Sedert 2010 is er sprake van een versnelde groei van deze sector. De oppervlakte van de landbouwgrond die gebruikt wordt voor de biologische landbouw steeg met 60% van 182.000 tot ruim 300.000 hectare. Ook het aantal bedrijven in deze (deel) sector nam toe van 3155 naar 26.736 exploitanten. Mogelijkheden voor uitbreiding zijn er in overvloed, want de huidige verbouwing van biologische granen, groenten, fruit en wijnbouw is slechts 1% van de totale gebruikte landbouwgrond.
De knelpunten waar deze sector nog mee kampt is de ongestructureerde binnenlandse markt, waardoor vraag en aanbod niet makkelijk kunnen worden gekwantificeerd. De verhouding tussen producent en consument wordt thans door de retailbedrijven uitgevoerd. Hier ligt in ieder geval een kans voor de bemiddelaars c.q. tussenhandel.
De verhouding tussen import en export van de biologische producten zal moeten worden gecorrigeerd. Volgens het Ministerie van Landbouw en Plattelandsontwikkeling(MDRAP) wordt circa 80% van de Roemeense biologische producten in de vorm van grondstoffen geëxporteerd naar de landen Duitsland, Oostenrijk, Italië, Nederland, Zwitserland en Denemarken.Tergelijkertijd importeert Roemenië biologische groenten en fruit om de eigen markt te voorzien. Een volledig uit balans zijnde situatie die om maatregelen vraagt. Volgens Andreea Mihai van Carrefour staat de markt voor gecertificeerde groenten en fruit nog in de kinderschoenen en ontbreekt het aan kennis over deze specifieke markt. Voorts spelen ook de klimatologische omstandigheden een rol dat men op overheidsniveau financieel wil stimuleren door onder andere kassenbouw en irrigatie te bevorderen. Daarnaast zal het assortiment moeten worden uitgebreid en zal de certificering een grotere aandacht moeten krijgen. Weliswaar heeft de Roemeense regering een richtlijn uitgevaardigd dat minimaal 51% van de versproducten op de lokale c.q. nationale markt moet worden betrokken, maar dat is een wassen neus als de producenten niet aan de vraag kunnen voldoen door onder andere voornoemde knelpunten. Omdat de huidige regering nalaat om deze problemen aan te pakken, hebben de retailers zelf het heft in handen genomen en ontwikkelen samenwerkingsverbanden tussen producenten en heeft Lidl samen met de Universiteit van Landbouwwetenschappen en Diergeneeskunde in Boekarest een programma ontwikkeld dat business expertise genereert aan de producenten zodat zij kennis krijgen van de wijze waarop zij hun bedrijf beter op de marktomstandigheden kunnen afstemmen.
In ieder geval vormt deze deelmarkt een grote uitdaging voor de Nederlandse bedrijven die op dit terrein actief zijn. Een goede reden om de Romanian Business Day te bezoeken op 24 november a.s. in het Gelredome in Arnhem waar de DRN Taskforce Agriculture Romania prominent aanwezig zal zijn. Voorts kent vrijwel geen sector zoveel raakvlakken met andere sectoren zoals onder andere de sectoren, water, transport, IT en een zeer groot aantal toeleveranciers zoals landbouwmachines, irrigatie, kassenbouwers, specialisten voor landbouwfinanciering, zaden, research and development etcetera.