Nieuwsbrief september 2022

Roemenië verdient het om in het Schengengebied te zijn!!

Wij als bestuur van Dutch Romanian Network, VNO NCW en de Netherlands Romanian Chamber of Commerce hebben reeds in 2012 een statement gepubliceerd dat Roemenië. In 2011 werd al aan de technische criteria voor toetreding tot het Schengengebied voldaan, wat is bevestigd door de Europese Commissie. Echter daarna werd op een oneigenlijke manier het zogenoemde en anders gerichte Coöperatie- en Verificatie Mechanisme CVM) daaraan gekoppeld. Het standpunt van een aantal landen waaronder Nederland over de toetreding van Roemenië tot Schengen had een louter politiek karakter.  Zoals bekend mag worden verondersteld hanteert de Europese Raad(regeringsleiders van de lidstaten en hun ministers van buitenlandse zaken) nog steeds het inmiddels beruchte vetorecht of unanimiteitsbeginsel. Het is niet meer van deze tijd en de Europese slagkracht wordt hierdoor nadelig beïnvloed. Immers heden ten dage valt het niet uit te leggen dat de Europese Commissie Roemenië recent heeft uitgenodigd om toe te treden tot Schengen en daarna toch een  land zou (wederom om politieke redenen) tegenstemmen. Het lijkt ons zeer ondemocratisch als een minderheid de meerderheid gaat regeren.

l’histoire se répète?
Roemeense media melden onlangs(op basis van Europese bronnen)dat de Nederlandse minister van buitenlandse zaken Wopke Hoekstra zich terughoudend heeft geuit ten opzichte van de Roemeense toetreding tot Schengen en zich daarbij niets aantrekt van de landen Duitsland en Frankrijk die het wel ondersteunen.
Want ondanks dat goed aangeschreven Roemeense Minister van Justitie   Catalin Predoiu kort geleden de laatste voorwaarden van het CVM heeft vervuld, kan het niet waar zijn dat Roemenië weer zonder deugdelijke onderbouwing in wachtkamer wordt gezet.
Bovendien meldde deze minister onlangs dat alle wetten op het belangrijke terrein van justitiële hervormingen door de Roemeense regering zijn goedgekeurd en de inwerkingtreding zal binnenkort volgen.

Een ondernemer aan het woord over toetreding tot Schengen
Volgens DSV Road, de op twee na grootste wereldwijde leverancier van transport en logistiek diensten in Europa. Het bedrijf schat dat toetreding tot Schengen zal leiden tot een gemiddelde toename van het bedrijfsleven met 20%.
De gunstige effecten van de toetreding van Roemenië tot het Schengengebied zullen onmiddellijk voelbaar zijn op de lokale transport- en logistieke markt, menen de managers van het bedrijf DSV Road. De transportcapaciteit van de vervoerders zal dus aanzienlijk toenemen zodra de grenzen worden opgeheven. Ook de brandstofkosten zullen dalen, aangezien de wachttijd voor vrachtwagens aan de grens, die momenteel tussen de 24 en 72 uur ligt, zal verdwijnen, vooral aan de grensovergangen naar Bulgarije (Calafat-Vidin en Giurgiu -Rusland), maar ook richting Hongarije .

“De aanwezigheid van Roemenië in het Schengengebied zal de ontwikkeling van de lokale economie versnellen. Zo zullen de wachttijden aan de grens aanzienlijk worden verkort, wat een cascade-effect heeft op de hele Roemeense economie, die we allemaal voelen, zowel bedrijven als individuen. Momenteel leiden overschrijdingen van de dagelijkse rijtijden die door chauffeurs worden geregistreerd, een hoger brandstofverbruik tijdens wachttijden en vertragingen bij de levering van goederen aan klanten zowel tot de bestraffing van transporteurs als tot het ontstaan ​​van problemen in de bevoorrading of in de uitvoering van sommige productieprocessen, en aan de stijgende kosten voor eindklanten. Door de wachttijden aan de grens met Hongarije weg te werken, worden bovendien de transittijden voor al onze groupagelijnen naar West-Europa met minimaal 24 uur verkort”, aldus Sergiu Iordache, Managing Director bij DSV Road.


Tegelijkertijd zal de toetreding van Roemenië tot de Schengenzone het externe en interne concurrentievermogen vergroten, de transportkosten optimaliseren en het lokale verbruik verhogen. Andere belangrijke effecten van de aanwezigheid in Schengen zijn een verhoogde efficiëntie van het gebruik van vrachtwagens, maar ook een toename van de beschikbaarheid van chauffeurs. In Europa is het tekort aan chauffeurs tussen 2020 en 2021 met meer dan 40% toegenomen, blijkt uit een onderzoek van de International Road Transport Union (IRU), en met het wegvallen van de grenzen zal een verbetering tot 10% worden bereikt .

Door de grenzen op te heffen, zal het wagenpark van de Europese Unie bovendien vloeiender worden. Momenteel zijn er blokkades aan de grens, ook vanwege de EU-verordening inzake mobiliteitspakket, waarbij chauffeurs periodiek, om de paar weken, naar hun land moeten terugkeren.

“Uiteraard zullen de effecten van de toetreding tot Schengen ook voelbaar zijn in de DSV Road-business. We schatten een 20% hogere omzet door de transportkosten te stroomlijnen en het aantal ritten te verhogen. Aangezien DSV Road Romania grote distributiecontracten in Bulgarije beheert, zal de grootste impact de verkorting van de tijd aan de grens zijn. Het is geen willekeurig voorbeeld omdat de aanwezigheid in Schengen invloed zal hebben op korte ritten, waar het aandeel van de wachttijd in de totale reistijd hoger is. We kijken uit naar de toetreding van Roemenië tot het Schengengebied, een gunstige verandering voor elke vervoerder en elk bedrijf, die een aanzienlijke invloed zal hebben op de lokale economie”, verklaart Mihai Teodorescu, Sergiu Iordache, Managing Director bij DSV Road.

Ook zal het vrije verkeer van burgers in de Schengen-lidstaten het potentieel vergroten voor burgers die momenteel in Europa zijn gevestigd om terug te keren naar Roemenië, geloven de vertegenwoordigers van DSV Road, die de teamspecialisten willen aantrekken die zich zullen vestigen in het land.

Het is ook essentieel dat, door het ontbreken van grenzen en de kortere transporttijd, de hoeveelheid koolstofemissies aanzienlijk wordt verminderd, waardoor het milieu wordt beschermd. Daarom heeft DSV Road belangrijke stappen gezet in het verminderen van vervuiling door klanten de mogelijkheid te bieden om te kiezen voor duurzame vervoersdiensten.

Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken voldoet Roemenië al meer dan 10 jaar aan de technische criteria om het Schengengebied binnen te komen, en door toe te treden zal het een van de langste grenzen hebben. In augustus 2022 beweerde Duitsland dat Roemenië aan alle eisen voldoet en ons land zal steunen om volwaardig lid te worden van de Schengenzone.

Als we het allemaal hebben over de toekomst van Europa, en als aan alle criteria is voldaan, hebben alle landen dezelfde verplichtingen en dezelfde kansen. Dus de plaats van Roemenië is in het Schengengebied.
Op het moment van schrijven heeft de Nederlandse regering nog geen standpunt ingenomen, maar gelet op ervaringen uit het verleden menen wij dat een proactieve houding onzerzijds gerechtvaardigd is.

Sector Waterbouw

Van Oord beschermt en rehabiliteert de Roemeense Zwarte Zeekust

De Roemeense vestiging van het Nederlandse bedrijf Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, dezelfde die ook het beroemde Palm Island in Dubai heeft gebouwd, kondigt de start aan van zandbaggerwerken op Lot 5 (Eforie Sud) als onderdeel van de “Protection and Rehabilitation Project van de Roemeense Zwarte Zeekust “in het Eforie-gebied”.

Het project is gebaseerd op een ontwerp- en uitvoeringscontract dat is gesloten met de Dobrogea Litoral Constanța Water Basin Administration (ABADL) en een totale waarde van ongeveer 395 miljoen lei, een bedrag gefinancierd uit Europese fondsen. De zandstraalwerken zullen 12 weken duren, met als uiterste opleverdatum januari 2023.

Na de voltooiing van de werken in Eforie zullen 50 nieuwe hectare strand en bijna 3 hectare biodiversiteit worden gecreëerd.  Als onderdeel van de zandstraalwerken in het Eforie-gebied, ligt de zelfafstotende baggermachine “Utrecht” die 10-12 km uit de kust zand baggert en vervolgens op het land pompt. Een team van 50 mensen is continu verbonden met de “Utrecht” zodat aan het einde van de drie maanden de kustlijn in het Eforiegebied 50 hectare groter zal zijn. Tot op dit moment heeft Van Oord soortgelijke werken uitgevoerd voor vier percelen – drie in het Constanța-gebied en één in het Eforie Nord-gebied (tussen 2013 en 2015), in de eerste fase van het project.
De zandstraalcampagne (Lot 5 – Eforie Sud area en Eforie Nord – Eforie Sud cordon) maakt deel uit van de tweede fase van het project “Coastalerosion reduction (2014-2020)”, waarbinnen, naar aanleiding van de gehouden aanbestedingen, Van Oord werd uitgeroepen tot de winnaar en zal de werken uitvoeren voor het gebied Jupiter-Neptunus (kavel 8), respectievelijk Balta Mangalia-Venus Aurora (kavel 9).


Sector Logistiek en Transport

Het nieuwe normaal in E-Commerce

Op het onlangs druk bezochte event van het ECOM TEAM werd aan KLG Romania de vraag voorgelegd “Hoe bouw je een intelligente bezorg- en fulfilmentstrategie voor je winkel”
In het kader van de voorkeuren van klanten op het gebied van levering en investeringen heeft KLG Europe de afgelopen jaren twee (business)ecosytemen ontwikkeld die aan het voornoemde tegemoet komen en dat zijn SIMPLIFY dat de nadruk legt op het e-fulfilmentgedeelte. Wanneer er bestellingen binnenkomen in webshops, neemt Simplify automatisch de bestelling over en start direct met de voorbereiding. Zo wordt bijvoorbeeld het proces van het kiezen en verpakken van de producten, maar ook het etiketteren en klaarmaken voor levering uitgevoerd door Simplify, die het pakket(ten) vervolgens aflevert bij de eindklant.
STRONGO is de nationale koeriersdienst die zich focust  op de levering van overmaatse producten (grote apparaten, meubels, sanitair, bouwmaterialen, etc.) aan de eindgebruiker. De nieuwe e-commerce dienst rust op het bestaande nationale netwerk van KLG Europe in Roemenië. We hebben negen strategisch gelegen hubs  in de grootste steden van het land. Door ons netwerk maken we  levering in slechts 24-48 uur mogelijk in heel Roemenië.

Heisterkamp heeft dit jaar een Trailerrental gevestigd in Roemenië

Al ruim honderd jaar een familiebedrijf en dus al ruim honderd jaar ‘op de weg’. Wat in 1919 in Nederland begon met paard en wagen is uitgegroeid tot een internationale onderneming met een uniek concept voor de gehele transportsector.
Sinds 2015 is Heisterkamp Transport ook gevestigd in Roemenië, eerst alleen in Cluj en vervolgens ook een kantoor in Iasi. Het bedrijf heeft een mooie groei doorgemaakt in deze jaren in Roemenië. Sinds 2022 is ook het Heisterkamp Trailerrental gevestigd in Roemenië om de Roemeense markt nog beter te kunnen bedienen.
Met het unieke concept van Heisterkamp biedt klanten alles op het gebied van transport: het organiseren van transporten, het huren, leasen of aan/verkopen van trucks en trailers en het onderhoud aan alle grote bedrijfswagens ook bussen.

Meer over Heisterkamp is te vinden op www.heisterkamp.eu

Sector Automotive

De autoproductie in Mioveni en Craiova neemt stelselmatig toe.

De autoproductie van Dacia en Ford in Roemenië bleef tijdens de zomer toenemen in vergelijking met het voorgaande jaar, hoewel beide fabrieken worden getroffen door de halfgeleidercrisis. Het geannualiseerde tempo laat een mogelijke breuk zien ten opzichte van het record van 2019.

De twee zomermaanden, juli en augustus, zorgden voor een toename van bijna 25% in de autoproductie in Mioveni in de Dacia-fabriek, en in Craiova, in de Ford-fabriek, volgens ACAROM-gegevens, waaruit blijkt dat het totale volume 61.634 voertuigen bedroeg.  In deze periode wordt op beide maanden gerapporteerd, omdat augustus de maand van revisie (revisies) in de fabrieken is en het  productievolume erg laag is. De waarde die door de twee fabrieken wordt gerapporteerd, ligt met meer dan 12.000 voertuigen hoger, wat de jaarlijkse vooruitgang van de productie van personenauto’s in Roemenië verhoogt. Beide merken boekten een sterke stijging, met een geproduceerd volume van 34.153 voertuigen geproduceerd in Mioveni, 26% meer dan vorig jaar, en 27.481 voertuigen geproduceerd in Craiova, 23%  meer.
Mercedes en Rivian, met George Soros als aandeelhouder, bereiden een enorme investering voor, er wordt rekening gehouden met Roemenië Na acht maanden bereikte de productie van personenauto’s in Roemenië 330.393 auto’s, de hoogste waarde ooit gemeten voor de periode januari-augustus, met een voorschot van meer dan 15 procent voor elk van de fabrieken. Bij Dacia werden 199.503 auto’s geassembleerd (een stijging van 27.000 voertuigen), en bij Ford werden 130.890 auto’s geproduceerd (met meer dan 17.000 voertuigen). Op dat moment bereikte de gemiddelde maandelijkse productie in de twee fabrieken 41.299 auto’s, wat overeenkomt met 495.500 auto’s op jaarbasis, meer dan het record van 2019, toen er iets meer dan 490.000 voertuigen werden geproduceerd.

ATP Group voegt een bedrijfsobject toe aan de Exodus-divisie

Roemeense fabrikant  van auto-onderdelen ATP Exodus breidt zijn assortiment producten en diensten uit en wordt de nieuwe leverancier van systemen en opbouw voor ATP Trucks.


Groep van bedrijven met 100% Roemeens kapitaal, ATP Group kondigde de herpositionering van de ATP Exodus-divisie aan. Vanaf september 2022 wordt het productie- en toeleveranciersbedrijf van auto-onderdelen de belangrijkste fabrikant van systemen en opbouw voor producten van ATP Trucks en behoudt het tegelijkertijd zijn rol als distributeur van onderdelen en apparatuur voor al zijn eigen merken.
De directie van de Baia Mare-groep zijn van mening dat op deze manier het hele logistieke bedrijfsproces van de ATP-groep zal worden gefaciliteerd, de kosten op de lange termijn zullen worden gestroomlijnd en de operaties gemakkelijker zullen worden beheerd.

Sinds 2019 richt de groep zich op de ontwikkeling van het autoproductiesegment. Zo werd een nieuw Roemeens automerk, ATP Trucks, geboren en begonnen de Truston 430 CP 8×4 dumptrucks en betonmixers, 100% geassembleerd in Baia Mare, marktaandeel te winnen. Later werden de Truston 480 pk 4×2 trekker en de elektrische bus ATP Bus aan dit portfolio toegevoegd.Door zijn bedrijfsactiviteiten te herdefiniëren, richt de groep zich nu tot gespecialiseerde bouwbedrijven in Roemenië met een aanbod dat kippers en 8×4 betonmixers, 4×2 tractoren, service en reserveonderdelen daarvoor, bouwmachines, betoncentrales en

De business lines van ATP Group integreren vandaag ATP Trucks – productie van vrachtwagens, ATP Bus – productie van bussen, ATP Motors – autodealer, Hefton – bouwmachines en uitrusting, ATP Exodus – productie van bovenbouw en distributie van onderdelen.

IT Sector

Nieuwe NetRom Campus in Craiova, Roemenië

NetRom Software is opgericht in 1999 en groeide in de afgelopen 23 jaar uit tot een volwassen digital product engineering organisatie met bijna 500 medewerkers (waarvan 95% afgestudeerde informatica), 4 kantoren en meer dan 70 klanten in 8 landen. We spraken CEO, oprichter en bestuurslid van het Dutch Romanian Network Han in ’t Veld over NetRom Software, Roemenië en hoe iedereen op bezoek kan komen op de nieuwe campus in Craiova.

De historie van NetRom Software
NetRom is in 1999 in Roemenië gestart met import en export organisatie, die al heel snel vervangen werd voor een software organisatie. Pas 6 jaar later hebben we ons eerste (verkoop)kantoor in Nederland geopend. Terugdenkend aan die beginjaren was zakendoen in Roemenië van een heel andere orde dan tegenwoordig.

Ondernemen in Roemenië was toen nog echt pionieren! Veel voorzieningen die nu vanzelfsprekend zijn, waren toen niet beschikbaar: banken waren slechts 2,5u per dag open en je stond soms uren aan het loket om dingen te regelen. Wat er toen was en al die tijd is gebleven: Intelligente, enthousiaste en betrokken medewerkers die ons geholpen hebben om NetRom te brengen waar we nu zijn.
15 van de 20 ontwikkelaars van het allereerste uur zijn nog steeds bij NetRom betrokken en inmiddels doorgegroeid naar managementfuncties. Daarnaast hebben we meer dan 100 medewerkers die langer dan 10 jaar bij ons in dienst zijn. Zij vormen het hart van NetRom! De gemiddelde Nederlander verbindt begrippen als Loyaliteit, arbeidsethos en betrokkenheid niet met Roemenië, maar onze veelal Nederlandse opdrachtgevers weten nu gelukkig beter.

Ondernemersklimaat
De gunstige ontwikkelingen van het ondernemersklimaat in Roemenië in algemene zin, en het volwassen worden van de IT-industrie specifiek, zijn de voedingsbodem geweest voor de groei die NetRom heeft doorgemaakt. Lange termijn doelstellingen & duurzame relaties met al onze stakeholders hebben daarbij altijd vooropgestaan en die manier van ondernemen streven we ook na in de toekomst.
De nieuwe NetRom campus is hier een belangrijke component van. Het is simpel: wanneer je opdrachtgevers wilt bedienen met state-of-the-art softwareproduct engineering, zul je ervoor moeten zorgen dat je lokaal IT-talent binnenhaalt en binnenhoudt. Kennis en kunde loopt tenslotte op 2 benen. In 2013 zijn we begonnen met het scheppen van omstandigheden die dit faciliteren, maar de kiem van de bouw van onze eigen campus (met eigen bedrijfsrestaurant & gratis maaltijden, employee-only carwash, sportfaciliteiten en de NetRom Academy) is al veel eerder gelegd.
Daar profiteren we nu van. Veel concullega’s zijn door de extreem krappe arbeidsmarkt de laatste paar jaar ook bezig met het verzinnen van allerlei toeters en bellen voor hun personeel. Da’s een beetje laat. Bij NetRom zit het principe van Employee first = Customer first bijna letterlijk in ons DNA.

Virtuele toer
We nodigen je graag uit om een kijkje te nemen op de NetRom Campus en te zien wat voor bedrijf je in Roemenië op kunt bouwen. Je kunt nu een virtuele tour doen waarin je koffie kunt drinken met Han, de NetRom ‘Wall of Fame’ bekijken  Netrom – Campus VR Tour (windows.net) of gewoon even rondlopen in de moderne gebouwen.
De virtuele tour is op de computer te bekijken, maar nog leuker is het om het via een VR bril te doen.
Wilt u deze opgestuurd krijgen? Stuur dan een mail naar marius@netrom.nl.

Campus Overview

  • 30.000m2 oppervlakte
  • 10.000m2 kantooroppervlakte (waarvan 3900m2 reeds gebouwd)
  • Car wash, in-house bedrijfsrestaurant, NetRom Academy
  • Totale investering: 10 miljoen euro

Sector Agri Food

Nederlandse investeerder zet zijn landbouwgroep op de beurs van Boekarest

DN Agrar, een groep van 12 bedrijven die actief zijn in de landbouwsector in centraal Transsylvanië, debuteerde op 2 februari op de Beurs van Boekarest (BSE) De groep, opgericht en gecontroleerd door de Nederlandse investeerder Jan G. de Boer, haalde 24,7 miljoen RON op ( EUR 5 mln) in een onderhandse plaatsing van aandelen uitgevoerd in juli 2021.

De DN Agrar-aandelen, die worden verhandeld onder de ticker  DN , sloten de eerste handelsdag op de AeRO-markt van BSE tegen 2,1 RON, wat 16% hoger is dan de prijs die werd betaald door de investeerders die deelnamen aan de onderhandse plaatsing van vorig jaar (1,81 RON per deel). De marktkapitalisatie van de groep bereikte RON 111 mln (EUR 22,4 mln).

“We willen dat de notering van DN Agrar Group op de AeRO-markt van Boekarest Stock Exchange de intrede van het bedrijf in de volgende ontwikkelingsfase markeert. We zijn ervan overtuigd dat de financieringsinstrumenten die de kapitaalmarkt biedt, gunstig zijn voor onze bedrijfsstructuur. We zijn ervan overtuigd dat de ambitieuze doelen die we onszelf hebben gesteld zullen worden bereikt en dat ons vertrouwen in de toekomst van de agribusiness in Roemenië zal worden beloond”, aldus Jan G. de Boer, CEO en voorzitter van de Raad van Bestuur van DN Agrar Group. 00:05 / 01:31

DN Agrar Group omvat 11 bedrijven die actief zijn op gebieden zoals veeteelt, namelijk het fokken van melkvee, de productie van veldgewassen, diensten in de landbouw, logistiek, transport, advies- en managementdiensten en toerisme. Daarnaast heeft de groep onlangs een nieuwe boerderij, Lacto Agrar, overgenomen met middelen die zijn verkregen uit de onderhandse plaatsing in juli vorig jaar.

Op het gebied van groenteteelt bewerken de boerderijen van de groep momenteel, samen met de Lacto Agrar-boerderij, meer dan 3.000 hectare landbouwgrond, gelegen in de provincies Alba en Hunedoara. Tegelijkertijd hadden de bedrijven van de groep meer dan 3.300 melkkoeien, met een productie van 75.300 liter melk per dag. Eind 2020 stelden de bedrijven van de groep 162 mensen tewerk.

“DN Agrar Group is een langverwachte onderneming van investeerders en we zijn blij dat met haar aanwezigheid op de beurs zowel de vertegenwoordiging van de agrarische sector op de kapitaalmarkt als de investeringsdiversificatiemogelijkheden voor investeerders toenemen. Roemenië heeft een aanzienlijk potentieel in de landbouwsector en de kapitaalmarkt is een oplossing voor alle boeren in het land die kapitaal nodig hebben voor ontwikkeling”,  zegt Radu Hanga, president van de effectenbeurs van Boekarest .
(Bron foto: BVB)

Aantal koeien afgenomen t.o.v. vorig jaar

Het aantal runderen neemt af (bron: piatafinanciara.ro) . Het Nationaal Instituut voor de Statistiek (INS) heeft gegevens gepubliceerd waaruit blijkt dat de veestapels in Roemenië afnemen in vergelijking met vorig jaar.

De bestaande rundveestapels zijn op 1 juni 2022 in totaal met 0,7% afgenomen tot 1.852.262 stuks ten opzichte van 1 juni 2021, en met 0,9% afgenomen bij de vrouwelijke kudde tot 1.220.395 stuks, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
Zo registreerden de totale veestapels in 2022 in vergelijking met 2021 een afname van 12.315 stuks, waarvan de afname in de vrouwelijke kudde 11.473 bedroeg.
De rundveestapels die op 1 juni 2022 bestonden, daalden met 0,7% in totaal en met 0,9% in de vrouwelijke kudde, vergeleken met 1 juni 2021, meldt de INS-informatie.

Veenummers en koninginnummers bestaande op 1 juni 2022, vergeleken met 1 juni 2021. Tabel met de bestaande rundvee- en koninginnenkuddes op 1 juni 2022 t.o.v. 1 juni 2021 (bron: insse.ro).
Volgens de INS, die de verdeling over ontwikkelingsregio’s analyseert, blijkt dat het aandeel bestaande runderen op 1 juni 2022, in vergelijking met dezelfde datum in 2021, is toegenomen in het Centrum (+0,3 procentpunt), Noord-Oost, Regio’s West en Noord -West (+0,1 pp.), afgenomen in de regio’s Zuid-West Oltenia (-0,3 pp.), Zuid Muntenia (-0,2 pp.) en Zuid-Oost (-0,1 pp.), en in de regio regio Boekarest-Ilfov bleef het constant.

Eerste informatie over de Roemeense maïsproductie dit jaar

Boeren zijn begonnen met het oogsten van de maïsgewassen en de productie van dit jaar zal de binnenlandse vraag dekken, maar “het zal beschikbaar zijn voor export”, zei de minister van Landbouw, Petre Daea, terwijl hij rapporteerde aan de premier. “Natuurlijk staan ​​we aan het begin van de maïsoogst, we zitten nog maar op 7%, de output verschilt van land tot land. Dit gewas is meer getroffen [door droogte] en we zullen nog geen  conclusie kunnen trekken. We kunnen echter onze binnenlandse consumptie verzekeren, maar we zullen minder aanwezig zijn met dit graan (maïs) voor de export, wetende dat Roemenië een van de landen is met potentieel voor graanproductie in het algemeen, en uiteraard met een substantiële bijdrage voor export in het Zwarte Zeebekken, waar we concurreren met de twee vlaggenlanden, Rusland en Oekraïne”, aldus de minister. Maïs 9 miljoen ton tarwe – opgeslagen voor binnenlandse consumptie en export Petre Daea benadrukte ook dat in het geval van tarwe 9 miljoen ton werd opgeslagen, een hoeveelheid die zowel de binnenlandse consumptie als de export dekt. “Op dit moment zijn we gedekt in termen van graangewassen en ik zeg dit omdat we tot op heden 9 miljoen ton tarwe hebben opgeslagen, wat zorgt voor binnenlandse consumptie en beschikbaarheid voor export creëert”, zei de minister. Hij meldde ook de situatie voor zonnebloem, een gewas dat boeren hebben geoogst in een percentage van 45 procent. “Boeren zijn ook overgegaan op het oogsten van voorjaarsgewassen, voornamelijk zonnebloemen, die op dit moment voor 45 procent van het veld zijn verzameld en opgeslagen. de benodigde hoeveelheid zonnebloempitten om door verwerking de binnenlandse vraag en enige beschikbaarheid voor export te verzekeren”, voegde hij eraan toe. Het ministerie van Landbouw en Plattelandsontwikkeling (MADR) meldde dat op 7 september het totale gebied dat is aangemeld als getroffen door droogte 504.018 ha bedraagt, tot dusver door 37 (van de 41) provincies meegedeeld. De belangrijkste getroffen herfstgewassen: · gerst, spelt, haver, rogge 29.518 ha · tarwe, triticale: 189.265 ha · koolzaad: 26.719 ha De belangrijkste getroffen voorjaarsgewassen: · maïs 149.101 ha · zonnebloem: 73.124 ha · sojabonen 11.629 ha · voedergewassen 11.613 ha
Bron: www.agrointel.ro, september 2022

De boerderij van Cobor herintroduceert Steppe Sura, een soort rund dat bijna uitgestorven is in Roemenië

Cobor Biodiversity Farm, gelegen op het platteland van Transsylvanië, in een nederzetting die voor het eerst werd bevestigd in 1206, onderscheidt zich door zijn groene, natuurvriendelijke bedrijfsmodel en het project om de Steppe Sura opnieuw in te voeren. Steppe Sura is een halfwilde rundersoort die 365 dagen buiten leeft.
“De laatste jaren merken we een toenemende trend van mensen om  meer aandacht te besteden aan kwaliteit en het verhaal achter een product. Bij Cobor Biodiversity Farm hebben we ze allemaal: het verhaal van een baanbrekend milieuproject dat het Făgăraș-gebergte wil beschermen, het verhaal van een 13e-eeuws dorp, in demografische en economische achteruitgang, maar dat nieuw leven wordt ingeblazen door het boerderijproject, door het creëren van 15 plekken van het werk. We hebben het verhaal van de Steppe Sura, een historisch ras, bijna uitgestorven in Roemenië, dat al meer dan 4 jaar het landschap van het dorp vervolledigt en dat binnenkort de  smaakpapillen van rundvleesliefhebbers zal verrassen met een goed product uit Transsylvanië, dat op de markt ontbreekt. We hebben een slachtpunt erkend binnen de Cobor Biodiversity Farm, we voldoen aan de DSVSA-regels, maar we industrialiseren het proces niet en het slachten gebeurt via een bijna traditionele uitsnijdingsprocedure.

We zullen in oktober een kleine hoeveelheid Steppe Sura-vlees op de markt brengen, rechtstreeks van de boerderij, met levering aan restaurants, kruideniers of andere geïnteresseerden”, verklaart István Szabó, green business manager Conservation Carpathia Foundation .

De steppe-sura’s dragen bij aan het traditionele beheer van de Hoge Natuurwaarde (HNV) graslanden rond het dorp. De natuurlijke rijkdom van dit gebied wordt dus behouden door het gebruik van duurzame landgebruikssystemen, waarbij grazende koeien het meest geschikt worden geacht om de graslandbiodiversiteit in stand te houden.

Wat is de Steppe Sura

Tussen de 12e en 17e eeuw speelden deze koeien een belangrijke rol in het dagelijkse leven van de boeren. Zeer sterk, de Sures werden zowel gebruikt voor het trekken van karren en ploegen, als voor melkproductie (8-10 l/dag) en voor vlees.

Ze zijn zeer resistent, kunnen de hele winter buiten blijven en zijn immuun voor veel ziektes. Dit maakte het ras in de middeleeuwen zeer waardevol . Archiefdocumenten spreken van het te voet transporteren van meer dan 1.000 runderen van Transsylvanië naar de markten van Wenen , in een tijd dat vee door ziekte uit Midden-Europa was verdreven.

Sectoren Cultuur, Historie, Toerisme en Beeldvorming

Timisoara Culturele Hoofstad van Europa in 2023

Sinds 1985 draagt elk jaar een stad deze titel; sinds 2004 zijn het elk jaar meerdere landen die een kandidaat mogen leveren. Het doel hiervan is de rijkdom, de verscheidenheid en de gemeenschappelijke kenmerken van de Europese culturen tot hun recht te laten komen en ertoe bij te dragen dat de burgers van de Europese Unie elkaar beter leren kennen.


Timiosara
Het thema Licht is gespot als het centrale idee om de stad te transformeren door middel van cultuur en participatie. Daarom gaat de  slogan Shine your Light – Light Up Your City over hun waarden om in Europa te verspreiden voor een ruimdenkende, visionaire houding.
Soms beginnen radicale veranderingen op de hoek van de straat. In 1884 was Timisoara de eerste stad op het Europese vasteland met elektrische straatverlichting. In 1989 ontbrandden de vonken van de revolutie tegen het Ceausescu-regime in de straten van Timisoara..

Gedurende zijn hele bestaan is Timisoara een stad van vonken geweest die transcontinentale transformaties hebben gestimuleerd. Het was de ziel en promotor van de regio, de brug tussen het Oostenrijks-Hongaarse Rijk en Zuidoost-Europa. In moeilijke tijden hebben de burgers zich verenigd en anderen geïnspireerd om hetzelfde te doen.

Via zijn diaspora, verspreid over het continent, communiceerde Timisoara met andere Europeanen die soortgelijke uitdagingen vanuit verschillende perspectieven ervoeren. Het is onze ambitie om dit potentieel te benutten en te ontwikkelen binnen de Culturele Hoofdstad van Europa 2023.

Openingsceremonie met Nederlands tintje
Bij de openingsceremonie zal de Nationale Opera met orkest, koor en  bekende solisten een prominente rol vervullen en dit zal onder leiding staan van de Nederlandse(Limburgse) dirigent Raymond Janssen werkend onder de naam van Cadenza European Arts Productions. Het zal niemand verwonderen want al ruim een decennium zorgt hij in Nederland voor volle zalen met de Roemeense musici uit Timisoara. In 2018 uit handen van de Roemeense ambassadeur een onderscheiding van de president van Roemenië.

Hij kreeg het eerbetoon als dank voor zijn promotie van de Roemeense cultuur.
Met dezelfde bezetting en programma als bij de opening in Timisoara zal op 25 en 26 februari 2023 in het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam  een Opera Gala ten gehore brengen.

King Charles III is afstammeling van Vlad Tepes(Dracula)

De nieuwe Britse koning bevestigt voornoemde afstamming, maar de beeldvorming verdient een correctie. De koning verwijst echter naar de Roemeense vorst van Walachije(een onderdeel van het hedendaagse  Roemenië) Prins Vlad Tepes(15e eeuw)was omringd door vijanden, waaronder de Hongaren, de Ottomanen, zijn jongere broer en de Walachische adel.  Vlad nam uiterst wrede maatregelen om angst in te boezemen bij degenen die tegen hem waren. Hij verdiende zijn bijnaam door zijn vijanden op palen te spietsen. Echter bij de Roemenen heeft hij een heldenstatus omdat hij het Roemeense volk beschermde tegen de oprukkende Ottomanen.
Er is vaak gedacht dat de Ierse Bram Stoker zijn titelpersonage van Dracula op Vlad baseerde. Hoewel Stoker’s aantekeningen voor de roman wel vermeldingen van “Dracula” bevatten, vermeldt het historische verslag waaruit de aantekeningen zijn genomen alleen de benaming , niet de daden waarvan de drager bekend was. Sommige geleerden hebben gespeculeerd dat Stoker’s gesprekken met een bekende historicus, Hermann Bamburger, hem mogelijk informatie hebben gegeven over Vlad’s gewelddadige karakter, hoewel er geen concreet bewijs is om die theorie te ondersteunen.

Mihai Eminescu Trust(MET)
De huidige koning en de tot voor kort genoemde Prins of Wales brengt al ruim een decennium zijn vakantie door in zijn huis c.q. boerderij in Viscri(ten noorden van Brasov) en voelt zich zeer nauw verbonden met Transsylvanië of Zevenburgen en via zijn stichting  Mihai Eminescu Trust (MET) die in 1987 in Londen werd opgericht ontplooit hij uiteenlopende activiteiten .De naam van de Stichting (verwijzend naar Roemenië’s meest vooraanstaande dichter van de 20e eeuw ) heeft betrekking op het oorspronkelijke doelgroep van de  organisatie : Roemeense intellectuelen (filosofen, schrijvers, kunstenaars) openstellen voor West-Europese universiteiten (vooral Oxford en Cambridge) en voor de invloedrijke persoonlijkheden van de westerse wereld.

Restauratie gefortificeerde weerkerken
Een van de vele voorbeelden is dat hij het Nederlandse initiatief van Opération Villages Roumains-Nederland ondersteunde die een vervallen gefortificeerde weerkerk in Axente Sever(Frauendorf) gelegen tussen Sibiu en Medias restaureerden met een klein bijbehorend museum. Door de geschiedenis heen is de kerk het centrale element van het dorp geweest – een plaats van aanbidding en een laatste toevluchtsoord; de laatste verdedigingslinie tegen invasies van buitenaf. In plaats van kastelen had Transsylvanië kerken; versterkte kerken die hen hielpen hun land te beschermen. Door te investeren in de renovatie van de kerken brengen ze hulde aan de offers van het verleden. En het focussen van deze kerken – het mooie en prominente deel van het dorp – helpt zowel het toerisme als de regio zelf in stand te houden.

De ontwikkeling van lokaal, regionaal en internationaal toerisme
Een fundamentele vraag: als het dorp eenmaal in zijn traditionele schoonheid is hersteld, wat doen we dan? Welnu, we nodigen anderen uit om ons werk te zien. We roepen reizigers op om te genieten van de schoonheid van onze omgeving; we verwelkomen ze in onze traditionele huizen. Als trust legt de MET de nadruk op verantwoord toerisme. Toerisme stelt nieuwkomers bloot aan de schoonheid van ons land; winsten uit het toerisme worden vervolgens gebruikt om het herstel van de oude dorpen voort te zetten, waardoor een onvervangbaar deel van de wereld wordt behouden .

Prins Charles speelde een belangrijke gastrol in de inmiddels veel bekeken documentaire van het British Travel Channel “Wild Carpathia”  die op internet en op meerdere Youtube films te bewonderen is. Een echte aanrader en het zal zonder een spoor van twijfel uw beeldvorming over Transsylvanië in positieve veranderen! De redactie van deze nieuwsbrief durft daarvoor zonder blikken of blozen zijn hand in het vuur te steken!

Sociaal Economische Demografische Trends

Demografische tijdbom tikt door

Op 1 januari 2022 telde de bevolking 19.038.098 mensen, een daling met 163.600 mensen in vergelijking met 1 januari 2021 / Het fenomeen van de vergrijzing neemt toe / Emigratie, de tweede belangrijkste oorzaak van de afname van de bevolking van het land.”. De belangrijkste oorzaak van deze daling is de negatieve natuurlijke toename (het aantal overleden mensen dat het aantal levendgeborenen met 156.000 overschrijdt) mensen); deze waarde wordt gecorrigeerd met het aantal geboorten en overlijdens dat te laat is aangegeven bij de bureaus van de burgerlijke stand. De stedelijke bevolking, evenals de vrouwelijke bevolking, zijn in de meerderheid (respectievelijk 54,0% en 51,1%), blijkt uit de INS-gegevens.

Vergrijzing
“Het fenomeen van de vergrijzing blijft toenemen (oplopend tot 123,6 ouderen per 100 jongeren onder de 15), de kloof tussen de oudere bevolking van 65 jaar en ouder en de jonge bevolking van 0-14 jaar bereikt 709.000 mensen (3.708.000 vergeleken met 2.999.000 mensen ), een stijging ten opzichte van 678.000 mensen op 1 januari 2021. De demografische afhankelijkheidsratio steeg van 54 naar 54,4 jongeren en ouderen per 100 volwassenen”, aldus de INS. Het saldo van langdurige tijdelijke internationale migratie was negatief (-16.100 personen).Op 1 januari 2022 bedroeg het aantal inwoners van de stedelijke omgeving 10.281.000 mensen, een daling van 0,1% ten opzichte van 1 januari 2021.”Het demografische vergrijzingsproces verdiepte zich in vergelijking met 1 januari 2021, waarbij het aandeel ouderen (65 jaar en ouder) toenam. De vergrijzingsindex is gestegen van 122,4 (op 1 januari 2021) naar 123,6 ouderen per 100 jongeren (op 1 januari 2022),’ laten INS-gegevens zien.Het aandeel van de bevolking van 0-14 jaar in de totale bevolking stagneerde op 15,8%, terwijl het aandeel van de bevolking van 65 jaar en ouder in de totale bevolking een stijging van 0,2 procentpunt liet optekenen (van 19,3% in 2021 naar 19,5% in januari 1, 2022). Zo steeg de demografische afhankelijkheidsratio van 54 (op 1 januari 2021) naar 54,4 jongeren en ouderen per 100 volwassenen (op 1 januari 2022).

Emigratie
“Roemenië blijft een land van emigratie, het fenomeen emigratie is de tweede hoofdoorzaak van de vermindering van de bevolking van het land. Het saldo van de internationale migratie in 2021 was negatief, het aantal emigranten overschreed het aantal immigranten met iets meer dan 16.000 mensen. In 2021 emigreerden mannen vaker dan vrouwen (50,2%). En onder de allochtonen waren de mannen in de meerderheid (54,7%)”, meldt de INS.

Groei economie eurozone onverwacht sterk, Nederland koploper EU

De economie van de eurozone is in het tweede kwartaal sterker gegroeid dan eerder werd gedacht. Volgens een definitief cijfer van het Europese statistiekbureau Eurostat kwam de groei uit op 0,8 procent in vergelijking met een kwartaal eerder.
Bij een eerdere schatting werd een vooruitgang van 0,6 procent gemeld. Volgens Eurostat was Nederland binnen de lidstaten van de Europese Unie koploper wat betreft economische groei.


In het eerste kwartaal van dit jaar ging de economie van het eurogebied met 0,7 procent vooruit. De economie van de gehele EU liet in het tweede kwartaal een plus van 0,7 procent zien, na een groei van 0,8 procent in de voorgaande periode.
Volgens Eurostat werd de economie vooral geholpen door hogere consumentenuitgaven. Wel vrezen steeds meer economen dat de economie in een recessie zal belanden door de hoge inflatie en sterk gestegen energieprijzen. De inflatiecrisis zet de koopkracht van huishoudens zwaar onder druk, waardoor mogelijk steeds meer mensen de hand op de knip houden om geld te besparen.

De Europese Centrale Bank (ECB) de rente verder verhogen om zo de inflatie aan te pakken. Mogelijk gaat het om een renteverhoging met driekwart procentpunt. In juli verhoogde de ECB de rente met een half procentpunt. De centrale bank komt ook met nieuwe prognoses voor de economie en inflatie.
Wel vrezen steeds meer economen dat de economie in een recessie zal belanden door de hoge inflatie en sterk gestegen energieprijzen.

Echter economen kunnen geen toekomst voorspellen en hun uiteenlopende visies dient men met een grote korrel zout te nemen. Vooral in onzekere tijden moeten we er voor waken dat het geen selffulfilling prophecy’s worden.
Dus wat ons betreft: Never waste a good crisis!

De Wereldbank heeft de prestaties en het potentieel van Roemeense steden berekend

De “hiërarchie van steden” in termen van de aantrekkelijkheidsindex laat zien dat de aantrekkelijkste steden nog steeds Boekarest, Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, Craiova, Constanța, Galați, Brasov, Oradea en Ploiesti zijn, volgens een rapport van de Wereldbank.
In de meeste gevallen kan een positieve correlatie worden waargenomen tussen de aantrekkelijkheidsindex en de hoeveelheid buitenlands kapitaal aangetrokken door een specifieke stad (Brașov wordt bijvoorbeeld 8e beoordeeld in termen van zowel de aantrekkelijkheidsindex als de aantrekkingskracht van buitenlands kapitaal), het document shows.
De nabijheid van de westelijke grens biedt duidelijke voordelen, omdat het westelijke gebied over het algemeen de voorkeur heeft van beleggers vanwege de ligging nabij de West-Europese markten. De geografische ligging is dus duidelijk een attractiefactor, vooral voor productiecentra.In Roemenië blijven de binnenlandse investeringen, hoewel ze zich enigszins herstellen in vergelijking met voorgaande jaren, onvoldoende om de economie overeind te houden.


De huidige economische crisis biedt echter een reële kans die Roemenië moet benutten. De grootste kans voor Roemenië en zijn steden is het reshoring- fenomeen (de huidige plannen van Europese bedrijven om productiewaardeketens/-faciliteiten te verminderen of te repatriëren, gezien de steeds problematischere afstanden en commerciële spanningen die zijn geëscaleerd als gevolg van de pandemie).

Daarom moeten de productiecapaciteiten die uit andere continenten zijn teruggetrokken, naar Roemenië worden verplaatst als we de concurrentie met andere staten in de regio kunnen winnen en onze concurrentievoordelen kunnen aantonen. Roemenië is zeer concurrerend op het gebied van kosten en de industriële productie is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Deze kenmerken kunnen het land tot een magneet maken voor investeringen, vooral in het productiegebied.

In de toekomst zal naar verwachting de verbinding tussen Europa en China veranderen; veel belangrijke productiecapaciteiten van Europese bedrijven die in Azië actief zijn, zullen naar Europa worden verplaatst om de toeleveringsketen beter te beheersen. Roemenië en andere MOE-landen zijn bijzonder aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt, met salarissen die lager zijn dan die in West-Europa, in sommige gevallen – en vooral in de afgelopen jaren – vergelijkbaar met die in China.

Zo zijn de arbeidskosten in de productiesector in Duitsland zes keer hoger dan in Roemenië. Elke Roemeense stad moet een eigen economisch profiel ontwikkelen om zich te specialiseren en het juiste kapitaal aan te trekken volgens de lokaal ontwikkelde groeivisie.

Concurrentievermogen wordt vaak omschreven als de externe validatie van stadseconomieën in het tijdperk van globalisering. Gewoonlijk kunnen plaatsen het equivalent zijn van bedrijven, die strijden om talent en marktaandeel in een mondiale economie.

Daarom zijn concurrentievermogen en aantrekkelijkheid belangrijke indicatoren voor het analyseren van de economische prestaties van steden en hun vermogen om mobiel kapitaal, kennis en innovatieve bedrijven aan te trekken.Er zijn twee indices ontwikkeld om de prestaties van Roemeense steden te laten evolueren: de competitieve index (gericht op huidige prestaties) en de aantrekkelijkheidsindex (gericht op potentiële prestaties)

Het is geen verrassing dat Boekarest de meest concurrerende stad van Roemenië is, de grootste stad die momenteel op gelijke voet concurreert op het gebied van productiviteit met andere belangrijke steden in de EU.
Het wordt gevolgd door andere ontwikkelde steden (Cluj-Napoca, Iasi, Timisoara, enz.), Die ook belangrijke economische centra zijn. Concurrerende secundaire steden zijn essentieel voor sterkere regionale prestaties, omdat ze groei en ontwikkeling in naburige plaatsen propageren.

De gegevens lieten een positieve correlatie zien tussen de economische prestaties uitgedrukt in BNI/capita en de concurrentie-index, wat betekent dat een competitieve stad echt betere kansen biedt aan haar burgers.

Andere steden (Ghimbav, Mioveni, Năvodari, Găesti, Otopeni, enz.) profiteren enorm van de nabijheid van stedelijke groeipolen en dit wordt weerspiegeld in het concurrentieniveau. Bovendien werd waargenomen dat de waarde van de index gecorreleerd is met het specialisatieniveau van een stad (Ghimbav is bijvoorbeeld gespecialiseerd in de lucht- en ruimtevaartindustrie, Mioveni is gespecialiseerd in de auto-industrie – beide hebben hoge waarden van het concurrentievermogen inhoudsopgave).

Kort gezegd betekent dit dat een hogere mate van specialisatie binnen een stad het uitgangspunt schept voor een hoger concurrentievermogen. Zeer gespecialiseerde steden zijn echter gevoelig voor plotselinge economische veranderingen. Dus waar mogelijk moet op lokaal niveau rekening worden gehouden met een evenwicht tussen specialisatie en diversificatie, beveelt de Wereldbank ook aan.

Geopolitieke ontwikkelingen

Erdogan: Rusland moet de door Oekraïne bezette gebieden teruggeven als het duurzame vrede wil

Turkije, lid van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie (NAVO), blijft nauwe betrekkingen onderhouden met zowel Kiev als Moskou, en heeft onlangs geholpen een deal te sluiten om de Oekraïense graanexport te hervatten.

„Das wird erwartet“: Erdogan fordert Rückgabe besetzter Gebiete an Ukraine© Bereitgestellt von Berliner Zeitung

Echter, Ankara heeft in het verleden de annexatie van de Krim in 2014 veroordeeld en heeft herhaaldelijk aangedrongen op respect voor de soevereiniteit van Oekraïne.
De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft nogmaals opgeroepen tot de teruggave van door Rusland bezette gebieden aan Oekraïne. “Natuurlijk, als er vrede moet worden gevestigd in Oekraïne, zal de terugkeer van het bezette land echt belangrijk zijn. Dat wordt verwacht”, zei Erdogan maandagavond 19 september jl. in een interview dat de Amerikaanse omroep PBS publiceerde. “De bezette gebieden zullen worden teruggegeven aan Oekraïne.” Evenzo moet het door Rusland geannexeerde schiereiland de Krim worden teruggegeven aan Oekraïne.In een eerder stadium beschuldigde hij het Westen van “provocatie” in de Oekraïne-oorlog. In het weekend zei Erdogan dat NAVO-land Turkije zich wilde aansluiten bij de Shanghai Cooperation Organization (SCO), waarvan China en Rusland de grootste leden zijn.

Russische Federatie verliest grip op energie als drukmiddel

Als we de huidige ontwikkelingen over de invloed op de energiemarkt bezien, lijkt het of de wal het schip keert. Een aantal(ondergenoemde) ontwikkelingen en signalen wijzen in deze richting. Hoewel het nog te vroeg is om daaraan een vergaande conclusie te verbinden omdat het direct verbonden is met (grillige en soms onvoorspelbare politieke) besluitvorming.

Kazachstan
Kazachse olie zoekt nieuwe routes naar Europa vanwege de problemen in Rusland. Kazachstan, een van ’s werelds grootste olie-exporteurs en een steeds belangrijkere leverancier van Europa, wil zijn exportroutes diversifiëren na frequente uitval van de terminal in de Russische haven aan de Zwarte Zee, Novorosiisk.
Kazachstan en Azerbeidzjan onderhandelen over de mogelijkheden om Kazachse olie via het grondgebied van Azerbeidzjan naar Europa te vervoeren, zei de vice-voorzitter van de raad van bestuur van de nationale oliemaatschappij KazMunayGas (KMG) van Kazachstan, Dauren Karabayev, tijdens een briefing op 25 augustus jl. volgens een nieuws van de Azerbeidzjaanse publicatie Trend.

Azerbeidzjan
Hier is keus al gemaakt en is de pijplijn al grotendeels operationeel die via Georgië en Turkije met het Europese vastenland is verboden. Zowel Kazachstan  als Azerbeidzjan liggen beiden aan de Kaspische Zee. Vandaar dat het voor de hand ligt om beide exportroutes op elkaar te laten aansluiten, een win-win situatie dus.

Roemenië
Roemenië is grotendeels zelfvoorzienend en helpt zijn buurlanden Oekraïne en Moldavië van gas te voorzien en wil daarvoor blijvend extra ruimte creëren door zich aan te sluiten op de levering van het gas uit Azerbeidzjan, al dan niet rechtstreeks via Georgië dan wel de pijplijn die via Turkije loopt.

China
Aanvankelijk waren bijna alle Russische pijpleidingen gericht op Europa. Een verschuiving naar het oosten kan voor Moskou een kostbare en  tijdrovende aangelegenheid worden. Aangezien Europa steeds minder afhankelijk van het Russisch gas zal worden richten zij hun pijlen op China, al dan niet via Mongolië. Deze pijplijnen dragen  respectievelijk de  namen van Power of Siberië – 1 en Siberië – 2


Echter de communistische partijleider Xi Jinping die in oktober a.s. herkozen moet worden heeft de boot afgehouden om meerdere redenen.  en dat is onder andere omdat China gas betrekt uit diverse landen en daarom niet zoveel Russisch gas nodig heeft. Bovendien, en niet in de laatste plaats ,omdat China naar verwachting pas na 2030 extra gas nodig zal hebben, aldus experts uit de industrie. Voor de Russische Federatie   betekent het dat Azië voor Rusland het verlies van de Europese markt niet kan compenseren, zelfs al komen er nieuwe pijpleidingen in Siberië.

PS Na de aanmaak van onderhavige nieuwsbrief ontvingen wij het bericht over de grootschalige gaslekken aan gaspijpleidingen Nord Stream 1 en 2 vlak bij het Deens eiland Bornholm in de Baltische Zee en derhalve kunnen wij in dit stadium daarover niet nader berichten.

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.