Vermindering van ontwikkelingsverschillen, versterking van de handel, verbetering van verzendtijden en just-in-time levering, transformatie van de haven van Constanta in een toegangspoort voor Aziatische goederen naar Europa, onmiddellijke toename van FDI, een welvarendere toerismesector die profiteert van Aziatische toeristen.Volgens het lokale bedrijfsleven ontstaan er lagere kosten en minder vervuiling voor Roemenië, zodra het deel gaat uitmaken van Schengen.
Het Roemeense bedrijfsleven en vertegenwoordigers van de Amerikaanse, Nederlandse, Franse en Duitse kamers van koophandel, herenigd in de Coaliția pentru Dezvoltarea României (Coalitie voor de ontwikkeling van Roemenië), herhaalden tijdens een conferentie hun oproep voor de langverwachte toetreding van Roemenië tot het Schengengebied op donderdag 17 nov.
Coaliția pentru Dezvoltarea României is een particulier, niet-politiek initiatief dat de 20 meest representatieve organisaties voor het zakelijke klimaat in Roemenië verenigt. Het is opgezet als een formele samenwerkingsovereenkomst door zijn gecombineerde leden, die allemaal een goede reputatie hebben als organisaties in Roemenië, en heeft als doel de verbetering van het zakelijke en economische klimaat in Roemenië.
De coalitie steunt al lang de toetreding van Roemenië tot het Schengengebied, en de panelleden hebben diezelfde positie ook deze keer versterkt.
Daniel Anghel, die de coalitie coördineerde en ook de Foreign Investors Council vertegenwoordigde, modereerde het panel en vormde het toneel voor de volgende sprekers. “De enige manier waarop Roemenië ten volle kan profiteren van zijn lidmaatschap van de EU is via Schengen”, zei Anghel. Hij onderstreepte ook het feit dat het BBP per hoofd van de bevolking van Roemenië, uitgedrukt in koopkrachtstandaarden (KKS), is gestegen tot 72%van het gemiddelde van de Europese Unie, van 34% in 2004, maar dat een verdere vermindering van de verschillen tussen Roemenië en de EU vereist dat eerstgenoemden worden verwelkomd in het Schengengebied. Hij wees ook op de groeiende export van Roemenië en het feit dat 75% van de buitenlandse handel van het land plaatsvindt binnen het EU-blok. Het is juist deze handel, zei Anghel, die wordt beïnvloed door vertragingen aan de Roemeense grenzen met Hongarije en Bulgarije, beide EU-landen. Ten slotte hinte hij naar de mogelijkheid dat de Roemeense haven van Constanta een belangrijk toegangspunt voor Aziatische goederen naar Europa zal worden, wat investeringen en ontwikkeling voor de provincies Constanta en Arad zal aantrekken.
Ramona Jurubiță, vicevoorzitter van de Foreign Investors Council, benadrukte dat het EU- en NAVO-lidmaatschap een onmiddellijke toename van buitenlandse investeringen in alle Oost-Europese landen met zich meebracht. Het aandeel van buitenlandse investeringen in het bbp van Roemenië is verdubbeld sinds het onderdeel werd van de twee organisaties, zei ze, en het Schengen-lidmaatschap kan de Roemeense economie weer een nieuwe impuls geven. Het lidmaatschap van Schengen, zei de vice-president van de FIC, zou een teken van vertrouwen zijn tussen de Roemenen en de andere leden.
De president van de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Roemenië, Ionuț Simion, voerde aan dat Amerikaanse investeerders in Roemenië het bod van het land op Schengen-lidmaatschap volledig steunen. “Ze hebben er alle belang bij dat in Roemenië geproduceerde goederen snel bij de kopers aankomen, vooral gezien de problemen waarmee de toeleveringsketens tegenwoordig worden geconfronteerd”, zei Simion. zou een hele dag in het verkeer besparen. “Amerikaanse investeerders willen Roemenië in Schengen en Roemenen willen bijdragen aan de Unie”, voegde hij eraan toe.
Ook Serge Offers, CFO van ING Roemenië en voorzitter van de Nederlandse Kamer van Koophandel in Roemenië, maakte deel uit van het panel. Hij benadrukte het feit dat Nederland een van de grootste investeerders in Roemenië is, met de 170 leden van de Nederlandse Kamer van Koophandel in Roemenië die 4 miljard euro aan FDI in het land hebben toegezegd. Aanbiedingen maakten een bijzonder punt van het feit dat er in het Nederlandse parlement niet tegen de toetreding van Roemenië tot Schengen was gestemd. Bovendien steunt het Nederlandse bedrijfsleven verenigd in het Dutch Romanian Network, in tegenstelling tot sommige Nederlandse politici, het Nederlandse bedrijfsleven, in tegenstelling tot sommige Nederlandse politici, het bod van Roemenië op het Schengen-lidmaatschap en is het van mening dat het lidmaatschap positieve trends in de Roemeense economie zal versterken, vooral ten gunste van het MKB in de grensregio’s. Aanbiedingen benadrukten ook de wens van bedrijven die actief zijn in Europa om nearshore, om hun productiemogelijkheden dichter bij huis te brengen. Roemenië, zegt Offers, zou kunnen profiteren van de huidige wereldwijde onrust in toeleveringsketens, vooral als het deel uitmaakte van Schengen.
Dragoș Petrescu en Laura Florea, vertegenwoordigers van Romanian Business Leaders, een vereniging met een speciale focus op de Roemeense horeca- en toerismesector, voerden aan dat “toerisme beweging nodig heeft en beweging Schengen nodig heeft”. Sprekend over de omzet in het Roemeense toerisme, benadrukte Petrescu een stijging van 22 miljard RON (4,46 miljard euro) in 2017 tot naar schatting 30 miljard RON (6 miljard euro) voor dit jaar. Hij merkte ook op dat de omzet van de Roemeense toerismesector na de toetreding naar verwachting met RON 10 miljard (EUR 2 miljard) zal groeien, wat de 322.000 mensen die momenteel in het veld werken ten goede komt.
Laura Florea gaf een praktisch voorbeeld van de vele voordelen die Roemenië zou hebben als onderdeel van Schengen. Ze sprak over de zaak van de Roemeense koeriersdienst Fan Courier. Het bedrijf heeft elke dag tussen de 5 en 10 zware vrachtwagens aan de Roemeense grens met Hongarije, zei ze, en bracht tot 10 uur door bij de douane. Als Roemenië deel zou uitmaken van Schengen, zou Fan Courier voor snellere leveringen kunnen zorgen. Het bedrijf is momenteel aangewezen op kleinere bestelauto’s, die minder grondig gecontroleerd hoeven te worden dan grotere. Zonder grenscontroles kon Fan Courier echter volledig vertrouwen op de grote vrachtwagens en de brandstofkosten met 25% verlagen, de vervuiling verminderen en tegelijkertijd concurrerender worden.
Călin Ile, vice-president van Confederația Patronală Concordia, een vereniging van bedrijven, bouwde voort op de argumenten van de vorige spreker en zei dat bijna 40% van de tijd in het verkeer van een product dat vanuit Roemenië naar de EU wordt verzonden, wordt doorgebracht bij de douane. Hij vertelde ook over de unanieme, gunstige mening over de toetreding van Roemenië tot Schengen van alle partners van Concordia in Business Europe, een lobbygroep die ondernemingen van elke omvang in de Europese Unie en zeven niet- EU Europese landen vertegenwoordigt. “Ze zeiden allemaal dat Roemenië in Schengen zou moeten zijn, ook onze Nederlandse partners”, voegde Ile eraan toe. Sprekend over toerisme merkte Ile ook op dat er in Roemenië totaal geen Chinese toeristen zijn, terwijl buurland Hongarije profiteert van toerisme uit Azië. Chinese toeristen, zei hij, komen niet naar Roemenië als ze Schengenlanden bezoeken, omdat ze een extra visum nodig zouden hebben. Als Roemenië in het Schengengebied zou liggen, zou dit het land openstellen voor toerisme uit China.
Een ander praktisch voorbeeld van de gevolgen voor Roemenië als men buiten het Schengengebied wordt gehouden, werd gegeven door Florin Pogonaru, voorzitter van de Association of Businessmen in Romania (AOAR). Pogonaru’s argument was voor een gelijk speelveld voor bedrijven in de EU. Hij sprak over de manier waarop producenten van biologisch afbreekbare verpakkingen in Roemenië worden benadeeld en zelfs de toegang tot markten in de buurt, zoals Griekenland, wordt ontzegd. Biologisch afbreekbare verpakkingen hebben een houdbaarheid van 30 dagen, zei hij, en elke dag wachten bij de douane betekent gederfde winst voor Roemeense producenten. Hetzelfde geldt, herinnerde Pogonaru zich, voor alle bederfelijke goederen die in Roemenië worden geproduceerd. Hij merkte ook op dat de handel met Griekenland, Bulgarije en zelfs de zendingen van Azië naar Roemenië onmiddellijk na de toetreding zouden toenemen.
Sebastian Metz, algemeen directeur en bestuurslid van de Duits- Roemeense kamer van koophandel (AHK), en François Coste, president van de Franse kamer van koophandel in het land, herhaalden eerdere sprekers. “Tegenwoordig kunnen we wrijving in Europa niet toestaan. Het is tijd om samen op te trekken”, aldus de vertegenwoordiger van AHK, waarvan de leden 250. 000 mensen rechtstreeks in Roemenië in dienst hebben. De Franse vertegenwoordiger sprak daarentegen over het belang van de Roemeense auto-industrie als het gaat om export, en voerde aan dat het land een logistiek knooppunt voor de regio zou moeten zijn.
Tijdens het samenstellen van deze nieuwsbrief kunnen er zich nog onvoorziene ontwikkelingen inzake de Roemeense toetreding voordoen omdat er “druk op de ketel staat”. Want de datum waarop de beslissing wordt genomen is 8 december a.s. In deze nieuwsbrief worden elders relevante ontwikkelingen gemeld, naast het gebruikelijke de sectornieuws en bedrijfsberichten.