Nieuwsbrief 16 november 2021

Header-news

DRN Nieuws – Speciale Editie

Overmacht: Romanian Business Day wordt uitgesteld tot 10 februari 2022!

Helaas moeten wij u deze mededeling doen, gelet op de aanscherpingen van vrijdag jl. Tegelijk willen wij u de garantie geven dat van uitstel geen afstel komt!
Hoewel het tegenstrijdig klinkt, ondersteunen wij de krachtige maatregelen die de demissionaire regering heeft genomen en dat schenkt ons tegelijkertijd vertrouwen dat de gevolgen van het Covid-19 virus drastisch zullen verminderen. Daarom durven wij het aan om de uitspraak te doen dat omstreeks medio februari 2022 deze Romanian Business Day alsnog zal plaatsvinden!  Vrijwel met hetzelfde programma met uiteraard met geactualiseerde uitgangspunten die dan gelden.

In deze speciale editie nemen wij de inhoudelijke thema’s over want die verdwijnen niet van de agenda en in februari weer terugkomen en tussentijdse ontwikkelingen zullen wij nauwgezet volgen en ook aan u melden. Ook zijn wij verheugd dat de samenwerking met een groot aantal deskundigen op nader genoemde sectoren kan worden voortgezet. Zelfs de (unieke) locatie zal worden gehandhaafd.


Het Nederlandse en Roemeense bedrijfsleven ondersteunt de overheidsmaatregelen van beide landen door de (internationale) economische activiteiten zoveel mogelijk te laten plaatsvinden en ook een zekere economische groei te bewerkstelligen binnen de beperkingen van deze Coronaperiode. Vele sectoren zijn in beweging als gevolg van de energietransitie, maar ook het klimaat- en milieubeleid krijgen een steeds grotere invloed op de agrarische sector in beide landen. Soms wordt in “Brussel” vergeten dat de situaties in de 27 lidstaten verschillen en dus een “fine-tuning” moet plaatsvinden. Het mobiliteitspakket voor logistieke sector is daarvan een aansprekend voorbeeld en heeft veel weerstanden opgeroepen.
Ondernemersorganisaties die zich vooral op Roemenië en Nederland richten(en andersom) zoals het Dutch Romanian Network en de Netherlands Romanian Chamber of Commerce stellen het belang van de ondernemers centraal en hun credo is dat noodzakelijke veranderingen ook verbeteringen moeten zijn en dus nieuwe kansen moeten bieden aan het bedrijfsleven. U kunt natuurlijk alsnog het programma raadplegen, want zoals gezegd van uitstel komt geen afstel. Iedereen heeft inmiddels ervaren dat netwerken online niet echt werkt. Dus klik hier en dan vindt u alle gegevens over de locatie, tijden, programma, ronde tafel sessies, etcetera. Wij vertrouwen op uw begrip voor de externe noodzaak die ons dwong tot het nemen van dit besluit.

Zijn Ronde tafel gesprekken beter dan aan de keukentafel?

Zonder kristallen bol!

Of het aan de vorm van de tafel zal liggen betwijfelen wij, want is het niet zo dat de belangrijkste beslissingen aan de keukentafel ontstaan? Echter nu hebben we  deskundigen bij de hand die bevraagd kunnen worden en die meestal ook weten wat er onder de ondernemers speelt. Én dat maakt het verschil!
Juist nu is een goed advies van belang omdat in Nederland en Roemenië sprake is van een zekere politieke instabiliteit en dan is van belang om goed uw oor te luisteren te leggen om een beeld te krijgen van de huidige situatie en de periode daarna zonder voorspellingen te doen waarvoor een kristallen bol nodig is.

Het fiscale plaatje door de ogen van Mazars

Iedere ondernemer laat het fiscale aspect zwaar meewegen bij zijn keuzes om te (her)investeren dan wel een status quo te overwegen. Ook speelt het fiscaalvriendelijke klimaat een rol en aangezien beide landen zich in demissionaire status bevinden, kan een internationale onafhankelijke organisatie als Mazars een verhelderende rol spelen.

Mazars is sinds 1995 in Roemenië actief en heeft meer dan 220 medewerkers, zes partners en bekleed de vijfde positie op de Roemeense audit, belastingadvies en advies markt. Naast een Dutch Desk is er tevens een German desk. Voor Nederlandstalige investeerders of investeerders in of via Nederland werken we samen in interdisciplinaire teams van  Nederlandse en Roemeense fiscalisten, advocaten en accountants.
Nederlandse ondernemers en privé personen, vormen een belangrijk onderdeel van hun cliënten. Ook uw zaken kunnen worden behartigd door een team van specialisten, die zowel met u, uw zakenpartners, alsmede de Roemeense autoriteiten in het Nederlands, Engels of Roemeens kunnen communiceren. Daarnaast zijn er op het kantoor in Roemenië ook partners met Frans en Duits als moedertaal. Dus Edwin Warmerdam, Partner Mazars Romania en Andreea Ignătescu zullen u graag ontvangen en uitleg geven.

DRN Task Force Agri & Food slaat handen aan de ploeg

De actieve leden van deze Task Force waarin tal van disciplines zijn vertegenwoordigd laten regelmatig van zich spreken. Het is ook noodzakelijk want de agrarische sector is zowel in Nederland als in Roemenië danig in beweging. Zeker de situaties in beide landen verschillen van elkaar, maar dat biedt juist mogelijkheden en kansen om tot een matchmaking van belangen te komen. Omdat deze economische sector zo omvangrijk en divers is zijn tal van deskundigen aanwezig zoals Reinder Schaap(Voorzitter Task Force),Pieter Hellferich (Agriprogress), Jan Stemerink (Green Pact),Robert Rekkers(Agricover Credit IFN), Arie Veldhuizen(Landbouwraad) en Ineke van de Weijgaart(Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit).Daarnaast werken zij samen met de Task Force Agri van de Nederlandse Kamer van Koophandel in Boekarest, dus op twee “fronten” worden de belangen van de Roemeense en Nederlandse agrarische ondernemer gediend. Dus bestook de Task Force met uw vragen of suggesties, want er wordt echt actie op ondernomen!

Zonder logistiek en transport staat alles stil

Een steekproef onzerzijds heeft aangetoond dat er met name de logistieke bedrijven die actief zijn op het terrein van het internationale wegvervoer zich thans ernstige zorgen maken over de gevolgen van het zeer controversiële Mobility Package van de Europese  Commissie verwoordt door de (Roemeense) EU Commissaris van Transport Adina Valean.


De brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland(TLN) bij monde van haar voorzitter Elisabeth Post heeft weliswaar een bericht aan de Europese Commissie geschreven  waarin ze stellen dat het milieu-impact enorm is in de negatieve zin van het woord en de “terug-naar-huisregel” moet worden afgeschaft.Duidelijk is dat de regel een op korte termijn een ernstige impact op de kosten die uiteindelijk door de consument zullen moeten worden opgebracht.
Ondanks dat de meeste brancheleden wel redelijk op de hoogte zijn, willen wij de laatste geconstateerde misverstanden wegnemen. Het kan ook de hele Nederlandse industrie helpen, omdat veel sectoren denken dat het hun niet aangaat.
Wij willen u onderstaand opiniestuk van Fred Westdijk CEO van Jan de Rijk Logistics niet onthouden die heel goed verwoordt waar het misgaat met het Mobility Package verschenen in het Nieuwsblad Transport.

‘Mobiliteitspakket EU rijdt eigen klimaatplannen in de wielen’
De maatregelen in het Europese Mobility Package maken het nagenoeg onmogelijk om de door dezelfde EU opgelegde milieudoelstellingen te halen. Transportbedrijven zitten in een spagaat door tegenstrijdige Europese regelgeving.

Op 31 mei 2017 heeft de Europese Commissie het Mobility Package aangenomen, een brede reeks initiatieven om de uitdagingen op het gebied van vervoer en mobiliteit in Europa aan te pakken. Met het Mobility Package wil de Europese Commissie onder meer postbusbedrijven tegengaan, een einde maken aan systematische inzet van buitenlandse bedrijven voor binnenlands vervoer (cabotage) en de werkomstandigheden van chauffeurs in het internationaal transport verbeteren.

Chauffeurstekort
Doelstellingen die alle gerenommeerde transportbedrijven volledig zullen onderschrijven. Het grootste aandeel van werknemers in de branche zijn chauffeurs, hun bijdrage is essentieel voor een goed werkende economie. Maar daar zit ook een groot probleem.

Er is in West Europa immers een groot tekort aan mensen die als chauffeur aan de slag willen. Het tekort moet daarom blijvend worden aangevuld met rijders vanuit Centraal en Oost Europa. Niet iedereen is blij met arbeidsmigratie, maar de realiteit is dat deze arbeidskrachten hier ontbreken en essentieel zijn voor onze economie. Om hier toch een eerlijk speelveld van te maken is de Mobility Package in het leven geroepen.

Leeg terug
Ondanks de vele goede bedoelingen is in de Mobility Package echter ook een verkeerde maatregel geslopen. Onderdeel van het plan is om vanaf 21 februari 2022 een verplichting in te voeren om vrachtauto’s iedere acht weken naar de lidstaat van vestiging terug te keren; de zogenaamde ‘vehicle return home’ -regel.

Om aan deze regel te voldoen zijn meerdere alternatieven mogelijk, maar de treurige realiteit zal zijn dat leeg op en neer rijden voor de meeste bedrijven de meest kostenefficiënte oplossing wordt. In de praktijk betekent dit: onnodige CO2-emissie en hogere kosten. Iedere acht weken een zinloze rit van vele duizenden kilometers, die geen enkele economische waarde toevoegt, om een meter over de grens te komen, om te keren en terug te rijden. Zinloze CO2 uitstoot en verspilling van een schaarse chauffeur.

Dit druist lijnrecht in tegen de Europese klimaatplannen als Fit-for-55 en de European Green Deal.

Om aan de laatste doelstellingen te voldoen, wordt de logistieke sector gestimuleerd om versneld een enorme inspanning te leveren. Voor korte afstanden valt daarbij te denken aan elektrisch rijden. Voor langere afstanden moeten andere middelen worden ingezet zoals een versnelde vlootvernieuwing (de nieuwste modellen leveren een brandstofbesparing tot 10% op) of dieselbrandstof vervangen door biodiesel (HVO Hydrotreated Vegetable Oil), waardoor een CO2-reductie tot wel 90% kan worden bereikt.

Ook het overzetten van wegvervoer op andere modaliteiten en het compenseren van emissies via wereldwijde duurzaamheidsprojecten zijn opties, maar dat zijn projecten die grote investeringen vergen en uiteindelijk door consumenten betaald zullen gaan worden. Het is dan ook zuur dat deze milieu-inspanningen door een verkeerde maatregel deels teniet worden gedaan.

Bureaucratische dwaling
De politiek lijkt geen oplossing te hebben voor dit probleem. Ondanks gesprekken in Brussel en Den Haag om deze problematiek onder de aandacht te brengen en politici er van te overtuigen om van deze maatregel af te zien. Volgens politici was het Mobility Package een gevoelig dossier en er is niemand die daar zijn handen aan wil branden. Gevolg van deze bureaucratische dwaling: het milieu, de economie en de consument zijn de dupe.

Résumé DRN
De nieuwe verplichting heeft niets te maken met maatschappelijke doeleinden, maar vormt een stap in de marktbeperking, schendt het de vrijheid van dienstverlening en de vrijheid van ondernemen. Bovendien gaat het in tegen de klimaatbeschermingsinspanningen zoals het verminderen van lege ritten.

Roemeense economische vooruitzichten voor 2022

Als men de internationale instellingen die zich bezighouden met macro-economische voorspellingen raadpleegt, verwacht men in Roemenië voor 2022 een robuuste groei met 4,8%. De stijgende inflatie zal waarschijnlijk moeilijker voorspelbaar  zijn. De inflatie in het Eurogebied en die in Nederland blijven, gemeten aan de hand van de hicp, beperkt tot 1,5% per jaar in 2022-2025, duidelijk onder de inflatiedoelstelling van de ECB. Hierbij stijgt de reële loonvoet, op basis van de prijsontwikkeling van de toegevoegde waarde, in gelijke mate als de arbeidsproductiviteit. Echter voor de lidstaten(dus inclusief de landen die niet tot het Eurogebied behoren) laten verschillen in verwachting zien. Het zal voor Serge Offers een uitdaging zijn om daar een uitspraak over te doen, maar als bankier(ING) zal hij van nature aan de voorzichtige kant opereren als het om verwachtingen gaat. De pandemie en de grillige onvoorspelbaarheid over een nieuw te vormen regering maken het gecompliceerd.

Of starters de kat vooralsnog uit de boom moeten kijken is de vraag. Het verleden heeft ons geleerd never allow a crisis to go to waste, want tijdens een crisis worden we vaak vindingrijk, en zien we mogelijkheden die we anders laten liggen.

Sector Scheepsbouw

Damen Shipyards Group doet het weer: Elektrische ferry Bryggen wint Schip van het Jaar 2021 Award

De zeven volledig elektrische ferries die Damen Shipyards Group bouwde voor de Deense openbaar vervoer vormen de aanleiding om hun de Schip van het Jaar 2021 toe te kennen.
Zij zijn in staat gebleken om 100% elektrische ferry’s te leveren en daarmee ook bijpassende laadstations aan de wal, waarbij zij gebruik maakten van de opgedane ervaringen in de automotive sector.
Jaarlijks bespaart iedere ferry maar liefst 150.000 kilo CO2. Een resultaat om over naar huis te schrijven!
De standaard in ferries in een groot deel van de wereld was tot voor kort hybride: dieselmotor en batterij. Damen durft met zekerheid te stellen dat de nieuwe standaard volledig elektrisch gaat worden. “Het concept dat we hebben neergezet, is heel goed te reproduceren bij vergelijkbare omstandigheden; relatief korte afstanden, een vervoerscapaciteit tot 100 personen, geen hoge snelheden”.
Het marktpotentieel voor elektrische ferries is groot. De intrinsieke motivatie van overheden en andere vervoerders om duurzamer vervoer aan te bieden en zo bij te dragen aan een gezondere leefomgeving neemt toe.

Intentieovereenkomst getekend tussen Damen Shipyards en Royal Van der Leun


Op donderdag 4 november is een intentieovereenkomst getekend tussen Damen Shipyards en Royal Van der Leun. Beide samenwerkende bedrijven zijn lid van het Dutch Romanian Network.
Het feestelijke moment vond plaats op de derde dag van de Europort en betreft de gehele elektrische installatie van 2 barges voor eindklant Wolverine in Canada. De Barges worden op een innovatieve manier ingezet om via trein wagons (tijdelijke) overslag grote zeeschepen te bunkeren. Royal Van der Leun bedankt Damen voor het vertrouwen en kijkt uit naar weer een mooie samenwerking!

Damen benoemt nieuwe directeur scheepswerf Mangalia

Vanaf 1 september hebben de Nederlanders een nieuwe algemeen directeur aangesteld bij Damen Shipyards Mangalia, waarbij Chris Groninger wordt vervangen door Adrianus Peter Zoeteman. Ook heeft het staatsbedrijf Șantierul Naval 2 Mai SA, gecontroleerd door het ministerie van Economische Zaken(51%), de Raad van bestuur van het bedrijf aangepast door nieuwe tijdelijke leden aan te stellen.
Zoals bekend zijn door gewijzigde marktomstandigheden en de Covid-19 pandemie de scheepsbouw- en reparatieactiviteiten in 2020 drastisch afgenomen en nieuwe scheepsbouworders in Europa met 64% in tonnage zijn gedaald afgelopen jaar vergeleken met 2019. Het noodzaakte Damen Mangalia om de tering naar de nering te zetten en derhalve ook een aantal boventallig geworden werknemers te ontslaan Onderhandelingen met vakbonden en het ministerie zijn nog gaande, dus al met al staat Peter Zoeteman een grote uitdaging te wachten, waarbij wij hem veel succes wensen.

Duidelijkheid over inbreng Nederlandse kennis en kunde voor onderzeeboten blijft uit

De demissionair minister van Defensie geeft opnieuw geen duidelijkheid over de manier waarop Nederlandse bedrijven betrokken worden bij de ontwikkeling en bouw van de vervanger van de Walrusklasse onderzeeboten. Dat blijkt uit zijn reactie op vragen die zijn ingediend tijdens het Schriftelijk Overleg Personeel en Materieel Defensie. De minister verwijst hierin weer naar het opzetten van een industriële samenwerkingsovereenkomst om een zo groot mogelijke Nederlandse betrokkenheid vast te leggen, maar geeft daarover geen details.


Deze industriële samenwerkingsovereenkomst zal bovendien geen deel uitmaken van het eisenpakket. Daarnaast koppelt de minister de mogelijke betrokkenheid van het Nederlandse bedrijfsleven aan nationale veiligheidsbelangen en strategische autonomie. Maar door de invulling van het begrip strategische autonomie die Defensie hanteert, blijft de Nederlandse inbreng beperkt tot hooguit enkele componenten.

Maak versterking Nederlands marinebouwcluster onderdeel van het eisenpakket

NMT (Netherlands Maritime Technology)pleit daarom voor een andere aanpak, waarin de kennis, expertise en mogelijkheden van de Nederlandse leveranciers van componenten en systemen het uitgangspunt is. Nu gaat het steeds om wat niet kan in Nederland, maar niet om wat er wel mogelijk is binnen de Nederlandse industrie. Technisch is er volgens NMT namelijk geen enkele belemmering om de Nederlandse inbreng te verwerken in het ontwerp van een onderzeeboot van een buitenlandse aanbieder.

Maximale betrokkenheid van de Nederlandse industrie op hoogtechnologisch en strategisch niveau bij behoeftestelling, (aanpassing) ontwerp, ontwikkeling én bouw leidt tot strategische autonomie van Nederland. We zijn dan immers in staat om grotendeels zelf de boten gedurende hun hele levensduur in de vaart te houden. Bovendien maakt het de beschikbaarheid van kennis en intellectueel eigendom eenvoudiger voor Defensie en wordt de NL-DTIB en het exportpotentieel van de bedrijven wezenlijk versterkt. Zoals reeds lang bekend is, werkt Damen Shipyards samen met het Zweedse bedrijf Saab Kockums.

‘Recent hebben we de huidige Walrusklasse in Nederland gemoderniseerd. Dat is complexer dan een heel nieuwe onderzeeër ontwerpen’, aldus een zegsman van Damen Shipyards. Damen Schelde Naval Shipbuilding uit Vlissingen — onderdeel van Damen Shipyards uit Gorinchem — helpt het Zweedse Saab Kockums bij de aanbesteding.

VNO-NCW maakt zich al langer hard voor de sector. Samen met de vakbonden zond de werkgeversorganisatie twee jaar geleden al een brandbrief naar toenmalig Defensieminister Ank Bijleveld. ‘Nederland heeft een sterk marinebouwcluster. Bedrijven en veel gespecialiseerd mkb moeten een vaste plek krijgen bij de bouw en tijdens de levensduur van de onderzeeërs’, zegt VNO-voorzitter Ingrid Thijssen. ‘Dat verdient zich dubbel en dwars terug. Het mag Europeesrechtelijk, en andere doen het ook.’

‘Penny wise and pound foolish’, noemt FME-voorzitter Henrar de opstelling van de Nederlandse regering. ‘De regering wil alleen zo goedkoop mogelijk aanbesteden, zonder te beseffen dat iedere opdracht die de Nederlandse maritieme industrie uitvoert, zich op termijn ruimschoots terugbetaalt via allerlei belastingen en export’, zegt Henrar

NN Romania bemiddelt vanaf november hypotheken van ING Bank

NN Romania biedt klanten een totaaloplossing voor hun woning. Van aankoopadviezen en noodzakelijke begeleiding bij onvoorziene situaties. Vanaf november introduceert NN, in samenwerking met ING, hypotheken in haar dienstenportfolio. Het is een aanvulling op het verzekeringspakket dat gekoppeld is aan leningen die al beschikbaar zijn voor klanten bij het kopen van een woning. “Door onze portfolio met financiële oplossingen uit te breiden, willen we de ervaring die klanten hebben bij het kopen van een huis vereenvoudigen en tegelijkertijd zijn we blij dat onze partners kunnen profiteren van de verkoopexpertise van ons team. De samenwerking met ING is in dit opzicht uniek en creëert meerdere kansen voor ons allemaal”, zegt Gerke Witteveen, Chief Financial Officer bij NN. “De samenwerking tussen ING en NN is een partnerschap voor de lange termijn en richt zich op een verscheidenheid aan producten en diensten die we samen aanbieden, zoals ziektekostenverzekeringen of onderlinge fondsen die 100% online beschikbaar zijn via Home’Bank.
Aangezien ze succesvol werken, zagen we een kans om het partnerschap ook op het gebied van kredietverlening uit te breiden. Zo staan ​​we dichter bij onze klanten en bieden we ze een nieuw kanaal waardoor ze meer informatie kunnen krijgen over de hypotheek die ze willen”, zegt Roxana Cristea, Lending Tribe Lead binnen ING Bank.
Klanten die van plan zijn een woning te kopen, kunnen bij de specialisten van NN terecht voor de nodige informatie om een ​​hypothecaire lening van ING Bank te krijgen met een waarde tussen 13.000 en 900.000 lei voor hun woning, voor een periode van 3 tot 30 jaar, met een voorschot betaling van minimaal 15%. Daarnaast kunnen klanten, met de steun van NN-vertegenwoordigers, ook informatie krijgen over de levensverzekering die ze aan de lening kunnen koppelen wanneer ze zich in het ING-kantoor bevinden, dat hun families financiële bescherming biedt in geval van onfortuinlijke gebeurtenissen, maar ook over de NN opstalverzekering die bescherming biedt bij 24 onvoorziene situaties die hun woning kunnen raken. Het bericht NN Romania bemiddelt vanaf november hypotheken van ING Bank.

Agrarische Sector

Overname door de Nederlandse DN Agrar Group

DN Agrar(lid van de DRN) is een in Nederland en Roemenië gevormde groep van bedrijven die actief zijn op het gebied van veeteelt, landbouwproductie, landbouwdiensten, logistiek, transport, toerisme en adviesdiensten.
Recent heeft de DN Agrar Group(CEO Jan de Boer) . Lacto Agrar SRL uit Huneadora overgenomen via een transactie van 4,3 miljoen euro. Het overgenomen bedrijf heeft momenteel 3.500 runderen en 1.749 hectare land, waarvan 1.445 hectare wordt bewerkt.

DN Agrar streeft ernaar om tot eind 2021 het grootste aantal veehouderijen voor melkproductie in Roemenië te bereiken, met als doel 130.000 liter melk per dag te produceren. De DN Agrar-bedrijvengroep werd in 2008 in Roemenië opgericht met de opening van de eerste aangesloten bedrijven: DN Agrar Group SA en DN Agrar Cut SRL. Vervolgens werden de bedrijven DN Agrar Trading SRL, DN Agrar Service SRL, DN Agrar Prodlact SRL, DN Farm Concept SRL, DN Agrar Straja SRL, DN Agrar Bio SRL, DN Agrar Greenfield SRL, DN Agrar Logistics SRL en Pensiunea Casa Buna SRL opgericht. DN Agrar Group had een nettowinst van RON 5,5 miljoen in 2020, een stijging van 65% in vergelijking met 2019, en een omzet van RON 38,2 miljoen, een stijging van 4,2% ten opzichte van het jaar. In 2020 bedroegen de schulden van de Groep 50,7 miljoen RON. De Groep heeft gemiddeld 162 medewerkers. Voor 2021, na de overname van de Lacto Agrar-boerderij, verwacht de Groep een nettowinst van 9,2 miljoen RON en een omzet van 78 miljoen RON.

Voor de Koninklijke Zeelandia Groep is er nog een wereld te winnen in Roemenië

De Koninklijke Zeelandia Groep uit Zierikzee heeft in vrijwel alle Europese landen vestigingen en zo ook in de Roemeense stad Iasi. Zij zijn een zelfstandige internationale producent van ingrediënten voor brood- en banketbakkerijen. De hoofdvestiging is in Zierikzee, waar ongeveer 430 medewerkers werkzaam zijn. In totaal (internationaal) werken bij Zeelandia ruim 3000 mensen.
Echter als men naar de recent verschenen cijfers van de Roemeense bakkerijsector kijkt, lijkt het een van de minst winstgevende in Europa te zijn, ondanks vergelijkbare productiekosten.
Maar er is licht aan het einde van de tunnel, want de slechte winstcijfers hebben de meeste producenten ertoe aangezet hun productassortiment uit te breiden en artikelen met een hogere toegevoegde waarde toe te voegen. Roemenië maakt 1,5 miljoen ton brood per jaar. De broodconsumptie per hoofd van de bevolking in Roemenië bedroeg in 2019 96,5 kilo per jaar, boven het EU-gemiddelde van 60 kilo per hoofd van de bevolking. Statistieken tonen ook aan dat Roemenië 900.000 ton diepgevroren brood per jaar importeert. De lokale maalderij- en bakkerijsector, die ongeveer 6.000 bedrijven omvat, bereikt ongeveer RON 10 miljard (EUR 2 miljard) per jaar in een voedselmarkt van ongeveer EUR 10 miljard per jaar.

Walnoten, goudmijn in Roemenië

Walnoten zijn de afgelopen jaren een echte geldfabriek geworden. Dat zeggen de boeren in het land. Naast de jaarlijkse subsidie ​​die ze van de staat krijgen, hebben ze een markt in binnen- en buitenland ontdekt. En de investeringen zijn niet groot, want walnoten hebben geen speciale aandacht nodig. Naarmate het bedrijf van jaar tot jaar groeide, werd Roemenië een van de grootste notenproducenten in Europa.
Ioan Mureșan is een boer uit Alba County die negen jaar geleden besloot walnoten te verbouwen op de tien hectare grond die hij bezit in de buurt van Alba Iulia. Hij was mijningenieur van beroep en bracht zijn zomers, 8 jaar, door in Zwitserland, waar hij zich specialiseerde in biologische landbouw. Hij was zeer goed gedocumenteerd over de teelt van walnoten en besloot enkele Franse variëteiten te planten die zeer vruchtbaar en bestand tegen droogte zijn. Hij kocht noten ter waarde van 20.000 euro. Hij plantte ze en gaf ze het eerste jaar meerdere keren water, daarna slechts twee keer per jaar. Vorig jaar behaalde hij de eerste oogst. Er waren niet al te grote hoeveelheden, maar dit najaar hoopt hij er meer te krijgen. Ioan Mureșan zegt dat walnoten een bedrijf zijn geworden, vooral als je een ecologische cultuur nastreeft. Naast de staatssubsidie ​​krijg je nog eens 6.000 euro per hectare uit de verkoop van gepelde walnoten. Mircea Trifu is een andere boer die zich heeft gespecialiseerd in de walnotenteelt. Hij investeerde ook in zwarte walnoot, een gekweekte variëteit, voor bijzonder waardevol hout. De prijs van een kilo gepelde walnoten is 40 lei in het land of 8-9 euro voor export.

Politieke ontwikkelingen

President Iohannis herhaalt in Brussel het verzoek van Roemenië om zo snel mogelijk toe te treden tot het Schengengebied

President Klaus Iohannis woonde donderdag 21 en vrijdag 22 oktober de bijeenkomst van de Europese Raad in Brussel bij en herhaalde het verzoek van Roemenië om zo snel mogelijk lid te worden van het grensvrije Schengengebied.
Met de aanvulling van de presidentiële administratie:
“ Het Schengenlidmaatschap heeft een strategische en geopolitieke doelstelling, niet alleen voor Roemenië, maar vooral ook voor de hele Europese Unie. President Klaus Iohannis heeft laten zien dat in de meer dan 10 jaar sinds Roemenië deel had moeten uitmaken van het Schengengebied, het land de facto heeft gehandeld als een verantwoordelijke en efficiënte Schengen-lidstaat”. Waarvan acte en wij zullen de Nederlandse stellingname op de voet volgen! Omdat de DRN, en ook de VNO NCW en de Nederlands Roemeense Kamer van Koophandel reeds lang geleden een statement hebben gepubliceerd dat de president in het gelijk stelt!

Politieke luchtfietserij ondermijnen het draagvlak voor verbetering van het klimaat en milieu

Op de recente Glasgowtop werden weer talrijke luchtballonnen opgelaten, waarvan iedereen weet dat ze nauwelijks realiseerbaar zijn. Zoals een ondertekening van een “verdrag” dat niet meer dan een intentieverklaring is over groene waterstof en waarin staat dat al het nieuwe vrachtverkeer vanaf 2040 groen moet zijn  en dan te weten de actieradius van een elektrische vrachtwagen  veel te klein is voor de enorme afstanden die ze nu afleggen en de infrastructuur van oplaadpalen ligt er nog lang niet.  Ook spreken zogenaamde milieubewuste politici als oplossing voor het energieprobleem over de bouw van meer kerncentrales, maar een oplossing voor het kernafval is nog steeds niet gevonden. De weg van droom naar daad is erg lang, dus vindt de uitspraak “eerst zien dan geloven” nog steeds weerklank.

Sector Cosmatica

Gerovital: Hoe een Roemeens merk zelfs in moeilijke tijden presteert – Kans voor Nederlandse importeurs

Gerovital is het eerste merk dat betaalbare anti-aging producten op de lokale markt introduceert, gebaseerd op een Roemeense innovatie van gerontoloog Ana Aslan. Sindsdien is het portfolio blijven groeien en is het merk aanwezig gebleven in het leven en in de top van de voorkeuren van verschillende generaties consumenten, zowel in Roemenië als in het buitenland.

Opmerkelijk is dat de Gerovital producten naar 30 landen wordt gexporteerd behalve naar Nederland In 2020 bleef Gerovital het bestverkochte anti-rimpelmerk in Roemenië, volgens recente marktstudies, is het voor het vijfde jaar op rij uitgeroepen tot Superbrand, en in een top van de sterkste Roemeense merken blijft het op het podium staan, bij de top drie. We leren van het interview met Liliana Popa, Farmec PR Manager. Farmec uit Cluj Napoca is de verkooporganisatie die de Gerovital Producten in de markt zet. Dus hier ligt een gouden kans voor importeurs van cosmetische producten.

Ambassade nieuws

Wisseling van de wacht bij Consulaire Zaken van Ambassade

Deze afdeling is in figuurlijke zin een soort zenuwcentrum als het gaat om toegepaste kennis van wet- en regelgeving op uiteenlopende gebieden en verbonden met documenten en wat dies meer zij.
De laatste twee jaren werd deze bemenst door de vice consul Maria Roth die ook op goede wijze de digitalisering van veel overheidsdiensten vorm gaf en daarmee ook de honorair consuls begeleidde. Zij verstond de kunst om ambtelijk jargon te “vertalen” in gewone mensentaal en dat talent is niet iedereen gegeven in Den Haag. De website www.consulate-romania.nl is mede het resultaat van haar inspanningen die vooral gericht is op de Roemeense diaspora in de ruimste zin van het woord. Dus zij heeft wel “een steen verlegd” waarvoor wij haar erkentelijk zijn.
Inmiddels is haar opvolger aangetreden en zijn naam is Bogdan Jâglău,  als vice-consul en hoofd van de consulaire afdeling en wij wensen hem succes met zijn nieuwe uitdaging.

Viering National Day 2021 op 1december geannuleerd

De aangescherpte coronamaatregelen laten niet toe dat de viering van de Nationale Dag van Roemenië helaas niet plaats kan vinden in ons land.
De ‘Nationale Dag’ (Ziua Națională) van Roemenië wordt jaarlijks op 1 december gevierd. Bekend als de ‘Dag van de Unie’ (Ziua Unirii) ter  herinnering aan de dag waarop Transsylvanië werd toegevoegd aan het Roemeense koninkrijk (1918).
Op een congres in Alba Iulia (1 december 1918) werd de eenheid van Groot-Roemenië (România Mare) geproclameerd, inclusief Transsylvanië, Boekovina, Maramureș en Banaat.
Op 24 januari wordt op de Dag van de Kleine Unie (Ziua Micii Uniri) het in 1862 formeel samengaan van het Vorstendom Moldavië en Walachije gevierd.

Covid-19 Updates Romania

In Roemenië is sprake van een ware Coronaramp en veel landen hebben vanuit hun gevoel van Europese solidariteit medische teams naar het land gezonden om ter plekke assistentie te verlenen, maar ook om patiënten naar hun land te vervoeren wegens een tekort aan IC bedden en personeel. Deze landen zijn Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Hongarije en Polen.
De belangrijkste oorzaak van deze ramp is de lage vaccinatiegraad die thans 31,6% is. Hieronder een vergelijkend overzicht met de top-5 EU met het hoogste dodental per 1.000.000 inwoners.

In heel Europa worden de regels thans hevig aangescherpt en veranderen situaties en regelgeving vrijwel permanent en derhalve beperken wij ons tot de kerngetallen.

Maar soms tref je wel eens een situatie aan die wel heel opmerkelijk is:
De bisschop van Giurgiului, PS Ambrozie, vertelde de parochianen bij de dienst dat de branden die het afgelopen jaar uitbraken in COVID-ziekenhuizen een hoax waren , opzettelijk gemaakt om patiënten te laten kiezen voor privéziekenhuizen, en drong er bij mensen op aan zich niet te laten vaccineren. omdat de vaccins verlopen zouden zijn.
Hij lanceerde ook een harde aanval op president Klaus Iohannis en de huidige politieke klasse: “Alleen leugens en de mensen leven in de kou en honger erger dan tijdens de communistische periode. Aan het einde van de dienst van Sint Parascheva, de bisschop van Giurgi – een harde aanval op politici en president Klaus Johannis, die hij bekritiseerde omdat hij niet naar de inwijding van de Nation’s Salvation Cathedral was gegaan.
De politie-inspectie van het district Giurgiu reageerde op het verzoek van Libertatea en wees erop dat het politiebureau van Călugăreni in deze zaak ambtshalve op de hoogte was gesteld en dat de zaak het parket al heeft bereikt.

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.