Al geruime tijd is er sprake van een groeiende kritiek bij de Nederlandse internationale logistieke bedrijven, zoals ook in andere EU lidstaten, tegen de invoering van het zogenoemde Mobiliteitspakket. Omdat de DRN een substantieel leden uit de logistieke sector kent, heeft men besloten de krachten te bundelen en daartoe de EU Commissaris van Transport Adina Valean uit te nodigen die bekend is bij de DRN wegens haar Roemeense nationaliteit.
Onlangs sloot ook Dachser zich aan bij de kritische geluiden, waarbij wij Aart van der Meer(Managing Director Dachser Benelux citeren:
Van der Meer verwacht dat de prijsdynamiek in het wegvervoer de komende jaren verder onder druk zal komen te staan door de invoering van het Mobiliteitspakket van de EU, waarin onder meer nieuwe regels voor rij- en rusttijden zijn opgenomen. ‘Dat zullen we terug gaan zien in de prijzen van de transporten zelf’, zegt Van der Meer. Dachser heeft geen eigen chauffeurs en vervoerscapaciteiten, maar gebruikt de markt om zijn trailers door Europa te verplaatsen. Op elke locatie zijn zestig tot honderd chauffeurs actief. Het gaat om een vaste groep ingehuurde vervoerders, veelal eigen rijders of kleinere transportbedrijven tot ongeveer tien voertuigen. Het eigen wagenpark van Dachser bestaat uit rond de twaalfduizend trailers en wissellaadbakken. In Nederland en België zijn dat er rond de achthonderd. ‘Transporteurs moeten het langeafstandsvervoer opnieuw onder de loep nemen. Voor ons betekent dat misschien dat we op een traject drie keer in plaats van twee keer moeten koppelen. Of vaker met twee chauffeurs rijden in plaats van met één. Maar uiteindelijk geldt dat voor alle bedrijven, en daardoor zal er een nieuwe prijsstelling komen. Ook consumenten zullen dat gaan merken.’
Het mobiliteitspakket zal bovendien het toch al nijpende chauffeurstekort verder versterken, verwacht Van der Meer. Volgens de Dachser-directeur mag er daarom wel wat meer aandacht komen voor ontwikkelingen zoals de LZV-trucks (Lange Zware Vrachtvoertuigen). In Nederland rijdt Dachser al tien jaar op bepaalde trajecten met de extra lange trucks, en sinds deze maand heeft het bedrijf een vergunning om met LZV’s naar bepaalde bestemmingen in Duitsland te rijden. ‘In plaats van anderhalve of zelfs twee trailers, heb je nog maar één vervoersbeweging. Dat is een flinke besparing.’
Het webinar zal omstreeks september aanstaande plaatsvinden,waarover nader bericht volgt.
Bronnen: Nieuwsblad Transport, Dachser,DRN Logistieke Sector.