Nieuwsbrief november 2022 extra editie
Buletin informativ Noiembrie 2022 ediție suplimentară
Newsletter November 2022 extra edition
Discussie op het snijvlak van economie en politiek
Discussion at the intersection of economics and politics
Discuții la intersecția dintre economie și politică
In zekere mate spitst de laatste maand de discussie zich toe op de Roemeense toetreding tot Schengen en waarbij ons land helaas in politieke zin een negatieve rol speelt, waarbij de economische belangen onderbelicht blijven. Omdat de DRN vooral de belangen van haar leden verdedigt, ontstond de noodzaak om actie te ondernemen. Om die reden is deze nieuwsbrief vertraagd verschenen, waarvoor wij u onze verontschuldigingen aanbieden. Het is er daarom een verkorte uitgave van oktober en eind november ontvangt u weer een uitgebreide nieuwsbrief.
Voor de goede orde: wij werken graag met overheden samen, maar wij trekken een grens als de bilaterale (economische) belangen tussen Roemenië en Nederland (vice versa) dreigen te worden geschaad.
Uit een eigen onderzoek van de DRN bleek onder andere dat de kennis van Nederlandse Kamerleden ondermaats te zijn en daarom hebben wij een Persbericht gezonden aan Nederlandse en Roemeense mainstream media dat wij in deze nieuwsbrief onverkort weergeven.
Discussion at the intersection of economics and politics
To some extent, over the last month the discussion has focused on Romania’s accession to Schengen and in which our country unfortunately plays a negative role in a political sense, with economic interests being underexposed. Since the DRN primarily defends the interests of its members, the need to take action arose. For this reason, this newsletter has been delayed, for which we apologize. It is therefore an abridged October issue and you will receive another comprehensive newsletter at the end of November.
For the record: we are happy to cooperate with governments, but we draw a line if the bilateral (economic) interests between Romania and the Netherlands (vice versa) threaten to be damaged.
The DRN’s own research showed, among other things, that the knowledge of Dutch members of parliament is inadequate and therefore we have sent a Press Release to Dutch and Romanian mainstream media which we reproduce in full in this newsletter.
Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Discuții la intersecția dintre economie și politică
Într-o oarecare măsură, în ultima lună, discuția s-a axat pe aderarea României la Schengen și, din păcate, țara noastră a jucat un rol negativ din punct de vedere politic, interesele economice fiind subexpuse. Întrucât RDN apără în primul rând interesele membrilor săi, a apărut necesitatea de a acționa. Din acest motiv, acest buletin informativ a fost întârziat, motiv pentru care ne cerem scuze. Prin urmare, acesta este un număr prescurtat al lunii octombrie, urmând să primiți un alt buletin informativ complet la sfârșitul lunii noiembrie.
Ca să se știe, suntem bucuroși să cooperăm cu guvernele, dar tragem o linie atunci când interesele bilaterale (economice) dintre România și Olanda (și invers) riscă să fie afectate.
Cercetările proprii ale DRN au arătat, printre altele, că cunoștințele parlamentarilor olandezi sunt sub nivelul standard, motiv pentru care am trimis un Comunicat de presă către mass-media olandeză și română, pe care îl reproducem integral în acest buletin.
Kort Schengen nieuws
Short Schengen news
Noutăți Schengen pe scurt
De toetredende landen moeten op hun eigen merites worden beoordeeld. Op dit moment gebeurt dat niet, want zij worden vaak “in één adem genoemd” ook in officiële documenten. Dat is principieel onjuist omdat de landen onderling op vrijwel alle aspecten en criteria enorm verschillen. Een Nederlandse Europarlementariër wilde ten gunste van de toetreding van Roemenië zijn stem uitbrengen, maar niet ten aanzien van Bulgarije en wegens de vermeende koppeling heeft hij tegen gestemd (Naam en stemverklaring in bezit van DRN).
- De door het kamerlid Van Wijngaarden(zie elders) ingediende zwak onderbouwde motie van 19 oktober jl. om de toetreding op de lange baan te schuiven werd aanvaard met 85 stemmen voor en 65 tegen. Omdat het nog in de ministerraad moet worden besproken (naar wij aannemen) is de stemverhouding (als afgeleide) slechts 1 stemverschil tegen in het nadeel van beide landen. Omdat wij verschuivingen in stemgedrag waarnemen (wij laten partijpolitiek nadrukkelijk buiten beschouwing) kan het actuele beeld nog veranderen.
De EU fractie van de partij van het lid Van Wijngaarden heeft zich van stemming onthouden. - Het begint langzaam door te dringen dat ons land in de Europese Raad(regeringshoofden) de enige tegenstem zal zijn en internationaal is dat een enorm afbreukrisico. Dus als voortschrijdend inzicht ontstaat bij het kabinet is er een escape voor de premier want hij heeft publiekelijk aangegeven niet tegen de toetreding tot Schengen te zijn, maar Rutte koppelde de toetreding van Roemenië tot Schengen aan het Samenwerkings- en Verificatiemechanisme van het land, dat momenteel wordt geëvalueerd, wat impliceert dat “dit tijd zou kunnen vergen”.
Short Schengen news
Acceding countries should be judged on their own merits. At the moment this does not happen, because they are often “mentioned in the same breath” even in official documents. This is wrong in principle because the countries differ enormously from one another on almost all aspects and criteria. A Dutch MEP wanted to cast his vote in favor of Romania’s accession, but not in respect of Bulgaria and because of the alleged link he voted against (Name and explanation of vote in possession of DRN).
- The weakly substantiated motion submitted by MP Van Wijngaarden(see elsewhere) on Oct. 19 to shelve the accession was accepted by 85 votes to 65. Since it has yet to be discussed (we assume) in the Council of Ministers, the voting ratio (as derived) is only 1 vote against in favor of both countries. Because we observe shifts in voting behavior (we explicitly leave out party politics) the actual picture may still change.
The EU group of member Van Wijngaarden’s party abstained from voting. - It is slowly dawning on us that our country will be the only vote against in the European Council(heads of government), and internationally that is a huge detriment. So if progressive insight arises in the cabinet, there is an escape for the prime minister because he has publicly stated he is not against Schengen accession, but Rutte linked Romania’s Schengen accession to the country’s Cooperation and Verification Mechanism, which is currently being evaluated, implying that “this could take time.”
Noutăți Schengen pe scurt
Țările în curs de aderare ar trebui să fie judecate în funcție de propriile merite. În prezent, acest lucru nu se întâmplă, deoarece acestea sunt adesea “menționate în aceeași măsură” chiar și în documentele oficiale. Acest lucru este în mod fundamental greșit, deoarece țările diferă enorm în aproape toate aspectele și criteriile. Un eurodeputat olandez a dorit să voteze în favoarea aderării României, dar nu și în ceea ce privește Bulgaria și, din cauza presupusei legături, a votat împotrivă (Numele și explicația votului deținut de RDN).
- Moțiunea slab fundamentată depusă de deputatul Van Wijngaarden (a se vedea în altă parte) la 19 octombrie anul trecut, care viza amânarea aderării, a fost acceptată cu 85 de voturi pentru și 65 împotrivă. Deoarece nu a fost încă discutat în Consiliul de Miniștri (presupunem), raportul de vot (așa cum a fost calculat) este de doar 1 vot împotrivă, în dezavantajul ambelor țări. Pe măsură ce observăm schimbări în comportamentul de vot (lăsăm în mod explicit la o parte politica de partid), imaginea reală se poate schimba.
Grupul UE al membrului partidului lui Van Wijngaarden s-a abținut. - Încet-încet ne dăm seama că țara noastră va fi singurul vot împotrivă în Consiliul European (șefii de guvern), iar la nivel internațional acest lucru este un mare dezavantaj. Astfel, dacă apare o perspectivă progresistă în cabinet, premierul are o portiță de scăpare pentru că a declarat public că nu este împotriva aderării la Schengen, dar Rutte a legat aderarea României la Schengen de Mecanismul de Cooperare și Verificare, care este în curs de evaluare, lăsând să se înțeleagă că “acest lucru ar putea dura”.
Ondernemers willen toelating Roemenië en Bulgarije in Schengengebied. Waarom luistert Rutte niet
Entrepreneurs want Romania and Bulgaria admitted into Schengen area. Why is Rutte not listening
Oamenii de afaceri vor ca România și Bulgaria să fie admise în spațiul Schengen. De ce nu ascultă Rutte
Al in 2011 werd vastgesteld, ook door Nederland, dat Roemenië aan alle voorwaarden van het Verdrag van Schengen had voldaan. Kort gezegd hield dat de bewaking van de buitengrenzen van de EU in, dus vooral een technische aangelegenheid.
Er ontstond een heftige commotie toen nadien officieus het Coöperatie- en Verificatie Mechanisme (CVM) aan het Schengenverdrag werd toegevoegd. Het CVM is een Europese monitoring of beide landen vorderingen maken op het gebied justitiële hervormingen en aanpak van corruptie (Roemenië) en bij Bulgarije ligt het accent op georganiseerde misdaad.
Alom werd het niet nakomen van de afspraken van het Verdrag van Schengen als een vertrouwensbreuk ervaren. Vooral ook door het Nederlandse bedrijfsleven en er werd destijds bezwaar aangetekend door de organisaties VNO NCW en MKB, Dutch Romanian Network en de Nederlands Roemeense Kamer van Koophandel die zowel in Nederland alsook in Roemenië zijn hun statements dan ook gepubliceerd.
Inmiddels is vastgesteld door de EU-controle organen dat Roemenië daaraan heeft voldaan.
Nu dreigt een tweede vertrouwensbreuk omdat Rutte de EU-regels en controle daarop niet erkent en ze als onvolledig bestempeld. Roemenië neemt desondanks een constructieve houding aan en nodigt Rutte uit om Nederland zelf een onderzoek te laten doen mits deze voor de stemming op 8 december a.s. plaatsvindt. Voor zover kan worden nagegaan is daarop nog geen reactie van Nederlandse zijde ontvangen.
Wel staat vast als Nederland zijn uitgangspunt niet wijzigt dat zij het enige land van de lidstaten zijn die tegen zullen stemmen, waarmee het zichzelf zal isoleren. Zoals bekend kent de Europese Raad het unanimiteitsprincipe wat overigens nauwelijks bruikbaar is voor grotere groepen en per definitie ondemocratisch is.
Opvallend is gebleken dat bij de Kamerleden de kennis van geopolitiek en ook van de landen zoals Roemenië en bij Bulgarije zeer beperkt is, want deze landen vertonen weinig overeenkomsten en verschillen ook politiek sterk van elkaar. Ondernemers zijn meestal beter op de hoogte want voor hun is politieke stabiliteit, wet- en regelgeving en justitiële hervormingen ook van belang en daarom gaat hun voorkeur naar Roemenië uit. Deze landen onder dezelfde noemer plaatsen getuigt niet van kennis van zaken. Het is niet toevallig dat de Roemeense corruptiebestrijder Laura Kövesi tot hoofdaanklager van het Europese OM is benoemd.
Ook willen wij niet ongenoemd laten dat Greco (The Group of States against Corruption), de anti-corruptie waakhond van de Raad van Europa, al in 2019 stelde dat Nederland ondermaats handelt als het gaat om het waarborgen van politieke-bestuurlijke integriteit. Geen van hun aanbevelingen zijn overgenomen en daardoor is het vertrouwen in de Nederlandse politiek en het openbaar bestuur onder druk komen te staan.
Vanuit deze positie heeft Rutte zich in een precaire situatie gemanoeuvreerd als hij Roemenië en ook de uitspraak van het Europees Parlement beticht dat zij hun werk niet goed hebben gedaan.
Entrepreneurs want Romania and Bulgaria admitted into Schengen area.
Why is Rutte not listening
Back in 2011, it was established, including by the Netherlands, that Romania had met all the conditions of the Schengen Agreement. In a nutshell, that meant guarding the EU’s external borders, so mainly a technical matter.
A fierce commotion arose when afterwards the Cooperation and Verification Mechanism (CVM) was unofficially added to the Schengen Treaty. The CVM is a European monitoring whether both countries are making progress on judicial reform and tackling corruption (Romania) and in the case of Bulgaria the focus is on organized crime.
It was widely felt that the failure to fulfill the agreements of the Schengen Treaty was a breach of trust. Especially also by the Dutch business community and objections were lodged at the time by the organizations VNO NCW and MKB, Dutch Romanian Network and the Dutch Romanian Chamber of Commerce which are both in the Netherlands as well as in Romania published their statements accordingly.
It has since been established by the EU control bodies that Romania has complied.
Now a second breach of trust is looming because Rutte does not recognize the EU rules and their control and describes them as incomplete. Romania nevertheless takes a constructive stance and invites Rutte to let the Netherlands conduct its own investigation provided it takes place before the vote on Dec. 8. As far as can be ascertained, the Netherlands has not yet responded.
What is certain is that if the Netherlands does not change its starting point, they will be the only country among the member states to vote against, thus isolating themselves. As is well known, the European Council has the unanimity principle which, incidentally, is hardly useful for larger groups and is undemocratic by definition.
It is striking that the Chamber members’ knowledge of geopolitics and also of countries such as Romania and with Bulgaria is very limited, as these countries have few similarities and also differ greatly from each other politically. Entrepreneurs are usually better informed because for them political stability, laws and regulations and judicial reforms are also important and that is why they prefer Romania. Putting these countries under the same denominator does not show knowledge of the matter. It is no coincidence that Romanian anti-corruption fighter Laura Kövesi has been appointed chief prosecutor of the European Prosecutor’s Office.
Nor do we want to leave unmentioned the fact that Greco (The Group of States against Corruption), the Council of Europe’s anti-corruption watchdog, stated back in 2019 that the Netherlands is underperforming when it comes to ensuring political-administrative integrity. None of their recommendations have been adopted and, as a result, trust in Dutch politics and public administration has come under pressure.
From this position, Rutte has put himself in a precarious situation when he accuses Romania and also the European Parliament ruling that they have not done their job properly.
Oamenii de afaceri vor ca România și Bulgaria să fie admise în spațiul Schengen.
De ce nu ascultă Rutte
Încă din 2011, s-a stabilit, inclusiv de către Olanda, că România a îndeplinit toate condițiile Acordului Schengen. Pe scurt, acest lucru a însemnat paza frontierelor externe ale UE, adică în principal o chestiune tehnică.
A urmat o agitație intensă atunci când, ulterior, mecanismul de cooperare și verificare (MCV) a fost adăugat neoficial la Tratatul Schengen. MCV este un instrument european care monitorizează dacă ambele țări fac progrese în ceea ce privește reformele judiciare și combaterea corupției (România), iar în cazul Bulgariei, accentul este pus pe crima organizată.
S-a considerat în general că nerespectarea acordurilor din Tratatul Schengen a reprezentat o încălcare a încrederii. În special și de către comunitatea de afaceri olandeză, iar obiecțiile au fost depuse la vremea respectivă de către organizațiile VNO NCW și MKB, Dutch Romanian Network și Camera de Comerț Românească Olandeză, care se află atât în Olanda, cât și în România, au publicat declarații în consecință.
De atunci, organismele de monitorizare ale UE au stabilit că România s-a conformat.
Acum se profilează o a doua încălcare a încrederii, deoarece Rutte nu recunoaște normele UE și controlul asupra acestora, descriindu-le ca fiind incomplete. Cu toate acestea, România adoptă o poziție constructivă și îl invită pe Rutte să lase Olanda să își desfășoare propria anchetă, cu condiția ca aceasta să aibă loc înainte de votul din 8 decembrie anul viitor. Din câte se poate constata, nu s-a primit încă niciun răspuns din partea părții olandeze.
Cu toate acestea, este sigur că, dacă Olanda nu-și schimbă punctul de plecare, va fi singura țară dintre statele membre care va vota împotrivă, izolându-se astfel. După cum se știe, Consiliul European are principiul unanimității, care, de altfel, este foarte puțin util pentru grupurile mai mari și este nedemocratic prin definiție.
Este surprinzător faptul că cunoștințele membrilor Camerei despre geopolitică și, de asemenea, despre țări precum România și Bulgaria sunt foarte limitate, deoarece aceste țări au puține asemănări și, de asemenea, diferă foarte mult una de cealaltă din punct de vedere politic. Antreprenorii sunt, de obicei, mai bine informați, deoarece pentru ei stabilitatea politică, legile și reglementările și reformele judiciare sunt, de asemenea, importante și de aceea preferă România. Punerea acestor țări sub același numitor nu demonstrează cunoaștere. Nu este o coincidență faptul că Laura Kövesi, luptătoarea română împotriva corupției, a fost numită procuror-șef al Parchetului European.
Nu vrem să trecem cu vederea nici faptul că Greco (Grupul de state împotriva corupției), organismul de supraveghere anticorupție al Consiliului Europei, a declarat încă din 2019 că Olanda are performanțe slabe în ceea ce privește asigurarea integrității politico-administrative. Niciuna dintre recomandările lor nu a fost adoptată și, ca urmare, încrederea în politica și administrația publică olandeză a fost pusă sub presiune.
De pe această poziție, Rutte a manevrat într-o situație precară, deoarece acuză România și, de asemenea, hotărârea Parlamentului European că nu și-au făcut treaba cum trebuie.
Tweede Kamer:
Motie Schengen en Uitslag Stemming inzake Schengen
House of Representatives:
Schengen motion and result of vote on Schengen
Camera Deputaților:
Propunerea Schengen și rezultatul votului privind Schengen
Onderstaand treft u de letterlijke tekst van de motie aan waarin kort samengevat een meerderheid van de Tweede Kamer voor uitstel van de Roemeense en Bulgaarse toetreding heeft gepleit.
Tweede Kamer der Staten-Generaal 2 Vergaderjaar 2022–2023 21 501-20 Europese Raad Nr. 1849 MOTIE VAN HET LID VAN WIJNGAARDEN(VVD) Voorgesteld 19 oktober 2022
De Kamer, gehoord de beraadslaging, constaterende dat binnenkort gesproken wordt over toetreding van Roemenië en Bulgarije tot het Schengengebied; constaterende dat de Nederlandse regering jarenlang tegen toetreding van Roemenië en Bulgarije tot het Schengengebied heeft gestemd in verband met aanhoudende corruptie en blijvende problemen met georganiseerde misdaad in beide landen; overwegende dat corruptie en problemen met georganiseerde misdaad binnen een Schengenland grote problemen kunnen opleveren voor het functioneren van de grensbewaking van het desbetreffende land en daarmee veiligheidsrisico’s voor Nederland en het gehele Schengengebied kunnen opleveren; overwegende dat er op dit moment nog steeds onderzoeken met een beperkte scope en factfindingmissies lopen naar het functioneren van de rechtsstaat, corruptie en georganiseerde misdaad in Roemenië en Bulgarije; verzoekt de regering om te zorgen voor nader onderzoek naar de grensbewaking door Roemenië en Bulgarije, met als uitgangspunt dat Nederland strikt en fair kijkt naar het functioneren van de rechtsstaat en de afname van corruptie en georganiseerde misdaad in beide landen, en tot die tijd geen onomkeerbare stappen te zetten, en gaat over tot de orde van de dag. Van Wijngaarden
Uitslag Stemming Tweede Kamer Motie Schengen
Onder voorbehoud dat onderhavige motie nog in het kabinetsberaad moet plaatsvinden attenderen wij erop dat het verschil tussen de coalitiepartijen slechts 1 stem betreft en het niet ondenkbaar is dat het tot een ander besluit zal kunnen leiden. Zeker omdat de tekst van de motie onzorgvuldig is opgesteld en dan drukken wij ons eufemistisch uit.
House of Representatives:
Schengen motion and result of vote on Schengen
Please find below the literal text of the motion in which, in summary, a majority of the House of Representatives argued in favour of postponing Romanian and Bulgarian accession.
Lower House of the States General 2 session year 2022-2023 21 501-20 European Council No. 1849 MOTION BY THE MEMBER VAN WIJNGAARDEN(VVD) Proposed 19 October 2022
The Chamber, having heard the deliberations, noting that the accession of Romania and Bulgaria to the Schengen area will soon be discussed; noting that for many years the Dutch government has voted against the accession of Romania and Bulgaria to the Schengen area in connection with persistent corruption and persistent problems with organised crime in both countries; whereas corruption and problems with organised crime within a Schengen country can cause major problems for the functioning of the border control of the country in question and can therefore pose security risks for the Netherlands and the entire Schengen area whereas limited-scope investigations and fact-finding missions into the functioning of the rule of law, corruption and organised crime in Romania and Bulgaria are currently ongoing; calls on the government to ensure further research into Romania’s and Bulgaria’s border surveillance, on the basis that the Netherlands takes a strict and fair look at the functioning of the rule of law and the decline of corruption and organised crime in both countries, and until then not to take any irreversible steps, and moves on to the order of the day. Van Wijngaarden
Result of the vote in the House of Representatives Schengen motion
Subject to the fact that the present motion has yet to take place in the cabinet deliberations, we draw attention to the fact that the difference between the coalition parties is only 1 vote and it is not inconceivable that it could lead to a different decision. Especially since the text of the motion was drafted carelessly, and we express ourselves euphemistically.
Camera Deputaților:
Propunerea Schengen și rezultatul votului privind Schengen
Vă prezentăm mai jos textul literal al moțiunii prin care, pe scurt, majoritatea Camerei Deputaților a susținut amânarea aderării României și Bulgariei.
Camera inferioară a statelor generale 2 sesiunea generală anul 2022-2023 21 501-20 Consiliul European nr. 1849 MOȚIUNE A PARLAMENTULUI EUROPEAN VAN WIJNGAARDEN(VVD) Propusă la 19 octombrie 2022
Camera, după ce a ascultat deliberările, luând act de faptul că aderarea României și Bulgariei la spațiul Schengen va fi discutată în curând; luând act de faptul că, timp de mai mulți ani, guvernul olandez a votat împotriva aderării României și Bulgariei la spațiul Schengen din cauza corupției persistente și a problemelor persistente legate de crima organizată din ambele țări; întrucât corupția și problemele legate de crima organizată dintr-o țară Schengen pot cauza probleme majore pentru funcționarea controlului la frontieră din țara respectivă și, prin urmare, pot reprezenta riscuri de securitate pentru Țările de Jos și pentru întregul spațiu Schengen întrucât în prezent sunt în curs de desfășurare anchete de anvergură limitată și misiuni de anchetă privind funcționarea statului de drept, corupția și crima organizată în România și Bulgaria; solicită guvernului să asigure continuarea cercetărilor privind supravegherea frontierelor României și Bulgariei, pe baza faptului că Țările de Jos analizează cu strictețe și corectitudine funcționarea statului de drept și declinul corupției și al crimei organizate în ambele țări, iar până atunci să nu ia măsuri ireversibile și să treacă la ordinea zilei. Van Wijngaarden
Rezultatul votului din Camera Deputaților Moțiunea Schengen
Sub rezerva faptului că prezenta moțiune nu a avut încă loc în cadrul deliberărilor cabinetului, atragem atenția asupra faptului că diferența dintre partidele din coaliție este de doar un vot și nu este de neconceput că aceasta ar putea duce la o decizie diferită. Mai ales că textul moțiunii a fost redactat neglijent, iar noi ne exprimăm eufemistic.
Culturele Sector
Without music, life would be a mistake
De huidige situatie in Oekraïne doet de wereld op zijn grondvesten schudden. Een aanval van Rusland op Oekraïne is een directe aanval op en schending van fundamentele en universele waarden, vrijheid, mensenrechten en democratie, maar ook een aanval op de eigen rijke cultuur van Oekraïne. Waaronder een muziekcultuur met begaafde, gedreven en sensitieve muzikanten. Deze zeer getalenteerde musici hebben prachtige muziek naar Nederland gehaald en worden nu geconfronteerd met een ongekende dissonantie. De huidige situatie is vreselijk en een nachtmerrie voor alle Oekraïners. Doch op dit moment zijn onze gedachten vooral bij onze vrienden van INSO Lviv en DUMKA National Choir uit Oekraïne in Kiev
Het zal wellicht menigeen verbazen dat de december tournee 2022, ondanks de oorlog in Oekraïne, toch zal plaatsvinden. In samenspraak met en goedkeuring van het Oekraïense Ministerie van Cultuur zijn wij, evenals het orkest INSO LVIV en The National Choir from Ukraine “DUMKA” uit Kiev, zeer verheugd dat tijdens deze roerige tijd de aanstaande tournee verwezenlijkt kan worden!
De concerten passen geheel in het kader van de uitvoeringen die het koor en orkest in de laatste maanden in heel Europa uitgevoerd heeft. Juist om vooral nu de aandacht op de Oekraïense cultuur en zijn verbindende factor extra onder de aandacht te brengen. Koor en Orkest verheugen zich buitengewoon om ook dit jaar weer voor het Nederlandse publiek te mogen en kunnen spelen. De continuïteit van de uiterst succesvolle concerten in de laatste jaren in Nederland voort te zetten heeft voor hun eveneens grote prioriteit. Daarbij zijn zij als musici dankbaar dat zij hun beroep nog kunnen en mogen uitoefenen en daarnaast hiermee in hun levensonderhoud kunnen voorzien.
Bovendien is zeker muziek in deze turbulente tijd een lichtpunt en verbindende factor voor ons allen!
Raymond Janssen – dirigent
Redactie: Ons kwam ter ore dat dirigent Raymond Janssen en zijn musici zich regelmatig in oorlogsgebied bevinden en de repetities regelmatig door sirenes worden onderbroken en de schuilkelders moeten worden opgezocht. In de theaters heeft men noodaggregaten geplaatst omdat de elektriciteit ook regelmatig wordt onderbroken.
Onderstaand treft u een kort overzicht van het komend toernee. Voor nadere informatie(plaatsen, locaties, data en reserveringen) verwijzen wij u naar de website www.cadenza-productions.nl
Carmina Burana 2022
De Grootste uitvoering Carmina aller tijden opnieuw in o.a. het Concertgebouw Amsterdam, Eindhoven, Haarlem en de Doelen in Rotterdam. Dirigent Raymond Janssen samen met het International Symphony Orchestra uit het Oekraïense Lviv en het nationale koor van Oekraïne ‘Dumka’ met een magistrale uitvoering van de ‘Carmina Burana’
The Star Wars Suite
Na het mega succes van 2018 en 2019 komt er op veler verzoek een reprise van de bombastische film muziek van John Williams, met. 130 musici op het podium olv Raymond Janssen. Te beluisteren op 4 december in Parkstad Theater Heerlen en op 22 december in het World Forum Theater in Den Haag.
The Harry Potter Symphony
Na het immense succes van ‘Lord of the Rings’ en‘The Star Wars Suite’ komt nu ‘The Harry Potter Symphony’ in het World Forum theater Den Haag. Vanaf 15 december 2022.
De Roemeense connectie
Voor de regelmatige concertbezoekers is het al meer dan een decennium bekend dat dirigent Raymond Janssen ook tournees met Roemeense musici volle zalen trekt en zelfs al viermaal Roemeense musici samen met Oekraïens musici drukbezochte concerten in ons land hebben verzorgd.
Hij ontving daarvoor van de Roemeense President Klaus Johannis een hoge onderscheiding.
Het mag dan ook geen wonder heten dat hij speciaal is uitgenodigd voor de openingsceremonie in de Opera van Timisoara, die in 2023 tot Culturele Hoofdstad van Europa is gekozen.
Hij heeft wel weten te bedingen dat hij drie voorstellingen van het Opera Gala in het Koninklijk Concertgebouw mag uitvoeren. Ook daarvoor vindt u de nadere bijzonderheden op de eerste genoemde website.
Een groots en meeslepend Opera Gala in het Concertgebouw Amsterdam. De mooiste aria’s & operakoren uit o.a. Nabucco – Aïda – Il Trovatore – Carmen La Traviata – Tosca en Cavaleria Rusticana.
Energie Sector
Roemenië praat met Georgië over stroom, internetkabels onder de Zwarte Zee
Roemenië werkt samen met Georgië en andere partnerlanden om enkele grote strategische projecten uit te voeren, waaronder de aanleg van een elektriciteitskabel tussen Roemenië, Georgië en Azerbeidzjan binnen de “Groene Elektriciteitscorridor”, kondigde de Roemeense president Klaus Iohannis op 11 oktober aan na een ontmoeting met de Georgische president Salome Zourabichvili.
Het project verbindt het Kaspische Zeegebied met de Zwarte Zee en de Europese Unie.
“We hebben als prioriteit de aanleg van een elektrische kabel tussen Roemenië, Georgië en Azerbeidzjan, binnen de ‘Groene Elektriciteitscorridor’, die het Kaspische Zeegebied zal verbinden met de Zwarte Zee en de Europese Unie. Het zou worden verdubbeld door een Roemenië -Georgia optische glasvezelkabel voor de ontwikkeling van digitale connectiviteit tussen de Europese Unie, Georgië en, verder, Centraal-Azië”, zei Iohannis na de bijeenkomst in het Cotroceni-paleis.
Hij vermeldde ook dat er met Georgië wordt gewerkt aan de operationalisering van de goederencorridor Zwarte Zee-Kaspische Zee, een initiatief van Roemenië.
Hongarije en Servië bouwen een nieuwe pijpleiding voor olie uit Rusland
De regeringen van Boedapest en Belgrado hebben besloten een nieuwe oliepijpleiding aan te leggen zodat Servië Russische olie kan ontvangen nadat de toevoer via de pijpleidingen die nu door Kroatië lopen is gestopt, maakte de woordvoerder van de Hongaarse regering, Zoltan Kovacs, recent bekend door het agentschap EFE.
De aankondiging kwam op een moment dat de Europese Unie voorbereidingen treft om een gedeeltelijk embargo op Russische olie-invoer in te voeren, dit is een van de sancties die aan het Kremlin zijn opgelegd voor de invasie van Oekraïne.
De Hongaarse premier, Viktor Orban, is de belangrijkste bondgenoot van Moskou en Servië is een land dat zijn traditionele vriendschappelijke betrekkingen met Rusland handhaaft.”De Hongaarse premier Orban heeft ingestemd met de aanleg van een oliepijpleiding naar Hongarije. Met deze nieuwe pijpleiding kan Servië worden voorzien van goedkopere olie uit de Oeral (Rusland) door verbinding te maken met de Druzhba-pijpleiding”, schreef woordvoerder Zoltan Kovacs op zijn Twitter-account.Hij herinnerde eraan dat de olievoorziening van Servië momenteel wordt uitgevoerd “via een oliepijpleiding die door Kroatië loopt””Het is onwaarschijnlijk dat dit in de toekomst mogelijk zal zijn, vanwege de sancties (gemeenschap tegen Rusland) die zijn aangenomen”, voegde hij eraan toe.
De president van Servië, Aleksandar Vucic, maakte zaterdag bekend dat hij overeenstemming had bereikt met Orban over de aanleg van de oliepijpleiding om de aanvoerbronnen te diversifiëren.Volgens Vucic zal de aanleg van de nieuwe pijpleiding, 128 kilometer lang en die de Hongaarse raffinaderij bij de grens met Servië zal bereiken, ongeveer twee jaar duren en ongeveer 100 miljoen euro kosten.”Kroatië heeft bewezen een onbetrouwbare leverancier te zijn”, zei Vucic zaterdag, verwijzend naar de plannen van Zagreb om Russische olie van zijn grondgebied te weren.De inwerkingtreding van deze maatregel, die zal worden aangenomen als onderdeel van de sancties die de Europese Unie aan Rusland heeft opgelegd, is gepland voor 1 november.Het is echter met minstens een maand uitgesteld in afwachting van een besluit van de 27 lidstaten over de uitsluiting van de Balkanlanden en het olie-embargo dat in december van kracht wordt.De olie die Servië momenteel uit Rusland importeert, komt over zee naar Kroatië en vandaar via pijpleidingen.Vucic benadrukte dat zijn Executive ook van plan is om nog een oliepijpleiding te bouwen die de Albanese haven van Durres zal bereiken, via Noord-Macedonië.Servië is grotendeels afhankelijk van Rusland voor de olievoorziening, hoewel het ook importeert uit andere landen en zijn eigen bronnen heeft om in 20% van zijn behoeften te voorzien. Hongarije importeert uit Rusland 65% van de olie en 85% van het gas dat het gebruikt.
Servië en Hongarije zijn wegens een gebrek aan grondstoffen zoals gas en olie makkelijke slachtoffers van de Russische Federatie
Agri & Food Sector
Roemenië blijft de Europese notenmarkt domineren
Roemenië blijft Europa’s grootste producent van walnoten, ook al heeft de droogte dit jaar ongeveer 6% van de geproduceerde hoeveelheden verminderd. De trend is opwaarts in termen van investeringen in zowel productie als verwerking, en de lokale markt “slikt” steeds meer goederen. Walnootolie wordt steeds populairder vanwege de vermeende gezondheidsvoordelen.
Het Amerikaanse ministerie van Landbouw schat voor Roemenië, de grootste notenproducent van Europa, een jaarlijkse productie van 53.000 ton noten, 6% onder de oogst van het voorgaande jaar, een goed jaar toen boeren ongeveer 56.000 ton op de markt brachten. De vooruitzichten voor het handelsjaar 2022/2023 zijn echter gunstig, met een geschatte productie van 56.300 ton, terwijl de markt, zowel de binnenlandse als de export, in staat lijkt om nog meer op te vangen.Hoe dan ook, de laatste jaren is er sprake van een stijgende lijn wat betreft investeringen in zowel productie als verwerking.
De meeste walnoten in Roemenië zijn in het bezit van kleine boeren, maar er is een toenemende commerciële belangstelling voor walnotenproductie, vooral sinds EU-subsidies voor fruitbomen beschikbaar kwamen. Als gevolg hiervan is het aantal walnoten volgens USDA-gegevens gestaag toegenomen, van 1,8 miljoen bomen in 2017 tot 2 miljoen bomen in 2021.Daarnaast hebben lokale notenverwerkende bedrijven hun aanwezigheid in het winkelschap verbeterd en meer geïnvesteerd in innovatieve verpakkingen, sortering en etikettering om de aandacht te trekken van consumenten die op zoek zijn naar gezonde snackalternatieven. Noten zijn erg populair in Roemenië en worden over het algemeen als tussendoortje gegeten, puur of gemengd, en worden rauw of verwerkt, of als ingrediënten bij het bakken gebruikt.
Waar komen de walnoten uit Roemenië terecht? Er ontwikkelt zich een nieuwe industrie
De consumptie van noten is het hele jaar door stabiel, met seizoenspieken rond Kerstmis en Pasen, maar er is ook een stijgende trend in de export. Walnootolie wordt ook steeds populairder en een klein deel van de productie wordt groen geoogst voor het maken van jam.Daarnaast exporteert Roemenië jaarlijks aanzienlijke hoeveelheden gepelde walnoten.
Volgens gegevens van het National Institute of Statistics (INS) exporteerden lokale boeren in 2021 7.148 ton gepelde walnoten ter waarde van 34,8 miljoen euro en 56,7 ton walnoten in de dop ter waarde van 139.300 euro. De belangrijkste bestemmingsmarkten zijn Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk.
Ze importeerden echter ruim 4.700 ton gepelde walnoten ter waarde van 22,9 miljoen euro. Ook werd in de eerste zes maanden van dit jaar meer dan 4.400 ton gepelde walnoten ter waarde van 24,1 miljoen euro over de grens geleverd en bedroeg de import meer dan 3.200 ton ter waarde van 16,7 miljoen euro.
Kiwano, een soort stekelige komkommer
Het onderzoeks- en ontwikkelingsstation voor groenten Buzău is begonnen met de verkoop van kiwanovruchten of stekelige komkommers in de winkel van de instelling. Het zijn vruchten afkomstig uit het subtropische gebied van Afrika, met de smaak van komkommer en kiwi, geacclimatiseerd in Roemenië sinds de jaren 90. Dit jaar begonnen Roemeense boeren ook deze plant te ontdekken die kan worden gekweekt in velden, kassen en solariums, dus SCDL Buzău verkocht hij tot duizend zaailingen.
Het zou een nieuwe bron van inkomsten kunnen worden voor Roemeense boeren. Het is een ideale plant voor vruchtwisseling, vooral in beschermde ruimte waar tomaten, paprika’s, aubergines zijn gekweekt. Tegelijkertijd zijn de vruchten climacterisch, d.w.z. ze kunnen groen worden geoogst, en ze zullen hun rijpingsproces voortzetten nadat ze zijn losgemaakt van de plant.
Sector Infrastructuur
Breedspoorlijn in de Roemeense Galati-haven heropent na 22 jaar om Oekraïense graanexport te vergemakkelijken
De breedspoorlijn in de haven van Galati in het oosten van Roemenië is donderdagochtend 7 juli heropend, zo maakte minister van Transport Sorin Grindeanu bekend . “Vanaf dat moment kunnen de goederentreinen uit Oekraïne, via de Republiek Moldavië, de granen rechtstreeks in de haven van Galati lossen zonder aan de grens te hoeven overladen”, zei hij.
Tegelijkertijd kondigde het staatsbedrijf CFR Infrastructura zowel het verkeer op het Roemeense grondgebied zal doen toenemen als de graantransporten vanuit Oekraïne, die rechtstreeks de haven van Galati zullen binnenkomen, aan de grens met de Republiek van Moldavië
De werkzaamheden om de breedspoorlijn in de haven van Galati te herstellen begonnen op 6 juni en werden bijna een maand eerder voltooid dan de geschatte deadline, zei minister Grindeanu. CFR Infrastructura had de leiding over het project.
Disclaimer
De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.