Op 23 november jl. werd door de DRN een speciale netwerkbijeenkomst georganiseerd bij Damen Shipyards in Gorinchem en uiteraard daarbij de scheepsbouw centraal gesteld die tevens de belangrijkste sector van de Nederlandse maakindustrie vormt. Zeker omdat de Nederlandse overheid als onderdeel van de actieve industriepolitiek de focus op de maritieme sector heeft gericht.


Tegelijk staat dit sterk onder druk door staatsinmenging in andere landen en oneerlijke concurrentie. Hierdoor is er vaak geen gelijk speelveld, terwijl er juist nu veel kansen liggen omdat veel schepen wereldwijd komende tijd vervangen moeten worden. Daarom was dit plan dringend nodig, aldus de ondernemingsorganisaties. Hoe het ongelijke speelveld zich verhoudt door de staatsinmenging in Europese landen tot het Europees mededingingsrecht is een open vraag en daarnaast is dat natuurlijk niet van toepassing in andere werelddelen.


Ook de Nederlandse toeleveringsbedrijven worden met het ongelijke speelveld geconfronteerd. Zoals bekend heeft Damen ook belangrijke belangen in Roemenië en uiteraard volgt de DRN de belangen van het Nederlandse bedrijfsleven op de voet. Zie ook elders in deze nieuwsbrief.