Het Europees Parlement roept de Europese Commissie op om de financiële verliezen te compenseren die Roemenië en Bulgarije hebben geleden als gevolg van het feit dat zij niet werden geaccepteerd in Schengen
Ook heeft het Europees Parlement de Europese Commissie gevraagd een schatting te maken van de financiële verliezen, ongerealiseerde winsten en milieuschade die Roemenië en Bulgarije, en ook de Unie als geheel, vanaf 2011 hebben veroorzaakt, als gevolg van het feit dat Roemenië en Bulgarije niet leden van het Schengengebied zijn. De Commissie zou volgens het Parlement ook de mogelijke compensatiemechanismen voor deze verliezen moeten analyseren.
Roemenië en Bulgarije zouden recht hebben op compensatie voor de financiële verliezen die zij hebben geleden als gevolg van het “negatieve en ongerechtvaardigde” besluit dat is genomen over de toetreding van de twee landen tot het Schengengebied, rekening houdend met de financiële verliezen die sinds juni 2011 zijn geleden, aldus de Resolutie van het Europees Parlement van 12 juli 2023 over de toetreding tot het Schengengebied, vandaag gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU.
Resumerend “Het Parlement verzoekt de Commissie om vanaf 2011 een schatting te maken van de financiële verliezen, ongerealiseerde winsten en milieuschade van Roemenië en Bulgarije, maar ook van de Unie als geheel, als gevolg van het feit dat Roemenië en Bulgarije geen lid zijn van de Schengengebied; De Commissie moet de mogelijke compensatiemechanismen analyseren voor de financiële verliezen die Bulgarije en Roemenië hebben geleden als gevolg van het negatieve en ongerechtvaardigde besluit dat is genomen over de toetreding van de twee landen tot het Schengengebied, rekening houdend met de financiële verliezen die sinds juni 2011 zijn opgelopen
Welke verliezen levert de niet-acceptatie van Roemenië, Bulgarije en Schengen op?
Volgens de Resolutie hebben de twee staten bijkomende en onherstelbare schade geleden, zoals die veroorzaakt door de toename van de CO 2 -uitstoot die wordt gegenereerd door de miljoenen voertuigen die elk jaar enkele uren wachten bij grenscontroles. Tegelijkertijd staat dit in schril contrast met de klimaatneutraliteitsdoelstellingen van de Unie.
“Het hoge niveau van vervuiling veroorzaakt door de duizenden voertuigen die dagelijks in de rij staan en enkele uren of zelfs dagen wachten om de grenzen tussen Hongarije en Roemenië, Roemenië en Bulgarije en Bulgarije en Griekenland over te steken, vormt ook een bedreiging voor het milieu, evenals voor de gezondheid van chauffeurs, douanepersoneel en mensen die in grensovergangsgebieden wonen; overwegende dat op bewijs gebaseerde informatie heeft aangetoond dat er jaarlijks 46.000 ton CO2 wordt uitgestoten als gevolg van het besluit om de controles aan de binnengrenzen voor Roemenië en Bulgarije niet af te schaffen”, aldus de resolutie.
Uit de gegevens van het Parlement blijkt bovendien dat de wachtrijen die door wachtende vrachtwagens werden gecreëerd in 2022 meer dan 25 km bedroegen aan de westelijke grens van Roemenië, terwijl de wachttijd voor vrachtwagens die de grenzen tussen de lidstaten van het Schengengebied overstaken in 2021 tussen de 10 en 30 minuten bedroeg. Waarbij veel overtochten geen vertragingen melden.
De voormalige minister van Economische Zaken, Florin Spataru, schatte dat Roemenië jaarlijks 10 miljard euro verliest doordat het land niet werd geaccepteerd in Schengen.
Wat kan er nog meer gedaan worden
Het Parlement benadrukt ook de noodzaak om de huidige en potentiële toekomstige mogelijkheden te analyseren om in deze zaak naar het Hof van Justitie van de Europese Unie te verwijzen.
Het standpunt van de instelling komt in de context waarin het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) in oktober 2023 het beroep tot nietigverklaring dat door het Roemeense parlementslid Eugen Tomac tegen de EU-Raad was ingediend met betrekking tot het besluit, als “kennelijk niet-ontvankelijk” verwierp. Roemenië niet in Schengen toe te laten.
“Het Parlement betreurt en onderstreept met grote bezorgdheid het feit dat het negatieve besluit over de toetreding van Roemenië en Bulgarije tot het Schengengebied wordt geïnstrumentaliseerd door anti-EU-propaganda, waaronder Russische propaganda, ten koste van de doelstellingen van het buitenlands beleid van de EU; wijst erop dat dit besluit, ook al is het niet gebaseerd op juridisch verantwoorde en afdwingbare criteria, het vermogen van de EU ondermijnt om haar waarden en goed bestuur te bevorderen in landen buiten de EU, inclusief de toetredende landen. De toetreding van Roemenië en Bulgarije tot het Schengengebied is essentieel, omdat een uitgebreid Schengengebied zonder controles aan de binnengrenzen de EU sterker zal maken. Wij verzoeken alle lidstaten om hun verplichting tot loyale samenwerking met Roemenië en Bulgarije met betrekking tot de toetreding van deze twee lidstaten tot het Schengengebied na te komen, in overeenstemming met artikel 4, lid 3, van het VEU, en wij merken op dat geen enkele lidstaat dat zou doen het willekeurig schenden van de rechten van andere lidstaten, inclusief hun legitieme rechten om tot het Schengengebied toe te treden zodra aan de criteria is voldaan”, aldus de resolutie van het Europees Parlement.
Roemenië is op 31 maart 2024 het Schengengebied met lucht- en zeegrenzen binnengegaan, maar er is nog geen besluit genomen over de uitbreiding met landgrenzen. De achterliggende reden hiervan dat Oostenrijk om interne partijpolitieke reden de Europese Unie gijzelt omdat zij nog steeds het model van eenparigheid van stemmen volgen. Hiermee wordt onbedoeld de eenheid van de Europese Unie ondermijnd.
De regels inzake het stemmen in de Raad staan in artikel 16, leden 4 en 5, van het EU-Verdrag en artikel 238 van het EU-Werkingsverdrag. Het Verdrag van Lissabon voorziet in drie verschillende stemregels: de Raad stemt met gewone meerderheid van stemmen, gekwalificeerde meerderheid of eenparigheid van stemmen (unanimiteit).
Door het misbruik van eenparigheid van stemmen dient men de stemmingsprocedure om te zetten naar een gekwalificeerde meerderheid