Nieuwsbrief mei / juni 2021

Header-news

DRN NIEUWS

DRN verwelkomt Heuver Banden uit Hardenberg

Wat nu bekend is als Heuver Banden, is één van Europa’s grootste bandenspecialisten. Het startte ruim 50 jaar geleden als eenmanszaak van Mans Heuver. Heuver startte in 1966, toen Mans Heuver zijn eerste banden in- en verkocht. In Nederland heeft men een dekkend aantal servicepunten.
Om Europese klanten beter van dienst te kunnen zijn, is er distributiecentrum in Bayreuth, Duitsland. Uitbreiding naar Polen, inclusief een eigen Pools team. Vanaf nu heeft Heuver teams in de Benelux, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Roemenië en Scandinavië. Als men hun website beziet mogen zij terecht als de Europese bandenspecialist worden gekenmerkt en zeker niet alleen gericht op de transportsector, maar eveneens op agrarische en bouwsector. Het is zeker de moeite waard om hun nieuwspagina op de website te raadplegen want op hun terrein mogen zij zeker de specialist van Europa worden genoemd. Zij attenderen u bijvoorbeeld ook op de nieuwe Global Safety Regulation van de EU waar een opvallende wijziging te vinden ten opzichte van de vorige versie. Vanaf juli 2022 is het namelijk ook voor opleggers en aanhangwagens verplicht om voorzien te zijn van een controlesysteem voor bandenspanning, de zogenaamde TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems).
Voor nadere informatie zie: www.heuver.com of www.heuver.nl

DRN Webinar over gevolgen Europees Mobiliteitspakket

Al geruime tijd is er sprake van een groeiende kritiek bij de Nederlandse internationale logistieke bedrijven, zoals ook in andere EU lidstaten, tegen de invoering van het zogenoemde Mobiliteitspakket. Omdat de DRN een substantieel leden uit de logistieke sector kent, heeft men besloten de krachten te bundelen en daartoe de EU Commissaris van Transport Adina Valean uit te nodigen die bekend is bij de DRN wegens haar Roemeense nationaliteit.
Onlangs sloot ook Dachser zich aan bij de kritische geluiden, waarbij wij Aart van der Meer(Managing Director Dachser Benelux citeren:
Van der Meer verwacht dat de prijsdynamiek in het wegvervoer de komende jaren verder onder druk zal komen te staan door de invoering van het Mobiliteitspakket van de EU, waarin onder meer nieuwe regels voor rij- en rusttijden zijn opgenomen. ‘Dat zullen we terug gaan zien in de prijzen van de transporten zelf’, zegt Van der Meer. Dachser heeft geen eigen chauffeurs en vervoerscapaciteiten, maar gebruikt de markt om zijn trailers door Europa te verplaatsen. Op elke locatie zijn zestig tot honderd chauffeurs actief. Het gaat om een vaste groep ingehuurde vervoerders, veelal eigen rijders of kleinere transportbedrijven tot ongeveer tien voertuigen. Het eigen wagenpark van Dachser bestaat uit rond de twaalfduizend trailers en wissellaadbakken. In Nederland en België zijn dat er rond de achthonderd. ‘Transporteurs moeten het langeafstandsvervoer opnieuw onder de loep nemen. Voor ons betekent dat misschien dat we op een traject drie keer in plaats van twee keer moeten koppelen. Of vaker met twee chauffeurs rijden in plaats van met één. Maar uiteindelijk geldt dat voor alle bedrijven, en daardoor zal er een nieuwe prijsstelling komen. Ook consumenten zullen dat gaan merken.’

Het mobiliteitspakket zal bovendien het toch al nijpende chauffeurstekort verder versterken, verwacht Van der Meer. Volgens de Dachser-directeur mag er daarom wel wat meer aandacht komen voor ontwikkelingen zoals de LZV-trucks (Lange Zware Vrachtvoertuigen). In Nederland rijdt Dachser al tien jaar op bepaalde trajecten met de extra lange trucks, en sinds deze maand heeft het bedrijf een vergunning om met LZV’s naar bepaalde bestemmingen in Duitsland te rijden. ‘In plaats van anderhalve of zelfs twee trailers, heb je nog maar één vervoersbeweging. Dat is een flinke besparing.’
Het webinar zal omstreeks september aanstaande plaatsvinden,waarover nader bericht volgt.
Bronnen: Nieuwsblad Transport, Dachser,DRN Logistieke Sector.

Nederlandse situatie Roemeense Arbeidsmigranten

Het Nederlandse Corps Consulaire Romania  heeft ook de recente misstanden aangemeld die in het Limburgse dorp Linne plaatsvonden.
In het algemeen onderschrijft men de bevindingen van het rapport van Emile Roemer dat in opdracht van Minister Wouter Koolmees is uitgevoerd. Men betreurt het dat de Tweede Kamer het tijdens de demissionaire status van de regering wil aanhouden, terwijl niet is aangetoond dat het een controversieel karakter heeft. Het advies van het Corps Consulaire Romania om alert te zijn op bedrijven en/of arbeidsbemiddelaars die met (Roemeense) arbeidsmigranten werken, wordt door het bestuur van het Dutch Romanian Network overgenomen.

Nederlands consortium zet Roemeens parlementsgebouw in het groen en andere kleuren

Onlangs heeft het consortium Urban Landscapes Romania de tuinen rondom het parlementsgebouw officieel geopend waarbij onder andere aanwezig was de President van de Roemeense Senaat Anca Dragu.
Tijdens de ceremoniële bijeenkomst werden naast bomen en hagen ook bloembollen geplant. Speciaal hiervoor zal een nieuwe bloembol worden gedoopt, de Tulipa Uranus, ofwel Lalea Uranus. (Lalea is het Roemeense woord voor Tulp, Uranus is de naam van de vroegere wijk waar het House of Parliament is gevestigd.)
De tuinen, ruim 3 hectare, zijn ontworpen door jonge Roemeense architecten, in samenwerking met VIC Landscapes. Het basisidee is een verbinding te leggen met het “rijke” precommunistische verleden van het gebied – de stad werd vroeger wel klein Parijs genoemd.


In het consortium werken JUB Holland, Van den Berk Boomkwekerijen, Boomkwekerij Ebben, VIC Landscapes, Nophadrain, Molter BV, Barenbrug, en Gebr. Seuren Rozenkwekerijen BV samen. Het project wordt gecoördineerd door Agriprogress, in nauwe samenwerking met Royal Anthos. Onder de noemer Urban Landscapes Romania wordt de Nederlandse groensector meerjarig gepositioneerd in Roemenië. Hiermee is een start gegeven voor een marktontwikkelings-programma dat is gericht op de Roemeense institutionele markt, de markt voor het inrichten van tuinen en de aanleg van parken en dat met name voor die in grote steden. Het past overigens in het EU-programma “Groene steden voor een duurzaam Europa” en om die reden liggen dergelijke plannen bij de Roemeense steden Cluj-Napoca en Timisoara al op de tekentafel dus de deelnemers aan het consortium maken een goede kans voor vervolgopdrachten.
Het Roemeense parlement en de senaat zijn gehuisvest in het paleis van voormalig dictator Ceausescu in Boekarest. De omvang van dit paleis is enorm. Het is het op een na grootste gebouw ter wereld en gebouwd in de jaren 80 van de vorige eeuw. Een woonwijk met de naam Uranus moest daarvoor plaats maken. De tuin van dit enorme gebouw is nooit goed ingericht, en dat maakte het gebouw afstandelijk. De Roemeense senaat in Boekarest heeft daarom een Roemeense en een Nederlandse landschapsarchitect de opdracht gegeven een tuin te ontwerpen die de verbinding legt met het paleis en de Roemeense samenleving, te beginnen met de voormalige wijk Uranus. Hiermee hebben de deelnemende ondernemers een uitstekend visitekaartje afgegeven en de DRN Taskforce Agri complimenteert het consortium met het resultaat!

Spotlight op Hempflax…Nature wins!

De DRN is een echte ondernemersorganisatie en daarbij past aandacht voor het wel en wee van de leden. Zo ook het bijzondere bedrijf Hempflax onder leiding van de CEO Mark Reinders. In alle redelijkheid kan men stellen dat hennepteelt voor industriële doeleinden geen alledaagse activiteit genoemd mag worden en de kans is zeker aanwezig om in deze speciale deelsector op internationaal niveau marktleider te worden.
HempFlax  heeft tegenwoordig zes productgroepen: bouwmaterialen, dierenverzorging, tuinbouw, voedingssupplementen, industriële  toepassingen(automotive) en teelt. De producten hebben gemeen dat zij voor een groot publiek een meerwaarde hebben ten opzichte van bestaande producten,waarbij de prijs-kwaliteitverhouding moet kloppen en ze moeten passen in de circulaire economie.
Gestart in Oude Pekela hebben zij al een lange tijd(wegens ruimtegebrek) een vestiging in Roemenië en thans ook in Duitsland. HempFlax wil ook fabrieken in de VS en Canada opstarten. Het werken met een landbouwgewas heeft natuurlijk risico’s voor de aanvoer. Je kunt door weersomstandigheden een slechte oogst hebben. Door in verschillende klimaatgebieden te werken, spreid je het risico. Bij uitstek is Hempflax  een innoverend bedrijf waarvoor zij een samenwerking zijn aangegaan met Hanzehogeschool Groningen. Kortom Hempflax is still going strong.

Voor nadere informatie verwijzen wij u naar de website www.hempfax.com

Roemeens levenselixer -Een miskend exportproduct

Het wijnland Roemenië

Als wijnland is Roemenië nog niet zo bekend als bijvoorbeeld Frankrijk, Zuid-Afrika, Australië, Chili of Argentinië. Toch kent Roemenië, met zijn mediterrane klimaat en de vruchtbare Donaudelta, een eeuwenoude wijntraditie die teruggaat tot de Grieken, die zo’n 3.000 jaar geleden de wijnbouw in Dacië (het huidige Roemenië) introduceerden. Ook in de Romeinse tijd was het gebied beroemd om de rijkdom in de wijnbouw. De wijntraditie heeft in de hele geschiedenis van Roemenië kunnen floreren, met onder meer invloeden vanuit Saksen in de middeleeuwen en Franse en West-Europese invloeden in latere tijden. Sinds het einde van de vorige eeuw is de wijnbouw in Roemenië sterk in opkomst, dat vooral te danken is aan de nieuwe en oude gepassioneerde eigenaren van de wijnhuizen. Daardoor heeft de wijnbouw in Roemenië weer veel potentie voor een goede toekomst gekregen.

De wijnstreek Dealu Mare

De wijnbouw komt in heel Roemenië voor. Wij nemen als willekeurig voorbeeld de wijnen de regio Dealu Mare. Deze regio is een Beschermde oorsprongsbenamingen (BOB), opgenomen in de richtlijnen van de Europese Unie. Geografisch gezien ligt deze regio op gelijke hoogte of breedtegraad als Zuid-Frankrijk.De wijnstreek Dealu Mare oftewel Grote Heuvel (Big Hill) ligt in het heuvelgebied van de regio Muntenia in het zuiden van Roemenië, een regio waar de rode wijnen zijn diepe wortels in de historie kent. Het typische warme en droge klimaat, de relatief lange herfstperiode en de warme dagen en koele nachten, zorgen ervoor dat de druiven langzaam en grondig kunnen rijpen waardoor de gevarieerde aroma’s van de druiven goed tot hun recht komen. Bovendien is de bodem van de streek bezaaid met fossielen van schelpdieren waardoor onze wijnen een uniek karakter en een eigen unieke smaak en afdronk hebben.

Druivenrassen in Roemenië

Onze wijnhuizen in Roemenië werken met de internationaal bekende druivenrassen, waaronder de Chardonnay, Pinot Grigio, Pinot Noir, Merlot, Shiraz, Viognier, Cabernet Sauvignon en Cabernet Franc, Daarnaast kent Roemenië een aantal inheemse druivenrassen, zoals Feteasca Alba en Feteasca Neagra, waar de wijnhuizen graag mee werken.De Feteasca Neagra, de zwarte meisje of maagd, is een rode druivensoort puur van Roemeense bodem. Deze druif geeft onze rode wijnen een kenmerkende robijnrode kleur en een volle, frisse, fruitige en kruidige geur, smaak en afdronk.
De Feteasca Alba, het witte meisje, is een witte druivensoort puur van Roemeense bodem. Deze druif geeft aan de witte wijnen complexiteit en structuur en een droge, fruitige en zoetige geur, smaak en afdronk.
De Fetaesca Regala, de prinses of prinsessendruif, een witte druivensoort puur van Roemeense bodem. Deze druif geeft aan de witte wijnen een frisdroge smaak van citrus en vleugje van tropisch fruit in de afdronk.

Agricover Credit IFN heeft tiende nationale vestiging geopend in Brașov

Agricover Credit IFN, een niet-bancaire financiële instelling die uitsluitend is gespecialiseerd in kredietverlening aan bedrijven in de agrarische sector, heeft op 3 juni jl. in Brașov de eerste vestiging in het midden van het land geopend. Dit is de tiende vestiging van het bedrijf in het hele land.


“Vandaag zijn we bij boeren in het midden van het land als teken van waardering en erkenning voor het buitengewone werk dat ze doen in deze regio, die een groot groeipotentieel heeft, zowel in de groentesector, met name de aardappel- en biologische landbouw, als in de veehouderij.” aldus Robert Rekkers, CEO van Agricover Credit. Robert Rekkers maakt tevens deel uit van de DRN Task Force Agri & Food wat haar advieskracht ten behoeve van haar leden aanmerkelijk versterkt.

De opening van de vestiging in Brașov maakt deel uit van de strategie van Agricover Credit IFN om zo dicht mogelijk bij de boeren te staan ​​en snel te reageren op hun verzoeken. Agricover Credit IFN wil de komende periode ruim 250 boeren in het gebied financieren met leningen ter waarde van 100 miljoen lei.

“We willen meer openheid naar het segment van kleine en middelgrote boeren, maar we blijven ook grote boeren steunen. In die zin hebben we speciale oplossingen en programma’s opgesteld zoals: investeringen voor de verwerving van landbouwgrond, de uitbreiding van de boerderij en in irrigatiesystemen” aldus Robert Rekkers.

Landbouw is een belangrijke economische component in de regio, maar om een ​​succesvolle landbouwsector te ontwikkelen zijn gespecialiseerde oplossingen nodig.
“In deze regio is er vanwege de grote teeltgebieden, met name de aardappelteelt, een enorm potentieel voor investeringen in specifieke apparatuur en machines, opslag- en conserveringsgebieden. Naast landbouwgewassen is de regio rijk aan graasgebieden en is het bevorderlijk voor de ontwikkeling van de veehouderij, met name de vleesveehouderij.” vervolg Robert Rekkers, algemeen directeur Agricover Credit.

Over de Agricover groep

Agricover Credit IFN, een dochteronderneming van Agricover Holding, is de eerste financiële instelling in Roemenië die financiële producten exclusief aanbiedt aan boeren in de groente- en veeteeltsector. Kennis en begrip van de specifieke kenmerken van landbouwactiviteiten maken de ontwikkeling mogelijk van innovatieve producten voor de financiering van werkkapitaal en investeringen op een flexibele manier, aangepast aan de behoeften van landbouwers.

Agricover Credit is snel gegroeid en is in slechts enkele jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste spelers in de financiering van landbouwproducenten. In 2020 heeft Agricover Credit voor een bedrag van 1.900 miljoen lei landelijk aan 3.800 boeren leningen verstrekt.

Agricover Holding brengt de activiteiten van de groepsonderdelen Agricover SA, Agricover Credit IFN SA en Agricover Technology SRL samen. De groep bedient een portfolio van meer dan 6.000 actieve landbouwklanten, die landelijk meer dan 2,2 miljoen hectare bouwland exploiteren.

Roemeense boeren stellen voor – Nationaal Strategisch Aardappelplan om sector te redden

De Roemeense Boerenclub en de Roemeense Nationale Aardappelfederatie stellen de autoriteiten voor om een ​​Nationaal Strategisch Aardappelplan uit te voeren, om een ​​economische sector in grote moeilijkheden te redden en de handelsbalans, die nu een tekort van 50-60 pct registreert, te harmoniseren, de vertegenwoordigers van de twee organisaties zeggen. De belangrijkste beperkende factoren in de aardappelteelt in Roemenië zijn de overmatige versnippering van het land, vaak een laag technisch niveau, kleine landbouwbedrijven, slechte kwaliteit pootgoed en vooral gebrek aan voldoende opslagruimte. “Roemenië zou op Europees niveau de tweede plaats moeten innemen wat betreft het akkerbouwareaal voor de aardappelteelt, maar de lage opbrengst en het gebrek aan individuele magazijnen van de Roemeense boeren kunnen ons deze prestigieuze positie op de continentale ranglijst niet geven.


Helaas hebben Roemeense aardappeltelers om hun productie onmiddellijk na de oogst tegen lage prijzen te verkopen, vanwege het gebrek aan opslagruimte in optimale omstandigheden het hele jaar door. Op deze manier vindt er elk jaar een massale aardappelimport plaats in ons land”, aldus Laszlo Becsek, vice-president van de Roemeense Boerenclub. Volgens een vrijgave van de twee organisaties hadden de Roemeense Boerenclub en de Nationale Aardappelfederatie een eerste ontmoeting met de minister van Landbouw, Adrian-Nechita Oros, waarin het voorstel voor de uitvoering van een Nationaal Strategisch Aardappelplan werd gepresenteerd. De twee organisaties pleitten voor de noodzaak voor het ministerie om de gedeeltelijke verdeling van de bedragen die zijn toegewezen aan de steun gekoppeld aan de vroege aardappelmaatregel voor industrialisatie en pootaardappelen, opnieuw te analyseren. De Club en de Federatie hebben hierover een analyse gemaakt en het ministerie gedetailleerde economische en technische gegevens bezorgd. “Wij zijn van mening dat de herhaalde herverdeling, elk jaar, van de bedragen die aan dit gewas zijn toegewezen aan andere maatregelen, de aardappeltelers ernstig schaadt, zeer weinig telers die al aanzienlijke verliezen hebben geleden aan de tafelaardappeloogst, die in 2020 onder de kostprijs werd verkocht. De lage prijs van tafelaardappelen zal ook direct worden weerspiegeld in de weinige pootaardappeltelers die in Roemenië nog over zijn, die praktisch geen klanten hebben en het risico lopen het areaalprognose voor het lopende jaar drastisch te verminderen”, zegt Romulus Oprea, voorzitter van de Potato National Federation in Roemenië.Wereldwijd wordt jaarlijks ongeveer 388 miljoen ton aardappels geproduceerd op ongeveer 19,1 miljoen hectare. China is de grootste producent met een jaarlijkse productie tussen 66 en 71 miljoen ton. Overige grote producenten zijn Rusland, India, Polen, VS, Oekraïne, Duitsland, Nederland en Wit-Rusland.De gemiddelde productie wereldwijd ligt op ong. 20,33 t/ha. Hierin doen zich echter grote schommelingen voor en veel industrielanden produceren meer dan 53 t/ha. In industrielanden blijft de consumptie van verse aardappelen constant, terwijl de markt voor de verdere verwerking van aardappelen groeit vanwege de toenemende populariteit van kant-en-klaarmaaltijden.


De consumptie van verse aardappelen in ontwikkelingslanden stijgt doordat de mensen daar veelzijdiger voeding zijn gaan gebruiken.
Roemenen behoren tot de grootste consumenten van aardappelen in Europa, met ongeveer 94 kg per jaar, waarvan meer dan 20 kg grote aardappelen van slechte kwaliteit, die volgens de Roemeense Aardappelfederatie tegen zeer lage prijzen worden geïmporteerd. “Aardappelen met een diameter groter dan 20 cm worden in het buitenland verkocht met 35-40 euro per ton. Ze zijn niet giftig, niet bedorven, maar hebben minder culinaire kwaliteiten. Ze zijn minder lekker omdat ze meer water bevatten, ” zei George Botoman, voorzitter van de Federatie.
Het lijkt ons dat de situatie op Roemeense aardappelmarkt wel een helpende hand kan gebruiken van de aardappeleters uit het land van Vincent van Gogh.

Roemenië – droogte maakt het land afhankelijk van voedselimport

Roemenië importeert een groot deel van het basisvoedsel en is in toenemende mate afhankelijk van landen als Italië, Spanje, Frankrijk of Duitsland, Vlees, kaas en diepvriesgebak behoren tot de topvoedingsmiddelen die uit het buitenland worden gehaald. Volgens gegevens van het ministerie van Landbouw bedraagt ​​hun waarde 1,2 miljard euro, wat ongeveer 15% is van het totaal dat vorig jaar werd geregistreerd.  Volgens het ministerie van Landbouw staat varkensvlees op de eerste plaats in de top van de meest geïmporteerde voedingsmiddelen met een import van 589 miljoen euro.

De volgende posities worden ingenomen door kaas en wrongel, koffie, chocolade en bakkerijproducten, gebak en koekjes, met een waarde vanaf 200 miljoen euro elk. Roemenië importeert zeer grote hoeveelheden afgewerkte producten, aangezien veel van onze fabrieken niet actief zijn. Momenteel wordt slechts 60% van de verwerkingscapaciteit gebruikt. Uit gegevens van het ministerie van Landbouw blijkt dat de invoer vorig jaar 8,9 miljard euro bedroeg en de uitvoer 6,9 miljard euro. De meest geïmporteerde voedingsmiddelen in 2020: 1. Varkensvlees – 589 miljoen euro 2. Kaas en kwark – 263 miljoen euro 3. Koffie – 224 miljoen euro 4. Chocolade – 211 miljoen euro 5. Gebak – 207 miljoen euro.
Irrigatieproblematiek
“Als we geen pedologische droogte hadden gehad in de hele zuidoostelijke regio, zou de handelsbalans enigszins in evenwicht zijn geweest, omdat Roemenië bekend staat als exporteur van grondstoffen. We zijn gekomen om 70% van wat we consumeren te importeren”, aldus Aurel Simion , staatssecretaris bij het ministerie van Landbouw.
Echter na anderhalf jaar soebatten met de Europese Commissie is er nog steeds sprake van een pat stelling en wordt het irrigatiesysteem in Roemenië niet gefinancierd door het National Recovery and Resilience Plan (PNRR).

De Europese Commissie verwierp het project dat in november was ingediend door het ministerie van Landbouw en dat onder meer betrekking had op de plaatsing van fotovoltaïsche panelen boven de belangrijkste irrigatiekanalen. De landbouw kan gefinancierd worden met 300 miljoen euro, tegenover 6,5 miljard euro voor het project. Hoewel het een “dooddoener” is om te zeggen dat “wie betaalt, ook bepaald ”vinden wij dat specifieke situaties in EU lidstaten onderling sterk kunnen verschillen en een andere aanpak vereisen. De DRN wenst beide partijen veel wijsheid toe, want het gaat tenslotte om zeer elementaire voedselvoorziening.

Scheepsbouw sector

Uniek Australisch onderzoeksschip breekt het ijs dank zij Damens Hollands Glorie

Het Nederlandse Damen Naval is sinds 2016 verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw van de Antarctische ijsbreker RSV Nuyina. Dit wordt het belangrijkste bevoorradingsschip van de Australische Antarctische en sub-Antarctische onderzoeksstations. Daarnaast is het een complex platform voor wetenschappelijk onderzoek in Antarctica en de Zuidelijke Oceaan. Na een periode van bouw in Roemenië en inbedrijfsstelling en proefvaarten vanuit Vlissingen, is dit ‘state of the art’ onderzoeksschip nu klaar voor haar eerste beproevingen nabij de Noordpool.De Nuyina is gebouwd in het kader van het ‘Australian Antarctic program’. Een van de belangrijkste functies is om maritieme organismen te vinden en de zeebodem in kaart te brengen. Daartoe beschikt de Nuyina over verschillende akoestische instrumenten, die in de romp zijn aangebracht. Om deze instrumenten goed te laten werken, moet een relatief stille onderwateromgeving worden gecreëerd. Een uitdaging voor een ijsbreker met extra grote motoren en propellers. Daarom is, op basis van kennis van de bouw van Nederlandse marineschepen, veel werk gestoken in het ontwerp van de romp en het voortstuwingssysteem. Dit om het geluid van de motoren, versnellingsbakken, propellers en de vorming van bellen onder water te verminderen.


De Nuyina is het enige schip ter wereld dat beschikt over een ‘wet well’ voor zeewateronderzoek naar krill en andere kwetsbare organismen. Daarnaast beschikt het over mogelijkheden om zee-ijs en ijskaponderzoek te verrichten. Het schip dient tevens als basis voor mensen of materieel, die per helikopter naar afgelegen plaatsen op de Antarctische ijskap worden getransporteerd.
Damen Schelde Naval Shipbuilding is verantwoordelijk voor het ontwerp, engineering en de bouw, daarnaast zijn diverse onderaannemers en toeleveranciers uit Nederland betrokken geweest. Als zodanig heeft dit project een belangrijke bijdrage geleverd aan het innovatief vermogen van de marinebouw in Nederland. Bij de bouw fungeert Damen Schelde Naval Shipbuilding te Vlissingen als hoofdaannemer die, in nauwe samenwerking met meer dan tachtig Nederlandse maritieme leveranciers, aan dit schip mogen bouwen. Daaronder bevinden zich onder andere Alewijnse Marine Systems, Alphatron Marine, Bakker Sliedrecht, Heinen & vHopman Engineering, Pon Power en Radio Holland.


Het schip moet straks verschillende taken kunnen uitvoeren in de Antarctische- en Zuidelijke Oceaan. Daarbij moet het in staat zijn om ijs te breken tot een dikte van 1,65 meter. Tot de taken van het schip behoort, naast logistieke dienstverlening, wetenschappelijk onderzoek, gericht op de opwarming van de aarde en de bescherming van (sub)-antarctische ecosystemen.
Het schip is gebouwd op de Damen scheepswerf in de Roemeense stad Galati.

Voor Damen Shipyards gloort er licht aan de Roemeense horizon

Over het geheel genomen daalden de nieuwe scheepsbouworders in Europa vorig jaar met 64% in tonnage ten opzichte van 2019 (nominaal: 40% in daling) . Als reactie op deze situatie moest Damen op 6 juli 2020 een reorganisatie aankondigen , wat helaas betekende het verlies van 642 banen op de Galati-locatie en 228 banen op de Mangalia-locatie, en ook enkele honderden banen op de Damen-locatie in Nederland. De noodzakelijke reorganisatie in Galati is al afgerond. Om verschillende redenen is dit in Mangalia nog niet gebeurd en de aandeelhouders(51% in handen van de Roemeense staat)  worden opgeroepen om tegen eind juni 2021 een besluit te nemen over het reeds voorgestelde herstructureringsprogramma, dat vooral indirect en ondersteunend personeel treft . De noodzaak om dit te doen is intussen geïntensiveerd om het terrein duurzaam en leefbaar te maken”, aldus Damen. Ze voegen eraan toe dat Damen te maken zou krijgen met een gebrek aan substantiële activiteit en mogelijk genoodzaakt zou zijn om aanvullende maatregelen te overwegen die de kostenstructuur van de twee locaties afstemmen op de economische realiteit heeft.


Eerder dit jaar heeft de CEC(Casa Generala de Economii) staatsbank een lening van 60 miljoen lei verstrekt aan de Damen-werf in Mangalia ,om de huidige activiteiten te financieren.
De Damen Group verloor ten onrechte(zie artikel 346 Verdrag van Lissabon)de aanbesteding van 1,2 miljard euro voor de levering van multifunctionele korvetten aan de Roemeense marine ten gunste van de Fransen van de Naval Group, maar het proces waarmee de Nederlanders de wettigheid van de veiling aanvechten, loopt nog. Ter herinnering: Tijdens de liberale regering Tariceanu(2004-2008) gunde deze regering via de Minister van Defensie Mihnea Motoc de order aan Damen Shipyards conform de EU regelgeving die toestaat dat militaire orders niet internationaal hoeven te worden aanbesteed. De daarop volgende socialistische regering Ponta haalde de reeds gesloten overeenkomst door en vond dat wel een internationale aanbesteding moest plaatsvinden Dat daarna de internationale aanbesteding allerminst vlekkeloos is verlopen kan een aanwijzing zijn dat met voorbedachte rade de order voor Damen Shipyards kwam te vervallen.

En het goede nieuws is dat vorige maand, volgens defenseromania.ro, dat het Hooggerechtshof van Cassatie en Justitie Damens verzoek heeft ingewilligd om het dossier naar het Grondwettelijk Hof te sturen.

De Raad voor de Mededinging keurde in november 2018 de transactie goed waarbij BV Holding Maatschappij Damen, Nederland, en Șantierul Naval 2 Mai SA Daewoo Mangalia Heavy Industries SA en Daewoo Mangalia Human Resources Management SRL overnamen. De regering wijzigde in juli van dat jaar bij noodverordening de corporate governance wetgeving van staatsbedrijven om de bedrijfsvoering van de Mangalia-scheepswerf aan de Nederlanders af te staan ​​in ruil voor de overname van 2% van de onderneming. kapitaal van hen. , waarmee de Roemeense staat opnieuw de meerderheidsaandeelhouder van de site werd, met 51% van de aandelen.

Kiel legging Combat Support Ship bij Damen Naval in Roemenië

Op 2 juni is bij Damen Shipyards Galati (Roemenië) de kiel gelegd van het nieuwe Combat Support Ship Den Helder. Daarmee is een belangrijke mijlpaal bereikt in de bouw van dit nieuwe bevoorradingsschip voor de Koninklijke Marine (KM). De kiel legging ceremonie werd gezamenlijk uitgevoerd door de Directeur Defensie Materieel Organisatie (DMO) vice admiraal Arie Jan de Waard en de Commandant Zeestrijdkrachten, vice  admiraal Rob Kramer.
Het staal voor dit nieuwe schip wordt sinds december vorig jaar gesneden. Daarmee liggen, na deze kiellegging, alle bouwstenen voor de daadwerkelijke bouw van het schip in Roemenië klaar.


De engineering van het Combat Support Ship vindt grotendeels vanuit Nederland plaats. Directeur Damen Naval, Hein van Ameijden, benadrukt dat het vooral de samenwerking met bedrijven uit de bestaande marinebouwketen is, die de innovatieve bouw van Nederlandse marineschepen mogelijk maakt: “Ruim een jaar na de ondertekening van het contract voor dit schip, heeft Damen Naval 116 inkoopcontracten gesloten, waarvan 82 met Nederlandse toeleveranciers. Deze komen veelal uit de Rijnmond en Zeeland. Het is deze hele keten van bedrijven, die bijdraagt aan de bouw van dit nieuwe schip voor de Koninklijke Marine.”
Naast het benadrukken van de goede samenwerking tussen alle betrokken partijen heeft de kiellegging ook een traditionele waarde. Vroeger werd een muntje onder de houten mast gelegd voor voorspoed. Tegenwoordig, met de schepen van staal, wordt het muntje in de dubbele bodem geplaatst. De beide admiraals hebben deze handeling bij het Combat Support Ship mogen uitvoeren. Voor de gelegenheid werd een munt uit 1822 geplaatst.  Een belangrijk jaar voor de marine, waarin na diverse plannen en aanzet tot fortenbouw in de Napoleontische tijd, het marine etablissement met droogdok in Den Helder aan hen werd overgedragen. De volgende ceremoniële mijlpaal is de doop van het schip, maar dit zal niet eerder plaatsvinden dan nadat het schip is afgebouwd in 2023. Na inbedrijfstelling, testen en de werfproeftocht vaart het schip naar Den Helder waar het wordt overgedragen aan de DMO. Vervolgens worden de scheepstoebehoren en het Combat Management Systeem nog geïnstalleerd, voordat het schip in 2025 door de DMO wordt overgedragen aan de marine.
Het schip is in nauwe samenwerking met de DMO(Defensie Materieel Organisatie) en de marine ontworpen. Het is gebaseerd op het eerder door Damen gebouwde Joint Support Ship Zr.Ms. Karel Doorman. Het bijna 180 meter lange schip krijgt een 75-koppige basisbemanning en kan nog vijfentachtig extra opvarenden meenemen. Er is naast plek voor brandstof en munitie om andere schepen te bevoorraden, plaats voor meerdere helikopters en twintig containers.

Luchtvaartsector

De markt voor commerciële vliegtuigen herstelt zich tot het niveau van vóór de pandemie in de periode 2023 – 2025

De Europese luchtvaartgroep Airbus handhaaft zijn verwachting dat de markt voor commerciële vliegtuigen zal herstellen tot het niveau van vóór de pandemie tussen 2023 en 2025, als gevolg van de toename van de vraag in het segment van enkelgangige vliegtuigen, rapporteren DPA en Reuters.
Airbus is aanwezig in Roemenië met alle drie de divisies: Airbus Helicopters Romania (2002) en Premium Aerotec (2009) in Brasov en Airbus Defence and Space (2005) in Boekarest.
De grootste vliegtuigfabrikant ter wereld heeft leveranciers een update van zijn productieplannen gestuurd om de nodige investeringen te plannen en de beschikbaarheid van productiecapaciteit op lange termijn te verzekeren, in lijn met het verwachte herstel.
Airbus bevestigde dat de productiesnelheid voor de A320-reeks in het vierde kwartaal van 2021 gemiddeld 45 vliegtuigen per maand zal bedragen. Het bedrijf heeft leveranciers gevraagd zich voor te bereiden op de toekomst door in het tweede kwartaal componenten te leveren voor de productie van 64 vliegtuigen per maand. 2023 en mogelijk 70 vliegtuigen per maand in het eerste kwartaal van 2024. Op de lange termijn zou Airbus de productie van 75 vliegtuigen per maand kunnen halen tegen 2025.
In de A220-reeks bedraagt ​​de productie momenteel ongeveer vijf vliegtuigen per maand en zou deze tegen het begin van 2022 en 14 tegen 2025 uitkomen op zes. en de A330-reeks zal een productiesnelheid van twee vliegtuigen per maand behouden.
“De luchtvaartsector begint zich te herstellen van de crisis veroorzaakt door Covid-19. De boodschap aan onze leveranciers geeft zichtbaarheid aan het hele industriële ecosysteem om de nodige capaciteiten te garanderen en om voorbereid te zijn wanneer de marktomstandigheden verbeteren, “zei CEO Guillaume Faury.


De aandelen van Airbus stegen donderdag 6,8% en bereikten bijna 104,54 euro, het hoogste niveau in 52 weken.
De vraag naar het segment met één gangpad herstelt zich van de toename van het binnenlandse vliegreizen, vooral in de Verenigde Staten en China.
Op woensdag schatte de International Air Carrier Association (IATA) dat het aantal passagiers dat luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld vervoeren, zal terugkeren naar 2023 in 2023, vóór de Covid-19-pandemie die leidde tot een ineenstorting van het luchtverkeer.
Dit jaar zou het aantal passagiers 52% onder het niveau van vóór de crisis liggen, en volgend jaar zal het terugkeren naar 88% van het pre-pandemische niveau. Pas in 2023 zal het passagiersluchtvervoer het niveau van 2019 (105%) bereiken, zodat het tegen het einde van het decennium 5,6 miljard passagiers zal bereiken, na een gemiddelde jaarlijkse stijging van 3,9% tussen 2025 en 2030, voorspelde IATA, wat neerkomt op ongeveer 290 luchtvaartmaatschappijen wereldwijd, het equivalent van 82% van het wereldwijde luchtverkeer.
Vorig jaar kondigde Airbus een ongekend herstructureringsplan aan om als gevolg van de pandemie ongeveer 15.000 banen te schrappen.
Airbus is een wereldleider op het gebied van luchtvaart, ruimtevaart en aanverwante diensten. In 2019 genereerde het een omzet van 70 miljard euro en had het 135.000 medewerkers. Airbus biedt ook een breed scala aan passagiersvliegtuigen, van 100 tot meer dan 600 zitplaatsen. Airbus levert ook helikopters, tankers, straaljagers, transport en andere missies.

Financiële sector

De brutowinst van ING Bank Roemenië nam toe

De brutowinst van ING Roemenië is in het eerste kwartaal met 11% gestegen ten opzichte van vorig jaar tot 183 miljoen lei. Uit de door de Nederlandse bank gepresenteerde financiële gegevens blijkt ook dat het niveau van de persoonlijke leningen terugkeerde naar het pre-pandemische niveau, met een stijging van 50% ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Wat betalingen betreft, blijft de voorkeur voor kaarten boven contant geld in de eerste drie maanden van 2021 bestaan, met een verhouding van 55% tot 45%. “De eerste drie maanden van dit jaar brengen het vooruitzicht op terugkeer naar de normaliteit dichterbij, ook in de economische en financiële context. In het geval van onze bank is de winstgevendheid dit kwartaal gestegen en is de vraag naar hypotheken en persoonlijke behoeften teruggekeerd naar het niveau van vóór de pandemie. Tegelijkertijd zien we een toenemende behoefte aan diversificatie van investeringen en het  gebruik van digitale betaalmethoden. We blijven het ondernemingsklimaat ondersteunen, onder meer via de financiering die wordt verleend onder de paraplu van het SME Invest-programma ”, aldus Mihaela Bîtu, CEO van ING Bank Roemenië. Het kaartgebruik is toegenomen ten koste van geldopnames. Meer dan de helft van de uitgaven van ING-klanten wordt gemaakt met kaarten en mobiele apparaten in de kassa. Mobiele betalingen (ING Pay, Apple Pay en Google Pay) zijn nu al goed voor 15% van het totale volume, terwijl online winkeltransacties met 27% zijn gestegen. Om deze groeiende trend van online winkelen te ondersteunen, heeft ING onlangs de mogelijkheid geïntroduceerd om kaartgegevens rechtstreeks vanuit de mobiele app te kopiëren, voor snellere en gemakkelijkere online betalingen, een langverwachte functie bij klanten. De productie van consumptief krediet is in het eerste kwartaal met 50% gestegen in vergelijking met de laatste maanden van 2020. De digitale kredietverlening is geïntensiveerd en bedraagt ​​35% van de totale persoonlijke leningen. De vraag naar hypotheken zet de stijgende trend van vorig jaar voort, met een sterke interesse in het 7FIX-hypotheek product met vaste rente, dat 60% bijdraagt ​​aan de totale verstrekte hypotheken.  Naast traditionele spaarinstrumenten, wenden klanten zich steeds meer tot beleggingen in beleggingsfondsen. ING rapporteerde een stijging van 60% in de portefeuille van beleggingsfondsen in de afgelopen 12 maanden. ING-klanten hebben een consistent beleggingsgedrag, veel van hen beleggen kleine bedragen, maar constant en op de lange termijn. Van het totale aantal klanten dat toegang heeft gehad tot beleggingsfondsen, heeft bijna de helft een regulier investeringsplan geactiveerd.

Als gevolg van de centralisatie van platforms voor rechtspersonen is het aantal Business Banking-klanten dat gebruikmaakt van ING Business met meer dan 400% gestegen ten opzichte van  dezelfde periode in 2020. Dit leidde impliciet tot een toename van de authenticaties met meer dan 220% , waarvan 38% via mobiel, en een toename van 230% in het aantal transacties. De snelle intensivering van het gebruik van mobiele toestellen resulteerde in de lancering van een doorlopend programma van verrijking van functionaliteiten, voor een beleving aangepast aan de noden van ondernemers: bereikbaarheid, navigatie, operationeel beheer van de huidige activiteit. De Business Banking-divisie kondigde ook aan dat ING zich in het tweede jaar van ontwikkeling zal aansluiten bij het SME Invest-programma, met middelen van 1,1 miljard lei toegewezen voor 2021. In maart 2021 faciliteerde de divisie Wholesale Banking de uitgifte van een obligatie met variabele rente in lei in een onderhandse plaatsing voor de Internationale Investeringsbank. Deze transactie betekende voor de emittent voor het eerst een negatieve financieringsrente in euro.

Tegelijkertijd blijft ING consequent in de top van de primary dealers in Roemenië, in het eerste kwartaal op de eerste plaats in deze ranglijst.  ING Bank Roemenië maakt deel uit van ING Groep, een wereldwijde internationale financiële instelling die bankdiensten aanbiedt aan meer dan 38,8 miljoen individuele klanten, bedrijven of instellingen in meer dan 40 landen. ING Bank Roemenië, opgericht in 1994, is de vierde bank in de top 10 van lokale banken op basis van activa.

Economische vooruitblik IMF – Roemenië

IMF voorspelt een sterk herstel van de Roemeense economie dit jaar, met een stijging van het BBP van 7%

De experts van het Internationaal Monetair Fonds schatten voor 2021 een krachtig economisch herstel in Roemenië, met een stijging van het reële bruto binnenlands product van 7 procent, waarbij echter wordt aangegeven dat het grootste risico van het niet realiseren van deze prognose dat van onverwachte negatieve veranderingen in de pandemie, blijkt uit de conclusies die zijn gepubliceerd naar aanleiding van de missie om de Roemeense economie te evalueren.

“Voor 2021 wordt een sterk rendement van het reële bbp van 7 procent verwacht. Het economisch herstel van Roemenië lijkt het snelst te zijn van de EU-landen, beginnend in het 4e kwartaal van 2020. Verwacht wordt dat een betere landbouwoogst later dit jaar de productie zal ondersteunen. Het belangrijkste risico van het niet realiseren van deze prognose is dat van enkele onverwachte negatieve veranderingen in de evolutie van de pandemie, onder meer door het verschijnen van nieuwe virusstammen, de lagere efficiëntie van het vaccin of de weigering van vaccinatie door de bevolking “, vermeldt de verklaring van het IMF na afloop van het overleg over artikel IV.

De experts van de internationale financiële instelling laten in de context zien dat de Roemeense economie relatief goed overweg kon met de COVID-19-crisis en dat de door de pandemie veroorzaakte krimp van het bbp in 2020 aanzienlijk lager was dan het EU-gemiddelde.

“Dit weerspiegelde gedeeltelijk een beperktere initiële incidentie van virusuitbraken en daaropvolgende golven van kortdurende infectie, waarvoor geen tweede landelijke sluiting nodig was. Effectieve gezondheidsmaatregelen en een vroege start van de vaccinatiecampagne hebben ook aan deze situatie bijgedragen. Belangrijk is dat de bevolking en het ondernemingsklimaat profiteerden van een gecoördineerde versoepeling van het fiscale en monetaire beleid, wat bijdroeg tot het beperken van de economische recessie en de stijgende werkloosheid. Dit was een welkome afwisseling van de beleidsverkrappende maatregelen die Roemenië in eerdere economische crises heeft toegepast”, legt de geciteerde bron uit.

Volgens het IMF was de externe financiering gunstig, ondersteund door mondiale monetaire versoepeling en steunmaatregelen van de EU.

Tegelijkertijd herinneren de vertegenwoordigers van de in Washington gevestigde instelling eraan dat de autoriteiten de nodige fiscale steun hebben verleend, vergelijkbaar met die van andere EU-landen: allereerst de verhoging van de ziektekosten; ten tweede inkomensondersteunende maatregelen in de vorm van tijdelijke loonsubsidies en gerichte werkgelegenheidsstimulansen; en ten derde steun aan bedrijven in de vorm van niet-terugbetaalbare leningen en liquiditeitszekerheid door belasting- en vergoedingsverplichtingen uit te stellen en kredietgaranties te bieden, met name voor kmo’s. Deze steunmaatregelen werden in 2021 verlengd.

Anderzijds hebben – volgens het IMF – de maatregelen die de Nationale Bank van Roemenië (BNR) tijdig heeft genomen bijgedragen aan het verzekeren van de werking van de financiële markt en aan het ondersteunen van de kredietstroom tijdens de pandemie. Deze maatregelen omvatten renteverlagingen op het gebied van het monetair beleid, een aankoopprogramma voor staatsobligaties en maatregelen om de liquiditeit te waarborgen, het regelgevingskader te versoepelen en moratoriums op de terugbetalingen van bankleningen.

Een IMF-missie bracht op 10-28 mei een virtueel bezoek aan Boekarest om het artikel IV-overleg te bespreken.

Politieke ontwikkelingen

Dringend verzoek van de Europese Commissie aan de Europese Raad 0m de toetreding van Roemenië, Bulgarije en Kroatië tot het Schengengebied spoedig te effectueren.

Op 2 juni jl. heeft de Europese Commissie aan de Europese Raad( bestaande uit regeringsleiders van de 27 lidstaten van de Europese Unie)verzocht om “zo spoedig mogelijk” groen licht te geven voor de toetreding van Roemenië, Bulgarije en Kroatië tot Schengen. De toekomst van Schengen moet worden gemarkeerd door uitbreiding met EU-lidstaten die nog geen deel uitmaken van het Schengengebied, aangezien het “een gewettigd vertrouwen” en “een wettelijke verplichting is voor die landen die worden beoordeeld als klaar voor toetreding”, aldus de nieuwe Schengenstrategie Europese Commissie.

“In de strategie wordt de Raad verzocht een besluit te nemen over de opheffing van de controles voor Bulgarije , Roemenië en Kroatië en deze te integreren in het Schengengebied. Bulgarije en Roemenië hebben de noodzakelijke beoordeling in 2010 en 2011 met succes afgerond. Wat Kroatië betreft, heeft de Commissie in oktober 2019 bevestigd dat Kroatië de nodige maatregelen had genomen om ervoor te zorgen dat aan de voorwaarden werd voldaan.”
De Europese Commissie is ook van mening dat de Republiek Cyprus zal kunnen toetreden tot het Schengengebied na de succesvolle afronding van het evaluatieproces.
“De strategie roept ook op tot de voltooiing van de uitbreiding van het Schengengebied, zodat Bulgarije, Roemenië, Kroatië en Cyprus ten volle kunnen profiteren van Schengen”, aldus een verklaring van de Europese Commissie.
Margaritis Schinas, kandidaat-vicevoorzitter voor de bevordering van de Europese manier van leven, zegt dat Schengen niet compleet is zonder alle lidstaten.
“Vandaag stellen we een nieuwe weg voor om de veiligheid en mobiliteit van EU-burgers te waarborgen en tegelijkertijd de veerkracht van Schengen tegen uitdagingen te vergroten. Schengen is natuurlijk niet compleet zonder al onze lidstaten. Een meer inclusief Schengen zal een sterker en veiliger Schengen zijn. ”
“Vrijheid om te reizen, wonen en werken in verschillende lidstaten is een vrijheid waar Europeanen om geven. Vandaag presenteren we een weg voorwaarts die ervoor zorgt dat Schengen de tand des tijds kan doorstaan, en die het vrije verkeer van mensen, goederen en diensten zal garanderen, ongeacht de omstandigheden, om onze economieën weer op te bouwen en ons samen sterker te maken”, zei Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie.
Om de controles aan de buitengrenzen van het gebied van vrij verkeer te versterken, vertrouwt de EU op de voortdurende inzet van het nieuwe permanente Frontex-contingent, dat naar verwachting tegen 2027 10.000 kustwachten en grenswachten zal bereiken.

Het is ook gebaseerd op de volledige interoperabiliteit tegen 2023 van informatiesystemen voor de registratie van in- en uitreizen in Schengen. De Commissie heeft ook, als onderdeel van haar asielhervorming in de EU, een procedure voorgesteld voor het registreren van de aankomsten van migranten.
“Geavanceerde IT-systemen zullen het beheer van de buitengrenzen verbeteren, terwijl versterkte politiesamenwerking en gezamenlijk migratiebeheer het Schengengebied zonder grenscontroles zullen helpen versterken. De huidige strategie zal vertrouwen en bestuur aanmoedigen, zodat we kunnen anticiperen, we bereiden ons beter voor en reageren beter en ik ben vastbesloten ervoor te zorgen dat alle lidstaten hun rol spelen”, aldus Ylva Johansson, Europees commissaris voor Binnenlandse Zaken.

Waar streeft de nieuwe Schengenstrategie naar?

  • Zorgen voor een efficiënt beheer van de buitengrenzen van de EU door de voortdurende inzet van Frontex; interoperabiliteit van informatiesystemen voor grens- en migratiebeheer tegen 2023; en een toekomstig voorstel over de digitalisering van visumaanvragen en reisdocumenten. De Commissie roept de medewetgevers ook op om snel het nieuwe pact inzake migratie en asiel aan te nemen inzake het onderzoek van personen die oversteken zonder toestemming.
  • De interne consolidering van het Schengengebied, aangezien nauwe samenwerking tussen de lidstaten om veiligheidsdreigingen te voorkomen en te bestrijden van cruciaal belang is om het gebrek aan controles aan de binnengrenzen te ondersteunen en te compenseren. De nieuwe initiatieven zullen een EU-code voor politiële samenwerking omvatten; modernisering van het “Prüm”-kader voor de uitwisseling van informatie over DNA, vingerafdrukken en voertuigregistratie; en uitbreiding van het gebruik van geavanceerde passagiersinformatie op vluchten binnen Schengen. Het nieuwe pact inzake migratie en asiel, dat eenmaal is aangenomen, zal ook een gemeenschappelijke benadering van migratiebeheer tot stand brengen, een belangrijk element voor de goede werking van het Schengengebied.
  • Verbetering van de paraatheid en het bestuur: de Commissie stelt vandaag voor het Schengenevaluatie- en toezichtmechanisme te herzien. Het zal ook regelmatig Schengenfora bijeenroepen om de politieke dialoog over het aanpakken van gemeenschappelijke uitdagingen aan te moedigen, op basis van jaarverslagen over de staat van Schengen. Eind dit jaar zal de Commissie een herziening van de Schengengrenscode voorstellen om Schengen beter bestand te maken tegen ernstige dreigingen, te zorgen voor nauwe coördinatie en de nodige waarborgen in te voeren zodat de herinvoering van controles aan de binnengrenzen een laatste redmiddel blijft. De Commissie zal ook een noodplan presenteren om het succesvolle groene rijstroken-systeem voor ononderbroken vrachtverkeer opnieuw in werking te stellen in het geval van toekomstige crises. Tenslotte,
  • Uitbreiding van het Schengengebied: De toekomst van Schengen moet worden gemarkeerd door uitbreiding tot de EU-lidstaten die nog geen deel uitmaken van het Schengengebied. Dit is zowel een gewettigd vertrouwen als een wettelijke verplichting voor de landen die worden beoordeeld als gereed voor toetreding.

Op dit moment bestaat het Schengengebied uit alle EU-landen, behalve Bulgarije, Roemenië, Kroatië, Cyprus en Ierland. Het omvat ook vier niet-EU-landen: IJsland, Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein.

President Iohannis: Toetreding tot het Schengengebied blijft een belangrijk politiek doel voor Roemenië

President Klaus Iohannis zei woensdag 3 juni jl. dat toetreding tot het Schengengebied “een belangrijk politiek doel voor Roemenië blijft”, hoewel de gezondheidscrisis het gebied ernstig heeft getroffen. “Wat Schengen betreft, is in de context van de gezondheidscrisis en de maatregelen die door sommige lidstaten zijn genomen, de functionaliteit van het Schengengebied duidelijk ernstig aangetast. Toetreding tot het Schengengebied blijft echter een belangrijke politieke doelstelling voor Roemenië en maakt deel uit van de verbintenis die ons land is aangegaan via het Toetredingsverdrag tot de EU”, zei het staatshoofd tijdens het debat. “Laten we praten over de toekomst van Europa”, waaraan hij online deelnam.
Bovendien onderstreepte hij dat “Roemenië al meer dan tien jaar aan de noodzakelijke criteria voldoet en een voorbeeld is op het gebied van het waarborgen van de veiligheid van de Europese Unie.” “We hopen dat onze consistente inspanningen snel worden erkend en dat er tijdig een oplossing wordt gevonden om het proces te voltooien.


Tegelijkertijd is toetreding tot de eurozone een van de belangrijkste doelstellingen van Roemenië op middellange termijn’, zei hij. Volgens Iohannis “is het lidmaatschap van Roemenië in zowel het Schengengebied als de eurozone een belangrijke stap in het consolideren van onze deelname aan de essentie van het Europese project.” “De effecten van de pandemische crisis hebben bepaalde tekortkomingen aangetoond op gebieden waar verdere inspanningen nodig zijn om betere mechanismen te hebben in zowel Schengen als de eurozone.

Vanuit dit perspectief is Roemenië van plan een actieve rol te spelen bij alle inspanningen om deze problemen op te lossen’, zei de president ook.
Het debat, dat ook werd bijgewoond door de voorzitter van de EVP-Fractie, Manfred Weber, en de Europarlementariër Siegfried Mureriedan, werd georganiseerd door de Fractie van de Europese Volkspartij (EVP) in het Europees Parlement. We moeten de veerkracht van de Europese Unie versterken Het ontwikkelingsniveau tussen de lidstaten van de Europese Unie is ongelijk, zei president Klaus Iohannis woensdag en riep op tot “een visie op middellange en lange termijn voor de Europese Unie”. “De dialoog over de toekomst van Europa zal een visie op middellange en lange termijn moeten opleveren voor de Europese Unie. We moeten de veerkracht van de Europese Unie versterken, niet alleen haar capaciteit vergroten om noodsituaties het hoofd te bieden, maar ook om ons aan te passen en hervormingen door te voeren, zodat we allemaal voorbereid zijn op de kansen en uitdagingen van de toekomst. Maar we beginnen bij dit streven niet van nul”, zei hij tijdens het onlinedebat “Let’s talk – Future of Europe”, georganiseerd door de Fractie van de Europese Volkspartij (EVP) in het Europees Parlement. In die zin waardeert hij dat een basis wordt weerspiegeld in de Strategische Agenda van de Europese Unie 2019-2024.

Naar zijn mening zou de conferentie over de toekomst van Europa “burgers de kans moeten geven om te laten zien waar zij de acties van de Europese Unie als belangrijk voor hun leven beschouwen” en noemde hij de 10 toezeggingen in de Sibiu-verklaring, na de top van 2019. Het staatshoofd benadrukte dat “we niet mogen vergeten dat binnen de Europese Unie het ontwikkelingsniveau tussen lidstaten en regio’s ongelijk is, waardoor een volgehouden inspanning nodig is om ervoor te zorgen dat de toekomst zal leiden tot meer cohesie, in plaats van het vergroten van de kloven. ” Zo waardeerde hij dat “de strategische veerkracht van de Unie moet beginnen als een intern proces van transformatie en opbouw” en dat op de lange termijn de veerkracht “moet worden versterkt door beslissingen te nemen die de afhankelijkheden van de Europese Unie zullen beperken”.

Geopolitieke ontwikkelingen in en rondom de Zwarte Zee

Bij een deel van het bedrijfsleven is er sprake van terughoudendheid of wel koudwatervrees zodra het woord “politiek” in enig verband wordt gebruikt. Echter de grote verwevenheid met politiek c.q. overheid en bedrijfsleven is van vanuit de economische invalshoek gezien, noodzaakt  een dienovereenkomstige attitude. Immers een politiek stabiel klimaat(denk aan wet-regelgeving, de overheid als opdrachtgever en het bepalen van een fiscaal vriendelijk beleid) is een belangrijk, zo niet het belangrijkste criterium om al dan niet te investeren in en zaken te doen met het land. Uiteraard heeft de Europese Unie daarop een positieve invloed. Echter EU lidstaten die de buitengrens van de EU vormen verlangen extra aandacht en daarop afgestemde maatregelen. De Zwarte Zee regio staat in dit opzicht derhalve in het centrum van de geopolitieke verhoudingen – althans zou het moeten staan. Een paar voorbeelden ter illustratie, waarbij wij Roemenië als een van de meest stabiele staten in de Zwarte Zee regio centraal stellen.

Roemenië, Polen, Hongarije en Bulgarije gaan investeren in gasmarkt
Volgens de nationale officiële plannen voor hun energie- en klimaatsector die bij de Commissie zijn ingediend, zien Polen, Hongarije, Roemenië en Bulgarije een grote rol voor gas in hun energiesystemen in de komende 5 tot 10 jaar. Alle landen zijn van plan hun binnenlandse productie van aardgas op te voeren, waarbij Roemenië het grootste potentieel heeft op  het gebied van toegankelijke reserves, waardoor het  op een na grootste gas producerende EU-land is. Met betrekking tot hun binnenlandse gasinfrastructuur voorzien alle landen maatregelen om de bestaande gasinfrastructuur te ontwikkelen en te upgraden om de energie-efficiëntie te verbeteren. Er zal ook nieuwe infrastructuur voor internationale interconnecties worden gebouwd om de diversificatie van de invoer te vergemakkelijken, wat de energiezekerheid zal bevorderen en zal bijdragen tot een geïntegreerde en concurrerende gasmarkt in Centraal- en Oost-Europa. Echter(zie onderstaand bericht) ontwikkelingen aan de Turkse Zijde van de Zwarte Zee, kan van negatieve invloed zijn op het voornoemde voornemen en dat geldt met name voor Roemenië. Laatst genoemd land heeft al de eerste fase van de gasinfrastructuur(BRUA pijplijn)opgeleverd. Het is nog onduidelijk of Polen zich aansluit bij deze pijplijn, daarover zijn onderhandelingen gaande.

Turkije heeft een nieuwe ontdekking van aardgas in de Zwarte Zee gedaan,
Turkije heeft een nieuwe ontdekking van aardgas in de Zwarte Zee gedaan, zei president Recep Tayyip Erdogan, eraan toevoegend dat Ankara zijn onderzoek zal opvoeren in de hoop zijn hoge energierekening te verlagen, aldus AFP. “Er is een nieuwe ontdekking gedaan van 135 miljard kubieke meter in de Amasra-1-exploratiebron”, zei Erdogan in een toespraak in Zonguldak
De ontdekking werd gedaan in een veld genaamd Sakarya, waar Turkije vorig jaar aankondigde dat het 405 miljard kubieke meter aardgas in een andere exploratieput had gevonden.De hoeveelheden gas die door Ankara zijn ontdekt, blijven bescheiden in vergelijking met ’s werelds grootste afzettingen, en experts verwachten hoge winningskosten, vooral vanwege hun diepte.


Maar de inspanningen van Ankara om koolwaterstoffen te vinden weerspiegelen de wens om een ​​belangrijke speler op het gebied van energie te worden, en de exploitatie van deze hulpbronnen zou de energierekening van Turkije moeten helpen verlagen. Turkije verbruikt jaarlijks tussen de 45 en 50 miljard kubieke meter aardgas, bijna volledig geïmporteerd, voornamelijk uit Rusland. Volgens de Toezichthoudende Autoriteit Energiemarkt (EPDK) gaat het om circa € 11 miljard. Na de ontdekking van het eerste veld in maart beloofde Erdogan dat dit “100% Turkse” aardgas in 2023, het jaar van de volgende presidentsverkiezingen, huizen zou bereiken. Parallel met zijn onderzoek in de Zwarte Zee heeft Ankara zijn initiatieven in het oostelijke Middellandse Zeegebied geïntensiveerd, waar de ontdekking in de afgelopen jaren van enorme aardgasreserves de eetlust van de oeverstaten heeft aangewakkerd. De boringen van Turkije in de Griekse en Cypriotische wateren in de afgelopen maanden hebben spanningen veroorzaakt en het diplomatieke isolement van Ankara versterkt, dat nu probeert de betrekkingen met zijn mediterrane buren te kalmeren.
In Roemenië worden de ontwikkelingen met argusogen gevolgd want het is nog niet vastgesteld in hoeverre hun (aangrenzende)gasvelden de Turkse aanspraken raken dan wel overlappen.

De aanleg van het kanaal tussen de Zwarte Zee en de Zee van Marmara begint deze maand
De Turkse president Recep Tayyip Erdogan zei dat de bouwwerkzaamheden aan een kanaal om de Zwarte Zee te verbinden met de Zee van Marmara, een enorm project van dollars, in juni zullen beginnen, ook al blijft de pandemie de Turkse economie treffen, meldt Bloomberg. De aankondiging van president Erdogan komt tien jaar nadat hij dit ‘gekke project’ lanceerde op een 45 kilometer lange waterweg om de druk op de Bosporus te verminderen. In een overheidsrapport dat in 2019 werd gepubliceerd, bedroeg de geschatte prijs van het kanaal £ 75 miljard (toen 13 miljard dollar).
Erdogan rekent op het kanaal om onderweg nieuwe steden te laten ontstaan ​​en duizenden banen te creëren, waardoor de afnemende populariteit van Turkije in de aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2023 wordt teruggedraaid.

In zijn 18 jaar aan de macht heeft Erdogan tientallen miljarden dollars geïnvesteerd in enorme infrastructuurprojecten zoals de nieuwe luchthaven van Istanbul, een nieuwe brug over de Bosporus en grote ziekenhuizen.
Het kanaal tussen de Zwarte Zee en de Zee van Marmara zou het leven schenken aan een nieuwe stad met een half miljoen inwoners en verschillende bruggen zullen de twee oevers met elkaar verbinden.
“We zullen eind juni de basis leggen voor het kanaal van Istanbul”, zei Erdogan zaterdag tijdens een herdenkingsceremonie van de Ottomaanse verovering van Constantinopel in 1453. “We zullen twee steden bouwen aan beide zijden van het kanaal van Istanbul. Dankzij deze steden zal de schoonheid en het strategische belang van Istanbul toenemen “, voegde de Turkse leider eraan toe.
Erdogan verwierp de bezorgdheid van zijn politieke rivalen dat het project de belastingbetalers zou schaden, het milieu zou schaden en de Conventie van Montreux die de scheepvaart in de Bosporus regelt, zou schenden. Erdogan zei dat Turkije de Montreux-conventie van 1936 niet zou verlaten omdat militaire schepen het nieuwe kanaal zouden kunnen gebruiken.

Het Montreux-Verdrag is een overeenkomst uit 1936 die de Turkse controle over de de Bosporus en Dardanellen zeestraten en de doorvoer van oorlogsschepen op zee. Het verdrag garandeert de vrije doorvaart van burgerschepen in vredestijd, en beperkt de doorvaart van marineschepen die niet behoren tot Zwarte Zee staten(deze mogen niet langer dan 23 dagen op de Zwarte Zee verblijven). De voorwaarden van de Conventie zijn in de loop der jaren een bron van controverse geweest, met name over de Sovjet Unie’s leger toegang tot de Middellandse Zee.
Het thans voorgestelde Kanaal van Instanbul kan een mogelijke omleiding zijn van het Verdrag van Montreux en een grotere Turkse autonomie mogelijk maken met betrekking tot de doorgang van militaire schepen (die beperkt zijn in aantal, tonnage en bewapening) van de Zwarte Zee naar de Zee van Marmara

Burgemeester Ekrem Imamoglu van Istanbul heeft gezworen alle juridische middelen te gebruiken om het plan van Erdogan te blokkeren, omdat het een risico vormt voor het milieu en de infrastructuur. Volgens de burgemeester dreigt de aanleg van zo’n kanaal de toegang tot drinkwater voor de 16 miljoen inwoners van Istanbul te verminderen.
Een ander argument van tegenstanders van dit project is dat het nut ervan niet rechtvaardigt, aangezien het zeeverkeer door de Bosporus de afgelopen tien jaar gestaag is afgenomen. Volgens het Turkse Ministerie van Transport zijn vorig jaar ongeveer 38.400 schepen over de Bosporus gevaren, tegenover ongeveer 55.000 in 2006, hoewel het totale tonnage met ongeveer 30% toenam.
Het Istanbul-kanaal zou beginnen in het Kucukcekmece-district nabij de Zee van Marmara, waar al een binnenmeer is, en naar het Sazlidere-reservoir gaan, waarna het zal eindigen in de Zwarte Zee, ten noorden van Durusu. Met een diepte van 25 meter en een breedte van 400 meter zou het nieuwe kanaal worden geïntegreerd met nieuwe havens en logistieke centra, en zal het drie ondergrondse tunnels voor voertuigen bevatten.
Voor Roemenië impliceert deze kanaalaanleg een positieve invloed op de Roemeense diepzeehaven van Constanta.

Sector gezondheidszorg

Langdurige crisis van huisartsen in Roemenië nog steeds niet opgelost

Er is sedert de negentiger jaren een crisis van huisartsen in Roemenië. Thans hebben meer dan 700 plaatsen in het land hebben geen huisartsenpost. Er zijn hele gebieden waar artsen, die voor het eerste contact met patiënten moeten zorgen, volledig afwezig zijn. En er zijn veel plaatsen waar huisartsen de pensioengerechtigde leeftijd al lang hebben gepasseerd, maar ze zijn aan het werk gebleven omdat er niemand is om hen te vervangen, en de pensioenen zijn laag. Bij de pandemie hebben de inwoners van 8 Vrancea-gemeenten geen huisarts.


De meesten komen uit het berggebied, aan de rand van de districten, en hebben een bevolking van tussen de 1.700 en 3.100 inwoners, voornamelijk ouderen en kinderen. De gemeente Andreiaşu, gelegen op ongeveer 60 kilometer van Focşani, heeft bijvoorbeeld 6 dorpen, en de lokale bevolking, de meeste ouderen, kunnen niet te voet naar het centrum gaan, waar de apotheek zich bevindt. Het hoofd van de medische universiteit in Vrancea zegt dat hij al jaren met deze situatie wordt geconfronteerd, maar dat hij niets te doen heeft, ook al zijn er in sommige gebieden dispensaria. Vrancea is slechts een van de vele districten met een tekort aan huisartsen. Er zijn veel redenen, zeggen degenen die in het veld werken. Net als in Vrancea is in de andere districten op de lijst de slechtste situatie in de dorpen. Een ander probleem is dat 37% van de huisartsen nu ouder is dan 60 en met pensioen gaat, maar liever in bedrijf blijft omdat de pensioenen laag zijn. Het lijkt ons dat het Roemeense Ministerie van Volksgezondheid zijn beleid drastisch moet aanpassen.
Private gezondheidszorg is van een hoog niveau, maar deze klinieken bevinden zich alleen in stedelijk gebied, maar de publieke gezondheidszorg laat veel te wensen over.

Nederland behoort nog steeds tot de landen met een hoog epidemiologisch hoog risico
De  Roemeenseregering heeft op vrijdag 22 mei de lijst bijgewerkt van De kleurcode voor Roemenië is geel. U hoeft na terugkeer uit Roemenië niet meer in thuisquarantaine en voor terugkeer hoeft u niet te testen. Reizen naar Roemenië is mogelijk, maar let op: er zijn inreisbeperkingen.

U moet als reiziger uit Nederland bij aankomst in Roemenië in (thuis)quarantaine als u niet volledig gevaccineerd bent. Zie voor in- en uitreisbeperkingen, lokale coronamaatregelen, informatie over verplichte testen en over thuisquarantaine, ook wanneer u (terug) naar Nederland reist, de rubriek ‘Coronavirus’. Lees het hele reisadvies.

Inreisbeperkingen

Testverplichting

Reizigers uit Nederland vanaf 3 jaar oud moeten bij aankomst een negatieve PCR-test laten zien die niet ouder is dan 72 uur. U mag Roemenië zonder testen inreizen als u volledig gevaccineerd bent. Dit moet u wel kunnen laten zien. Daarbij moet er minstens 10 dagen zitten tussen het moment van de 2e vaccinatie en de aankomst in Roemenië.

Thuisquarantaine

Alleen als u een volledige vaccinatie heeft gehad, hoeft u bij aankomst in Roemenië niet verplicht 14 dagen in thuisquarantaine. Alle andere reizigers moeten wel in thuisquarantaine. Deze verplichting geldt ook als u bij aankomst een negatieve PCR-test kunt aantonen. Na 8 dagen thuisquarantaine kunt u een PCR-test doen in Roemenië. De quarantaineperiode kan verkort worden tot 10 dagen wanneer de testuitslag negatief is en u geen symptomen vertoont.

Volledig gevaccineerde reizigers uit landen die op de ‘rode lijst’ van Roemenië staan hoeven ook niet in quarantaine als er 10 dagen zit tussen het krijgen van de 2e vaccinatie en de aankomst in Roemenië. U moet dit kunnen laten zien met het bewijs dat is afgegeven door de instantie die het vaccin heeft toegediend. Hier moet ook de datum van de 2e vaccinatie vermeld staan.

Lees ook de informatie op de website van de Roemeense grenspolitie (informatie in het Engels) en het Roemeense RIVM (informatie in het Roemeens).

Coronavirus

Om verspreiding van het coronavirus (COVID-19) in Roemenië te verkleinen hebben de autoriteiten maatregelen genomen.

Het dragen van een masker in de openbare publieke ruimten (zoals kantoren, winkels, openbaar vervoer) is verplicht in Roemenië.

Meld u bij de lokale gezondheidsautoriteiten als u klachten of symptomen heeft die lijken op het coronavirus. Instructies kunt u lezen op de website van de Roemeense GGD (informatie in het Roemeens).

Medische zorg

De publieke gezondheidszorg in Roemenië is minder goed dan in Nederland. Buiten de grote steden zijn de medische voorzieningen beperkt.

De autoriteiten hebben sinds 2010 hun inentingsprogramma voor onder andere de mazelen verbeterd. Veel mensen zijn nog niet of niet helemaal gevaccineerd. Vooral jonge personen en personen met een lage weerstand kunnen besmet worden.

Testen en thuisquarantaine in Nederland

Door de verbeterde gezondheidssituatie in Roemenië hoeft u vanaf 28 mei 2021 na een verblijf in Roemenië in Nederland niet in thuisquarantaine te gaan. Er is vanaf 28 mei 2021 ook geen testverplichting voordat u naar Nederland reist.

Volg de adviezen op van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Was regelmatig goed uw handen, snuit uw neus in papier en gooi het papier na het snuiten weg, was uw handen daarna weer goed. Dit geldt ook voor als u hoest en niest. Raadpleeg onmiddellijk een arts als u koorts en luchtwegklachten krijgt.

Gezondheidssituatie

Op de website van het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering vindt u informatie over actuele epidemieën, aanbevolen vaccinaties en maatregelen om malaria en andere infectieziekten in Roemenië te voorkomen. Neem voor meer informatie contact op met een arts of vaccinatiebureau bij u in de buurt.

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.