Damen Shipyards Group gaat haar werf in Gorinchem verder uitbreiden. Met het oog op versterking van de nationale maritieme maakindustrie wordt geïnvesteerd in extra reparatiefaciliteiten en een schepenlift. Eind dit jaar worden de voorbereidingen hiervoor gestart.
“We zien dat er in de toekomst meer werk voor Nederlandse klanten in Nederland gedaan gaat worden”, licht Jos van Woerkum, managing director van Damen Shipyards Hardinxveld toe. “Op onze werf in Hardinxveld-Giessendam is geen ruimte voor verdere groei, dus daarom doen we dat in Gorinchem.”Naast de werf is op hetzelfde terrein aan de Avelingen-West in Gorinchem het wereldwijde hoofdkantoor van Damen Shipyards Group gevestigd.
Naar verwachting volgt eind 2023 de oplevering van de nieuwe faciliteiten, waaronder een 150-tons schepenlift. “Dat betekent voor ons een flinke verruiming van de mogelijkheden ten opzichte van onze werf in Hardinxveld, waar we een 40-tons lift in gebruik hebben”, aldus Van Woerkum. “Daardoor kunnen we ook meegroeien met de vraag van lokale bedrijven uit de regio, die al vanaf het eerste uur klant zijn in onze bakermat Hardinxveld.”
Eind 2023 gaan alle, ongeveer zeventig, medewerkers uit Hardinxveld-Giessendam over naar de werf in Gorinchem, die dan optimaal geschikt is voor design, onderhoud, reparatie, conversie en nieuwbouw van schepen tot 90 meter. De werf in Hardinxveld-Giessendam wordt in de tussentijd afgestoten. Overigens blijft Damen Shipyards Group in Hardinxveld-Giessendam aanwezig met de vestiging van Damen Marine Components, waar zo’n 90 medewerkers werkzaam zijn.
Made in Holland
Naast de werf in Gorinchem is Damen Shipyards Group in Nederland actief met nieuwbouwwerven in Vlissingen (marineschepen en superjachten), Den Helder, Werkendam (binnenvaart) en Nijkerk (bagger equipment). Met reparatiewerven in Vlissingen, Amsterdam, Rotterdam, Schiedam, Harlingen, Den Helder en op Texel. De werf in Stellendam richt zich op reparatie, refit en visserij. Tenslotte worden er onderdelen voor de maritieme sector gefabriceerd in Amsterdam, Hardinxveld-Giessendam, Schiedam, Vlissingen en Zwolle. Gelet op de grote toeleveranciers en het belang dat wordt gehecht aan het behoud van de maakindustrie moeten we zuinig zijn op onze scheepsbouwsector.
Over Damen Shipyards Group
Familiebedrijf Damen Shipyards Group bestaat al ruim negentig jaar en biedt wereldwijd maritieme oplossingen via het ontwerpen, bouwen en repareren van schepen en het leveren van aanverwante diensten en componenten. Damen is een system integrator bij uitstek en onderscheidt zich door de seriebouw van hoogwaardige, innovatieve schepen; ondersteund door een wereldwijd verkoop- en servicenetwerk. We exploiteren 35 scheepswerven in dertien landen waarbij de grote werven in de Roemeense havensteden Galati en Mangalia een opvallende plaats innemen.
Made in Romania
Gelet op de gespannen situatie in en om de Zwarte Zee en de problematiek van de vluchtelingenstroom heeft de Roemeense regering daar al eerder op geanticipeerd door reeds ruim 10 jaar geleden Damen Schipyard het patrouilleschip “Stefan cel Mare” te laten bouwen. Gelet op de toegenomen geopolitieke spanningen worden begin december nogmaals twee patrouilleschepen door Damen opgeleverd. Deze schepen zullen de Roemeense grenspolitie ondersteunen. Ofwel de buitengrenzen van Europa nog beter bewaken al dan niet in samenwerking met Frontex.
Deze schepen maken deel uit van een groter project ter aanvulling van de marinevloot van de Roemeense grenspolitie, waarbinnen naast de twee maritieme patrouillevaartuigen (CPV – Coastal Patrol Vessel) ook vijf interventieboten (CPB – Coastal Patrol Boats) zal worden gekocht. “De aanschaf van maritieme patrouillevaartuigen en interventieboten geeft de Roemeense grenspolitie een vergroting van de operationele interventiecapaciteiten, die bestemd zijn voor de bewaking van de buitenlandse zee grens van de Europese Unie en voor de naleving van de jurisdictie van de Roemeense staat in de bevoegdheidsgebied, patrouillemissies, het veiligstellen van wateren in de exclusieve economische zone, maritieme veiligheid, zoek- en reddingsoperaties en het vervoeren van overlevenden”, laat de geciteerde bron zien. De overname zal leiden tot een verbetering van de operationele samenwerking binnen de gezamenlijke Frontex-acties waaraan de Roemeense grenspolitie deelneemt, zonder dat tegelijkertijd de operationele structuren aan de Roemeense grenzen voor lange tijd van dergelijke technische middelen worden beroofd. De vertegenwoordigers van de marktdeelnemer besloten dat bij de bouw van de twee schepen ook de capaciteiten van de productie-eenheden uit Roemenië – DAMEN Galati en Mangalia Shipyards – betrokken moesten worden.