Wij als bestuur van Dutch Romanian Network, VNO NCW en de Netherlands Romanian Chamber of Commerce hebben reeds in 2012 een statement gepubliceerd dat Roemenië. In 2011 werd al aan de technische criteria voor toetreding tot het Schengengebied voldaan, wat is bevestigd door de Europese Commissie. Echter daarna werd op een oneigenlijke manier het zogenoemde en anders gerichte Coöperatie- en Verificatie Mechanisme CVM) daaraan gekoppeld. Het standpunt van een aantal landen waaronder Nederland over de toetreding van Roemenië tot Schengen had een louter politiek karakter. Zoals bekend mag worden verondersteld hanteert de Europese Raad(regeringsleiders van de lidstaten en hun ministers van buitenlandse zaken) nog steeds het inmiddels beruchte vetorecht of unanimiteitsbeginsel. Het is niet meer van deze tijd en de Europese slagkracht wordt hierdoor nadelig beïnvloed. Immers heden ten dage valt het niet uit te leggen dat de Europese Commissie Roemenië recent heeft uitgenodigd om toe te treden tot Schengen en daarna toch een land zou (wederom om politieke redenen) tegenstemmen. Het lijkt ons zeer ondemocratisch als een minderheid de meerderheid gaat regeren.
l’histoire se répète?
Roemeense media melden onlangs(op basis van Europese bronnen)dat de Nederlandse minister van buitenlandse zaken Wopke Hoekstra zich terughoudend heeft geuit ten opzichte van de Roemeense toetreding tot Schengen en zich daarbij niets aantrekt van de landen Duitsland en Frankrijk die het wel ondersteunen.
Want ondanks dat goed aangeschreven Roemeense Minister van Justitie Catalin Predoiu kort geleden de laatste voorwaarden van het CVM heeft vervuld, kan het niet waar zijn dat Roemenië weer zonder deugdelijke onderbouwing in wachtkamer wordt gezet.
Bovendien meldde deze minister onlangs dat alle wetten op het belangrijke terrein van justitiële hervormingen door de Roemeense regering zijn goedgekeurd en de inwerkingtreding zal binnenkort volgen.
Een ondernemer aan het woord over toetreding tot Schengen
Volgens DSV Road, de op twee na grootste wereldwijde leverancier van transport en logistiek diensten in Europa. Het bedrijf schat dat toetreding tot Schengen zal leiden tot een gemiddelde toename van het bedrijfsleven met 20%.
De gunstige effecten van de toetreding van Roemenië tot het Schengengebied zullen onmiddellijk voelbaar zijn op de lokale transport- en logistieke markt, menen de managers van het bedrijf DSV Road. De transportcapaciteit van de vervoerders zal dus aanzienlijk toenemen zodra de grenzen worden opgeheven. Ook de brandstofkosten zullen dalen, aangezien de wachttijd voor vrachtwagens aan de grens, die momenteel tussen de 24 en 72 uur ligt, zal verdwijnen, vooral aan de grensovergangen naar Bulgarije (Calafat-Vidin en Giurgiu -Rusland), maar ook richting Hongarije .
“De aanwezigheid van Roemenië in het Schengengebied zal de ontwikkeling van de lokale economie versnellen. Zo zullen de wachttijden aan de grens aanzienlijk worden verkort, wat een cascade-effect heeft op de hele Roemeense economie, die we allemaal voelen, zowel bedrijven als individuen. Momenteel leiden overschrijdingen van de dagelijkse rijtijden die door chauffeurs worden geregistreerd, een hoger brandstofverbruik tijdens wachttijden en vertragingen bij de levering van goederen aan klanten zowel tot de bestraffing van transporteurs als tot het ontstaan van problemen in de bevoorrading of in de uitvoering van sommige productieprocessen, en aan de stijgende kosten voor eindklanten. Door de wachttijden aan de grens met Hongarije weg te werken, worden bovendien de transittijden voor al onze groupagelijnen naar West-Europa met minimaal 24 uur verkort”, aldus Sergiu Iordache, Managing Director bij DSV Road.
Tegelijkertijd zal de toetreding van Roemenië tot de Schengenzone het externe en interne concurrentievermogen vergroten, de transportkosten optimaliseren en het lokale verbruik verhogen. Andere belangrijke effecten van de aanwezigheid in Schengen zijn een verhoogde efficiëntie van het gebruik van vrachtwagens, maar ook een toename van de beschikbaarheid van chauffeurs. In Europa is het tekort aan chauffeurs tussen 2020 en 2021 met meer dan 40% toegenomen, blijkt uit een onderzoek van de International Road Transport Union (IRU), en met het wegvallen van de grenzen zal een verbetering tot 10% worden bereikt .
Door de grenzen op te heffen, zal het wagenpark van de Europese Unie bovendien vloeiender worden. Momenteel zijn er blokkades aan de grens, ook vanwege de EU-verordening inzake mobiliteitspakket, waarbij chauffeurs periodiek, om de paar weken, naar hun land moeten terugkeren.
“Uiteraard zullen de effecten van de toetreding tot Schengen ook voelbaar zijn in de DSV Road-business. We schatten een 20% hogere omzet door de transportkosten te stroomlijnen en het aantal ritten te verhogen. Aangezien DSV Road Romania grote distributiecontracten in Bulgarije beheert, zal de grootste impact de verkorting van de tijd aan de grens zijn. Het is geen willekeurig voorbeeld omdat de aanwezigheid in Schengen invloed zal hebben op korte ritten, waar het aandeel van de wachttijd in de totale reistijd hoger is. We kijken uit naar de toetreding van Roemenië tot het Schengengebied, een gunstige verandering voor elke vervoerder en elk bedrijf, die een aanzienlijke invloed zal hebben op de lokale economie”, verklaart Mihai Teodorescu, Sergiu Iordache, Managing Director bij DSV Road.
Ook zal het vrije verkeer van burgers in de Schengen-lidstaten het potentieel vergroten voor burgers die momenteel in Europa zijn gevestigd om terug te keren naar Roemenië, geloven de vertegenwoordigers van DSV Road, die de teamspecialisten willen aantrekken die zich zullen vestigen in het land.
Het is ook essentieel dat, door het ontbreken van grenzen en de kortere transporttijd, de hoeveelheid koolstofemissies aanzienlijk wordt verminderd, waardoor het milieu wordt beschermd. Daarom heeft DSV Road belangrijke stappen gezet in het verminderen van vervuiling door klanten de mogelijkheid te bieden om te kiezen voor duurzame vervoersdiensten.
Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken voldoet Roemenië al meer dan 10 jaar aan de technische criteria om het Schengengebied binnen te komen, en door toe te treden zal het een van de langste grenzen hebben. In augustus 2022 beweerde Duitsland dat Roemenië aan alle eisen voldoet en ons land zal steunen om volwaardig lid te worden van de Schengenzone.
Als we het allemaal hebben over de toekomst van Europa, en als aan alle criteria is voldaan, hebben alle landen dezelfde verplichtingen en dezelfde kansen. Dus de plaats van Roemenië is in het Schengengebied.
Op het moment van schrijven heeft de Nederlandse regering nog geen standpunt ingenomen, maar gelet op ervaringen uit het verleden menen wij dat een proactieve houding onzerzijds gerechtvaardigd is.