Volgens hun persbericht heeft het eerste kwartaal van 2017 dat de positieve ontwikkeling van 2016 zich continueert en de vooruitzichten ook hoopvol zijn.
ING Bank Romania heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een bruto winst van 120 miljoen lei geboekt, wat 22 miljoen lei hoger is dan in dezelfde periode vorig jaar, aangezien de omzet aanzienlijk is gestegen (52 miljoen lei) en de kosten werden onder controle gehouden.
De leningportefeuille van ING bereikte 18,5 miljard lei eind maart 2017, een stijging van 28 procent over de afgelopen 12 maanden. Marktaandeel in krediet steeg tot 8 procent, van 6,3 procent in maart 2016.
Bovendien heeft ING de afgelopen twaalf maanden meer dan 125.000 nieuwe actieve klanten aangetrokken, een netto stijging van 14 procent tegen eind maart 2016. Het aantal klanten dat momenteel terugkerende inkomsten in een ING-account betaalt, is jaar na jaar gestegen met 21 pct., wat bijna 600.000 mensen bedraagt.
De totale omzet steeg met 19 procent en bedroeg 323 miljoen lei, door de uitbreiding van het bedrijf en het aantal actieve klanten. Operationele kosten bedroegen 176 miljoen lei, 15 procent hoger dan dezelfde periode in 2016, ook als gevolg van bedrijfsontwikkeling, maar ook investeringen in IT-infrastructuur, nieuwe personeelskosten en regelgevingskosten speelden daarbij een rol.
De leningen in lei stegen met 45 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016 en naderen 13 miljard lei.
De opbrengsten van klanten kwamen 23 miljard lei, 20 procent meer dan in maart 2016, dus ING bereikte een marktaandeel van 8 procent voor deposito’s, van 7,3 procent in maart 2016.
“Ons doel blijft de digitale bank van de toekomst bouwen.
Vandaag hebben 30% van onze actieve klanten met behulp van digitale bankdiensten voor deze wijze van bankieren gekozen en zij zijn verantwoordelijk voor 51 pct van de digitale banktransacties in Roemenië, “aldus Michal Szczurek, CEO van ING Bank Romania.