Nieuwsbrief april-mei 2024
DRN verwelkomt weer nieuwe leden en sponsor
Mede door haar ondernemersgerichte activiteit gericht op de kansen die de Roemeense sector biedt aan de Nederlandse agrarische ondernemers hebben een drietal bedrijven door hun lidmaat- en sponsorschap hun steun betuigd om op deze weg door te gaan. Opvallend is dat deze Nederlandse bedrijven al in Roemenië gevestigd zijn en daarmee een signaal afgevend dat zij achter hun gemaakte keus staan, maar evenzeer deze opgedane kennis en ervaringen onlangs wilden delen op de door DRN mede georganiseerde expertmeeting in Venlo.
Dus wij begroeten graag:
APH uit Heerenveen
Vanuit hun nieuwe locatie in Heerenveen doet men de marketing, sales en aftersales-service voor WIFO-pootmachines, Baselier rijenfrezen en loofklappers, Dewulf aardappel- en groenteoogstmachines, Bijlsma inschuur- en sorteerlijnen, Omnivent bewaartechniek en Manter weeg- &verpakkingslijnen. APH Group realiseert jaarlijks een omzet van zo’n 45 miljoen euro met 140 medewerkers in 45 landen. In Roemenië opereert men vanuit hun vestigingen in Târgu Secuiesc en Slobozia. Hun activiteiten zijn niet in een paar woorden samen te vatten, dus daarvoor verwijzen wij u naar hun website https://www.aphgroup.com/en/de en de DRN is hun erkentelijk voor hun ondersteuning om het eerdergenoemde event mogelijk te maken!
PAS Mestopslagsystemen uit Drachten
PAS Mestopslagsystemen heeft als bedrijf grote bekendheid opgebouwd in de agrarische sector. Haar naam laat niets aan toeval over: sinds jaar en dag is PAS hét aanspreekpunt voor alles op het gebied van mestopslag. Hierbij valt onder andere te denken aan het leveren, bouwen, reinigen, verplaatsen & keuren van opslagsystemen en -afdekkingen.
Samen met Jitze van den Berg (CEO Solliq Group) worden de taken en aandelen nu verdeeld. Jaap Veenstra wordt directeur en blijft ook het directe aanspreekpunt. Dus zal hij nauw betrokken blijven bij de dagelijkse activiteiten van het bedrijf.
Thans ligt nog 75% klanten in Nederland en 25% in het buitenland. Omdat men in ons land echter de veehoudersector eerder ziet krimpen dan groeien is men de bakens aan het verzetten naar Groot-Brittannië en Roemenië.
Voor meer informatie verwijzen wij u naar: www.pasmestopslag.nl
SC Cormana Machinery SRL
Cormana profiteert van de ervaring en expertise van moederbedrijf GroeNoord in Nederland. GroeNoord is de grootste John Deere dealer van Nederland en met 19 vestigingen één van de grootste mechanisatiebedrijven van Nederland.
De marktsegmenten waar zij zich op richten in Roemenië zijn akkerbouw, hennepteelt veehouderij en loader techniek. De leiding van het bedrijf is in handen van de commercieel directeur Jos Popken.
In Roemenië is men gevestigd in de plaatsen Agnita en Fagaras. Omstreeks ultimo december hoopt men de vestiging belangrijk uit te breiden. Voor nadere informatie inclusief catalogus verwijzen wij u naar de website https://cormana.ro/en/about-us/
Impressie van Villaflora
Je kunt er allerlei steekwoorden op loslaten, druk bezocht, strakke organisatie er werd onderling dezelfde “taal” gesproken ondanks verschil in beleving en ervaring. En als je dezelfde “taal” spreekt ontstaat er sneller begrip en luister en leer je van elkaar. Mensen die er een lange rit voor over hadden uit Friesland of een korte vlucht uit Roemenië. Ook de korte presentaties waren boeiend en om maar een voorbeeld te noemen was Edwin Warmerdam partner van Mazars wist het begrijpelijk en kort te houden en zijn presentatie kunt u door hier te klikken nog eens op uw gemak door te lezen. We gaan niet iedereen noemen maar willen toch even onze gastheren van Greenport Venlo noemen Jerome Beijers en Marcel Claus want zonder hun hulp zouden we het niet hebben gered, want een start met een Limburgse vlaai overkomt je niet iedere dag en dan noemen we ook de beschikbare zalen en het professioneel technisch equipment.
Laten we het hierbij? Nee, zeker niet want op 21 november a.s. staat er alweer zogenoemde Romanian Business Day ingepland die iets omvangrijker zal zijn en waar ook andere sectoren van het bedrijfsleven aan zullen deelnemen, maar wij zijn ervan overtuigd dat de agrarische sector zoals gewoonlijk nadrukkelijk aanwezig is.
Stoppende boeren leveren veilinghuis Troostwijk een recordjaar op
Boeren twijfelen of ze de komende twintig jaar nog kunnen en willen concurreren op de markt.
Het afgelopen jaar organiseerde veilinghuis Troostwijk 189 veilingen van agrarische bedrijfsmachines, 93% meer dan het jaar ervoor.
Het aantal agrarisch ondernemers dat bij die veilingen het hele bedrijf verkocht, nam in 2023 toe met 17%.
Waren stoppers voorheen vrijwel uitsluitend boven de 55 jaar waren, de helft van de stoppers is nu jonger is dan 55 jaar.
Digitaal veilinghuis Troostwijk Auctions zag het afgelopen jaar het aantal stoppende boeren stijgen met 17%. Het veilinghuis wijt dit aan de groeiende onzekerheid onder agrarische ondernemers en aan de populariteit van online veilen binnen de sector.
Troostwijk is een van Europa’s grootste veilingplatforms voor industriële machines en goederen. Het bedrijf veilt zowel hele bedrijven van gestopte agrarische ondernemers als losse machines. Daarmee stegen de opbrengsten met €17 mln vergeleken met een jaar eerder. Dat maakte 2023 een recordjaar voor Troostwijk.
Opvallend is de dalende gemiddelde leeftijd van de stoppende agrarische ondernemers, volgens accountmanager Stefan Hooijman van Troostwijk. Officiële cijfers ontbreken omdat het veilinghuis de leeftijd van klanten niet bijhoudt. Maar waar voorheen stoppers vrijwel uitsluitend boven de 55 jaar waren, ziet Hooijman nu ook veel jongere ondernemers die het hele bedrijf verkopen. ‘Ik schat dat tegenwoordig ongeveer de helft jonger dan 55 jaar is.’In gesprekken met agrarische ondernemers hoort Hooijman steeds vaker twijfels of ze de volgende twintig jaar nog steeds willen of kunnen concurreren. ‘Ook bij ondernemers tussen de 30 en 45 jaar, die juist in de bloei van hun leven zijn.’
Troostwijk verwacht dat de afzetmarkt voor Nederlandse landbouwmachines meer naar het buitenland verschuift. Het veilinghuis ziet een toenemende vraag van buiten Nederland. Zo steeg de vraag uit Slovenië (+36%), Roemenië (+34%) en Duitsland (+20%) flink in het eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Grondprijs
Dat meer ondernemingen nu stoppen is logisch, zegt agrarisch makelaar Jos Ebbers. De grondprijs piekte het afgelopen jaar, waardoor ondernemers een relatief goede prijs kunnen krijgen bij de verkoop. De prijs per hectare agrarische grond steeg vorig jaar met 7,4% tot bijna 80.000 euro.
De Nederlandse Vereniging van Makelaars Agrarisch & Landelijk zag dat het aantal agrarische bedrijven dat te koop werd gezet steeg met 11%. Het ging in 2023 om 400 agrarische bedrijven, 250 boerderijen werden daadwerkelijk verkocht. Vergrijzing en het gebrek aan bedrijfsopvolging leiden er volgens de NVM toe dat agrarische ondernemers hun bedrijf verkopen aan collega’s. Anderen kiezen voor een door de overheid opgetuigde beëindigingsregeling om de stikstofdruk op kwetsbare natuur te verminderen.
Onzekerheid
Ook Ebbers wijst op de voortdurende onzekerheid in het landelijk gebied. De provincies hebben intussen plannen ingediend over hoe ze onder meer bodem- en waterkwaliteit willen verbeteren, de zogeheten gebiedsplannen. ‘Maar ook daarin zijn nog slechts contouren geschetst’, zegt Ebbers. ‘De vertaling naar wat het voor de ruimtelijke ordening betekent, moet nog beginnen.’
Door dergelijke onzekerheden staat de financierbaarheid van boerenbedrijven onder druk, zegt Ebbers. ‘Agrarische bedrijven zijn daarin niet anders dan andere bedrijven: om te investeren hebben ze duidelijkheid nodig.’
2023 kenmerkte zich door ‘grondhonger’ onder agrariërs, zegt Ebbers. ‘Of het nu voor schaalvergroting en bedrijfsontwikkeling is of voor de aanwending van mest, grond is schaars’, schrijft de makelaarskoepel. Ebbers verwacht in 2024 opnieuw meer transacties dan in de voorgaande twee jaar.
Hoewel er nog geen officiële cijfers beschikbaar zijn, ziet ook Hooijman bij Troostwijk dezelfde trend doorzetten in het eerste kwartaal dit jaar. ‘Het is nog te vroeg om te zeggen hoe 2024 zal verlopen, maar in de eerste paar maanden zie ik weer veel jonge stoppers.’
Roemeense boeren telen legaal psychotrope planten op een oppervlakte van ruim 570 hectare. De productie bedraagt ongeveer 1.400 ton
Slechts twee soorten psychotrope planten, papaver en hennep, worden legaal verbouwd in Roemenië, en deze worden gecontroleerd door de directoraten voor Landbouw. Er wordt ruim 572 hectare land bebouwd met deze planten waarvoor staatssubsidies worden verleend.
De belangstelling van Roemeense boeren voor de teelt van psychotrope planten neemt van jaar tot jaar af, hoewel op Europees niveau de trend het tegenovergestelde is en Roemenië een van de belangrijkste producenten was. Er zijn nog steeds 34 boeren die hennep verbouwen voor vezels op slechts 326,6 hectare, terwijl hennep voor zaad is geselecteerd door 32 boeren die 241,5 hectare hebben geplant, volgens de laatste gegevens van het economische aanbod van het ministerie van Landbouw.
In totaal is er ruim 568 hectare met hennep, terwijl in 2022 vezelhennep alleen al 707 hectare zou beslaan. In 1990 had Roemenië 16.629 hectare hennep en een productie van ruim 72.100 ton. In feite was Roemenië tot 1990 het derde hennep producerende land ter wereld, maar de opname van het gewas op de lijst van verdovende planten beperkte de belangstelling van de producenten tot nul. Omdat het een gewas is dat veel fysiek werk vergt, werden velen bovendien ontmoedigd om te gaan cultiveren.
Aan de andere kant wordt de plant in de rest van de EU op steeds grotere oppervlakten geteeld, tot 33.000 hectare in 2022. De grootste producent is Frankrijk (ruim 70% van de EU-productie), gevolgd door Nederland en Oostenrijk.
Hennep is een belangrijke textielplant vanwege de speciale eigenschappen van de vezels die zorgen voor een hoge potentiële productie van meer dan 3.000 kg vezels per hectare. Ook kunnen de zaden (hennepvruchten) verschillende toepassingen hebben: voor de winning van industriële en eetbare olie, voor de vervaardiging van vernissen en verven en voedzame eiwitvervangers.
Wie kweekt hennep in Roemenië
Uit de gegevens die beschikbaar zijn gesteld door het Landbouwbetalingsagentschap blijkt dat 90% van het totale hennepareaal wordt geëxploiteerd door drie bedrijven die worden gecontroleerd door de Nederlandse HempFlax-groep, die ook eigenaar is van een productie-eenheid voor bouwmaterialen in Roemenië, in Alba Iulia.
Het gaat om Agraficient SRL, Dronkers Ground SRL en Agro Paraiso Sebeş SRL die in Sebeş, Pianu en Petreşti, provincie Alba, ongeveer 600 hectare exploiteren, wat neerkomt op ongeveer 90% van het totale hennepareaal in Roemenië.
De lokale productie bedroeg in 2023 ruim 1.300 ton.
Voor vezelhennepteelt wordt een nationale overgangssteun – ANT 3, ter hoogte van 10,3763 euro per hectare toegekend aan boeren die aan de volgende specifieke voorwaarden voldoen:
a) een landbouwgrond exploiteren met een oppervlakte van minimaal 1 ha, waarbij de oppervlakte van het landbouwperceel minimaal 0,3 ha bedraagt;
b) de cultuur wordt onder normale groeiomstandigheden, volgens de teelttechnologie, gedurende ten minste 10 dagen vanaf de datum waarop de bloei eindigt, gehandhaafd, zodat de nodige controles kunnen worden uitgevoerd om het THC-gehalte te bepalen;
Dit in de context waarin de arealen die worden gebruikt voor de hennepproductie hectaren vormen die alleen voor ANT in aanmerking komen als het gehalte aan tetrahydrocannabinol in de gebruikte variëteiten niet hoger is dan 0,3%.
Slechts 4,5 hectare klaprozen
Naast hennep worden in Roemenië ook klaprozen verbouwd, op 4,5 hectare in 2023, verbouwd door 22 lokale producenten die 2,46 ton hebben verkregen.
We vermelden dat in Roemenië de teelt van planten die verdovende en psychotrope stoffen bevatten (papavers en hennep) tot 10 mei van het lopende jaar alleen is toegestaan op basis van teeltvergunningen die zijn afgegeven door de provinciale landbouwdirectoraten.
Op 15 mei 2024 communiceren de provinciale en Boekarest-directoraten voor landbouw de centralisatiesituatie met de vergunningen die voor het lopende jaar zijn afgegeven aan het Ministerie van Landbouw en Plattelandsontwikkeling en aan de centrale formatie ter bestrijding van de drugshandel en het illegale drugsgebruik binnen de Algemene Inspectie van de Landbouw.
Dayseaday Visgroothandel opent nieuwbouw in Boekarest
De Dayseaday Group het familiebedrijf Van Veen heeft in Roemenië haar nieuwe vestiging geopend. De familie Van Veen vloog vrijdagmorgen samen met een delegatie van Flynth accountants naar Boekarest, in totaal 42 personen uit Urk. Zaterdag werd weer teruggevlogen.
CEO Jelle van Veen zei bij de opening trots te zijn op zijn team en bedankte manager Bogdan Manoliu die ook mede-aandeelhouder is van Dayseaday Romania. ,,Een prachtige coolstore hebben we mogen realiseren. De modernste van Roemenië, met een opslagcapaciteit van 2.500 pallets voor diepvries in twee cellen en meerdere koelcellen. Ook hebben we een vriescel voor opslag van vlees.’’
In 2012 nam Dayseaday aan de zuidkant van Boekarest het (Nederlandse) visbedrijf Oceanis Seafood over. Vorig jaar werd aan de noordelijke ringweg gestart met een nieuwbouwpand van 100 bij 30 meter.
Nieuw is dat er nu ook vers verpakt wordt (MAP) voor de retailmarkt. Het aantal personeelsleden is gegroeid naar dertig. De productieruimte meet 450 vierkante meter.
De meeste vis bij Dayseaday Romania wordt geïmporteerd en betreft kweekvis. Hardlopers zijn zeebaars, dorade, zalm, kweekgarnalen. Heek is de belangrijkste soort wat wildvang betreft.
Spakenburg
Ook in Nederland breidt de Dayseaday Group verder uit.
In Bunschoten-Spakenburg werd afgelopen maand de nieuwbouw van dochterbedrijf Muys Seafood in gebruik genomen. Hier aan de Neerduist is 2.200 vierkante meter bebouwd.
De Wereldbank adviseert om de hulp aan veehouders te verminderen om de klimaatverandering tegen te gaan
Rijke landen zouden de financiële hulp aan de veehouderijsector moeten verminderen, met het idee om de vervuiling die wordt veroorzaakt door de consumptie van rood vlees en zuivelproducten te helpen verminderen, aldus de Wereldbank en Bloomberg.
Het opnemen van milieu- en gezondheidskosten in de prijzen van koolstofintensieve voedselproducten van dierlijke oorsprong zou de vraag van de consument naar die producten verminderen. Dit zou betekenen dat subsidies van de veehouderijsector worden verlegd naar sectoren met lagere emissies, zoals de pluimveehouderij en de groenten- en fruitproductie, volgens een rapport van de Wereldbank over het verkleinen van de klimaatvoetafdruk van de voedselsector.
‘Wij zeggen niet dat de publieke steun voor de landbouw moet worden verminderd. Wij vinden dat het op een efficiëntere manier moet worden gebruikt, zodat het daadwerkelijk bijdraagt aan gezondere voeding en een gezondere planeet”, aldus rapportauteur Bill Sutton.
Van boer tot bord zijn voedselsystemen verantwoordelijk voor bijna een derde van de mondiale uitstoot van broeikasgassen. De veehouderij is een belangrijke bron van de uitstoot van broeikasgassen en landen met hoge inkomens behoren tot de grootste consumenten, maar de sector blijft ver achter bij andere sectoren als het gaat om financiële verplichtingen, doelstellingen en acties. Als de impact van voedsel op het klimaat niet wordt opgelost, zal de planeet haar klimaatdoelen niet bereiken, waarschuwt de Wereldbank.
Volgens de auteurs van het rapport moeten de jaarlijkse investeringen achttien keer worden verhoogd, tot 260 miljard dollar, om de uitstoot van de agrifoodsector tegen 2030 te halveren en de planeet te helpen haar doel te bereiken: nul uitstoot in 2050. Maar de opbrengsten zullen ruimschoots opwegen tegen de kosten, zo benadrukt het rapport van de Wereldbank.
Overheden, bedrijven en burgers kunnen hun aanbod aan voedselopties met een lage uitstoot uitbreiden door middel van verschillende maatregelen, zoals voorlichtings- en communicatiecampagnes, promotietechnieken of voedseletikettering, beweert de Wereldbank.
Het opnemen van alle kosten in de prijs van voedselproducten van dierlijke oorsprong zou opties met lagere emissies concurrerender maken, terwijl producten op basis van vlees 20% tot 60% meer zouden kosten, schatten deskundigen van de Wereldbank.
Een derde van de landbouwsubsidies ging in 2016 naar vlees en zuivelproducten. Uit een onderzoek van de Universiteit van Leiden en Chatham House bleek dat ruim 80% van de EU-landbouwsubsidies naar koolstofintensieve dierlijke producten gaat.
‘Het voedselsysteem moet worden gerepareerd, omdat het de planeet ziek maakt en een belangrijk onderdeel is van de klimaatverandering. Er kunnen nu acties worden ondernomen om van de agrifoodsector een grotere bijdrage te maken aan de strijd tegen de klimaatverandering en het genezen van de planeet. Deze acties zijn beschikbaar en toegankelijk”, benadrukken experts van de Wereldbank.
Wat gaat er dit jaar met de varkensvleesmarkt gebeuren? Er zijn tekenen van herstel, maar de graanoogst zal zijn zegje doen
Volgens een laatste rapport van de Europese Commissie zal de varkensvleesproductie in de EU in 2024 met 0,4% dalen ten opzichte van 2023, als gevolg van de sterke vraag.De daling van de voerprijzen zorgde echter voor een lichte stijging van het karkasgewicht (+0,7%). Uit de veestapelpeiling van december 2023 blijkt daarentegen dat het aantal fokzeugen opnieuw met 170.000 stuks is toegenomen.
‘Dit zou kunnen duiden op het begin van een herstel na drie jaar van aanzienlijke dalingen. Maar achter het groeiende aantal schuilen enorme verschillen tussen de EU-landen. Ook het aantal biggen nam toe. Aan de negatieve kant is de huidige voorraad mestvarkens lager dan die van vorig jaar en zal naar verwachting pas in de eerste helft van 2024 een negatief effect hebben”, denken analisten van de Europese Commissie die inschatten dat de situatie rond de Afrikaanse varkenspest ook niet dramatisch zal verbeteren.
In plaats daarvan blijkt uit de analyse van de Commissie dat de voerprijzen weer zouden kunnen stijgen, afhankelijk van de uitkomst van de komende oogst.
Wat de eerste maanden van het jaar betreft, werden verliezen gerapporteerd voor acht lidstaten, tot 19,5% in het geval van Luxemburg, terwijl de rest tot 11,5% meer hoofden slachtte. In de periode januari-februari slachtte Roemenië 0,4% meer dan vorig jaar, in dezelfde periode.
De prijzen dalen
De licht dalende productie heeft echter niet geleid tot een stijging van de prijzen, die lager zijn dan vorig jaar, met 8,9% als we kijken naar de gemiddelde prijs in de EU, die 221,7 euro per 100 kilogram karkas bereikte.
In Roemenië bereikte het karkas van het S-type op 2 mei bij de poort van de boerderij 218 euro per 100 kilogram karkas, wat 9,7% goedkoper is dan in dezelfde periode vorig jaar en 6,3% onder de prijs van een maand geleden.
Europa produceert ongeveer 18% van de varkensvleesproductie in de wereld en is de tweede grootste speler op deze markt, na China, dat 46% van de mondiale productie genereert. Gezien het verminderde aanbod en de hoge, minder concurrerende prijzen komen de prestaties van de EU-export echter opnieuw in gevaar, na een 2023 met dalingen van 24,6% of bijna 1 miljoen ton vergeleken met het voorgaande jaar.
Tegelijkertijd herstelt de Chinese varkensvleesproductie en daarom wordt de import verminderd. Bovendien kampt de Chinese varkensvleesmarkt volgens gegevens van de Europese Commissie momenteel met een overaanbod (op de korte termijn). Als de prijzen in de EU hoog blijven, zou de EU-export naar China in 2024 verder kunnen dalen met 4%
De EU verloor echter export naar zowel hoogwaardige (VS, Japan, Australië) als lage-waarde markten (Filippijnen en Angola) als gevolg van de sterke prijsconcurrentie uit de VS en Brazilië. Enkel de Britse markt liet een licht positieve ontwikkeling zien (+1,4%).
En het begin van 2024 is niet veelbelovend. In januari verscheepte de EU 365.000 ton karkas over haar grenzen, vergeleken met 403.000 ton een jaar geleden (min 9,6%). De grootste hoeveelheden (100.000 ton, 22,7% minder dan dezelfde periode vorig jaar) werden naar China verscheept, Groot-Brittannië slikte 73.000 ton in, 0,9% meer dan vorig jaar, en Japan nog eens 32.000 ton, 16,4% minder dan in januari 2023.Wat de import betreft, deze komt voornamelijk uit Groot-Brittannië, maar de hoeveelheden zouden in 2024 laag kunnen blijven, nadat ze in 2023 met 25% waren afgenomen.
In 2023 is de varkensvleesproductie in de EU met 6,6% gedaald. Met uitzondering van Bulgarije noteerden alle andere EU-landen een daling, waarbij Roemenië een minus 1,1% rapporteerde in het aantal geslachte hoofden. De grootste dalingen werden geregistreerd in Denemarken (-19,9%, -321.000 ton), Duitsland (-6,8%, -307.000 ton), Nederland (-13%, -220.000 ton) en (-4,2%, -214.000 ton).
Sector Transport en Logistiek
KLG Europe – Duurzame stoelen en een duurzaam transport naar Roemenië
Op 15 april j; hebben we 130 kerkstoelen op transport gezet naar Roemenië. Dit in samenwerking met PKN-kerk in Best. De kerkstoelen zijn nu niet meer geschikt omdat de kerk tegenwoordig voor meerdere doelen wordt gebruikt en stoelen dus flexibel inzetbaar moeten zijn. De oude (degelijke maar zware) stoelen gaan nu naar twee bestemmingen in het noordoosten van Roemenië. Eén deel gaat naar een kerk in Campulung Moldovenesc (vlak bij de Moldavische grens). Het andere deel van de stoelen gaat naar een dagopvang voor jongeren met autisme in Iasi (ANCAAR). De Stichting heeft deze dagbesteding opgezet omdat er nog geen dagopvang was voor jongeren met autisme welke niet (meer) naar school gaan.
De Stichting
Stichting Ancora is al ruim 20 jaar actief in Roemenië en is een Christelijke non-profitorganisatie,werkzaam in Roemenië en Moldavië. De Stichting biedt hulp aan mensen in moeilijkheden, ongeacht ras, religie en nationaliteit. Vanuit beide stichtingen (PKN-kerk in Best en Ancora) is het project van de kerkstoelen opgezet en is KLG Europe gevraagd voor een donatie te doen in de vorm van transport.
Donatietransport
KLG Europe brengt de stoelen kosteloos naar Roemenië. Dit wordt duurzaam gedaan doordat de stoelen worden gecombineerd met andere ladingen. Vanuit de vestiging in Venlo worden de kerkstoelen naar de vestiging in Roemenië gebracht. Als eenmaal alle stoelen in Boekarest zijn gearriveerd wordt deze lading gecombineerd tot één vracht en worden de stoelen naar de eindbestemming gebracht.
H.Essers bouwt zijn eerste emissieneutrale magazijn voor Agricover Distribution
H.Essers, een Europese logistieke dienstverlener, kondigt de bouw aan van een magazijn voor plant- en zaadbeschermingsmiddelen voor Agricover, een van de belangrijkste spelers op de Roemeense agribusinessmarkt. Het nieuwe project van 10.000 m², gelegen op de Seveso-standaardsite van H.Essers in Bolintin Deal(jud.Giurgiu), versterkt de logistieke capaciteiten van Agricover en markeert een nieuwe fase in de samenwerking tussen de twee bedrijven.
De samenwerking tussen Agricover en H.Essers startte in 2023, voor het leveren van logistieke diensten zoals op- en overslag. De bouw van het nieuwe magazijn markeert een nieuwe fase in deze samenwerking.
“De uitbreiding van onze locatie nabij Boekarest betekent meer dan het toevoegen van nieuwe opslagruimtes en gaat over het voortdurend verbeteren van onze dienstverlening om de specifieke behoeften van Agricover te ondersteunen, vooral op het gebied van compliance, veiligheid en klantenservicenormen. Het nieuwe magazijn zal Agricover ondersteunen bij het stroomlijnen van zijn supply chain”, aldus Jeroen Fabry, Business Unit Manager bij H.Essers.
Het magazijn moet in augustus 2024 operationeel zijn en Agricover Distribution zal beginnen met het centraliseren van zijn logistieke activiteiten op de H.Essers-site in Bolintin Deal, naar Seveso-normen (aardbevingsnormen)de grootste in zijn soort in Roemenië. Het nieuwe magazijn vertegenwoordigt de vierde fase van de uitbreiding van de H.Essers-site.
“Tussen 2013 en 2023 groeide deze locatie van leeg terrein naar 53.000 m² aan magazijnen vandaag de dag, waarvan 20.000 m² bestemd is voor de opslag van gevaarlijke chemicaliën. Met dit bouwproject voegen we nog eens 10.000 m² toe aan de reeds bestaande capaciteit”, legt Jeroen Fabry uit.
“Agricover verwerkt grote volumes van diverse landbouwproducten, zoals gewasbeschermingsmiddelen en gecertificeerde zaden, dus een locatie volgens Seveso-normen was een voorwaarde. Ze hadden een partner nodig die in staat was een magazijn te bouwen dat niet alleen aan de hoogste compliance-normen voldoet, maar ook is ontworpen door professionals in de chemische logistiek”, aldus Jeroen Fabry.
De eerste storting die neutraal is in termen van kooldioxide-uitstoot in Roemenië
H.Essers focust op duurzame logistiek en ondersteunt haar klanten bij het verkleinen van hun ecologische voetafdruk in de supply chain. Dit project is een voorbeeld in deze richting.
“Het nieuwe magazijn beschikt over zonnepanelen voor de levering van duurzame energie, en over warmtepompen, die meestal zullen werken in de plaats van het conventionele gasverwarmingssysteem. Pas als de temperatuur onder de -15 °C zakt, zal het gas het overnemen, omdat warmtepompen bij zulke temperaturen niet werken”, vervolgt Jeroen Fabry.
“De besprekingen over de bouw van het nieuwe magazijn begonnen medio 2022, terwijl de logistieke operaties feitelijk in april 2023 van start gingen. Omdat onze strategieën perfect op elkaar waren afgestemd, wordt het project in recordtijd vooruitgang geboekt. We zitten op een strakke planning, maar de bouwfase verloopt volgens plan. De langetermijnovereenkomst met Agricover heeft een looptijd van zeven jaar en we hebben vertrouwen in het succes van deze samenwerking, die een enorm groeipotentieel heeft in de toekomst”, besluit Jeroen Fabry.
Over H.Essers
H.Essers werd in 1928 opgericht door Henri Essers en is sindsdien uitgegroeid tot één van Europa’s toonaangevende bedrijven in de logistiek voor sectoren als de chemie en de gezondheidszorg. De afgelopen jaren heeft het bedrijf een aanzienlijke expansie doorgemaakt, dankzij organische groei en strategische overnames. In 2022 realiseerde H.Essers een omzet van 1,1 miljard euro. Het bedrijf beschikt momenteel over ruim 1.300.000 vierkante meter opslagruimte, een vloot van 1.420 vrachtwagens, 4.060 opleggers, 660 Safeboxen en 2.160 Isotanks. Ruim 50% van deze vloot is multimodaal. H.Essers heeft ruim 7.500 medewerkers verspreid over 89 locaties in 18 landen.
Over Agricover
Agricover Holding is een toonaangevende groep bedrijven in de Europese agribusiness. Met meer dan 23 jaar ervaring in de sector en een ondernemende aanpak brengt Agricover innovatieve oplossingen die de bedrijven en levens van boeren op de lange termijn transformeren. Agricover Holding omvat de activiteitenlijnen Agricover Distribution, gespecialiseerd in de distributie van landbouwgrondstoffen; Agricover Credit, een niet-bancaire financiële instelling gespecialiseerd in de financiering van boeren; en Agricover Technology, waarmee boeren toegang hebben tot de nieuwste innovaties in de mondiale digitale landbouw.
Oostenrijkse politici dagen Roemenië inzake Schengen tot het uiterste uit
Hoewel alle Europese EU landen Roemenië toelaat tot Schengen blijft Oostenrijk het beperken tot de zee-en luchtgrenzen. Alle argumenten die de landgrenzenblokkade zijn al lang van tafel en laat zien dat het alleen maar interne partijpolitieke reden nog steeds wordt tegengehouden.
Tot op heden heeft Roemenië altijd de diplomatieke benadering gekozen, maar thans dreigen de zaken op scherp te worden gezet. Transporteurs en hun bedrijven hebben een enorme schadepost opgelopen en geduld is op.
Er dreigt een opstand van Roemeense chauffeurs bij de douane. Zij brengen noodgedwongen zes uur tot twee dagen aan de grens door. In Calafat, Vidin of in het westen van Roemenië. En deze tijd wordt berekend als rijtijd, daarna mag u niet meer rijden. “De auto staat niet stil, zelfs niet als je in de rij staat. Ze beweegt dan toch. En als de auto beweegt, gaat er rijtijd verloren”, legt Ion Lixandru uit, vicepresident van de Nationale Unie van Wegvervoerders in Roemenië (UNTRR) en beheerder van een groep transportbedrijven.
De verklaring heeft de transporteurs die in de rij staan te wachten om voor de douaneambtenaren van Giurgiu-Ruse aan te komen, niet van hun stuk gebracht. Tegen de tijd dat ze de landgrenscontroles passeren, wegen ze hun verliezen af: extra belastingen, minder tijd die ze met hun gezin doorbrengen, minder loon vanwege het beperkte aantal kilometers dat ze kunnen rijden, en dus over het algemeen minder geld.
Hoe de Roemeense staat wraak neemt op Oostenrijk: Consumentenbescherming hield stiptheidsacties over 197 OMV-Petrom-tankstations en daarvan werden er 11 gesloten.
De Nationale Autoriteit voor Consumentenbescherming (ANPC) is ruim een week geleden begonnen met een uitgebreide controleactie, op het niveau van het hele land, op benzinestations in het OMV-Petrom-netwerk, en na de controles heeft zij boetes opgelegd en de tijdelijke sluiting van 11 stations. Op deze manier probeerde ANPC een les te geven aan een paar Europese staten (dus Oostenrijk) die “onze aandacht vestigen op het feit dat we nog niet klaar zijn om toegang te krijgen tot al hun systemen (lees Schengen)”, geeft de voorzitter van de Autoriteit toe, verwijzend naar het feit dat Oostenrijk wil ons niet in Schengen met landgrenzen.
We herinneren u eraan dat de meerderheidsaandeelhouder van Petrom het Oostenrijkse bedrijf OMV is, en Oostenrijk verzet zich fel tegen de toetreding van Roemenië tot het Schengengebied met landgrenzen. Na veel aandringen is Roemenië erin geslaagd om vanaf 31 maart alleen met lucht- en zeegrenzen de toetreding tot de Europese ruimte van vrij verkeer te verkrijgen.
De Oostenrijkse bondskanselier Karl Nehammer, die vorige week in Boekarest was op het congres van de Europese Volkspartij, stuurde na de ontmoeting met Klaus Iohannis een nieuwe, scherpe boodschap naar Roemenië : “Het standpunt van Oostenrijk blijft onveranderd: het Schengensysteem is momenteel werkt niet, kan daarom niet worden verlengd”.
ANPC-voorzitter: We realiseren ons dat zelfs hun marktdeelnemers niet klaar zijn voor ons land. Horia Constantinescu, ANPC-president, verklaarde dat in een persbericht “Deze brede actie houdt rekening met onze permanente wens om van de besten te leren”, aldus Horia Constantinescu, voorzitter van de ANPC, ironisch genoeg in een persbericht. Hij zegt dat deze actie een case study is. “Zoals we onlangs hebben gezien, vestigen verschillende Europese landen onze aandacht op het feit dat we nog niet klaar zijn om toegang te krijgen tot al hun systemen. Na deze actie realiseren we ons dat zelfs hun vooraanstaande bedrijven zoals OMV niet klaar zijn voor ons. Laat degene zonder zonde de steen optillen, zegt de christelijke religie. We bieden hen deze casestudy aan om ons te helpen door ons te vertellen of ze de beelden die tijdens de actie zijn gemaakt leuk vinden”, zei Constantinescu.
Het Dutch Romanian Network (DRN) heeft deze kwestie wederom aangekaart via haar Brusselse contacten bij de Roemeense EU Commissaris van Transport Adina–Ioana Vălean.
Roemenië: RO e-Transportsysteem voor vrachtvervoer
Nieuwe verplichte toetredingsdatum in het RO e-Transport-systeem Vanaf 1 juli 2024 wordt de verplichting om het RO e-Transport-systeem te melden en UIT-codes te verkrijgen voor alle internationale transporten van goederen van kracht, niet alleen voor producten met een hoog fiscaal risico.
Parallel hieraan wordt monitoring van wegtransporten met GPS-tracking opgezet, zowel voor nationale goederenvervoerders met fiscaal risico als voor internationale goederenvervoerders in het algemeen. Het RO e-Transport-systeem is het elektronische systeem waarmee het Roemeense ministerie van Financiën het wegvervoer van goederen met een hoog fiscaal risico en het internationale wegvervoer van goederen in het land controleert. Het doel van de implementatie van dit systeem is het terugdringen van belastingontduiking, het verkleinen van de btw-kloof en het voorkomen van illegale handel.
De wet werd op 1 januari 2023 van kracht voor goederen met een hoog fiscaal risico. Vanaf 1 juli 2024 zal het ook van toepassing zijn op alle internationale transporten van alle soorten goederen.
Milieusector
Regionale woestijnvorming en illegale ontbossing
Iedereen is bekend met het gegeven dat Nederland een zeeklimaat heeft en Roemenië een landklimaat en dat gevolgen heeft voor de landbouwsector en de klimaatverandering impliceert dat landbouwgrond verloren kan gaan. Op dit moment verliest Roemenië jaarlijks 1.000 hectare bouwland als gevolg van woestijnvorming in het zuiden van het land. zegt Mircea Fechet (Staatssecretaris van Milieu) dat snelle bebossing de enige oplossing is om dit fenomeen te bestrijden.
Het speelt zich vooral af in de districten Dolj en Mehrdinti dat in de volksmond al de Oltenia Sahara wordt genoemd.
De gevolgen van de klimaatverandering zijn duidelijk zichtbaar en voelbaar in de Roemeense regio Oltenia. Waar ooit groene weiden en bossen de oevers van de rivier de Donau omzoomden, breiden zich nu zandstroken uit. Het gebied in kwestie beslaat nu ruim 800 vierkante kilometer langs de Donau. De wind blaast zand dorpen in, en zelfs tot aan de hoofdstad Boekarest, ruim 200 kilometer verderop. Het is het resultaat van een combinatie van de opwarming van de aarde en een roekeloos landbouwbeleid. In de jaren zeventig en tachtig liet dictator Nicolae Ceaușescu bossen kappen en meren droogleggen in zijn poging de grootschalige landbouwproductie te bevorderen. Zelfs waren er plannen om de Donaudelta in te polderen.
Op dit moment worden er herbebossingsfondsen beschikbaar gesteld om de zich uitbreidende woestijnvorming tegen te gaan, maar het moet dan wel gelijke tred houden met de illegale ontbossing die jarenlang plaatsvond. De waarde van dit hout: bijna een miljard euro. Een deel daarvan is zichtbaar in de winsten van Roemeense houtkapbedrijven en van voornamelijk Oostenrijkse houtverwerkingsbedrijven. Hun houtproducten zijn te koop in de hele Europese Unie. De grootste is Holzindustrie Schweighoferc.q. HS Timber Grouip.
IKEA is eveneens betrokken bij de vernietiging van bossen in Roemenië voor de productie van meubels
IKEA wordt ervan beschuldigd hout uit eeuwenoude bossen in de Roemeense Karpaten te gebruiken voor hun meubels. IKEA zou hout betrekken uit de laatste natuurlijke bossen van de Roemeense Karpaten, waaronder bossen uit beschermde Natura 2000-gebieden, zegt de milieuorganisatie Greenpeace. Het bedrijf zei dat het hun beschuldigingen serieus onderzoekt, meldt DPA. Uit een onderzoek van Greenpeace bleek dat hout uit eeuwenoude bossen, waaronder bossen in de Karpaten, door het Zweedse bedrijf wordt gebruikt om meubels te produceren. Verschillende externe fabrikanten die voor IKEA werken, zouden hout uit deze waardevolle bossen gebruiken. Volgens Greenpeace werden 30 producten van deze leveranciers ontdekt in meubelwinkels in 13 landen.
Sector Automotive
Dacia Jogger nu ook als rolstoeltoegankelijke gezinsauto
- Dacia Jogger bevestigt zijn veelzijdigheid met een op maat gemaakte ombouw voor rolstoelpassagiers
- Innovatieve ombouw biedt plaats aan zes personen, onder wie één rolstoelpassagier
- Dankzij de flexibele stoelen, compleet met rolstoelfixatie met bodemverlaging, kan de rolstoelpassagier bij de andere achterpassagiers zitten
Ombouw uitgevoerd in samenwerking met Aanpassingsbedrijf Bierman en Dacia dealer Zeeuw & Zeeuw
Sector Scheepsbouw
Aanbesteding onderzeeërs nog geen gelopen race
Ondanks dat de kersverse (november 2023) Christophe van der Maat van Defensie binnen het Kabinet aangaf dat de gunning van de vier onderzeeërs zouden moeten worden gegund aan het Franse Naval ontstond er storm van kritiek. Zie daarvoor zeker De Telegraaf met hun journalist Sil van Schoonhoven onder de kop “Franse spionage en druk van Britse geheime dienst: zo werd miljardenslag om onze onderzeeërs beslist” of de toelichting van de oud-marineman Jaime Karremann van Marineschepen.nl. Die het als de finale van nieuwe onderzeeboten ziet
En als men de eerste discussie in de Tweede Kamer leest komt daaruit naar voren dat men meer over de komma’s en punten sprak dan over de inhoud. De twee andere Damen & Saab onthouden zich van commentaar maar de Duitse partij tkMS(ThijssenKrupp Marine Systems) heeft aangegeven dat zij deze zaak bij de rechter aanhangig willen maken.
(Het lijkt wel of hier ingrediënten worden aangedragen voor een parlementaire enquête c.q. onderzoek en dat in de blessuretijd van een demissionair kabinet – Red.) Wij vrezen dat hierover nog niet het laatste woord is gezegd.
Werknemers scheepswerf Mangalia sturen Open Brief naar Premier Marcel Ciolacu
Bijna een jaar geleden heeft Damen Holding de samenwerking met de Roemeense regering (is met 51% meerderheidsaandeelhouder) opgezegd. Wat Damen betreft was het niet onderhandelbaar meer na talloze conflicten met de Roemeense staat. Damen was alleen bereid om mee te werken aan een goede sociale regeling voor het 1500 mensen tellend personeel.
Vervolgens werd een en ander getraineerd door de Roemeense regering en is nu de situatie ontstaan dat hun banen ophouden te bestaan.De inhoud van de Open Brief aan de premier luidt als volgt:
Namens de 1500 Roemeense arbeiders die nog op de Mangalia-scheepswerf achterblijven, richten we deze petitie tot u, in de context van de kritieke situatie waarmee we worden geconfronteerd. Het doel van deze petitie is het verkrijgen van de nodige steun voor het beschermen van banen en het rehabiliteren van de scheepswerf in Mangalia, die wordt beschouwd als een strategische doelstelling van nationaal belang, waar de Roemeense staat, via het Ministerie van Economische Zaken, 51% van de aandelen bezit. De scheepswerf in Mangalia (DSMa) wordt geconfronteerd met een drastische daling van het werkvolume en bij gebrek aan concrete maatregelen bestaat er voor de meeste werknemers een onmiddellijk risico op tijdelijke onderbreking van de activiteiten voor een lange periode. Negatieve financiële resultaten en enorme schulden aan crediteuren (DAMEN Group) verhogen het risico op insolventie, en meningsverschillen tussen aandeelhouders kunnen leiden tot rechtszaken bij het Hof van Arbitrage. Wij maken ons grote zorgen over aandeelhoudersgeschillen en de mogelijke negatieve gevolgen daarvan voor DSMa-medewerkers. Het is essentieel dat er rekening wordt gehouden met de belangen van de werknemers en er wordt speciale aandacht besteed aan het opzetten van een strategie die de continuïteit en stabiliteit van de werkgelegenheid op de Mangalia-scheepswerf garandeert. Concluderend kan worden gezegd dat de huidige situatie van de DSMa-scheepswerf in Mangalia bijzonder urgent en kritiek is, en dat de toekomst van de werkgelegenheid en de lokale gemeenschap afhangt van de oplossingen en acties die dringend moeten worden ondernomen.
De economie van Mangalia is grotendeels gebaseerd op de inkomsten die worden gegenereerd door de scheepswerf, de belangrijkste lokale werkgever. Wij spreken ons vertrouwen uit dat er rekening zal worden gehouden met onze zorgen en verzoeken. Met de steun van de Roemeense regering en alle betrokken partijen zullen we de noodzakelijke oplossingen kunnen identificeren en implementeren om deze moeilijke periode te boven te komen. Overweeg in dit verband een bijeenkomst te organiseren met werknemers van Mangalia en hun vertegenwoordigers, bij voorkeur op de Mangalia-scheepswerf. Het doel van deze bijeenkomst is om ons informatie te geven over hoe we de site kunnen beheren in geval van terugtrekking van de buitenlandse partner, gezien de mededelingen over de beëindiging van het verenigingscontract en de claim tot schadevergoeding verzonden door de buitenlandse partner DAMEN HOLDING BV. We zijn ook geïnteresseerd in de algemene visie van de meerderheidsaandeelhouder, de Roemeense staat, via het ministerie van Economische Zaken, met betrekking tot de missie en doelstellingen van het bedrijf. Hoewel het hoofddoel het maken van winst is, zijn negatieve financiële resultaten in directe tegenspraak met dit fundamentele doel van elk bedrijf. Wij zijn van mening dat het essentieel is om geïnformeerd te worden over maatregelen om de locatie te herstellen, een orderportefeuille veilig te stellen en het personeel te beschermen
Ter herinnering:
Damen Holding BV (Damen) is een strategische speler in de Roemeense scheepsbouwsector, die eigenaar is van en investeert in de grootste scheepswerven van het land (Galați en Mangalia) en het grootste scheepsontwerpbedrijf in Roemenië exploiteert.Tegelijkertijd zorgt de aanwezigheid van Damen voor meer dan 3.500 banen ter plaatse, zijn er meer dan 400 projecten voltooid in Roemenië en zijn er meer dan 30 defensie- en veiligheidsschepen gebouwd voor 14 marines en kustwachten over de hele wereld, waaronder de NAVO- en EU-landen.
Duits bedrijf neemt juridische stappen na verlies bouw Nederlandse onderzeeërs
Het Duitse thyssenkrupp Marine Systems (tkMS) maakt bezwaar tegen de misgelopen opdracht voor de bouw van vier onderzeeërs voor Nederland. Het kabinet heeft de opdracht aan de Franse concurrent Naval gegund. Voor zover bij het ministerie bekend is, heeft alleen tkMS bezwaar gemaakt tegen het voorlopig gunningsbesluit.
Het ministerie bevestigt daarmee een eerder bericht van De Telegraaf. Inhoudelijk wil de woordvoerder niets zeggen over het bezwaar van tkMS. Volgens De Telegraaf zijn de Duitsers boos omdat de Nederlandse regering aanvankelijk zei een relatief gestandaardiseerde onderzeeër ‘van de plank’ te willen, maar uiteindelijk toch koos voor op maat gemaakte onderzeeërs van Naval. TkMS was niet direct bereikbaar voor commentaar. Naval werkt samen met het Nederlandse maritieme bedrijf Koninklijke IHC aan de onderzeeërs. Een ander Nederlands bedrijf, scheepsbouwer Damen, deed samen met het Zweedse Saab tevergeefs een gooi naar de miljardenorder. Damen en Saab zeggen op socialemedianetwerk LinkedIn niet in beroep te gaan tegen de voorlopige gunning.
‘Bestaand ontwerp’
In deze nieuwe hallen kunnen ook de toekomstige boten voor Nederland worden gebouwd. Dan moet tkMS wel de concurrenten uit Frankrijk, die een onderzeeboot gebaseerd op de nucleaire Barracudaklasse, en Zweden, met een variant op de A26, verslaan.
“Waarin wij ons onderscheiden van de concurrentie”, zegt Holger Isbrecht, programmamanager voor de Nederlandse onderzeebootaanbesteding bij tkMS, “is dat wij de enige zijn die een bestaand ontwerp aanbieden. Een bestaand ontwerp dat bovendien in productie is, waardoor er minder risico’s zijn. Wij bieden geen volledig nieuw ontwerp aan. Je kan op de knop drukken en we beginnen morgen met bouwen.”
De 212CD E die tkMS heeft voorgesteld is echter niet exact gelijk aan de 212CD voor Duitsland en Noorwegen, de boot die is ontworpen om te voldoen aan de eisen van de Nederlandse marine is groter, heeft meer ruimte voor wapens, heeft een groter bereik en een grotere bemanning om lange expeditionaire missies mogelijk te maken. “Maar”, zegt Isbrecht, “we gebruiken dezelfde kernsystemen en -onderdelen als voor de 212CD. Dus dezelfde elektromotor, dezelfde brandstofcellen, etc. En de ontwikkeling van die componenten is afgerond. Delen die iets anders zijn, zoals de accommodatie, de brandstoftanks, hebben niet veel impact op het ontwerp.”
Confrontatie met de harde werkelijkheid in de Zwarte Zee
In deze periode kwam “ineens” een noodoproep van het Roemeense Ministerie van Defensie en dat betrof een dringende reparatie van de mijnenveger “Vice-admiraal Constantin Bălescu”.
De overeenkomst, die 9,16 miljoen lei ( € 1.929.262) kost, werd zonder aanbesteding ondertekend, na rechtstreekse onderhandelingen, waarbij een situatie van uiterste urgentie werd ingeroepen. Het Ministerie van Nationale Defensie heeft op 28 november 2023 via de Militaire Eenheid 02022 Constanța een contract toegekend voor “Reparatie- en dockingdiensten voor het schip van het type PMn 274”.
De overeenkomst werd zonder aanbesteding ondertekend, na directe onderhandelingen, waarbij een beroep werd gedaan op een situatie van extreme urgentie, aldus de lokale publicatie Replica. Het contract is 140 dagen geldig en de reparatiewerkzaamheden zullen worden uitgevoerd door Damen Shipyards Mangalia, dat 9.163.057 lei voor zijn diensten in rekening zal brengen, exclusief btw. De Nederlanders onderhandelden hard met het Roemeense leger, van wie ze veel meer geld wisten te krijgen dan de marine had ingeschat dat nodig was om het mijnenveld te herstellen. De aanvankelijk geschatte waarde van het contract bedroeg dus 8.428.649,89 lei, benadrukt de geciteerde bron. Damen is (nog?) een partner van de Roemeense staat, in verhoudingen van 49% – 51%, in de 2 Mai Naval Shipyard, in Mangalia, waar het militaire schip wordt gerepareerd.
Enerzijds heeft Damen Shipyards vanzelfsprekend begrip voor de gespannen situatie in de Zwarte Zee als deel van een groter geheel, maar gelet op gang van zaken zoals in het voorgaande bericht is aangegeven, roept deze actie van het Roemeense Ministerie van Defensie vragen op.
Damen Marine Components gaat roersystemen leveren voor ‘s werelds grootste Pure Car- en Truck Carriers
Damen Marine Components (DMC) heeft de opdracht gekregen om roersystemen te leveren voor vier Pure Car and Truck Carriers (PCTC), die elk tot 9.200 CEU (auto-equivalente eenheden) kunnen vervoeren.
De schepen worden gebouwd bij China Merchants Jinling Shipyard (Jiangsu) Co., Ltd en China Merchants Heavy Industry (Jiangsu) Co., Ltd voor hun klant BYD Auto, China’s grootste fabrikant van elektrische en hybride voertuigen. Wanneer ze worden gelanceerd, zullen de PCTC’s de grootste ter wereld in hun klasse zijn. Voor elke PCTC levert DMC een Atlantic Rudder met Assymetrische Rudder Technology (ART™) en een Silent Bulb.
Omdat er geen bewegende delen zijn, zijn deze spade-roeren zeer betrouwbaar en bieden ze met een slank profiel minimale weerstand. Hun uitstekende koersvastheidsvermogen maakt ze tot een populaire keuze voor langeafstandsschepen. Elk roer wordt op maat gemaakt om rekening te houden met de rompvorm en de propellerhoeken van het schip waarop het wordt geïnstalleerd. Op deze manier geoptimaliseerd, verzacht de asymmetrische leading edge (ART™) de waterstroom over het roer tot maximaal effect, waardoor de weerstand, cavitatie en het brandstofverbruik worden verminderd. ‘Stille bol’ De klant heeft er ook voor gekozen om op elk roer een DMC Silent Bulb te laten monteren. Dit energiebesparende apparaat minimaliseert de kans op cavitatie rond het roer door de onvermijdelijke stromingsverliezen veroorzaakt door de propeller te verminderen. Deze dubbele aanpak verlengt niet alleen de levensduur van het roer, maar versterkt ook de maximale propellerkracht, dankzij de aanzienlijk verbeterde propellerefficiëntie. “We hebben voor de roersystemen gekozen voor Damen Marine Components, omdat ze een lange staat van dienst hebben in het ontwikkelen en bouwen van stuurapparatuur van topkwaliteit en met weinig onderhoud”, zegt de heer Fei Li, inkoopdirecteur van China Merchants Jinling Shipyard. “Als toonaangevende fabrikant van voertuigen met lage uitstoot en een fabrikant die over de hele wereld exporteert, is de betrouwbaarheid van zijn PCTC’s van cruciaal belang voor de activiteiten van BYD Autos.” “We zijn erg blij dat China Merchants Jinling Shipyard naar ons toe is gekomen voor deze missiekritieke apparatuur”, zegt Bogdan Mocanu, Area Sales Manager bij DMC. “Wij waarderen hun goedkeuring van onze producten en hebben er vertrouwen in dat onze roeren vele jaren economisch en probleemloos gebruik zullen opleveren.” China Merchants Jinling-scheepswerf China Merchants Jinling Shipyard is een scheepsbouwbedrijf gevestigd in Nanjing, provincie Jiangsu, China. Opgericht in 1951, is het uitgegroeid tot een van de grootste scheepswerven in China. De scheepswerf is gespecialiseerd in de bouw van verschillende soorten schepen, waaronder het Airbus 380 Roro-schip, Ropax, PCTC, bulkcarriers, containerschepen, MPV- en LNG-tankers. De scheepswerf biedt werk aan meer dan 10.000 mensen en heeft een productiecapaciteit van maximaal twee miljoen ton draagvermogen per jaar. Het eerste schip zal naar verwachting in 2025 worden opgeleverd.
Export van Nederlandse onderzeeboten dankzij Zweeds-Nederlandse samenwerking Saab-Damen
Saab en Damen Shipyards hebben overeenstemming bereikt over de export van hun geavanceerde expeditionaire C-71 onderzeeboot. Deze onderzeeboot is ontwikkeld voor de Koninklijke Marine, als mogelijke vervanger voor de Walrusklasse. CEO van Damen Shipyards Arnout Damen en CEO van Saab Micael Johansson zijn dat overeengekomen.
Door deze overeenkomst verdubbelt in één keer het langjarige uitzicht op werkgelegenheid en inkomsten voor de hele Nederlandse marinebouw bij de nieuwe onderzeeboten voor Defensie door Saab/Damen.
Saab en Damen werken al sinds 2015 samen om de nieuwe expeditionaire onderzeeboot voor de Koninklijke Marine te bouwen, moderniseren en onderhouden.
Dat project gaat nu zijn negende jaar in en gaat inmiddels om veel meer dan de aanschaf van vier nieuwe boten. In die acht jaar is de wereld enorm veranderd. De strategische autonomie van Nederland is belangrijk geworden, ook en juíst via projecten als de vervanging van de Nederlandse onderzeeboten. Onze marinebouw is nog de enige zelfscheppende defensie-industrie-sector in Nederland.
Beide bedrijven hebben nu ook afgesproken dat de aangeboden C-71 wordt aangeboden aan Canada. Dit land zit in de startfase van een vergelijkbaar traject voor de vervanging van hun diesel-elektrische onderzeeboten.
Hiermee biedt Saab/Damen ruimte aan de Overheid voor een écht strategische beslissing, in het licht van de Defensie Industrie Strategie, de kamerbrief ‘De Defensie Industrie Strategie in een nieuwe geopolitiek context’ en de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie.
De door Saab en Damen aangeboden expeditionaire onderzeeboot is gebaseerd op het succesvolle, bewezen en toekomstbestendige ontwerp van de A26 onderzeeboten. Het bevat de nieuwste mogelijkheden en technologieën, terwijl het modulaire ontwerp ruimte biedt voor nieuwe technologieën wanneer deze zich ontwikkelen, zodat de relevantie voor de komende decennia gewaarborgd is.
Zweden heeft via Saab een lange traditie in het produceren van onderzeeërs van wereldklasse. Voor dit nieuwe expeditionaire ontwerp wordt met steun van het Verenigd Koninkrijk nauw samengewerkt met Damen Shipyards en een reeks aan Nederlandse toeleveranciers. Vier landen hebben momenteel onderzeeboten en onderzeeboottechnologie in gebruik die zijn ontworpen door Saab: Zweden, Australië, Japan en Singapore.
Royal Van der Leun tekent contract met Damen voor vier volledig elektrische BC Ferries
Royal Van der Leun maakt met trots de order bekend voor vier volledig elektrische personenautoveerboten aan BC Ferries in samenwerking met Damen! Deze order omvat de veerboten zeven tot en met tien in het kader van onze voortdurende samenwerking. Nadat de bouw van de eerste zes schepen al is afgerond, zal Royal Van der Leun het complete elektrische pakket, inclusief installatie en automatisering, voor de nieuw bestelde veerboten leveren en installeren.
Onze Canadese vestiging, gevestigd in Victoria BC, levert al een paar jaar diensten aan BC Ferries en Damen. De vestiging groeit gestaag naar een zelfvoorzienende hub met lokale medewerkers en middelen om klanten lokaal te bedienen. Het wereldwijd leveren van hoogwaardige diensten en ondersteuning op afstand, 24 uur per dag, na nieuwbouw en gedurende de levensduur van de schepen, onderstreept de betrouwbaarheid waar het bedrijf naar streeft. “Dit nieuwe project is een geweldig teken van waardering, vertrouwen en toewijding van Royal Van der Leun aan hun klanten Damen en BC Ferries”, aldus Martin den Breejen, CEO van Royal Van der Leun.
De scope van Koninklijke Van der Leun omvat een totaalpakket van elektrische en (brug) navigatieapparatuur voor het project. Dit omvat systeemintegratie, hoofdschakelborden, verdeelborden, variabele frequentieomvormers, transformatoren, ons high-end in eigen huis ontwikkelde energiemanagementsysteem, alarmmonitoring- en decentraal besturingssysteem. Daarnaast leveren we aandrijf-/E-motoren, nautische apparatuur, CCTV, walstroomapparatuur, stuurhuisbureaus, ECR-consoles, navigatieapparatuur, interne communicatiesystemen, kabelpakketten, noodstopsystemen, branddetectiesystemen, aankondigingssystemen, algemene alarmsystemen, omroepinstallaties, batterijladers inclusief batterijen, UPS-systemen en alle inbedrijfstelling en installatie zullen geleverd en uitgevoerd door Royal van der Leun. Elke veerboot heeft een capaciteit voor maximaal 47 voertuigen en 390 passagiers. De schepen zullen worden aangedreven door batterijen met een totaal vermogen van 2.000 kilowatt. Snel opladen, waarbij gebruik wordt gemaakt van hernieuwbare elektriciteit, zal plaatsvinden tijdens het in- en uitstappen van passagiers en voertuigen op elke terminal. Bovendien zullen op elk schip hulpdieselmotoren worden geïnstalleerd voor back-up- en algemene redundantiedoeleinden. De vier schepen zullen naar verwachting in 2027 in gebruik worden genomen, met elk twee schepen op de routes die Nanaimo Harbor en Gabriola Island met elkaar verbinden, en Campbell River en Quadra Island. Royal Van der Leun wil graag BC Ferries en Damen bedanken voor hun grote vertrouwen in Royal Van der Leun. Wij kijken uit naar de samenwerking en zijn er trots op een rol te mogen spelen in het bevorderen van de duurzaamheid van het openbaar vervoer!
Damen Naval bestelt RENK-tandwielkasten voor Anti-Submarine Warfare-fregatten
Damen Naval heeft RENK gecontracteerd voor het leveren van de tandwielkasten voor de voortstuwing van de nieuwe Anti-Submarine Warfare (ASW) fregatten. De Nederlandse scheepswerf bouwt vier nieuwe fregatten, twee voor de Koninklijke Marine en twee voor de Belgische marine. Het contract omvat acht tandwielkasten die onderdeel zijn van het CODLAD (COmbined Diesel-eLectric And Diesel) propulsion systeem. Ook is er een speciale Nederlandse connectie omdat RENKs dochteronderneming Schelde Gears B.V. ondersteuning zal bieden in ontwerp- en service-activiteiten.
Damen Naval en RENK hebben een voortstuwingssysteem ontwikkeld dat voldoet aan de eisen van een Anti-Submarine Warfare-fregat, waarbij de nadruk ligt op stille voortstuwing en een hoge weerstand bij externe invloeden.
“We werken al heel lang samen met RENK, en we zijn verheugd dat ze ook bij dit project aan boord komen”, zegt Projectdirecteur Joop Noordijk van Damen Naval. “De ASW-fregatten zullen ongeëvenaard zijn in zowel ontwerp als capaciteiten, en we kunnen niet wachten om ze de komende jaren vorm te zien krijgen. We zijn gestaag op zoek naar onze leveranciers en partners voor dit project. Het is mooi dat er met dit contract ook een connectie dicht bij huis is door de samenwerking met Schelde Gears.”
Damen Naval maakt al gebruik van RENKs op maat gemaakte voortstuwingsoplossingen voor de Duitse F126 multifunctionele gevechtsfregatten voor de Duitse marine en de wereldwijd succesvolle Sigma-klasse fregatten. Met dit contract kunnen ook de ASW-fregatten worden toegevoegd aan deze lijst.
“Dit aandrijfsysteem is een mijlpaal in het maritieme segment en deze order past naadloos in de nauwe samenwerking tussen onze twee bedrijven”, aldus Nils Oesterlen, Hoofd Marine bij RENK. “Beproefde componenten van voortstuwingssystemen zoals voor de Duitse F125 en F126 fregatten, de Italiaanse FREMM of de Koreaanse FFX-III klasse maken de tandwielkasten tot het robuuste, gemakkelijk te onderhouden en betrouwbare middelpunt van het voortstuwingssysteem.”
Daarnaast zal RENK de Nederlandse maritieme industrie ondersteunen met haar Nederlandse dochteronderneming Schelde Gears B.V., die net als Damen Naval is gevestigd in Vlissingen (het hoofdkantoor van Renk ligt in het Duitse Augsburg). De eerste tandwielkasten zullen al in oktober 2025 arriveren voor installatie. De eerste van de ASW-fregatten zal in 2028 door Damen Naval worden opgeleverd.
Roemeense overheid heeft na 23 jaar nog steeds niet de schuld voldaan aan Multraship in Terneuzen
Nederlandse ondernemers die al wat langer in Roemenië gevestigd zijn, als ook Nederlandse (oud)politici zoals Lianne Ploumen(PvdA) en Sjoerd Sjoerdsma(D66) en in Roemenië verblijvend diplomaten kennen allemaal de Rostock Wreck Removal bij en in het Sulina kanaal. Ondanks dat het ICC Internationaal Hof van Arbitrage in Zurich de Roemeense staat in het ongelijk heeft gesteld blijft het stil in Boekarest. De claim zal waarschijnlijk door renteverlies zijn gestegen tot 15 miljoen Euro!
Energiesector
Roemenië, een van de weinige Europese landen die in 2023 een exporteur van elektriciteit werd
Volgens gegevens van ACER, de Association of EU Market Regulators, werden in 2023 slechts vijf Europese landen netto-exporteurs van elektriciteit in Europa. Roemenië is daar één van. Volgens gegevens van ACER werd Roemenië, samen met Frankrijk, Slowakije, Slovenië en Zwitserland, in 2023 een netto-exporteur van elektriciteit.
Zoals u kunt zien in de grafiek (het onderzoek omvat niet het Verenigd Koninkrijk), bedroeg de netto-exportpositie van Roemenië 3 TWh, wat ons in geen enkele ranglijst te hoog brengt. Het goede nieuws is dat vorig jaar, vooral gezien de achtergrond van zeer goede hydrauliek was Roemenië niet langer een netto-importeur, maar werd het een exporteur. Dit uiteraard ook tegen de achtergrond van een daling van de nationale consumptie, met ruim 5%.
Hier volgen enkele relevante gebeurtenissen van het afgelopen jaar, in deze context:
Frankrijk is een netto-exporteur van elektriciteit geworden, waardoor de importeurspositie die het voorheen bekleedde, wordt omgedraaid. Bovendien is het land, met de 50 TWh geëxporteerd (ongeveer het jaarlijkse verbruik van Roemenië), de grootste exporteur van elektriciteit in Europa geworden, dankzij de toename van het aantal waterkrachtcentrales en kerncentrales.
Duitsland werd een netto-importeur van elektriciteit na de sluiting van alle kerncentrales
Spanje verminderde zijn export, hoewel het een plafondmechanisme introduceerde dat de prijzen verlaagde
Italië bleef de grootste importeur van elektriciteit op het continent.
Volgens ACER waren Ialia, Litouwen en Luxemburg vorig jaar bijna ieder uur netto-importeurs van elektriciteit.
Alle EU-lidstaten hebben minstens één keer elektriciteit geïmporteerd en op een gegeven moment goedkoper gekocht van een naburige markt, wat volgens ACER aantoont hoe belangrijk de capaciteit van interconnecties tussen netwerken is om energie te verhandelen.
Macro-economische ontwikkelingen
Roemeens begrotingstekort baart zorgen
Het overheidssaldo en de overheidsschuld zijn de belangrijkste indicatoren voor de toestand van de overheidsfinanciën. De Europese normen hiervoor zijn een maximaal tekort van 3 procent en een maximale schuld van 60 procent van het bbp. Vanaf 2017 voldoen het tekort en de schuld van de Nederlandse overheid aan deze Europese normen, met uitzondering van 2020 toen het tekort de 3 procent iets overschreed.
Het Nederlandse begrotingstekort bedroeg in 2023 0,3% percentage van het bbp.
Vorig jaar had Roemenië een van de grootste begrotingstekorten als percentage van het bbp in de Europese Unie, van 6,6%, alleen overtroffen door Hongarije en Italië, terwijl ons land, gemeten naar het aandeel van de staatsschuld in het bbp, in het vierde kwartaal van 2023 onder het EU-gemiddelde, maar met een van de hoogste jaarlijkse stijgingen, volgens de maandag gepubliceerde statistieken van Eurostat.
Zo is het begrotingstekort in de Europese Unie in 2023 gestegen tot gemiddeld 3,5%, tegen 3,4% in 2022.
Van de 27 lidstaten waren Cyprus en Denemarken de enigen die niet in de rode cijfers stonden, beide met een overschot van 3,1%, Ierland (1,7%) en Portugal (1,2%).
De grootste begrotingstekorten als percentage van het bbp werden gerapporteerd door Italië (-7,4%), Hongarije (-6,7%) en Roemenië (-6,6%). In totaal overschreden elf lidstaten de drempel van 3% van het bbp.
In het geval van Roemenië bedroeg het begrotingstekort eind vorig jaar 106 miljard lei, vergeleken met 88 miljard lei in 2022. De overheidsuitgaven stegen tot 40,2% van het bbp en de inkomsten vertegenwoordigen 33,6% van het bbp, volgens gepubliceerde gegevens door Eurostat.
Wat betreft de staatsschuld in verhouding tot het bbp bedroeg het EU-gemiddelde 81,7%, waarbij de laagste aandelen eind vorig jaar in Estland (19,6%), Bulgarije (23,1%), Luxemburg (25,7%), Denemarken (29,3%) en Zweden lagen. (31,2%) en Litouwen (38,3%).
Dertien andere EU-lidstaten hadden een aandeel van ruim 60%, met de hoogste percentages in Griekenland (161,9%), Italië (137,3%), Frankrijk (110,6%), Spanje (107,7%) en België (105,2%).
In het geval van Roemenië had de staatsschuld in T42023 een gewicht van 48,8% van het bbp, wat neerkomt op een totaal van 783 miljard lei. Vergeleken met het derde kwartaal van 2023 is het aandeel van de schulden volgens Eurostat met 0,5% afgenomen.
Roemenië kende een van de grootste stijgingen op jaarbasis, namelijk 1,3%, alleen overtroffen door Letland met 1,8% en Finland met 2,3%.
In totaal kenden negen lidstaten een stijging van het aandeel van de staatsschuld in het bbp in het vierde kwartaal van 2023 vergeleken met het vierde kwartaal van 2022, en in 18 landen was sprake van een daling.
De begrotingsvergelijking met 1,3 miljoen onbekenden: Roemenië heeft, als aandeel van de begroting, de vierde grootste begrotingsuitgaven in de Europese Unie, na belastingparadijzen als Cyprus, Malta of Ierland. De uitgaven voor de salarissen van begrotingswerkers zijn de afgelopen twintig jaar tien keer zo hoog geworden.
Volgens Valentin Tătaru.Econoom van ING Romania zou in 2024 het begrotingstekort 5,5% kunnen bedragen.
“Als we de laatste ontwikkelingen beoordelen, kiezen we er nog steeds voor om vast te houden aan onze tekortschatting van 5,5% voor eind 2024 en 5,0% voor eind 2025. Dat gezegd hebbende, erkennen we dat de risico’s zijn toegenomen en sterk naar boven neigen. Wij zijn echter van mening dat er meer gegevens en meer feiten nodig zijn voordat de tekortprognose wordt verhoogd”, zegt Valentin Tătaru.Uit het rapport blijkt dat de regering uiteindelijk nog steeds kan bezuinigen op de investeringsbegroting van dit jaar om de uitgaven onder controle te houden als de EC wanhopig op zoek is naar onmiddellijke vooruitgang. Verdere uitgavenverbeteringen zijn in een electorale context onwaarschijnlijk en zouden een verhaal voor 2025 kunnen zijn.
Ten tweede zullen de inkomens inderdaad stijgen, maar waarschijnlijk ver verwijderd blijven van het ideale groeitraject. Het nieuwste belastingpakket zou over het algemeen de inkomsten moeten verhogen, maar de vertraging tot 1 juni van de strikte handhaving van gedigitaliseerde e-factuurrapportage voor bedrijven geeft aan dat er nog steeds verbeteringen nodig zijn in het belastinginningsproces. Over het geheel genomen is het onwaarschijnlijk dat de uitgaven zullen veranderen, tenzij bepaalde investeringen opnieuw worden uitgesteld, terwijl de inkomsten afhankelijk blijven van procesverbeteringen.
Ten derde zijn er dit jaar tal van sleutelfactoren waar we rekening mee moeten houden en die veranderingen in het begrotingstekort in beide richtingen kunnen veroorzaken. Op lokaal niveau is waarschijnlijk het belangrijkste de reorganisatie van ANAF en de potentiële verhoging van de belastingen voor het MKB als onderdeel van de toezeggingen van Roemenië ten aanzien van de mijlpalen van de derde tranche van de Recovery and Resilience Facility.
“Voor 2025 hebben we een reductie van het tekort tot 5,0% voorzien en we zijn van mening dat de algemene risico’s in evenwicht zijn. Grotere inkomsten zullen waarschijnlijk voortkomen uit een nieuw belastingpakket, dat begin 2025 ingevoerd zou kunnen worden. Ons centrale scenario gaat ervan uit dat de huidige coalitie op zijn plaats zal blijven. Als potentiële toekomstige maatregelen zouden verbeteringen en experimenten met de nieuwste digitale updates van ANAF in principe ook de technische infrastructuur kunnen voorbereiden die nodig is om progressieve belastingheffing te implementeren.
Bovendien liggen waarschijnlijk luxe- en kapitaalbelastingen in bredere zin, evenals een meer uniform Btw-stelsel, op tafel. Een belangrijke factor om in de gaten te houden is of en hoe de regering de lonen in de publieke sector zal hervormen om de ongelijkheid terug te dringen, op een vergelijkbare manier als de recente pensioenhervorming. Deze wet zou later dit jaar aangenomen kunnen worden en in 2025 geïmplementeerd kunnen worden.
Fiscale Sector
Mazars presenteert zijn jaarlijkse Belastinggids voor Midden-en Oost-Europa
Zoals op de recente expertmeeting in Venlo is Mazars in Boekarest het juiste adres voor ondernemers uit het Midden-en Kleinbedrijf die met name in de opstartfase de ondernemer ontzorgen van de oprichting van een vennootschap boekhouding. Salarisadministratie en tax compliance.
One stop shop, volledige outsourcing heeft veelal de voorkeur zodat de ondernemer zich kan toeleggen op de bedrijfsvoering.
Voor ondernemers die in meerdere landen zijn gevestigd of dat overwegen is thans weer de jaarlijkse belastinggids voor Midden en Oost-Europa verschenen.
De gids is een waardevolle hulpbron voor bedrijven vanwege het complexe en steeds veranderende belastinglandschap in de regio. Het biedt een diepgaande analyse van de vennootschapsbelasting, de belasting over de toegevoegde waarde en andere fiscale overwegingen, samen met praktische voorbeelden voor een beter begrip.
Daarnaast biedt de gids samenvattingen waarin de belastingregels van verschillende landen worden vergeleken en wordt u in contact gebracht met de belastingspecialisten van Mazars voor persoonlijke begeleiding.
Ons interactieve platform biedt een diepere duik in belastingvergelijking voor 25 landen, werkgelegenheidsbijdragen, BTW en Pijler 2. Het maakt analyse mogelijk van belangrijke factoren zoals R&D-belastingvrijstellingen, groepsbelasting en transfer pricing-regelgeving om de meest concurrerende omgeving voor uw bedrijf te vinden.
Sector Roemeense luchtvaart
In Roemenië wordt een nieuwe internationale luchthaven gebouwd. Het project kreeg de toestemming van ROMATSA
De specialisten hebben vastgesteld dat de luchthaven in het district Galati een oppervlakte van 250 hectare zal hebben, waaraan een gebied van ongeveer 115 hectare zal worden toegevoegd dat gereserveerd is voor publieke investeringen.
De luchthaven die zal worden gebouwd op een terrein gelegen tussen Braniştea, Slobozia Conachi en Tudor Vladimirescu. Het is een uiterst belangrijk project, verwacht door miljoenen mensen uit Galati, Brăila, Vrancea en Bârlad, maar ook uit het gebied van het Cahul-district.
Volgens het project is de internationale luchthaven Galati-Brăila uitgerust met een passagiersterminal, met een oppervlakte van 28.500 vierkante meter, en een vrachtterminal, met een oppervlakte van ongeveer 5.500 vierkante meter. Voor maximale efficiëntie wordt de verkeerstoren geïntegreerd in de passagiersterminal, die over 9 boardinggates zal beschikken. De start- en landingsbaan wordt 3.500 meter lang, net als de luchthavens van Otopeni, Timisoara en Constanţa.
“In de praktijk zullen alle soorten commerciële vliegtuigen op deze baan kunnen opstijgen en landen.
Iedereen kan vaststellen dat Roemenië zeker geen gebrek aan luchthavens heeft en uit de berichtgeving blijkt geen noodzaak tot uitbreiding. Slechts een beperkt aantal kent geregelde en frequente lijndiensten. In Nederland zijn dat hoofdzakelijk Schiphol en Eindhoven Airport.
Een andere vraag in dit kader is dat de Roemeense staatsvlagmaatschappij TAROM blijft opereren, ondanks dat er volgens lokale bronnen sinds 2007 geen winst meer is gemaakt.
Geopolitieke ontwikkelingen
Roemenië gaat gastheer worden van de grootste militaire NAVO-basis in Europa
Er is begonnen met het uitbreiden van de Mihail Kogalniceanu-basis in Roemenië, om deze om te vormen tot de grootste militaire NAVO-basis in Europa.
De militaire basis in Mihail Kogqlniceanu, Constanta, in het zuidoosten van Roemenië, aan de kust van de Zwarte Zee, zal de grootste militaire basis van de NAVO in Europa worden en zal in omvang de Amerikaanse militaire basis in Ramstein, Duitsland, overtreffen.
De nieuwe basis zal Roemenië een grotere rol geven in de veiligheidsarchitectuur van de NAVO en een sterkere positie in de Zwarte Zee, die militair wordt gedomineerd door Rusland. Tegen 2030 zal het land plaats kunnen bieden aan 10.000 soldaten en burgers.
De NAVO en de VS zullen een deel van de logistieke en menselijke hulpbronnen van Ramstein naar de Mihail Kogalniceanu-basis verplaatsen.
Uitbreidingswerkzaamheden zullen 2,7 miljard dollar kosten en de werkzaamheden aan toegangswegen en een elektrisch netwerk met hoge capaciteit zijn al begonnen. De Roemeense autoriteiten hebben 2.400 hectare onteigend van de plaatsen Mihail Kogalniceanu en Lumina en betalen 5.500 euro per hectare.
“Er zullen sociale woningen worden gebouwd voor individueel personeel of gezinnen. Er zullen blokwoningen zijn, individuele woningen, kinderdagverblijven, kleuterscholen, scholen, apotheken, alles wat nodig is”, zei de commandant van Mihail Kogalniceanu, Nicolae Cretu.
Met een oppervlakte van bijna 3.000 hectare zal de basis de grootste van Europa zijn. Ramstein in Duitsland beslaat ongeveer 2.000 hectare.
De huidige start- en landingsbaan van de luchthaven zal worden verdubbeld en worden bediend door brandstofdepots en verschillende hangars voor verschillende soorten straaljagers en drones. De plannen van de NAVO omvatten de aanleg van nog een landingsbaan voor vliegtuigen.
Naast de nieuwe militaire infrastructuur zal de Kogalniceanu-basis scholen, kleuterscholen, winkels en een ziekenhuis omvatten.
Generaal Virgil Balaceanu, voorzitter van de Vereniging van Reserveofficieren en voormalig vertegenwoordiger van Roemenië bij het NAVO-Commando in Brussel, vertelde Radio Roemenië dat Oekraïne en de oorlog daar niet ver van Roemenië liggen.
Nu de oorlog aan zijn grenzen ligt, zegt hij dat Roemenië rekening moet houden met worstcasescenario’s, en dat het versterken van de defensie- en afschrikkingspositie van het land essentieel is.
De afgelopen jaren heeft Roemenië massaal in defensie geïnvesteerd. Voor 2024 beschikt het leger over een budget van ruim 20 miljard euro, 45 procent meer dan in 2023. Het geld is vooral bedoeld voor de aanschaf van moderne wapens.
Volgens openbaar gemaakte gegevens, inclusief het bedrag dat in 2023 is uitgegeven, zal Roemenië over een periode van vijf jaar, inclusief 2027, bijna 320 miljard lei in het leger investeren, of ongeveer 65 miljard euro.
De uitbreiding van de Roemeense luchtmachtbasis Mihail Kogalniceanu aan de kust van de Zwarte Zee, waar de Russische functionarissen commentaar op gaven, zou de oostflank van de NAVO moeten consolideren. Het is echter belangrijk om rekening te houden met de langetermijnkalender van het project en het feit dat het werd opgestart lang voordat Rusland in februari 2022 Oekraïne binnenviel, waarbij ook het Midden-Oosten vanaf de basis zou worden bestreken.
Over de grootte van de basis in Roemenië ten opzichte van Duitsland zijn verschillende geluiden te horen, maar het is verder niet relevant.
President Jo Biden ontvangt President Klaus Werner Johannis in Washington
Op 7 en 8 mei jl.hadden beide presidenten een langdurig onderhoud waarbij de situatie in Oekraïne een centrale rol speelde en Biden sprak zijn waardering uit voor de rol van Roemenië daarbij speelt als NATO lid.Uiteraard werd daarbij tevens verwezen naar de verlegging het zwaartepunt van de Amerikaanse aanwezigheid(in NATO verband) van het Duitse Ramstein naar de Roemeense basis gelegen aan de Zwarte Zee. Men hoopt daarmee een afschrikkende werking te bewerkstelligen t.o.v. Russische Federatie.
Het was deels ook een werkbezoek waarbij onder andere het Visa Waver programma aan de orde werd gesteld en daarvoor maakten minister van Buitenlandse Zaken, Luminița Odobescu, en vice-premier Cătălin Predoiu, de minister van Binnenlandse Zaken deel uit van de delegatie.
Roemeense President, Ontvanger Van De Washington Oscar-Prijs
De Roemeense president Klaus Iohannis is een van de ontvangers van de prestigieuze jaarlijkse prijzen van de Atlantic Council, de Distinguished Leadership Awards, die worden beschouwd als de ‘Washington Oscars’.
De Atlantic Council, een van ’s werelds toonaangevende denktanks, heeft die op 8 mei jl. aan hem uitgereikt tijdens een gala in Washington, DC.
Klaus Iohannis heeft deze onderscheiding ontvangen voor zijn “opmerkelijke carrière, voorbeeldig leiderschap van Roemenië en voor zijn rol in het trans-Atlantische en Europese leiderschap”, aldus een persbericht van de organisatie.
De prijs is hem uitgereikt door Stephen J. Hadley, voorzitter van de International Advisory Committee van de Atlantic Council en voormalig nationaal veiligheidsadviseur van de VS.
De Atlantic Council heeft ook Gina M. Raimondo willen eren, de Amerikaanse minister van Handel, erkend vanwege haar uitstekende ambtstermijn in de Amerikaanse regering en omdat ze de eerste vrouw was die gouverneur van de staat Rhode Island werd.
Generaal Christopher G. Cavoli, Supreme Allied Commander Europe (SACEUR) en hoofd van het US European Command, heeft een onderscheiding ontvangen voor zijn ruim 35-jarige carrière in het Amerikaanse leger.
President Klaus Iohannis is het eerste Europese staatshoofd dat met deze onderscheiding wordt geëerd, in de 24 jaar sinds de onderscheiding werd ingesteld. De Atlantic Council is een prestigieuze Amerikaanse ‘denktank’-organisatie, opgericht in 1961, met een rijke activiteit op het gebied van internationale zaken. Jaarlijks beloont de Atlantische Raad een beperkt aantal persoonlijkheden die de essentie van de trans-Atlantische relatie belichamen en die hebben bijgedragen aan de consolidatie ervan, in al haar dimensies (politiek, economisch, veiligheid en defensie, kunst, humanitaire activiteiten, enz.). Eerdere ontvangers van de Atlantic Council Distinguished Leadership Awards zijn onder meer de Amerikaanse presidenten George W. Bush (2018), William J. Clinton (2010) en George HW Bush (2009), de Amerikaanse vice-president Joseph R. Biden, Jr. (2011) – huidig De Amerikaanse president, de voorzitters van de Europese Commissie Ursula von der Leyen (2021) en Jose Manuel Barroso (2014), de Italiaanse premier Mario Draghi (2022), de Duitse bondskanselier Helmut Kohl (2009), de Britse premier Tony Blair (2008), evenals andere staatshoofden en regeringsleiders of leiders van internationale organisaties.
Toelichting Roemeense president op weergave NATO-afdracht
In 2023 wees Roemenië 2,5% van het bbp toe aan Defensie, maar slaagde erin slechts 1,6% te besteden, onder de door de NAVO vereiste drempel van 2%. De president van het land, Klaus Iohannis, zei recent dat er ook redenen zijn om lager uit te geven dan de begrotingstoewijzing, die niet het eigendom zijn van de staatsautoriteiten.
Uit een onlangs gepubliceerde NAVO-analyse blijkt dat Roemenië in 2023 2,5% van het bbp aan defensie heeft toegewezen, maar slechts 1,6% heeft weten te besteden. Met deze drempel ligt Roemenië net onder het Bondgenootschappelijk gemiddelde van 1,73%. Gevraagd naar dit aspect gaf Klaus Iohannis, die in Vilnius was op de Summit of the Three Seas Initiative, de redenen uiteen waarom er minder wordt uitgegeven dan toegewezen.
“De verklaring is niet erg ingewikkeld en ik benadruk dat het niet goed is om boekhoudkundige benaderingen te hebben, maar om het plaatje wat groter te zien. Er zijn weinig belangrijke redenen waarom de toewijzing een aspect was en de uitgaven een andere duiding, omdat de initiële toewijzing de politieke belofte respecteerde”, zei Iohannis.
“Het geld kon om verschillende redenen niet worden besteed zoals bedoeld, sommige hadden met ons te maken, andere niet. Dus het kan per land of landen verschillen. Een reden waar we geen controle over hadden: de dingen die we wilden kopen, konden simpelweg niet worden gevonden. Het is een mondiaal probleem, op het gebied van militaire middelen is de vraag onvergelijkbaar groter dan het aanbod, en bepaalde dingen die we wilden, konden we in deze korte tijd niet krijgen”, aldus de president van het land.
“De tweede factor waren de begrotingsproblemen veroorzaakt door inflatie en vele andere problemen die we hadden, en vervolgens bestond de beschikbaarheid, dus het liquide geld, niet toen degenen die verantwoordelijk waren voor de schenking het wilden uitgeven, en op deze manier zijn kosten daadwerkelijk gemaakt, maar niet gemaakt in het kalenderjaar tot en met 31 december; veel ervan zijn begin januari en februari gemaakt. Daarom zeg ik dat we niet eens een boekhoudkundige berekening hoeven te doen. Deze uitgaven zijn gemaakt in het jaar 2023, toen ze werden vastgelegd.
En ten slotte moeten we toegeven dat een factor die niet alleen de dotaties en uitgaven aan Defensie verstoorde, maar in het algemeen ook de Roemenen verontrustte, de hoge inflatie was die we vorig jaar hadden. Dit zijn dus de verklaringen, en ik denk dat het goed is om te weten dat we veel geld aan Defensie hebben uitgegeven, niet om geld uit te geven, maar om Roemenië veiliger te maken”, legt Iohannis verder uit.
Als DRN beperken we ons tot de bron en een periodieke weergave want het mag bekend worden geacht dat onderhavige cijfers voortdurend in beweging zijn en derhalve indicatief bedoeld zijn. Wij volgen daarbij de criteria van de NAVO en beschrijven geen (deel)situaties per land die het onmogelijk maken om een overzicht samen te stellen. M.a.w. wij volgen dus de definitie van de NAVO
Bekijk hoeveel Europarlementariërs uw land zullen vertegenwoordigen bij de EU-verkiezingen in juni
Bij de zetelverdeling wordt rekening gehouden met de omvang van de bevolking van EU-landen en de behoefte aan een minimaal vertegenwoordigingsniveau voor EU-burgers uit kleinere landen.
Bijzondere berichten
Post Craiova – Duurzaamheid
Grote multinationals moesten er al eerder aan geloven en binnenkort wij bij NetRom ook: verplicht rapporteren over je impact op mens en milieu. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) wordt met ingang van dit jaar namelijk ook voor middelgrote bedrijven van kracht.
Het doel van CSRD? Bedrijven dwingen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun impact op de samenleving. Niet alleen met wat teksten op een website, maar met een harde, aantoonbare bewijslast.
Veel ondernemers zullen dit wellicht zien als bewijs van alsmaar toenemende regeldruk en betutteling van de overheid, maar eigenlijk doet dat er niet zoveel toe. Het is bij wet geregeld en als de verplichting er is kun je deze naar mijn persoonlijke overtuiging maar beter omarmen en misschien zelfs proberen een voorloper te worden. Een voorbeeld van het nut daarvan kwam ik onlangs tegen toen we deelnamen aan een publieke tender voor softwareontwikkeling van DHL. Eén van de voorwaarden voor deelname was een certificaat van een onafhankelijke ‘business sustainability rating’ organisatie. Het heeft dus wel degelijk (ook commercieel) nut om de duurzaamheid van je organisatie aantoonbaar op orde te hebben.
Bij NetRom doen we al veel op het gebied van duurzaamheid, maar dat is nog niet goed in kaart gebracht. We zitten momenteel midden in het proces om onze activiteiten te vertalen naar een professionele CSRD-rapportage. CSRD omhelst in totaal 17 verschillende aandachtsgebieden en het staat organisaties vrij om zich te concentreren op de topics met de hoogste relevantie.
Een belangrijk element voor NetRom is de zogenaamde ketenaansprakelijkheid. Dit betekent dat bedrijven niet alleen verantwoordelijk zijn voor hun eigen directe activiteiten, maar ook voor de activiteiten van de leveranciers en onderaannemers waarmee ze samenwerken. Dat is best slim, want de economische relatie met leveranciers maakt dat je dingen gedaan kunt krijgen. Wie betaalt, bepaalt, zou je kunnen zeggen. Dit gegeven maakt het interessant om ook goed na te denken over wat CSRD – naast een heleboel rompslomp – zou kunnen gaan opleveren. Niet alleen leveranciers zoals bovengenoemde DHL, maar ook (potentiële) opdrachtgevers stellen – terecht – steeds meer eisen op het gebied van duurzaamheid. Ook zij moeten immers aantonen dat leveranciers in hun supply chain duurzaam opereren met zo min mogelijk negatieve impact op mens en milieu.
Een ander belangrijk aandachtsgebied, dat naadloos aansluit op de NetRom bedrijfsfilosofie van ‘medewerker eerst’, is gender gelijkheid. Voor een organisatie in de IT-sector heeft NetRom relatief veel vrouwen in dienst. Dat heeft te maken met de cultuur in Roemenië, waar bètavakken enorm worden gestimuleerd. Al van jongs af aan worden kinderen gemotiveerd om deel te nemen aan wiskunde-olympiades en zowel jongens als meisjes kiezen veel vaker voor een bètastudie aan de universiteit. Een kleine zijsprong: toen mijn eigen kinderen 13 en 14 waren, verhuisden we van Roemenië terug naar Nederland. Zij hebben daar twee jaar geen wiskundeonderwijs hoeven volgen. Ik ben niet per se een pleitbezorger voor het Roemeense onderwijssysteem, maar op wiskundegebied is wel degelijk sprake van een grote voorsprong. Deze bèta focus pakt gunstig uit: in de dagelijkse praktijk zie ik veel voordelen van gemixte teams. Deze zijn meer in balans, hebben een fijne atmosfeer, presteren beter en werken beter samen. Een perfect voorbeeld van hoe het streven naar balans binnen onze organisatie samenvalt met de invulling van nieuwe (CSRD) regelgeving.
Grote multinationals moesten er al eerder aan geloven en binnenkort wij bij NetRom ook: verplicht rapporteren over je impact op mens en milieu. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) wordt met ingang van dit jaar namelijk ook voor middelgrote bedrijven van kracht.Het doel van CSRD? Bedrijven dwingen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun impact op de samenleving. Niet alleen met wat teksten op een website, maar met een harde, aantoonbare bewijslast.
Dacia-Het Roemrijke verleden van Roemenië
Vanaf 7 juli 2024 presenteert het Drents Museum de grote archeologietentoonstelling Dacia – Rijk van goud en zilver. Meer dan vijftig goud- en zilverschatten uit het Roemenië van de 20ste eeuw voor Christus tot de 3de eeuw na Christus komen naar Assen. Het grootste gedeelte dateert uit de periode vóór de Romeinse verovering (106 n. Chr.). Met Dacia vertelt het Drents Museum het verhaal van de Daciërs, een van de ‘vergeten volkeren’ uit de wereldgeschiedenis. De tentoonstelling is tot en met 26 januari 2025 te zien in het Drents Museum. In de 2de eeuw voor Christus bewonen de Daciërs een groot deel van het tegenwoordige Roemenië, Dacië. De unieke geografische locatie – tussen de Euraziatische steppe in het oosten, de mediterrane wereld in het zuiden en Centraal-Europa in het westen – maakt het gebied een kruispunt van culturen. Grieken, Kelten, Thraciërs, Scythen en Perzen hebben allemaal hun invloed op de Daciërs en elementen van deze verschillende culturen zijn dan ook terug te vinden in de objecten. Ook de Romeinen hebben veel interesse in Dacië. Zij wijden er twee veldslagen aan om uiteindelijk in 106 na Christus het strijdvaardige volk te veroveren. In Dacia – Rijk van goud en zilver focust het museum op de periode vóór deze verovering. Centraal staan de identiteit van de Daciërs en de indrukwekkende goud- en zilverschatten.
Goud en zilver
De rijkdom van natuurlijke grondstoffen zorgt ervoor dat Roemenië van oudsher een belangrijke functie heeft. Dankzij de aanwezigheid van goudmijnen bereiken de bewoners van Dacië zowel op technisch als artistiek vlak een zeer hoog niveau van de verwerking van edelmetalen. De voorwerpen werden gebruikt tijdens religieuze rituelen of werden geofferd, zoals de massief gouden armbanden uit de Sarmizegetusa Regia, destijds de hoofdstad van het Dacische rijk. Een aantal van de goud- en zilverschatten is in de laatste jaren ontdekt en nog nooit eerder in een museum vertoond.
Objecten uit Roemeense musea
De meer dan 500 objecten van de goud- en zilverschatten zijn afkomstig uit minstens 15 verschillende musea in heel Roemenië. Voor de tentoonstelling werkt het Drents Museum samen met het National History Museum of Romania. Directeur Dr. Ernest Öberlander-Târnoveanu is gastconservator van Dacia.
Dacia – Rijk van goud en zilver is te zien van 7 juli 2024 tot en met 26 januari 2025 en past in de serie tentoonstellingen over internationale archeologie, zoals Iran – Bakermat van de beschaving (2018), In de ban van de Ararat – Schatten uit het oude Armenië (2022) en Sterven in schoonheid – De wereld van Pompeï en Herculaneum (2022). Bij de tentoonstelling verschijnt een verdiepende publicatie met bijdrages van verschillende Roemeense archeologen.
Nederlandse Taal-en Cultuurschool (NTC) in Boekarest viert 15-jarig bestaan
De school bekend onder de naam “De Trekvogel” viert dit jaar haar derde lustrum en wil daaraan enige bekendheid geven, zodat het leerlingenaantal stijgt en wat derhalve meer mogelijkheden creëert. Voor schoolgaande kinderen in Boekarest en omgeving kan het voor ouders een aantrekkelijke opties zijn.
Sinds 2009 verzorgt deze school taal- en cultuuronderwijs aan Nederlandse en Vlaamse kinderen in de leeftijd van 4 tot 12 jaar (groep 1 t/m 8).
Sinds maart 2020, begin van Covid, is “De Trekvogel” 100% hybride, wat wil zeggen dat de kinderen de lessen op locatie kunnen volgen maar ook gelijktijdig via zoom vanuit heel Roemenië, Moldavië en Servië. De Nederlandse Taal- en Cultuurschool “De Trekvogel” in Boekarest is een NTC-locatie in de Amerikaanse Internationale School van Boekarest. (Www.aisb.ro)
Het doel is om leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op een terugkeer naar Nederland of Vlaanderen. De leerstof sluit daarom nauw aan bij het onderwijs in Nederland en Vlaanderen.
Het lesprogramma vormt een aanvulling op het onderwijs van de dagschool en vindt daarom plaats buiten de reguliere schooltijden; in de namiddag. Ook zijn er een paar zaterdagactiviteiten.
De NTC-school in Boekarest staat onder inspectie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en is lid van de Stichting Nederlands Onderwijs in het Buitenland (NOB).
Voor meer informatie: www.ntcboekarest.nl of contact met directeur en leerkracht jan.struys@ntcboekarest,nl
ZF Agropower. Vrouwen in de agribusiness
Ze hebben een grotere onderhandelingsmacht, ze handelen emotioneel en niet noodzakelijkerwijs volgens het businessplan, en ze hebben meer aandacht voor details, terwijl mannen meer aandacht hebben voor grote beslissingen. In Roemenië zijn van de 2,88 miljoen landbouwbedrijven ongeveer 1,1 miljoen.
♦ In Roemenië zijn van de 2,88 miljoen landbouwbedrijven ongeveer 1,1 miljoen, dat wil zeggen 37%, eigendom van vrouwen. Vergeleken met andere EU-landen is Roemenië in dit opzicht de beste, omdat het verreweg het grootste aantal landbouwbedrijven heeft.
♦ Van de 12,7 miljoen ha landbouwgrond wordt slechts 3,1 miljoen ha door vrouwen bewerkt, ongeveer 25%, en van de jaarlijkse productie die door de landbouw wordt gegenereerd, van 13 miljard euro, wordt slechts 20% door vrouwen gegenereerd
♦ Het motiveren van vrouwelijke boeren door gelijke toegang tot hulpbronnen en kansen zou de voedselproductie met 10-15% kunnen verhogen, wat betekent dat er voedsel kan worden verstrekt voor een ander Volgens gegevens van de Verenigde Naties zijn er wereldwijd 100 tot 150 miljoen mensen.
Ze studeerden economie, rechten en marketing, maar de ‘stem van de aarde’, waarover Liviu Rebreanu meer dan een eeuw geleden schreef, is degene die hen aansprak en ervoor zorgde dat ze in de landbouw bleven werken, Cristina Dîrjan, die momenteel in de landbouw werkt. Lavendel, munt, salie en lijsterbes in Sălaj, waar ze natuurlijke cosmetica produceert, Jessica Pop, die zich bij de pluimveeboerderij van haar vader in Bihor heeft aangesloten, en vorig jaar zelf een graanboerderij heeft opgezet, en Mădălina Giurescu, die zich heeft gespecialiseerd in de teelt van duindoorn en de verwerkte producten ervan, die zelfs Zuid-Korea bereiken.
“Voor ons begon alles per ongeluk. Ik las en zag de eigenschappen van lavendel en besloot het in huis te halen. We zijn begonnen met lavendel en hebben dit vervolgens uitgebreid. De landbouw heeft voor ons gekozen en niet andersom, en het was een geleidelijke opkomst op dit gebied”, zegt Cristina Dîrjan, econoom van beroep, die in 2014 het bedrijf Agro Team Dîrjan oprichtte. Ze was aanwezig op de ZF Agropower show, een project ondersteund door Banca Transilvania en Penny.
“Thuis” voor Cristina Dîrjan is Fetindia, een plaats in de gemeente Meseşenii de Jos in de provincie Sălaj, waar haar ouders woonden in de tijd dat ze met haar man in Italië werkte. Eerst kochten ze een stuk grond sinds ze in Italië waren, en in 2014 keerden ze voorgoed terug en investeerden ze ongeveer 150.000 euro in machines, land, plantmateriaal voor lavendel, walnoot en hazelnoten, documenten en verwerkingsruimte, met geld dat ik in 15 jaar verdiende met het werk in Italië. “Alles wat met gewassen te maken heeft, staat onder de hoede van mijn man, die de grondstoffen mee naar huis neemt en ik zorg voor de verwerking”, legt Cristina Dîrjan uit, waarbij ze benadrukt dat de zaken heel goed gedefinieerd zijn.
Jessica Pop kwam in dienst bij het pluimveebedrijf van haar vader in Bihor en heeft vorig jaar zelf een graanboerderij opgezet
Ook bij toeval, naar zijn mening gelukkig, belandde Jessica Pop, een jonge advocaat, in de landbouw. “Op de middelbare school wilde ik een ander pad kiezen dan mijn ouders, maar in het tweede jaar van de universiteit besefte ik dat de wet rigide is, terwijl de landbouw mij meer kansen biedt. Ik heb voor een proefperiode voor de landbouw gekozen, om mijn ouders te helpen, en ik werk al ruim vier jaar met hen samen”, zegt ze. Haar vader heeft een pluimveebedrijf en Jessica Pop heeft een graanboerderij opgericht in Suplacu de Barcău in de provincie Bihor.
Jessica Pop gelooft dat de landbouw een vakgebied is met groeipotentieel en mooier is dan het van buitenaf lijkt. ‘Hoewel mij in het begin werd verteld dat het een grotere trots is om advocaat, rechter of aanklager te zijn, kan ik nu het tegenovergestelde zeggen. Voor mij is het een grote trots om boerin te zijn en ik denk dat de financiële mogelijkheden groter zijn dan op juridisch gebied”, bevestigt ze.
Mădălina Giurescu, met studies op het gebied van marketing, werd door haar broer, met wie ze de eerste associatie had, gecoöpteerd in de landbouw, en in 2016 richtte ze de Bio Cătina Agricultural Cooperative op, nu bestaande uit boeren uit de provincies Vâlcea. , Dâmboviţa, Vaslui, Buzău, Olt, Constanţa, Arad en Călăraşi, die in totaal ongeveer 200 hectare met duindoorn bebouwen.
Mădălina Giurescu specialiseerde zich in de teelt van duindoorn en de verwerkte producten ervan: Er zouden meer vrouwen betrokken moeten worden in de landbouw, omdat je snel de voldoening van het werk krijgt.
“Ik ben in dit veld terechtgekomen vanwege mijn passie voor duindoorn, het verlangen om iets te doen en de roep van Rebreanu’s land. Ik startte het bedrijf samen met mijn broer en creëerde daarna de kern van de coöperatie, die gepaard ging met de uitdagingen van de markt en de tijd waarin we leven, want het is niet gemakkelijk, maar ook niet onmogelijk”, aldus Mădălina Giurescu.
De drie gasten van de ZF Agropower zijn van mening dat dit vakgebied procentueel wordt gedomineerd door mannen, wat betreft de activiteit zelf, maar ook het feit dat vrouwen zich nog steeds meer aan het gezin dan aan de carrière blijven wijden.
Wat zijn de voordelen van vrouwen die voor de landbouw kozen?
“Voor mij was het tijdens een onderhandeling een voordeel om een vrouw te zijn”, zeggen Mădălina Giurescu en Jessica Pop. Laatstgenoemde voegt eraan toe dat haar rechtenstudie in elke discussie een groot voordeel is, maar haar jeugd een nadeel. “Sommige mensen staan sceptisch tegenover het werken met iemand met zo weinig ervaring.”
Uit gegevens van de Verenigde Naties blijkt dat het motiveren van boeren om gelijke toegang te krijgen tot hulpbronnen en kansen in de landbouw de voedselproductie met 10-15% zou kunnen verhogen, wat betekent dat wereldwijd 100-150 miljoen mensen extra gevoed zouden kunnen worden. Volgens de meest recente gegevens van Eurostat genereren vrouwen in Roemenië ongeveer 20% van de landbouwproductie, oftewel 13 miljard euro per jaar. Bovendien wordt van de 12,7 miljoen hectare landbouwgrond slechts 3,1 miljoen hectare door vrouwen bewerkt, ongeveer 25%.
Hoe gedragen vrouwen zich in het bedrijfsleven en de landbouwsector?
“Vrouwen handelen soms emotioneel en niet noodzakelijkerwijs volgens het businessplan. Dit kan goed of slecht zijn. Als je emotioneel bent, denk je ook na over de impact van je beslissing op mensen, op het milieu – we doen aan ecologische landbouw – en op planten. Vervolgens is de vrouw als structuur analytischer en heeft meer aandacht voor details, en dus verschilt een bedrijf dat wordt geleid door een vrouw van een bedrijf dat wordt gerund door een man, die logica gebruikt en besluitvaardiger is, omdat hij meer aandacht heeft voor grote beslissingen dan voor kleine beslissingen”, zei Mădălina Giurescu. Cristina Dîrjan is het er ook mee eens dat vrouwen meer aandacht hebben voor details, ze bekijken alles vanuit een emotioneel perspectief, maar ook vanuit het perspectief van de bedrijfsstructuur.
Mădălina Giurescu zei ook dat als ze twee cv’s voor zich had liggen, een van een man en een van een vrouw, die dezelfde vaardigheden had, ze ervoor zou kiezen een vrouw in dienst te nemen, omdat ze ijveriger is en meer voor het bedrijf doet. Bovendien vindt ze dat er meer vrouwen betrokken moeten worden in de landbouw, omdat je snel de voldoening van werk krijgt.
“Ik ben in dit vakgebied terechtgekomen dankzij mijn ouders, vooral mijn vader, die dierenarts is en mij al vier jaar steunt om samen te werken. Mijn moeder is veehouderijingenieur en zij had niet dezelfde kansen als ik. Toen ze klaar was met studeren, werd ze niet aangemoedigd om in dit vakgebied te werken, ondanks het feit dat ze het erg leuk vond. Sindsdien zijn de dingen veranderd en wordt het vakgebied nu anders waargenomen door jongeren, en over 10-15 jaar zullen mijn kinderen het nog beter waarnemen”, aldus Jessica Pop.
Disclaimer
De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.