Nieuwsbrief februari 2023

Versterking DRN Bestuur

Het bestuur van het Dutch Romanian Network heeft Robert Rekkers onlangs als bestuurslid mogen verwelkomen wat een upgrade van de aanwezige advieskracht van het huidig bestuur aan haar leden impliceert.
Iets meer over Robert Rekkers:
Hij werd geboren in 1959 in Amersfoort. In 1984 studeerde hij af aan de Hogeschool voor Bedrijfskunde te Rotterdam en in 1985 aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid te Rotterdam. Zijn bancaire carrière begon in 1985 bij ABN AMRO Bank Holland. In 1992 werd hij adjunct-directeur van het ABN AMRO-filiaal in Asuncion (Paraguay) en twee jaar later vice-president van ABN AMRO New York. In 1997 werd hij benoemd tot countrymanager van ABN AMRO Bank Colombia en in 1999 tot president van ABN AMRO Roemenië. Sinds 2002 bekleedde hij de functie van algemeen directeur (CEO) van Banca Transylvania. In 2012 werd hij general manager van Agricover Credit IFN SA en recent kondigde men de benoeming aan van Robert Rekkers als voorzitter van de Raad van Bestuur van Agricover Credit IFN SA.

DRN verwelkomt twee nieuwe leden

Het verheugt de DRN om weer twee nieuwe leden te mogen begroeten die de DRN zien als een toegevoegde waarde voor ondersteuning bij hun bedrijfsactiviteiten.

Het zijn achtereenvolgens:
IP Flexgroep uit Eindhoven
De IP Flexgroep is een samenwerkingsverband van gespecialiseerde uitzend- en detacheringsbedrijven. Ze werken in branches waar ze zelf warm voor lopen: bouw, schilders, techniek, mechanica en software.
Ze zijn eind jaren negentig gestart met IP Techniek, gericht op technische vakmensen. Inmiddels zijn daar IP Afbouw, IP Schilders, IP Civiel en OviGre-Jobs aan toegevoegd. In 2013 hebben ze de IP Flexgroep uitgebreid met Trigon, voor detachering en werving en selectie van bouwkundige, mechanische en software kandidaten.
Het hoofdkantoor staat in Eindhoven, in het hart van Brainport; dè toptechnologieregio in Nederland. Ook heeft men een vestiging in ’s-Hertogenbosch. Momenteel is men een vestiging in Cluj-Napoca aan het voorbereiden.
Voor nadere informatie: zie website www.ipflexgroep.com
HM-Group uit Oradea (District Bihor)
HM Group, is een succesvolle samensmelting van diverse logistieke bedrijven, waaronder Hooymeijer en VVT Europa. Alle diensten vanaf terminal tot achterland op het gebied van transport, opslag en haven zijn verenigd in HM Group. Het bedrijf werd in 1935 opgericht door Jan Hooymeijer. De 9 Nederlandse vestigingen bevinden zich in Rotterdam, Wageningen en Geldermalsen. Voor nadere informatie: zie website www.hm-group.nl

Van bomen en bollen naar logistiek en transport

In het algemeen gesproken zijn de brancheverenigingen het eerste aanspreekpunt voor de sector die zij vertegenwoordigen.
Landenorganisaties zoals het Dutch Romanian Network vervullen een additionele rol als het gaat over specifieke landenkennis. Beiden dienen hetzelfde doel en dat is bevorderen van de belangen van hun leden.
In dit kader willen wij de carrièrestap van Leon Smet als secretaris van Royal Anthos zeker niet onvermeld laten. Smet is sinds 2012 secretaris bij Anthos met als specialisme vooral de boomkwekerijsector. Hij vertegenwoordigt de organisatie onder meer in de European Nurserystock Association (ENA) en vervult een voortrekkersrol op het gebied van De Groene Stad. De overstap zal per 1 maart a.s. plaatsvinden.

IT Sector

Post Craiova – Hoogwaardige bedrijvigheid in Roemenië

Op het eerste gezicht is Craiova een wat grauwe industriestad in de middle of nowhere. Een beetje zoals het Nederlandse Doetinchem.

Er is geen toeristische activiteit, je komt er alleen als je er iets te zoeken hebt. Toch is Craiova in toenemende mate een levendige en bloeiende stad met volop economische bedrijvigheid. Er is een grote Fordfabriek en zelfs een groeiende Nederlandse gemeenschap.

Bijna niemand weet dat er inmiddels zo’n 5.500 Nederlandse bedrijven zijn gevestigd in Roemenië. Dat maakt dat Nederland al 15 jaar de grootste investeerder is in het land. Al die bedrijvigheid leidt tot een snelgroeiend aanbod aan voorzieningen. Ook heeft het een positief effect op de arbeidsmarkt.

Voorheen was vooral de grootschalige textielindustrie actief in Roemenië. Ondernemingen die de productie van T-shirts en onderbroeken voor de goedkopere kledingketens voor haar rekening nemen. Het behoeft geen uitleg dat dit op meerdere gebieden een nietsontziende industrie is met moordende prijsconcurrentie. Die prijs wordt bepaald op basis van het systeem van centi-seconden. Daarin wordt een minuut opgedeeld in 100 tijdsunits. Voor iedere handeling die werknemers uitvoeren wordt gemeten hoeveel centi-seconden dat kost, daarop wordt de prijs bepaald. Met het welzijn van medewerkers heeft dit weinig van doen.

Het doet mij goed te zien dat in heel Roemenië een verschuiving plaatsvindt naar kleinschaligere productie. En in toenemende mate naar meer hoogwaardige arbeid, met respect voor het opleidingsniveau van de bevolking. Natuurlijk spelen mondiale ontwikkelingen hierin ook een rol. Het huidige antiwesterse en strenge zero-covid beleid in China drijft veel Europese kleinschalige producenten naar landen als Roemenië. Veiliger, dichterbij en makkelijker.

Ik vind het belangrijk de economische ontwikkeling en handelsbetrekkingen tussen Nederland en Roemenië te bevorderen. Daarom ben ik bestuurslid van het Dutch Romanian Network. We behartigen handelsbelangen en informeren ondernemers over bijvoorbeeld fiscaliteit en andere relevante zaken.

Het is een beetje mijn stokpaardje in deze blog: economische bloei leidt tot een razendsnelle verbetering van allerlei voorzieningen en een betere bereikbaarheid van steden als Craiova. Mede dankzij het hoge opleidingsniveau van de bevolking en de krappe arbeidsmarkt, worden hier in alle ambachten de arbeidsvoorwaarden, inclusief het loon, steeds beter. De personeelsschaarste leidt zelfs tot de komst van arbeidsmigranten. En zo kan het zijn dat je koffie in een café in Craiova geserveerd wordt door iemand uit de Filipijnen. Nog maar 10 jaar geleden was dat echt ondenkbaar.

Sector Logistiek en Transport

In Roemenië is het goederenvervoer over de weg vorig jaar toegenomen

Het goederenvervoer over de weg registreerde in de eerste negen maanden van 2022 een stijging van 6,9% in termen van het vervoerde goederenvolume, in vergelijking met dezelfde periode in 2021, terwijl het vervoer per spoor een daling van 2,9% registreerde, volgens gegevens gecentraliseerd door het Nationaal Instituut voor de Statistiek (INS). In het wegvervoer werd van de in totaal 238,448 miljoen ton vervoerde goederen 83% geregistreerd in het nationale vervoer, een stijging van 8,3% in vergelijking met dezelfde periode van het voorgaande jaar. De route van de goederen nam toe met 5%, in het binnenlands vervoer noteerde men een voorschot van 9%. Daarentegen werd 41,797 miljoen ton goederen vervoerd in het spoorvervoer, waarvan 77,9% in het nationale vervoer. Het tariefpad van goederen daalde met 2,6% en alleen in het binnenlands vervoer werd een daling opgetekend met respectievelijk 10,9%. Volgens gegevens van INS werd in de genoemde periode 45,443 miljoen ton geregistreerd in maritiem transport, waarvan 45,433 miljoen ton in internationaal transport, en in vergelijking met de periode van 1 januari tot 30 september 2021 betekende het totale volume een stijging van 13,9%.

Het goederenvervoer over de binnenwateren bedroeg in totaal 21,446 miljoen ton, waarvan 37,4% binnenlands vervoer. Het volume vervoerde goederen daalde met 12,1% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, terwijl de lengte van goederen afnam met 22,1%. Bij het vervoer via hoofdoliepijpleidingen werd 5,080 miljoen ton vracht vervoerd, een stijging van 3,4% in vergelijking met dezelfde periode in 2021, terwijl de overslag van vracht met 7,5% op jaarbasis toenam.

In het luchtvervoer bedroeg het volume aan vervoerde goederen in totaal 37.000 ton, een stijging van 26,7% in vergelijking met de eerste negen maanden van vorig jaar. Tegelijkertijd werd tussen 1 januari en 30 september 2022 in het nationale wegvervoer 63,4% van het goederenvolume vervoerd over afstanden tussen 1 en 49 km, 20,2% over afstanden tussen 50 en 149 km, en 13, 1 % op afstanden tussen 150 en 499 km. Ook bij het binnenlands vervoer over de binnenwateren werd 56,2% van het goederenvolume vervoerd over afstanden tussen 150 en 299 km. In het wegvervoer waren de goederendivisies met de grootste aandelen in het totale vervoerde goederen: metaalertsen en andere mijnbouw- en steengroeveproducten; turf; uranium en thorium (32,8%) en andere niet-metaalhoudende minerale producten (19,4%). Tegelijkertijd werden aanzienlijke gewichten geregistreerd voor de divisies: steenkool en bruinkool; ruwe olie en aardgas (21,0%) en cokes, geraffineerde aardolieproducten (20,8%).
De hoogste aandelen in het zeevervoer werden geregistreerd in de productdivisies landbouw, jacht en bosbouw; vis en andere visserijproducten (35%) en steenkool en bruinkool; ruwe olie en aardgas (20,1%), evenals in de binnenvaart in de minerale ertsen en andere mijnbouw- en steengroevendivisies; turf; uranium en thorium (36,3%) en landbouw-, jacht- en bosbouwproducten; vis en andere visserijproducten (33,8%). In het segment goederenvervoer over de weg vertegenwoordigden goederen die voor eigen rekening werden vervoerd 57,7% van het totaal, en wat betreft bestemming werd 17% van het totaal geregistreerd in internationaal vervoer. Van het totaal aan goederen in het internationale wegvervoer, respectievelijk 40,632 miljoen ton, vertegenwoordigde het vervoer tussen derde landen 46,3%, cabotage 21,9% en geladen goederen 17,7%. Uit INS-statistieken blijkt dat in het internationale goederenvervoer over de weg 93% van alle geloste goederen afkomstig was uit lidstaten van de Europese Unie (EU) en 94,2% van alle geladen goederen bestemd was voor lidstaten. De grootste hoeveelheden geloste goederen kwamen uit Duitsland (20%), Hongarije (14,7%) en Italië (13,5%), en qua ladingen was 18,3% van het vrachtvolume bestemd voor Duitsland, 17,3% Italië en 12,4% Hongarije.

Medische Sector

Voorspellingen 2023 – Hoe zal de markt voor medische diensten in Roemenië evolueren?

De markt voor particuliere medische diensten zal blijven groeien, de grote spelers zullen investeren in organische ontwikkeling van nieuwe klinieken en ziekenhuizen, maar ook in acquisities om hun positie in de markt te versterken. De cijfers laten ook zien dat de spelers in deze sector vorig jaar een aanzienlijke vooruitgang boekten.
Uit de meest recente gegevens blijkt dat de omzet van privéklinieken, die werken met gespecialiseerde medische hulp (CAEN-code 8622), in 2021 9,1 miljard lei (1,9 miljard euro) bereikte, vergeleken met 7,2 miljard lei het voorgaande jaar, en de activiteiten van de bedrijven die actief zijn op ziekenhuisgebied bereikte 1,9 miljard lei.

Investeringen zullen worden geconcentreerd in grote steden, zoals Sibiu, Brasov, Oradea, Cluj, Constanta, Timisoara of Iasi, waar medisch personeel aanwezig is. Op de lokale markt zal de polarisatie van ziekenhuizen en klinieken worden versterkt, omdat er veel plaatsen zijn waar mensen geen toegang hebben tot medische hulp dicht bij huis.

Er zullen ook nieuwe investeringen worden gedaan in laboratoria en verzamelcentra, aangezien de laboratoria een winnende gok zijn, aangezien de meeste patiënten betalen voor medische tests omdat de middelen van het Huis in de eerste dagen van de maand opraken. De lijsten met patiënten die wachten op het plafond voor routinematig bloedonderzoek strekken zich uit over een of twee maanden.

En de farmaceutische markt zal blijven groeien en steeds competitiever worden. De strijd om apotheken zal intenser worden, nadat Sensiblu vorig jaar via Dr. Max Group de apotheken en de Hongaarse distributiedivisie van Gedeon Richter heeft overgenomen. Praktisch betekent deze transactie een toename van het aantal apotheken Sensiblu/Dr. Max tot meer dan 800 eenheden en brengt de groep dichter bij de marktleider – Catena – met 900 apotheken op nationaal niveau.

Voorspellingen:

De grote spelers op de markt van particuliere medische diensten zullen blijven investeren in organische ontwikkeling en in nieuwe acquisities om hun positie in de markt te versterken

Het Regina Maria-netwerk zal zijn investeringen voortzetten, met ongeveer 20-25 miljoen euro voor jaarlijkse uitbreiding, volgens eerdere gegevens van het bedrijf. En de MedLife-groep zal blijven investeren in organische ontwikkeling en overnames.

Vorig jaar werden op de markt van particuliere medische diensten transacties ter waarde van tientallen miljoenen euro’s ondertekend. MedLife tikte vorig jaar 13 transacties af, Queen Maria kocht verschillende bedrijven in deze markt en de Zweden van Medicover verstevigden hun positie in de markt door middel van drie transacties.

De exploitant van particuliere medische diensten Gral Medical, een van de grootste spelers op de markt, gecontroleerd door de Roemeense ondernemer Robert Şerban, kondigde aan 13 miljoen euro te zullen investeren in twee oncologieziekenhuizen in Ploiesti en Craiova, maar is ook van plan het ziekenhuis uit te breiden van de hoofdstad.

Kleine en middelgrote spelers zullen blijven inzetten op medische nichediensten

De inzet op nichediensten bleek een winnaar voor kleine en middelgrote klinieken, die wisten te overleven in de markt omdat ze zich door deze diensten onderscheidden. Vervolgens zullen deze spelers opschuiven naar medische nichediensten. Klinieken gespecialiseerd in dermatologie, cardiologie, orthopedie en centra voor medische beeldvorming kwamen op de markt.

De concurrentie op de markt van particuliere medische diensten zal toenemen

De markt van particuliere medische diensten zou nieuwe spelers kunnen aantrekken, de concurrentie zal sterker worden. Vorig jaar werd  gekenmerkt door de komst van Turken van Memorial Healthcare, een van Enayati Medical City de bekendste netwerken in Turkije, die de eerste stappen op de lokale markt zetten door het oncologieziekenhuis van Monza in Enayati Medical City over te nemen.  De Italianen uit Monca bezaten 80% van het oncologieziekenhuis in Enayati Medical City, terwijl Wargha Enayati, de oprichter van Enayati Medical City, 20% van het oncologieziekenhuis bezat.

Er komen nieuwe laboratoria en inzamelpunten in het land

Investeringen in laboratoria en verzamelcentra zijn winstgevend gebleken in de omstandigheden waarin de meeste patiënten betalen voor medische tests, aangezien voor tests met een verwijzingsticket de middelen van het Huis in de eerste dagen van de maand opraken. De lijsten met patiënten die wachten op het plafond voor routinematig bloedonderzoek strekken zich uit over een of twee maanden. In totaal zijn er 4.477 laboratoria op de lokale markt, waarvan de meeste in Boekarest. In de afgelopen vijf jaar (met uitzondering van 2020 met de lockdown) zijn er bijna 500 nieuwe medische laboratoria geopend in het publieke en private systeem.

Grote farmaketens blijven consolideren

De markt zal steeds competitiever worden, de strijd om apotheken zal heviger worden, nadat Sensiblu vorig jaar via Dr. Max Group de apotheken en de distributieafdeling van zalven van Gedeon Richter heeft overgenomen. Praktisch betekent deze transactie een toename van het aantal apotheken Sensiblu/Dr. Max tot meer dan 800 eenheden en brengt de groep dichter bij de marktleider – Catena – met 900 apotheken op nationaal niveau.

De grote spelers op de farmaceutische markt zullen hun positie verder versterken door nieuwe apotheken over te nemen. In totaal zijn vanaf het najaar van 2021 tot eind vorig jaar 155 apotheken opgekocht door de grote spelers op de apotheekmarkt.

Patiënten zullen rechtstreeks naar de UPU van openbare ziekenhuizen blijven gaan om bepaalde medische problemen op te lossen bij afwezigheid van de staatspolikliniek

Ambulante geneeskunde, niet alleen in het ziekenhuis maar vooral buiten de ziekenhuizen, in de staatspoliklinieken, blijft het zwakke punt van het volksgezondheidssysteem. Er zijn zelfs geen staatspoliklinieken meer, slechts 4 staatspoliklinieken werden vermeld op de statistieken, vergeleken met 590 staatspoliklinieken in 1990. Alle kantoren in de poliklinieken zijn nu privé.

Patiënten zullen voor het oplossen van bepaalde medische problemen rechtstreeks naar het ziekenhuis blijven gaan, bij afwezigheid van de openbare polikliniek.

Handelsmissie Medische sector naar Roemenië en Hongarije van 19 tot 23 maart a.s.

Uit marktrapporten blijkt dat er veel vraag is naar oplossingen en  expertise op het gebied van Life Science & Health (LSH) in Roemenië en Hongarije. De EU en de Wereldbank financieren projecten ter waarde van miljarden euro’s.

Ook groeien de grote uitgaven van particulieren aan de gezondheidszorg. Wilt u onderaannemer of leverancier worden voor aanbestedingen? Met kennis van de lokale markt kan het een goede bedrijfsstrategie zijn.
Doel handelsmissie
Het doel van deze missie is dat Nederlandse bedrijven via individuele matchmaking in contact komen met mogelijke partners. Of dat zij kunnen meedoen aan pilotprojecten in de Hongaarse en Roemeense LSH-sector. Uiteindelijk leidt dit tot concrete zaken en contracten voor de deelnemende bedrijven
Kansen voor Nederlandse bedrijven
Het Nederlandse bedrijfsleven heeft in beide landen veel te bieden in de medische sector. Er zijn specifiek kansen in:

  • digitale zorg en andere innovatieve oplossingen in de publieke en private gezondheidszorg;
  • de screening van kanker (zowel hard- als softwareoplossingen);
  • medische infrastructuur van ziekenhuizen;
  • bouw van medische centra en ziekenhuizen;
  • opleiding en onderwijs van gezondheidswerkers;
  • (onderaannemer bij) aanbestedingen van de EU, de Wereldbank en andere multilaterale financieringsinstellingen;
  • partnerschappen met Roemeense en/of Hongaarse bedrijven in de gezondheidssector;
  • identificatie van proefprojecten, mogelijk gefinancierd door instrumenten van multilaterale financieringsinstellingen.

Voor wie?
Deelname aan de missie staat open voor Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen die actief zijn in de volgende subsectoren:

  • EHealth en digitale gezondheidsoplossingen, monitoring op afstand, preventie en zelfzorg;
  • Innovatieve apparatuur voor ziekenhuizen en klinieken, diagnostiek, intramurale zorg, ambulante zorg en geavanceerde therapieën.

Redactie DRN: Hoewel deze missie al op 29 november 2022 bekend was, heeft deze informatie ons indirect en pas de laatste week van januari 2023 bereikt.  Als sluiting van de inschrijfdatum wordt 10 februari 2023 aangegeven. Voor nadere informatie zoals programma en inschrijving kunt u zich wenden Handelsroute.nl sandra@handelsroute.nl

Ontwikkelingen Roemeense arbeidsmarkt

Relatieve stabiliteit van de Roemeense bedrijvigheid verwacht

Volgens de enquête van de INS (Roemeens Bureau voor Statistiek) verwachten managers in de periode januari-maart een relatieve stabiliteit van de bedrijvigheid en het aantal werknemers in de verwerkende industrie en de dienstensector, parallel met de sterke stijging van de prijzen in de handel.

In de maakindustrie voorspellen de managers voor de komende drie maanden relatieve stabiliteit van het productievolume (kortetermijnsaldo 0%) en het aantal werknemers, terwijl de prijzen van industriële producten zullen stijgen (kortetermijnsaldo +32%).

In de bouw zal het productievolume afnemen (kortetermijnsaldo -9%), parallel met de gematigde afname van het aantal werknemers (kortetermijnsaldo -7%). Wat de prijzen van bouwwerken betreft, voorspellen de beheerders hun stijging (kortetermijnsaldo +39%).

In de detailhandel laten de ramingen voor de komende drie maanden een gematigde neerwaartse trend van de economische bedrijvigheid zien (kortetermijnsaldo -12%). Ook het volume van de bestellingen gericht aan leveranciers van goederen per handelseenheid zal licht afnemen (kortetermijnsaldo -9%). Daarnaast voorzien werkgevers een matige toename van het aantal werknemers (korte termijn saldo +15%) en een forse stijging van de prijzen (korte termijn saldo +46%).

Volgens schattingen vanaf januari 2023 zal de vraag naar diensten (omzet) de komende drie maanden relatief stabiel blijven (kortetermijnsaldo -3%). Relatieve stabiliteit van het aantal werknemers wordt geschat (korte termijn saldo -1%). Managers in het veld denken dat de verkoop- of facturatieprijzen van diensten zullen stijgen (kortetermijnsaldo +24%).

Economische ontwikkelingen

De Roemeense economie zal sneller groeien dan de stagnerende buurlanden

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) verwacht dat de Roemeense economie dit jaar met 3,1% zal groeien, geholpen door financiering door de Europese Unie, valutastabiliteit en buitenlandse investeringen, waardoor de economie stagnerende buurlanden als Polen en Hongarije kan overtreffen.

De groei van Roemenië is gebaseerd op financiering door de Europese Unie, valutastabiliteit en buitenlandse investeringen, gedeeltelijk gedreven door reshoring vanuit Rusland en Oekraïne. Volgens  Reuters heeft het land stilletjes zijn concurrenten ingesloten om na Polen de op een na grootste economie van Oost-Europa te worden.

Het BBP per hoofd van de bevolking, uitgedrukt als koopkracht, bedroeg in 2021 74% van het EU-gemiddelde, een stijging van 21% sinds 2010. In 1990 bedroeg het BBP per hoofd van de bevolking van Roemenië 5.277,5 dollar, terwijl het in 2021 35.869,6 dollar bedroeg volgens de  Wereldbank .

In Roemenië, worden de vooruitzichten ondersteund door het EU-lidmaatschap en de goede betrekkingen met Brussel, aldus Reuters in zijn rapport. Roemenië heeft al meer dan 6 miljard euro aan subsidies en goedkope leningen van de EU opgenomen en streeft naar 10 miljard euro per jaar. Tot 2027 is ongeveer 90 miljard euro aan EU-financiering beschikbaar.

Een paar maanden eerder hief de Europese Commissie een mechanisme op dat toezicht houdt op het Roemeense rechtssysteem. Ondertussen zijn de buurlanden Hongarije en Polen verwikkeld in een strijd met de EU om financiering.

De stabiliteit van de leu (RON) is een andere factor, vooral in vergelijking met de Hongaarse forint, die vorig jaar meerdere diepterecords bereikte. Hogere salarissen over de grens hebben er al toe geleid dat sommige Hongaren banen hebben aangenomen in het geïndustrialiseerde westen van Roemenië. De forint verloor vorig jaar 8% ten opzichte van de leu.

Uit een onderzoek van Ernst&Young uit 2022 bleek dat meer dan de helft van de 101 buitenlandse bedrijven van plan was om activiteiten in Roemenië op te zetten of uit te breiden, voornamelijk op het gebied van toeleveringsketens en logistiek, waarmee het op de vierde plaats in Europa staat qua intentie om te investeren. Reshoring vanuit Rusland en Oekraïne zorgde ervoor dat de directe buitenlandse investeringen in Roemenië tussen januari en oktober opliepen tot 9,39 miljard euro, het hoogste cijfer in 10 maanden sinds Roemenië toetrad tot de EU.

Hoewel er nog steeds economische hindernissen en regionale verschillen bestaan, en terwijl Roemenië bij een stemming in december uit het Schengengebied werd gehouden, lijkt de Roemeense economie in volle gang te zijn.

Energiesector

Rusland heeft de olietransporten vanuit het Noordpoolgebied naar China en India verhoogd

Rusland heeft de verzendingen van Arctische olie naar China en India verhoogd, aangeboden tegen diepere prijsverlagingen, nadat Europa vorige maand de deuren sloot voor Russische ruwe olie, zo blijkt uit handelsbronnen en gegevens geciteerd door Reuters.

Arco, Arco/Novy Port en Varandey Arctische olie gaat normaal gesproken niet naar het oosten, maar wordt nu omgeleid nadat de Europese Unie, de G7-landen en Australië in december een prijsplafond op Russische olie hebben ingevoerd, boven op het EU-embargo op de geleverde olie door Rusland over zee. Verkopers verhandelen Russische ruwe olie tegen grotere prijskortingen terwijl ze hogere transportkosten absorberen. Al deze Arctische ruwe olie gaat normaal gesproken naar de EU, maar nu moet het  ergens anders heen”, zei een handelaar in Singapore. De export van Arctische ruwe olie naar India is sinds mei gestaag gestegen, met een recordaantal van 6,67 miljoen vaten geladen in november en 4,1 miljoen vaten in december, zo blijkt uit gegevens van Refinitiv. De meeste leveringen betroffen olie uit Arco en Arco/Novy Port, afkomstig van velden die worden geëxploiteerd door Gazprom Neft. Arco-ruwe olie is een ruwe olie uit het Prirazlomnoie-veld, terwijl de Novi Port-ruwe olie van hogere kwaliteit afkomstig is uit het Novoportovskoie-veld. Vorige week importeerde India de eerste hoeveelheid Varandey-ruwe olie, die eind november in de haven van Moermansk werd geladen, volgens twee bronnen en gegevens van Refinitiv.

De lading van 900.000 vaten van de tanker Bear Alcor, die door Europa, de Middellandse Zee en het Suezkanaal voer, werd op 27 december in de Cochin-haven in Kerala gelost voor de raffinaderij van Bharat Petroleum Corp. De andere twee partijen van 600.000 vaten, die in november werden geladen, werden gelost in Rotterdam. Het was niet duidelijk welke bedrijven deze zendingen kochten. Rusland heeft redelijk goede volumes olie en andere kwaliteiten, die worden aangeboden aan Indiase kopers, zei een van de bronnen bij een Indiase raffinaderij.
Kortom het volume zal niet de grootste negatieve factor zijn, maar wel de lagere prijs en het transport.

Luchtvaart Sector

TAROM, vermoedelijk zeer binnenkort weer winstgevend?

De nationale luchtvaartmaatschappij TAROM zal naar verwachting volgend jaar winst maken, volgens het herstructureringsplan, bijgewerkt en verzonden naar de Europese Commissie.


Het laatste jaar dat de luchtvaartmaatschappij winst maakte was 2007. Voordat de informatie hier werd gepresenteerd, werd deze al lang eerder aangekondigd. De financiële resultaten van TAROM zijn sinds 2015 aanzienlijk verslechterd, waarbij het niveau van geregistreerde verliezen enorm is toegenomen, van een verlies van 62,93 miljoen lei (ongeveer 13 miljoen euro) in 2015 tot bijna 189 miljoen lei (ongeveer 39 miljoen euro) in 2018, met een lichte daling voor 2019, namelijk 174,27 miljoen lei (ongeveer 36 miljoen euro). Tijdens de pandemie werden deze verliezen echter acuter, zodat ze in 2020 439,8 miljoen lei bereikten om in 2021 te dalen tot 327,6 miljoen lei, aangezien de omzet in 2021 ook 668,7 miljoen lei bedroeg, vergeleken met 355,3 miljoen lei in 2020. Bovendien registreerde TAROM volgens de meest recente gegevens in het eerste semester van 2022 een verlies van 208,7 miljoen lei (van een min van 176,3 miljoen lei in dezelfde periode van het voorgaande jaar), bij bedrijven van meer dan 453 miljoen lei (vergeleken met tot 232 miljoen lei in het eerste semester van 2021).
Het is belangrijker: het herstructureringsplan van TAROM heeft een geschatte kostprijs van maximaal 1,84 miljard lei (ongeveer 380,3 miljoen euro), waarvan het bedrijf 923,6 miljoen lei (ongeveer 190,8 miljoen euro) vroeg als individuele staatssteun voor herstructurering van de overheid. Tarom beloofde in plaats daarvan een vermindering van 33% van het totale aantal werknemers, inclusief een vermindering van 50% in managementposities, respectievelijk de verkoop van enkele vliegtuigen. In juli 2021 opende de Europese Commissie een diepgaand onderzoek om te beoordelen of de steunmaatregelen van de Roemeense autoriteiten aan de nationale luchtvaartmaatschappij TAROM in overeenstemming zijn met de EU-staatssteunregels.
De Europese Commissie bedreigt Roemenië met inbreuk wegens wijzigingen in de leiding van de Raad voor de Mededinging. Geschiedenis van het geschil Volgens een officieel document ontving het ministerie van Transport en Infrastructuur op 8.12.2022 van het bedrijf TAROM het bijgewerkte herstructureringsplan volgens de besprekingen met de vertegenwoordigers van de Europese Commissie”. Dit plan is ter analyse aan de Commissie voorgelegd. In het geactualiseerde herstructureringsplan belooft TAROM, ondanks de enorme verliezen van 2007 tot nu, al volgend jaar weer winst te maken. “Volgens het bijgewerkte herstructureringsplan, het basisscenario, zal het TAROM-bedrijf in 2024 winst maken “, zegt het document zelf de minister van Transport, Sorin Grindeanu, die eraan toevoegt dat de herstructureringsperiode van het bedrijf de periode 2020-2025 beslaat. Als onderdeel van het herstructureringsproces lanceerde TAROM vorig jaar de afschaffing van meer dan 110 posities, maar schortte het de ontslagen van stewardessen op na de overname van gespecialiseerd personeel van Blue Air . Ook heeft TAROM-eind vorig jaar 7 zeven ATR-vliegtuigen te koop aangeboden, na eerder 4 Boeing-vliegtuigen te hebben verkocht.

Sector Cultuur

Timisoara Culturele Hoofstad van Europa in 2023

Sinds 1985 draagt elk jaar een stad deze titel; sinds 2004 zijn het elk jaar meerdere landen die een kandidaat mogen leveren. Het doel hiervan is de rijkdom, de verscheidenheid en de gemeenschappelijke kenmerken van de Europese culturen tot hun recht te laten komen en ertoe bij te dragen dat de burgers van de Europese Unie elkaar beter leren kennen. En dat lijkt ons in de tijd waarin we nu leven een extra aanbeveling!


Timisoara
Het thema Licht is gespot als het centrale idee om de stad te transformeren door middel van cultuur en participatie. Daarom gaat de slogan Shine your Light – Light Up Your City over hun waarden om in Europa te verspreiden voor een ruimdenkende, visionaire houding.
Soms beginnen radicale veranderingen op de hoek van de straat. In 1884 was Timisoara de eerste stad op het Europese vasteland met elektrische straatverlichting. In 1989 ontbrandden de vonken van de revolutie tegen het Ceausescu-regime in de straten van Timisoara.

Gedurende zijn hele bestaan is Timisoara een stad van vonken geweest die transcontinentale transformaties hebben gestimuleerd. Het was de ziel en promotor van de regio, de brug tussen het Oostenrijks-Hongaarse Rijk en Zuidoost-Europa. In moeilijke tijden hebben de burgers zich verenigd en anderen geïnspireerd om hetzelfde te doen.Via zijn diaspora, verspreid over het continent, communiceerde Timisoara met andere Europeanen die soortgelijke uitdagingen vanuit verschillende perspectieven ervoeren. Het is onze ambitie om dit potentieel te benutten en te ontwikkelen binnen de Culturele Hoofdstad van Europa 2023De talrijke activiteiten die gedurende het hele jaar plaatsvinden zoals talrijke concerten of de speciale expositie van de wereldberoemde beeldhouwer Constantin Brancusi maken het bezoek waard, ook al moet u er voor omrijden. Goede hotels en restaurants genoeg en de vele terrassen geven het centrum een uitnodigende aanblik.

Opera Gala – The Romanian Dutch Cultural Connection

Geopolitieke raakvlakken tussen Schengen en Oekraïne

Duitsland dringt erop aan dat de EU besluit neemt met gekwalificeerde meerderheid, niet met eenparigheid van stemmen

De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock(foto) zei woensdag dat de Europese Unie niet langer kan toestaan ​​dat haar besluiten door één enkele lidstaat worden geblokkeerd, meldt Reuters.

“Stemming met gekwalificeerde meerderheid kan leiden tot eerlijkere resultaten voor ons allemaal”, vertelde Baerbock op een conferentie in de Portugese hoofdstad Lissabon.

“We moeten efficiënt en snel kunnen handelen”, drong ze aan.Baerbock zei dat EU-landen vaak niet eens een persbericht kunnen opstellen “omdat ze het niet eens kunnen worden over dezelfde formulering”.

Het idee dat Europese besluiten niet langer unaniem, maar met gekwalificeerde meerderheid moeten worden genomen, werd door sommige lidstaten opnieuw in de discussie gebracht, zowel in het kader van de blokkade van Roemenië en Bulgarije in Schengen, als in de onderhandelingen daarover lijken soms op chantage door sommige EU-landen met Brussel (meest recentelijk Polen en Hongarije), waarbij wordt gedreigd sommige besluiten te blokkeren als bepaalde concessies niet worden gedaan.

Wat Baerbock zei over Oekraïne

Over de oorlog van Rusland gesproken, zei ze dat Duitsland op zoek was naar nieuwe manieren om Oekraïne te helpen zijn bevolking en infrastructuur te beschermen.

“En dit jaar moeten we de Europese eenheid beschermen en verder ontwikkelen die ons vorig jaar sterk heeft gemaakt”, zei Baerbock tijdens een persconferentie met zijn Portugese tegenhanger in Lissabon.

Annalena Baerbock verklaarde dat de Europese Unie alles heeft geprobeerd om de oorlog in Oekraïne te stoppen, maar dat de Russische president Vladimir Poetin niets anders van plan is dan het buurland te vernietigen.

Het standpunt van Poetin is de reden waarom het “belangrijk is om door te gaan met de levering van wapens, zodat Oekraïne zichzelf kan verdedigen en het leven van mensen kan beschermen”, voegde ze eraan toe.

Poetin prijst de goede betrekkingen met Oostenrijkers en andere ‘gewone mensen’ in het Westen

De Russische president Vladimir Poetin beweert dat Rusland goede betrekkingen onderhoudt met “gewone mensen” in het Westen, waarbij hij de Oostenrijkers als voorbeeld noemt, meldt Lenta, een van Ruslands populairste nieuwssites.
Poetin maakte de opmerkingen woensdag tijdens een bezoek aan het technologieontwikkelingscluster Lomonosov aan de Vorobyovy Gory State University in Moskou, waarbij de Russische president zei dat de mening van gewone mensen in het Westen niet verandert omdat de politieke situatie, met velen van hen in staat om  goede relaties te onderhouden. De leider van het Kremlin wees op de contacten met de Oostenrijkers dienaangaande. “Ik weet dat ze ons land heel vriendelijk behandelen, en ondanks alle dramatische gebeurtenissen die in de wereld plaatsvinden, veranderen hun opvattingen over ons land niet, in tegenstelling tot de politieke elites in sommige landen, ook in Europa”, benadrukte hij. Hij herinnerde er ook aan dat de Sovjet-Unie garant stond voor de Oostenrijkse grondwet, en verklaarde dat veel burgers van het land Rusland hiervoor nog steeds bedanken. Oostenrijk is een van de twee landen in Midden- en West-Europa die geen NAVO-lidstaat is, de andere is Zwitserland. Poetin herhaalde tijdens zijn bezoek dat het doel van de “speciale militaire operatie” die hij op 24 februari vorig jaar lanceerde, is “het volk en Rusland zelf te beschermen”. Poetin zei tijdens zijn bezoek aan de universiteit van Moskou ook dat Rusland niet kan toestaan ​​dat er bedreigingen worden geuit op “zijn eigen historische gebieden”, een verwijzing naar de Oekraïense gebieden die het in september 2022 heeft geannexeerd.

DRN Aanvulling: Bij monde van de Oostenrijkse Minister van Buitenlandse Zaken Alexander Schallenberg sluit de Europese sancties tegen Rusland uit inzake Russische gasleveringen. Hij wil ook niet dat de nieuwe gaspijplijn Nord Stream 2 onder het toepassingsgebied van de sancties valt. Dat het Oostenrijkse olie- en gasbedrijf OMV mee investeert in Nord Stream 2, kan meespelen in de terughoudendheid van Schallenberg om gas te betrekken in nieuwe Europese sancties. Ook bevindt een grote hub voor de verdeling van Russisch gas naar Europa zich in de omgeving van Wenen.

Die Presse: Waarom nemen illegale grensoverschrijdingen af in Oostenrijk? Vanaf half december daalden de aantallen sterk

Oostenrijk registreerde vorig jaar meer dan 100.000 illegale grensoverschrijdingen en rechtvaardigde daarmee de afwijzing van de toetreding van Bulgarije en Roemenië tot Schengen, met kritiek op de ontoereikende bescherming van de buitengrens van de EU. Echter men “vergat” Griekenland te vermelden waar de meeste vluchtelingen gelukszoekers zich bevonden. Het resultaat was een diplomatiek geschil tussen enerzijds Sofia en Boekarest en anderzijds Wenen.
Maar ondertussen daalden de aantallen sterk: van half december tot de eerste dagen van januari werden 70% minder illegale immigranten vastgehouden, meldt het dagblad “Die Presse”.

Ondertussen neemt de vluchtelingenstroom op de Westelijke Balkanroute af. De regering in Wenen schrijft deze ontwikkeling toe aan het feit dat Servië opnieuw visa invoerde voor Indiase en Tunesische burgers. Vanuit dit land bereikten migranten met behulp van gidsen de EU, in ruil voor een paar duizend euro. Alleen al in Oostenrijk werden vorig jaar 30.000 asielaanvragen uit India en Tunesië ingediend. In de asielstatistieken staan ​​deze landen op de derde en vierde plaats, na Afghanistan en Syrië. Bovendien maakten een groot deel daarvan gebruik van de Servische luchthaven en zijn geregistreerd.
Maar de plotselinge daling van het aantal illegale migranten is waarschijnlijk het meeste is te wijten aan het feit dat veel van degenen die al maanden of zelfs jaren in vluchtelingenkampen op de Westelijke Balkan (met name Griekenland) verbleven, voor het begin van het koude seizoen vertrokken om een “veiligere” plaats, met comfortabelere accommodatie in de winter – in Oostenrijk, Duitsland, Zweden of andere EU-landen, merkt “Die Presse” op. In ieder geval proberen de autoriteiten in Griekenland van hun kant de overvolle kampen geleidelijk te ontruimen en de migranten naar het noorden te laten trekken. Nadat de reisbeperkingen als gevolg van de pandemie waren afgelopen en deze kans deed zich vorig jaar voor.
Voorts verzuimt de Oostenrijkse regering te vermelden dat Duitsland in 2022 de grenscontroles met Oostenrijk heeft aangescherpt en men daar nauwelijks op heeft geanticipeerd.

DRN Samenvatting: Uitvoerig is aangetoond dat Oostenrijk twee jaar lang geen of nauwelijks een migratiebeleid heeft gevoerd en de negatieve gevolgen daarvan verwijt aan andere landen, waaronder Bulgarije. Alle quasi argumenten die men daarbij bezigde zijn ontzenuwd.
De Raad van de Europese Unie heeft vorig jaar een besluit aangenomen waarin Oostenrijk wordt gevraagd de Schengenwetgeving toe te passen en de tekortkomingen te verhelpen die de Europese Commissie heeft vastgesteld in haar beoordelingsverslag van 2020 over de naleving van de regels inzake de terugkeer van migranten, waaruit blijkt dat de autoriteiten van Wenen grote problemen heeft met grensbeheer. Het rapport benadrukt dat Oostenrijk een oud binnenlands probleem heeft dat het de afgelopen twee jaar niet heeft opgelost, terwijl het – zoals gezegd – andere staten de schuld probeert te geven.
Het asiel- en migratiebeleid moet op Europees niveau worden aangepakt en voor de zogenoemde Balkanroute ligt het zwaartepunt daarbij op Griekenland. Mark Rutte die aangaf dat we terug moeten naar de Dublinregels lost het Griekse probleem niet op
De toetreding van Roemenië en Bulgarije kan derhalve op korte termijn worden geregeld.
EU roulerend voorzitter Zweden heeft terecht aangegeven dat een stemming over Schengen pas zal worden gestart nadat Roemenië en Bulgarije een akkoord hebben bereikt met Oostenrijk en Nederland

President Zelenskyy ontslaat de ambassadeur van Oekraïne in Nederland

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft de ambassadeur van het land in Nederland, Maksym Kononenko, ontslagen. Zelenskyy maakte de beslissing bekend op de website van zijn kantoor. Er werd geen reden  gegeven voor het ontslag van Kononenko. Kononenko is nog maar iets meer dan zeven maanden in de rol. Behalve dat hij werd ontslagen als ambassadeur van zijn land, werd Kononenko ook ontslagen als vertegenwoordiger van Oekraïne bij de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens. Het OPCW is gevestigd in Den Haag.
Maxim Kononenko (Kropyvnytsky, 1980) studeerde internationaal recht en Frans in Moskou, Kiev en Parijs. Vanaf 2004 bekleedde hij diverse functies bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken, onder meer bij de Raad van Europa in Straatsburg en de Oekraïense Ambassade in Parijs. Op 16 februari 2022, acht dagen voor de Russische invasie, trad Kononenko aan als ambassadeur in Nederland.

NAVO verplaatst spionagevliegtuigen van Duitsland naar Roemenië om de Russen in Oekraïne te volgen

De NAVO wil “Russische militaire activiteiten volgen” en tegelijkertijd de “versterkte aanwezigheid van het Bondgenootschap in de regio” ondersteunen en verplaatst AWACS-surveillancevliegtuigen en deze zijn dinsdag 17 januari jl. in Boekarest aangekomen, zo stuurde de NAVO  een door DPA geciteerd persbericht.

De vliegtuigen zullen zo’n 200 kilometer van de grens met Oekraïne worden gestationeerd, waar ook 180 militairen naartoe zullen worden gestuurd.

“Aangezien de illegale oorlog van Rusland in Oekraïne de vrede en veiligheid in Europa blijft bedreigen, mag er geen twijfel bestaan ​​over de vastberadenheid van de NAVO om elke centimeter van het geallieerde grondgebied te beschermen en te verdedigen”, aldus de NAVO-woordvoerster., Oana Lungescu.
“Onze AWACS-vliegtuigen kunnen vliegtuigen op een afstand van honderden (400) kilometers detecteren, wat een belangrijk instrument is van de afschrikkings- en verdedigingspositie van de NAVO. Ik bedank Roemenië voor het hosten van het vliegtuig, dat een belangrijke bijdrage zal leveren aan onze capaciteit voor vroegtijdige waarschuwing”, voegde ze eraan toe.

Het treinverkeer met Oekraïne werd hervat via de grensovergang Valea Vişeului – Dilove

Bogdan Lari Mihei, de president van AVR, nam deel aan de inhuldiging van de hervatting van het treinverkeer met Oekraïne via de grensovergang Valea Vişeului – Dilove.
“Op 17 januari 2023 kwam via de Valea Vişeului-spoorweggrensovergang, een punt op de grens tussen Roemenië en Oekraïne, de eerste
Oekraïense trein Roemenië binnen met een delegatie bestaande uit vertegenwoordigers van de Oekraïense autoriteiten. Samen met de heer president Bogdan Lari Mihei werd de bijeenkomst bijgewoond door vertegenwoordigers van het kabinet van de premier, het ministerie van Transport, SNTFC CFR Călători SA, de lokale autoriteiten van het district Maramureş en de Roemeense consul in Solotvino – Oekraïne”, aldus het persbericht.

Volgens de geciteerde bron was het doel van deze bijeenkomst de heropening van het treinverkeer tussen de twee landen en hebben de Oekraïense autoriteiten meegedeeld dat vanaf 18 januari 2023 dagelijks twee retourvluchten pertrein door dit punt zullen rijden,in elke Oekraïense trein met 182 zitplaatsen beschikbaar. “Ter gelegenheid van de bilaterale besprekingen verzekerde de heer president Bogdan Lari Mihei de deelnemers dat de douane alles in het werk stelt om nieuwe grensovergangen te openen en oplossingen te vinden om de doorvoer van goederen en passagiers erdoor te vergemakkelijken en benadrukte de goede samenwerking tussen de twee delen”, staat in het persbericht.

De eerste trein die Oekraïne met Roemenië verbindt, is op 18 januari gelanceerd na een pauze van 17 jaar, meldde de CEO van de Oekraïense staatstreindienst Ukrzaliznytsia Oleksandr Kamyshin. Trein #810 verbindt Rakhiv en Dilove in Oekraïne met Valea Viseului in Roemenië en rijdt twee keer per dag. Volgens de heer Kamyshin werden de reparaties van de 20 km van het spoor door Oekraïne voltooid tijdens de Russische oorlog tegen Oekraïne in augustus 2022, na twee maanden werk, en voltooiden de Roemeense spoorwegen de resterende lengte in zes maanden. Oekraïne kocht ook gloednieuwe dieseltreinen voor de route, gemaakt in Oekraïne tijdens de oorlog. De verbinding is belangrijk, zegt de heer Kamyshin, omdat: Het is de zoveelste verbinding voor de export van vracht, wat meer zaken doen  voor beide landen betekent. Het is van vitaal belang voor Oekraïne, omdat de export van vracht zuurstof is voor de economie van Oekraïne te midden van de Russische bezetting en obstructie van de havens aan de Zwarte Zee. Het is ook gunstig voor Roemenië, zowel de spoorwegen als de zeehaven van Constanta, evenals een geweldige uitbreiding voor #SolidarityLanes, dat transportmogelijkheden over land vindt voor de export van Oekraïens graan. Het is een andere verbinding voor Oekraïners met de EU. “Je kunt in Valea Viseului overstappen op de trein en naar Cluj-Napoca reizen, waar de internationale luchthaven je 30 bestemmingen per dag geeft, incl. 2 vluchten naar Londen. Of je kunt naar Boekarest gaan.” Meer dan 30.000 Oekraïners wonen in de provincie Maramures in Roemenië, dat grenst aan Oekraïne. “We geven ze graag een comfortabele verbinding om hun vrienden en familie in Oekraïne te bezoeken.” Het is een geweldige kans voor Roemenen om Oekraïne te bezoeken. Skigebieden in de winter of wandelen in de Karpaten in de zomer. “En ja, ik weet zeker dat veel Roemenen zelfs midden in de oorlog naar Oekraïne kunnen reizen.” Na nog een paar oefeningen met de grenscontrole en het douanekantoor, zal er een directe doorvoerroute worden gelanceerd die Oekraïne via Roemenië met Oekraïne verbindt, wat belangrijk is vanwege de Karpaten, wat andere manieren om verbinding te maken binnen Oekraïne bemoeilijkt.

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.