Nieuwsbrief Juni-juli 2023

DRN verwelkomt Cicada Technologies

Cicada Technologies: een Europese softwareleverancier met kantoren in Nederland en Roemenië, gespecialiseerd in complete, gebruiksvriendelijke en eenvoudig te navigeren digitale oplossingen.

Zij bieden digitale oplossingen op maat voor bedrijven die hun dagelijkse handelingen willen automatiseren, kosten willen verlagen en kernprocessen willen verbeteren.
Het hoofdkantoor bevindt zich in Cluj-Napoca en hun Nederlandse vestiging opereert onder de toegevoegde tenaamstelling Dutch Office Cicadatech in Den Haag waar Adalin Oles de leiding heeft.

Voor een uitgebreid profiel bekijk ook de ledenpagina >>>

Voor meer informatie: tel.+31 6 1376 6378 of dutch.office@cicadatech.eu.
Website www.cicadatech.eu

DRN gaat upgrade toekennen aan Roemeense bedrijven

Juist omdat Nederland de grootste investeerder is in Roemenië en Roemeense economie ook (internationaal)competitiever wordt, zal het ook Roemeense ondernemers ondersteunen die belangstelling hebben om in Nederland te investeren.
Mede om die reden verschijnt deze nieuwsbrief voortaan in een drietalige versie.
 Daartoe zullen ook Nederlandse importeurs worden gewezen op de niches in het Roemeense aanbod, zoals bijvoorbeeld de befaamde Roemeense wijnen (Roemenië is het grootste wijnland van Zuidoost-Europa. De internationale wijnpers is lovend over de kwaliteit van de wijnen die de laatste paar jaar worden geproduceerd in Roemenië. “Van alle wijngebieden rond de Zwarte Zee en in de Balkan is Roemenië HET land waarvan we het grootste potentieel kunnen verwachten”, schrijft Hugh Johnson in zijn befaamde ‘Wijnatlas’.
Momenteel is Roemenië een van de 10 grootste wijnproducenten ter wereld. Ongenoemd mag ook niet blijven de cosmeticafabrikant Gerovital. In de jaren 1967 kocht of vertrouwde Farmec de eerste anti-verouderingsformule (crème) genaamd Gerovital toe. Gerovital Cream is de eerste anti-verouderingsformule ter wereld gemaakt door Prof.Dr. Ana Aslan , die de genezende voordelen van procaïne ontdekte door langdurige behandeling in kleine doses.
Uiteraard heeft Roemenië in meerdere sectoren genoeg te bieden. Maar voornoemde voorbeelden zijn genoemd omdat deze relatief onbekend zijn, en er tegelijkertijd een grote consumentenmarkt voor aanwezig is.

Roemenen in Nederland – Demografie & Integratie

Over het aantal permanent in Nederland verblijvende Roemenen worden de meest uiteenlopende getallen genoemd. Dus laten we daar een eind aanmaken, waarbij we ons baseren op de cijfers van het Centraal Bureau van Statistiek van 31 december 2022.
Het valt op dat onze zuiderburen met 11,6 miljoen inwoners het dubbele aantal Roemeense inwoners kent (ruim 90.000), waarbij wellicht de taal een rol speelt, maar qua bevolkingsdichtheid beiden landen overeenkomen.

Een voorbeeld van integratie: Stichting Rompro   
“De organisatie van ROMPRO heeft een zeer prettige indruk op mij gemaakt. Ik heb verschillende evenementen bijgewoond en was altijd aangenaam verrast. Zo’n grote deelname en vooral zo’n positieve instelling had ik niet verwacht.
De activiteiten waren zonder uitzondering zeer goed georganiseerd, met deelname van zowel Roemenen, Nederlanders als andere nationaliteiten.
Nederland heeft ongetwijfeld een gevestigde Roemeense organisatie nodig, gemaakt door Roemenen voor Roemenen – en dat niet alleen.
Enerzijds komen er steeds meer Nederlanders in aanraking met in Nederland gevestigde Roemenen en ik vind het heel belangrijk dat zij een aantal aspecten van de rijke Roemeense cultuur beter leren kennen.
Aan de andere kant is het belangrijk om een ​​stichting te hebben waar Roemenen samen kunnen genieten van hun tradities, vooral omdat veel van de activiteiten die ROMPRO organiseert ook een platform bieden voor de jonge generatie (vaak van Roemeens-Nederlandse afkomst) om in contact te blijven met de tradities van de ouders”, aldus Jan Willem Bos – vertaler en publicist.
Voor meer informatie: https://rompro.nl.

“Dienstmededeling” voor onze sponsoren en leden

In onze laatste nieuwsbrief hebben wij melding gemaakt dat Natasja Hart onze penningmeester en secretaris per 1 januari jl. helaas haar functies moest neerleggen wegens de gevolgen van long covid. Een van de gevolgen daarvan was dat wij onze (financiële)ledenadministratie over circa twee jaren opnieuw in beeld moesten brengen. Dientengevolge kan voor een substantieel deel van onze leden en sponsoren de factuur voor uw bijdrage later verschijnen en wij sluiten in een aantal gevallen niet uit dat het over meerdere jaren gaat. Wij bieden u bij voorbaat daarvoor onze verontschuldigingen aan en wij vragen uw begrip omdat het over een geval van overmacht gaat.
In het najaar zullen wij weer een aantal bijeenkomsten organiseren, dus u hoort nog van ons.

Sector Internationale Arbeidsmarkt

Post Craiova

Zoals de meeste lezers van deze Post Craiova wel weten, is er een bijna constante stroom van bezoekers aan onze vestiging in Craiova. Die bezoeken zijn nuttig en prettig. We zien als effect altijd een soort van stroomversnelling als het gaat om het onderlinge begrip van de ontwikkelwerkzaamheden en daaropvolgend een versnelling van de output van de teams.

De frequentie van bezoeken is vaak afhankelijk van de voorkeur van de klant. Voor sommigen is dat acht keer per jaar, voor anderen veel minder. Het record staat momenteel op 42 individuele bezoeken door één enkele opdrachtgever en dit getal loopt nog steeds verder op. Binnenkort hebben we ook het eerste jubileum van een opdrachtgever waarmee we al 20 jaar onafgebroken samenwerken en die in al die jaren slechts enkele keren op bezoek is geweest.

Ook voor medewerkers van opdrachtgevers blijkt het vaak leuk en zinvol om kennis te maken en ervaringen uit te wisselen met ‘collega’s’ van andere NetRom opdrachtgevers, vaak uit een totaal andere branche.
Een buitengewoon interessant onderwerp dat ik s ’avonds tijdens dinertjes steevast de revue laat passeren is de vraag of het huidige enorme tekort op de arbeidsmarkt in bijna alle sectoren slechts een onderdeel is van conjuncturele cycli of dit keer van blijvende aard. Veel van onze gasten hebben hier een uitgesproken mening over. Dat is ook logisch, want voor bijna iedere organisatie is het buitengewoon essentieel om te anticiperen op toekomstige bewegingen op dit vlak. Schiphol is een akelig voorbeeld van hoe het mis kan gaan als je dat onvoldoende doet. Zelf ben ik de overtuiging toegedaan dat de tekorten op de arbeidsmarkt permanent zijn. Dat betekent dat HR-beleid toe is aan een volledig omdenken. Wie niet meebeweegt met de nieuwe realiteit, gaat onherroepelijk achterlopen.

In Nederland is het kabinet momenteel ook weer bezig met een nieuwe poging om de arbeidsmarkt te reguleren en het aantal flexwerkers en ZZP’ers terug te dringen. De vraag is echter of de politiek het tempo van de veranderingen kan bijbenen. NetRom komt dagelijks in aanraking met de internationalisering van de arbeidsmarkt. We hebben opdrachtgevers die ontwikkelteams op alle continenten simultaan aansturen.

Laatst zag ik nog een treffend voorbeeld van een Poolse freelancer – overigens een briljante projectmanager – die vanuit Madagaskar voor een Nederlandse opdrachtgever een aantal internationale teams aanstuurt ten behoeve van een Amerikaanse eindklant. Ik geef het de wetgever te doen om op dit soort constructies de juiste balans tussen fiscale, pensioen- en sociale verzekeringen te vinden. Overigens waag ik wel te betwijfelen of dit soort volledig remote werken op termijn houdbaar is. In onze kennisintensieve omgeving werken high-output ontwikkelteams gezamenlijk aan productontwikkeling. Daarvoor is er simpelweg geen betere plek dan samen op kantoor.

Hoe dan ook vraagt de nieuwe arbeidsmarkt een volledig omdenken van werkgevers. Dat bestaat eruit dat werkgevers zich moeten realiseren dat medewerkers een schaars goed zijn en dat je alles moet doen wat in je macht ligt om mensen binnen te krijgen en te behouden. HR-beleid wordt daarmee een doorslaggevend concurrentievoordeel ten opzichte van andere werkgevers.

IT Sector

Analyse: hoe de oorlog in Oekraïne de IT-markt in Roemenië en de regio veranderde

De oorlog in Oekraïne heeft de lokale IT-markt gereset – van de toename van het tekort aan programmeurs in de eerste 7 maanden na de uitbraak tot de plotselinge afname van projecten, een situatie die gedwongen ontslagen dwong en het behoud van talent onder druk zette, maar ook op versnelde ontwikkelingen in bepaalde segmenten, volgens een analyse van het lokale bedrijf OVES Enterprise.

“De IT-markt heeft de afgelopen 16 maanden grote schommelingen gekend. Waren er in maart vorig jaar veel projecten op de markt en was er een grote behoefte aan programmeurs, nu is de vraag naar personeel afgenomen, tegelijkertijd met de toenemende druk op het contracteren van nieuwe projecten, waardoor talenten in bedrijven kunnen worden vastgehouden.

Bovendien hebben Roemeense bedrijven vorig jaar stappen ondernomen om programmeurs uit Oekraïne in te huren en te helpen; nu zijn ze teruggekeerd naar rekrutering op de lokale markt, die duurder is, maar veel stabieler is gebleken”, zegt Mihai Filip, CEO van OVES Enterprise, erop wijzend dat als aan het begin van de oorlog het tekort aan programmeurs in de markt was ongeveer 15% -20%, deze steeg naar ongeveer 30% in september 2022. Vervolgens nam het aantal projecten af, waardoor het tekort afnam. Op dit moment zetten klanten alleen essentiële projecten voort en zijn er ontwikkelaars nodig voor nichetechnologieën, in de meeste gevallen bedrijven die erin slagen talent op de lokale markt te vinden.

De oorlog versnelde echter de samenwerking en ontwikkeling van minder gangbare segmenten van de IT-markt, zoals Defensie, Cybersecurity en AI.

“In deze periode is de complexiteit van projecten toegenomen en zijn er meer projecten ontwikkeld op gebieden als Cyber ​​en AI. Tegelijkertijd verhuisden veel bedrijven op het gebied van innovatie en defensie een deel van hun bedrijf naar Roemenië. De komende jaren zullen we een toename zien van het aantal Roemeense bedrijven dat zich in deze richting zal ontwikkelen”, vult Mihai Filip aan.

Voor OVES Enterprise is de Defense-branche de komende jaren een prioriteit, projecten in dit segment genereren nu ongeveer 12% van de omzet, een aandeel dat elk jaar zal toenemen.

Ook moesten de bedrijven die samenwerkingen hadden met bedrijven uit Oekraïne andere ontwikkelingspartners vinden, waarvan de meesten zich wendden tot bedrijven uit Roemenië en Polen.

“Roemenië is op dit moment een zeer belangrijke pion op de wereldwijde IT-markt en we moeten van deze gelegenheid gebruik maken. Nooit in de geschiedenis ben ik in een betere positie geweest”, zegt Mihai Filip.

De onstabiele internationale politieke en economische situatie leidde ook tot een wijziging van de strategie met betrekking tot de marktbenadering. IT-bedrijven leggen nu de nadruk op wereldwijde diversificatie, dat wil zeggen teams en kantoren in verschillende delen van de wereld. OVES Enterprise heeft het afgelopen jaar ook 2 kantoren geopend in de VS, in Silicon Valley en Washington DC, waardoor het toegang heeft tot defensieprojecten met een hoge complexiteit. De investeringen in de internationale expansie van OVES Enterprise zullen eind dit jaar circa 500.000 euro bedragen.

En samenwerking en het opbouwen van partnerschappen kan nu binnen enkele dagen worden gedaan, niet binnen 6-9 maanden, zoals het geval was vóór het uitbreken van de oorlog in Oekraïne.

OVES Enterprise is een Roemeens softwareontwikkelingsbedrijf, opgericht in 2015 in Cluj-Napoca. Vanaf 2019 omvatte de strategie van OVES het aanbieden van complexere softwareontwikkelingsdiensten voor projecten in de automobielsector, e-commerce, fintech, telecom, internationale overheidsinstellingen, enz., waarbij het bedrijf een technologische partner werd voor complexe en technologisch geavanceerde projecten. Momenteel wordt 80% van de omzet van het bedrijf   gegenereerd door projecten buiten Roemenië, waarin nieuwe technologieën op het gebied van kunstmatige intelligentie en big data worden geïntegreerd. OVES Enterprise heeft momenteel meer dan 200 werknemers en kantoren in Roemenië, Duitsland, de Verenigde Arabische Emiraten en de VS.

Sector Primaire infrastructuur

Op 27 juni jl. is er een nieuwe veerdienst gelanceerd die de haven van Constanța zal verbinden met de stad Poti in Georgië.

Vorige maand werd een nieuwe veerdienst geopend die Constanța verbindt met de kustplaats Poti in Georgië, die passagiers en goederen vervoert.De nieuwe veerbootlijn Constanta-Poti zal worden geëxploiteerd door het Georgische bedrijf E60 Shipping.

Dit wordt de oude Europese route E60 genoemd, die de stad Brest in het westen van Frankrijk verbond met de Irkeshtam-pas, die nu de grens vormt tussen Kirgizië en China.

Het eerste schip van deze lijn heeft Constanța op 27 juni 2023 verlaten en is over twee dagen later aangekomen in de haven van Poti in Georgië, gelegen aan de oostelijke oever van de Zwarte Zee.

De nieuwe veerbootroute vervangt de oude UkrFerry-transportlijn, die vroeger de Oekraïense haven Chornomorsk verbond met de Georgische stad Poti.

Chornomorsk, gelegen in de buurt van Odessa, iets verder naar het zuiden, was een van de belangrijkste bestemmingen voor de veerdiensten die over de Zwarte Zee naar Georgië voeren. Blijkbaar werd deze race na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne opgeschort.

Onder deze omstandigheden bleef de veerbootrace tussen de Bulgaarse stad Varna en de haven van Batumi in Georgië de enige optie om de Zwarte Zee over te steken.

Als gevolg van de 90% afname van het scheepvaartverkeer vanuit Georgië door het ontbreken van alternatieve routes, besefte E60 Shipping de noodzaak om nieuwe routes te lanceren die Europa met de Kaukasus verbinden.

Het schip is een passagiersschip genaamd M/v Vilnius, dat 22.341 ton  weegt. Dit is het schip dat in het verleden de Oekraïense haven Chornomorsk verbond met de stad Poti. Naast passagiers kunnen vrachtcontainers, auto’s en motorfietsen op het schip worden geladen. Passagiers kunnen worden ondergebracht in standaard hutten of suites.

E60 Shipping is van plan één reis per week in beide richtingen uit te voeren, hoewel de data van week tot week kunnen verschillen. De ticketprijs voor een Constanța-Poti-reis is 200 euro, en kinderen tussen zes en twaalf jaar krijgen een korting van 80 euro. Kinderen onder de zes jaar zijn gratis.

Het tarief voor appartementen is hoger, er moet 200 euro extra worden betaald ten opzichte van het basistarief voor zo’n hut met een tweepersoonsbed voor twee personen, en voor vierpersoonshutten is het tarief 300 euro hoger.

De kosten voor het vervoeren van een auto bedragen 500 euro en de kosten voor het vervoeren van een motorfiets bedragen 300 euro.

Prijzen en condities vrachtverkeer c.q. containervervoer zijn opvraagbaar.Zie https://e60shipping.com

TAROM vliegt voor het 15e jaar met verlies: min 62 miljoen lei (€ 12.525.900) in 2023

TAROM draait ook dit jaar weer verlies. Het is het 15e jaar dat de luchtvaartmaatschappij er niet in is geslaagd winst te maken. De afgelopen drie jaar, gekenmerkt door de COVID-19-pandemie die de luchtvaartindustrie zwaar heeft getroffen, hebben het bedrijf de staatssteun opgeleverd die het nodig heeft om te overleven.
Het geschatte brutoverlies voor dit jaar in de inkomsten- en uitgavenbegroting, begin deze maand goedgekeurd door de aandeelhouders van het bedrijf, bedraagt ​​62,4 miljoen lei, volgens het wetsontwerp dat is geraadpleegd door Economica.net.
Het verlies is 71% lager dan het goedgekeurde resultaat voor 2022, namelijk een verlies van 216 miljoen lei. In het basisscenario wordt TAROM in 2024 winstgevend en zouden de kasstromen dit jaar positief moeten worden.

De inkomsten van TAROM voor dit jaar worden geschat op ruim twee miljard lei, een stijging van 33% ten opzichte van de voorlopige/gerealiseerde voor 2022, dit is ook weergegeven in de begroting van inkomsten en uitgaven.
Voor dit jaar zijn investeringen van 115,5 miljoen lei gepland, minder dan de 388 miljoen lei die een jaar geleden werd goedgekeurd voor 2022. Ongeveer 33 miljoen lei zal worden verstrekt uit eigen bronnen en nog eens 82,5 miljoen lei uit investeringskredieten.
Het gemiddelde maandelijkse inkomen per werknemer (lei/persoon), bepaald op basis van de salariskosten, herberekend volgens de jaarlijkse staatsbegrotingswet voor het jaar 2023 – wet nr. 368/2022, voor een bedrag van 10.592,85 lei/werknemer, werd geschat om met 18,03% te stijgen in vergelijking met de voorlopige/behaalde in 2022, stelt het document ook.

“In overeenstemming met de prognoses van inkomsten en uitgaven die zijn gepland in de ontwerpbegroting van inkomsten en uitgaven voor het jaar 2023, wordt de EBITDA-marge (berekend volgens IFRS-rapporten) geschat op een positieve waarde van 174.099,18 duizend lei, dit weerspiegelt de schattingen met betrekking tot de operationele winstgevendheid van het bedrijf cash generators”, staat ook in de begrotingsbeschrijving.
De toekomst van TAROM hangt af van staatssteun, ter waarde van 190 miljoen euro, die nog moet worden goedgekeurd door de Europese Commissie.

“Het verlenen van individuele staatssteun voor herstructurering is de enige oplossing voor het succes van de herstructurering van TAROM en de winstgevendheid van het bedrijf op middellange en lange termijn”, stelt het geciteerde document ook.
Het ministerie van Transport wees 12,5 miljoen lei toe aan TAROM als bijdrage van de staat aan het sociaal kapitaal. Het geld zal worden gebruikt om de termijnen en rente terug te betalen in verband met de door de staat gegarandeerde lening die is aangegaan bij Banca Transilvania, op basis van het besluit van de Europese Commissie.

Transportsector

GOBO Group koopt de Roemeense activiteiten van Cargofoor

De Belgische groep GOBO uit Lanaken kocht via haar dochteronderneming Wijsen Logistics 52% van het kapitaal van het bedrijf Cargofoor, gespecialiseerd in tankvervoer, waarbij de documenten ook in Roemenië werden ondertekend.

Cargofoor, gevestigd in Maastricht en met een dochteronderneming in Ploiesti, is gespecialiseerd in tankvervoer (chemicaliën, olie en vetten), voornamelijk in de landen van de Balkan en Oost-Europa.   Cargofoor heeft 30 medewerkers. De GOBO Group zal nu het personeel, de operaties en de voertuigen van het bedrijf overnemen. GOBO is al vele jaren actief op het gebied van tankwagentransport.    Het transportbedrijf Cargofoor BV werd opgericht in 1964. In 1995 startte het de dochteronderneming Cargofoor SRL in Roemenië, in Ploiesti.   Met vestigingen in Lanaken (België), Maastricht (Nederland), Selfkant (Duitsland), Herzogenrath (Duitsland), Senec (Slowakije) en Ploiesti beschikt de GOBO-groep na deze transactie over een vloot van 150 trekkers, 90 tankwagens en 170 opleggers.   In totaal zal de groep 260 medewerkers tellen en een jaaromzet van 42 miljoen euro realiseren.

Energie Sector

Petrom heeft nieuwe bronnen van ruwe olie en aardgas gevonden in Roemenië. De grootste ontdekkingen van decennia

OMV Petrom, het grootste geïntegreerde energiebedrijf in Zuidoost-Europa, kondigt aan dat het nieuwe ruwe olie- en aardgasbronnen heeft ontdekt in de regio’s Oltenia en Muntenia in het zuiden van Roemenië. Cumulatief komen de ontdekkingen neer op meer dan 30 miljoen vaten winbare grondstoffen, het equivalent van driekwart van de productie van OMV Petrom in 2022, aldus het bedrijf in een persbericht.

 De proef- en proefboring van deze drie putten vond plaats tussen juni 2022 en april 2023. Het bedrijf investeerde circa 20 miljoen euro in de proefboring.

Een van de ontdekkingen van OMV Petrom was in het Verguleasa-exploratiegebied, in de regio Oltenia. Het bedrijf heeft ruwe oliebronnen geïdentificeerd voor een totaal van ongeveer 20 miljoen vaten olie-equivalent, wat neerkomt op OMV Petrom’s grootste ontdekking van ruwe olie in decennia.

De vondst bevindt zich in de buurt van een ander mijnbouwgebied, wat synergieën biedt die zullen bijdragen aan een snellere start van de productie.

Een andere ontdekking vond plaats in de verkenningsperimeter van Targoviște, waar ruwe olievoorraden werden geïdentificeerd voor een geschatte hoeveelheid van 6 miljoen vaten. De proefwerken vonden plaats in april 2023 en die voorafgaand aan de exploitatieontwikkeling worden voorbereid.

Een derde ontdekking werd gedaan in de exploratieperimeter van Targu Jiu en er werden aardgasvoorraden van 7 miljoen vaten geïdentificeerd, wat overeenkomt met bijna een derde van de aardgasproductie van Roemenië in 2022. Een tweede put is al gepland voor volgend jaar en de voorbereidingen voor de verbinding zijn onderweg.

“Roemenië produceert al meer dan 150 jaar olie en gas, en in deze omstandigheden vereist het identificeren van nieuwe bronnen een aanzienlijke inspanning. De nieuwe ontdekkingen zullen bijdragen aan het verminderen van de achteruitgang van onze productie en aan de continuïteit van de levering van essentiële producten voor de economie”, aldus Cristian Hubati, lid van het OMV Petrom Directoraat, verantwoordelijk voor de activiteit Exploratie en Productie:

Alle ontdekkingen zijn het resultaat van de exploratiestrategie van het bedrijf, gericht op kansen in de buurt van bestaande afzettingen, wat de snelle ontwikkeling, verbinding en vroege productie van nieuw ontdekte bronnen mogelijk maakt.

OMV Petrom is het grootste geïntegreerde energiebedrijf in Zuidoost-Europa, met een jaarlijkse olie- en gasproductie op groepsniveau van ongeveer 43 miljoen vaten  in 2022. De groep heeft een raffinagecapaciteit van 4,5 miljoen ton per jaar en exploiteert een energiecentrale met een hoog rendement van 860 vaten. MG. Op de distributiemarkt voor olieproducten voor de kleinhandel is de Groep aanwezig in Roemenië en aangrenzende landen via ongeveer 780 tankstations, onder twee merken, OMV en Petrom.

OMV Petrom is een bedrijf waarin Roemeense aandeelhouders meer dan 42% van de aandelen bezitten (waarvan de Roemeense staat, via het Ministerie van Energie, 20,7% bezit en 21,7% in handen is van Roemeense pensioenfondsen, waaraan bijna 500.000 individuele investeerders en andere Roemeense entiteiten). OMV Aktiengesellschaft, een van de grootste beursgenoteerde industriële bedrijven in Oostenrijk, bezit 51,2% van de aandelen van OMV Petrom en de overige 6,4% is in handen van andere buitenlandse investeerders. Van het totale aantal OMV Petrom-aandelen wordt 28,1% vrij verhandeld op de Bucharest Stock Exchange en de London Stock Exchange.

OMV Petrom en Romgaz namen de definitieve beslissing om het gas uit de Zwarte Zee te exploiteren. “Roemenië wordt de grootste producent in de EU

OMV Petrom heeft de definitieve investeringsbeslissing genomen voor het Neptun Deep-project en keurt samen met haar partner Romgaz het ontwikkelingsplan goed. Het Neptun Deep-project zal naar verwachting een totaal brutovolume van ongeveer 100 miljard kubieke meter aardgas opleveren, dat gelijkelijk tussen de twee partners zal worden verdeeld. De eerste aardgasproductie is gepland voor 2027, na totale projectontwikkelingsinvesteringen tot 4 miljard euro.

Foto: OMV Petrom

Deze definitieve investeringsbeslissing is een belangrijke stap in de realisatie van OMV Petrom’s 2030-strategie. Het project zal naar verwachting bijdragen aan een stijging van de bedrijfswinst van het bedrijf met 50% in 2030, volgens een persbericht van het bedrijf.

Roemenië wordt de grootste producent van aardgas in de EU en een netto-exporteur van aardgas, wat de voorzieningszekerheid versterkt, beweert OMV Petrom.

“OMV Petrom, het grootste geïntegreerde energiebedrijf in Zuidoost-Europa, heeft samen met zijn partner Romgaz de definitieve investeringsbeslissing genomen voor de ontwikkeling van het Neptun Deep-project in de Zwarte Zee. OMV Petrom is de exploitant van het project, met een belang van 50%. De twee bedrijven keurden het ontwikkelingsplan goed voor de commerciële aardgasvelden Domino en Pelican Sud in de offshore-perimeter van Neptun Deep, dat ter bevestiging is voorgelegd aan het National Agency for Mineral Resources (ANRM).

Christina Verchere, CEO van OMV Petrom: «Met de definitieve investeringsbeslissing voor het Neptun Deep-project gaan we samen met onze partner Romgaz de ontwikkelingsfase in van het eerste offshore-project in diepe wateren in Roemenië. Dit is een belangrijke stap voorwaarts in de uitvoering van de Strategie 2030 van het bedrijf en zal onze portefeuille aanzienlijk veranderen. Ons voorstel aan de aandeelhouders blijft om de investeringen te verhogen, de winstgevendheid en dividenden te verhogen – en dit alles terwijl we zorgen voor een duurzaam bedrijf op lange termijn tijdens onze energietransitie».

De infrastructuur die nodig is om de commerciële offshore-aardgasvelden van Domino en Pelican Sud te ontwikkelen, omvat tien putten, drie onderzeese productiesystemen en bijbehorende verzamelpijpleidingen, een offshore-platform, de belangrijkste aardgaspijpleiding naar Tuzla en een aardgasmeetstation. Het platform wekt zijn eigen elektriciteit op en werkt volgens de hoogste normen op het gebied van veiligheid en milieubescherming. De gehele infrastructuur wordt op afstand bediend door middel van een digitale replica (digital twin). Dit maakt het mogelijk om processen te optimaliseren en zal bijdragen aan de verbetering van onze milieuprestaties, door het elektriciteitsverbruik efficiënter te maken en de uitstoot te verminderen.

Geschatte belangrijkste aspecten met betrekking tot het Neptun Deep-project (100%):

– De totale investeringen voor ontwikkeling worden geschat op 4 miljard euro, grotendeels te besteden in de periode 2024-2026;

– De productie van het plateau wordt geschat op ongeveer 140 duizend vaten olie-equivalent per dag gedurende bijna 10 jaar;

– Geschatte winbare volumes zijn momenteel ongeveer 100 miljard kubieke meter (ongeveer 700 miljoen vaten );

– De productiekosten per eenheid worden geschat op gemiddeld 3 dollar/boe (voor de levensduur van het veld);

– HSSE: de koolstofvoetafdruk is naar schatting beter dan de industriebenchmark (bij productie op een plateau, koolstofvoetafdruk van ongeveer 2,2 kg CO2/voe, aanzienlijk onder het sectorgemiddelde van 16,7 kg CO2/voe volgens IOGP). State-of-the-art technologie en expertise moeten worden gebruikt om op een veilige en milieuvriendelijke manier aardgas te produceren’, aldus de geciteerde bron.

De omtrek van Neptun Deep in de Zwarte Zee heeft een oppervlakte van 7.500 vierkante km en bevindt zich op een afstand van ongeveer 160 km van de kust, in wateren met een diepte tussen 100 en 1.000 meter. Sinds 2008 omvatten de exploratieactiviteiten in de Neptun Deep-perimeter twee 3D seismische acquisitiecampagnes en twee exploratieboorprogramma’s. De eerste aardgasontdekking werd gedaan in 2012. De totale exploratie- en evaluatie-uitgaven tot nu toe bedragen meer dan 1,5 miljard euro.

Roemenië zal een overschot aan aardgas hebben en zijn productie praktisch verdubbelen, ruim boven de huidige behoefte aan binnenlands verbruik. En nog een heel belangrijk aspect: het land wordt een aanbieder van regionale energiezekerheid.

Hoe Azerbeidzjan Rusland kan vervangen op de EU-energiemarkt na de top in Chisinau

Chisinau was op 1 juni jl gastheer  van de Top van de Europese Politieke Gemeenschap. Hier waren 47 staatshoofden en leiders van de Europese Unie uitgenodigd die mondiale kwesties in verband met de oorlog in Oekraïne, de energiezekerheid van Europa en de diversificatie van energiebronnen zullen bespreken. De top in Chisinau verzekert de bijzondere status van de EU-buitenpost in de Kaukasus voor Azerbeidzjan, dat daarmee de grootste partner van de Europese Unie wordt om Rusland op de Europese energiemarkt te vervangen, schrijft Newsweek .
Persbureau Reuters merkt op dat in Chisinau de ondertekening van een vredesakkoord tussen Azerbeidzjan en Armenië wordt verwacht.

Redactie: Nu de Russische Federatie zijn troepen uit Armenië hebben teruggetrokken wegens de oorlog in Oekraïne kiezen de Armenen eieren voor hun geld en kiezen derhalve voor het vredesakkoord, ondanks dat Azerbeidzjan nog kan beschikken over een alternatieve route via Georgië) Armenië lijkt bereid om de enclave Nagorno-Karabach te erkennen als onderdeel van Azerbeidzjan, onder voorwaarde dat de veiligheid van etnische Armenen in het gebied wordt gegarandeerd. Dat heeft de Armeense premier Nikol Pasjinjan onlangs gezegd op een persconferentie, aldus het Russische persbureau Tass.

Ondanks pogingen van Moskou en Teheran om het onderhandelingsproces te verstoren, stelt de Wall Street Journal vast, probeert Baku, met de actieve deelname van Brussel en Washington, de betrekkingen met zijn buurland te normaliseren en regionale transportroutes te openen. Allereerst verwijst het naar het Zangezur Corridor-project.

Met de opening krijgt de Europese Unie een directe transportroute naar China, waarbij Rusland wordt omzeild – via Turkije, Azerbeidzjan, de Kaspische Zee en Centraal-Azië.

Onlangs, vooral na de Russische invasie van Oekraïne, is Azerbeidzjan een van de belangrijkste landen geworden waarmee de vervanging van Russische energiebronnen op de Europese markt wordt uitgevoerd.

Baku levert olie en gas aan Roemenië, Kroatië, Bulgarije, Tsjechië, Oostenrijk, Duitsland, Griekenland, Spanje, Ierland, Portugal en Italië. Er zijn onderhandelingen gaande met Moldavië, Hongarije en Albanië.

In 2022 bedroeg het volume van de gasleveringen van Azerbeidzjan aan de Europese Unie 12 miljard kubieke meter, en tegen 2027 is Baku van plan dit cijfer te verdubbelen.

De speciale rol van Azerbeidzjan als betrouwbare leverancier van energiebronnen waarover Rusland geen zeggenschap heeft, is opgemerkt door veel andere Europese leiders en internationale organisaties. De Duitse bondskanselier Olaf Scholz verklaarde dat “Azerbeidzjan een partner van groot belang is voor Duitsland en de EU”, terwijl de Europese Commissie zei dat Azerbeidzjan “een belangrijke partner voor de EU is bij de inspanningen om fossiele brandstoffen uit de Russische Federatie geleidelijk uit te bannen”.

Dankzij de gaspijpleiding Baku-Tbilisi-Ceyhan, waarvan de aanleg werd gesteund door de VS en Groot-Brittannië, beschikt Azerbeidzjan sinds 2006 over een olietransportroute die onafhankelijk is van het Kremlin. De aanwezigheid van een dergelijke infrastructuur is van doorslaggevend belang voor het onafhankelijke energiebeleid van Bakoe en in het belang van de Europese Unie.

Scheepsbouw Sector

Damen Shipyards Mangalia heeft meer dan 200 mensen in dienst

Bij Damen Shipyards Mangalia, de grootste scheepswerf van Zuidoost-Europa, werken 227 mensen. Onder de beschikbare functies zijn die van slotenmakers, lassers, pijpfitters, monteurs, productievoormannen.

“We hebben besloten om de teams uit te breiden en te ontwikkelen, vooral de direct productieve teams, die een meerwaarde bieden op de bouwplaats, om de processen te verbeteren in overeenstemming met de eisen van de profielmarkt, om de communicatie efficiënter te maken en om de programma’s te versnellen om verhoog de efficiëntie en productiviteit op de bouwplaats. Het huidige productieplan vraagt ​​om een ​​toevoeging van geschoolde en ongeschoolde medewerkers, met de mogelijkheid van on-the-job training. We willen ons team laten groeien, maar meer dan dat, we willen de activiteit op de Damen Mangalia Shipyard laten groeien, om uiteindelijk een aanzienlijke ontwikkeling van de regionale economie te bereiken en op middellange termijn een relevante speler te zijn in de profielindustrie en lang”, zegt Liana Constantin, Corporate Affairs Director van Damen Shipyards Mangalia.

De Damen Mangalia Shipyard is gelegen aan de kust van de Zwarte Zee en opereert als een joint venture tussen het Ministerie van Economische Zaken, vertegenwoordigd door de 2 Mai SA Mangalia Shipyard en DAMEN Holding BV De laatste nam de operationele leiding over en is eigenaar van de scheepswerf, vanaf 20 juli 2018.


De Damen Mangalia Shipyard heeft drie dokken, met een totale lengte van 982 meter en een dokruimte die zich uitstrekt over 1,6 kilometer en een totale capaciteit voor het snijden van plaatwerk van 15.000 ton/maand kan garanderen. De dokken, met een breedte van 48 en 60 meter, maken het mogelijk om de bouw en verbouwing van schepen en grote maritieme constructies, zoals schepen en offshore constructies, te benaderen.

Groot contract voor de scheepswerf in Galati: Damen ontwerpt en bouwt gedeeltelijk in Roemenië de 4 nieuwe onderzeebootbestrijdingsfregatten voor Nederland en België

De Damen Galati-scheepswerf gaat in Roemenië vier nieuwe onderzeebootbestrijdingsfregatten ontwerpen en gedeeltelijk bouwen voor de marines van Nederland en België, volgens een contract getekend met het Nederlandse Ministerie van Defensie en Thales. De waarde van het hele programma voor de vier schepen is bijna 4 miljard euro.

Foto: Damen

Anti-Submarine Fregatten voor Nederland en België, ook gebouwd in Galati

Het Nederlandse Ministerie van Defensie, Damen en Thales tekenden het contract voor het ontwerp, de bouw en levering van vier onderzeebootbestrijdingsfregatten (ASW); twee voor Nederland en twee voor België, maakt het bedrijf Damen bekend in een verklaring.

De ASW-fregatten zijn de vervangers van de huidige multifunctionele fregatten van de Karel Doorman-klasse. Ze kunnen voor meerdere taken worden gebruikt, maar de nadruk zal liggen op onderzeebootbestrijding. De schepen krijgen een hybride dieselelektrische voortstuwing en zijn ontworpen om zo stil mogelijk te varen om detectie door onderzeeërs zoveel mogelijk te voorkomen. Aan boord zal volgens het bedrijf een uitgebreide reeks sensoren zijn om onderzeeërs te detecteren.

Staatssecretaris Christophe van der Maat: “De aanschaf van ASW-fregatten vindt plaats op de manier die mijn voorkeur heeft: door intensieve samenwerking tussen landen, krijgsmacht en industrie. Na verloop van tijd zal het resultaat een innovatief en krachtig wapensysteem zijn. Dit zal in ons voordeel zijn, als directe gebruikers, maar ook in Europa en de NAVO.”

Constructie en ontwerp van schepen “en op onze scheepswerf in Roemenië, waar de casco’s van de schepen gedeeltelijk zullen worden gebouwd”

“Dit is een prachtig project en een bijzonder nieuw hoofdstuk voor onze Damen-marinedivisie”, zegt Arnout Damen, CEO van Damen Shipyards Group. “We zijn trots om deze prachtige fregatten te bouwen en kijken ernaar uit om met veel partners en leveranciers, voornamelijk Nederlandse, aan dit project te werken. Met deze klantlanceringsprojecten houden we vitale knowhow in huis en daarmee onze plaats tussen ’s werelds toonaangevende complexe scheepsbouwers. Wat nog belangrijker is, is dat de bemanningen van de Nederlandse en Belgische marine ultramoderne fregatten ontvangen om hun vitale taken uit te voeren.”

“We zijn verheugd dat Thales opnieuw is geselecteerd om sensoren en vuurleidingssystemen te leveren voor een nieuwe klasse schepen voor de Koninklijke Marine”, aldus Gerben Edelijn, CEO van Thales Nederland. “De bemanning van de ASW-fregatten zal kunnen vertrouwen op ons ultramoderne Above Water Warfare-systeem, dat een effectieve verdediging biedt tegen huidige en toekomstige bedreigingen.

De nieuwe fregatten worden 145 meter lang, met een maximale breedte van 18 meter en een diepgang van 5,5 meter bij een waterverplaatsing van 6.400 ton.
Aan boord zal plaats zijn voor een bemanning van 117 mensen en capaciteit voor extra personeel om mee te varen. De ASW-fregatten worden onder meer uitgerust met een Under Water Warfare Suite (UWWS), een Above Water Warfare System (AWWS) en onderwaterlokvogels.

De schepen zullen worden bewapend met een 76 mm kanon, MK54 torpedo’s, Rolling Airframe Missile (RAM) en Naval Strike Missile (NSM) raketten. Het fregat biedt ook plaats aan andere wapens, zoals krachtigere raketten en krachtigere laserwapens. Er zijn ook boten en onbemande vliegtuigen aan boord voor gebruik op/onder water en in de lucht.

De huidige multifunctionele fregatten van de Karel Doorman-klasse zijn vanaf 1985 gebouwd door Damen Naval (toen Koninklijke Maatschappij de Schelde). Tussen 1991 en 1995 werden acht M-fregatten afgeleverd, waarvan er uiteindelijk zes werden verkocht aan andere landen, waaronder twee aan België. Met het einde van de levensduur van deze schepen hebben Nederland en België gezamenlijk besloten hun schepen te vervangen door deze ASW-fregatten.

Het eerste schip zal naar verwachting in 2029 in Nederland worden afgeleverd. Het eerste schip van België volgt in 2030 en de overige schepen zullen in 2031 aan elk land worden geleverd.

Volgens de informatie die in de internationale pers is verspreid, bedragen de kosten van het programma voor de vier fregatten bijna 4 miljard euro.
De bemanning van de ASW-fregatten zal kunnen vertrouwen op ons ultramoderne Above Water Warfare-systeem, dat een effectieve verdediging biedt tegen huidige en toekomstige bedreigingen. Samen met de Duitse F126-schepen zullen de Belgische en Nederlandse ASW-fregatten identieke geavanceerde technologie gebruiken om waardevolle objecten te verdedigen en te beschermen’, voegde de Nederlandse functionaris eraan toe.

Het hele project is een gezamenlijke operatie met het Nederlandse Ministerie van Defensie, waarbij een deel van het werk door het Ministerie zelf zal worden uitgevoerd. Arnout Damen voegde toe: “We hebben bijna 150 jaar kennis, vaardigheden en technologie om het ontwerp en de bouw van complexe zeeschepen te coördineren en uit te voeren. Dat gebeurt niet alleen in Nederland, maar ook op onze werf in Roemenië, waar de casco’s van de schepen deels worden gebouwd.” Deze casco’s komen vervolgens in Vlissingen aan voor verdere afbouw, installatie en integratie van wapensystemen en uiteindelijk ingebruikname van de fregatten voor levering aan de Belgische en Nederlandse marine.

Agri & Food Sector

Roemenië droogt op. Een derde van het landbouwareaal van het land loopt het risico van verdroging, mogelijk woestijnvorming

Volgens een studie van het ministerie van Milieu loopt meer dan een derde van het bebouwbare oppervlak van het land het risico van verdroging, mogelijk zelfs woestijnvorming. Er is meer dan 800.000 hectare waarop de landbouw steeds moeilijker zal worden. De zwaarst getroffen gebieden bevinden zich in de provincies Olt, Dolj en Mehedinți.

 Volgens een studie uitgevoerd door het Institute of Research for Pedologie en Agrochemie Boekarest.

Per gebied is er een hoge en matige gevoeligheid voor degradatie voor 13,3% van de Western Plains, d.w.z. 1,5 miljoen hectare. Ook is 6,1% van het land op het Transsylvanische plateau is in matig gevaar, terwijl er voor 6,4 miljoen hectare in de Roemeense vlakte, het Moldavische plateau en gedeeltelijk in Dobrogea groot gevaar is.

Wat betreft Dobrogea, spreken de specialisten van het Instituut over dit gebied als een “semi-aride”. Hoewel het een klein gebied beslaat (7,1% van de totale vatbare gebieden), vertoont het een extreem hoge vatbaarheid op een gebied van meer dan 251.800 ha, een zeer hoge vatbaarheid op een gebied van 529.700 hectare, respectievelijk een matige vatbaarheid op 18.500 ha.

Wat betreft landsoorten met een hoog risico op verdroging of woestijnvorming, bestaat er een risico op verdroging op ongeveer 8 miljoen hectare bouwland, ofwel 33,7% van de totale oppervlakte van het land. Ook lopen 150.700 hectare weilanden en weiden en 21.400 hectare blijvende teelten gevaar.

Per provincie zijn de meest getroffen Olt, waar 65% van het bouwland in gevaar is, Dolj, waar 66% van het bouwland in gevaar is, en Mehedinți, met 30% van het bouwland in gevaar.

Volgens de analyse zijn woestijnvorming en bodemdegradatie actuele en groeiende bedreigingen in de hele EU. Terwijl bodemdegradatie alle EU-landen treft, neemt het risico op woestijnvorming toe, vooral in Zuid-Europa en de aan de Zwarte Zee grenzende gebieden van Bulgarije en Roemenië.

DN Agrar tekende een contract met BRK Financial Group voor market making services

DN Agrar Group (aandelensymbool DN), de grootste geïntegreerde veehouderij in Roemenië, met koemelkproductie en groenteproductie, kondigde aan investeerders aan dat het een contract heeft getekend met BRK Financial Grup voor het leveren van marktmakingsdiensten, vanaf de datum van 30 mei 2023.

“Voor marketmaking-diensten vertegenwoordigt het minimumvolume dat overeenkomt met de vaste bied-laatkoersen van BRK Financial Group het equivalent van EUR 9.000, met een maximale spreiding tussen de       aan- en verkoopprijzen weergegeven door de tussenpersoon van 2-4%. Het bruto gemiddelde maandelijkse percentage van het handhaven van het vaste aan- en verkoopaanbod op de markt is 90%”, aldus het rapport gepubliceerd op de Bucharest Stock Exchange.

Het contract wordt gesloten in overeenstemming met de bepalingen van de beurs van Boekarest en heeft tot doel de liquiditeit van de aandelen van de DN Agrar Group te vergroten.

DN Agrar heeft een kapitalisatie van 116,1 miljoen lei en wordt voor 74,1% gecontroleerd door de Nederlanders vanuit AM Advies BV, de rest van de aandelen is vrij beschikbaar voor handel. Sinds het begin van het jaar zijn de DN-aandelen met 0,3% gestegen, op basis van 3,5 miljoen lei-transacties, blijkt uit BVB-gegevens.

De groep sloot 2022 af met een winst van bijna 14 miljoen lei, een stijging van 57% in vergelijking met 2021, met een omzet van bijna 151 miljoen lei, een stijging van 221%.

De resultaten voor het eerste kwartaal van 2023 zullen naar verwachting op 7 augustus 2023 op de BVB worden gepubliceerd.

Uitbraak van Afrikaanse varkenspest op een grote boerderij van het bedrijf Smithfield in het district Timiș. Meer dan 53.000 varkens zullen worden geslacht

De directeur van het directoraat Veterinaire en Voedselveiligheid van Timiş (DSVSA), Flavius ​​​​Nicoară, maakte zaterdag bekend dat een uitbraak van Afrikaanse varkenspest (ASV) is bevestigd in een commerciële varkenshouderij. Smithfield (eigendom van de Chinese WH Group). Het bedrijf heeft al meerdere malen een uitbraak gehad.
Volgens de geciteerde bron zijn er 53.764 varkens op de Voiteni Farm van het bedrijf Smithfield, die allemaal zullen worden geslacht.


“Na het uitvoeren van de laboratoriumonderzoeken bij het Animal Health and Diagnostic Institute in Boekarest, waarvan de resultaten positief waren, werd PPA bevestigd en werd er een vergadering belegd met alle leden van het Local Center for Disease Control, waarna werd gestemd om het besluit uit te vaardigen goedkeuring van de beschermings- en toezichtszones rond de uitbraak van AVP, de maatregelen van onmiddellijk doden onder officieel toezicht en neutralisatie door alternatieve methoden van verbranding/begrafenis van risicomateriaal en de goedkeuring van het maatregelenplan in geval van bevestiging van de ziekte van AVP in binnenlandse varkens van de SC Smithfield commerciële boerderij in Roemenië, Voiteni Farm”, aldus Flavius ​​​​Nicoară.

Afrikaanse varkenspest treft mensen niet, er is geen risico op ziekte voor hen, aldus Flavius ​​​​Nicoară.

Nieuwe en vertrekkende landbouwraad in Boekarest

De heer Arie Veldhuizen in Astana, met als werkgebied Kazachstan, Oezbekistan en Kirgizië. De heer Veldhuizen is op dit moment voor het Ministerie van LNV werkzaam als Raad op de Nederlandse ambassade in Boekarest.

Mevrouw Sophie Neve in Boekarest, met als werkgebied Roemenië, Bulgarije en Moldavië. Mevrouw Neve werkt momenteel als Senior-Adviseur bij de Directie Netwerkfaciliteit van het Ministerie van LNV. Zij volgt in Boekarest de heer Veldhuizen op.

Op de boerentrekker naar Roemenië

Roemenië is een land van mogelijkheden, ziet Pieter Helfferich van Agriprogress. Hij adviseert boeren over innovatie en duurzaamheid, en doet dat ook in Roemenië. De grond was daar zo goedkoop, dat het bovendien een goede investering was.

Maar het was wel even aanpassen aan de Roemeense cultuur. Het zijn echte vleeseters, dus als vegetariër kan het nogal ongemakkelijk worden.

Bert Colijn, senior econoom van ING, ziet dat Roemenië steeds belangrijker wordt voor de Europese economie. Want de ‘reshoring’ van bedrijven die hun productie vanuit China terugverplaatsen naar Europa komt niet in Nederland terecht, maar in landen als Roemenië.

Luister naar de podcast:

https://www.bnr.nl/podcast/wereldveroveraars/10517344/met-de-boerentrekker-naar-roemenie

De boerenkar is wel een sterk verouderde BNR-beeldvorming en lijkt veel op de oubollige Nederlandse “Frau Antje”die in Duitsland actief was

Financiële Sector

Mazars heeft voor de elfde keer zijn regionale belastinggids gepubliceerd, die snapshots en vergelijkende grafieken presenteert van de belastingstelsels van 25 MOE-landen voor 2023

Deze gids, die is uitgegroeid van 15 landen in 2013 tot 25 in 2023, duikt in een breed spectrum van belastingkwesties, met de nadruk op vennootschapsbelasting, verrekenprijzen, werkgelegenheid en omzetbelasting. De gids voor 2023 biedt een gedetailleerde analyse van belastingregimes in een reeks landen, waaronder Midden- en Zuidoost-Europa, Duitsland, Oostenrijk, Moldavië, Oekraïne, de Baltische staten en voor het eerst Centraal-Aziatische landen zoals Kazachstan, Kirgizië, en Oezbekistan. Wij nodigen u uit om het interactieve online platform van de Mazars CEE Tax Guide 2023 te bezoeken. Belangrijkste bevindingen:
• De wereldwijde minimumbelasting moet tegen het einde van het jaar in de Roemeense wetgeving zijn opgenomen.
• MOE-landen kennen een gevarieerde vennootschapsbelasting, met gemiddelde belastingtarieven tussen 15 en 20 procent.
• Door de invoering van digitale technologie kunnen landen met hoge standaard btw-tarieven naleving garanderen en hun belastingprocessen stroomlijnen.

Klik hier om het volledige rapport te downloaden.

Voor nadere informatie: Edwin Warmerdam Partner, Hoofd Belastingen Edwin.Warmerdam@mazars.ro

ING Bank Roemenië: De vraag naar krediet nam af tegen de achtergrond van inflatie en hoge rentetarieven

De eerste maanden van het jaar bevestigen de macro-economische prognoses van een economische vertraging, een feit dat ook voelbaar is op het niveau van de banksector. En tegen de achtergrond van inflatie en hoge rentetarieven is de vraag naar krediet afgenomen, zegt Mihaela Bîtu(zie foto), CEO van ING Bank Roemenië.

Opgemerkt m oet worden dat het percentage niet-renderende leningen nog steeds op een zeer laag niveau ligt, ongeveer 3%, voegt ze eraan toe, wat aantoont dat klanten goed in staat zijn zich aan te passen aan de nieuwe economische omstandigheden.

“Er zijn veel lessen uit het verleden getrokken, waardoor we ons sneller kunnen aanpassen. Zoals we vorig jaar zeiden, verwachten we niet in een recessie terecht te komen, tenzij er drastische en onverwachte veranderingen van geopolitieke of macro-economische aard zijn. We betrachten de nodige voorzichtigheid en zijn voortdurend alert op zowel lokale als internationale ontwikkelingen”, aldus het hoofd van ING Bank Roemenië voor ZF.

Zelfs in de context van de hoge inflatie van de afgelopen twee jaar is er nog steeds geen significante verslechtering van de prestaties van de kredietportefeuilles, en het feit dat we al op een desinflatoire trend zitten, zou een stabiele evolutie moeten ondersteunen, waardeert Mihaela Bîtu.

ING Bank, de lokale vestiging van de gelijknamige Nederlandse groep, behaalde in 2022 een nettowinst van 1,06 miljard lei, 3% hoger dan in 2021, aangezien de inkomsten van de bank met 10% stegen tot 2,6 miljard lei.

Sector Onderwijs

Vorig jaar stond Roemenië op de laatste plaats in de EU wat betreft het aandeel 25-34-jarigen met een universitaire opleiding

Met slechts 25%, ver verwijderd van het Europese gemiddelde van 42% en het door de EU gestelde doel van 45% tot 2030.

Het gemiddelde dat vorig jaar op het niveau van de Europese Unie werd gerapporteerd, lag één procentpunt boven dat van 2021 (41%) en drie punten onder het voorgestelde streefcijfer voor 2030 voor de leeftijdsgroep 25-34 jaar.

Behalve in Roemenië werden de laagste percentages geregistreerd in Italië (29%) en Hongarije (32%).

Daarentegen heeft bijna de helft van de EU-lidstaten het voorgestelde doel voor 2030 al bereikt: Ierland (62%), Luxemburg (61%), Cyprus (59%), Litouwen (58%), Nederland (56%), Zweden (52%), Spanje en België (51%), Frankrijk (50%), Denemarken (49%), Slovenië (47%), Letland (46%) en Griekenland (45%).

Volgens Eurostat blijft de genderkloof bestaan, waarbij het aandeel vrouwen met een hogere opleiding aanzienlijk hoger is dan dat van mannen (48% versus 37%).

Cijfers inzake de braindrain worden niet duidelijk gemaakt en ook niet van Roemeense studenten die afstuderen aan buitenlandse universiteiten, waaronder ook Nederland.

(Geo)politieke omtwikkelingen

In Roemenië heeft de “rotatie” vrijwel geruisloos plaatsgevonden.

Daarmee het bewijs geleverd dat zij al over een langere periode een politieke stabiliteit kennen. De rotatie hield kortweg in dat in de eerste periode de liberalen de premier leveren en in de tweede helft zou dat dan worden overgedragen aan de sociaal-democraten. Onderstaand een overzicht van de Roemeense staatsinrichting.

Roemenië is een semi-presidentiële republiek met als staatshoofd een president (momenteel president Klaus Johannis).  Aan het hoofd van de regering staat een premier (momenteel: Marcel Ciolacu -PSD, benoemd door de president.

De nieuwgevormde coalitie (beëdigd op 15 juni 2023) regering telt 18 ministers exclusief de premier. De coalitie bestaande uit de socialistische PSD en de liberale PNL hebben hun portefeuilles gelijk verdeeld, en elke partij krijgt een vice-premier – Marian Neacșu (PSD) en Cătălin Predoiu (PNL, verhuisd van Justitie naar Binnenlandse Zaken), terwijl de UDMR/RMDSZ (Hongaarse minderheid) niet meer aan de regeringscoalitie zal deelnemen. De nieuwe regering die PSD-leider Marcel Ciolacu de komende anderhalf jaar zal leiden, zal 18 ministeries tellen, tegenover 20 die in het Ciucă-kabinet zaten – Sport en Toerisme zijn verdwenen c.q. aan een ander bestaand ministerie zal worden toegevoegd.
De voormalige premier Nicolae Ciucă is tot president van de senaat benoemd.
De drie belangrijkste oppositiepartijen (in willekeurige volgorde) UDMR(Hongaarse minderheid), USRPLUS(liberalen) en AUR(nationalistisch,ultra rechts)
Conform de Roemeense Grondwet zijn er 18 zetels in de Senaat gereserveerd voor etnische minderheden in Roemenië.
Voor een uitgebreide informatie zie de Engels- en Roemeens talige website www.gov.ro . Roemenië kent evenals in Nederland een tweekamerstelsel. De Tweede Kamer wordt in Roemenië de Kamer van Afgevaardigden (Camera Deputaţilor) genoemd en kent 332 zetels. De Eerste Kamer wordt Senaat (Senat) en telt 137 zetels.
De leden van het Huis van Afgevaardigden worden via een districtenstelsel gekozen voor vier jaar. De twee kamers vormen samen de wetgevende assemblee, wier taak het is de nieuwe Roemeense (grond)wet(ten) aan te nemen.

Roemenië ondersteunt kernlidstaten van de EU bij het afzien van vetorechten voor beslissingen over buitenlands beleid en veiligheid

Roemenië sloot zich aan bij de groep van negen landen, waaronder de zes oprichters van de Europese Unie, die volgens een door G4media geciteerde verklaring van het ministerie van Buitenlandse Zaken de intrekking eisen van de vetorechten van de lidstaten op twee belangrijke gebieden: buitenlands beleid en veiligheid. Aan het besluit ging geen openbaar debat vooraf.

Het initiatief van de oprichters van de EU kwam nadat Hongarije de afgelopen jaren verschillende cruciale beslissingen van de Europese Unie met betrekking tot Rusland en Oekraïne blokkeerde. De negen staten lanceerden op 4 mei het pleidooi voor een ingrijpende verandering in de EU.

In december 2022 zei de Roemeense minister van Buitenlandse Zaken Bogdan Aurescu in een interview met Digi24.ro dat “we aanvankelijk een positie hadden om unanimiteit te steunen, omdat we altijd van mening waren dat kleine staten deze invloed bij de hand zouden moeten hebben als er een situatie is waarin hun belangen vereisen om een ​​bepaalde beslissing te kunnen blokkeren.”

Tegelijkertijd wees Aurescu erop dat Roemenië (in tegenstelling tot Oostenrijk) nooit gebruik heeft gemaakt van het recht, maar andere [diplomatieke] oplossingen heeft gevonden.

Hongarije en Polen zoeken bondgenoten in de verdediging van het vetorecht in de EU

Hongarije en Polen oefenen druk uit om de unanimiteitsregel op het gebied van het buitenlands en veiligheidsbeleid van de Europese Unie (EU) te handhaven, na de recente vorming van een coalitie die het principe van een gekwalificeerde meerderheid verdedigt en de afschaffing van het recht van veto op dit gebied.Dit besluit werd aangekondigd door de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken Péter Szijjártó.

Deze regel is alleen van toepassing op bepaalde terreinen van Europees beleid – uitbreiding, belastingen en de EU-begroting, De noodzaak om de 27 stemmen te halen wordt door een hoofdstad vaak uitgebuit om collectieve besluiten te verwerpen, te laten ontsporen of te blokkeren. Met name Hongarije krijgt veel kritiek omdat het deze individuele bevoegdheid herhaaldelijk heeft gebruikt om belangrijke overeenkomsten te dwarsbomen en zo andere EU-lidstaten te frustreren. Deze tactiek werd maandag opnieuw gebruikt toen Boedapest de betaling van een tranche van € 500 miljoen aan militaire hulp van de EU aan Oekraïne blokkeerde nadat Kiev had besloten de grootste handelsbank van Hongarije – OTP – op de lijst van “internationale oorlogsondersteuners” te plaatsen. De Hongaarse bank, evenals andere particuliere ondernemingen die op de lijst voorkomen, verwerpen deze beschuldigingen. Zij acht dit een onjuiste en vooringenomen beslissing.

Hoe kan de NAVO de Conventie van Montreux omzeilen om Roemenië en de andere staten in het Zwarte Zeegebied

De Noord-Atlantische Alliantie moet een plan opstellen voor de verdediging van de lidstaten in het Zwarte Zeegebied, en een multinationale basis in Roemenië zou ideaal zijn.
Voor het einde van de oorlog in Oekraïne moet de NAVO een vredeshandhavingsplan voor de Zwarte Zee opstellen. Zolang de landen die aan de Zwarte Zee grenzen – Roemenië, Bulgarije, Oekraïne en Georgië – geen eigen sterke zeestrijdkrachten hebben die in staat zijn de agressieve Zwarte Zeevloot van Rusland te weerstaan, moeten de NAVO-troepen hen helpen.

“De landen aan de Zwarte Zee zitten niet stil. Ze bouwen zo snel als ze kunnen sterkere vloten. Oekraïne wil natuurlijk een moderne oorlogsvloot bouwen en Turkije bouwt al een paar oorlogsschepen. Roemenië wil Franse Scorpene-onderzeeërs kopen, terwijl Bulgarije twee modulaire multifunctionele patrouillevaartuigen van Duitse makelij koopt. Maar de vooruitgang is vrij traag en degenen die deze projecten promoten, zouden het doelwit kunnen worden van Russische subversieve acties “, schrijft Craig Hooper, directeur en oprichter van Themistocles Advisory Group, in een artikel voor “Forbes”.

Rusland blijft sterk op zee
Ongeacht de uitkomst van de oorlog in Oekraïne, het zal jaren duren voordat de Zwarte Zeestaten hun belangen op zee verdedigen. En zelfs als Rusland op het land wordt verslagen, zal de Russische marine een machtige kracht blijven. Dit zal dienen als het belangrijkste instrument van Moskou voor maritieme invallen, angst zaaien en de vrijheid van navigatie in het Zwarte Zeebekken schenden. Oude gewoontes zijn moeilijk te doorbreken. De lang gekoesterde droom van Rusland om de hele Zwarte Zee te domineren, zal nog vele jaren een nationalistische slogan blijven.

Hooper merkt op dat Turkije een natuurlijke garantie voor vrede in het gebied zou zijn. Maar als bewaker van de Zwarte Zee, die de Bosporus en de Dardanellen beheerst, lijkt Ankara meer geïnteresseerd in het onderhouden van banden met Rusland en de NAVO dan in harde oproepen tot afschrikking en naleving van maritieme regels.

Een multinationale basis in Roemenië zou ideaal zijn
“Als de Russische zeestrijdkrachten niet volledig worden teruggetrokken uit de Zwarte Zee, komt het handhaven van de naoorlogse vrede in de Zwarte Zee op de schouders van de NAVO en grenzen de machtigste geallieerde staten niet aan de Zwarte Zee. Een multinationale basis ergens in Roemenië zou hiervoor ideaal zijn. Gemodelleerd naar de Spaanse op Rota, waar vier Amerikaanse torpedobootjagers van de Arleigh Burke-klasse verblijven, zou de Roemeense basis ideaal zijn. Maar een vreemd diplomatiek overblijfsel uit de jaren dertig – de Conventie van Montreux – staat deze oplossing in de weg ‘, schrijft de auteur.

Het verdrag maakt het inzetten van de NAVO-vredesmachtvloot in de Zwarte Zee een moeilijke taak. Vredeshandhavingsinspanningen in dit gebied kunnen nieuwe wapens en schepen vereisen, en dit is alleen mogelijk na voorafgaand overleg.

Het obstakel heet de Conventie van Montreux
Het Verdrag van Montreux van 1936 is een oud verdrag. De overeenkomst, laatst gewijzigd voor de Tweede Wereldoorlog, regelt het verkeer van oorlogsschepen door de Dardanellen en de Bosporus. Het beperkt de tonnage, tijd en soorten oorlogsschepen die niet tot de kuststaten van de Zwarte Zee behoren en die door de Turkse wateren kunnen varen en in de Zwarte Zee kunnen opereren.

Dit diplomatieke relikwie bemoeilijkt multinationale vredeshandhavingsinspanningen op zee.

Momenteel staat het verdrag marines buiten de Zwarte Zee toe om oorlogsschepen met een waterverplaatsing tot 30.000 ton (en in sommige gevallen tot 45.000 ton) in de Zwarte Zee te exploiteren. Het Verdrag van Montreux vereist dat oorlogsschepen die niet uit de Zwarte Zee komen, het Zwarte Zeebekken na 21 dagen moeten verlaten.

Hiaten in het Verdrag van Montreux
Zonder wijziging van het Verdrag van Montreux zal het moeilijk worden om een ​​multinationale vloot van conventionele oorlogsschepen in de Zwarte Zee te beheren.

“Om de civiele, op regels gebaseerde operationele normen in de Zwarte Zee te herstellen, zou de NAVO een delicate afwijking van de oude conventie kunnen overwegen, waarbij de letter van de wet, zo niet de geest, van het regelgevende regime van Montreux behouden blijft”, oppert Hooper .

Hij zegt dat het Bondgenootschap zou kunnen overwegen om koopvaardijschepen van de Point-klasse, rampenbestrijdingsschepen voor olievelden of andere civiele schepen onder de vlag van een NAVO-lidstaat om te bouwen voor missies in de Zwarte Zee. Schepen – zoals de Point Class – die in de regio kunnen opereren en “familieleden” hebben die eerder zijn aangepast voor militaire activiteiten, kunnen bijzonder nuttig zijn.

Als deze civiele schepen eenmaal in de Zwarte Zee zijn, kunnen ze snel worden aangepast, bijvoorbeeld op de Roemeense scheepswerven van Damen Shipyards, om te worden uitgerust met modulaire wapensystemen of helikopterplatforms. Nadat deze geïmproviseerde oorlogsschepen zijn uitgerust met de nodige uitrusting, kunnen ze gaan fungeren als vredesvaartuigen ”, legt de auteur uit. Volgens hem zouden deze geïmproviseerde oorlogsschepen kunnen opereren zonder regelmatig het Zwarte Zeebekken te hoeven verlaten. Als Turkije protesteert, kunnen de schepen gemakkelijk worden overgedragen van NAVO-controle naar de nominale controle van Roemenië of een andere Zwarte Zeestaat.

Bijzondere berichten

Aardbeving in de Zwarte Zee bij de Krim. Wat een omvang had het?

Aardbeving in de Zwarte Zee bij de Krim. Wat een omvang had het. FOTO: INFP

FOTO: INFP

Er heeft donderdagochtend 22 juni jl. een zware aardbeving plaatsgevonden in de Zwarte Zee, meldt het National Institute for Earth Physics (INFP) De aardbeving vond plaats om 05:42:29 (lokale tijd van Roemenië), in de Zwarte Zee, volgens INFPV
De aardbeving met een kracht van 5 op de schaal van Richter vond plaats op een diepte van 10 kilometer.
De aardbeving vond plaats 93 kilometer ten zuidwesten van Sevastopol, op het schiereiland de Krim.

Verandert de seismische kaart van Roemenië? Twee zones kwamen uit “slaap”

Twee bij specialisten bekende seismische zones zijn dit jaar in Roemenië uit “rusttoestand” gekomen: Gorj en Banat, maar we weten niet of er in die regio’s meer naschokken of frequentere aardbevingen zullen zijn. Waarom is het Gorj-gebied specialer? Wanneer waren er sterke aardbevingen in Banat en Crișana? Waarom trekt de magnitude van 4,9 de aandacht in Arad, maar niet in Vrancea?

Een gebied waar een aardbeving van 4,9 graden Richter de moeite waard is om rekening mee te houden

De seismische zones Banat en Crișana zijn bekend bij geologen, maar worden door het grote publiek veel minder opgemerkt, omdat de sterkste aardbevingen van het land daar niet plaatsvonden.

“Vergeleken met het Vrancea-gebied, dat veel vaker voorkomt, zijn deze aardbevingen in Banat zeldzamer, maar ze zijn bekend, en in de seismische risicozonering van het land verschijnen ze daar zelfs op een hoger niveau dan het Gorj-gebied, waar dat er een onverwachte aardbeving plaatsvond. Het is geen verrassing dat er aardbevingen plaatsvinden in Banat en Crișana, het zijn historische gegevens en INFP heeft alle documentatie”, legt Alexandru Szakacs, wetenschappelijk onderzoeker aan het Instituut voor Geodynamica in Boekarest, uit aan HotNews.ro.

De sterkste aardbeving van maandag in de Arad-regio heeft een kracht van 4,9 op de schaal van Richter. Moeten we het als sterk beschouwen? “De kracht van aardbevingen is ook gerelateerd aan diepte; een aardbeving van 5,5 op Richter, tot 6, als het op ondiepe diepte is, heeft het grote effecten. Dezelfde aardbeving, op een diepte van 80 km, produceert niet zo grote effecten. Een aardbeving van 4,9 graden in Vrancea blijft bijna onopgemerkt, de wereld is er al aan gewend ”, legt Alexandru Szakacs uit.

Opgemerkt moet worden dat de magnitude van de aardbeving van 4,9 graden op de schaal van Richter, geproduceerd om 20:46 op 22 mei, op een diepte van 9 km en 22 km van Arad, werd herzien tot 4,7 graden .

In februari vonden er verschillende aardbevingen plaats in het Gorj-gebied, een gebied dat opnieuw is geactiveerd, en de belangrijkste was die in Oltenia, op 14 februari, met een kracht van 5,7 graden op de schaal van Richter. INFP kondigde drie maanden geleden aan dat er in tien dagen tijd tussen 13 en 23 februari 2023 960 aardbevingen met lokale magnitudes op de schaal van Richter tussen 0,2 en 5,7 waren in het Gorj-gebied.

Hiervan waren 15 aardbevingen meer dan 3,5de kracht waarmee aardbevingen kunnen worden gevoeld door de bevolking in het epicentrale gebied.

Deskundigen van de INFP zeiden in februari dat Gorj een bekende seismische zone is, maar met zwakke activiteit tot de afleveringen van de tweede maand van het jaar. Vervolgens registreerden de apparaten de hoogste seismische intensiteit van de afgelopen 200 jaar in het gebied. Ook over Gorj zeiden INFP-vertegenwoordigers dat de capaciteit van dat gebied om aardbevingen van grote omvang te veroorzaken beperkt is.

De twee gebieden, Gorj en Banat, zijn inderdaad opnieuw geactiveerd, maar dit verandert NIET hoe we de nationale aardbevingskaart zien.

We kunnen daarom zeggen dat dit jaar twee seismische zones van het land opnieuw zijn geactiveerd, seismische zones die bekend zijn bij specialisten,  waar zich de afgelopen jaren echter geen aardbevingen hebben voorgedaan die het overwegen waard zijn. “Het is redelijk om te zeggen dat het gebied opnieuw is geactiveerd sinds deze aardbeving plaatsvond, maar dat betekent NIET dat er zeker een fase zal zijn van frequente en steeds grotere aardbevingen. Niemand kan voorspellen wat er daarna gaat gebeuren”, zegt de onderzoeker.

Wanneer zijn er sterke aardbevingen geweest in het zuidwesten van het land.
Er waren 32 jaar geleden drie aardbevingen, allemaal boven de 5 graden, dus met een lagere intensiteit dan die van 22 mei 2023. Aardbevingen van 6 graden Richter of sterker hebben we niet gevonden in de beschikbare data.

Twee aardbevingen met een kracht van meer dan 5 vonden plaats in juli 1991, één op 12 juli (Banloc-gebied), met een kracht van 5,7 op de schaal van Richter, in de provincie Timiș, en de andere op 18 juli, met een kracht van 5,5, in de gebied Herculaneum.

Op 2 december 1991 vond ook in het district Timiș een aardbeving met een kracht van 5,6 plaats in het gebied van de gemeente Voiteg. In alle drie deze gevallen raakten huizen beschadigd.

De aardbevingen van 22 mei 2023 in Banat en Crișana.
Een aardbeving met een kracht van 4,9 en een met een kracht van 4,3 vond maandagavond plaats in Crişana, in de provincie Arad, en werd op verschillende plaatsen in het gebied gevoeld.

Constantin Ionescu, directeur van het National Institute for Earth Physics, vertelde Digi 24 dat de aardbeving van 4,9 die plaatsvond in Arad “significant is voor het gebied”, maar specificeerde dat het gebied bekend is vanuit seismisch oogpunt. “De epicentra in het Banat-gebied migreren volgens de spanningen die zich ophopen in de oppervlaktefouten”.

Het hoofd van de INFP zei ook dat het op dit moment moeilijk is om in te schatten hoe de dingen zullen evolueren, omdat “de epicentra in het Banat-gebied migreren volgens de spanningen die zich ophopen in de oppervlaktebreuken”.

“Het is mogelijk (om naschokken te hebben). Ik zag het verschijnen ongeveer een uur na de eerste aardbeving. Nu weten we NIET precies hoe de evolutie daar zal zijn, op dat gebied”.

Roemenië, aardbevingen en risicogebieden
Vrancea is de seismogene zone met het hoogste destructieve potentieel in het land, een bewijs dat de meest destructieve aardbevingen daar plaatsvonden. Banat, Crișana, het gebied Făgăraș – Câmpulung vallen onder de categorie “oppervlakkige seismische bronnen van plaatselijk belang voor het seismische gevaar”.

Aardbevingen zijn natuurlijke fenomenen die worden veroorzaakt door het vrijkomen van energie in de aarde als gevolg van het breken van rotsen die zijn onderworpen aan geaccumuleerde spanningen. Het oppervlak waarlangs de rotsen “breken” en bewegen wordt een “breukvlak” genoemd.Aardbevingen in Roemenië van tektonische oorsprong komen voor langs breuken in de aardkorst (gelegen op een diepte van minder dan 60 km), zoals in de gevallen van Gorj en Banat.

Oprichting van het Nationaal Museum voor de geschiedenis en cultuur van de Roma in Roemenië
De Kamer van Afgevaardigden heeft op 23 jl. een wetsvoorstel aangenomen.

Het wetgevingsvoorstel stelt het Nationaal Museum voor de geschiedenis en cultuur van de Roma in Roemenië in als een openbare instelling van nationaal belang onder het gezag van het Nationaal  Agentschap voor de Roma.


“Het museum heeft tot doel de geschiedenis, cultuur en tradities van de Roma in Roemenië te presenteren en te promoten, om het nationale en internationale bewustzijn van de bijdragen van deze nationale minderheid aan de ontwikkeling en modernisering van de Roemeense samenleving in de loop van de tijd te vergroten, om de herinnering aan de slachtoffers van slavernij en deportatie naar Transnistrië, maar ook om racisme en discriminatie te bestrijden’, zegt de wet aangenomen door de afgevaardigden.
Het erfgoed van het museum bestaat uit collecties kunstvoorwerpen en documenten die zijn opgesteld door de Association of Roma Pro-Europe Party, een lid van de National Minorities Council, in samenwerking met andere openbare of particuliere instellingen en niet-gouvernementele organisaties uit Roemenië en het buitenland, evenals stukken verkregen door overdrachten, schenkingen en overnames.

Vijf Roemeense steden gerangschikt in de top 100 van veiligste ter wereld

Vijf Roemeense steden, namelijk Cluj-Napoca, Timisoara, Brasov, Boekarest en Iasi, stonden in de top 100 van veiligste steden ter wereld in een lijst samengesteld door Numbeo.

De rangschikking van Numbeo houdt rekening met een reeks factoren om het veiligheidsniveau van steden te bepalen: het misdaadniveau; hoe veilig het is om overdag en ’s nachts door de stad te lopen; de kans dat je wordt beroofd of dat je auto wordt gestolen; de kans om fysiek aangevallen te worden door vreemden; de kans om beledigd of gestoord te worden door iemand op straat; de kans om aangevallen te worden vanwege huidskleur, etnische afkomst, geslacht of religie; en de mate van drugsgebruik of -verkoop.

Op basis van deze factoren krijgen steden een score van 0 tot 100. Het Numbeo-rapport is zelfs nog belangrijker als je bedenkt dat iets meer dan de helft van de wereldbevolking nu in steden woont.

Cluj-Napoca scoorde 77,7 van de 100 en staat momenteel op de 23e plaats, omdat het wordt beschouwd als een veiligere stad dan plaatsen als de Nederlandse steden Eindhoven (26e) en Groningen (25e), en zelfs de hoofdstad van IJsland, Reykjavik (31e).

De andere Roemeense steden in de top 100 zijn Timisoara (30e), Brasov (54e), Boekarest (67e plaats) en Iasi (88e).

De hoofdstad van Roemenië overtrof andere belangrijke Europese hoofdsteden op het gebied van veiligheid, zoals Lissabon (75e), Madrid (76e), Amsterdam (82e), Oslo (108e) en Boedapest (120e).

De ranglijst merkt op dat mensen in Boekarest een zeer hoge mate van veiligheid genieten als ze overdag alleen lopen, 87,9 van de 100, en een hoge mate van veiligheid als ze ’s nachts hetzelfde doen. Criminaliteitsniveaus, huisinbraken, berovingen, autodiefstal, aanranding, beledigingen, aanranding vanwege huidskleur, etnische afkomst of geslacht, drugshandel en gewapende overvallen zijn allemaal laag of zeer laag in Boekarest. De enige factor die hoog scoort, is corruptie en omkoping, 77,1 op 100.

Abu Dhabi, de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten, staat op de eerste plaats met een score van 88,2.

Voor het zesde achtereenvolgende jaar staat de hoofdstad van de VAE bovenaan de lijst van veiligste steden ter wereld. Abu Dhabi is een stad waar de meeste inwoners uit andere landen komen, waardoor diefstallen, ontvoeringen en inbraken zeer zeldzaam zijn. Buitenlanders worden ervan weerhouden misdaden te plegen, omdat ze het risico lopen te worden uitgezet. Zowel mannen als vrouwen kunnen probleemloos overdag en ’s nachts over straat lopen.

Doha staat voor het derde jaar op rij op de tweede plaats in de lijst van veiligste steden ter wereld. De stad Ajman, ook in de VAE, werd derde, gevolgd door Taipei, de hoofdstad van Taiwan, en Sharjah en Dubai, beide ook steden in de VAE.

Caracas, de hoofdstad van Venezuela, geldt als de gevaarlijkste stad ter wereld, met een score van 16,6. Ook gevaarlijk zijn Pretoria, in Zuid-Afrika (18,2), Durban en Johannesburg, ook in Zuid-Afrika (respectievelijk 19,1 en 19,2), en San Pedro Hulas in Honduras (19,3).

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.