Rapport: Roemenië presteert indrukwekkend op economisch gebied, maar er blijven convergentiekloven bestaan en de infrastructuur is geen weerspiegeling van het EU-lidmaatschap. Roemenië heeft indrukwekkende vooruitgang geboekt op het gebied van economische prestaties, maar het land wordt nog steeds geconfronteerd met een grote convergentiekloof met de levensstandaard van de EU en grote regionale en sociale verschillen. Om deze problemen op te lossen moet Roemenië profiteren van zijn particuliere sector, volgens een nieuw IFC-rapport
De particuliere sector blijft de motor van de economische ontwikkeling en kan bijdragen aan het creëren van nieuwe banen van betere kwaliteit, evenals aan het stimuleren van connectiviteit, productiviteit en concurrentievermogen, aldus het rapport Diagnosticul private sector in Roemenië (CPSD), uitgevoerd door de International Finance Corporation (IFC), de investeringsafdeling van de Wereldbank. Volgens het document heeft Roemenië de afgelopen twintig jaar indrukwekkende vooruitgang geboekt in termen van economische prestaties, omdat de EU-integratie de convergentie van de inkomens naar het blokgemiddelde heeft helpen versnellen.
Koopkracht
Tussen 2000 en 2022 is het Roemeense inkomen per hoofd van de bevolking volgens koopkrachtpariteit (PPP, uitgedrukt in Amerikaanse dollars vanaf 2017) gestegen van 26,4% naar 76,7% van het EU-gemiddelde. Het reële bbp per hoofd van de bevolking in PPP is meer dan verdubbeld (van 12.177 dollar naar 32.738 dollar), en de economie groeide met een gemiddeld jaarlijks percentage van 3,5% – bijna driemaal zo hoog als het EU-gemiddelde. Bovendien heeft de economische groei van Roemenië blijk gegeven van aanzienlijke veerkracht in het licht van de pandemie, de Russische invasie van Oekraïne en de daarmee samenhangende economische schokken, merkt IFC op.
Horizontale beperkingen
Het IFC-rapport benadrukt vijf horizontale beperkingen die momenteel de ontwikkeling van Roemenië belemmeren en die, indien aangepakt, een meer dynamische en wendbare particuliere sector zouden kunnen creëren en de groei zouden kunnen stimuleren: tekorten aan vaardigheden en mismatches, bestuur en institutionele tekortkomingen in het ondernemingsklimaat, belemmeringen voor de concurrentie , beperkte innovatie als gevolg van chronische onderinvesteringen, en infrastructuur- en connectiviteitsproblemen.
De transitie naar duurzame, goed bestuurde en inclusieve economische groei is nog steeds aan de gang in Roemenië, maar de particuliere sector wordt geconfronteerd met turbulentie Hoewel de economische groei in Roemenië gemiddeld hoog is, is deze zeer volatiel geweest. Deze werd vooral gedreven door de consumptie en ging gepaard met grote milieueffecten – zoals de hoge niveaus van luchtvervuiling in stedelijke gebieden. Volgens het rapport zijn de productiviteitswinsten – als resultaat van de hervormingen die zijn gestimuleerd door de toetreding tot de EU in 2007 – uitgehold door hiaten in het bestuur en de institutionele kwaliteit, ongunstige demografische ontwikkelingen en acute tekorten aan vaardigheden die de kwantiteit en de kwaliteit van de beroepsbevolking aantasten.
“De structurele transformatie is nog steeds aan de gang: de landbouw is nog steeds verantwoordelijk voor een groot deel van de werkgelegenheid, terwijl de relatieve bijdrage van de diensten aan het bbp en de werkgelegenheid de laagste is in de EU.
Infrastructuur onderontwikkeld
Ondanks de beschikbaarheid van aanzienlijke EU-fondsen blijft de infrastructuur onderontwikkeld in verhouding tot het inkomensniveau van het land, wat de particuliere investeringen en de productiviteit in verschillende sleutelsectoren beperkt”, zegt de IFC, die stelt dat een onhoudbare loondynamiek en een vergrijzende en afnemende beroepsbevolking de werkgelegenheid verder in gevaar brengen. Productiviteit. Bovendien zorgt de enorme ondergrondse economie van Roemenië, die wordt geschat op 21% van het bbp, voor extra uitdagingen. INS herziet het BBP van de eerste 9 maanden naar boven Informele werknemers vormen een belangrijk onderdeel van de arbeidsmarkt, vooral voor laaggeschoolde functies.
Particuliere investeringen
De particuliere investeringen zijn relatief hoog geweest, maar een oppervlakkige financiële sector beperkt de beschikbaarheid van langetermijnfinanciering, aldus het aangehaalde document. De combinatie van een snelgroeiende economie, een van de hoogste emigratiecijfers in de EU en een achterblijvend onderwijssysteem heeft ervoor gezorgd dat tekorten aan vaardigheden het belangrijkste obstakel zijn geworden voor de ontwikkeling van de particuliere sector, zegt IFC. “Roemenië heeft de laagste score in de EU in termen van de Human Capital Index (HCI): 0,58, wat betekent dat de toekomstige productiviteit van kinderen die vandaag in Roemenië worden geboren slechts 58% zal zijn van wat deze zou kunnen zijn als ze zouden profiteren van onderwijs. Roemenië heeft de laagste deelname aan een leven lang leren in de EU als gevolg van culturele en systemische barrières, terwijl de beroepsbevolking van het land over lagere niveaus van digitale vaardigheden en zachte vaardigheden beschikt vergeleken met de EU-normen”, aldus het rapport.
Ondernemingsklimaat
Het gebrek aan voorspelbaarheid van het ondernemingsklimaat en de tekortkomingen op het gebied van bestuur vormen een aanzienlijke uitdaging voor de ontwikkeling van de particuliere sector in Roemenië Inefficiënte belastingadministratie, waargenomen corruptie en politieke instabiliteit zijn belangrijke beperkingen voor het ondernemingsklimaat, merkt IFC op. “Hoewel Roemenië vooruitgang heeft geboekt bij het verbeteren van het ondernemingsklimaat, blijven veel taken (bijvoorbeeld het verkrijgen van bouwvergunningen en het aansluiten op het elektriciteitsnet, het oplossen van insolventiezaken, het beschermen van minderheidsinvesteerders en het afdwingen van contracten) lastig voor bedrijven. Roemenië valt ook op door zijn restrictieve regelgeving voor professionele diensten en transportdiensten (inclusief luchtvaartmaatschappijen). Bovendien rapporteerden Roemeense bedrijven in 2018 dat ongeveer 18% van de tijd van het senior management werd besteed aan het omgaan met belastingregelgeving (meer dan in 2009), vergeleken met het gemiddelde van 13,5% in vergelijkbare landen.”
Staatscontrole en ongelijk speelveld
Grote staatscontrole over de economie, een ongelijk speelveld tussen staatsbedrijven en particuliere bedrijven en belemmeringen voor markttoegang belemmeren de concurrentie in Roemenië De OESO Product Market Regulation Index (PMR) van 2018 – die staatscontrole, belemmeringen voor markttoegang en belemmeringen voor handel en investeringen weergeeft – laat zien dat de staatscontrole over de economie in Roemenië groter is dan in de meeste OESO-landen.
Toetredingsbarrières die kunnen worden weggenomen om de concurrentie en de bbp-groei te stimuleren zijn onder meer: omslachtige administratieve procedures; onnodige toelatingseisen voor goederenvervoer over de weg en professionele diensten en minimum- en maximumtarieven voor juridische diensten, evenals aanbevolen richtlijnen voor honoraria voor ingenieurs- en architectendiensten.
Begrotingstekort versus staatssteun
Goed nieuws over het begrotingstekort voor de overheid Bovendien genieten staatsbedrijven aanzienlijke regelgevende privileges, waaronder vrijstellingen van wettelijke vereisten op het gebied van corporate governance, de afwezigheid van regels die de scheiding van commerciële en niet-commerciële functies vereisen, en de afwezigheid van vereisten dat de investeringen van de ondernemingen een positief rendement opleveren. De handhaving van bestaande regels heeft te lijden onder gefragmenteerde verantwoordelijkheden voor het toezicht op staatsbedrijven, inconsistente rapportage, onduidelijke voorwaarden voor de compensatie van openbare-dienstverplichtingen en geringe transparantie met betrekking tot de toewijzing van staatssteun.
Innovatievermogen
Het innovatievermogen van de Roemeense economie is beperkt, voornamelijk als gevolg van chronische onder-investeringen, een gebrek aan vaardigheden en tekortkomingen op het gebied van bestuur Roemenië staat op de laatste plaats op het innovatiescorebord van de EU, wat wijst op een verminderd vermogen van Roemeense bedrijven om vooruitgang te boeken in de waardeketen. Roemeense bedrijven scoren lager dan die in de EU als het gaat om product- en procesinnovatie, marketing- en organisatie-innovatie, onderzoeks- en ontwikkelingsuitgaven, patentaanvragen en ICT-opleiding. Roemenië heeft veruit het laagste aandeel innovatieve bedrijven in de EU: in 2019 introduceerde slechts 10% van de Roemeense bedrijven in de afgelopen twaalf maanden een nieuw of aanzienlijk verbeterd product of dienst, minder dan landen in de regio zoals Bulgarije, Hongarije of Polen. Bovendien is er niet één agentschap dat verantwoordelijk is voor het algehele beheer en de coördinatie van het innovatiebeleid.
Infrastructuur
De infrastructuur van Roemenië weerspiegelt noch de status van EU-lidmaatschap, noch het over het algemeen hoge ontwikkelingsniveau van het land De infrastructuurmeetparameters in Roemenië blijven achter bij die van de rest van de EU, waarbij het land sinds 2007 bijna elk jaar de laatste plaats bezet op de ranglijst van infrastructuurkwaliteit. Volgens het Global Competitiveness 2019-(Op moment van schrijven vindt het World Forum in Davos plaats en mag een geactualiseerde aanpassing worden verwacht) rapport presteerde Roemenië bijzonder slecht op het gebied van wegenkwaliteit, met een 119e plaats van de 141 landen – de laagste positie in de EU en, ondanks dat het een land met een hoog inkomen is, ruim onder sommige landen met een hoger middeninkomen. De grote rol van staatsbedrijven in de infrastructuursector van het land (vooral op het gebied van transport en energie) leidt tot onvoldoende investeringen en/of uitsluiting van de particuliere sector. De overheidsinvesteringen bedroegen tussen 2000 en 2020 gemiddeld 4,2% van het bbp, boven het EU-27-gemiddelde van 3,2% van het bbp, maar waren zeer volatiel. Het gebruik door de overheid van bezuinigingen op investeringen als instrument om de doelstellingen voor het begrotingstekort te halen, is een belangrijke aanjager van volatiliteit geweest. Onvoldoende dekking van vervoersinfrastructuurnetwerken belemmert het concurrentievermogen en het scheppen van banen.
Aan de andere kant is de digitale infrastructuur redelijk goed ontwikkeld, hoewel er aanzienlijke regionale verschillen zijn. “De particuliere sector van Roemenië heeft de sleutel in handen voor het versnellen van de groei, het groener maken van de economie en het creëren van betere banen. Maar de publieke sector moet blijven investeren in het bijscholen van de beroepsbevolking, het verbeteren van de institutionele fundamenten en het creëren van een betere infrastructuur”, aldus Anna Akhalkatsi, countrymanager van de Wereldbank. voor Roemenië en Hongarije.
Een convergentie kun je omschrijven als een nieuw samenwerkingsmodel voor onderzoek, waarbij sociale, technische en medische kennis en methoden worden samengevoegd. Convergeren wordt in wetenschappelijke literatuur wereldwijd zelfs gezien als de beste manier om complexe, hedendaagse problemen op te lossen op het gebied van gezondheidszorg, energie, voedsel, klimaat of water. De TU Delft, de Erasmus Universiteit Rotterdam en Erasmus MC gaan een Convergentie Alliantie aan om tot een beter begrip en een betere aanpak te komen van de uitdagingen die spelen in de Rotterdamse delta en in stedelijke delta’s wereldwijd.
In afgeleide zin kan men het 0ndernemersplatform Dutch Romanian Network ook als een convergentie bestemmen waar ervaringen en kennis delen kan leiden tot een betere aanpak van de uitdagingen waarmee een ondernemer wordt geconfronteerd.