Nieuwsbrief juni 2024
De kracht van een Nederlands Roemeens netwerk
Netwerken is het leggen en onderhouden van de juiste contacten. Het idee achter netwerken is het opbouwen en onderhouden van functionele contacten. Met het achterliggende idee om kennis, informatie en contacten met elkaar te delen. Of iemand om een meer directe gunst te vragen.
Netwerken berust op wederzijds respect en vertrouwen. Netwerken moet wel van twee kanten komen. Dat betekent niet dat je altijd direct iets voor de ander hoeft te betekenen. Het gaat erom dat je bewust bezig bent met wat jij zelf de ander te bieden hebt.
Natuurlijk heeft iedereen al zijn eigen netwerk. Als je een vestiging in een ander land gaat opstarten of daar al gevestigd bent is het naar onze mening een deel van je bedrijfsactiviteiten.
Een netwerk vereist focus
Tal van overwegingen kunnen een rol spelen om voor een bepaald land te kiezen. Gelet op het feit dat Nederland de grootste investeerder in Roemenië is, is het niet vreemd dat Roemenië in deze zin een kanshebber is. En aangezien wij als Dutch Romanian Network (DRN) zich alleen op Roemenië focussen en dat al sinds 2007 kunnen we zonder overdrijving stellen dat wij een unieke positie innemen.
In ons ledenbestand en ook in het bestuur treft je pioniers aan die al in de negentiger jaren zich in Roemenië hebben gevestigd en bekend zijn met de kansen die het land biedt, maar ook waar de valkuilen zijn.
Opbouw, onderhoud en uitbreiding van je netwerk
Bij de opbouw van je netwerk kun je het proces versnellen door bijvoorbeeld voor het netwerk van de DRN te kiezen dat zich overigens steeds uitbreidt. Omdat we een niet sectoraal gebonden netwerk zijn, zullen de meeste ondernemers bedrijven vinden die gerelateerd zijn aan je eigen activiteiten. Daarbij speelt ook het cross-sectorale aspect een rol. Waardoor nieuwe inzichten hoe bepaalde ideeën, werkwijzen en concepten uit andere sectoren van waarde kunnen zijn voor een andere sector.
Het onderhouden van je netwerk betekent een blijvende interesse in de ander tonen. Daar hoort bij gevolg geven aan tips, informatie en adviezen die je ontvangt. Laat merken dat je deze waardeert, ook als je er zelf niets mee kan. Misschien kun je het doorspelen naar iemand anders. Niet ieder contact kan direct waardevol zijn maar misschien wel op de langere termijn. Overigens een niet onbelangrijk deel van het onderhoud van je netwerk wordt door de DRN gedaan. Uiteraard laten we ook iets van ons horen wanneer er niet direct een aanleiding voor is. En sowieso ontvang je onze maandelijkse nieuwsbrief die binnenkort alleen voor leden beschikbaar is (behoudens overheidsinstellingen, onderwijsinstellingen en dergelijke).
Last but not least betekent je bedrijfsnaam-en profiel op onze website ook extra exposure genereert, want een aloude netwerkwijsheid zegt ‘Want het gaat er niet om wie jij kent, maar wie jou kent’
Net zoals jij hebben onze bestuursleden ook een bedrijf, dus voor nadere informatie kun je een berichtje sturen naar info@dutchromaniannetwork.nl. Het is DE manier om snel een reactie te ontvangen!
Sector Transport en Logistiek
Maersk heeft zijn jaarlijkse winstramingen verbeterd vanwege de sterke vraag naar containervervoer wereldwijd
Het toonaangevende Deense bedrijf AP Moller Maersk A/S heeft zijn jaarlijkse winstramingen naar boven bijgesteld, als gevolg van de toename van de vraag in het mondiale containerleveringssegment, tegen de achtergrond van de Rode Zee-crisis, meldt Reuters.
Maersk verwacht dit jaar een winst vóór belastingen, rente, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) van 7-9 miljard dollar, vergeleken met de eerdere schatting van 4-6 miljard dollar en het niveau van 9,6 miljard dollar uit 2023. Analisten verwachten dit jaar een EBITDA van 6,6 miljard dollar.
Maersk, een van de grootste rederijen ter wereld, met een marktaandeel van circa 17%, vervoert goederen voor giganten als Walmart, Nike en Unilever.
Het bedrijf, dat wordt gezien als een barometer van de wereldhandel, waarschuwde dat er nieuwe tekenen waren van havencongestie, vooral in Azië en het Midden-Oosten, en van een verdere stijging van de containervervoertarieven.
Vooruitgang in de prijzen voor containervervoer en nieuwe problemen in havens zullen bijdragen aan sterkere financiële prestaties in de tweede helft van 2024, kondigde Maersk aan.
Het bedrijf verwacht in 2024 een vrije kasstroom van minstens $1 miljard.
Neele-Vat partner van de Erasmus University Challenge
Neele-Vat is officieel business partner zijn geworden van de Erasmus University Challenge. Dit initiatief, georganiseerd door de Erasmus Universiteit Rotterdam, biedt een platform waar studenten, onderzoekers en jonge professionals hun innovatieve ideeën kunnen presenteren en ontwikkelen. Als trotse partner steunen we de challenge en helpen we de toekomst mede vorm te geven.
Over de Erasmus Universiteit Challenge
De Erasmus University Challenge is een belangrijke wedstrijd die een brug slaat tussen academische kennis en de praktische behoeften van het bedrijfsleven. Deelnemers werken aan oplossingen voor echte wereldproblemen en krijgen de kans om hun ideeën te presenteren aan een panel van experts. Dit evenement stimuleert niet alleen creativiteit en innovatie onder studenten, maar versterkt ook de samenwerking tussen de academische wereld en het bedrijfsleven.
Onze rol als zakenpartner
Als business partner van de Erasmus University Challenge speelt Neele-Vat een belangrijke rol in het ondersteunen en begeleiden van de deelnemers.
We delen onze kennis en ervaring op het gebied van logistiek en supply chain management met de deelnemers en voorzien hen van waardevolle inzichten en feedback. Dit helpt hen niet alleen om hun ideeën te verfijnen, maar ook om praktische oplossingen te ontwikkelen die direct toepasbaar zijn in de industrie.
Neele-Vat Logistics is sinds 2011 gevestigd in Roemenië
Neele-Vat Logistics, één van de grotere logistieke dienstverleners in de regio Rotterdam, heeft een vestiging in Oradea, Roemenië: Neele-Vat Logistics srl. Het verkeer naar en van de twee landen Roemenië en Bulgarije is de afgelopen jaren spectaculair gegroeid. Met deze vestiging zal Neele-Vat Logistics de Roemeense en Bulgaarse import- en exportmarkt naar en van West-Europa optimaal kunnen bedienen. De overige vestigingen bevinden zich in Rotterdam Hoogvliet, Rotterdam Botlek, Amsterdam, Zeebrugge en Moskou.
Een vloot van 50 trekkende eenheden wordt ingezet om de Roemeense activiteiten uit te voeren. De vestiging in Oradea zal aangestuurd worden door de heer Paul Rovers, die als Nederlander veel ervaring heeft in het verkeer met dit deel van Europa.
“Wij zien het uitbreiden van onze Oost-Europa activiteiten als absoluut speerpunt in ons beleid voor de komende jaren “, aldus directeur Peter Vinke. “Veel van onze klanten verschuiven hun productie van West-Europa naar Oost-Europa. Maar inmiddels ook van het Verre Oosten naar Oost-Europa. Ook zien wij de West Europese vervoerscapaciteit, door onder andere de vergrijzing, sterk teruglopen. Bij de huidige stijgende economie hebben wij daarom behoefte aan het zeker stellen van onze capaciteit op de lange afstanden in Europa”.
E. van Wijk Logistics bindt 200 ton CO₂ met hulp van lokale koolstofboeren
Altena bruist van de bedrijvigheid. Bedrijven, burgers en boeren wisselen elkaar af in de polder tussen Maas en Merwede. Juist die nabijheid en lokale samenwerking kenmerkt de streek van oudsher. Sinds vorig jaar bloeit er iets nieuws in de streek. Koolstofboeren werken samen met lokale bedrijven om CO₂ vast te leggen in boerenland. De jongste loot aan de boom is E. van Wijk Logistics. Voor deze grote transporteur uit de streek gaan de koolstofboeren in 4 jaar tijd in totaal 200 ton CO₂ vastleggen. De gemeente is enthousiast over het project dat de samenwerking tussen boeren en bedrijven stimuleert en bijdraagt aan meer biodiversiteit en beter bodemleven.
Voor E. van Wijk, één van de grootste werkgevers in gemeente Altena, is rentmeesterschap heel belangrijk. Algemeen directeur Ewout van Wijk stipt graag aan hoe belangrijk lokale samenwerking is om duurzame klimaatambities te realiseren: “Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel en maakt onderdeel uit van onze strategie. Sinds 2015 werken wij met een programma dat meet welke CO₂-reductie we bereiken. Elektrisch rijden, zonnepanelen en batterijopslag passen we inmiddels al toe om CO₂-emissies te reduceren, maar daarmee zijn we nog niet CO₂-neutraal. Compenseren is een must om de volgende stap te zetten. Als we dan toch met compensatie aan de slag gaan dan vind ik het mooi om dat lokaal en samen met boeren te doen. Mijn overgrootvader had een boerderij en mijn opa bedreef handel met de agrarische sector. Daaruit is ons huidige bedrijf voortgekomen.”
E,van Wijk is bijzonder sterk vertegenwoordigd in Roemenie. Het hoofdkantoor in Gilau, is de oorspronkelijke locatie aan de oostkant van Cluj nu in gebruik als Used Trucks Center en als schadeherstelbedrijf. De vestigingen zijn in Cluj, Arad, Bacau, Constanta, Brasov, Pitesti en Craiova
Sector Agricultuur
Daling van de landbouwprijzen in de EU in het eerste kwartaal van 2024
Uit de laatste gegevens gepubliceerd door het Europees Bureau voor de Statistiek blijkt dat de prijzen van landbouwproducten in de Europese Unie (EU) in het eerste kwartaal van 2024 zijn gedaald vergeleken met dezelfde periode in 2023.
De gemiddelde prijs van landbouwproducten als geheel liet in de eerste drie maanden van dit jaar een daling zien van 6% ten opzichte van het eerste kwartaal van het voorgaande jaar. Ook daalde de gemiddelde prijs van goederen en diensten die in de landbouw worden geconsumeerd (de productiemiddelen die geen verband houden met investeringen) met 11%.
Na een periode van ontwrichting waarin de landbouwprijzen in de EU in 2021 en de eerste drie kwartalen van 2022 aanzienlijk stegen, vertraagde het groeitempo en begonnen de prijzen vervolgens te dalen.
Er werd een aanzienlijke daling geregistreerd in de gemiddelde prijs van granen (-28%) en melk (-12%). Ook vertoonden de prijzen van eieren en industriële planten (oliehoudende zaden, eiwithoudende gewassen, ruwe tabak, suikerbieten, enz.) een neerwaartse trend van 10%, terwijl de prijzen van verse groenten met 6% daalden (met een daling van 33% tot de prijs van tomaten).
Daarentegen steeg de gemiddelde prijs van aardappelen met 22% en die van vers fruit met 20% (ondanks een daling van de prijs van citroenen met 44%) als gevolg van ongunstige weersomstandigheden voor de oogsthoeveelheden.
Onder de niet-investeringsinputs deden zich de grootste prijsdalingen voor bij meststoffen en bodemverbeteraars (-31%), veevoer (-16%) en energie en smeermiddelen (-12%).
Op nationaal niveau zagen de meeste EU-lidstaten (21 van de 25 waarvoor gegevens beschikbaar zijn) in het eerste kwartaal van dit jaar een daling van de prijzen van landbouwproducten vergeleken met dezelfde periode in 2023. De belangrijkste prijsdalingen werden opgetekend in Hongarije (-24%), Bulgarije en Roemenië (beide met -18%), Slowakije en Tsjechië (beide met -17%).
Daarentegen stegen de prijzen in vijf zuidelijke EU-landen: Griekenland (+20%), Malta en Spanje (beide +4%), Portugal en Cyprus (beide +1%).
In termen van niet-investering gerelateerde inputs daalden de prijzen in 24 van de 25 landen waarvoor gegevens beschikbaar zijn, waarbij de grootste dalingen werden opgetekend in Kroatië (-20%), Hongarije (-19%), Nederland en Ierland (beide 17%). De enige stijging, van 2%, werd geregistreerd in Portugal.
Boeren kunnen vanaf 25 juni dossiers indienen voor de aanschaf van landbouwmachines.
De waarde van de subsidies bedraagt ruim 300 miljoen euro .Het Agentschap voor de financiering van plattelandsinvesteringen (AFIR) opent vanaf 25 juni een nieuwe aanvraagsessie voor diegenen die geïnteresseerd zijn in toegang tot subsidies voor de aankoop van landbouwmachines. De middelen, die ruim 300 miljoen euro bedragen, worden verdeeld via submaatregel 4.1 ‘Investeringen in landbouwbedrijven’ binnen het Nationaal Programma voor Plattelandsontwikkeling. Boeren die geïnteresseerd zijn in financiering kunnen vanaf 25 juni 2024, 09.00 uur online een aanvraag indienen. De door het programma vastgestelde financiële toewijzing bedraagt 310,515 miljoen euro, verdeeld in drie componenten: 198 miljoen euro is voor alle gewassen, maar met uitzondering van de suikerbietenteelt en de investeringen gedaan door de associatieve vormen, 61 miljoen euro voor suikerbieten 51,515 miljoen euro voor associatieve vormen, anders dan die in de suikerbietensector. “De intensiteit van de verleende steun begint bij 30% en kan oplopen tot maximaal 90%, afhankelijk van de economische omvang van het bedrijf, het type begunstigde en de investeringen die via het project moeten worden gedaan. De waarde van de niet-restitueerbare De financiering ligt tussen de 350.000 euro en kan, afhankelijk van de economische omvang van het landbouwbedrijf en het type begunstigde, oplopen tot 1.500.000 euro: voor coöperaties, producentengroepen en producentenorganisaties”, aldus AFIR-vertegenwoordigers. De indieningssessie eindigt op 24 september 2024 om 16.00 uur, zodat aanvragers voldoende tijd hebben om de omvang van het machinepark volgens de bijlage van de Aanvragersgids correct in te schatten voor de efficiënte aanschaf van landbouwmachines.
Twee innovatieve initiatieven in de Nederlandse agrarische sector kregen internationale aandacht
Ex-varkenshouder maakt doorstart met Zalmboerderij Maashorst
Stoppen? Daar was varkenshouder John Wijdeven (54) nog totaal niet mee bezig. Hij draaide technisch bést, met zijn zesduizend vleesvarkens. Toch heeft hij meegedaan met de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (SRV) kortweg de saneringsregeling.John schakelt nu van varkens over naar vissen: op het erf van de Udenaar verrijst binnenkort de eerste indoor zalmkwekerij van Nederland. Die zal worden geëxploiteerd door Johns compagnon Rob Dortmans. “Verse Nederlandse zalm is er gewoon niet”, stelt John. “Alle kweekzalm komt uit Noorwegen of Schotland. Voordat het hier is, is die zalm drie, vier dagen oud.”
Top drie qua voerkosten per kilogram groei
John Wijdeven was van jongs af aan al heel kien op de cijfers. “Als ik één ding geleerd heb van m’n vader, dan is het dat je altijd alles moet registreren in de varkenshouderij. Als je 100 biggen oplegt en je levert er 98 af, dan zijn er dus twee dood gegaan. Als je niks registreert, weet je niet waar je het over hebt.” John lacht: “Mijn vader zette in 1985 een nieuwe stal. Toen was ik 17. Er kwam een bijvoerinstallatie en we konden zelf precies de resultaten bijhouden. Dat ging nog in MS-DOS, met zo’n zwart scherm met van die groene letters. Maar we konden zelf programmeren hoeveel voer we per afdeling verstrekten. We voerden het opleggewicht en het aflevergewicht in en zo berekenden we de daggroei, de voederconversie en de voerkosten per kilogram groei. Op woensdag afleveren, hadden we donderdag of vrijdag de slachtgegevens. Vrijdagmiddag wist je wat je had verdiend, die ronde.” Die focus op de technische kengetallen is nooit verdwenen. Zoals blijkt uit de cijfers uit het Agrovision-boekhoudprogramma Pigmanager, zat John de laatste vijftien jaar bij de top drie qua voerkosten per kilogram groei.
Varkenshouder-af
En tóch is hij nu varkenshouder-af. John vertelt hoe dat is gelopen. “Marco Hol, mijn adviseur van DLV Advies, kwam bij mij voor iets heel anders. Ik weet niet meer waarvoor, maar het was in augustus 2019. Hij gooide het balletje op: er zat een opkoopregeling aan te komen, gebaseerd op de geurnorm.” Dat was de SRV. “Nou zit ik hier in Uden vlak langs de A50. Het dorp ligt aan de overkant van de snelweg. Ik heb toen navraag gedaan bij de Omgevingsdienst Oost-Brabant: bleek ik op plek 20 te staan van de varkensbedrijven met de meeste geuroverlast. Ze trekken namelijk een cirkel van 1 kilometer om je bedrijf heen. We zitten hemelsbreed maar 600 meter van Uden af, dus er vielen best wat burgerwoningen in onze cirkel.”
Twee luchtwassers
Daar kwam bij dat John forse investeringen op zich af zag komen, die bedrijfsmatig geen enkel voordeel zouden opleveren. “Ik had één luchtwasser die was vergund in 2009. Die zou ik uiterlijk 2024 moeten vervangen. Daarnaast had ik één stal met spoelgoten; dat systeem was volgens de regels van de provincie Brabant niet langer voldoende. Daar zou ik per 1 januari 2024 ook een luchtwasser voor moeten aanschaffen.” Twee investeringen die bij elkaar minimaal 2,5 ton zouden vergen, zonder dat hem dat ook maar 1 gram extra daggroei zou brengen. John telde z’n knopen. “Je gaat nadenken. Ik heb twee dochters en een zoon, maar een overnamekandidaat zit er niet tussen. En op zich kan ik het werk nu nog prima aan, maar varkens laden is best zwaar. Ik lever er elke week driehonderd af; daarvan moet ik er zeker 150 met de knie achter het schot het hok uit dirigeren.”
Bedrag per vierkante meter
In de SRV-regeling worden de productierechten overgenomen voor de op dat moment geldende marktwaarde. Verder krijg je een bedrag per vierkante meter, afhankelijk van de leeftijd van de stal. John heeft het vleesvarkensbedrijf altijd doorontwikkeld. De oudste stal dateerde uit 1985. Vervolgens zijn er in 1990, 1998, 2004, 2010 en 2016 stallen bijgezet. “Marco heeft me voorgerekend wat ik hier zo’n beetje voor zou kunnen ontvangen, en dat was in mijn ogen een mooie som. Toen ik dat bedrag noemde tegen m’n vader, was zijn eerste reactie: heb je al getekend? Dadelijk is het geld op!”
‘Alle medewerking van RVO’
En John tekende. Samen met Marco zette hij de aanvraag in gang. “We hebben nog wel met RVO aan de telefoon gezeten vanwege de termijn waarbinnen deelnemers aan de saneringsregeling moesten zijn gestopt. Ik heb een contract met een vaste biggenfokker, met een opzegtermijn van zes maanden. Maar de RVO heeft alle medewerking verleend”, vertelt hij.
Zalmen kweken
Maar terwijl John zijn varkensbedrijf beëindigde, kwam er een andere tak van ‘veehouderij’ op zijn pad: zalmen kweken. Rob Dortmans, de vriend van Johns nichtje en petekind Melanie, had het idee om in Nederland een zalmkwekerij op land op te starten. Dortmans koos na zijn bachelor Dierwetenschappen aan Wageningen UR voor een master in Aquacultuur en wil nu Nederland veroveren met verse zalm. De eerste Nederlandse indoor zalmkwekerij moet gebouwd gaan worden in Uden, op het bedrijf van peetoom John: Zalmboerderij Maashorst.
Samenwerking tussen twee bedrijven
Zalmboerderij Maashorst wordt een samenwerking tussen twee bedrijven. Rob zal de zalmkwekerij runnen. Daaromheen komt een gedeelte met horeca, recreatie en educatie. Dat wordt het pakkie-an van John. De provincie Noord-Brabant en de gemeenteraad van Uden zijn laaiend enthousiast over de plannen voor streekeigen voedsel van hoogwaardige kwaliteit, in combinatie met een stukje horeca en educatie. De vergunningverlening had wel wat voeten in aarde. “Zalmkwekerijen zoals wij dat hier willen gaan doen, in grote bassins, bestaan immers nog niet in Nederland.” De vergunning is nu zo goed als rond. In mei moet de bouw van start kunnen, verwacht de Udense ondernemer.
Zalmboerderij Maashorst
Nu de vraag naar gezonde, duurzame en lokaal geproduceerde producten blijft groeien, en steeds meer druk komt op de gangbare dierhouderij (o.a. door de stikstofuitstoot, geuroverlast en CO2 uitstoot) wordt het belangrijker dan ooit om een efficiënte manier te vinden om ons eten te produceren welke geen negatieve impact heeft op de omgeving, milieuvriendelijk is, technologisch en economisch haalbaar is en maatschappelijk geaccepteerd wordt.
Zalmboerderij Maashorst is momenteel bezig met de realisatie van de eerste zalmboerderij van Nederland. Door middel van slimme productiemethoden en innovatieve filtratiesystemen (in-house ontwikkelde zuivering-, monitoring- en proces control systemen) zijn wij in staat om jaarrond de beste dieromstandigheden te bieden, geen negatieve impact te hebben op de omgeving en lukt het ons om dit te doen zonder het gebruik van antibiotica en chemicaliën.
Daarnaast willen we ons inzetten op de transitie van de agrarische sector en een huidige varkenshouderij ontwikkelen tot zalmboerderij. Met deze alternatieve en efficiënte vorm van voedselproductie (zonder geur-, stof, stikstof of geluidsoverlast) behalen we meer dan 93% CO2 reductie t.o.v. de voormalige varkenshouderij en 75% CO2 reductie t.o.v. zalm uit Noorwegen. Ook wordt er ook meer dan 96% ammoniakreductie gerealiseerd (>6.000 kg/jaar) t.o.v. van varkenshouderijen, waardoor stikstofdepositie tot een minimum wordt beperkt.
De gekweekte zalm zal volledig lokaal (in NL) verkocht gaan worden, omdat dit past bij de duurzame manier van kweken en verkopen die wij ambiëren. De productie van deze zalmkwekerij is met 80 ton op jaarbasis < 0,5% van de huidige Nederlandse vraag naar zalm.
Samen met toonaangevende instanties als de WUR, vakgroep Aquacultuur en visserij, Witteveen+Bos, Breukrand BV, Boerschappen, The Good Fish Foundation en diverse toeleveranciers werken wij samen om de zalmboerderij op de best mogelijke manier verder te ontwikkelen om zo een positieve bijdrage te leveren aan de transitie naar een duurzamer voedselsysteem. De zalmboerderij heeft hierin een faciliterende rol tussen instituten en bedrijven waarbij het uitwisselen van kennis en bouwen op elkaars expertise een essentiële rol speelt.
Doelstelling algemeen: “Binnen 3 jaar de eerste Nederlandse land-gebaseerde, natuurinclusieve, diervriendelijke en meest modern aangestuurde zalmboerderij operationeel hebben draaien te Uden (op een voormalige varkenshouderij), waarbij op jaarbasis ten minste 80 ton aan zalm wordt gekweekt, verwerkt en verkocht in de regio”.
Doelstelling OPZuid project: “Het in eigen beheer ontwikkelde en ontworpen land-gebaseerde zoetwater kweeksysteem voor zalmen op commerciële schaal testen, valideren en finetunen, van eitje tot volwassen vis”.
Zalmboerderij Maashorst: “een gezondere en duurzamere toekomt voor onze natuur en maatschappij.”
Strategisch EU-project
De Europese subsidie maakt het mogelijk om in één keer een goed concept neer te zetten volgens Rob Dortman, exploitant zalmboederij.
Het terrein aan de Lageburchtweg krijgt al aardig vorm en aan de straatkant staat een groot bord met de boodschap dat dit project mogelijk is gemaakt met geld van de Europese Unie. Europa betaalt 850.000 euro voor de kwekerij, de provincie vult dat bedrag aan tot een miljoen.
,,De Europese subsidie maakt het mogelijk om in één keer een goed concept neer te zetten, waarbij we geen concessies aan de kwaliteit of dierenwelzijn hoeven te doen. Daar zijn we natuurlijk hartstikke blij mee”, liet Dortmans optekenen door de subsidieverstrekker.
544 miljoen euro
De zalmkwekerij in Uden is één van de 628 projecten in Noord-Brabant waar in de afgelopen ruim drie jaar in totaal 544 miljoen euro aan Europese subsidie heen is gegaan. Dat geld komt uit 21 verschillende potjes en is goed voor tienduizend banen.
Het overzicht van de EU-subsidies aan Brabant komt naar buiten in aanloop van de Europese verkiezingen van komende week. In dat overzicht zit ook 788 miljoen euro aan leningen van de Europese investeringsbank voor Brabantse initiatieven. Een deel van dat geld is voor duurzaamheidsprojecten.
Het subsidiegeld van Europa is onder meer bedoeld om innovatie aan te jagen en de stikstofuitstoot terug te dringen. Een paar andere projecten die profiteren van de Europese subsidie: Monkeys by the Sea dat in Bergen op Zoom werkt aan vegetarische alternatieven voor vis (ruim 900.000 euro) en VivArt-X dat vanuit Eindhoven een bijdrage levert aan weefselherstel na borstoperaties (bijna 500.000 euro).
Piepkleine visjes
In Uden gaat het Europees geld dus naar de zalmkwekerij. Die stoot 96 procent minder stikstof uit dan de varkensboerderij deed. Het scheelt voor de uitstoot ook dat de vis niet meer half Europa door hoeft voordat die ergens in Nederland op een bord belandt. De gekweekte zalm komt nu nog vaak uit Noorwegen of Schotland en is vaak dagen onderweg.
Zalmboerderij Maashorst gaat de vis zelf kweken in Uden en verkopen in de regio. De vissen worden grootgebracht in zoet water, zodat hun poep als meststof kan dienen op omliggende percelen. Dat zou met zout water onmogelijk zijn.
Het kweekproces is al een tijdje bezig, met bevruchte zalmeitjes die vorig jaar zomer vanuit IJsland naar Brabant werden gevlogen. Tienduizenden piepkleine visjes zwommen eerst in een kweekwijver in Odiliapeel, voordat ze naar Uden konden. Op de zalmboerderij moeten ze doorgroeien naar het ‘markgewicht’ van 4,5 kilo, voordat ze als dagverse vis op een bord in de buurt belanden. Met dank aan Europa.
OPZuid EFRO 2021-2027
Zuid-Nederland heeft met het EFRO-programma 2021-2027 (OPZuid) de ambitie uitvoering te geven aan de RIS3-prioriteiten en zo de regionale kracht op economie, ondernemerschap en innovatie te benutten en te versterken, met maatschappelijke én economische impact als doel. Dit houdt in: bijdragen aan innovatieve oplossingen op vijf grote maatschappelijke transities die in Zuid-Nederland én mondiaal spelen en marktpartijen in staat stellen (inter)nationale marktkansen te benutten. De vijf transities betreffen energie, klimaat, grondstoffen, landbouw & voeding en gezondheid
Een Nederlandse boer produceert ’s werelds eerste ijs van varkensmelk
Erik Stegink heeft een “varkensmelkijsje” gemaakt en de delicatesse is een hit bij bezoekers van zijn Piggy’s Palace-boerderij, waar ze de dieren ook op dia’s kunnen zien, meldt de Britse The Times. De smaak is even wennen, maar het eerste ijs ter wereld van varkensmelk is een schot in de roos in Nederland.
Erikt Stegink, een boer uit het dorp Bathmen in de regio Overijssel begonnen met het maken van ijs. De nieuwe delicatesse, genaamd “varkensijs”, is een hit bij bezoekers van Steginks boerderij “Piggy’s Palace”, waar bezoekers een “varkens-nic” kunnen hebben en hun varkens op glijbanen kunnen zien spelen, schrijft Roemeense G4Media.ro. “Mensen vinden het erg leuk, we waren bijna door de eerste voorraad heen”, vertelde hij aan de lokale tv-zender Oost. Het ijs wordt omschreven als “een beetje vet, lekker romig”. “Het is heerlijk ijs”, zei een bezoeker van de boerderij. Geitenmelkijs is in Nederland overal verkrijgbaar en volgens de NOS is er sinds 2011 kamelenijs in de aanbieding. Varkensmelk lijkt meer op moedermelk dan koemelk wat betreft lipiden of vetten, met een sterkere smaak die wordt omschreven als “gamey”. Het bevat ongeveer 8,5% vet, vergeleken met 3,5% in koemelk. In 2015 was de boerderij van Stegink de eerste ter wereld die varkensmelkkaas commercieel produceerde in een productieproces dat volgens hem ‘een hels werk’ was. “Het kost zoveel tijd en zoveel liters voor één kilo kaas, dat het heel duur wordt. Dit ijs kost ook tijd, maar we hebben er minder melk voor nodig”, zei hij. Zijn 250 zeugen moeten met de hand worden gemolken, omdat er geen machines zijn ontwikkeld voor het melken van varkens, omdat dit in het verleden commercieel onhaalbaar werd geacht. “Een zeug geeft zo’n 12 tot 14 keer per dag melk. De varkens staan daar, maar de boer zit er ook ’tussenin’”, zei hij. “De speen ‘ontkleden’ we met de hand. Wij verzamelen de melk in een klein bakje. De biggen drinken hier ook van diverse andere zeugen, waardoor ze nooit iets te kort komen
Murfatlar Wine triomfeert op de prestigieuze wedstrijd “Concours Mondial de Bruxelles 2024”
Murfatlar Vinul , een referentienaam in de wijnindustrie van het land, kreeg internationale erkenning door verschillende prestigieuze medailles te winnen op het “Concours Mondial de Bruxelles 2024”, zowel voor de onlangs gelanceerde Aerosol- en Statornic-reeksen, als voor 3 Hectare, is een wijn die geen verdere introductie behoeft.
Deze wedstrijd is een van de belangrijkste en meest gerespecteerde ter wereld en brengt wijnexperts en elite proevers samen om de beste wijnen uit verschillende wijnregio’s over de hele wereld te beoordelen.
In de competitie behaalde Murfatlar Vinul twee gouden medailles voor 3 Hectare Cabernet Sauvignon Roze 2023 en 3 Hectare Chardonnay 2022. De eerste is een lichte wijn, met frisse aroma’s van bosvruchten en een gemiddelde zuurgraad, en de tweede maakt indruk door zijn complexiteit, met tonen van tropisch fruit en een lichte toets vanille door rijping op eikenhouten vaten. Ook uit het assortiment van 3 hectare werd Sauvignon Blanc 2023 ook bekroond met een zilveren medaille, dit is een wijn met een gemiddelde zuurgraad en frisse aroma’s van wilde bloemen en tropisch fruit.
Nog twee zilveren medailles gingen naar Murfatlar Vinul pentru Aerosoli Feteasca Neagra & Pinot Noir Roze 2023, een elegante blend met delicate aroma’s van framboos en citrus, met een fijne structuur en een aanhoudende afdronk, en naar Statornic Sauvignon Blanc 2022, een wijn met een aangename zuurgraad, kenmerkend voor groen fruit.
“We zijn zeer vereerd en trots op dit succes dat Roemeense wijnen op de voorgrond brengt op het internationale toneel van oenologische uitmuntendheid. De behaalde medailles zijn een bevestiging van de passie en het werk van ons team om uitzonderlijke wijnen te creëren. Concours Mondial de Bruxelles is een mijlpaal in de sector en het feit dat onze wijnen op dit niveau werden gewaardeerd, motiveert ons om door te gaan op het pad van uitmuntendheid”, aldus Cosmin Popescu, Managing Partner van Murfatlar Vinul Roemenië SA.
De wedstrijd vond dit jaar plaats van 7 tot en met 9 juni in Guanajuato, Mexico, waar maar liefst 7.500 witte en rode wijnen uit 42 landen over de hele wereld werden gepresenteerd. Voor 2025 hebben de organisatoren Roemenië gekozen als de volgende bestemming voor de roséwedstrijd. Dit zal plaatsvinden tussen 28 en 30 maart 2025 in Constanța.
De medailles behaald op het Concours Mondial de Bruxelles plaatsen Murfatlar op de wereldkaart van de wijnbouw, wat bewijst dat Roemeense wijnen met succes kunnen concurreren met de beroemdste internationale labels.
Murfatlar Vinul is een van de grootste en meest gerespecteerde wijnproducenten van het land, met een lange traditie in de wijnbouw en wijnproductie. Opgericht in 1943 onder de naam Murfatlar Winery Experimental Station, heeft het bedrijf momenteel meer dan 3.000 hectare in het gebied van Murfatlar, Valul lui Traian, Porta Albă en Siminoc. Het portfolio van Murfatlar Vinul omvat rode, witte en rosé, zoete, halfzoete, halfdroge, droge en likeurwijnen, die daarmee alle consumentensegmenten bestrijken en door de autoriteiten in het veld worden erkend door de talrijke toegekende prijzen.
Scheepsbouwsector
Bouw nieuwe zeeschepen in Nederland zit in de lift
Sectorjaarcijfers 2023 schetsen positieve ontwikkeling – De bouw van nieuwe zeeschepen in Nederland zit in de lift. In 2023 zijn 34 zeeschepen opgeleverd. Dit staat gelijk aan een geschatte waarde van maar liefst €410 miljoen. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2022. Aan het eind van 2023 stonden er 98 zeeschepen in het orderboek, met een totale waarde van ongeveer €1,5 miljard. Daarnaast bouwden de Nederlandse werven ook veel binnenvaartschepen en superjachten. Dit is te lezen in de Sectorjaarspecial die vrijdag 21 juni door Netherlands Maritime Technology (NMT) gepresenteerd werd.
Deze groei heeft onder andere te maken met de verduurzaming. Veel schepen moeten vervangen of aangepast worden. Dit sluit aan bij het Maritiem Masterplan. Dit plan is opgesteld door de maritieme sectoren en heeft als doel betrouwbare en concurrerende klimaat neutrale schepen te ontwikkelen, bouwen en gebruiken in Nederland.
De verduurzaming en –daaraan vast – het Maritiem Masterplan dragen bij aan de positieve verwachting voor de groei van de sector de komende jaren. Deze groei is goed nieuws voor de strategische autonomie van Nederland zoals ook beschreven in de Sectoragenda Maritieme Maakindustrie.
De Duitse marine krijgt haar dringend benodigde extra maritieme capaciteit door de aanschaf van twee extra F126-fregatten. Vorige week gaf de begrotingscommissie van de Duitse Bondsdag groen licht voor de aanschaf van een vijfde en zesde schip. Vandaag tekenden de aankooporganisatie van de Duitse strijdkrachten (BAAINBw) en Damen Naval het contract voor twee extra schepen, zodat nu in totaal zes fregatten worden gebouwd.
BAAINBw is het Federale Bureau voor Uitrusting, Informatietechnologie en Gebruik van de Bundeswehr in Koblenz
“Dit is geweldig nieuws en we zijn vereerd dat onze Duitse klant het vertrouwen heeft in ons en het F126-ontwerp om twee extra schepen te bestellen”, zegt Damen Naval Algemeen Directeur Roland Briene. “Met deze beslissing kunnen we de ‘Niedersachsen’-klasse uitbreiden naar zes schepen. Het is de snelste manier om de oppervlaktevloot van de Duitse marine uit te breiden en te moderniseren. Deze beslissing is ook gunstig voor de Duitse aankooporganisatie en de betrokken industrie. Het hebben van meer schepen van dezelfde klasse brengt veel voordelen met zich mee.”
Het eerste fregat wordt in 2028 opgeleverd. Schip vijf en zes worden respectievelijk in 2033 en 2034 opgeleverd.
De bouw van de twee extra F126 fregatten zal ook volledig in Duitsland plaatsvinden. In de komende maanden zal het werk parallel beginnen op de German Naval Yards-scheepswerf in Kiel, die ook betrokken is bij het project, en op de werf van Blohm+Voss NVL in Hamburg. Het achterschip wordt gebouwd op de Peene-Werft in Wolgast, terwijl in Kiel de voorstevens worden gebouwd en de twee delen worden samengevoegd. De schepen worden vervolgens naar Hamburg verscheept voor de definitieve uitrusting, inbedrijfstelling en testen. Honderden leveranciers in heel Duitsland zijn bij het project betrokken.
In juni 2020 gunde BAAINBw het bouwcontract voor de F126 fregatten aan Damen Naval, samen met onderaannemers Blohm+Voss en Thales. Met een lengte van 166 meter en een waterverplaatsing tot 10.000 ton worden de F126 fregatten de grootste in de Duitse marinevloot. De veelzijdige multi-missieschepen kunnen over de hele wereld en in alle omstandigheden opereren, van de tropen tot de poolgebieden.
Damen introduceert het volledig elektrische schip FCS 3210
Tijdens de Seawork-show van dit jaar in Southampton, VK, zal Damen Shipyards Group haar nieuwste schip onthullen. De volledig elektrische Fast Crew Supplier (FCS) 3210 E vertegenwoordigt de volgende stap voorwaarts in oplossingen voor bemanningsoverdracht en baant de weg naar emissievrij transport van bemanning en vracht naar offshore-locaties.
Optimaal comfort, minimale weerstand
Damen heeft de FCS 3210 ontwikkeld als reactie op feedback uit de markt die vraagt om een groter bemanningsschip. Het ontwerp is gebaseerd op de succesvolle FCS 2710 van Damen. Het beschikt over dezelfde combinatie van Damen’s Axe Bow-rompvorm met een ronde tunnel.
Het resultaat hiervan is optimaal comfort, minder dichtslaan van het dek op nat wegdek en minimale weerstand in het water. Met de grotere lengte van de FCS 3210 wordt dit effect nog verder uitgesproken, wat zorgt voor een langere uptime. Achterin biedt de FCS 3210 meer ruimte voor een groter dekhuis en meer dekcapaciteit.
De volgende stap vooruit
Kort na de introductie van de FCS 3210 ontving Damen een order voor drie dieselelektrische versies van Purus. Hierna heeft Damen de volgende stap voorwaarts gezet met de ontwikkeling van een volledig elektrische versie zonder uitstoot.
Het schip beschikt over een volledig elektrisch Volvo IPS-systeem, waardoor het uitsluitend op accustroom kan varen. Hiermee is de FCS 3210 E in staat om met hoge snelheden naar offshore windparken tot 25 zeemijl uit de kust te varen. Bij aankomst wordt hij opgeladen via een laadsysteem dat is geïntegreerd in een turbine, onderstation of SOV voordat hij terugkeert naar de wal.
Proces van voortdurende evolutie
Damen Product Manager High Speed Craft Wim Boerma zegt: “Ons portfolio voor bemanningstransfers is sinds de introductie voortdurend in ontwikkeling. Nu we steeds meer aandacht besteden aan duurzaamheid, hebben we een volledig elektrische versie ontwikkeld om activiteiten zonder uitstoot mogelijk te maken. De FCS 3210 E bouwt voort op de bewezen prestaties van zijn voorgangers en past de lessen toe die zijn geleerd bij onze ontwikkeling van een aantal volledig elektrische schepen.
“De uitdaging bij het voorbereiden van schepen op alternatieve voortstuwing ligt vaak in het weten welke brandstoffen in de toekomst beschikbaar en betaalbaar zullen zijn. Voor een schip als dit, dat een voorspelbare route vaart naar een locatie met een overvloed aan schone energie, is de oplossing duidelijk. Met de FCS 3210 E hebben operators vandaag nog toegang tot het bemanningstransferschip van de toekomst. De technologie is volledig ontwikkeld en we zijn klaar om te bouwen.
Brandstof flexibele oplossing
Om operators de flexibiliteit te bieden om de FCS 3210 op locaties verder uit de kust te bedienen, heeft Damen ook een versie met volledige methanolaandrijving ontwikkeld. Op dit moment is de motortechnologie die een schip in dit vermogensbereik in staat stelt om op methanol te varen nog niet tot wasdom gekomen. Wanneer dit toch het geval is, is de FCS 3210 Hybrid voorbereid op een snelle, kostenefficiënte ombouw.
Damen heeft tijdens Seawork in Southampton officieel de nieuwste uitbreidingen van zijn Twin Axe FCS-serie geïntroduceerd.
Damen klaagt naar verluidt Roemenië aan wegens contractscheepswerfovereenkomst met Mangalia-werf (Santierul Naval 2 Mai)
De juridische actie komt nadat Damen het Internationale Hof van Arbitrage in Wenen al heeft gevraagd de associatieovereenkomst uit 2018 te beëindigen, waarbij de Roemeense staat meerderheidsaandeelhouder werd van Damen Shipyards Mangalia, met 51% van de aandelen.
“Damen Group heeft op dit moment geen informatie om te communiceren”, vertelde het Nederlandse bedrijf op 24 april aan alle Roemeense media die contact met het bedrijf opnamen voor meer informatie. Er zijn momenteel geen verdere opmerkingen van Damen beschikbaar.
De gedaagde (in de rechtszaak bij het Weense Internationale Arbitraal Hof is het Roemeense staatsbedrijf Santierul Naval 2 Mai, gecontroleerd door het Ministerie van Economische Zaken, dat 51% van Damen Shipyards Mangalia bezit, aldus Profit.ro, dat ook schrijft over enkele door het Nederlandse bedrijf gevraagde compensatie zonder echter aan te geven of de compensatie door Santierul Naval 2 Mai of door de Roemeense staat moet worden betaald.
In 2018 nam Damen het meerderheidsbelang (51%) in Damen Shipyards Mangalia over van Daewoo onder de voorwaarde dat hij een belang van 2% zou doorgeven aan de Roemeense staat (vertegenwoordigd door het staatsbedrijf Santierul Naval 2 Mai) in ruil voor het managementrecht. De overeenkomst is echter in strijd met de wetgeving die Roemenië in 2023 heeft aangenomen, omdat de toezeggingen van het land in het kader van de National Resilience Facility en als onderdeel van de stappen die zijn gezet op weg naar het OESO-lidmaatschap.
Wat eraan vooraf ging
De Nederlanders eisen het faillissement van de Mangalia-scheepswerf. Het conflict tussen de Roemeense staat en de Damen-groep bereikt een hoger niveau: de Nederlanders eisen het faillissement van de Mangalia-scheepswerf, vanwaar ze werden verwijderd door ongeïnspireerde besluiten van de regering. Damen beweert dat het schulden van 160 miljoen euro moet innen. Het is de laatste week waarin de medewerkers werken. Vanaf maandag zullen de meesten in de technische werkloosheid terechtkomen. Damen, dat 49% van de Mangalia- scheepswerf bezit, eist terugvordering van een aantal leningen die de afgelopen zes jaar zijn verstrekt. De Nederlanders beheerden de bouwplaats tot de zomer van vorig jaar, toen de overheid, onder het voorwendsel van enkele bepalingen van de PNRR, het beheer overnam. De Nederlanders lijken vastbesloten om de banden helemaal te verbreken. Zij waren degenen die de orders voor de bouwplaats binnenhaalden.
De laatste twee projecten, een binnenvaartschip en een kleine offshore-constructie, zijn afgelopen maand opgeleverd. Vanaf 3 juni zal ongeveer 80% van de werknemers technisch werkloos worden. Slechts twee- tot driehonderd mensen zullen op de site worden gehouden.: Damen wil het geld en wil vertrekken, het wil dit partnerschap niet langer voortzetten en dan de rol van de Roemeense staat, zijnde de meerderheidsaandeelhouder, zal de bedrijfsvoering overnemen. Met het oog op de insolventieprocedure kunnen middelen uit de staatsbegroting worden toegewezen voor de betaling van technische werkloosheidsuitkeringen, voor de betaling van salarissen voor een bepaalde periode. De faillissementsaanvraag is niet de enige rechtszaak van Damen. Het bedrijf heeft de Roemeense staat ook voor de rechter gedaagd bij het Arbitragehof in Wenen en eist schadevergoeding voor het niet naleven van bepaalde contractuele voorwaarden door de overheid. De Nederlanders hebben de werf in 2018 van een mogelijk faillissement gered toen ze het 51%-belang van Daewoo overnamen. Na intensieve onderhandelingen stonden ze 2% kosteloos af aan de andere aandeelhouder van het bedrijf, de Roemeense staat. Zo werd de staat de meerderheid, maar de deal bepaalde dat Damen voor het bedrijf zou zorgen. Vorig jaar verwijderde de regering, via wijzigingen in de corporate governance-wet, het Nederlandse management van de Mangalia-site. De relatie met de Roemeense staat was lange tijd gespannen. Damen onderhandelt sinds 2017 over de overname met Daewoo en bereikte overeenstemming om het meerderheidsbelang voor 26 miljoen euro over te nemen. Het bedrag was klein, maar de bouwplaats zat vol schulden. Begin 2018 wordt de transactie ongedaan gemaakt door de regering van Tudose, die uit het niets besluit een voorkooprecht op de werf uit te oefenen. De staat had noch de financiële kracht, noch het vermogen om orders veilig te stellen om de werf levensvatbaar te maken, maar zei wel te willen kopen. Uiteindelijk werd een compromis bereikt waarbij Damen het meerderheidsbelang zou verkopen, maar het management zou behouden. De Nederlanders kregen orders die de werf in leven hielden. De overname vond plaats in het kader van de voorbereiding van de aankoop van korvetten. Maar de regering koos in 2019 voor Naval Group uit Frankrijk die de schepen op de Constanta-scheepswerf had moeten bouwen. Het project was klinisch dood tot vorig jaar, toen het aanbestedingsresultaat nietig werd verklaard. Volgens de procedure had het leger bij Damen rechtstreeks met de Nederlanders moeten onderhandelen. Het bedrijf stond op de tweede plaats, met een bod van 1,25 miljard euro. Maar het ministerie van Defensie annuleerde de aanbesteding helemaal. Hij beweerde dat hij niet over het geld beschikte om het prijsverschil te dekken. Een verschil van slechts 50 miljoen euro!
Multraship overdracht nieuwe sleepboot van Damen Shipyards
Multraship Towage & Salvage hield op 30 mei een doopceremonie om hun nieuwste sleepboot Multratug 35 te dopen in hun thuishaven Terneuzen, Nederland. Het schip is een Damen ASD Tug 3212. Multraship’s HR Manager, mevrouw Chrétienne Huisman, nam de eer en wenste de sleepboot en haar bemanning goede wind en goede zeegang.
Damen en Multraship tekenden in juni vorig jaar het contract voor het schip – samen met een tweede, identieke ASD Tug 3212. Voorafgaand aan het contract was Damen al begonnen met de bouw van de sleepboten als onderdeel van haar praktijk van het bouwen van standaardschepen voor voorraad, waardoor haar klanten een snelle levering van een betrouwbaar product konden garanderen.
De algemeen directeur van Multraship, kapitein Leendert Muller, zei: “Ons bedrijf is gegroeid om aan aanvullende klant- en projectvereisten te voldoen, en als zodanig hebben we geïnvesteerd in extra schepen en hebben we ons team zowel op zee als aan land uitgebreid.”
“Samen met Multratug 35 hebben we bij Damen drie ASD-sleepboten besteld, die in Vietnam zijn gebouwd. Multratug 34, een ASD Tug 2813, is al afgeleverd en is in gebruik in Oman. De derde, Multratug 36, is in april opgeleverd en vaart nu op eigen kiel naar Nederland. Ze zal naar verwachting begin juli arriveren na een reis van ongeveer 21.500 kilometer. De Multratug 35 en 36 zijn sleepboten van 32 meter naar het ontwerp van de ASD Tug 3212 voor diepzee- en kustsleep-, bergings- en andere operaties”, aldus Muller.
Zowel de Multratug 35 als zijn toekomstige zusje zijn sleepboten van 32 meter met een trekkracht van 88 ton. Hoewel ze zijn gebouwd volgens het beproefde ontwerp van Damen, zijn ze met een reeks opties aanzienlijk geüpgraded naar de hoge normen en eisen van Multraship. Deze omvatten naleving van de IMO Tier III-vereisten. Dit wordt bereikt met de installatie van Damen’s intern ontwikkelde Marine NOX Reduction-systeem.
Dit modulaire, selectieve katalytische reductiesysteem (SCR) vermindert de NOX-emissies met 80% vergeleken met de IMO Tier II-vereisten. Daarnaast heeft Damen de sleepboot uitgerust met FiFi 1-brandbestrijdingssystemen en is deze geüpgraded voor ankerbehandeling en aanverwante offshore-operaties. De accommodatieruimte voor de bemanning is verbeterd met extra isolatie en voorzien van rubber voor meer comfort.
Damen Sales Director Benelux, Mijndert Wiesenekker, zei: “Namens Damen feliciteren wij Multraship met hun nieuwe schip en danken hen voor het wederom gestelde vertrouwen in Damen. We zijn ervan overtuigd dat Multratug 35 een positieve toevoeging zal zijn aan de Multraship-vloot en zal bijdragen aan de sleep- en specifieke projectactiviteiten van het bedrijf. We kijken ernaar uit om het schip in bedrijf te zien en de komst van haar zusterschip in de komende weken.”
Muller merkte op dat de vraag naar de diensten van Multraship voornamelijk wordt gedreven door projectvereisten. Het weerspiegelt echter ook de voortdurende inspanningen van Multraship om een kwalitatief hoogwaardige en diverse vloot in stand te houden, die hen in staat stelt om zowel complexe als routinematige haven- en zeesleepvereisten af te handelen, evenals bergings- en noodhulpincidenten.
“Met deze nieuwe toevoegingen aan onze vloot blijven we ons inzetten voor het leveren van diensten van het hoogste niveau. Onderdeel hiervan is ervoor te zorgen dat onze vloot is uitgerust om te allen tijde snelle, betrouwbare en veilige activiteiten te kunnen bieden. We weten dat we erop kunnen vertrouwen dat Damen aan onze specificaties voldoet en schepen met hoge specificaties levert, en we zijn erg blij om de Multratug 35 formeel te verwelkomen in onze vloot”, aldus Muller.
Economische ontwikkelingen
Goedkeuring van trilaterale (economische) samenwerking in de Roemeens-Moldavisch-Oekraïense driehoek
In de context van geopolitieke ontwikkelingen en veranderende economische kansen worden ondernemers in Roemenië, Moldavië en Oekraïne aangespoord om in hun bedrijfsstrategieën een drieledige aanpak te hanteren. Deze verandering heeft tot doel nieuwe vormen van samenwerking te stimuleren in het licht van regionale uitdagingen en de economische banden tussen de drie naties te versterken.
Roemenië is een essentiële partner voor Oekraïne geworden, die de toegang tot markten vergemakkelijkt en een gunstig klimaat voor investeringen biedt. Opmerkelijke samenwerkingsverbanden zijn onder meer DTEK in de energiesector, Biosphere in huishoudelijke producten en N-iX in IT, waarbij gebruik wordt gemaakt van de strategische positie en economische openheid van Roemenië. De havens van Constanța en Galati hebben hun rol als vitale logistieke knooppunten versterkt, ondersteund door wereldspelers als Maersk en DP World.
De symbiotische relatie tussen Roemenië en Oekraïne biedt Moldavië kansen om als brug te fungeren, te profiteren van zijn expertise en de handel tussen de twee landen te vergemakkelijken. De Moldavische economie, versterkt door toenemende export en opname van buitenlandse hulp, positioneert het land als een veerkrachtige partner in de regio, waarbij bedrijven als Trans-Oil Group bijdragen aan grensoverschrijdende economische integratie.
“Moldavië speelt een cruciale rol als tussenpersoon in de trilaterale samenwerking tussen Roemenië en Oekraïne”, aldus een economisch analist. “Deze rol is essentieel in de context van wederopbouwinspanningen na het conflict in Oekraïne, waarbij Roemenië als toegangspoort voor Oekraïense export dient.”
Terwijl Oekraïne zijn economische strategieën opnieuw evalueert in de context van de geopolitieke spanningen, wordt de rol van Roemenië als kanaal voor de Oekraïense export steeds belangrijker, waarbij Moldavië dit proces faciliteert. Gesteund door internationale inspanningen voor energie-interconnectie belooft trilaterale samenwerking een transformatieve economische groei, waardoor de regio als een belangrijke speler in Europa wordt gepositioneerd.
“Terwijl we door de complexiteit van veiligheid en langetermijnvooruitzichten navigeren”, merkte een regionale deskundige op, “worden ondernemers uit Roemenië, Moldavië en Oekraïne aangemoedigd om samen te werken en te profiteren van het economische potentieel van trilaterale samenwerking.”
Het momentum richting trilaterale betrokkenheid onderstreept het streven van de regio om een robuust economisch centrum te worden, dat volop kansen biedt voor regionale stabiliteit en groei. Terwijl regeringen de weg vrijmaken voor trilaterale dialogen, worden ondernemende gemeenschappen aangespoord om van dit momentum te profiteren om duurzame economische banden tot stand te brengen.
De directe buitenlandse investeringen zijn in de eerste vier maanden van 2024 met 34,14% gestegen
Directe investeringen door niet-ingezetenen in Roemenië bedroegen in de eerste vier maanden van dit jaar in totaal 3,230 miljard euro, een stijging van 34,14% vergeleken met 2,408 miljard euro in dezelfde periode van 2023, volgens gegevens die donderdag zijn gepubliceerd door de Nationale Bank van Roemenië (BNR).
“De directe investeringen van niet-ingezetenen in Roemenië bedroegen in totaal 3,230 miljard euro (vergeleken met 2,408 miljard euro in de periode januari – april 2023), waarvan de aandelenparticipaties (inclusief de geschatte geherinvesteerde winst) een nettowaarde van 3,014 miljard euro bedroegen, en de intragroepskredieten noteerden een nettowaarde van 216 miljoen euro.Volgens de BNR vertoonde de lopende rekening van de betalingsbalans in de periode januari – april 2024 een tekort van 6,576 miljard euro, 26,68% hoger vergeleken met het tekort van 5,191 miljard euro in de periode januari – april 2023.
Volgens de gegevens gecentraliseerd door het Nationale Bureau van het Handelsregister (ONRC), werden in de eerste vier maanden van 2024 in Roemenië een aantal 2.308 bedrijven met buitenlands kapitaal opgericht, een stijging van 0,9% vergeleken met de vergelijkbare situatie. periode in 2023,
De 2.308 nieuwe bedrijven hadden een geplaatst kapitaal van in totaal ruim 12,4 miljoen dollar, een stijging van 46,4% vergeleken met het geplaatste kapitaal van de in januari – april 2023 geregistreerde bedrijven van 8,47 miljoen dollar.
Eind april 2024 waren er 253.534 bedrijven met buitenlandse deelname in het aandelenkapitaal in Roemenië. De waarde van het geplaatste kapitaal bedroeg ruim 70,58 miljard dollar.
Het grootste aantal bedrijven met buitenlandse deelname was bij investeerders uit Italië, respectievelijk 53.077 (geplaatst kapitaal van circa 3,37 miljard dollar), maar de hoogste waarde van het aandelenkapitaal behoort toe aan Nederlandse bedrijven, respectievelijk 13,063 miljard dollar, bij 6.146 bedrijven.
Europese begrotingen: Roemenië grootste zondaar
Voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis buigt Brussel zich weer over de opening van de buitensporig tekortprocedure. In 2020 besloten de EU-landen hun begrotingsregels tijdelijk buiten haakjes te plaatsen, zodat zij zich er tijdelijk niet aan hoefden te houden
Normaal gesproken mogen lidstaten een staatsschuld hebben van maximaal 60% van hun bruto binnenlands product en een begrotingstekort van hoogstens 3% van het bbp, maar vanwege de pandemie kregen zij volop ruimte om hun burgers en bedrijven financieel te steunen. Daarna besloten de EU-ministers van financiën de begrotingsregels ook in 2021, 2022 en 2023 op non-actief te zetten, omdat ze na het opheffen van de lockdowns economische tegenwind bleven ervaren als gevolg van de Oekraïneoorlog en de energiecrisis.
Zodoende zijn de begrotingsregels pas per 1 januari weer in werking getreden en kon de Commissie de ‘buitensporigtekortprocedure’ dus weer uit een la halen. De afgelopen jaren zat slechts één land op het financiële strafbankje, op basis van de matige economische cijfers uit 2019: Roemenië. Woensdag constateerden Dombrovskis en Gentiloni dat Boekarest zich de laatste jaren weinig heeft aangetrokken van de aanbevelingen uit Brussel en geen gezonder begrotingsbeleid heeft laten zien. Roemenië komt dit jaar uit op een tekort van 6,9% van zijn bbp en is daarmee veruit de grootste zondaar.
Frankrijk, Italië, Polen, België, Hongarije, Malta en Slowakije zijn eveneens al veel langer zorgenkindjes in Brussel. Frankrijk heeft al sinds de Europese begrotingsregels in 1997 werden afgesproken, vaker wél dan niet een hoger begrotingstekort dan 3% gehad. Het land heeft, net als onder meer Italië en België, eveneens al jaren een staatsschuld boven de 60% van het bbp. Tot nu toe bleef het land onbestraft, net als alle andere lidstaten. Boetes deelde de Commissie nog nooit uit.
Sneller tik op de vingers
De Commissie staat onder grote druk de begrotingsregels nu wel te handhaven. EU-landen zoals Duitsland en Nederland, die begrotingsdiscipline hoog in het vaandel hebben en vrezen voor een nieuwe eurocrisis, gingen eerder dit jaar definitief akkoord met een versoepeling van de regels, maar wel in ruil voor het sneller uitdelen van straffen. Landen met zwakke overheidsfinanciën krijgen meer tijd om te voldoen aan de twee normen, zeker als ze nuttige investeringen doen in belangrijke Europese doelen als klimaat, digitalisering en defensie. Tegelijkertijd moeten ze voortaan wel concrete verbeteringen laten zien.
Die zijn op basis van de recent gepubliceerde cijfers ver te zoeken. Zo komt Frankrijk volgens Brussel dit jaar uit op een begrotingstekort van 5,3% en op 5% in 2025. De staatsschuld zal naar verwachting ruim 112% bedragen in 2024.
Extra zorgelijk is de uitslag van de verkiezingen (tweede ronde bij samenstellen van nieuwsbrief nog niet bekend) In de peilingen doet het radicaal/extreem-rechtse Rassemblement National van Marine Le Pen het erg goed en floreert ook een links verbond. Daarentegen krijgt de Renaissance-partij van president Emmanuel Macron juist zware klappen. De plannen van Le Pen beloven weinig goeds voor de Franse schatkist: terwijl Macron wil bezuinigen, zint zij juist op belastingkortingen en hogere uitgaven in de publieke sector. De financiële markten zijn bezorgd: de rente op Franse staatsobligaties liep woensdag opnieuw op.
Geopolitieke ontwikkelingen
Amerikaanse soldaten in Moldavië, Nederlandse soldaten in Roemenië. Waarom is hun missie de nachtmerrie van Poetin?
Een Amerikaans militair C-17- vliegtuig landde op 18 mei in Chisinau met aan boord Amerikaanse soldaten en militaire en medische uitrusting. De Amerikaanse ambassade in Moldavië heeft aangekondigd dat het de Amerikaanse missie is om een oefening genaamd Peace Shield te ondersteunen. Volgens de ambassade vervoerde het vliegtuig 35 militairen van de North Carolina Air National Guard en US Air Forces Europe. Zij zullen samenwerken met de ministeries van de Republiek Moldavië “om responstactieken te implementeren die gericht zijn op het waarborgen van de beste bescherming van Moldavische burgers in geval van civiele noodsituaties Het vliegtuig leverde ook medische en defensieapparatuur die als onderdeel van de Amerikaanse hulp aan het Ministerie van Defensie van de Republiek Moldavië zou worden gedoneerd. “De Verenigde Staten zijn er trots op om samen te werken met de regering en het volk van de Republiek Moldavië om een democratische, welvarende en veilige toekomst op te bouwen”, aldus de verklaring van de ambassade. Pro-Russische activisten en hun aanhangers in het Kremlin zijn zeer bezorgd over de militaire hulp die de VS aan Moldavië geven en vrezen een interventie door Roemenië. Ze kondigden de oprichting aan van een politieke coalitie aan de vooravond van de presidentsverkiezingen in Moldavië, gepland voor 20 oktober.
Poetin steekt tientallen miljoenen dollars in de anti-Maia Sandu-oppositie. Hij beschuldigt dat Moldavië in Roemenië “oplost”. De in Moskou aangekondigde coalitie werd georganiseerd onder auspiciën van de voortvluchtige oligarch Ilan Şor, die bij verstek was veroordeeld wegens fraude. “De president van de Republiek Moldavië, Maia Sandu, verklaarde trots dat zij een Roemeens staatsburger is”, schrijft de pro-Kremlin- zender Telegram/Rybar. “Sandu droomt ervan Moldavië bij Roemenië te annexeren, maar we moeten niet vergeten dat Gagaoezië en het niet-erkende Transnistrië verre van Roemeense culturele invloed hebben. Afgaande op de gemoedstoestand van de Moldaviërs in Roemenië is het leven daar moeilijk voor niet-Roemenen: het is niet moeilijk je voor te stellen wat er zal gebeuren met de Russische en gerussificeerde bevolking in het “mooie Roemenië van de toekomst”, schrijft Telegram/Rybar. Lees ook: Rusland, een aanval op Roemenië en Moldavië: de Moldavische taal is ouder dan de Roemeense taal Rusland heeft 1.500 troepen in Transnistrië, een smalle strook land tussen Moldavië en Oekraïne die zich in 1992 na een kortstondig conflict heeft afgescheiden. Tegelijkertijd kijken de Russen met bezorgdheid naar alle militaire manoeuvres die in Roemenië plaatsvinden.
Soldaten van het Nederlandse leger arriveerden op 14 mei op vliegbasis Campia Turzii 71 met een militair vrachtvliegtuig van de Spaanse luchtmacht om deel te nemen aan de militaire oefening Swift Response 24. Ruim 5.000 soldaten en 320 uitrustingsstukken uit zeven geallieerde en partnerstaten zullen tot 24 mei deelnemen aan de multinationale oefening SWIFT RESPONSE 24/DEFENDER 24, die door de VS in Roemenië wordt gehouden. Leger Europa en Afrika (USAREUR-AF). Lees ook: Amerikaanse militairen beginnen een oefening met die uit de Republiek Moldavië. Wat is hun doel? Swift Response maakt deel uit van Steadfast Defender 24, de grootste militaire oefening van de NAVO sinds de Koude Oorlog. Het is een dynamische oefening onder leiding van het Amerikaanse leger in Europa en Afrika, die plaatsvindt in heel Europa, van de Baltische staten tot de Balkan. Het concentreert zich op het vermogen van de geallieerde luchtmachten om snel en effectief te reageren op crises, en het Kremlin ziet in de landingsoefeningen een mogelijke militaire operatie om Moldavië over te nemen, samen met Transnistrië en Gagaoezië, die Poetin om hulp hebben gevraagd.
De Russen zijn begonnen met het leveren van onderdelen voor de kerncentrale van Paks 2 in Hongarije. Ze zullen over de Donau worden vervoerd
De kerncentrale in Paks, Hongarije, is gemaakt met Russische technologie. Het Russische bedrijf Rosatom is begonnen met het leveren aan Hongarije van het eerste grote element voor de toekomstige kerncentrale van Paks 2 – een smeltval, aldus de minister van Buitenlandse Zaken en Betrekkingen van Hongarije, Peter Szijjártó, meldt Neftegaz. De minister merkte op dat dit element, dat onder het kernreactorschip is geïnstalleerd voor de veiligheid van het station in geval van een ongeval, maar liefst 16 Airbus-passagiersvliegtuigen weegt. Het apparaat, ook wel melt trap genoemd, wordt in delen getransporteerd voor verdere montage op de installatielocatie. Volgens Szijjarto bevinden de elementen van deze constructie zich al op binnenschepen en zijn ze begonnen aan hun reis naar Paks langs de rivier de Don, om daar op schepen aan de Zwarte Zee te worden geladen. Ze zullen met de binnenschepen de Donau opvaren. “Het apparaat zal naar verwachting vóór het einde van de zomer aan Hongarije worden geleverd, onder voorbehoud van gunstige waterstanden in de Donau”, aldus de Hongaarse functionaris. Zonder de exacte route van de Zwarte Zee naar de Donau te specificeren, wordt ervan uitgegaan dat het in een Bulgaarse haven zal worden gelost en langs de Bulgaarse oever van de Donau zal lopen. Een andere optie zou zijn dat het schip met de fabrieksonderdelen in Constanța wordt gelost en naar ons toe gaat, maar dat is minder geloofwaardig gezien de gespannen betrekkingen tussen Roemenië, als onderdeel van de NAVO, en Rusland. Bulgarije heeft, hoewel ook lid van de NAVO, betere betrekkingen met de Russen. In Paks blijft de modernisering van de havenfaciliteiten dit onderdeel van het toekomstige station huisvesten. De Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken vermeldde ook dat er toestemming is ontvangen voor graafwerkzaamheden op de locatie onder de eerste elektriciteitscentrale op een diepte van 23 meter, en dat het doel nog steeds is om de eerste laag beton tegen eind 2024 te storten. Momenteel is 50% van de elektriciteit uit Hongarije geproduceerd en 1/3 van de verbruikte energie is afkomstig van de kerncentrale van Paks. Hongarije is, in samenwerking met de Russen, bezig met de bouw van twee nieuwe kerncentrales die de capaciteit van de centrale zullen verdubbelen, van 2.000 MW naar 4.400 MW. De Russen geven ook een deel van het geld, in de vorm van een lening, en zorgen voor de levering van de componenten en de bijbehorende engineering. Het hele project kost 12,5 miljard euro en zal naar verwachting in de eerste jaren van het 4e decennium worden voltooid. De officieel veronderstelde deadline is 2032. Roemenië heeft ook de bouw van twee nieuwe reactoren bij de kerncentrale van Cernavodă in het project opgenomen. Kosten van 8-9 miljard euro en opleveringsdatum 2032.
Langzaam dringt het besef in Westerse EU en NAVO-lidstaten door dat zij hun focus moeten verleggen naar Oost-Europese lidstaten
Al jaren vertoont de zogenoemde wens van eenheid van een Europees gezamenlijk optreden eroderende verschijnselen. Daarbij komt nog de ongewenste opkomst van extreemrechtse partijen die in veel landen politieke instabiliteit tot gevolg hebben ook al proberen ze zich te verschuilen achter duidingen zoals radicaal wat de media klakkeloos overnemen.
Door de oorlog in Oekraïne groeit het besef in Brussel dat de Balkanregio afgelopen jaren weinig aandacht heeft gekregen. Er is daarom een groeiplan van €6 mrd opgesteld. Is dit genoeg om de verbitterde landen binnen de Europese invloedssfeer te houden?
Landen zoals Oekraïne en Moldavië worden nu het(kandidaat) EU-lidmaatschap aangeboden, maar dat is meer een inhoudsloze symboolpolitiek. Turkije is al sinds 1999 kandidaat-lidstaat! Overigens behoren de twee landen – evenals Roemenië – niet tot de Balkanregio. Als je oor te luisteren legt in Brussel dan hoor je onder andere dat – na de deuren jarenlang gesloten te hebben gehouden – men weer volop spreekt over uitbreiding en versterking van de Europese Unie.
Onlangs kregen Oekraïne en Moldavië groen licht om toetredingsgesprekken te beginnen. Ook heeft Brussel een nieuw geldbedrag beschikbaar gesteld om het toetredingsproces van Noord-Macedonië, Bosnië-Herzegovina, Montenegro, Servië, Kosovo en Albanië te bespoedigen. Op Kosovo na zijn deze landen al kandidaat-lidstaat, soms al bijna twintig jaar
De landen verloren door het moeizame toetredingsproces de hoop op snel EU-lidmaatschap. Bestuurlijke hervormingen kwamen stil te liggen, de economieën stagneerden en veel ambitieuze jongeren trokken weg. Autocratische regimes zoals Rusland, China, Turkije en de Golfstaten probeerden ondertussen hun stempel op de regio te drukken, terwijl de EU die beschouwt als zijn achtertuin. Met een groeiplan van €6 mrd, te verdelen onder zes landen, probeert Brussel de band te verbeteren en de Europese droom in de Balkan nieuw leven in te blazen.
Door de oorlog in Oekraïne en de groeiende Chinese invloed realiseert de EU zich dat ze de Balkanregio de afgelopen jaren heeft verwaarloosd, zegt Berta López Domènech, analist van onderzoeksinstituut European Policy Centre. ‘Hervormingen bleven uit, waardoor de regio democratisch sterk is achteruitgegaan’, stelt ze. ‘Brussel beseft dat het enige pad voorwaarts is om de Balkanlanden een realistisch vooruitzicht op toetreding te geven. Een groeiplan van €6 mrd moet de band tussen Brussel en de westelijke Balkan verbeteren.
Als men naar de gehele regio Zuid-Oost Europa kijkt dan kan men vaststellen dat Roemenie het enige land is met een politiek stabiel klimaat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat men President Klaus Johannes onder druk zette om zich kandidaat te stellen voor de post van secretaris-generaal van de NAVO en hij zal geen traan om laten dat het niet is gelukt. Immers op zijn initiatief is een verbond van NATO-lidstaten opgericht die direct of indirect grensden aan de Russische Federatie, Deze samenwerking word B 9(Bucharest 9) genoemd. In die periode werd bij de Westerse NAVO-lidstaten nauwelijks een initiatief genomen. Thans beseft men pas echt dat deze landen in de frontlinie staan!
De VS heeft al eerder de stabiliserende rol van Roemenië ontdekt en is nu bezig hun Europese troepen van het Duitse Ramstein te verplaatsen naar Roemenië.
Echter de Europese Unie valt te verwijten dat zij de reeds toegetreden EU-lidstaten nog steeds niet als gelijkwaardig zien en wederom was het Klaus Johannis die mede het initiatief nam om deze situatie te verbeteren door het Driezeeënforum op te richten van twaalf EU-lidstaten langs of nabij de Oostzee, de Zwarte Zee en de Adriatische Zee, met als doel de onderlinge dialoog te bevorderen omtrent diverse gemeenschappelijke kwesties die de betrokken landen aanbelangen.
Het is niet vreemd dat sommige landen om zich heen gingen kijken voor steun van elders, zegt universitair hoofddocent Oost-Europese studies Carlos Reijnen van de Universiteit van Amsterdam. Met name Servië flirt openlijk met China en Rusland. Zo accepteerde Belgrado leningen uit China en onderhoudt president Aleksandar Vučić een goede relatie met de Russische president Vladimir Poetin. Dat is zorgelijk, aldus Reijnen, aangezien Servië als grootste land het belangrijkst is om binnenboord te houden. ‘Servië heeft bovendien veel invloed in omringende landen, met name in Bosnië.’
Het zou al een verbetering met zich meebrengen als men in Brussel (dus EU en NATO) de baantjesjagerij minder de aandacht geeft wat de geloofwaardigheid c.q. prioriteitstelling niet ten goede komt en dat geldt ook voor de West-Europese lidstaten.
Radicaal/Extreem-rechts schudt Europees Parlement op, maar politiek midden blijft overeind
De Europese Volkspartij (EVP), waar ook de Nederlandse partij CDA en straks waarschijnlijk BBB en NSC toe behoren, is al jaren het grootste blok in het Europees Parlement. De fractie werkt in Brussel traditiegetrouw samen met de sociaaldemocraten (S&D), de op een na grootste Europese familie.
De liberalen zelf zullen ook blij zijn met de uitgestoken hand. De fractie kreeg de grootste klap te verduren en verlies zo’n twintig zetels. De Groenen zullen maandag eveneens met een kater wakker zijn geworden. Zij hebben flink verloren, en ook zij kunnen zich optrekken aan de woorden van Weber. De Groenen trekken in het Parlement veel samen op met de sociaaldemocraten.
Eén ding was al wel duidelijk: samenwerking met de radicaal-rechtse familie I&D zit er niet in. Daar stonden alleen de nationaalconservatieven voor open.
I&D is een verzameling van radicaal-rechtse en populistische partijen. De PVV van Geert Wilders is erbij aangesloten. En bijvoorbeeld ook het Franse Rassemblement National van Marine Le Pen. Die partij zorgde zondagavond voor de grootste opschudding in Europa. Een op de drie Fransen stemde erop. Dat levert I&D veel zetels op.
De ruk naar rechts is op het eerste gezicht nog niet goed terug te zien aan de nieuwe samenstelling van het Parlement. Maar dat kan veranderen: er zijn nog veel rechtse Europarlementariërs op zoek naar een politieke familie. Ze zouden zich nog kunnen aansluiten bij óf I&D, óf de nationaalconservatieven.
Het kan zelfs zomaar zo zijn dat er nog een nieuwe, rechtse familie bij komt.
NB Op het moment van samenstelling van deze nieuwsbrief heeft de 2e ronde van de Franse verkiezingen nog niet plaatsgevonden en dat kan nog bescheiden verschuiving veroorzaken.
Bijzondere berichten
Goed boeren in Roemenië
Het is een vrij onbekend gegeven, maar Nederlands ondernemerschap in Roemenië is booming. Steeds meer ondernemers runnen hier succesvolle bedrijven en werken er met veel plezier. Nederland is dan ook al 15 jaar op rij de belangrijkste investeerder in Roemenië. Dat is voor een klein landje als Nederland best bijzonder. Om de wederzijdse handelsbetrekkingen verder te stimuleren en te versterken, is het Dutch Romanian Network (DNR) opgericht. In het DRN wisselen Nederlandse en Belgische ondernemers vanuit verschillende sectoren ervaringen, nieuws en tips uit over zakendoen in Roemenië.
Een andere belangrijke activiteit van het DRN is het bijeenbrengen van ondernemers in expertmeetings. Op 25 april organiseerde DRN een dergelijke meeting in Venlo, over de agrarische sector. Zo’n 100 ondernemers, waaronder akkerbouwers, melkveehouders en fruittelers, kwamen hierop af en lieten zich informeren en inspireren door enkele succesvolle agrariërs in Roemenië. Een indrukwekkend voorbeeld hiervan is het verhaal van Jan de Boer – hoe toepasselijk is zijn naam. Zijn bedrijf bestaat al 20 jaar en is inmiddels beursgenoteerd. Jan runt naast verschillende grote melkveebedrijven ook een hotel en een opleidingscentrum in Roemenië.
Eén van de belangrijkste kartrekkers van het DRN is honorair consul Ben Jager. Hij beschikt over een groot netwerk binnen verschillende overheden en het bedrijfsleven. Onder zijn leiding wordt ook het nodige lobbywerk verricht, met als mooi voorbeeld van een succes de recente (gedeeltelijke) toetreden van Roemenië tot het Schengengebied.
In Nederland lopen boeren, zoals bekend, tegen veel beperkingen aan. Regelmatig kiezen agrarische ondernemers ervoor om zich in het buitenland te vestigen, bijvoorbeeld in Canada of Denemarken. Roemenië is echter nog relatief onbekend en dat is jammer, aangezien het land volop mogelijkheden biedt voor boeren. Zo is er maar liefst 10 miljoen hectare landbouwgrond beschikbaar. Bovendien zijn er mogelijkheden voor grote internationale afnemers; Friesland Campina heeft bijvoorbeeld meerdere vestigingen in Roemenië. Niet voor niets is de agrarische sector vanuit Nederland en België het best vertegenwoordigd in Roemenië, op enige afstand gevolgd door de sectoren ICT en Automotive.
Maar goed, terug naar die expertmeeting, waar een stuk of twintig ondernemers en expats rondliepen die succesvol zakendoen in Roemenië. Persoonlijk vond ik het buitengewoon inspirerend om kennis te maken met deze mede-ondernemers. Ik kan het niet helpen, mijn brein begint op zo’n moment onmiddellijk te zoeken naar overeenstemmingen tussen die zeer verschillende type entrepreneurs. Welk gemeenschappelijk ‘etiket’ is van toepassing op hen? Wat is de verbindende factor? Wat heeft hen doen bewegen een leven op te bouwen in Roemenië? Welke overeenkomsten zijn er als het gaat over persoonlijke ervaringen die je meemaakt als ondernemer in Roemenië?
Deze vragen leverden interessante inzichten op. Zo blijkt dat ondernemen op afstand niet werkt. Alle aanwezige ondernemers bleken zelf woon- en werkzaam in Roemenië en dagelijks operationeel betrokken in hun bedrijf.
Daarnaast hadden al deze mensen zich de Roemeense taal eigengemaakt. Dit zijn twee belangrijke succesfactoren, die in elk geval ook (grotendeels) op mijzelf van toepassing zijn. Wat mij verder nog opviel is de verbazingwekkende verbetering van de Roemeense wet-en-regelgeving en de vermindering van de bureaucratie. Toen ik in 1996 mijn eerste babystapjes zette in het opbouwen van een bedrijf in Roemenië, voelde ik me een echte pionier. Anno nu is het opzetten van een business een fluitje van een cent, met een Roemeense versie van de Kamer van Koophandel (de CCIR) en de regelgeving met Europese harmonisatie en lokale overheden die buitenlandse investeerders met open armen ontvangen. En last but not least: de buitengewoon hoge arbeidsethos en betrokkenheid van Roemeense medewerkers is iets wat ik letterlijk van iedereen die ik op de expertmeeting sprak bevestigd kreeg. Misschien is dat ook wel meteen de grootste verbindende factor.
Benieuwd naar de volgende expertmeeting? Houd de website van DNR in de gaten of schrijf je in voor de nieuwsbrief op www.dutchromaniannetwork.nl
Kennismaking met nieuwe honorair Consul in Roemenië
Bij toeval ontdekten wij dat er nieuwe ster aan het Roemeense firmament is verschenen en haar naam is Amalia Georgescu. Woonachtig in Iași een mooie stad die de hoofdstad was van het voormalige vorstendom Moldavië.
Volgens onze gegevens is zij verbonden aan bedrijf Biocomp dat zich beweegt op het gebied van UC-C lichttechnologie en verbonden aan OFA UGIR Iasi, een organisatie van vrouwelijke ondernemers en ook de nodige ervaring en kennis heeft van marketing. Wat ons een uitdaging lijkt als je tot honorair consul wordt benoemd die immers ook een taak heeft in het bevorderen van de bilaterale handelsrelaties tussen Roemenië en Nederland. Kortom, als Nederlandse collega’s wensen wij haar succes toe. Het is ons bekend dat zij inmiddels al activiteiten op onderhavig terrein heeft ontplooid.
Haar contactgegevens zijn: Bd.Chimiei 12, Iasi. Tel.+40 758 794 795 en email: iasi.dutchconsulate@gmail.com
Onderstaand geven wij nog een volledig beeld van alle honorair consuls die ons land in Roemenië vertegenwoordigen.
Opening van Casa Romaneasca in Sint-Oedenrode
Sint-Oedenrode – Francisco Ojeda Garcia, een ervaren chef met een indrukwekkende achtergrond in internationale hotels in Zwitserland, Duitsland en recentelijk in het Ramada Hotel in Roemenië, opent een nieuw restaurant in Sint-Oedenrode: Casa Romaneasca, Kofferen 20. Ojeda, die in Roemenië bekend werd als expert in de Roemeense keuken, is naar Nederland gekomen voor advieswerk en was aangenaam verrast door de culinaire diversiteit in het land.
Ojeda merkte echter op dat de Roemeense keuken in Nederland nauwelijks vertegenwoordigd is. Geïnspireerd door de rijke culinaire geschiedenis en de unieke combinatie van Roemeense en Romeinse invloeden, heeft hij besloten om deze smaakvolle keuken naar Sint-Oedenrode te brengen. Met de steun van Klaassen horecamakelaardij heeft hij een perfecte locatie gevonden voor zijn nieuwe avontuur.
Casa Romaneasca belooft een unieke culinaire ervaring, waarin de authentieke smaken van Roemenië gecombineerd worden met moderne, mediterrane invloeden.
Openingstijden: maandag – donderdag 16.00-22.00u, dinsdag gesloten, vrijdag-zondag 16.00-23.00u
email: contact@casaromaneasca.nl tel: 06-25349109
Hoe een Nederlandse stad een technologische grootmacht werd.
Aan de universiteit van de stad zijn de Roemenen het talrijkst.Met een industrie op het terrein in de jaren negentig is een kleine Nederlandse stad nu een technologische grootmacht. Eindhoven produceert halfgeleiderchips die in alles worden gebruikt, van huishoudelijke apparaten tot raketten.
Maar het is ook de plaats waar de meeste octrooien voor uitvindingen ter wereld worden ingediend. Hoe was het mogelijk, ontdek het in een nieuwe aflevering van de Știrilor PRO TV-campagne “Eu yes la vot.”
In Eindhoven zijn universiteiten, bedrijven en de overheid een strategisch partnerschap aangegaan dat innovatie ondersteunt.
Universiteiten leveren kennis, bedrijven brengen middelen, en de overheid zorgt voor gunstig beleid, maar ook voor de infrastructuur voor een kwaliteitsvol leven. Zo trokken ze ingenieurs van over de hele wereld en studenten uit 100 landen aan. De Roemenen staan op de eerste plaats.
Eindhoven is een van de nederzettingen met de intelligentste mensen ter wereld. Het is de thuisbasis van het grootste technologiebedrijf van Europa, dat halfgeleiderchips maakt die in alles worden gebruikt, van smartphones tot raketten. Alina, medewerkster van het Stadhuis van Eindhoven, legt uit.
Alina Totti, medewerker gemeentehuis Eindhoven: “Het is een gebied waar veel jonge mensen komen, veel ingenieurs, we zitten in een gebied dat zich richt op hightech. Het is het epicentrum van de halfgeleiderindustrie. Dat wil zeggen chips en de machines die de chips produceren en dan trekken we veel mensen van buiten Nederland aan die komen werken.”
Begin jaren negentig raakte Eindhoven in verval nadat verschillende fabrieken moesten sluiten vanwege goedkope concurrentie uit Azië.
De stad heeft zichzelf opnieuw uitgevonden door een strategisch partnerschap tussen de lokale overheid, universiteiten en bedrijven. Samen nemen zij ontwikkelingsbeslissingen. Zo ontstond Brainport, een innovatiecampus waar 20.000 onderzoekers, studenten en startups samenwerken aan de toekomst.
De eerste off-road zonneauto ter wereld is ontworpen door studenten van de Technische Universiteit Eindhoven.
Op de weg heeft de auto, waarin je ook kunt wonen, op een zonnige dag een autonomie van ruim 700 kilometer.
Aan de Universiteit van Eindhoven studeren studenten uit ruim 100 landen. De Roemenen staan op de eerste plaats. Delia is de vertegenwoordiger van de Universiteit in Brussel, omdat zij hier inspraak willen hebben in het Europese beleid ten aanzien van halfgeleiders.
Delia Mitcan, universiteitsvertegenwoordiger van de TU/E in Brussel: “Nu staan we voor de Innovation Space. Studenten van de 9 faculteiten komen samen om een probleem op te lossen, dat hen bijvoorbeeld door een bedrijf is aangereikt, of door Kijk eens, kun jij tot een conclusie of oplossing komen voor ons probleem? Universiteitshoogleraren werken in bedrijven en mensen die in bedrijven werken zijn bijvoorbeeld één dag in de week aanwezig om de studenten les te geven.”
De bedrijven en professoren in deze Sillicon Valley van Europa dienen jaarlijks bijna 500 patenten voor uitvindingen in voor elke 100.000 inwoners.
Het is een van de hoogste tarieven ter wereld. De snelle ontwikkeling van de stad ging echter gepaard met een huizencrisis. Het vinden van een huurappartement kan tot zes maanden duren.
Drie jaar geleden was er niets in dit gebied behalve dat monumentale gebouw voor de stad. Honderden huizen werden met verbazingwekkende snelheid gebouwd en voor het eerst rees de stad verticaal.
De loco-burgemeester ziet er persoonlijk op toe dat de stad niet verandert in een vastgoedchaos. Ondanks de acute behoefte aan woningen kan het verkrijgen van een bouwvergunning wel vijf jaar duren. Maes Van Lanschot, loco-burgemeester van Eindhoven: “In de hele regio moeten zo’n 100.000 woningen bijgebouwd worden. En we zoeken plekken waar verbinding is, want ook het mobiliteitsprobleem willen we oplossen. Dichter bij het openbaar vervoer zit, is het makkelijker om het aantal woningen uit te breiden ”.
Een heel verlaten industriegebied is omgetoverd tot woongebouwen en hoofdkantoren voor startups. Met een hoogte van 133 meter krijgt Eindhoven het hoogste houten gebouw ter wereld.
Om de grote bedrijven in Eindhoven te laten blijven, kondigde de Nederlandse regering een investering van 2,5 miljard euro aan in de ontwikkeling van de regio, gericht op infrastructuur.
Maar elke beslissing van de overheid wordt samen met de bewoners genomen, want als zij zich thuis voelen, willen ze nergens anders heen.
De Nederlandse regering zei ook 54 miljoen euro te willen investeren in de productie van drones voor de strijdkrachten en 25 miljoen euro in een fonds om start-ups in de defensie-industrie te helpen zich te ontwikkelen.
Hoe een Roemeense buitenstaander Eindhoven beleeft en op een populaire Roemeense TV zender is uitgezonden
Bezuiniging op ambassades is uit den boze
Onderstaand een bijdrage van Simone Filippini die wij als Dutch Romanian Network graag willen ondersteunen.
Wil het kabinet dat ‘prachtige Nederland’ behouden en verder versterken, dan is het domste wat het kan doen, bezuinigen op ambassades, op relaties, op internationale samenwerking. Dat is eerder gebeurd en niet gelukt, omdat we nu eenmaal een open handelsland zijn en volledig afhankelijk van wat er in de rest van de wereld gebeurt. Onze voelsprieten moeten overal uitstaan. Onze contacten overal bloeien.
Gaat het elders slecht, dan voelen wij dat ook. In de wereld van vandaag zit er voor een land als Nederland niks anders op: we moeten juist nu vol investeren in internationale samenwerking en helpen nieuwe slimme en effectieve oplossingen te verzinnen voor Europese en wereldproblemen.
Alleen als wij als land proportioneel bijdragen op alle gebieden, dus ook financieel kunnen we invloed en goodwill ontwikkelen die nodig zijn om anderen ons iets te laten gunnen dat voor ons land extra belangrijk is.
Simone heeft 25 jaar gewerkt als diplomaat voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Onder anderen was ze verantwoordelijk voor communicatie over Europese samenwerking en Hoofd van de afdeling vrouwenrechten. Ook was ze Ambassadeur voor Nederland in Noord-Macedonië en Consul-Generaal in Miami. In 2013 vertrok Simone bij de overheid om Directeur te worden van de hulporganisatie Cordaid. Daarna werkte ze een jaar als interim-Directeur bij het Nederlands Instituut voor Meerpartijen Democratie. Vervolgens heeft ze haar passie gevolgd en haar eigen organisatie Leadership4SDGs (L4SDGs) opgezet, gericht op het versterken van de kwaliteit van leiderschap in regeringen met het oog op het behalen van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen – de SDG’s – van de Verenigde Naties (VN). |
Disclaimer
De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.