Nieuwsbrief december / januari 2023
Laat alles wat ademt in vrede bestaan…!
Zo klonk het afscheid van de zanger Rob de Nijs tijdens zijn emotioneel afscheidsconcert en daarmee doelde hij op de oorlog in Oekraïne. Wij vertrouwen erop dat men gaat ontdekken dat gelijk krijgen aantrekkelijker is dan gelijk hebben.
Wij als DRN wensen u allemaal vooral een gezond 2023 toe.
De politici wensen we vooral veel wijsheid toe en een vermindering van persoonlijke en partijbelangen. De media zouden wij willen wijzen op de uitspraak van de topeconoom Peter Hein van Mulligen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBR) dat we elkaar niet een crisis moeten aanpraten.
Wij zijn ervan overtuigd dat wij onze Roemeense vrienden binnenkort in Schengen mogen verwelkomen. Laten we meer naast elkaar gaan staan in plaats van tegenover elkaar!Dus wij durven samen met u de uitdaging aan om er in 2023 iets van te maken!
Energiesector
Roemenië is grondlegger van historische overeenkomst tussen Azerbeidzjan, Roemenië, Georgië en Hongarije
Onderhavige strategische overeenkomst is een Roemeens initiatief dat hiermee bekroond wordt en zal daarmee een positieve bijdrage leveren aan de energievoorziening in Europa, dus een grotere onafhankelijkheid ten opzichte van de Russische Federatie.
De overeenkomst tussen de regeringen van de Republiek Azerbeidzjan, Georgië, Roemenië en Hongarije met betrekking tot het strategisch partnerschap op het gebied van de ontwikkeling en het transport van groene energie is zaterdag ondertekend in het Cotroceni-paleis, in aanwezigheid van de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen en president Klaus Iohannis. De overeenkomst werd ondertekend door de president van de Republiek Azerbeidzjan, Ilham Aliyev, de premier van Georgië, Irakli Garibashvili, de premier van Roemenië, Nicolae Ciucă, en de premier van Hongarije, Viktor Orban.
De overeenkomst zal het financiële en technische kader bieden voor de realisatie van het project van de onderzeese kabel voor het transport van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen tussen Roemenië en Azerbeidzjan, via Georgië en de Zwarte Zee, en vervolgens voor het transport van deze energie naar Hongarije en de rest van Europa, via het Europese transportsysteem.
Het project van de onderzeese elektriciteitstransmissiekabel door de Zwarte Zee maakt deel uit van de overeenkomsten op het gebied van energie die zijn overeengekomen tussen de EU, vertegenwoordigd door de EC, en Azerbeidzjan, en is ook een vlaggenschipproject voor Georgië, als onderdeel van de EU Global Gateway strategie.
De overeenkomst tussen de regeringen van Azerbeidzjan, Georgië, Roemenië en Hongarije met betrekking tot het strategisch partnerschap op het gebied van energieontwikkeling en transport zal de twee oevers van de Zwarte Zee met elkaar verbinden en kan elektriciteit transporteren naar Moldavië, de Westelijke Balkan en Oekraïne, aldus zaterdag in Boekarest, de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen.
“Sinds het begin van de Russische oorlog hebben we besloten om fossiele brandstoffen van Russische oorsprong op te geven en onze opties te diversifiëren naar betrouwbare partners op het gebied van energie, zoals die aan deze tafel. En het werkt. De Europese Unie kon de gasreducties uit Rusland compenseren. Maar we hebben het niet alleen over het managen van een nieuwe geopolitieke situatie. Het gaat om het creëren van een toekomst voor ons in termen van schone, toegankelijke en veilige energiebronnen, en dit zijn de vormen van hernieuwbare energie”, aldus Ursula von der Leyen.Ze zei verder dat “dit project de twee oevers van de Zwarte Zee en verder naar de regio van de Kaspische Zee zal verbinden, zowel op het gebied van digitale communicatie als energie”.
“De elektriciteitskabel onder de Zwarte Zee biedt meerdere kansen. Dit project kan aanzienlijke voordelen opleveren voor Georgië, een land met een Europese bestemming. Het zou het land in een elektriciteit hub kunnen veranderen en het in de elektriciteitsmarkt van de EU kunnen integreren. De kabel onder de Zwarte Zee zou elektriciteit kunnen transporteren naar onze buren in Moldavië en de Westelijke Balkan en natuurlijk naar Oekraïne. Het zal helpen bij de wederopbouw van het Oekraïense energiesysteem en bij de wederopbouw van het land”, benadrukte Ursula von der Leyen. Ze concludeerde dat, in deze context, “we kunnen zeggen dat beide zijden van de Zwarte Zee nog nooit zo dichtbij zijn geweest”.
Ook verklaarde president Klaus Iohannis dat “gezien de huidige veiligheidscontext als gevolg van de militaire agressie tegen Oekraïne, we beter moeten samenwerken en meer solidariteit moeten tonen om de huidige obstakels aan te pakken.”
“Deze overeenkomst vormt een kader voor langdurige samenwerking tussen onze landen op een aantal zeer belangrijke gebieden, eerst energieproductie, transport en handel, vervolgens de ontwikkeling van nieuwe infrastructuur, waaronder een onderzeese kabel door de Zwarte Zee, vervolgens projecten op het gebied van groene waterstof en dan efficiëntie. Het gaat om een ambitieuze overeenkomst die laat zien dat we samen een serieuze bijdrage kunnen leveren aan het versterken van de Europese energiezekerheid en zullen bijdragen aan een duurzame toename van de samenwerking in de regio”, zei het staatshoofd in het Cotroceni Palace.Hij benadrukte het belang van groene energie.
“De huidige situatie raakt ons allemaal. Door het veiligheidsklimaat en de economische moeilijkheden is er behoefte aan meer onderlinge verbindingen, meer samenwerking op regionaal en mondiaal niveau. Onze energiesamenwerking (…) zal ons aanpassingsvermogen op energiegebied vergroten, maar ook het aantal en de kwaliteit van transportroutes. Het potentieel van groene energie in het Kaspische gebied, vooral in Azerbeidzjan, is groot. Het is noodzakelijk om in de toekomst te denken en het initiatief te nemen in deze kwestie in onze regio”, aldus het staatshoofd.
President Iohannis zei dat de volgende fase de onderzeese kabel van de Zwarte Zee is.”We willen ook de zeevervoer verbindingen van Constanta naar Georgië vergroten. Deze inspanningen zullen ook de connectiviteit met Azerbeidzjan en verder met Centraal-Azië vergroten”, voegde hij eraan toe.
De president van de Republiek Azerbeidzjan, Ilham Aliyev, zei zaterdag dat zijn land een belangrijke leverancier van elektriciteit voor Europa zal worden, met name groene energie.
“Dit akkoord is een stap om een corridor voor groene energie te creëren. (…) Azerbeidzjan breidt zijn geografische actiegebied uit door gas te leveren aan Europese markten. Het is een win-winsituatie omdat Europa zijn energiezekerheid moet versterken, en Azerbeidzjan heeft markten nodig voor zijn enorme hulpbronnen. Vandaag beginnen we met het bouwen van een nieuwe ‘brug’ van Azerbeidzjan naar Europa. Ons land wordt een belangrijke leverancier van elektriciteit aan Europa, met name groene energie”, zei de president van de Republiek Azerbeidzjan.
Hij liet ook zien dat zijn land vorig jaar 8,2 miljard kubieke meter gas naar de EU exporteerde en dit jaar 11,3 miljard kubieke meter gas.
“Volgend jaar zal er minstens 11,6 miljard kubieke meter gas zijn”, informeerde Ilham Aliyev, herinnerend aan de ondertekening door Romgaz van een overeenkomst om vanaf januari gas van Azerbeidzjan naar Roemenië te leveren.
De vierzijdige intergouvernementele overeenkomst zal het financiële en technische kader bieden voor de realisatie van het project van de onderzeese kabel voor het transport van elektriciteit uit hernieuwbare bronnen tussen Roemenië en Azerbeidzjan, via Georgië en de Zwarte Zee, en vervolgens voor het transport van deze energie naar Hongarije en de rest van Europa, via het Europese transportsysteem
Het project van de onderzeese elektriciteitstransmissiekabel door de Zwarte Zee maakt deel uit van de overeenkomsten op het gebied van energie die zijn overeengekomen tussen de Europese Unie, vertegenwoordigd door de Europese Commissie, en de Republiek Azerbeidzjan, aangezien dit tegelijkertijd een vlaggenschip is project voor Georgië, als onderdeel van de strategie EU Global Gateway.
Premier Nicolae Ciucă verklaarde zaterdag dat de overeenkomst tussen de regeringen van Azerbeidzjan, Georgië, Roemenië en Hongarije met betrekking tot het strategisch partnerschap op het gebied van ontwikkeling en transport van groene energie “antwoordt op een dringende behoefte om het aandeel van groene energie te vergroten en energiezekerheid”, waaruit blijkt dat ons land vastbesloten is te investeren in energieproductie en energie-infrastructuur.
“De overeenkomst beantwoordt aan een dringende behoefte om het aandeel groene energie en energiezekerheid te vergroten. De aanwezigheid van de EC-voorzitter onderstreept het strategische belang van de overeenkomst vanuit het perspectief van de EU. In tijden van crisis moeten we verenigd blijven, ons potentieel en onze middelen samenbrengen. Roemenië zet zich in om te investeren in energieproductie en energie-infrastructuur en in samenwerking met onze partners om energiezekerheid voor ons en de hele regio te bevorderen. Als gevolg hiervan zal Roemenië een belangrijke rol spelen als doorvoerland en als energieknooppunt, dat alternatieven biedt aan onze buren en partners in de EU, maar ook aan de Republiek Moldavië en Oekraïne. De overeenkomst is een stap voorwaarts in de richting van versterking van de bilaterale samenwerking op lange termijn op energiegebied”, zei de premier in het Cotroceni-paleis.
Hij verklaarde dat de ondertekening van dit document een “belangrijke mijlpaal is in de inspanningen van de EU om het aandeel van groene energie in de strijd tegen de opwarming van de aarde te vergroten en het vermogen om op dit gebied het hoofd te bieden te versterken”.”We kunnen zo beter het hoofd bieden aan de uitdagingen waarmee we allemaal worden geconfronteerd in de energiecrisis, verergerd door de niet-uitgelokte oorlog van Rusland in Oekraïne, de gevolgen van de pandemie en de inflatie. De energiemarkt heeft hoge prijzen en is op dit moment overal ter wereld volatiel”, aldus de premier.
Nicolae Ciucă waardeerde de vooruitgang op het gebied van brandstoftransport van Azerbeidzjan naar Roemenië in 2023.”Zo zullen we extra veiligheid hebben in deze zaak”, voegde de premier eraan toe.
Een project dat ook door onze buren gewild was
“Naast het uitbreiden van de zuidelijke gascorridor, zullen we ook een groene energiecorridor ontwikkelen die Azerbeidzjan met Europa verbindt. Er zijn twee effectieve manieren om dit initiatief te realiseren: via het vasteland van Azerbeidzjan, de corridor Zangazur en Nachitsjevan van Azerbeidzjan naar Turkije en Europa, en ook via de onderzeese kabel van de Zwarte Zee door Georgië, Roemenië en Hongarije’, zei minister Elnur Sultanov afgevaardigde van Energie van Azerbeidzjan.
Azerbeidzjanen zeggen dat ze een groot potentieel hebben voor het opwekken van hernieuwbare energie. De onderzeese transmissiekabel onder de Zwarte Zee, een ouder idee van Roemenië, maar dat alleen met Turkije wilde verbinden, is nu ontworpen om de Zwarte Zee over te steken vanuit het oosten, van Georgië, naar het westen, in Roemenië. In totaal 1.195 kilometer (waarvan 1.100 km onder water) bij een vermogen van 1.000 MW, inclusief digitale verbinding voor communicatie.
In augustus bevestigde de Georgische energiesysteembeheerder GSE “actieve samenwerking” met zijn Roemeense tegenhanger, Transelectrica, en “relevante ministeries uit Roemenië, Armenië en Azerbeidzjan”.
Onmiddellijk wekte het project de belangstelling van Hongarije. “Hongarije zal deelnemen aan een grootschalig project om groene stroom van Azerbeidzjan naar het land en de Europese markt te transporteren (…) Azerbeidzjan heeft een aanzienlijk onbenut potentieel voor hernieuwbare energie (…) We hebben afgesproken dat Hongarije zal toetreden tot dit verreikende plan, omdat het project kan alleen EU-steun krijgen als er deelname is van ten minste twee EU-lidstaten. Zo kan groene stroom in ons land worden getransporteerd en kunnen we het gebruiken en verder transporteren naar de Europese markt”, zei de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken Péter Szijjártó in augustus.
Bovendien vraagt Servië, een traditionele bondgenoot van Rusland in Europa en een land waar de energie-industrie praktisch wordt gecontroleerd door Gazprom, ook om het project: “We werken aan het creëren van een interconnectie tussen Servië en Bulgarije, om aanzienlijke hoeveelheden van onze vrienden in Bakoe. Ook hebben we het transport van elektriciteit aan de orde gesteld en zullen we met Europese partners overleggen over verbindingen, aangezien het gaat om een kabel door de Zwarte Zee die onze energiezekerheid zou waarborgen”, zei de Servische president Aleksandar Vucic na een ontmoeting in Belgrado met zijn Azerbeidzjaanse ambtgenoot Ilham Alyev vorige maand. Door de deelname van Hongarije en de terugtrekking van Kroatië ziet hij het somber in dat een eerder geplande aansluiting op de Russische pijplijn Druzhba is niet realistisch meer. Het heeft er alle schijn van dat de pro-Europese landen via het Roemeense initiatief de touwtjes in handen krijgen en deze Zuid-Europese eenheid de afhankelijkheid van Rusland steeds meer terugdringt.
DRN Commentaar: Het gegeven dat Hongarije op het terrein van energievoorziening de bouw van twee nieuwe kernreactoren door het Russische Rosatom heeft goedgekeurd, bleef onbesproken. Met de klus is een investering van 12,5 miljard euro gemoeid. De komende weken zal de bouw van start gaan nu regelgevende instanties in Hongarije eindelijk akkoord zijn na talrijke vertragingen.
De oorlog in Oekraïne heeft de Hongaarse interesse in het project niet doen afnemen. De bedoeling is om de bestaande nucleaire capaciteit in het land, dat al vier reactoren heeft, aan te vullen. Dat de Hongaren met de Russen in zee gaan toont ook aan dat de banden tussen Boedapest en Moskou, en de Hongaarse premier Viktor Orban en de Russische president Vladimir Poetin, nog altijd nauw zijn.
Rusland financiert het grootste deel van het project met een lening van 10 miljard euro aan Hongarije, dat zelf de resterende 2,5 miljard euro voor zijn rekening neemt. Eerder annuleerde Finland, ook een EU-lidstaat, nog een soortgelijk Russisch kerncentraleproject naar aanleiding van de Russische inval in Oekraïne. Hongarije heeft zich altijd verzet tegen de pogingen van Europa om Rusland te isoleren en sancties op te leggen. Anders dan andere EU-landen heeft Hongarije ook bedongen dat het meer gas van Rusland ontvangt, terwijl andere landen juist van de Russische afhankelijkheid van gas af willen. Het betekent ook een zekere afstand van de Turkse invloed.
Romgaz en Socar tekenden het eerste individuele contract voor de levering van Azerbeidzjaans aardgas aan Roemenië
Naast het contract voor de groene energie voor vier landen tekenden ROMGAZ en SOCAR tekenden het eerste individuele contract voor de levering van Azerbeidzjaans aardgas aan Roemenië, volgens een persbericht van ROMGAZ.
Het individuele contract maakt geplande leveringen van aardgas mogelijk vanaf 1 januari 2023 via de zuidelijke corridor, waarbij gebruik wordt gemaakt van de transportcapaciteit van
de TAP- en IGB-pijpleidingen en de transportsystemen van Bulgarije en Roemenië. Het contract is gebaseerd op een raamovereenkomst die de twee bedrijven onlangs voor onbepaalde tijd hebben gesloten.
Door ondertekening van dit contract wordt de mogelijkheid verzekerd om toegang te krijgen tot bepaalde hoeveelheden Azerbeidzjaans aardgas om de potentiële verbruiksbehoeften te dekken met geïmporteerd aardgas. Het contract dient dus de strategische doelstellingen van zekerheid in de aardgasvoorziening en diversificatie van bronnen.
De raamovereenkomst voor de levering van Azerbeidzjaans aardgas en dit eerste individuele contract is het resultaat van een uitstekende samenwerking tussen SNGN ROMGAZ SA en het bedrijf SOCAR, een samenwerking die begin dit jaar is gestart en geformaliseerd door de ondertekening van een memorandum van overeenstemming in juni.
De partijen stellen voor de samenwerkingsrelaties voort te zetten en de leveringsmechanismen van Azerbeidzjaans aardgas op de Roemeense markt te verbeteren. Omdat Roemenië zelf over gas- en oliebronnen beschikt is hiermee de energie-onafhankelijkheid gewaarborgd
Het aardgasverbruik van de Europese Unie daalde van augustus tot november met 20%. Roemenië, op de vijfde plaats in besparen, met ongeveer 35%
Het aardgasverbruik van de Europese Unie daalde met 20,1% in de periode augustus-november – vergeleken met het gemiddelde van de laatste vijf jaar in deze periode – en vertegenwoordigt meer dan de EU-doelstelling van 15%, zo maakte Eurostat onlangs bekend. Het zachte najaar en de spaarinspanningen van consumenten, meldt AFP.
Na drastische bezuinigingen op de Russische aardgasvoorziening als gevolg van de Russische oorlog in Oekraïne, kwamen de 27 eind juli overeen om vrijwillig hun aardgasverbruik te verminderen van 1 augustus 2022 tot 31 augustus 2023.
Ze stelden toen als doel een daling van 15% ten opzichte van het gemiddelde verbruik van de laatste vijf jaar, door middel van “vrijwillige reductiemaatregelen” van het aardgasverbruik. Van augustus tot november 2022 daalde het verbruik “in de meeste lidstaten”, stelt het Europees Bureau voor de Statistiek in een verklaring.
Eurostat geeft geen analyse van de redenen voor deze daling, die deels zou kunnen worden verklaard door een bijzonder zacht najaar in Europa, door extra inspanningen van consumenten of door een productiedaling in bepaalde bedrijfstakken.
In 18 EU-lidstaten daalde de consumptie meer dan de doelstelling, in sommige gevallen heel duidelijk.
Zo daalde het aardgasverbruik met 52,7% in Finland, met 43,2% in Letland en met 41,6% in Litouwen.
Roemenië (ongeveer 35%) staat op de vijfde plaats, na Estland.
Zes andere EU-lidstaten slaagden erin hun consumptie te verminderen, maar zonder het doel te bereiken.Dit is het geval in Spanje, Italië en Portugal.
Twee andere EU-lidstaten – Malta (+7,1%) en Slowakije (+2,6%) – verhoogden hun aardgasverbruik. De daling in Frankrijk ligt in het EU-gemiddelde.
Eurostat wijst erop dat het aardgasverbruik in de EU sinds januari constant onder het gemiddelde van de laatste vijf jaar ligt.
Europa, aan de wereldtop op het gebied van energie geproduceerd door wind en zon. Wat is de productie in Roemenië?
Vorig jaar was wereldwijd 10% van alle energieproductie afkomstig van wind- en zonneprojecten, waarbij de wereldleiders vanuit dit oogpunt Denemarken zijn, waar het aandeel groene energie, alleen al uit de twee genoemde bronnen, 52% is en Uruguay, met 46,7%. Hoe goed staat Roemenië op deze wereldranglijst?
Met 14% in de productie van wind- en zonne-energie is Roemenië weliswaar een van de groenste economieën ter wereld, maar op grote afstand van de koplopers van de ranglijst, Denemarken, Uruguay en een aantal West-Europese landen. De economie van Roemenië is groener dan die van Frankrijk, Polen of Noorwegen, als alleen rekening wordt gehouden met de energie die wordt geproduceerd door wind- en zonneprojecten, toont het informatieplatform BigThink, daarbij verwijzend naar een studie uitgevoerd door Ember-consultants.
Sector Klimaat
Roemenië behoort tot de top drie van EU-landen met de minste CO2-uitstoot
Met een uitstoot van 5,7 ton broeikasgassen per hoofd van de bevolking in 2020 is Roemenië een van de minst vervuilende Europese landen, maar dat gaat ten koste van verminderde energie producerende capaciteiten. De uitstoot per hoofd van de bevolking van Roemenië was vergelijkbaar met die van Portugal, waarbij alleen Zweden en Letland minder vervuilen. De uitstoot van broeikasgassen in Roemenië was in 2020 47% lager dan in 1990, toen het land elk jaar 10,8 ton per hoofd van de bevolking uitstootte. De prestatie komt na 30 jaar waarin het land afstand nam van een industrie-zware communistische economie. Roemenië onderscheidt zich van het andere grote Oost-Europese land, Polen.
Laatstgenoemde heeft een van de laagste percentages voor de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen, 20% sinds 1990. De uitstoot van broeikasgassen in Polen bedroeg in 2020 10 ton per hoofd van de bevolking, volgens gegevens van Eurostat geciteerd door Ziarul Financiar. Tussen 2011 en 2020 slaagde Polen er echter ook in om zijn energieproductie met 29% te verhogen, door kolencentrales te combineren met milieuvriendelijke energiebronnen zoals wind en zon. Ter vergelijking: de kolencentrales van Roemenië, die tien jaar geleden 5300 MW produceerden, leveren nu minder dan de helft, waardoor het land de afgelopen drie jaar op rij is veranderd van een netto energie-exporteur in een importeur. De uitstoot van broeikasgassen in de EU is dit jaar naar schatting gestegen doordat economieën zich herstelden van stilleggingen als gevolg van de pandemie. Uit gegevens van Eurostat blijkt dat Nederland (-9%), Finland (-1%) en Zweden (-0,6%) de enigen waren die in het eerste kwartaal van 2022 een daling van de uitstoot registreerden in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Bulgarije (+38%), Malta (+21%) en Ierland (+20%).
Agrarische Sector
Roemenië, 4e plaats in tarweproductie in de EU in 2022
Duitsland en Polen zijn de enige landen in de top 5 met hogere producties dan in 2021.
De vijf grootste tarweproducenten in de Europese Unie behielden op enkele uitzonderingen na hun toppositie, zo blijkt uit gegevens van Eurostat, het Europese statistische bureau. Roemenië zakte in 2020 van de 4e naar de 6e plaats, door een productiedaling van 40% als gevolg van de droogte, en tussen Spanje en Italië wordt er elk jaar gestreden om de 5e plaats in de top vijf van grootste producenten in de EU.
In 2022, met de oogst van 9,18 miljoen ton tarwe in 2022, verzameld van 2,1 miljoen hectare, stond Roemenië op de vierde plaats in de EU. De grootste producent van tarwe in de EU is Frankrijk, gevolgd door Duitsland en Polen. De tarweproductie steeg in 2022 in vergelijking met vorig jaar alleen in Duitsland en Polen, terwijl de productie in Roemenië, maar ook in Frankrijk en Italië daalde, volgens gegevens van Eurostat. De posities van de spelers in de top 5 bleven echter behouden ten opzichte van vorig jaar.
Agricover heeft financiering nodig om zijn expansie te stimuleren
Agricover Holding heeft Wood & Company aangesteld voor consultancy om financieringsmogelijkheden te onderzoeken, onder meer door middel van een beursintroductie van aandelen op de lokale markt, gevolgd door de notering van de aandelen op de Boekarest Stock Exchange (BVB).
De groep heeft financiering nodig om zijn expansie te stimuleren, volgens een rapport dat is gepubliceerd bij BVB, waar zijn obligaties worden verhandeld. Er is nog geen beslissing genomen over het gewenste financieringstraject, benadrukte het management van het bedrijf.
“Een dergelijke beslissing zal pas worden genomen na evaluatie van een aantal criteria, waaronder marktomstandigheden en feedback van potentiële investeerders”, luidt het rapport.
Momenteel heeft Agricover Holding een obligatie-uitgifte van EUR 40 mln die wordt verhandeld bij BVB. De obligaties zijn gelanceerd in 2021 en lopen af in 2026. Ze hebben een coupon van 3,5% maar worden verhandeld tegen een rendement van 2,53%.
Waar is de duurste en goedkoopste hectare landbouwland in de EU?
Bouwland is in Roemenië duurder geworden dan vorig jaar en duurder dan in andere EU-landen, zoals Bulgarije, Hongarije of zelfs Frankrijk. Omgekeerd is een hectare bouwland in Roemenië bijna tien keer goedkoper dan in Nederland, een land waar deze hulpbron uiterst beperkt is. De gemiddelde prijs van een hectare bouwland in de Europese Unie in 2021 varieert tussen 3.661 euro in Kroatië en 47.290 euro in Luxemburg, volgens gegevens die recent door Eurostat zijn gepubliceerd. Maar Eurostat wijst erop dat dit verschil waarschijnlijk nog groter zal zijn, omdat voor 2021 niet voor alle lidstaten gegevens beschikbaar zijn en in 2020 de gemiddelde prijs van een hectare bouwland in Nederland 71.225 euro was.
In het geval van Roemenië bedroeg de gemiddelde prijs van een hectare bouwland vorig jaar 7.601 euro, tegen 7.163 euro in 2020.
Ter vergelijking: de gemiddelde prijs van een hectare bouwland in 2021 was 6.096 euro in Bulgarije, 5.940 euro in Frankrijk en 5.187 euro in Hongarije.
Andere lidstaten waar de gemiddelde prijs van een hectare bouwland lager is dan in Roemenië zijn: Litouwen, Estland, Letland, Slowakije en Kroatië.Op regionaal niveau werd volgens de beschikbare gegevens de hoogste prijs voor een hectare bouwland opgetekend in de regio van de Canarische Eilanden in Spanje (met een gemiddelde van 120.477 euro per hectare), en de laagste prijzen in de regio Ovre Norrland van Zweden (met een gemiddelde van 1.882 euro per hectare).
In het geval van Roemenië zijn de hoogste prijzen voor bouwland in de regio Boekarest-Ilfov (10.707 euro voor één hectare) en de laagste in de regio Noordwest (6.206 euro voor één hectare). In beide gevallen zijn de prijzen lager dan in 2020.Eurostat wijst erop dat in de meeste regio’s van de Europese Unie bouwland duurder is dan grasland. Uitzonderingen zijn de Spaanse regio’s Asturië en Madrid, evenals de regio Sostines in Litouwen, waar een hectare weiland duurder is dan een hectare bouwland.
De gemiddelde prijs van een hectare weiland varieerde in 2021 tussen minimaal 1.423 euro in Bulgarije en maximaal 41.930 euro in Luxemburg, maar in Nederland lag die volgens de gegevens van 2020 op 59.065 euro. Volgens Eurostat hangt de prijs van bouwland af van verschillende factoren, zoals nationale wetgeving, klimaat, nabijheid van vervoersnetwerken, bodemkwaliteit, irrigatiesystemen en marktwerking in verband met vraag en aanbod.
DRN Advies: Wij beschikken over voldoende ledendeskundigen die nieuwe leden graag wegwijs willen maken indien zij een vestiging in Roemenië overwegen. Een berichtje naar info@dutchromaniannetwork.nl zal u wijzer maken!
Staatssteunregeling voor 3 jaar, goedgekeurd voor producenten van groenten, fruit en aardappelen.
Landbouwproducenten van groenten, fruit en aardappelen zullen gedurende 3 jaar kunnen profiteren van een staatssteunregeling voor het subsidiëren van 20% van de waarde van de op de markt gebrachte productie. De toegekende subsidies blijven binnen de jaarlijkse grens van 100.000 euro voor gemachtigde natuurlijke personen, individuele bedrijven en familiebedrijven respectievelijk 300.000 euro voor coöperaties en producentengroeperingen/-organisaties. De initiatiefnemers laten zien dat de producenten van groenten, fruit en aardappelen momenteel worden geconfronteerd met de gevolgen van de situatie als gevolg van het gewapend conflict in Oekraïne, namelijk de destabilisatie van de prijzen, zowel voor agrovoedingsproducten als vooral voor de grondstoffen die nodig zijn voor de producenten van groenten, fruit en aardappelen bij het sorteren, verpakken, labelen en transporteren van producten, evenals het verstoren van toeleveringsketens.
De voorgestelde regeling zou dus de negatieve impact op de voedselzekerheid tijdens een crisissituatie verminderen, ongeacht de oorzaak of aard ervan Volgens het project wordt de steun toegekend aan aanvragers die cumulatief aan de volgende voorwaarden voldoen: – een rechtspersoon zijn, een natuurlijk persoon die is geregistreerd voor de belastingdienst volgens de bepalingen van de Noodverordening van de regering nr. 44/2008 met betrekking tot het uitvoeren van economische activiteiten door bevoegde natuurlijke personen, individuele ondernemingen en familiebedrijven, coöperatie volgens de wet op de landbouwsamenwerking nr. 566/2004 en Wet 31/1990 op handelsondernemingen, groepen/organisaties van producenten, naargelang het geval; – het bezitten en exploiteren van met groenten, aardappelen, fruit bebouwde gronden, aanplantingen van fruitbomen, aanplantingen van fruitstruiken en/of halfheesters, aanplantingen van tafeldruiven bestemd voor menselijke consumptie; groenten, aardappelen en/of fruit te verkopen; – de minimale oppervlakte bestemd voor teelt in beschermde ruimten is 500 m²; – bewijs te overleggen van de afwezigheid van schulden aan de staatsbegroting door middel van bewijsstukken aantonen dat de waarde van de verkochte productie in het kwartaal waarvoor de steun wordt aangevraagd, minimaal 1.000 euro bedroeg; – niet in reorganisatie, liquidatie of faillissement verkeren op de datum van toegang tot staatssteun zonder dat op genoemde datum een definitieve uitspraak van de rechtbanken is gedaan waarin het faillissement wordt uitgesproken. De bedragen die in het kader van deze wet als staatssteun worden toegekend, zullen niet het voorwerp uitmaken van gedwongen executie door inbeslagname als de procedure van gedwongen executie tegen hun begunstigden is gestart.
Goede kansen voor Nederlandse agrifood bedrijven en investeerders in Roemenië
Agriprogress is sinds 2007 actief in en met de Roemeense agribusiness. Er zijn meer dan 60 Nederlandse investeerders/bedrijven waaronder boeren ondersteund om hun bedrijf in dit veelbelovende land te ontwikkelen.
In Nederland is het beleid en strategie om te ontwikkelen naar meer natuur inclusieve agrifoodketens. Kringlooplandbouw, biologische landbouw, waterkwaliteit, biodiversiteit, plantaardige menselijke eiwitten, dierenwelzijn en terugdringing van het gebruik van kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen staan daarbij centraal.
Het doel is om ca. 800 boerderijen uit te kopen en de ammoniakemissie met 30% te verminderen. Er is 25 miljard euro beschikbaar om de transitie op het Nederlandse platteland te maken. De praktijk is dat uitgekochte boerderijen forse belasting moeten betalen (‘de ene zak in, de andere zak eruit’).
In Roemenië is de strategie om meer activiteiten met toegevoegde waarde te ontwikkelen in de agrovoedingsketens, dit betekent veeteelt maar ook de ontwikkeling van de verwerking, sortering en verpakking, opslag, transport inclusief marketingactiviteiten, dit met subsidies variërend van 50-90 %. Hoe kunnen we u helpen? We zoeken en selecteren locaties, we doen studiebezoeken, we maken ondernemingsplannen, we doen de legal check en due diligence, we kunnen je helpen met de start up in Roemenië. We hebben regelmatig nieuwe aanbiedingen voor boerderijen/tuinderijen/bedrijven die willen verkopen, dus kijk regelmatig op onze website. Op de foto een kas van 2 ha en fruittuin wat momenteel te koop staat.
Bel ons voor overleg op +31653782889 of mail: info@agriprogress.com. Website www.agriprogress.com Vestigingen: Deventer en Boekarest.
DN Agrar Group, gecontroleerd door de Nederlandse familie de Boer, verdrievoudigde haar activiteiten in de eerste 9 maanden
DN Agrar Group SA, Roemeense veehouderij, gecontroleerd door de Nederlandse familie de Boer, met koemelkproductie en groenteproductie, boekte in de eerste negen maanden van het jaar een omzet van 103,23 miljoen lei (+221,45%) en een nettowinst van 10,6 miljoen lei (+249,5%), vergeleken met de geanalyseerde periode vanaf 2021. De overname van de boerderijen Lacto Agrar (gemaakt in december 2021) en Apold (gemaakt in april 2022) droeg meer dan 5 miljoen lei bij aan de winstgevendheid van DN AGRAR, wat neerkomt op meer dan 48% van de gemaakte nettowinst, volgens de financiële resultaten voor de eerste 9 maanden van 2022
Dit jaar betekende de consolidatie van de activiteit van de DN AGRAR-groep en nieuwe investeringen, waarbij de plannen en strategie van het bedrijf de ingeslagen richting voortzetten. De voltooiing van de investeringswerken binnen de Apold-boerderij stelt ons in staat om de twee melkstallen op volle capaciteit te exploiteren, in 3 ploegen, met een toename van de operationele capaciteit met 50%, tot het einde van het jaar.
Wat betreft de boerderij van Lacto Agrar, zijn we in september 2022 gestart met het project om een nieuwe plas voor mest te bouwen. We bevinden ons in de fase van het voorbereiden van de grond waarop we het bassin gaan bouwen en we schatten de voltooiing van de constructie begin 2023 in, aldus Jan Gijsbertus de Boer, voorzitter van de raad van bestuur van DN Agrar Group SA.
De groep omvat de bedrijven DN Agrar Apold SRL (waarvan de activiteit bestaat uit het fokken van melkvee), DN Agrar Calnic SRL (graanteelt (exclusief rijst), peulvruchten en planten die oliehoudende zaden produceren), DN Agrar Holding SRL (graanteelt ( exclusief rijst), peulvruchten en planten die oliezaden produceren), Prodag Garbova SRL (aan- en verkoop van eigen onroerend goed). Op het niveau van de DN AGRAR-bedrijven is de hoeveelheid geleverde melk in de eerste 9 maanden van 2022 met ruim 2,7 miljoen liter melk gestegen, respectievelijk met ruim 8,3% ten opzichte van dezelfde periode van 2021, een trend die zich doorzet.
Het bedrijf heeft ruim 10.500 stuks melkkoeien en jongvee en een cultuurareaal van bijna 7.000 hectare land. Het doel is om in de nabije toekomst een aantal van maximaal 12.500 melkkoeien en jongvee te bereiken. De 15 bedrijven die deel uitmaken van de portefeuille van DN Agrar Group SA omvatten 4 boerderijen, waarvan de hoofdactiviteit zowel het fokken van melkvee (Prodlact boerderij) als de productie van koemelk (Cut, Lacto Agrar en Apold boerderijen) is. Het bedrijf biedt logistiek en koemelktransport aan met gespecialiseerde voertuigen, zowel nationaal als op Europees niveau. Op het gebied van granen bewerken de bedrijven van de groep momenteel meer dan 7.000 hectare in de provincies Alba, Sibiu en Hunedoara, en het doel is om een gecultiveerd areaal van 10.000 hectare te bereiken door andere boerderijen met groente- en/of of veehouderij.
De producties die worden verkregen uit de gevestigde gewassen worden zowel gebruikt om de voederbasis voor hun eigen boerderijen te verzekeren als om huur te betalen aan pachters die voor graan kiezen. De producties verkregen uit gerst- en zonnebloemgewassen worden gebruikt voor derden. In juli 2021 trok DN Agrar Group 24,8 miljoen lei aan van investeerders na een onderhandse plaatsing waarbij het bedrijf 25,7% van het aandelenkapitaal verkocht om de Lacto Agrar-boerderij te verwerven , volgens de doelstelling in het uitgifteprospectus. Voor de overname van Lacto Agrar waren de plantaardige productie, de veeteeltproductie en het boerderijbeheer geïntegreerd in de agribusiness van de DN Agrar-bedrijvengroep, zodat na de afronding van de transactie een transitieproces van de productie- en beheeractiviteiten binnen de activiteit was niet noodzakelijk boerderijen. De rest van de aankopen werd gefinancierd via een kredietfaciliteit, geboekt als langlopende schulden.
DN Agrar Group SA is een groep bedrijven met een Nederlands meerderheidsaandeel dat actief is in het centrum van Transsylvanië in de provincies Alba, Sibiu en Hunedoara. De groep is vanaf 2 februari 2022 genoteerd op de beurs van Boekarest onder het symbool DN . De belangrijkste werkterreinen zijn veeteelt, productie van landbouwgewassen, diensten in de landbouw, logistiek, transport, toerisme en adviesdiensten voor bedrijven en management. Op 30 september 2022 had het bedrijf 239 medewerkers.
Sector overheid
Nieuwe ambassadeurs benoemd in Roemenië en Moldavië
In Moldavië met standplaats Chisinau: Fred Duijn die de regio goed kent omdat hij eerder als secretaris op de ambassade in Boekarest werkzaam was. Het is de eerste ambassadeur in dit land omdat het in het verleden wisselend ressorteerde onder Roemenië en Oekraïne.
In Roemenië is Willemijn van Haaften met standplaats Boekarest als ambassadeur benoemd nu flexibel inzetbare ambassadeur vanuit de TZ flexpool. Over haar is weinig bekend behalve dat zij als diplomaat actief was in Duitsland en het Midden-Oosten.
Fiscale ontwikkelingen
Mazars-Romania: De btw-kloof in de EU is kleiner geworden: in 2020 hebben de lidstaten 31 miljard euro teruggevorderd
- In 2020 registreerde Roemenië opnieuw de grootste btw-inningskloof op EU-niveau, met een verlies van 35,7% aan btw-inkomsten.
- EU-landen zijn 93 miljard euro aan btw-inkomsten misgelopen.
- De SAF-T-rapportage en e-facturatie kunnen helpen de btw-inning te stimuleren.
Op 8 december jl. heeft de Europese Commissie het VAT Gap report voor 2020 gepubliceerd. Het goede nieuws is dat op het niveau van de Europese Unie (EU) de btw-inning weer is toegenomen (met circa 2%), met De lidstaten vorderden ongeveer 31 miljard euro terug in vergelijking met het voorgaande jaar.
De laagste btw-invorderingstekorten werden opgetekend door Finland (1,3%), Estland (1,8%) en Zweden (2%), en de hoogste door Roemenië (35,7%) en Malta (24,1%).
Voor Roemenië blijft de btw-inning een grote uitdaging, aangezien het te kort jaar na jaar blijft stijgen en het hoogste is in de EU. Net als in 2019 verloor Roemenië in 2020 ook ongeveer een derde van de btw die had moeten worden geïnd. Cijfers tonen een verlies van € 7,4 miljard in 2020. De vertraagde hervorming en digitalisering van de belastingdienst hebben de verbetering van de btw-inning onvermijdelijk vertraagd en de andere genomen maatregelen hebben geen resultaat opgeleverd.
„Het nationale herstel- en veerkrachtplan (NRRP) van Roemenië omvat een pakket maatregelen waarmee het ministerie van Financiën de meest omvattende hervorming van de belastingdienst op basis van digitalisering heeft doorgevoerd, met als doel het btw-inningstekort tegen 2026 met 5 procentpunten te verminderen (vergeleken met tot 2019). Sommige van de maatregelen zijn al in gang gezet: SAF-T-rapportage (Standard Audit File for Taxes), het aansluiten van elektronische kassa’s op ANAF-servers, elektronische facturering of het RO e-Transport-systeem voor het bewaken van goederenzendingen met een hoog belastingrisico, aldus Bianca Vlad, fiscaal partner, Mazars Roemenië.
Deze maatregelen op basis van real-time rapportage zouden de meest significante resultaten kunnen opleveren vanuit het oogpunt van verzameling als we kijken naar de ervaring van andere lidstaten. Autoriteiten zullen meer controle hebben over transacties die door handelaren worden uitgevoerd, met realtime toegang tot een grote hoeveelheid gegevens die zijn ontworpen om frauduleuze transacties te helpen identificeren.
„De Europese Commissie verwelkomt de initiatieven van de Roemeense autoriteiten en vermeldt in haar studie dat de prognoses voor 2021 wijzen op een verkleining van de btw-kloof als gevolg van deze digitale rapportagemaatregelen., ” aldus Miruna Cîrstea , Assistant Tax Manager, Mazars Roemenië.
We zijn benieuwd of de maatregelen van de Roemeense belastingdienst de verwachte resultaten zullen opleveren. De bereidheid en het vermogen van de belastingdienst om een aanzienlijke hoeveelheid gegevens te analyseren en te verwerken, zal van essentieel belang zijn, aangezien het belastinginspectieproces voor een grote paradigmaverschuiving staat.
„Tegelijkertijd, ook eind vorige week, stelde de Europese Commissie een reeks maatregelen voor om het huidige btw-stelsel te moderniseren en aan te passen aan het digitale tijdperk. Er zijn drie kernacties aangekondigd, die tussen 2023 en 2028 geleidelijk zullen worden uitgevoerd. De eerste betreft de implementatie van realtime digitale rapportering op basis van verplichte e-facturatie, samen met de hervorming van andere rapporteringsverplichtingen (bv. de lijsten zal worden geëlimineerd). De tweede actie betreft een actualisering van de btw-regels voor platforms voor passagiersvervoer en accommodatie voor korte termijn, en de laatste actie is gericht op de invoering van één enkele btw-registratie in de hele EU, door het toepassingsgebied van de bestaande One Stop Shop (OSS) uit te breiden en Importeer One Stop Shop (IOSS) regelingen”, aldus Alexandru Stanciu, Senior Tax Manager, Mazars Roemenië.
De specialisten van Mazars zullen de inspanningen van de autoriteiten om de begrotingsinkomsten te verhogen en de effecten die dit zal hebben op het ondernemingsklimaat, dat op korte termijn voor ongekende uitdagingen komt te staan, blijven volgen.
Sector Logistiek & Transport
E. van Wijk Logistics alweer 30 jaar actief in Roemenië
In 2023 de volgende mijlpaal
Vorig jaar vierden wij 30 jaar E. van Wijk Logistics in Roemenië. Volgend jaar is er echter een nieuwe mijlpaal. Ewout: “Dit jubileum vormt voor ons een mooie opmaat naar ons 75-jarig bestaan volgend jaar. Mijn opa is het bedrijf namelijk al in 1948 begonnen met één enkele vrachtwagen in het Brabantse dorp Genderen. 75 jaar is natuurlijk een prachtig jubileum dat heel veel zegt over een bedrijf. Het staat toch voor een stuk ondernemerschap, passie, ambitie en voor het succesvol waarmaken van de rol als betrouwbare partner. In ons familiebedrijf vinden we dat samen met onze medewerkers, partners en opdrachtgevers echt wel iets om trots op te zijn. En dat gaan we volgend jaar natuurlijk op een gepaste wijze vieren.”
H.Essers zet zich in voor waterstof
H.Essers is ervan overtuigd dat waterstof onmisbaar is om de ecologische voetafdruk van de transportsector te verkleinen. We zetten ons dan ook in om deze technologie en infrastructuur verder te ontwikkelen. De afgelopen twee jaar waren we een bijdragend lid van het HyTrucks-consortium, dat meer dan zeventig belanghebbenden verenigt uit vijf Europese landen die betrokken zijn bij de vraag- en aanbodketen van waterstof. HyTrucks ontwikkelde een robuust Europees project en verwacht binnenkort een besluit over Europese subsidies.
Het belang van waterstof
Als toonaangevende logistieke speler in Europa zoekt H.Essers actief naar opportuniteiten voor duurzaam transport. We streven naar een modal shift naar het spoor en de waterwegen, waardoor wegvervoer wordt vermeden, emissies worden geëlimineerd, files worden verminderd en het probleem van het chauffeurstekort wordt opgelost. Helaas is niet al het transport per spoor of water mogelijk, dus het is belangrijk om de impact van transport per vrachtwagen te verminderen. Dieseltrucks maken langzaam plaats voor elektrische voertuigen (voor kortere afstanden) en voertuigen op waterstof (voor langere afstanden). Biobrandstoffen zoals HVO en bio-LNG zijn al beschikbaar en zullen ook op de lange termijn relevant blijven.
Het succes van waterstof hangt af van de beschikbaarheid van waterstofvrachtwagens en hun actieradius, laadvermogen, tanksnelheid en de huidige infrastructuur. ‘Dat is het probleem’, zegt projectleider Duurzaamheid Yannick Dylst. ‘De hoge productiekosten van groene waterstof en waterstoftechnologie beperken de vraag van klanten; en geen vraag betekent geen investeringen. Het resultaat is een beetje een kip-ei-situatie.’
KLG breidt uit met paradepaartjes van DAF
Met de aanschaf van de nieuwe trucks, waarvan de eerste 50 DAF XG+ trucks, maakt KLG haar naam opnieuw waar. De vloot van KLG worden na 3 jaar inzet vervangen naar nieuwe modellen. KLG gaat dus met deze 50 van de nieuwste paradepaardjes van DAF de weg op en bouwt aan haar toekomst.
Dat KLG al jaren actief bouwt aan haar toekomst en haar medewerkers ziet als de kern van de organisatie is overduidelijk. Niet alleen het wagenpark maar ook het nieuwe pand voor de vestiging in Eersel zijn hiervan een voorbeeld. Het nieuwe kantoorpand, een eigen werkplaats voor het onderhoud van het wagenpark en een crossdock van 10.000 m2 zal er mede voor zorgen dat KLG inspeelt op de veranderende vraag in de logistieke markt. Maar ook groei kan bieden aan haar klanten en een goede werkplek kan blijven faciliteren aan haar zeer betrokken medewerkers.
Sector Infrastructuur
Roemeens tekort aan snelwegen wordt drastisch aangepakt
Gedurende de laatste vijf jaren wordt het tekort aan snelwegen snel ingelopen mede dankzij steun van de Europese Unie. Onlangs werd het Operationeel Programma Vervoer, het mechanisme waarmee de Europese Unie projecten op het gebied van infrastructuur en vervoer in de periode 2021 – 2027 op niet-restitueerbare basis meefinanciert met Europese middelen, is door Brussel goedgekeurd, zo maakte de minister van Transport, Sorin Grindeanu bekend.
“Het Operationeel Programma voor Transport is goedgekeurd door de Europese Commissie. Het bedrag dat wordt toegewezen via het POT 2021-2027 is 9,6 miljard euro, waarvan 4,65 miljard niet-terugbetaalbare Europese fondsen”, legt Grindeanu uit .Volgens hem zullen de fondsen de komende 7 jaar worden gebruikt voor de ontwikkeling van de grote weg-, spoor- (inclusief metro) en marine-infrastructuur van Roemenië.
Prioritaire snelwegen voor niet-terugvorderbare Europese middelen voor de periode 2021-2027
Onder de via POT 2021-2027 te financieren projecten zijn:
– Snelweg Sibiu-Pitesti
– Snelweg Sibiu-Brașov
– snelweg Ungheni-Iași-Târgu Neamț-Târgu Mureș (minus de door PNRR gefinancierde eindsectoren)
– Snelweg Brașov-Bacău
– Snelweg Timișoara-Moravița
– Snelweg Pașcani-Siret.
“Uitbreidingen en moderniseringen van de spoorweginfrastructuur (inclusief het metronetwerk) zullen ook worden gefinancierd, evenals projecten om de vaaromstandigheden op de Donau te verbeteren”, zegt Grindeanu.
Economische ontwikkeligen
Het aantal nieuw opgerichte bedrijven met buitenlands kapitaal in Roemenië is in de eerste 10 maanden van 2022 met 30,7% gestegen
243.022 bedrijven met buitenlandse participatie in het aandelenkapitaal zijn actief in Roemenië.
Het aantal nieuw opgerichte bedrijven met buitenlands kapitaal in Roemenië is in de eerste tien maanden van 2022 met 30,7% gestegen, vergeleken met de vergelijkbare periode in 2021, tot 6.175 eenheden, volgens de gegevens die zijn gecentraliseerd door het National Office of the Trade Register.
De 6.175 nieuwe bedrijven hadden een totaal geplaatst kapitaal van meer dan 35 miljoen dollar, 2,7% lager dan dat van de tussen januari en oktober 2021 geregistreerde bedrijven van meer dan 36 miljoen dollar.
In oktober 2022 waren 652 vennootschappen met buitenlandse participatie in het aandelenkapitaal geregistreerd.
Afhankelijk van de activiteits domeinen werden in september de meeste inschrijvingen geregistreerd in groot- en kleinhandel, auto- en motorreparatie (24,69% van het totaal), professionele, administratieve, wetenschappelijke en technische activiteiten (21,78%), en transport, opslag en communicatie (17,18%).
Eind oktober 2022 waren er 243.022 bedrijven met buitenlandse participatie in het aandelenkapitaal in Roemenië. De waarde van het geplaatste kapitaal bedroeg ruim 67 miljard dollar. De meeste buitenlandse investeerders komen uit Italië, respectievelijk 51.579 (geplaatst kapitaal van 4,009 miljard dollar), maar de hoogste waarde van het sociaal kapitaal behoort toe aan 5.842 Nederlandse bedrijven, respectievelijk 12,599 miljard dollar.
De bovenstaande grafiek van de situatie in 2020 geeft aan dat de Nederlandse toppositie onveranderd en nog steeds stijgende is.
Scheepsbouw Sector
OPINIE: Maritieme maakindustrie verdient gericht overheidsbeleid
Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ), onderdeel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, laat een nieuw vlaggenschip bouwen. De ‘Anna Weber-van Bosse’ wordt het neusje van de zalm onder de wetenschappelijke onderzoeksschepen. Maximaal duurzaam en toekomstbestendig voorbereid op innovaties. Een visitekaartje voor de Nederlandse maritieme maakindustrie… Tenminste, dat had het kunnen zijn, ware het niet dat het schip gebouwd gaat worden in Spanje.
Dit is een slag voor de Nederlandse maritieme maakindustrie, die in een lastig parket zit. De gevolgen van de coronapandemie zijn nauwelijks te boven gekomen. De prijzen voor grondstoffen en energie gaan door het dak. Bedrijven raken orders kwijt aan Chinese werven, die zwaar gesubsidieerd worden door de overheid. Daar bovenop zien we dat bedrijven extra getroffen worden door de gevolgen van de oorlog in Oekraïne.
De instabiele wereldorde doet ons weer beseffen hoe belangrijk het is om een eigen sterke industrie te hebben en niet voor alles afhankelijk te zijn van het buitenland. In de brief van 8 juli van minister Micky Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat over het voorgestane industriebeleid van het kabinet, onderschrijft zij dit volledig.
In die brief markeert het kabinet duidelijk de belangrijke rol van de industrie in onze samenleving en spreekt het zich uit voor het behoud van een significante industriële basis in Nederland: tussen de 10-15% BBP. Fondsen voor bijdrage aan onderzoek en innovatie worden aangekondigd. Daar zetten we op in vanuit de maritieme sector door het ontwikkelen van een Masterplan om onze koploper positie in een aantal markten niet te verliezen. Maar dat is niet genoeg. Kan het niet een slagje concreter?
Zo hebben vrijwel alle landen om ons heen een steunpakket ingericht voor bedrijven die onevenredig getroffen zijn door de oorlog in Oekraïne. Nederland niet. Ook hebben veel EU-landen, bij de aanbesteding van defensie of andere grote of strategisch belangrijke opdrachten, constructies om eigen industrie te beschermen of voorrang te geven. In Nederland zijn we wat dat betreft vaak het braafste maar niet het snuggerste jongetje van de klas en krijgen we uiteindelijk toch nog het lid op de neus.
Met de ontwikkeling en bouw van de ‘Anna Weber-van Bosse’ had overheid een impuls van vele tientallen miljoenen euro’s kunnen geven aan de Nederlandse scheepsbouw en de vele (MKB)-bedrijven die daar als toeleveranciers aan verbonden zijn. Dit eerste schip in de omvangrijke vlootvernieuwingsopgave van schepen voor publieke taken had een investering kunnen zijn in de ontwikkeling, verduurzaming en werkgelegenheid van onze vaderlandse maakindustrie. Een kans die eens in de dertig jaar voorbijkomt… maar helaas.
De maritieme maakindustrie is van strategisch belang voor Nederland. Ze is leverancier van maritieme technologie en schepen die voor allerlei essentiële toepassingen voor de maatschappij worden gebruikt. Denk aan winning van voedsel en energie, aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, transport van personen en goederen en defensie- en veiligheidstaken. De Nederlandse overheid heeft daarom, in het kader van de Nederlandse en Europese strategische autonomie, baat bij een sterke maritieme maakindustrie en zou het industriebeleid handen en voeten moeten geven met concrete maatregelen, waaronder besteding van overheidsmiddelen in Nederland voor de eigen vloot.
Indirecte steun via R&D-programma’s is belangrijk om een de innovatiebasis te versterken. Daarboven heeft onze nationale maakindustrie het nodig om – net als in de ons omringende landen – gesteund te worden meer directe maatregelen. De vervanging van de vloot van de Rijksrederij is aanstaande. Laten we binnen de spelregels gezamenlijk werk maken van inschakeling van de eigen maritieme maakindustrie in toekomstige aanbestedingen van de overheid.
Er is een win-win om schepen die worden aanbesteed met Nederlands publiek geld in Nederland te ontwikkelen en te bouwen. De Nederlandse overheidsorganisaties krijgen schepen van hoge kwaliteit, het Nederlandse maritieme cluster wordt versterkt en de bedrijven krijgen er prachtige visitekaartjes bij die hun internationale positie versterkt.
Kabinet… The maritime future is now!
Tweede Kamer maakt zich sterk voor Nederlands maritieme defensie-industrie
‘Het is goed dat de Tweede Kamer zich sterk maakt voor de betrokkenheid van de Nederlandse maritieme- en defensie-industrie bij de ontwikkeling van nieuwe onderzeeboten’, aldus NMT, VNO-NCW en MKB-Nederland. Op 22 november diende de SGP een motie in die het kabinet oproept de betrokkenheid van het Nederlands bedrijfsleven bij de bouw van nieuwe onderzeeërs te garanderen. Een brede Kamermeerderheid steunde de motie.
Leg betrokkenheid vast in een ICA
‘Zonder participatie van Nederlandse bedrijven dreigt essentiële maritieme kennis en kunde voor ons land verloren te gaan. Hiermee staat de eigen zeggenschap over de inzetbaarheid van onze onderzeeboten op het spel. Het is goed dat de Kamer dit onderkent en het kabinet oproept om de betrokkenheid van de Nederlandse industrie – ook bij de ontwikkeling van hoogtechnologische toepassingen – vast te leggen in een industriële samenwerkingsovereenkomst (ICA) en mee te laten wegen bij de gunning. Op deze manier voorkomen we een te grote afhankelijkheid van een buitenlandse werf voor de bouw en het onderhoud van onderzeeboten’, aldus de ondernemingsorganisaties.
Belang autonome Nederlandse defensie-industrie
‘De oorlog in Oekraïne en het incident rond Nord Stream 2 hebben laten zien dat we onze veiligheidssituatie niet voor lief kunnen nemen. Dit benadrukt het belang van een sterke krijgsmacht, gesteund door een autonome Nederlandse defensie-industrie. De vervanging van de Walrusklasse is daarom bij uitstek geschikt om de aanwezige industriële kennis in ons land verder uit te bouwen en te verstevigen.’
NMT, VNO-NCW en MKB-Nederland en DRN vroegen eerder al aandacht voor het belang van de betrokkenheid van de Nederlandse industrie bij de ontwikkeling van nieuwe onderzeeboten.
Damens elektrische sleepboot op TIME’s Best Inventions List 2022
Het Amerikaanse TIME Magazine heeft Damens eerste fully-electric havensleepboot Sparky op de TIME’s Best Inventions List 2022 geplaatst. Voor zo ver bekend is dit de enige Nederlandse uitvinding die op de lijst staat. De sleepboot, een RSD 2513-design van Damen, wordt inmiddels tot volle tevredenheid van opdrachtgever Ports of Auckland ingezet in de Nieuw-Zeelandse haven.
De TIME Best Inventions List wordt samengesteld door redacteuren en correspondenten overal ter wereld. Er is speciale aandacht voor opkomende sectoren, zoals elektrische voertuigen, duurzame energie en de metaverse. TIME Magazine heeft vervolgens elke kandidaat op basis van een aantal factoren beoordeeld, waaronder originaliteit, effectiviteit, ambitie en impact.
Op de 2022-lijst bevindt Sparky zich tussen andere innovaties als de IBM Two-Nanometer Chip, de kleinste chip ooit, het Canadese Molli Surgical dat apparatuur ontwikkeld heeft voor precisie-operaties ter bestrijding van borstkanker en MethaneSAT, dat met een satelliet methaanlekken opspoort.
Zowel Damen als Ports of Auckland zijn trots op de onderscheiding. “Ze is de eerste elektrische sleepboot ter wereld met zo’n grote capaciteit,” aldus CEO Roger Gray van Ports of Auckland. “We zetten hiermee een concrete stap richting de decarbonisatie en emissiereductie van onze havenactiviteiten.”
Sparky wordt binnen slechts twee uur opgeladen en kan daarna uren aan de slag om met haar 70 ton trekkracht vier grote schepen te ondersteunen in de haven van Auckland, voordat de accu’s weer opgeladen moeten worden. Sparky zal jaarlijks naar verwachting 465 ton aan CO2-emissies besparen. Daarnaast is deze elektrische sleper geluidsarm, trilt veel minder en zijn de verwachte exploitatiekosten minder dan een derde van die van een dieselsleepboot.
Europese ontwikkelingen
Zweden nam op 1 januari 2023 het roulerende voorzitterschap van de
Europese Unie over (januari – juni 23)
Het roulerende voorzitterschap van de Europese Unie (EU) over van Tsjechië. De lidstaten die het voorzitterschap van de Unie uitoefenen, werken gedurende 18 maanden samen in groepen van drie, “trio’s” genoemd. Het huidige trio bestaat uit Frankrijk (jan.-jun. 2022), Tsjechië (juli-dec. 2022) en Zweden (jan.-jun. 2023).
Het logo en de prioriteiten van het Zweedse voorzitterschap
De prioriteiten van het Zweedse voorzitterschap weerspiegelen de standpunten die Zweden van oudsher steunt in de EU, maar beantwoorden ook aan de huidige geopolitieke en economische uitdagingen waarmee de Unie wordt geconfronteerd, aldus de website van de Zweedse regering.
Veiligheid-eenheid, veerkracht-concurrentievermogen, welvaart (energietransitie), democratische waarden en de rechtsstaat zijn de thema’s die centraal staan in het toekomstige Zweedse voorzitterschap, zei de Zweedse premier Ulf Kristersson in een toespraak op 12 december. , in de Riksdag (het Zweedse parlement), toen hij het programma presenteerde van het Zweedse voorzitterschap van de EU vanaf 1 januari 2023.
Wat buitenlandse zaken betreft, zal Zweden meer aandacht besteden aan de situatie in Oekraïne en het uitbreidingsproces van de EU. Wat de economie betreft, zal het Zweedse voorzitterschap streven naar eenheid in de huidige moeilijke crisissituatie. Op het gebied van interne aangelegenheden zal het toekomstige voorzitterschap zich concentreren op het migratiebeleid, de bestrijding van georganiseerde misdaad, terrorisme en gewelddadig extremisme. Op het gebied van sociaal beleid, banen en gezondheid laat Zweden zien dat het zich zal richten op het terugdringen van het risico op armoede en sociale uitsluiting, als gevolg van de laatste crises: de pandemie, de energiecrisis en de oplopende inflatie. Daarnaast zal het Zweedse voorzitterschap zich actief inzetten voor de doelstellingen van de EU om tegen 2050 klimaatneutraliteit te bereiken, parallel aan het vergroten van het concurrentievermogen, de werkgelegenheid, voedselproductie en gezondheid en welzijn. In die zin staat de uitvoering van het Europese Groene Pact in de eerste helft van 2023 op de agenda,meldt de website van het Zweedse voorzitterschap.
Het logo van het Zweedse voorzitterschap van de EU-Raad wordt vertegenwoordigd door de formule “sweden2023.eu”, geschreven in gele en witte letters, op een blauwe achtergrond. Door verschillende delen van het logo uit te lichten, worden er meer boodschappen overgebracht. “sweden eu” benadrukt de rol van Zweden als houder van het voorzitterschap en de bijdrage van het land aan de Unie. “we 2023” weerspiegelt het feit dat Zweden, als houder van het voorzitterschap, handelt in het gemeenschappelijk belang van de Unie, en “we eu” illustreert de gemeenschap van EU-lidstaten en het belang van de Europese opbouw voor haar burgers. Ook symboliseert de verbinding tussen de letters “n” en “u” in het logo de solidariteit tussen de lidstaten. De gele stip in het logo staat voor vastberadenheid en is een referentiepunt voor de gemeenschappelijke weg voorwaarts van de lidstaten. De gekozen kleuren zijn de kleuren die Zweden en de EU gemeen hebben: geel en blauw.
Zweden was eerder tweemaal voorzitter van de Unie: in 2001 en 2009. De agenda van het voorzitterschap in 2001 stond in het teken van uitbreiding, werkgelegenheid en milieu. De belangrijkste agendapunten in 2009 waren de financiële en economische crisis, klimaatverandering en de implementatie van het nieuwe Verdrag van Lissabon.
Prioritaire thema’s
De prioritaire thema’s van het huidige trio Frankrijk-Tsjechië-Zweden zijn volgens de website https://data.consilium.europa.eu/:
* de bescherming van burgers en hun vrijheden, met nadruk op het respect en de bescherming van Europese waarden – democratie, de rechtsstaat, gelijkheid van vrouwen en mannen, enz. – en over de consolidering van het Schengengebied en het Europese asiel- en migratiebeleid;
* bevordering van een nieuw Europees groei- en investeringsmodel, gebaseerd op groene en duurzame groei en op Europese industriële en digitale soevereiniteit;
* bouwen aan een groener Europa, rechtvaardiger vanuit sociaal oogpunt en meer beschermend voor de gezondheid van Europese burgers;
* een mondiaal Europa, een wereldspeler die multilateralisme en hernieuwde betrekkingen met zijn partners bevordert, parallel met het delen van een gemeenschappelijke visie van de 27 lidstaten over strategische dreigingen.
Systeem roulerend leiderschap zorgt continuïteit
Het volgende voorzitterschapstrio van de Raad van de Europese Unie wordt gevormd door Spanje (juli-december 2023), België (januari-juni 2024) en Hongarije (juli-december 2024).
Het voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie wordt gewaarborgd door om de zes maanden bij toerbeurt tussen de EU-lidstaten, gedurende deze periode zorgt de lidstaat voor de continuïteit van de EU-agenda binnen de Raad en leidt hij de vergaderingen van deze formatie.
Het systeem van roulerend leiderschap werd ingevoerd door het Verdrag van Lissabon in 2009. Het trio stelt langetermijndoelstellingen vast en bereidt een gemeenschappelijke agenda voor, waarin de belangrijkste onderwerpen en kwesties worden bepaald die de Raad gedurende een periode van 18 maanden zal behandelen. Op basis van dit programma bereidt elk van de drie landen zijn eigen programma voor, meer in detail, voor zes maanden, volgens de website www.consilium.europa.eu.
Het voorzitterschap heeft twee hoofdtaken: het plannen en leiden van vergaderingen binnen de Raad en zijn voorbereidingsgroepen en het vertegenwoordigen van de Raad in betrekkingen met de andere EU-instellingen.
Wat de planning en het beheer van de vergaderingen betreft, leidt het voorzitterschap de formele vergaderingen van de verschillende Raadsformaties (met uitzondering van de Raad Buitenlandse Zaken), zorgt het ervoor dat de besprekingen verlopen in overeenstemming met het reglement en de werkmethoden van de Raad en organiseert het ook, en informele ontmoetingen in Brussel en in het land dat het roulerend voorzitterschap verzorgt.
Wat zijn rol van vertegenwoordiging betreft, vertegenwoordigt het EU-voorzitterschap de Raad in de betrekkingen met de andere EU-instellingen, met name met de Commissie en het Europees Parlement. Zijn rol is te proberen overeenstemming te bereiken over wetgevingsdossiers via zogenaamde trialogen of via informele onderhandelingsbijeenkomsten en via vergaderingen van het bemiddelingscomité.
Vanuit statistisch oogpunt hangt de wetgeving die tijdens een voorzitterschap wordt overwogen af van de initiatieven van de strategische agenda van de EU. Ook worden er elk half jaar zo’n 500-700 wetsvoorstellen besproken, schrijft de website www.gov.si.
Schengen, de lof der zotheid of de onmacht van politici?
Het goede nieuws is dat de Europese lidstaten een eenheid hebben gevormd tegen het optreden van de Russische Federatie en het slechte nieuws is dat een aantal lidstaten zich zodanig gedragen over Schengen dat er onenigheid tussen een aantal lidstaten waardoor de positie van de Europese eenheid dreigt te verzwakken. Laten we vaststellen dat de toetreding tot Schengen onafhankelijk is van de oorlog in Oekraïne, maar het wel in zekere mate communicerende vaten zijn.
Wij beperken ons in onderstaand overzicht tot een aantal hoofdzaken die het beeld grotendeels bepalen. U als lezer zal zich hoofdschuddend misschien afvagen waarom politici het zich (en anderen) zo moeilijk maken.
De dode mus van Rutte
Hij heeft onlangs de uitspraak gedaan dat Roemenië kan toetreden tot Schengen. Zijn aanvankelijke twijfel bleek niet houdbaar, want hij was simpelweg niet op de hoogte van alle onderzoeken die sinds 2011 in het kader van het (officieuze) Coöperatie- en Verificatie Mechanisme (CVM) te hebben plaatsgevonden. Geen goede beurt dus. Maar het werd nog erger, want hij stelde als voorwaarde dat Bulgarije volgens zijn informatie niet klaar was om toe te treden. En aangezien het unanimiteitsbeginsel van kracht is, zal daarom Bulgarije als lidstaat tegenstemmen. Pech voor Bulgarije en geluk voor Roemenië zult u veronderstellen. Immers ieder land wordt toch op zijn merites beoordeeld, zoals het met Kroatië is gegaan. Maar door een vreemde gedachtenkronkel lijken beide landen als een vorm van een federatie te worden gezien en iedereen weet dat er nooit sprake is geweest van een koppeling van beide staten. Logisch want het staat op gespannen voet met het gegeven dat ieder toetredend land op zijn eigen merites moet worden beoordeeld.
En laten we niet vergeten dat als men aantoonbaar aan de voorwaarden voldoet en sprake is van een recht en niet van een gunst!
In vrijwel alle lidstaten en ook bij het Europarlement en de Europese Commissie wordt negatief geoordeeld over deze Nederlandse uitspraak. Dus wederom geen goede beurt.
Bulgarije
Wij hebben de uitspraken van de premier onderzocht en hebben geen enkel feit kunnen ontdekken waardoor het land niet aan de voorwaarden voldeed. Hij gaf weliswaar ruiterlijk toe dat hij niet alle informatie tot zijn beschikking had en daarover eerst informatie wilde ontvangen.
Herkenbaar want deze vertragingstactiek heeft hij ook bij Roemenië toegepast. Een telefoontje naar Brussel zou hem meteen uit de droom hebben geholpen. Schrijnend voor Bulgarije was dat onlangs nog drie grensbeambten die hun controles(buitengrens) goed uitvoerden om het leven zijn gebracht.
Breng eens een bezoek aan de 240 km buitengrens van Bulgarije met (Europees) Turkije en dan wordt veel duidelijk. En dat men met een bankbiljet van 50 euro in het paspoort de grens kan passeren is van een hoog borreltafelniveau. Bovendien is er sprake van een Duits/Bulgaarse grensbewaking.
Procureur-generaal Ivan Gesbey: Bulgarije zal om juridisch bewijs vragen van de beweringen van Rutte.
Oostenrijk
Dit land maakt het helemaal bont en neemt een loopje met de waarheid.
Deze beweerden een toestroom van asielzoekers te hebben ontvangen die nergens waren geregistreerd en zouden voor een belangrijk deel uit Bulgarije en Roemenië afkomstig zijn. Echter al snel bleek dat na controle door Frontex dat deze gegevens niet klopten.
Voor de goede orde: Frontex zet honderden grens- en kustwachters in, samen met schepen, auto’s, vliegtuigen en ander materieel, om lidstaten te hulp te schieten als zij problemen ondervinden aan de Europese buitengrenzen. Deze operaties vinden plaats aan de Europese land- en zeegrenzen maar ook in internationale luchthavens. Op bovenstaande kaart wordt de (Westelijke) Balkanroute aangegeven die door asielzoekers worden gevolgd. Een “lek” bevindt zich op onder ander de luchthaven van Servië die geen visumplicht hanteren voor asielzoekers afkomstig uit India, Tunesië, Burundi en Cuba. De reden daarvoor dat het landen zijn die de onafhankelijkheid van Kosovo niet erkennen. En omdat het de krapte op de arbeidsmarkt kan verminderen.
Uit de Eurostat Database bleek dat een groot deel Oostenrijk als doorreisland zag met bestemming Duitsland omdat laatstgenoemd land een humaner beleid hanteert.
Echter onafhankelijk van de cijferreeksen bleek snel dat de grootste Oostenrijkse regeringspartij ÖVP in aanloop naar de verkiezingen die in februari 2023 plaatsvinden daalde in de peilingen en daarom de migratiekaart uitspeelden. Inmiddels zijn ze geschrokken van de reacties in hun eigen land want velen vonden het een oneigenlijk gebruiken van het veto omdat het thema daarvan toetreding tot Schengen was. Hun coalitiepartner Grünen namen daarvan afstand, alsook de president van het land (ceremoniële functie), mensen uit het bedrijfsleven en de CEO van de Erste Bank. Bovendien heeft Roemenië zijn ambassadeur teruggeroepen. In Brussel vindt men ook geen willig oor meer.
De verwachting is dan ook dat in de komende maanden Oostenrijk zijn bezwaar intrekt.
Nabeschouwing Redactie:
Als men het gehele gedoe over de Schengendiscussie heeft gevolgd dan zal snel de indruk worden gewekt dat de unanimiteitsregel is misbruikt. Oostenrijk heeft het misbruikt, maar ook eerder Hongarije om een groot steunpakket voor Oekraïne te blokkeren. Wat meer flagrant is, dat zij niet tegen de hulpverlening waren, maar de Europese Commissie te chanteren om haar besluit om Europese fondsen te bevriezen wegens corruptie in Boedapest in te trekken.Meer lezen hoe het vetorecht en/of de unanimiteitsregel machtsmisbruik in de hand werkt in plaats van ertegen te beschermen klik dan hier
Schengen, the praise of folly or the impotence of politicians?
The good news is that European member states have united against the actions of the Russian Federation, and the bad news is that some member states are behaving in such a way about Schengen that there are disagreements between some member states that threaten to weaken the position of European unity. Let us note that Schengen accession is independent of the war in Ukraine, but to some extent they are communicating vessels.
We limit ourselves in the following overview to a few main issues that largely define the picture. You as a reader may find yourself shaking your head wondering why politicians are giving themselves (and others) such a hard time.
Rutte’s dead sparrow
He recently made the statement that Romania could join Schengen. His initial doubt proved untenable because he was simply unaware of all the investigations that have taken place since 2011 under the (unofficial) Cooperation and Verification Mechanism (CVM). Not a good turn, in other words. But it got worse, because he made it a condition that, according to his information, Bulgaria was not ready to join. And since the unanimity principle is in force, therefore Bulgaria as a member state will vote against it. Bad luck for Bulgaria and good luck for Romania you will suppose. After all, each country will be judged on its merits anyway, as it happened with Croatia. But by some strange quirk of thought both countries seem to be seen as a form of a federation and everyone knows that there has never been a coupling of the two states. Logical because it is at odds with the fact that each acceding country should be judged on its own merits.
And let’s not forget that if one demonstrably fulfills the conditions and there is a right and not a favor!
In almost all member states and also in the European Parliament and the European Commission there is a negative view on this Dutch ruling. So again not a good turn.
Bulgaria
We have examined the Prime Minister’s statements and have not been able to discover a single fact by which the country did not meet the conditions. Admittedly, he candidly admitted that he did not have all the information at his disposal and wanted to receive information about this first.
Recognizable because he also used this delaying tactic with Romania. A phone call to Brussels would have put him right out of his misery. Distressing for Bulgaria was that recently three border officials who were doing their checks(external border) properly were killed.
Pay a visit to Bulgaria’s 240 km external border with (European) Turkey and a lot will become clear. And that one can cross the border with a 50 Euro banknote in the passport is of a high drinks table level. Moreover, there is German/Bulgarian border control.
Attorney General Ivan Gesbey: Bulgaria will ask for legal proof of Rutte’s claims,
Austria
This country is getting out of hand and taking a run at the truth.
These claimed to have received an influx of asylum seekers who were not registered anywhere and were said to be largely from Bulgaria and Romania. However, it soon became apparent that after being checked by Frontex that this data was not correct.
For the record: Frontex deploys hundreds of border and coast guard officers, along with ships, cars, planes and other equipment, to come to the aid of member states when they encounter problems at Europe’s external borders. These operations take place at Europe’s land and sea borders as well as at international airports. The map above shows the (Western) Balkan route followed by asylum seekers. A “leak” is located at Serbia’s airport, among others, which do not require visas for asylum seekers coming from India, Tunisia, Burundi and Cuba. The reason being that these are countries that do not recognize Kosovo’s independence. And because it may ease the tightness in the labor market.
The Eurostat Database showed that a large proportion saw Austria as a transit country with destination Germany because the latter has a more humane policy.
However regardless of the figure series, it quickly became apparent that Austria’s largest ruling party ÖVP was dropping in the polls ahead of the elections due in February 2023 and therefore playing the migration card. Meanwhile, they were shocked by the reactions in their own country because many felt it was an improper use of the veto because its theme was Schengen accession. Their coalition partner Grünen distanced themselves from it, as well as the country’s president (ceremonial position), business people and the CEO of Erste Bank. Moreover, Romania recalled its ambassador. There is no longer a willing ear in Brussels either.
It is therefore expected that in the coming months Austria will withdraw its objection.
Afterthought Editorial:
If one has followed the whole fuss about the Schengen discussion one will quickly get the impression that the unanimity rule has been abused. Austria abused it, but also previously Hungary to block a large aid package for Ukraine. What is more egregious is that they did not oppose the aid, but blackmailed the European Commission to revoke its decision to freeze European funds due to corruption in Budapest. To read more about how the veto and/or unanimity rule encourages abuse of power instead of protecting against it click here
Disclaimer
De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.