Voor hun tweede werf in Mangalia heeft Damen Shipyards Group van de Noorse cruise-lijnexploitant Sea Dream Yacht Club de order ontvangen voor de bouw van een cruiseschip, waarmee een nieuw marktsegment wordt betreden. Het vormde in 2018 de aanleiding om een aandeel van 49% in de werf van de voormalige eigenaren het Zuid-Koreaanse Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering te nemen; de overige 51% blijft in handen van de Roemeense staat.
Damen Mangalia is de grootste scheepswerf in de Nederlandse groepsportefeuille, die wereldwijd 36 scheepsbouwlocaties omvat.
Het schip, genaamd Mega Yacht met een lengte van ruim 155 meter, zal klaar zijn voor reizen over de hele wereld, inclusief in polaire en tropische gebieden. Het schip zal worden gebouwd en volledig worden uitgerust op de Mangalia-locatie in samenwerking met de beste cruiseschip toeleveranciers. De bouw start in oktober, gepland voor september 2021.
Op de Damenwerf in Galati is recent het casco van het tweede schip genaamd Bibby WaveMaster Horizon te water gelaten. Het zijn speciaal ontworpen schepen die ter ondersteuning van de windmolenparken op zee dienen, zoals onderhoudswerkzaamheden en bevoorrading. De Britse opdrachtgever is Bibby Marine Services die op hun beurt hun diensten verlenen aan het Duitse Siemens Gamesa. De schepen zullen worden ingezet op het Duitse deel van de Noordzee voor de windmolenparken Hohe See en Albatros. Het Horizon-schip heeft een lengte van 90 meter, 60 hutten, een transportcapaciteit van 90 personen en een opslagplaats voor containers.
Voor de gunning van de bouw van vier corvettes en renovatie van twee fregatten inclusief bewapening in opdracht van de Roemeense staat in casu het Roemeense Ministerie van Defensie is Damen Shipyards ook nog steeds in de race. En naar onze inschatting zal daarover omstreeks juni helderheid over worden gegeven.