vergelijkbaar met die van de “aardbeienmand ” die men ook ziet bij de VW Golf Cabriolet I tot IV. De dwarsbalk is bedoeld om de inzittenden te beschermen bij een ongeval en zorgt ook voor de nodige stabiliteit van de carrosserie door het ontbrekende top c.q.dak. Andere veranderingen aan de buitenkant zijn een strakke zwarte radiatorgrille, iets bredere wielkasten en als optisch hoogtepunt een set glanzend zwarte grote aluminium velgen met laagprofielbanden en subtiele verlaging. Het uiterlijk wordt indrukwekkend afgerond met kleine details zoals de volledig verduisterde achterlichten, de donkere reflectoren en een paar andere accenten in het zwart.
En het interieur is minstens zo indrukwekkend als het exterieur. Er was een volledig nieuwe en voor een Dacia uiterst luxe uitrusting in jachtstijl en een gloednieuw multimediasysteem in de stijl van de grote besturingseenheid van de huidige Tesla-voertuigen. En op basis van de glanzend witte carrosserie is het uitgebreide lederen interieur ook in het wit gehouden en zijn de vloer van de cabine en de vloer van de kofferbak nu bedekt met een prachtige afwerking van natuurlijk hout. Het is niet bekend of de Duster-engine ook is geüpgraded, maar nog diverse gegevens zullen ongetwijfeld volgen.
Energiesector
Turkse expansiedrift kan ook Roemenië treffen
Vrijwel alle media spreken over de oplopende spanningen tussen Turkije en Griekenland in verband met de mogelijke gasexploitatie rondom Cyprus(deels Turks en deels Grieks), waarbij zelfs oorlogsschepen worden ingezet. Echter nog grotere belangen spelen in de Zwarte Zee als men Erdogan mag geloven en dat wordt onterecht genegeerd.
Als men Răzvan Nicolescu(voormalige Roemeense Minister van Energie mag geloven dan zal het ook gevolgen (kunnen) hebben voor de thans nog riante positie van de Roemeense gasvelden in Zwarte Zee.
Als Turkije snel de gasevacuatie-infrastructuur voor deze ontdekking zal bouwen, dan kan het worden gebruikt voor het Roemeense gas in de buurt, als het ooit zal worden geëxploiteerd, meent Răzvan Nicolescu.
Hij stelt ook dat als de Roemeense investeringen al lang werden vertraagd door het gebrek aan inzet van de autoriteiten voor een ontsluitingsoplossing, het andersom had kunnen zijn, wat betekent dat Roemenië een knooppunt zou kunnen worden.
“Nu is de situatie ter plaatse veranderd na deze ontdekking. De wereld is in beweging. Helaas wacht ze niet op de Roemeense politieke” consensus “, schrijft Răzvan Nicolescu op zijn Facebook-account.Nicolescu zegt ook dat “door deze ontdekking ook Turkse bedrijven een kanshebber worden voor de aankoop van het bedrijf van Exxon Mobil in Roemenië”.
Het gebied ligt vlakbij de perimeter van Neptunus(Roemeens), waar het grootste gasveld in de Zwarte Zee acht decennia geleden werd ontdekt.
De Amerikanen van Exxon hebben de intentie uitgesproken om hun 50% -belang in het Zwarte Zeeproject Neptune te verkopen. Verschillende bedrijven zouden geïnteresseerd zijn in de 50% participatie van Exxon Mobil in het Neptune-project voor gasexploratie en -exploitatie in de Zwarte Zee, samen met OMV Petrom. Enerzijds zou er een consortium zijn gevormd door het Roemeense bedrijf Romgaz, de Poolse nationale gasmaatschappij, PGNiG en OMV Petrom, die het recht van voorkoop heeft. Aan de andere kant zou er het Russische bedrijf Lukoil zijn.
Investeringsbeslissingen in de Zwarte Zee hebben grote vertraging opgelopen als gevolg van ongunstige wetgeving voor vergunning houdende bedrijven. OMV Petrom, die samen met de Amerikanen van Exxon een vergunning heeft voor de perimeter van Neptunus, stelt de investeringsbeslissing van jaar tot jaar uit. Bedrijven pleiten voor aanpassing van de offshore-wet, maar de politieke wil ontbreekt. De huidige regering zegt verandering te willen via het parlement, maar alleen als er politieke consensus is. De huidige Roemeense Minister van Economie en Energie Virgil Popescu kondigde aan dat het besluit uiterlijk in het voorjaar 2021 zal worden genomen, maar dat maakt het tegelijkertijd afhankelijk van de nationale verkiezingen die op 6 december a.s. zullen plaatsvinden.
Sector Transport en Logistiek
Minder volume en flinke verschuiving in transport en logistiek
Grote onzekerheid door Coronavirus
In dit vooruitzicht zijn we uitgegaan van de uitgangspunten voor de ontwikkeling van de economie uit het ING basisscenario. Tegelijkertijd zijn de onzekerheden groot en zijn er ook scenario’s denkbaar waarin de economie sterker krimpt. De onzekerheidsmarge rondom de ramingen in dit bericht is daardoor ook groter dan gebruikelijk.
- De coronacrisis zorgt voor een verwachte volumedaling van zo’n 13,5% in transport en logistiek. Exclusief personenvervoer is de verwachte krimp met 4,5% veel minder groot. In 2021 volgt er gedeeltelijk herstel.
- Door de schokwerking en omzetverschuiving is het aantal negatieve èn positieve uitschieters tussen, maar ook binnen deelsectoren groter dan normaal.
- De internationale logistiek heeft relatief meer last van corona, bedrijven actief in E-commerce (E-fulfilment) profiteren structureel van de coronacrisis.
Corona raakt transportsector vooral in het personenvervoer
De transport- en logistieksector heeft dit jaar flink last van de coronacrisis. Kenmerkend is daarbij dat het personenvervoer veel harder getroffen wordt dan het goederenvervoer. Dit is vooral terug te zien in de luchtvaart en cruisevaart waar het aantal reizigers door reisbeperkingen en terughoudendheid is ingestort. Thuiswerken en OV-mijden zorgen er daarnaast ook voor dat het personenvervoer over de weg en op het spoor totaal met naar verwachting zo’n 35% terugvalt. Dit blijkt ook uit het gebruik van de NOW-regeling door KLM, NS en OV-bedrijven als Connexxion en Arriva. Inclusief personenvervoer krimpt het volume in 2020 naar verwachting met 13,5%. Herstel zet in, maar zal in het personenvervoer meerdere jaren gaan duren.
Volumedaling èn logistieke herschikking in het goederenvervoer
Het grootste deel van de bedrijven in transport en logistiek is actief in het goederenvervoer, dat ook ruim tweederde van de omzet genereert. De coronaschok startte hier met de verstoring van toeleveringsketens en (plotselinge) vraaguitval kwam daar bovenop. Consumenten pasten daarnaast ook hun consumptiepatronen aan. Anders dan in het personenvervoer is de terugval echter minder groot dan verwacht. Per saldo daalt het volume met 4,5%, al zijn de uitslagen door verschuivingen tussen goederenstromen en modaliteiten op bedrijfsniveau groot.
Luchtvaart krimpt in 2020 het meest, koeriers profiteren van groeisprong e-commerce
Het vervoer door de lucht krimpt door de grote invloed van het personenvervoer verreweg het meest, gevolgd door de scheepvaart. Het overwegend binnenlands georiënteerde wegvervoer krimpt minder omdat de Nederlandse economie nog relatief goed overeind blijft. Post- en koeriersbedrijven profiteren van de impuls voor e-commerce en dat geldt ook voor logistiek dienstverleners die hierin actief zijn. Gunstig voor deze groep is ook dat opslagtanks en warehouses door de marktomstandigheden en hogere buffervoorraden goed gevuld zijn.
Terugkeer optimisme onder bedrijven geeft vertrouwen voor 2021
In 2021 zet het herstel in transport en logistiek door, maar doordat de economie nog niet helemaal terugveert, blijft het volume lager dan in 2019. Opvallend is dat het ondernemersvertrouwen een V-beweging heeft gemaakt en veel bedrijven opgelucht lijken. Dit sluit aan bij stijgende lijn van vervoersbewegingen tussen april en augustus. Wel zal het einde van de overheidssteun nog impact hebben en volgen er ook bij opdrachtgevers nog faillissementen. Voor de internationale logistiek blijft de handelsoorlog en de toekomstige relatie met het VK naast het virus een onzekere factor.
Luchtvaart in ongekende turbulentie, vracht beweegt mee
De luchtvaart behoort tot de hardst geraakte sectoren van de coronacrisis. Passagiers en vracht gaan ook vaak samen op. Met een normaal vrachtaandeel van 46% in passagiersvliegtuigen (Schiphol 2019) ontstond er een groot capaciteitstekort en stegen de tarieven tijdelijk een factor 4 tot 5. Met versoepeling van de slotregels verdubbelde de inzet van vrachtvliegtuigen, maar doordat nog lang niet alle intercontinentale vluchten hervat zijn, houdt de capaciteitsdruk aan en blijven de prijzen hoger dan normaal. Verladers wijken soms uit naar zeevracht, maar in een tijd van verandering is snelheid ook belangrijk.
E-Logistiek maakt met de coronacrisis een groeisprong
Na jaren van dubbelcijferige groei heeft de coronacrisis de groei van e-commerce verder versneld. Naar verwachting leidt dit ook structureel tot hogere online-verkopen. Zo steeg de omzet van Nederlandse webwinkels in het tweede kwartaal met 45% en vervoerde PostNL 25% meer pakketten. In buurlanden is deze beweging ook te zien. Terwijl de winkeldistributie onder druk staat, verschuiven er activiteiten van de winkel naar het warehouse en profiteren logistieke bedrijven in E-fulfilment en pakketvervoer. Dit gaat ook vaker om grotere leveringen aan huis. Als webwinkels meer gaan uitbesteden kunnen logistiek dienstverleners daarvan profiteren.
Lange termijn gevolgen van coronacrisis
De gevolgen van de coronacrisis zullen naar verwachting ook in 2022 en 2023 nog voelbaar zijn. Hieronder staan twee mogelijke toekomstrichtingen voor de ontwikkelingen op vier gebieden voor de bouwsector. In het positieve lange termijn scenario komt het virus onder controle en trekt de economie weer aan en in het pessimistische scenario blijft het virus langere tijd bij ons en blijft de economie langere tijd in recessie.
Helaas zijn thans geen exacte cijfers van Roemenië beschikbaar. Roemenië is relatief harder getroffen dan Nederland omdat daar een strenge lockdown is geweest waardoor ook veel retailers hun deuren hebben moeten sluiten. Aangezien dat een groot volume is op de relatief kleinere markt heeft dat een grote impact gehad op het volume en dus op de omzet en resultaten van de logistieke sector in Roemenië.
Voor het volledige overzicht, dus inclusief de aparte deelonderzoeken Wegtransport en Scheepvaart te raadplegen kunt hier klikken.
Vrijstellingen voor Roemeense beroepschauffeurs
Voor de beroepschauffeurs gaat een minimumloon gelden van 3000 Lei(ca.€ 618) zoals ook in de bouw- en IT sector. Voorts zal deze beroepsgroep ook worden vrijgesteld van inkomstenbelasting tot 31 december 2028(inclusief toeslagen). Ook hoeven zij geen bijdrage te leveren aan de ziektekostenverzekering en het pensioenfonds(2e pijler). Reden om een en ander is het enorm en langdurig tekort aan beroepschauffeurs. Ook het gebrek aan goede opgeleide chauffeurs hebben geleid tot een aantal ongelukken en voorts blijft een substantieel deel(10 tot 15%) van het wagenpark onbenut.
Watervervoer Nederland en Roemenië – The Blue Highway
Nederland en Roemenië staan op de hoogste plaatsen in de EU inzake aandeel van het vervoer over water met betrekking tot het binnenlands goederenvervoer. Het vervoer over de binnenwateren was in 2018 verantwoordelijk voor 6% van het binnenlands goederenvervoer in de Europese Unie, de lidstaten waar deze vervoerswijze het grootste aandeel heeft, zijn Nederland (43,2%) en Roemenië (27,1%), tonen de gegevens van Eurostat aan die onlangs zijn vrijgegeven.
Het wegvervoer is verreweg de belangrijkste vorm van goederenvervoer in de EU, goed voor driekwart (75,3%) van het binnenlands goederenvervoer, gevolgd door het spoor (18,7%) en de scheepvaart (6%).
Uit gegevens van Eurostat blijkt ook dat het aandeel van het wegvervoer is gestegen ten opzichte van 2013, toen het 73,9% bedroeg. In 16 lidstaten bedraagt het aandeel van het wegvervoer in het binnenlands goederenvervoer meer dan 70%, waarbij Ierland (99,2%), Griekenland (97,9%) en Spanje (95%) de kampioenen zijn. De enige lidstaten waar het spoorvervoer een groter aandeel heeft dan het wegvervoer zijn Letland (75,8%) en Litouwen (67,9%).
In Roemenië is het aandeel van het spoorvervoer in het binnenlands goederenvervoer gedaald van 35,4% in 2011 tot 28,9% in 2018, terwijl het aandeel van het wegvervoer is gestegen van 36,9 in 2010 tot 44% in 2018. Voorts zijn de haven steden Rotterdam en Constanta via de Donau, het Main-Donau-Kanaal en de Rijn met elkaar verbonden en daarom de naam Blue Highway heeft gekregen. Hoewel beide havens al in 2011 een MoU(memorandum of understanding) tekenden voor strategische samenwerking en waarbij de Blue Highway een hinterlandfunctie kon vervullen, is dat er (nog)niet van gekomen vooral omdat in bepaalde kringen in Constanta andere belangen daarmee werden doorkruist. Het gevolg daarvan is dat de economische ontwikkelingen van Constanta ernstig stagneerden.
Agrisector
Controversiële wetswijziging Verkrijging van Landbouwgronden door Buitenlanders
Onlangs is een wetsvoorstel aangenomen met een sterk nationalistisch karakter en dat op irrationele gronden is gebaseerd. Kortweg komt deze aanscherping van de wet erop neer dat de aankoop van landbouwgronden door buitenlanders drastisch wordt beperkt.
Politici beweren dat de aankoop van gronden gevoelig ligt, maar nadat wij een aantal Roemeense agrariërs hebben geraadpleegd wordt vaak het zelfde inmiddels gevleugelde antwoord gegeven “dat zij(politici) de grond niet aan buitenlanders willen verkopen, want zij(politici) stelen het liever zelf”.
Een niet onbelangrijk aspect is dat het strijdig is met de Europese regelgeving, te weten: Vrijheid van Vestiging en Vrij verkeer Kapitaal(waartoe ook landbouwgronden behoren-Uitspraak Europese Hof van Justitie). Dus het opstarten van een zogenoemde inbreukprocedure is gerechtvaardigd. Op dit moment wordt er nog niet zwaar aan getild dat de Europese Commissie een dergelijke procedure zal opstarten en daarbij wordt gerefereerd aan Frankrijk en Hongarije die ook een dergelijke nationalistische aanscherping van de wet hebben ingevoerd, waarop de Europese Commissie(EC) nog niet heeft geacteerd.
Echter het belang van een zaak wordt meegewogen en die hoog op hun prioriteitenlijst staan, zijn onder andere wetten die bewust bedrijven uit andere landen discrimineren en daardoor de interne markt verstoren. Zoals bekend mag worden veronderstelt is de nationale wetgeving ondergeschikt aan de Europese wetgeving in zaken zoals onderhavige wetgeving.
Omdat de wetgeving pas medio oktober a.s. van kracht wordt, zal het nog moeten “indalen” bij alle betrokkenen en zullen Roemeense belanghebbenden ontdekken dat er voor hun ook nadelen aan deze wet verbonden zijn. Echter omdat de wet qua inhoud geen schoonheidsprijs verdient, mag worden verwacht dat de Roemeense en Nederlandse boeren een “creatieve legitieme omweg” zullen vinden die deze wetgeving omzeilt. Wij verwachten dus dat het laatste hierover nog niet gesproken is.
Hoeveel hechten Roemeense politici aan EU-waarschuwingen over illegale ontbossing?
Een bestuurslid van de DRN werd al in 1992 met de illegale ontbossing geconfronteerd en constateert dat heden niets ten goede is veranderd. Een en ander wordt onderschreven door Gabriel Paun, directeur van de NGO Agent Green.
De gevolgen van deze illegale ontbossing zijn desastreus want het veroorzaakt bodemerosie over grote oppervlakten met jaarlijkse overstromingen als gevolg. Uiteraard verdwijnt ook een deel van de flora en fauna, wat destijds ook werd vastgesteld door wijlen Leen Pons, hoogleraar Bodemkunde van Universiteit Wageningen samen met voornoemd DRN bestuurslid.
Brussel wil dat de autoriteiten van Boekarest het probleem van de lokale ontbossing aanpakken, maar Roemeense politici besteden een groot deel van hun tijd aan elkaar de schuld geven, schrijft Politico, een onafhankelijk invloedrijk (digitaal) tijdschrift.
De Europese Commissie heeft deze zomer een inbreukprocedure ingeleid tegen Roemenië vanwege het niet beschermen van de bossen, maar volgens milieuactivisten heeft de maatregel geen effect gehad.
Dit baart zorgen in Brussel, maar ook in Boekarest. De Europese Commissie merkte in juli op dat het inleiden van de inbreukprocedure de laatste stap is voordat ons land voor het Hof van Justitie van de Europese Unie wordt gebracht.
Het Hof van Justitie van de EU oordeelde in 2018 dat Warschau de Europese wetgeving inzake milieubescherming heeft geschonden door houtkap in het Bialowieza-bos. De nieuwe biodiversiteitsstrategie van de Unie vereist dat alle resterende oerbossen in Europa strikt worden beschermd.
De PSD-Europarlementariër Carmen Avram wil dat Europese functionarissen mild zijn voor Roemenië en niet in beroep gaan bij het Hof van Justitie van de EU, gezien de economische problemen die door de pandemie zijn veroorzaakt.
“De Commissie zou deze stappen langzamer moeten nemen … en misschien moet het wat langer wachten om bosbedrijven en het land te helpen.” Blijkbaar heeft deze dame te lang onder een steen gelegen en met haar kant noch wal rakende uitspraak bewijst zij haar land geen goede dienst!
Een ambtenaar van de Commissie vertelde Politico echter dat “als de voorgestelde maatregelen het fenomeen van illegale ontbossing niet echt en effectief bestrijden, de Commissie niet zal aarzelen om door te gaan [de inbreukprocedure]”.
Roemenië – de laagste vleesprijzen in de Europese Unie
De laagste vleesprijzen in de Europese Unie (EU) in 2019 waren in Roemenië, met 37,3% onder het EU-gemiddelde, volgens gegevens die dinsdag door Eurostat zijn gepubliceerd. Wat Roemenië betreft, is de situatie in 2019 identiek aan die van 2018, toont Agerpres. Andere lidstaten met lage vleesprijzen zijn Polen (36,7% onder het EU-gemiddelde), Bulgarije (33,8% onder het EU-gemiddelde) en Litouwen (29,9% onder het EU-gemiddelde).
Daarentegen waren de hoogste EU-vleesprijzen in 2019 in Oostenrijk, 45% boven de gemiddelde EU-prijs, Luxemburg (41%), Frankrijk (31%) en Nederland (27%).
Waarom de Nederlandse vleeseter relatief duur uit is
Bij de Nederlandse slagers en supermarkten betalen consumenten relatief veel voor een portie vlees. Waarom?
Dat de Nederlander relatief veel betaalt voor zijn vlees blijkt uit de gemiddelde consumentenprijzen voor vlees in 2019, die het statistiekbureau Eurostat dinsdag publiceerde. Alleen in EU-landen als Oostenrijk, Luxemburg en Frankrijk rekenen klanten aan de kassa gemiddeld meer af voor gehakt, speklappen en kippenbouten. De prijzen lagen in Polen en Roemenië gemiddeld het laagst. In de Eurostatcijfers zijn ook geit, lam, kalf, en gevogelte meegenomen.
“Die verhouding verbaast me niet zo”, zegt Robert Hoste van Wageningen University & Research en expert in de prijs van (varkens)vlees. “In de Nederlandse schappen liggen relatief veel luxe, voorverpakte vleeswaren”, zo verklaart hij het bovengemiddelde prijsniveau. “In veel andere landen eet men vlees dat hier niet in trek is.” Daarom vertaalt de intensieve veeteelt, waarbij Nederlandse boeren grootschalig dieren fokken, zich niet in lage kassaprijzen, ondanks dat er ook ‘kiloknallers’ in de schappen liggen.
“Het meeste Nederlandse vlees gaat naar export, voor honderd landen wereldwijd”, zegt Hoste. Een varkensoor, noemt hij als voorbeeld, geven Nederlanders hooguit aan hun hond, terwijl dat goedkopere vleeslapje in China in het boodschappenmandje belandt. Binnen Europa zijn er ook zulke voordeligere vleesproducten, die Nederlandse boeren louter exporteren.
De prijs aan de kassa zegt niet alles over wat de boeren verdienen.
Hoge vleesprijzen in Zwitserland en Oostenrijk zijn het gevolg van de verkoop van veel exclusievere producten van eigen bodem, verklaart Hoste. “Een beperktere, duurzame binnenlandse vleeshandel stuwt de consumentenprijs. De prijs aan de kassa is niet representatief voor wat boeren eraan verdienen, zegt Hoste.
Handelaren en supermarkten rekenen marges, om te verdienen. Dat een deel van de Nederlandse boeren protest aantekent tegen lage inkomsten kan volgens hem terecht zijn, ondanks het feit dat Eurostat de vleesprijs als een van de hoogste in Europa aanmerkt. Dat milieuorganisaties pleiten voor een ‘eerlijke’, hogere vleesprijs is ook verenigbaar met de Eurostat-cijfers, zegt Hoste. De organisaties vinden de vleesprijs te laag, omdat kosten van geur- en mesthinder erbuiten blijven. Ook zou beter dierenwelzijn tot prijsverhoging mogen leiden. Om daartoe te komen hebben de organisaties een petitie opgesteld, als oproep aan de politiek. “Het beste is om zoiets Europabreed te regelen”, meent Hoste. In dat geval zouden meegerekende milieukosten de vleesprijs EU-breed verhogen.
Roemenië heeft volgens Eurostat de laagste broodprijzen in de Europese Unie, bijna de helft van het EU-gemiddelde.
Volgens gegevens van 2019 die maandag door Eurostat zijn vrijgegeven, lag de hoogste prijs voor brood en granen in Denemarken, 51% boven het EU-niveau, gevolgd door Oostenrijk, 33% boven het EU-niveau, Luxemburg en Finland, beide 25% boven EU-niveau.
De laagste prijzen voor brood en granen in 2019 waren in Roemenië, met 47% onder het EU-niveau, gevolgd door Bulgarije, 35% onder het EU-niveau, en Polen, met 30% onder het EU-niveau, en Hongarije.De broodprijzen zijn in Roemenië lager dan in de Balkanlanden die geen lid zijn van de Europese Unie, zoals Noord-Macedonië, Albanië, Servië en Bosnië en Herzegovina, schrijft Agerpres. In de praktijk heeft Roemenië de laagste broodprijzen van alle 27 door Eurostat geanalyseerde staten.
Halfjaarbericht Roemeense import en export vlees- en visgerechten
In de eerste vijf maanden exporteerde Roemenië vlees- en visgerechten ter waarde van 75,4 miljoen lei.
De export van vlees- en visbereidingen uit Roemenië bedroeg in de eerste vijf maanden van het jaar 75,4 miljoen euro, 1,4% hoger dan in dezelfde periode in 2019, volgens gegevens die zijn gecentraliseerd door het Nationaal Instituut voor de Statistiek . De invoer bedroeg 103,1 miljoen euro, 12,5% meer dan in januari-mei 2019, wat resulteert in een tekort van 27,7 miljoen euros. De export van vlees- en visproducten naar de landen van de Europese Unie bedroeg in de genoemde periode 56,5 miljoen euro, de hoogste waarden werden opgetekend met betrekking tot Duitsland (11 miljoen euro), Frankrijk (9,9 miljoen euro) en Italië (8,6 miljoen EUR). De invoer uit de EU bedroeg 93,6 miljoen euro, met Duitsland (25,2 miljoen euro), Polen (19,7 miljoen euro) en Italië (11,1 miljoen euro) bovenaan.
Agricultural Education Partnership Nederland- Romania
Op maandag 31 augustus spraken de stakeholders in deze samenwerking elkaar via een webinar; voor dit voorjaar voorziene activiteiten vonden door de corona geen doorgang. In totaal namen een zeventigtal vertegenwoordigers van Agricultural Highschools deel.
Doel van bijeenkomst was elkaar te informeren over actuele ontwikkelingen en voortgang en op deze manier de samenwerking levend te houden.
De conferentie werd geopend door de Nederlandse ambassadeur in Roemenië, Willem Roelof van Ees; later werden de deelnemers toegesproken door de Roemeense staatsecretaris voor landbouw Avram Fitiu.
Interessant was ook de inbreng van de coördinator van dit partnership bij MADR(Roemeens Ministerie van Landbouw)Gheorge Lacatusa en de presentatie van Friesland Campina en tevens voorzitter van de Task Force Agriculture van de NRCC(Netherlands Romanian Chamber of Commerce)De Nederlandse ambassade heeft het initiatief genomen voor een online platform waar de Roemeense en Nederlandse instellingen voor Groen Onderwijs elkaar in ieder geval virtueel kunnen ontmoeten. Daarnaast bereidt de ambassade met MADR een subsidieaanvraag voor in het kader van het Technical Assistance Budget .
Vlak voor de corona uitbraak bezocht de NederlandseL Task Force nog Roemenië; hiervan werd verslag gedaan. Verder gaven de Nederlandse onderwijsinstellingen uitleg hoe ze zich aanpasten in deze bijzondere tijd, met name door een zware focus op “distant learning”. Omdat aan beide zijden deze uitdaging wordt gevoeld, lijken ook hier samenwerkingsmogelijkheden te ontstaan.
Een belangrijk actiepunt is de oprichting van een Roemeense associatie van hogere groen onderwijs instellingen; belangrijk voor deze samenwerking maar ook als aanspreek punt voor het Roemeense Ministerie van Landbouw (MADR) .
Politieke ontwikkelingen
Stabiliteit Roemeense politieke situatie vooralsnog gewaarborgd
Een stabiele politieke situatie in een land is één van de belangrijkste criteria voor ondernemers om weer plannen te maken voor de periode die na het verdwijnen van de Covid-19 zal ontstaan. En dat geldt met name voor het komende maanden waarin lokale/regionale verkiezingen plaatsvinden en in december de nationale verkiezingen.
Daarom was het goed dat het bestaande beleid wordt gecontinueerd en een recente poging om de zittende interim-regering weg te sturen niet is gelukt. Het zou een politieke chaos hebben veroorzaakt. De interventie van president Klaus Johannis om alles op alles te zetten om het Covid-19 virus terug te dringen dat in ieders belang is, en daarbij passen geen partijpolitieke machtspelletjes. De lokale/regionale verkiezingen vinden op zondag 27 september a.s. plaats en deze zullen een opmaat zijn voor de landelijke verkiezingen.
Terugvordering restitutiegelden kan(nog) niet worden voltooid
Op instigatie van BIRN Romania(een onafhankelijke ngo, werd in april 2005 opgericht als onderdeel van het regionale Balkan Investigative Reporting Network) gaf de ANRP( Nationale Autoriteit voor Eigendomsrestitutie)opening van zaken.
Toen het ANRP in 2005 werd ingesteld om compensaties te regelen, ontstond een schimmige handel waarbij ondernemers, gesteund door corrupte ambtenaren en experts, goedkoop rechten op vastgoed kochten die later werden overgewaardeerd. In één geval werd een perceel van 20,5 hectare in de buitenwijken van Boekarest met €60 mln overgewaardeerd door een expert, hetgeen de begunstigde eigenaar meer dan €100 mln aan compensatie opleverde. In deze zaak werden een voormalige staatssecretaris en de voormalige vicepresident van ANRP vorig jaar tot acht jaar cel veroordeeld en de expert tot drie jaar.
Om het proces van restitutie, in natura of gelijkwaardig, van de gebouwen die tijdens het communistische regime misbruikt werden, te voltooien, stelt de Nationale Autoriteit voor Eigendomsrestitutie (ANRP) kwesties op basis van wet nr. 165/2013 en wet nr. 164/2014 betalingstitels die het Ministerie van Overheidsfinanciën (MFP) betaalt volgens de wettelijke bepalingen;
De betalingsprocedure van deze betalingstitels is goedgekeurd door MFP (Ministerie van Financiën )Order no. 90/2017, met latere wijzigingen en aanvullingen;
De betaling van de betalingstitels gebeurt niet op de persoonlijke rekeningen van de begunstigden, maar op een registratierekening geopend bij CEC Bank SA;
De betalingstitels worden betaald in de chronologische volgorde van uitgifte door ANRP;
MFP publiceert op de site het nummer van de speciale ontvangstbon voor elke betaalde betalingstitel;
De informatie over betalingen die tot dusver zijn gedaan zijn openbaar en raadpleegbaar.
Volgens het ANRP heeft Roemenië door corruptie zeker €356 mln te veel betaald aan restitutie voor eigendommen die door het Roemeense communistische bewind tussen 1945 en 1989 werden geconfisqueerd. Tussen 2009 en 2011 zouden honderden ondeugdelijke taxatierapporten zijn geschreven. De schade ten gevolge van deze overwaardering bedraagt €356 mln. Echter deze terugvordering betreft 190 gevallen en nog 600 zaken moeten nog nader worden onderzocht, dus het concept voorstel ANRP om thans het proces als voltooid te beschouwen, moet worden afgewezen, aldus de journalisten van BIRN.
Bijzondere berichten
Roemeense dierenpolitie opgericht
“We zijn erin geslaagd om een belangrijke stap te zetten, misschien wel de belangrijkste tot nu toe, om duidelijke verantwoordelijkheden vast te stellen voor de politie om gevaarlijke situaties voor dieren te handhaafbaar te maken en op te lossen “, kondigde de Roemeense Minister van Binnenlandse Zaken Marcel Vela onlangs aan. De minister legde de persverklaring op zijn ministerie, waar ook de hond Șuier aanwezig was, die hij de mascotte het ministerie van Binnenlandse Zaken c.q. het Roemeense politiecorps noemde, evenals Max, de hond die hij adopteerde “nadat hij door een ernstige en delicate situatie was gegaan” volgens News.ro.
De ontwerpverordening wordt op websites geplaatst die betrokken zijn bij de dierenbescherming in de ruimste zin van het woord. “Het project heeft tot doel bedreigde dieren te beschermen door een mechanisme in te stellen waarmee de politie een bevel kan uitvaardigen om het aangevallen, gewonde of mishandelde dier in een opvangcentrum te plaatsen. Ook legt de ontwerpverordening de verplichting vast van de provinciale raden en de CGMB. om doorlopend en permanent openbare dierenopvangdiensten te verlenen, hetzij door het organiseren van hun eigen asielen, hetzij door contracten af te sluiten met dierentuinen, dierenvrienden of andere entiteiten “, aldus de minister van Binnenlandse Zaken. Tegelijkertijd stelt de normatieve wet vast dat de politie zonder toestemming van de eigenaar een huis of hoofdkantoor kan betreden, als er aanwijzingen zijn dat er een bedreigd dier is. Voorts gaf hij aan dat de acties van de politieagenten kunnen worden gefotografeerd of gefilmd zonder toestemming van de eigenaar van het dier. Dit project zal de wet inzake de organisatie en het functioneren van de Roemeense politie wijzigen, legde Vela uit, “tot oprichting van een mechanisme voor het bemannen van politieagenten in de structuur van de politie met personeel gespecialiseerd in diergeneeskunde binnen de Nationale Sanitaire Veterinaire Autoriteit of uit externe bronnen. Vela verklaarde dat het voor hem een ”voorrecht” is dat hij “degene is in wiens mandaat de Dierenpolitie is opgericht”, zeggend dat hij een bevel zal uitvaardigen voor de oprichting van de Dierenpolitie-structuur in elke provincie. In juni kondigde de minister van Binnenlandse Zaken aan dat er een strafzaak was geopend voor het opzettelijk, zonder recht, opzettelijk doden van dieren nadat twee kinderen uit het district Mureș een puppy met herhaalde slagen hadden gedood. Hij voegde eraan toe dat hij er ook achter kwam dat een teef en haar puppy’s waren geslagen, uitgehongerd en naast een vuilnisbelt waren gegooid
EU Lidstaten maken een ratjetoe van de reisbeperkingen
Wij herhalen onze waarschuwing dat de invoering van de kleurencodes per land of regio niet werken als iedere EU lidstaat er zijn eigen interpretatie aan geeft en er geen onderlinge afstemming is.
De Europese Commissie heeft onlangs gewaarschuwd voor de extra economische schade die nu ontstaat door het vrije verkeer van personen ernstig te belemmeren. Zij dringen aan op een centrale afstemming via de Europese Commissie, want alom dringen de burgers van de Europese Unie erop aan dat er duidelijkheid komt, want de individuele lidstaten zijn alle in gebreke gebleven. De DRN pleit er voor om aan deze chaos snel een einde te maken! En dat geldt ook voor de regionale aanpak per land!
Op dit moment kunnen wij Nederlanders aanraden om de website www.nederlandwereldwijd.nl te raadplegen en voor de Roemenen gelden de informatiebronnen http://www.mae.ro/node/51932 http://haga.mae.ro https://ec.europa.eu/consularprotection/content/travel-advice_ro en www.mae.ro .
Roemeense burgers die naar het buitenland reizen, beschikken over de toepassing “Veilig reizen” (http://www.mae.ro/app_cs), die informatie en reistips biedt. Voornoemde websites zijn de enige informatiedragers die up-to-date zijn.
Europa wordt getroffen door een nieuwe golf van coronavirus. In de meeste landen worden nieuwe beperkingen opgelegd
De pandemie van het coronavirus wint weer terrein in Europa. Verschillende landen hebben aangekondigd nieuwe strengere maatregelen te zullen nemen om de verspreiding van het virus tegen te gaan, schrijft BBC .
De lijst van Europese landen met de meeste gevallen van COVID-19 omvat Rusland met 975.576 gevallen, Spanje met 451.792 gevallen, Groot-Brittannië, Italië, Frankrijk en Duitsland, elk met meer dan 200.000 gemelde gevallen. In termen van het aantal doden staat het VK volgens World Meters voor de donkerste tol, meer dan 41.000 doden . Onderstaand overzicht geeft de situatie per 28 augustus jl. aan en betreft de landen Spanje, Frankrijk, Duitsland, Polen, VK, Roemenië, Nederland en Rusland aan.
Spanje
In Spanje , zwaar getroffen door de tweede golf van coronavirus, zullen kinderen boven de zes jaar op scholen permanent een masker moeten dragen, zo maakte de regering van Madrid donderdag bekend. Hoewel de leerlingen een afstand van 1,5 meter tussen hen moeten bewaren, kunnen de kleintjes met elkaar spelen zonder deze maatregel te respecteren, maar alleen met hun klasgenoten, zodat epidemiologisch onderzoek gemakkelijker kan worden uitgevoerd in het geval dat van infectie. Studenten zullen ook minstens vijf keer per dag hun handen moeten wassen, hun temperatuur wordt ’s ochtends opgewarmd en de lessen worden regelmatig geventileerd.
Het stadhuis van Madrid kondigde ook de sluiting aan van nachtparken en zwembaden, terwijl de Balearen-archipel woensdag besloot de toegang tot de stranden ’s nachts te verbieden, en in de zuidoostelijke regio van Murcia zal het verboden zijn om meer dan zes mensen te ontmoeten die dat niet doen ze maken deel uit van hetzelfde huis, schrijft Agerpres .
In de afgelopen 14 dagen heeft Spanje 190 nieuwe gevallen van COVID-19 per 100.000 inwoners geregistreerd, het hoogste besmettingspercentage onder de EU-landen, waarbij ook het aantal ziekenhuisopnames en sterfgevallen begon te stijgen, nadat meer dan 29.000 mensen stierven. in dit land na infectie met het nieuwe coronavirus sinds het begin van de epidemie.
Frankrijk
In Frankrijk is het dragen van een masker in Parijs verplicht geworden, ook in de open lucht. Er is een “onbetwistbaar herstel van de epidemie”, zei de Franse premier Jean Castex nadat donderdag een nieuw record voor COVID-gevallen was bereikt.
Donderdag werden 21 Franse departementen, waaronder Parijs en Bouches du Rhône, uitgeroepen tot ‘rode zones’ vanwege de toegenomen circulatie van het coronavirus. Zo hebben prefecten het recht om het verkeer van personen en voertuigen te beperken, evenementen met een bepaald aantal mensen te verbieden of restaurants, musea of markten tijdelijk te sluiten.
Duitsland
In Duitsland hebben ambtenaren de burgers gevraagd niet naar landen en regio’s te reizen die als “hoog risico” worden beschouwd, en het verbod op evenementen met een groot publiek is verlengd tot het einde van het jaar. Tegelijkertijd wil Angela Merkel boetes opleggen aan degenen die geen masker dragen in winkels of in het openbaar vervoer.
De Duitse bondskanselier is ook voorstander van het beperken van het aantal mensen in privébijeenkomsten tot 25 of 50 als ze op openbare plaatsen zoals restaurants worden gehouden, en de autoriteiten zullen hun controles verscherpen om ervoor te zorgen dat de quarantaineperiodes goed worden gerespecteerd en ze zullen boetes opleggen als dit niet gebeurt.
Hoewel de verspreiding van het virus “momenteel nog aanzienlijk lager is dan de piek die werd bereikt in maart en april”, wijzen de autoriteiten erop dat “de afgelopen weken het aantal besmettingen weer is toegenomen”.
Duitsland registreert dagelijks ongeveer 1.500 nieuwe gevallen, het hoogste niveau sinds eind april. Het record telde ongeveer 6000 gevallen en werd begin april geregistreerd.
Polen
Polen zal alle vluchten vanuit Roemenië te verbieden en 45 andere landen, te beginnen op 2 september als het land worstelt met een toename van de gevallen van coronavirus infectie.
“Vanwege de dreiging van de verspreiding van SARS-CoV-2-virusinfecties, is het noodzakelijk om ons recht uit te oefenen om opnieuw een luchtverkeersverbod in te voeren om de bedreiging voor de volksgezondheid te verminderen”, aldus het wetsontwerp.
UK
In het VK of UK , in gebieden waar het virus hoog is, moeten volwassenen en leerlingen nu een masker dragen wanneer ze op school reizen. Het dragen van een masker is niet verplicht in klaslokalen, waar de risico’s lager ingeschat worden. In de rest van het land raadt de regering het dragen van een masker af, maar laat ze de eenheden beslissen “of ze het passend achten voor hun specifieke situatie”, zei het ministerie van Onderwijs dinsdagavond in een verklaring.
Wat betreft de mensen die op het grondgebied van dit land aankomen, was het noodzakelijk om een quarantaine van 14 dagen in te stellen voor degenen die afkomstig zijn uit landen met een aanzienlijke toename van infecties, zoals Zwitserland, Tsjechië, Spanje of Frankrijk, schrijft The Guardian .
Roemenië
In Roemenië , beschermende en verplichte maskers, in verschillende provincies en in Boekarest, in gesloten en open openbare ruimtes. Vanaf 1 september besloot het Nationaal Comité voor Noodsituaties echter om restaurants en cafés in de gebouwen te heropenen , ook in het geval van wooneenheden. De bars en disco’s blijven gesloten en de terrassen zijn open tot 24.00 uur.
Italië
Italië was het eerste westerse land dat door de pandemie werd getroffen, maar na een ernstige gezondheidssituatie in maart en april rapporteerde het gedurende enkele weken betere gegevens dan andere Europese landen. In de afgelopen tijd heeft een aanzienlijke toename van het aantal gevallen echter geleid tot bezorgdheid over mogelijke problemen met de geplande heropening van scholen in september.
De Italiaanse regering heeft besloten om het dragen van maskers tussen 18.00 en 6.00 uur verplicht te stellen, in een poging om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Volgens Euronews werd ook besloten nachtclubs te sluiten te midden van toenemende besmettingsgevallen .
Tegelijkertijd kondigde Italië aan dat het tests op vrijwilligers had gelanceerd voor een mogelijk vaccin tegen COVID-19, waarmee het zich aansluit bij wereldwijde inspanningen om een reactie te ontwikkelen op een virus dat tekenen van terugkeer naar Europa vertoont.
Nederland
Beschermende maskers, nu gebruikelijk in het grootste deel van Europa, zijn een verwarrend onderwerp in Nederland , waar het hoofd van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid, Jaap van Dissel, zei dat de maskers ‘valse bescherming’ bieden tegen coronavirus, schrijft The New York Times . Het dragen is echter verplicht in het openbaar vervoer.
De Nederlandse regering benadrukte dat respect voor fysieke afstand in elke situatie erg belangrijk is. De autoriteiten drongen er ook bij de burgers op aan om niet meer dan zes gasten in huis te hebben.
Rusland
Rusland daarentegen heeft de anti-COVID-maatregelen versoepeld, maar heeft de ontwikkeling van een vaccin tegen het virus aangekondigd , wat tot controverse heeft geleid onder de internationale gemeenschap van gezondheidsdeskundigen.
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft voorzichtig het nieuws ontvangen dat Rusland het eerste vaccin tegen COVID-19 heeft geregistreerd en heeft aangegeven dat dit vaccin, net als de andere, de pre-kwalificatie- en evaluatiestappen moet volgen die door deze organisatie zijn vastgesteld op het gebied van werkzaamheid en veiligheid. . Sommige onderzoekers vrezen dat Rusland het nationale prestige in gevaar kan brengen.
Disclaimer
De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.