Nieuwsbrief juli 2024

aphgroup
KLG-Europe-logo-new
ing-logo
Essers-logo
mainfreight-2021
damen-shipyards-logo

Stop defending your prices and start communicating your value

Ofwel de toegevoegde waarde die u en wij leveren staat centraal en niet de prijs. Want er is altijd wel iemand die het goedkoper kan doen.
Ondanks dat Roemenië rond 2000 nog een “witte vlek” was voor velen, zagen een aantal pioniers rondom de eeuwwisseling de kansen die het land bood.

 Deze pioniers besloten hun ervaringen te delen en elkaar te behoeden voor de valkuilen bij het betreden van een nieuwe opkomende markt en toen Roemenië toetrad in 2007 tot de Europese markt besloten zij het Dutch Romanian Network op te richten omdat de toename van de belangstelling ook sterk toenam. Ondernemers ontdekten dat de wet van de remmende voorsprong stelt dat een achterstand in veel gevallen juist een kans is. En dat is in het huidige Roemenië aantoonbaar bewezen! En ons land is de grootste investeerder in Roemenië geworden!
De pioniers van destijds waren van mening dat het (DRN) platform een non profit karakter moest krijgen dus geen doel op zich moest zijn. Echter om de vraag van ondernemers adequaat te kunnen beantwoorden moest wel een professionele organisatie worden opgezet zodat er voor de leden een toegevoegde waarde ontstaat en die up to date moet worden gehouden. Dus het groeimodel moet worden nagestreefd want juist daardoor wordt de invloed van het individuele lid versterkt. Dus nieuwe leden zijn van harte welkom en zoals we al aangaven het gaat niet om de (geringe) prijs van het lidmaatschap maar om de toegevoegde waarde die het voor u als ondernemer creëert.


Noteert u vast de datum van de jaarlijkse Romanian Business Day op donderdag 21 november a.s. waarop wij u als lid hopen te mogen verwelkomen! Even een berichtje via het formulier van onze website www.dutchromaniannetwork.nl is voldoende.

DRN verwelkomt Holaras-Hoopman Machines B.V. uit Aalten

Met plezier begroeten wij het nieuwe lid dat zijn economische vleugels wil uitslaan in de groeiende markt – met name in agrarische sector – van Roemenië. Gelet op steunmaatregelen van de Roemeense overheid met betrekking tot de aanschaf van landbouwwerktuigen is daarvoor het juiste moment gekozen.

Ooit begonnen als een lokale smid in het Achterhoekse Aalten in 1911. En nu vele jaren later een internationale speler in de agrarische- industriële-, infra- en tuinbouwsector.
Een familiebedrijf met een belangrijk doel: Innovatieve en waarde toevoegende Hoopman en Holaras machines ontwikkelen voor en met haar klanten en partners.

De machines die zij onder de merknaam Holaras maken liggen op de terreinen van Kuil-, Voer- en Snijtechniek, Uienoogst en -Verwerking en Reinigings- en Veegtechniek. De toepassingen zijn veel meer als deze verzamelnamen aangeven.

Voorbeelden daarvan staan op de website aangegeven http://www.holaras.com .
En voor nadere informatie kan men zich wenden tot s.boer@hoopmanmachines.com
Het DRN-bestuur wenst Sander Boer veel succes en een goede start toe!

Watersector

Wetskills-Roemenië – 7 september – 20 september 2024

Over het evenement:
Oplossingen voor wateruitdagingen in Wetskills-Roemenië 2024 Maak je klaar voor een meeslepende reis naar waterinnovatie! We nodigen je uit om de kans te   grijpen en je aan te melden voor een felbegeerde plek op het evenement Wetskills-Roemenië 2024. Na het daverende succes van de laatste edities organiseert Wetskills haar 7e evenement in dit uitdagende land.
Het programma staat gepland om te beginnen op 7 september met een teambuildingervaring in Boekarest en Brasov (TBC) en zal culmineren in een grote finale met pitches en een postermarkt op 20 september in Constanta. De Wetskills Foundation nodigt bachelor-, master- en PhD-studenten, pas afgestudeerden en jonge professionals die enthousiast zijn over water, klimaat en duurzaamheid van harte uit om zich aan te melden voor de Wetskills Challenge die van 7 tot 20 september 2024 in Roemenië plaatsvindt.
In een wereld waarin waterproblemen belangrijker zijn dan ooit vanwege aanhoudende droogte, overstromingen en problemen met de waterkwaliteit, zijn uw innovatieve oplossingen voor dringende Roemeense waterproblemen dringend nodig. Grijp deze unieke kans en meld u nu aan. Roemenië heeft een zeer divers landschap en watersysteem, met hoge bergen en de grootste delta van de Europese Unie: de Donaudelta. Roemenië staat voor uitdagingen op het gebied van water en afvalwater, zowel in grote stedelijke gebieden als in afgelegen plattelandsdorpen, en heeft veel ervaring met waterbeheer in het omgaan met overstromingen en droogte.

En het land zelf is inspirerend en divers: van het bruisende Boekarest met zijn historische gebouwen en kerken, het Volksparlement en het oude Lipscani met bars en pubs, tot idyllische kleinere steden en dorpen in het epische Transsylvanië, de droge laaglanden van Walachije (grens met Bulgarije) en Europa’s grootste bioreservaat, de Donaudelta.
Informatie en aanmelding: www.wetskill.com en info@wetskills.com

European Water Technology Week 2024

De internationale watertechnologiewereld strijkt tussen 23 en 26 september neer in Leeuwarden, Capital of Watertechnology.
Tijdens de derde European Water Technology Week (EWTW 2024) ontmoeten zij elkaar in Leeuwarden. Onder andere vertegenwoordigers van het zakenleven, universiteiten en de overheid ontmoeten en inspireren elkaar in het innovatieve klimaat van de Water Campus Leeuwarden. Neem dus van 23 tot 26 september deel aan een uitzonderlijk evenement in de Stadschouwburg de Harmonie in Leeuwarden! Ontdek de nieuwste innovaties en ontwikkelingen in de watertechnologie en netwerk op de beursvloer!

Belangrijkste highlights
Baanbrekend programma: dompel jezelf onder in een uitgebreid programma met sessies, presentaties, de WIS Award en netwerkmogelijkheden, allemaal ontworpen om te inspireren, onderwijzen en samenwerking te bevorderen.
Netwerkvloer en expositie: ervaar het hart van het evenement waar exposanten hun nieuwste technologieën tonen, inzichten delen en  waardevolle connecties aangaan. De registratie voor de exposantenvloer is nu geopend. Krijg als exposant de kans om je merk te presenteren en kom in contact met industriële leiders.

Water Tech Tours: verken de nieuwste ontwikkelingen en initiatieven in de watertechnologie door deel te nemen aan onze Water Tech Tours, die waardevolle inzichten en netwerkmogelijkheden bieden.
Goed te bereiken locatie: Gelegen nabij het treinstation in Leeuwarden, biedt de locatie gemakkelijke toegankelijkheid voor deelnemers. Komt u met de auto, dan is er voldoende parkeerruimte in de nabijheid.
Exclusieve voordelen: Leden van de WaterCampuspartijen genieten van exclusieve voordelen zoals vrijstelling van registratiekosten voor Wetsus-deelnemers, gereduceerde tarieven voor Water Alliance-leden en op maat gemaakte stands voor exposanten.

Registratie nu geopend! Mis deze unieke kans niet om deel uit te maken van de toekomst van watertechnologie. Registreer je nu om je plek te verzekeren! Houd deze website in de gaten voor meer informatie en updates of kijk op de website https://wateralliance.nl

De watersector bestaat uit veel deelsectoren zoals de agrarische sector. Dit is een voorbeeld waar het cross-sectorale aspect (waar we al eerder over schreven) deels een rol speelt en daarbij willen we attenderen op het “schreeuwend” tekort aan irrigatie-installaties in Roemenië, want in sommige delen van het land is verwoestijning opgetreden waardoor kostbare landbouwgrond verloren gaat.

Retailsector

Nederlandse retailer Action Gaat volgend jaar De Roemeense markt betreden

De Nederlandse retailer Action, bekend om zijn brede assortiment producten tegen betaalbare prijzen, heeft aangekondigd dat het in 2025 zijn eerste winkels in Roemenië gaat openen. Hoewel er nog weinig details bekend zijn, hebben vertegenwoordigers van het bedrijf uitbreidingsplannen bevestigd.

“We zijn van plan om in 2025 onze eerste winkels in Roemenië te openen. Op dit moment is het nog te vroeg om in andere details te treden”, aldus de vertegenwoordigers van het bedrijf.

“Ongeveer tweederde van ons assortiment is flexibel, eenderde is vast en meer dan tweederde van alle producten kost minder dan €2. We introduceren elke week ongeveer 150 nieuwe producten om ons assortiment relevant te houden en om te kunnen inspelen op de veranderende vraag van onze klanten” , aldus de vertegenwoordigers van het bedrijf.

Action heeft winkels in elf landen: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Luxemburg, Polen, Tsjechië, Italië en is sinds 2022 uitgebreid naar Spanje en sinds 2023 naar Slowakije. Met meer dan 2.300 winkels en 80.000 medewerkers realiseerde Action in 2022 een netto-omzet van € 8,9 miljard.
Action werd opgericht door Gerard Deen en Rob Wagemaker, die later werden vergezeld door Boris Deen. Ze openden hun eerste winkel in 1993 in Enkhuizen en begonnen datzelfde jaar uit te breiden door nieuwe winkels te openen.

Retail groeit met versnelling op de vloer – de drempel van 5 miljoen vierkante meter zal in 2026-2027 worden overschreden

De detailhandelssector blijft aantrekkelijk voor zowel grote investeerders, investeringsfondsen die projecten ter waarde van honderden miljoenen euro’s willen ontwikkelen, als voor Roemeense investeerders, die er steeds vaker voor kiezen om detailhandelsprogramma’s in secundaire of tertiaire steden te ontwikkelen.

Consultants Colliers verwachten dat de drempel van 5 miljoen vierkante meter moderne commerciële ruimte in 2026-2027 zal worden overschreden, op een huidige voorraad van 4,6 miljoen vierkante meter.

De voorzichtige verwachtingen van begin 2024 zijn overtroffen, waarbij massamarkt- en discountretailers hun versnelde expansie hervatten. De lonen stijgen jaarlijks met ongeveer 14-15%, vergeleken met een inflatie van 5%, wat goede vooruitzichten biedt voor de consumptie op de middellange termijn.

“In de afgelopen twee tot drie maanden is het aantal aangekondigde projecten verdubbeld, van kleine retailparken tot middelgrote, projecten die binnen zes tot negen maanden van start kunnen gaan. Bovendien is het aandeel lokale investeringen hoog: 50% van de ontwikkelingen wordt gedaan door lokale bedrijven die investeren in retailparken. Bovendien beschikken we sinds begin dit jaar al over 100.000 vierkante meter nieuwe winkelruimte en domineert Argeş Mall in Pitesti, ontwikkeld door Prime Kapital, de markt en wordt het een regionale speler. Aan de andere kant zou er nog steeds ruimte zijn voor een winkelcentrum in Boekarest, maar nu hebben we uitbreidingen, zoals het NEPI-Rockcastle-project van Promenada”, zegt Liana Dumitru, directeur van retailagentschap binnen Colliers Roemenië.

Volgens de adviseurs bedraagt ​​de winkelvoorraad in aanbouw 251.000 m², maar zijn er ook grote projecten aangekondigd die nog niet van start zijn gegaan, zoals de plannen in Cluj. Eind S1 2024 steeg de voorraad winkelruimte met 7% ten opzichte van S1 2023 naar 4,6 miljoen m².

“Dit jaar kwamen de grote steden op de voorgrond na een 2023 dat gedomineerd werd door winkelcentra in kleinere steden, met minder dan 100.000 inwoners. In 2024 werden de verwachtingen van het begin van het jaar overtroffen, en hier speelde de stijging van de koopkracht een grote rol”, onderstreept Silviu Pop, CEE & Roemenië Research Director bij Colliers.

Agrarische Sector

Danone groeit dubbel zo hard en bedreigt de leidende positie van Albalact(Lactalis) in de zuivelsector

Het jaar 2023 bracht meer veranderingen in de zuivel- en kaasindustrie. Eén daarvan is het bereiken van de drempel van 1 miljard lei door het bedrijf Danone, eigendom van Franse investeerders, een drempel die Albalact een jaar geleden had bereikt, en dus zijn er nu twee gigantische bedrijven in de profielindustrie.

Het bedrijf uit de provincie Alba, Albalact, had in 2023 een omzet van 1,16 miljard lei, een stijging van ongeveer 7% ten opzichte van het voorgaande jaar. In hetzelfde jaar verdiende Danone bijna 1,1 miljard lei, na een sprong van 18% ten opzichte van het voorgaande jaar, volgens berekeningen van ZF op basis van gegevens van het voorgaande jaar. Met een dubbel groeitempo kwam Danone dus dicht bij de huidige leider en dreigt hij zijn positie in te nemen.

In feite had Danone een winst van bijna 70 miljoen lei, ruim vijf keer zoveel als in 2022, terwijl Albalact vorig jaar zijn winst daalde, die 21 miljoen lei bedroeg vergeleken met 25 van de miljoenen lei in 2022, zo blijkt ook uit openbare gegevens. Lactalis is evenals Danone van Franse oorsprong. Dus is de vraag legitiem of hier een uitdaging ligt voor de Nederlandse FrieslandCampina?

Peter de Boer van de DN Agrar Group over het behalen van IR-succes twee jaar na de beursintroductie

Tijdens de IR Magazine Awards – Europe 2024 spraken we met Peter De Boer, hoofd IR bij het Roemeense geïntegreerde zoötechnische landbouwbedrijf, DN AGRAR Group.
 Het twee jaar oude beursgenoteerde bedrijf deed dit jaar voor het eerst mee aan de prijzen en verdiende een nominatie voor de beste retail-IR-strategie. Peter de Boer behoorde tot de beste 10 entrepeneurs van Roemenie onder de 40 jaar.

In het interview voorafgaand aan de ceremonie vertelt De Boer over de groei van het bedrijf ondanks uitdagingen zoals de lage liquiditeit op de Roemeense secundaire markt. Hij legt de inspanningen achter de IR-strategie van DN AGRAR Group uit, waarbij hij de digitale initiatieven van het bedrijf benadrukt en de cruciale rol die particuliere beleggers spelen in het succes van DN AGRAR.
Voor meer informatie zie de links:
https://m.zf.ro/eveniment/video-ce-spune-un-olandez-care-are-compania-listata-la-bvb-despre-22421794

https://www.youtube.com/live/ZLs8pvwJgFo?si=kp0SPRqV2H1Gv8dc

Roemenië – tekort aan miljoenen varkenskarkassen

Premier Marcel Ciolacu zegt dat er in Roemenië een tekort is van ongeveer 4 miljoen varkenskarkassen en dat door toekomstige programma’s ontwikkeld door het ministerie van Landbouw het aantal geproduceerde varkens zal toenemen tot 8,7 miljoen. Premier Ciolacu ging met de minister van Landbouw en Plattelandsontwikkeling, Florin Barbu, naar het bedrijf Landbruck SRL in Săhăteni, dat investeert in een varkensfokkerij met een capaciteit van 3.000 verblijfsplaatsen voor de fokkerij. De totale waarde van de investering bedraagt ​​16.410.000 euro en de waarde van de staatssteun bedraagt ​​respectievelijk 13.128.000 euro, oftewel 64.357.394,4 lei.
“Het grootste vleestekort dat Roemenië heeft is varkensvlees. We hebben een tekort van ongeveer 4 miljoen karkassen. Er zijn 25 centra in bedrijf, het was echt een budgettaire inspanning, want hier is een financiering uit de begroting van bijna 80% en dat zullen we ook doen.” produceren ongeveer 1,2 miljoen biggen”, aldus premier Marcel Ciolacu. De minister van Landbouw, Florin Barbu, verklaarde dat er op dit moment in Roemenië ongeveer 4 miljoen biggen worden geproduceerd, maar door toekomstige programma’s ter ondersteuning van boeren zal dit aantal op ongeveer 8,7 miljoen uitkomen. “Op dit moment worden er in Roemenië ergens tussen de 3,5 en 4 miljoen biggen geproduceerd, terwijl de zelfvoorzieningsgraad van Roemenië op het gebied van varkensvlees bijna 9 miljoen varkens bedraagt. Deze investeringen zorgen ervoor dat de biggen nodig zijn voor de mestbedrijven. Wij komen de boeren ondersteunen omdat een geïmporteerd biggetje kost 125 euro, geproduceerd in Roemenië 60 euro Voor een import van 4 miljoen biggen uit het buitenland verlaat 250.000 miljoen euro Roemenië, geld dat op de rekeningen van de boeren had moeten blijven staan. Ik sprak met de premier en hij stemde ermee in lanceren een nieuw programma van 90.000 plaatsen voor fokzeugen in Roemenië. Via deze projecten zullen we de komende vier jaar zorgen voor de benodigde 8,7 miljoen varkens in Roemenië”, aldus minister Barbu.

De minister van Landbouw maakt bekend dat in oktober compensatie zal worden verleend voor door droogte getroffen gronden

De minister van Landbouw, Florin Barbu, zei vrijdag tijdens een persconferentie in Slatina dat in oktober compensatie voor de calamiteiten veroorzaakt door de droogte aan de boeren zal worden betaald, zodat zij over middelen beschikken voor de herfstcampagne. Florin Barbu vertelde dat landbouwgewassen op een areaal van ongeveer twee miljoen hectare getroffen zijn door de droogte en dat het minimale compensatiebedrag per hectare 200 euro zal bedragen.

Op de vraag of Roemenië in de context van de droogte van dit jaar in zijn graanbehoeften zal kunnen voorzien, verzekerde de minister dat ons land over de nodige granen beschikt, zowel voor eigen consumptie als voor de export, aangezien gewassen worden geïrrigeerd op een oppervlakte van 1, 6 miljoen hectare.

Dus vanuit het oogpunt van voedselzekerheid beschikt Roemenië over de nodige granen, zowel voor eigen consumptie, inclusief het consumptiegedeelte van de veehouderijsector, als voor de export”, aldus Florin Barbu.

Over de discussies over anti-hagelraketsystemen zei de minister dat het een onderzoek in uitvoering is, maar dat het systeem zal blijven functioneren en doorontwikkeld zal worden.

Een ander geluid komt van Ştefan Gheorghiţă, medeoprichter van Triagroexim, een graanboerderij van 600 hectare in Brăila.Hij voegde eraan toe dat voor een boerderij van 500-600 hectare de investeringen in irrigatiesystemen en het uitrusten van de benodigde apparatuur meer dan 1 miljoen euro bedragen en als ondernemers en banken zo’n grote investering hebben aangenomen, dient de overheid zorg te dragen voor een goede waterstructuur om het irrigeren mogelijk te maken.

Het kan wellicht interessant zijn om het Nederlandse bedrijf Netafim eens te raadplegen die ook in Roemenië actief is omdat door de klimaatveranderingen de laatste jaren de droogteperiodes zich herhalen en naar een meer duurzame oplossing moet worden gezocht.

Boeren zijn ontevreden over het gebrek aan water voor irrigatie.
De verenigingen willen dat de autoriteiten de wetgeving wijzigen Het gebrek aan irrigatiewater zorgt voor gespannen situaties in het hele land, waarschuwen vertegenwoordigers van het Forum van Professionele Boeren en Verwerkers uit Roemenië (APPR Forum).  De boeren verzoeken de autoriteiten om de wetgeving aan te vullen met betrekking tot de onvoltooide irrigatiedoelstellingen en waarvoor geen overnameprotocollen kunnen worden afgesloten met de Water User Organizations for Irrigation (OUAI) in de betreffende gebieden, meldt Agerpres. “De klimaatperiode waar we nu doorheen gaan, met temperaturen die voortdurend de 40 graden Celsius overschrijden, na een totaal gebrek aan neerslag gedurende meer dan 60 dagen in veel regio’s, wordt van cruciaal belang voor boeren en voor de hele bevolking, wat leidt tot aanzienlijke en onomkeerbare verliezen van We willen het herstel van irrigatiesystemen, zoals herpompstations, en we vermelden onze verzoeken om investeringen in specifieke infrastructuur, vooral in die provincies waar we, zelfs in 2024, praten over een extreme bodemdroogte van vijf jaar. tot nu toe hebben boeren niet de mogelijkheid om te irrigeren, ook al hebben ze kanalen in de buurt van hun boerderijen, omdat ze niet functioneel/of onontgonnen zijn en die niet tot het patrimonium van ANIF behoren en waarvoor geen overnameprotocollen kunnen worden afgesloten. met de OUAI’s in het betreffende gebied, hoewel zij door hen zouden kunnen worden gerehabiliteerd. Het probleem zou relatief snel worden opgelost door het aannemen van een normatieve wet”, aldus een persbericht van het APPR Forum. De organisatie wijst als voorbeeld op de situatie bij het Spiru Haret-pompstation, eigendom van ANIF Brăila (de waterleverancier voor het gehele Ialomiţa-Călmătăui-terras), waar er problemen zijn met het vergroten van de pompcapaciteit, wat leidt tot een daling in de niveaus in het kanaalnetwerk, impliciet tot de gedeeltelijke stopzetting van de irrigatie in uitgestrekte gebieden in de provincies Ialomiţa en Brăila.

Sector Transport en Logistiek

Europees parlement wil verliescompensatie voor transportsector

Het Europees Parlement roept de Europese Commissie op om de financiële verliezen te compenseren die Roemenië en Bulgarije hebben geleden als gevolg van het feit dat zij niet werden geaccepteerd in Schengen

Ook heeft het Europees Parlement de Europese Commissie gevraagd een schatting te maken van de financiële verliezen, ongerealiseerde winsten en milieuschade die Roemenië en Bulgarije, en ook de Unie als geheel, vanaf 2011 hebben veroorzaakt, als gevolg van het feit dat Roemenië en Bulgarije niet leden van het Schengengebied zijn. De Commissie zou volgens het Parlement ook de mogelijke compensatiemechanismen voor deze verliezen moeten analyseren.

Roemenië en Bulgarije zouden recht hebben op compensatie voor de financiële verliezen die zij hebben geleden als gevolg van het “negatieve en ongerechtvaardigde” besluit dat is genomen over de toetreding van de twee landen tot het Schengengebied, rekening houdend met de financiële verliezen die sinds juni 2011 zijn geleden, aldus de Resolutie van het Europees Parlement van 12 juli 2023 over de toetreding tot het Schengengebied, vandaag gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU.

Resumerend “Het Parlement verzoekt de Commissie om vanaf 2011 een schatting te maken van de financiële verliezen, ongerealiseerde winsten en milieuschade van Roemenië en Bulgarije, maar ook van de Unie als geheel, als gevolg van het feit dat Roemenië en Bulgarije geen lid zijn van de Schengengebied; De Commissie moet de mogelijke compensatiemechanismen analyseren voor de financiële verliezen die Bulgarije en Roemenië hebben geleden als gevolg van het negatieve en ongerechtvaardigde besluit dat is genomen over de toetreding van de twee landen tot het Schengengebied, rekening houdend met de financiële verliezen die sinds juni 2011 zijn opgelopen

Welke verliezen levert de niet-acceptatie van Roemenië, Bulgarije en Schengen op?
Volgens de Resolutie hebben de twee staten bijkomende en onherstelbare schade geleden, zoals die veroorzaakt door de toename van de CO 2 -uitstoot die wordt gegenereerd door de miljoenen voertuigen die elk jaar enkele uren wachten bij grenscontroles. Tegelijkertijd staat dit in schril contrast met de klimaatneutraliteitsdoelstellingen van de Unie.

“Het hoge niveau van vervuiling veroorzaakt door de duizenden voertuigen die dagelijks in de rij staan ​​en enkele uren of zelfs dagen wachten om de grenzen tussen Hongarije en Roemenië, Roemenië en Bulgarije en Bulgarije en Griekenland over te steken, vormt ook een bedreiging voor het milieu, evenals voor de gezondheid van chauffeurs, douanepersoneel en mensen die in grensovergangsgebieden wonen; overwegende dat op bewijs gebaseerde informatie heeft aangetoond dat er jaarlijks 46.000 ton CO2 wordt uitgestoten als gevolg van het besluit om de controles aan de binnengrenzen voor Roemenië en Bulgarije niet af te schaffen”, aldus de resolutie.

Uit de gegevens van het Parlement blijkt bovendien dat de wachtrijen die door wachtende vrachtwagens werden gecreëerd in 2022 meer dan 25 km bedroegen aan de westelijke grens van Roemenië, terwijl de wachttijd voor vrachtwagens die de grenzen tussen de lidstaten van het Schengengebied overstaken in 2021 tussen de 10 en 30 minuten bedroeg. Waarbij veel overtochten geen vertragingen melden.

De voormalige minister van Economische Zaken, Florin Spataru, schatte dat Roemenië jaarlijks 10 miljard euro verliest doordat het land niet werd geaccepteerd in Schengen.

Wat kan er nog meer gedaan worden
Het Parlement benadrukt ook de noodzaak om de huidige en potentiële toekomstige mogelijkheden te analyseren om in deze zaak naar het Hof van Justitie van de Europese Unie te verwijzen.

Het standpunt van de instelling komt in de context waarin het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ-EU) in oktober 2023 het beroep tot nietigverklaring dat door het Roemeense parlementslid Eugen Tomac tegen de EU-Raad was ingediend met betrekking tot het besluit, als “kennelijk niet-ontvankelijk” verwierp. Roemenië niet in Schengen toe te laten.

“Het Parlement betreurt en onderstreept met grote bezorgdheid het feit dat het negatieve besluit over de toetreding van Roemenië en Bulgarije tot het Schengengebied wordt geïnstrumentaliseerd door anti-EU-propaganda, waaronder Russische propaganda, ten koste van de doelstellingen van het buitenlands beleid van de EU; wijst erop dat dit besluit, ook al is het niet gebaseerd op juridisch verantwoorde en afdwingbare criteria, het vermogen van de EU ondermijnt om haar waarden en goed bestuur te bevorderen in landen buiten de EU, inclusief de toetredende landen. De toetreding van Roemenië en Bulgarije tot het Schengengebied is essentieel, omdat een uitgebreid Schengengebied zonder controles aan de binnengrenzen de EU sterker zal maken. Wij verzoeken alle lidstaten om hun verplichting tot loyale samenwerking met Roemenië en Bulgarije met betrekking tot de toetreding van deze twee lidstaten tot het Schengengebied na te komen, in overeenstemming met artikel 4, lid 3, van het VEU, en wij merken op dat geen enkele lidstaat dat zou doen het willekeurig schenden van de rechten van andere lidstaten, inclusief hun legitieme rechten om tot het Schengengebied toe te treden zodra aan de criteria is voldaan”, aldus de resolutie van het Europees Parlement.

Roemenië is op 31 maart 2024 het Schengengebied met lucht- en zeegrenzen binnengegaan, maar er is nog geen besluit genomen over de uitbreiding met landgrenzen. De achterliggende reden hiervan dat Oostenrijk om interne partijpolitieke reden de Europese Unie gijzelt omdat zij nog steeds het model van eenparigheid van stemmen volgen. Hiermee wordt onbedoeld de eenheid van de Europese Unie ondermijnd.
De regels inzake het stemmen in de Raad staan in artikel 16, leden 4 en 5, van het EU-Verdrag en artikel 238 van het EU-Werkingsverdrag. Het Verdrag van Lissabon voorziet in drie verschillende stemregels: de Raad stemt met gewone meerderheid van stemmen, gekwalificeerde meerderheid of eenparigheid van stemmen (unanimiteit).
Door het misbruik van eenparigheid van stemmen dient men de stemmingsprocedure om te zetten naar een gekwalificeerde meerderheid

Belangrijke verbeteringen in Roemeense infrastructuur, maar nog veel werk in uitvoering. Economie floreert ondanks beperkte middelen.

Roemenië overschreed in 2023 de drempel van 1.000 kilometer aan snelwegen. Boekarest heeft in 2024 nog steeds geen functionele gordel, weg of spoor, we beschikken nog steeds niet over moderne infrastructuur, zoals ook om de provincies effectief met elkaar te verbinden

Maar met beperkte middelen en obstakels op internationaal niveau, zoals het buiten het terrestrische Schengengebied houden van Roemenië, hoewel al meer dan tien jaar aan de normen wordt voldaan, versnelt de lokale economie sterk. Volgens Eurostat bedroeg de gemiddelde consumptie per hoofd van de bevolking in Roemenië in 2023 bijvoorbeeld 89% van het Europese gemiddelde, en overtrof daarmee de landen Spanje, Polen, Portugal en Griekenland.

Alleen Litouwen overtreft Roemenië onder de landen van Midden- en Oost-Europa. Bovendien is de economische groei van Roemenië hoger dan die van Hongarije of Polen. In Boekarest overschreed het gemiddelde maandinkomen de drempel van 6.000 lei netto, daarom hield Coldplay twee “gesloten huis”-concerten, en bij de eerste wedstrijd van het nationale team in Duitsland, op het Europees Kampioenschap, riepen 50.000 Roemenen “kom op Roemenië!” “.

Ook in 2024 kunnen we ongeveer 100 kilometer snelweg opgeleverd hebben, een primeur in de afgelopen tien jaar en ook een primeur. Boekarest zal niet langer een obstakel vormen voor de ontwikkeling van de haven van Constanţa, omdat het mogelijk zal zijn om rechtstreeks te passeren. Van de A2 naar de A1 en A0, de nieuwe gordel van Boekarest. De werkzaamheden aan de Olt-vallei versnellen en in 2024 zullen ook de eerste snelwegtrajecten op de A7, de Moldavische snelweg, plaatsvinden. In die tijd worden er al plannen gemaakt voor de A8, de Unirii-snelweg, of de A6, de zuidelijke snelweg. Maken ook de versnelde ontwikkeling van Muntenia mogelijk.

De opslagruimtemarkt in Roemenië ligt met 7,3 miljoen vierkante meter nog steeds op aanzienlijke afstand van Tsjechië, dat in 2023 11 miljoen vierkante meter telde, en de onbetwiste leider van de regio, Polen, met een voorraad van bijna 29 miljoen vierkante meter.. Maar het groeit van jaar tot jaar.

De ontwikkelaars hebben projecten in aanbouw van in totaal enkele honderdduizenden vierkante meter in verschillende steden in het land. Boekarest blijft de favoriete bestemming voor ontwikkelaars, waarbij ongeveer 50% van de op te leveren projecten zich rond de hoofdstad bevinden, terwijl Brasov, Timisoara, Slatina, Arad en Sibiu ook profiteren van aanzienlijke nieuwe ruimtes. Braşov en Târgu-Mureş zijn slechts twee voorbeelden die in 2023 nieuwe productie-eenheden aantrokken.

Hoewel Braşov over een goed opgeleide beroepsbevolking beschikt, dankzij een duaal onderwijssysteem waarin Bosch, Continental en Star Assembly hebben geïnvesteerd, is Târgu-Mureş verbonden met de moderne Europese infrastructuur dankzij snelweg 3, die naar Cluj gaat. Dankzij de fabrieken van Dacia en Ford Otosan kan Roemenië nieuwe leveranciers van onderdelen aantrekken, evenals accufabrikanten om aan de twee te leveren. Er werden twee belangrijke investeringen in deze richting aangekondigd in Galati en Brăila.
Voor meer informatie: Jaarboek Transport te verkrijgen bij Ziarul Financiar, Roemeense taal.

Ook KLG bespaart CO2 uitstoot met zonnepanelen op hun vrachtwagens

Met iedere liter brandstof die we besparen, betekent dat 2,7 kilo minder CO2-uitstoot!

Dankzij zonnepanelen op het dak van de vrachtwagen, besparen we jaarlijks 500 tot 700 liter brandstof per trekker!
Op dit moment is 5% van hun vloot uitgerust met deze technologie. Het voordeel van de zonnepanelen is dat de dynamo niet meer aan staat tijdens het rijden (minder wrijving). Maar ook het stationair draaien van de motor om de koelkast, airco, tv, etc. ingeschakeld te houden, is verledentijd. Daarnaast omdat de accu’s niet meer ontladen, is de levensduur langer.
Wil je meer weten over onze duurzaamheidsinitiatieven? Bekijk dan onze website www.klgeurope.com

De internationale transportroute Kaspische Zee – Zwarte Zee zal in Boekarest worden ondertekend.

Wat betekent het voor Roemenië?
De verbinding tussen de Kaspische Zee en de Zwarte Zee zal in Boekarest worden ondertekend. In een belangrijke ontwikkeling voor regionale connectiviteit en economische integratie zullen Azerbeidzjan, Turkmenistan, Georgië en Roemenië de creatie van de internationale transportroute “Kaspische Zee-Zwarte Zee” formaliseren via een vierzijdige intergouvernementele overeenkomst die later dit jaar in Boekarest zal worden ondertekend, zo kondigt Azernews aan.

Dit initiatief heeft tot doel het goederenverkeer tussen de Kaspische Zee en de Zwarte Zee te vereenvoudigen en te verbeteren, waardoor deze regio’s uiteindelijk nauwer met de Europese markten worden verbonden. De aanleg van de internationale transportroute “Kaspische Zee – Zwarte Zee” markeert een belangrijke fase in de regionale samenwerking en economische integratie tussen Azerbeidzjan, Turkmenistan, Georgië en Roemenië. Het verbetert niet alleen de connectiviteit tussen de Kaspische Zee en de Zwarte Zee, maar versterkt ook de positie van deze landen in het mondiale handelsnetwerk. Door hun geografische voordelen te benutten en investeringen in infrastructuur te versterken, zijn de deelnemende landen klaar om nieuwe economische kansen te ontsluiten, de economische groei te stimuleren en een grotere regionale stabiliteit te bevorderen. Een analyse van Azernews onthult de voordelen voor elk betrokken land. Voordelen voor Azerbeidzjan kan aanzienlijk profiteren van de aanleg van de route “Kaspische Zee – Zwarte Zee”.

Voordelen voor Roemenië
Voor Roemenië biedt de overeenkomst kansen om zijn rol bij het faciliteren van de Euraziatische handel uit te breiden. De Roemeense haveninfrastructuur aan de Zwarte Zee kan dienen als toegangspoort voor goederen die van en naar Azerbeidzjan, Turkmenistan en andere Kaspische landen reizen. Deze toevloed van handel zal de economische groei stimuleren in de Roemeense maritieme sector, in de logistieke sector en in aanverwante dienstensectoren. Bovendien sluit de grotere connectiviteit aan bij de bredere economische strategie van Roemenië om een ​​belangrijke speler te worden in de Europese logistieke en transportinfrastructuur. Deze gezamenlijke inspanning benadrukt het potentieel van wederzijds voordelige partnerschappen om de connectiviteit te verbeteren en de economische welvaart in heel Eurazië te bevorderen. Naarmate de overeenkomst dichter bij implementatie komt, zal deze naar verwachting verdere ontwikkelingen op het gebied van handel, infrastructuur en regionale samenwerking katalyseren, waardoor een precedent wordt geschapen voor toekomstige integratie-inspanningen in de bredere regio van de Kaspische Zee en de Zwarte Zee.

Scheepsbouw Sector

Damen sleept recordaantal orders binnen door vraag naar ‘groene’ schepen

 Nederlands grootste scheepsbouwconcern Damen Shipyards heeft vorig jaar een recordaantal orders binnengesleept. Dat was vooral te danken aan de toegenomen vraag naar groene schepen.

  • De orderportefeuille groeide dan ook van 8,8 miljard naar 11,3 miljard euro. Het concern boekte verder voor het eerst meer dan 3 miljard euro omzet.
  • Damen leverde vorig jaar honderd nieuwe schepen af, vrijwel net zoveel als in het jaar daarvoor. Het ging om onder meer een patrouillevaartuig voor de Zuid-Afrikaanse marine, zeven binnenvaartschepen, jachten met een lengte van 75 en 58 meter, twaalf kustvrachtschepen en diverse sleepboten. Voor de Koninklijke Marine werd de Zr. Ms. Johan de Witt gemoderniseerd.
  • Het opvallendste in 2023 was volgens topman Arnout Damen de verduurzaming van de scheepsbouw. In de orderportefeuille bevinden zich steeds meer ‘groene’ schepen. Zo bestelde Port of Antwerp-Bruges een volledig elektrisch aangedreven havensleepboot.
  • Duurzaamheid is volgens Damen dan ook een van de oorzaken dat het orderboek in het afgelopen jaar met meer dan 25 procent is gegroeid.

Schone energie – Damen D16-motor ontvangt certificaat voor EU Stage V-emissievoorschriften

Damen Shipyards Group heeft een nieuwe motor geïntroduceerd in combinatie met een Damen maritiem emissiereductiesysteem. De Damen D16 heeft onlangs de EU Stage V-certificering gekregen.

De Damen D16 is een scheepsmotor en nabehandelingssysteem dat door Damen Sustainable Solutions in eigen huis is ontworpen en ontwikkeld. Het doel is om emissies te verminderen en de energie-efficiëntie te verhogen, ter ondersteuning van Damens doel om de meest duurzame maritieme oplossingenleverancier ter wereld te worden.

Een duurzame maritieme oplossing
De Damen D16 is een uitbreiding van het huidige portfolio dat het bedrijf op de markt brengt. De pure scheepsmotor en het maritieme nabehandelingssysteem stellen de klanten van Damen in staat om concurrerend, flexibel en duurzaam te blijven met deze schone en gecertificeerde oplossing.

De Damen D16 is gebaseerd op de Volvo Penta D16 IMO II en beschikt over een laag brandstofverbruik, SOX, NOX, CO2 en geluidsreductie in één unit en een flexibele lay-out die betrouwbare kracht levert.

De motor kan ook werken op biomassa-gebaseerde HVO (hydrotreated vegetable oil), wat een nog grotere vermindering van CO2-uitstoot biedt. André de Bie, Sales & Operations Manager Sustainable Solutions bij Damen, zei: “Het team heeft de motor uitgebreid getest in samenwerking met het Damen marine emissiereductiesysteem. De EU stage V-certificering was een welkome beloning en daar zijn we bij Damen erg trots op. Hiermee kunnen we onze klanten meer efficiëntie en flexibiliteit bieden, wat de toekomst ook brengt, op elk water ter wereld.”

Belangrijke certificering
Het EU stage V-motorcertificeringsproces werd afgerond samen met Volvo Penta-dealer Haisma in Harlingen, Nederland. De certificering is geldig voor de motorfamilie Volvo Penta D16 MH en gecertificeerd voor een breed scala aan IWA- en IWP-categorieën.

Met deze prestatie kan Damen haar klanten nu een bewezen emissiereductiesysteem bieden dat voldoet aan de vereisten van de EU Stage V-, ULEV- en IMO Tier III-regelgeving en is gecertificeerd met HVO100, EN590, ISO8217 – DMA-brandstof.

Veelzijdige vaartuigen voor de toekomst
De Damen D16-motor kan worden gebruikt op verschillende soorten vaartuigen in de maritieme industrie, waaronder sleepboten, werkboten, hogesnelheidsvaartuigen en binnenvaartschepen, en is beschikbaar voor nieuwbouw en renovatie. Door optimaal brandstofverbruik draagt ​​het aanzienlijk bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot van het schip en bevordert het de vooruitgang van milieubewuste scheepvaart

Opening van de nieuwe faciliteit van Royal Van der Leun Roemenië!

Als belangrijke partner en toeleverancier van Damen Shipyards openden zij onlangs hun nieuwe werkplaats en kantoor in Galati waar zij overigens al 8 jaren gevestigd zijn. Zij streven ernaar om zo dicht mogelijk bij hun klanten te zijn, wat een goede samenwerking garandeert en ondersteunt.  Wij wensen Anly Den Breejen, NxG-trainee, Arie Mijnster, Algemeen Directeur van Van der Leun Roemenië, en Andrei Basalic, Technisch Manager van Van der Leun Roemenië met het bereiken van deze mijlpaal!

Nog steeds twijfels over Nederlandse bijdrage bij bouw onderzeeboten in Frankrijk

Alle partijen die meedongen naar de klus moesten aantonen dat de Nederlandse economie er een graantje van zal meepikken. Maar nu de keuze op het Franse bedrijf Naval is gevallen, wordt er getwijfeld of dat in de praktijk ook zo zal uitpakken.

“De vraag is hoeveel werk bij Nederlandse bedrijven zal belanden”, zegt Wouter Kruijt, marine-expert en oud-directeur van scheepsbouwer IHC. “Daar heb ik mijn twijfels over.”

Een van de andere kanshebbers was het Zweedse Saab, dat samen met de Nederlandse scheepsbouwer Damen een offerte indiende. Dat verbond hoopte de order binnen te slepen door in te zetten op de meerwaarde voor de Nederlandse economie. De onderzeeërs zouden namelijk in Nederland worden gebouwd.

Het Franse staatsbedrijf Naval voert de opdracht ook uit in samenwerking met een Nederlandse scheepsbouwer: IHC in Kinderdijk. Volgens ingewijden staat in het Naval/IHC-voorstel dat 40 procent van de omzet naar het Nederlandse IHC zal gaan. Maar de directeur van IHC zei onlangs zelf in tijdschrift Schuttevaer te verwachten dat de toegevoegde waarde van de deal met de Fransen beperkt zal zijn.

Geheim

Wat er precies in het eisenpakket van Nederland stond bij de aanvraag van de offertes, is geheim. Dus ook hoe groot het aandeel van Nederlandse bedrijven moet zijn bij de bouw. Kruijt zegt van bronnen “dicht bij het vuur” te hebben gehoord dat Nederland een bijdrage van minimaal 5 procent vraagt. Kruijt verwacht daarom niet dat Naval zich in de praktijk zal houden aan het genoemde percentage van 40 procent. “Het zou me verbazen als dat is vastgelegd in harde contracten. Ik denk dat het meer richting de 10 of 15 procent zit.”

Kruijt vindt bovendien dat de Fransen niet de beste voorgeschiedenis hebben als het aankomt op samenwerkingen met andere landen. Hij wijst op een eerdere moeizame deal tussen Naval en Australië. “Mijn vertrouwen in de Fransen is niet groot.”

‘Bouw kan in Nederland’

Waar het kabinet vooral de fout in is gegaan volgens Kruijt, is om het ontwerp en de bouw van de onderzeeërs op één hoop te gooien. “Dat een buitenlandse partij betrokken is bij het ontwerp, vind ik een goede actie. Want wij hebben inderdaad sinds de Walrus in de jaren negentig geen nieuwe onderzeeboten meer ontworpen en gebouwd. Maar het bouwen zou vandaag de dag voor ongeveer 80 procent in Nederland kunnen. Die technologie, kennis en kunde zijn nog steeds aanwezig.”

Door de opdracht aan Naval te geven, gaat volgens Kruijt dus niet alleen veel geld naar het buitenland, maar ook kennis. “Je zit nu voor de komende dertig jaar aan de Fransen vast. Want als je hem wil kunnen onderhouden, moet je hem ook voor een belangrijk deel gebouwd hebben.”

Waarom de keuze dan toch op Naval is gevallen, is gissen, zegt Kruijt. “Er is enorm gelobbyd in ieder geval. Vorig jaar april bracht Macron een staatsbezoek aan Nederland waarbij deze order hoog op de agenda stond. Kennelijk is die lobby succesvol geweest.”

Overheid als marktpartij

Overheden concurreren regelmatig met bedrijven. Denk aan stadswachten die bedrijventerreinen beveiligen. Om concurrentievervalsing te voorkomen, moeten overheden zich aan gedragsregels houden.

Gedragsregels voor de overheid

De Wet Markt en Overheid (waarmee de mededingingswet is gewijzigd) bevat 4 gedragsregels. Deze regels gelden voor de hele overheid.

Doorberekening kosten

Overheden moeten alle kosten die zij maken voor een dienst doorberekenen in de prijs. Onderhoudt een gemeentelijke plantsoenendienst ook particuliere tuinen? Dan moeten de overheden de kosten van dat particuliere onderhoud volledig in rekening brengen bij de eigenaren van de particuliere tuinen.

Bevoordelingsverbod

Overheden mogen hun eigen overheidsbedrijven niet bevoordelen boven concurrerende bedrijven. Bijvoorbeeld door goedkope tarieven aan te bieden.

Gegevensgebruik

Overheden mogen de gegevens waarover ze beschikken niet opnieuw gebruiken voor andere activiteiten. Dat mag alleen als andere organisaties of bedrijven ook (onder dezelfde voorwaarden) over de gegevens kunnen beschikken. Gebruikt een gemeente bijvoorbeeld de gemeentelijke basisregistratie om een commerciële mailing te versturen? Dan mag dat alleen als zij die gegevens onder dezelfde voorwaarden aan anderen beschikbaar stelt. Ondernemingen kunnen zo op gelijke voet met de overheid concurreren.

Functiescheiding

Heeft een overheid bij bepaalde diensten een bestuurlijke rol, en voert zij die diensten ook zelf uit? Dan mogen niet dezelfde personen betrokken zijn bij zowel het bestuur als de uitvoering. De gemeenteambtenaar die de aanvraag voor een kapvergunning behandelt, kan niet tegelijkertijd kapwerkzaamheden aanbieden aan particulieren. Als een overheid goederen of diensten op de markt aanbiedt, dan moet zij zich aan deze gedragsregels houden. Dit is bijvoorbeeld het geval als de gemeente haar sportzaal verhuurt.

Als een overheid goederen of diensten op de markt aanbiedt, dan moet zij zich aan deze gedragsregels houden. Dit is bijvoorbeeld het geval als de gemeente haar sportzaal verhuurt. Of als ze de groenvoorziening bij particulieren onderhoudt.

Uitzonderingen op de gedragsregels mededinging

De gedragsregels gelden voor overheden die economische activiteiten verrichten. Zelf, of via hun overheidsbedrijven. Hierop zijn wel een aantal uitzonderingen. In de Handreiking Wet Markt en Overheid staan deze uitzonderingen beschreven.

Aan de hand van een ‘beslisboom’ en door 9 vragen te beantwoorden kunnen overheden nagaan of de Wet Markt en Overheid op hen van toepassing is. Deze handreiking is een praktische gids voor overheden die met deze wet te maken krijgen.

Toezicht naleven gedragsregels mededinging

De gedragsregels uit de Wet Markt en Overheid staan in de Mededingingswet. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op de naleving van deze gedragsregels.

Klachten over oneerlijke concurrentie overheid

Vinden ondernemers dat de overheid oneerlijk concurreert en zich niet aan de gedragsregels houdt? Dan kunnen zij een klacht indienen bij de organisatie waar zij problemen mee hebben. Ook kunnen zij met hun klacht over oneerlijke concurrentie terecht bij de ACM. De ACM kan dan een onderzoek instellen naar concurrentievervalsing. Stelt de ACM vast dat de wet wordt overtreden? Dan kan zij een boete opleggen voor elke dag dat de wet wordt overtreden.

Rutte III: voorkomen ongewenste concurrentie tussen overheden en private partijen

Het kabinet wil oneigenlijke en ongewenste concurrentie tussen overheden en private partijen voorkomen. De algemeen belang bepaling de Wet Markt en Overheid wordt daarom aangescherpt. Dit staat in het regeerakkoord ‘Vertrouwen inde toekomst’.

Het Franse Naval is een staatsbedrijf dus is er aantoonbaar geen sprake van een gelijk speelveld. Dat belangrijke aspect is tot op heden onbesproken gebleven.

De politieke verantwoordelijkheid voor het ministerie ligt bij de minister van Defensie. De huidige minister van Defensie is Ruben Brekelmans (VVD). Er is ook een staatssecretaris, Gijs Tuinman (BBB).Gijs Tuinman is sinds 2 juli 2024 de staatssecretaris van Defensie. Informatie over de staatssecretaris van Defensie is te vinden op rijksoverheid.nl.

Sector Toerisme

TIME magazine plaatste de toeristische route Via Transilvanica in de top 100 van mooiste plekken ter wereld om te bezoeken

Fotobron: viatransilvanica.com

De toeristische route Via Transilvanica is door TIME magazine opgenomen in de top 100 van mooiste plekken ter wereld om te bezoeken. Via Transilvania, of “de weg die verenigt”, is een toeristische route van ongeveer 1.400 kilometer die Roemenië diagonaal doorkruist, van Putna naar Drobeta Turnu Severin.

Het project, dat de bijnaam ‘de weg die verenigt’ draagt ​​vanwege de focus op gemeenschappen, voert reizigers door traditionele dorpen die van het land leven. Bezoekers kunnen een kamer in een hotel of herberg boeken, of accommodatie zoeken in de huizen en parochies van lokale bewoners, waar huisgemaakte maaltijden worden geserveerd met producten van eigen bodem”, zegt TIME magazine.

De route is gereserveerd voor wandelen en fietsen. Via Transilvanica is bewegwijzerd met geschilderde markeringen, wegwijzers, en elke kilometer is er een individueel uitgesneden andesiet-meerpaal, meerpaaltjes die waarschijnlijk de langste kunstgalerie ter wereld vormen en die reizigers tijdens de wandeling vergezellen, volgens de website – gewijd aan de toeristische route.

NB Bezoekers van de Expertmeeting in Venlo zullen zich de promotie van deze bijzondere bestemming herinneren. Toerisme is tenslotte een volwaardige economische sector.

InstaSun – De 100% Roemeense uitvinding gewaardeerd op 4 miljoen euro, slechts twee jaar na de lancering

Een project dat geheel in Roemenië is opgezet en ontwikkeld, zorgt voor een revolutie in de manier waarop we onze huid beschermen tegen zonnestraling. InstaSun gebruikt een unieke combinatie van de nieuwste technologieën, energieduurzaamheid en milieuvriendelijke producten. Momenteel is InstaSun ’s werelds enige volledig geautomatiseerde apparaat dat 360 graden bescherming biedt tegen de schadelijke effecten van UV-straling.

Deze 100% Roemeense uitvinding werd in 2023 op de lokale markt gebracht na jaren van onderzoek en ontwikkeling en brengt automatisch en gelijkmatig zonnebrandolie met verschillende beschermingsfactoren (SPF 15, SPF 30 en SPF 50) aan op het hele lichaam, in slechts 7 seconden, met één druk op de knop. Een extra aftersun-lotionoptie maakt de beschermingsbehoeften voor op het strand compleet.

De gebruikte technologie en de hoogwaardige beschermingsproducten dragen bij aan een directe en verbeterde bescherming van de huid, waardoor de strandervaring luxueuzer, veiliger en comfortabeler wordt.

De innovaties en de absolute nieuwigheid van het InstaSun -concept wereldwijd maken dit product een opmerkelijke zakelijke kans voor investeerders. De oprichters van InstaSun streven ernaar om zoveel mogelijk partners aan te trekken om dit product snel te ontwikkelen en wereldwijd te lanceren, waarbij ze profiteren van het enorme potentieel van deze geautomatiseerde zonbeschermingsmethode.

“ InstaSun is niet zomaar een concept of een niche-idee, het is een echte revolutie. We hebben het over een bedrijf met een schaalpotentieel dat we sinds de komst van de pc halverwege de jaren 70 niet meer hebben gezien. Wat dit 100% Roemeense project revolutionair maakt, is de synergie tussen milieubescherming, menselijke gezondheid en geavanceerde technologie! Deze combinatie kan een enorm zakelijk succes betekenen voor iedereen die zich bij het project aansluit. Nu, in slechts het tweede jaar sinds de lancering op de Roemeense markt, is InstaSun al gewaardeerd op 4 miljoen euro ”, zegt Daniel Ionescu, CEO en medeoprichter van InstaSun.

Direct succes aan de Roemeense kust
De eerste InstaSun-apparaten werden vorig jaar geïnstalleerd op de stranden van Mamaia en Mamaia Nord resorts. Deze apparaten zijn ergonomisch en eenvoudig te plaatsen op het strand en zijn ontworpen om een ​​ideale gebruikerservaring te bieden. Ze bevatten zelfs een spiegel om te controleren of de zonnebrandcrème is aangebracht of voor de perfecte selfie. Het ontwerpconcept van InstaSun biedt ook unieke promotionele mogelijkheden voor verschillende merken in speciale delen van het apparaat. Sinds de lancering hebben grote merken zichzelf gepromoot in deze speciale ruimtes.

InstaSun heeft direct succes gehad, met veel mensen die deze efficiëntere manier van zonnebrandcrème aanbrengen kozen. Deze zomer is het aantal locaties aan de Roemeense kust met InstaSun-apparaten toegenomen, tot meer dan 25 eenheden, en er blijven aanvragen binnenkomen voor plaatsing op andere stranden.

Duurzaamheid en premiumoplossingen
InstaSun is ontworpen als een volledig zelfvoorzienend energiesysteem, volledig aangedreven door zonnepanelen. Op deze manier past elk apparaat zich perfect aan de strandomgeving aan en draagt ​​het bij aan het verkleinen van de CO2-voetafdruk. Betaling voor zonnebrandsessies gebeurt elektronisch, per kaart of contactloos, zonder het gedoe van contant geld.

Alle soorten zonnebrandcrèmes die InstaSun gebruikt, zijn ontwikkeld en gemaakt in Roemenië, met behulp van hoogwaardige ingrediënten die superieure bescherming garanderen. Ze zijn hypoallergeen, ideaal voor alle huidtypen, parabenenvrij, vlekken niet op badkleding of handdoeken, kunnen veilig worden gebruikt voor bescherming tegen de zon van kinderen en zijn EU-gecertificeerd.

Door InstaSun te gebruiken voor volledige bescherming tegen de zon, wordt ook de hoeveelheid plastic in het milieu verminderd, omdat mensen hierdoor minder zonnebrandcrème in hun persoonlijke verpakking hoeven te gebruiken.

Het InstaSun-project is beschikbaar op het online investeringsplatform SeedBlink en is klaar om zijn zakelijke potentieel te presenteren aan alle bedrijven en individuen die deel willen uitmaken van deze technologische, milieu- en zonbeschermingsrevolutie.

Roemenië kwalificeren voor het Visa Waiver Programma

De Roemeense regering is vastbesloten om te voldoen aan de technische criteria voor de toetreding van Roemenië tot het Visa Waiver Program vóór 30 september 2024, wanneer het Amerikaanse fiscale jaar 2024 eindigt. Een van deze criteria is het weigeringspercentage van Amerikaanse B1/B2 (zakelijk/toerisme) visa van minder dan 3 procent voor Roemeense burgers.

Economische ontwikkelingen

Fusies en overnames in Centraal- en Oost-Europa

Mergers & Acquisitions (M&A) is een bedrijfsstrategie die zich bezighoudt met het kopen, verkopen en combineren van verschillende bedrijven. Bedrijven kiezen vaak voor M&A om schaalvoordelen, cross-sell mogelijkheden, groei in marktaandeel, fiscale doeltreffendheid en overige synergievoordelen te realiseren.
Op de onderstaande kaart worden de M&A activiteiten van Centraal- en Oost-Europa in beeld gebracht.

Roemenië vocht uiteindelijk met Polen om de titel van de belangrijkste M&A-markt in Midden- en Oost-Europa, nadat de lokale markt de afgelopen jaren groeide en praktisch tegen de stroom in ging.

Tussen 1 juni 2023 en 31 mei 2024 werden in Roemenië 246 deals geparafeerd, terwijl dat er in Polen 253 waren. Er zijn dus slechts zeven transacties tussen de twee landen. Op economisch vlak zijn de verschillen echter aanzienlijk. Polen heeft een bbp van bijna 780 miljard euro, terwijl Roemenië in 2023 op 324 miljard euro staat.

“Dit marginale verschil tussen Roemenië en Polen dat we de afgelopen twaalf maanden hebben gezien, laat ons zien dat we er heel dichtbij zijn. Dit komt doordat de markten in de regio, in Europa, maar ook op mondiaal niveau sterk zijn gekrompen. Dit is ook het geval in Polen. Roemenië daarentegen ging tegen de trend in. Vanuit mijn oogpunt is Roemenië, vanuit economisch oogpunt, een revelatie van Europa”, zegt Iulia Bratu, partner en hoofd van lead Advisory bij het audit- en adviesbureau EY Roemenië.

Vooruitzichten 2024: meer deals, minder IPO’s
Kijkend naar 2024, verwacht Pitchbook dat de belangstelling voor fusies en overnames weer zal terugkeren en dat dit zal leiden tot groei, zeker nu de laatste monetaire verkrappingscyclus ten einde loopt en de markten in 2024 renteverlagingen verwachten. Dit zal fusies en overnames aanwakkeren en economieën over het hele continent stimuleren.

Een andere factor die meespeelt is de droogte op het gebied van beursnoteringen in 2023, waarbij sponsors in plaats daarvan via fusies en overnames naar bedrijfs- of private equity-opkoopfondsen vertrekken. Ondanks de betere groeivooruitzichten verwacht Pitchbook in 2024 geen significant herstel van de beursnoteringen in Europa.

Daarom zullen fusies en overnames het belangrijkste middel blijven om die groei te gelde te maken. Tot de risico’s voor de toenemende fusies en overnames in 2024 behoren echter aanhoudende inflatie, de angst voor recessies en aanhoudende geopolitieke risico’s.
NB. Een IPO (of Initial Public Offering) is de beursintroductie van een particuliere onderneming. Hierbij biedt de onderneming voor het eerst aandelen aan in een publieke aandelenuitgifte. In het Nederlands spreken we ook wel van een beursgang.

CIA-rapport: Roemenië staat op de 8e plaats in Europa in termen van reëel bbp (koopkrachtpariteit), vóór België, Oostenrijk of Zweden

Volgens een CIA-rapport is Roemenië een economie die lid is van de EU en hoge inkomens heeft, en staat het op de 8e plaats in Europa en op de 34e plaats wereldwijd wat betreft het reële bbp (koopkrachtpariteit). In termen van het reële bbp per hoofd van de bevolking staat Roemenië op de 62e plaats in de wereld en op de 36e plaats in Europa.

De CIA merkt op dat Roemenië vanaf maart 2024 tot het Schengengebied is toegetreden, terwijl de toetreding tot de euro werd uitgesteld vanwege convergentiecriteria. Als een van de problemen wordt aanhoudende inflatie genoemd, waarbij een economisch herstel wordt bepaald door consumptie en investeringen die door de EU worden gefinancierd. Roemenië zou ook te kampen hebben met een tekort aan geschoolde arbeidskrachten en regionale economische verschillen.

De CIA merkt op dat begrotingshervormingen nodig zijn om de groeiende tekorten aan te pakken.

Het bbp (koopkrachtpariteit) vergelijkt het bruto binnenlands product (bbp), of de waarde van alle finale goederen en diensten die in een bepaald jaar in een land worden geproduceerd. Het BBP van een land tegen koopkrachtpariteit (PPP) vertegenwoordigt de totale waarde van alle goederen en diensten die in dat land worden geproduceerd, gewaardeerd tegen huidige prijzen in de Verenigde Staten – als onderdeel van het CIA-rapport.

Reëel bbp (koopkrachtpariteit)
$772,107 miljard (2023 schatting)
$755,867 miljard (2022 schatting)
$726,048 miljard (2021 schatting)

Financiële ontwikkelingen

De wisselkoers van de leu ten opzichte van de euro blijft stabiel

De leu is de afgelopen twee weken in een dalende trend ten opzichte van de euro terechtgekomen. Adrian Codirlașu, vice-president van de CFA, is van mening dat de druk afkomstig is van buitenlandse bedrijven die hun winsten repatriëren. Tegelijkertijd beseft ING Bank dat de kans dat de euro de 5 lei overschrijdt tot het najaar nog steeds klein is.

De CFA Society Roemenië is een van de belangrijkste lokale professionele organisaties die beleggingsprofessionals uit het bankwezen, vermogensbeheer, verzekeringen, private equity, pensioenfondsen en andere verschillende vakgebieden van de beleggingssector samenbrengt. CFA Society Roemenië werd in 2000 opgericht als een professionele, niet-gouvernementele organisatie en is een van de beleggingsmaatschappijen die deel uitmaken van het CFA Instituut.

De euro/leu-koers beweegt zich binnen een smalle en veilige bandbreedte van 4,960 – 4,973. De overtollige liquiditeit in het systeem blijft bijna op recordniveau, en de kans is groot dat de leu zal blijven bestaan. We hebben het over het officiële tarief dat is vastgesteld door de BNR. Volgens het maandrapport van ING Bank is de interbancaire rente de afgelopen periode echter stabiel gebleven tussen 4,9715 en 4,9860 lei voor één euro.

Adrian Codirlaşu, vice-president van de CFA, zegt dat er enige druk wordt gevoeld op de euro omdat de winst wordt gerepatrieerd. “Na het sluiten van onze valutamarkt ging de wisselkoers naar 4,98. Nadat de markt is gesloten, stijgt de euro-leu-rente en wordt ’s ochtends teruggebracht naar de bandbreedte van 4,97 lei. Buitenlandse bedrijven in Roemenië, inclusief de belastingen die het ministerie van Financiën heeft ontvangen, bewijzen dit: ze hebben vorig jaar grote winsten gemaakt en zelfs dit jaar zijn ze groot. In deze context is de druk op de vraag naar euro’s ook te wijten aan de noodzaak om winsten of een deel daarvan te repatriëren”, aldus Codirlașu.

Uit het rapport van ING Bank van 10 juli 2024 blijkt echter dat “een afwijking van de huidige niveaus op korte termijn onwaarschijnlijk blijft. De inflatie heeft de laatste tijd beter gepresteerd dan de markt had verwacht, maar een deel van de winst zal in juli verloren gaan als gevolg van hogere brandstofaccijnzen en gastransportkosten. De non-foodinflatie en de diensteninflatie blijven de belangrijkste kopzorgen voor de NBR, en het is onwaarschijnlijk dat er op korte termijn, rekening zal worden gehouden met de depreciatie van de wisselkoers’, aldus de analyse van de Nederlandse bank.

Ook blijven de sterke groei van de detailhandelsverkopen, de loongroei met dubbele cijfers, de aanhoudende begrotingsontsporingen en een waarschijnlijke stijging van de belastingdruk volgend jaar opwaartse risico’s voor de inflatie vormen, waardoor de noodzaak van wisselkoersstabiliteit in de toekomst blijft bestaan. ‘Concluderend verwachten we nog steeds dat de NBR in de nabije toekomst haar strakke controle over de munt zal behouden. De kansen om in het najaar het niveau van 5,00 lei voor één euro te overschrijden zijn volgens ons nog steeds zwak”, concluderen de vertegenwoordigers van ING Bank.

De voorspellingen van de meeste hoofdeconomen en financiële analisten van de banken zeggen dat wisselkoersstabiliteit waarschijnlijk de kern zal blijven van het besluitvormingsproces van de NBR, en dat we in 2024 een stabiele eurokoers rond de 4,98 zullen hebben in het tweede en derde kwartaal en een eind per kwartaal. Eindejaar met een euro-leu-wisselkoers van 5,05.

Geopolitieke ontwikkelingen

Roemenië, Bulgarije en Griekenland ondertekenden recent de overeenkomst voor de oprichting van de militaire corridor.
Wat betekent dit?

Roemenië, Bulgarije en Griekenland hebben donderdag een overeenkomst getekend voor de oprichting van een corridor die snelle grensoverschrijdende verplaatsing van troepen en wapens aan de oostflank van de NAVO mogelijk maakt, zo maakte het Roemeense ministerie van Defensie bekend.

Volgens de geciteerde bron “betekent dit initiatief aanzienlijke vooruitgang bij het versterken van de defensie- en afschrikkingscapaciteiten van de NAVO in de regio.”

Wat het project van de drie landen op de militaire corridor inhoudt

Het project heeft tot doel de transportcorridors te optimaliseren om aan de behoeften van militaire mobiliteit te voldoen, door aanvoerroutes (weg en spoor) tussen de deelnemende staten te creëren, de bureaucratie in vredestijd te verminderen en de efficiëntie in noodsituaties en crisissituaties te maximaliseren, rekening houdend met de initiatieven van de NAVO en de nationale staten.

De overeenkomst komt ook in de context van de invasie van Oekraïne door Rusland, dat dringend een systeem voorbereidt om snel versterkingen te sturen in geval van een mogelijke escalatie van het conflict.

De door Griekenland, Bulgarije en Roemenië ondertekende intentieverklaring sluit nauw aan bij de prioriteiten van de NAVO, namelijk het waarborgen van collectieve defensie, het verbeteren van de snelle reactievermogens en het vergroten van de interoperabiliteit tussen de lidstaten, en draagt ​​daarmee bij aan een eerlijke verdeling van verantwoordelijkheden tussen de bondgenoten.

“Nauwe samenwerking met Bulgarije en Griekenland zal ons in staat stellen effectiever te reageren op huidige en toekomstige veiligheidsuitdagingen. We zullen de discussies voortzetten en we zullen open blijven staan ​​voor andere soortgelijke initiatieven, die zullen leiden tot de consolidatie van de rol van Roemenië binnen de Noord-Atlantische Alliantie”, benadrukte de Roemeense minister van Defensie, volgens een persbericht van het Ministerie van Defensie, geciteerd door Agerpres.

Het project zal profiteren van bestaande initiatieven op het niveau van de Europese Unie, gericht op een gecoördineerde aanpak tussen de NAVO en de EU op het gebied van militaire mobiliteit. De implementatie van het project op nationaal niveau zal gezamenlijke inspanningen vereisen tussen verschillende instellingen, waarbij het hele overheidsspectrum betrokken zal zijn.

In de context van de NAVO-Top in Vilnius in 2023 werd overeenstemming bereikt over de noodzaak om de afschrikkings- en defensiepositie van het Bondgenootschap te versterken door nieuwe defensieplannen aan te nemen en de militaire aanpassing te versnellen. Deze aanpassing omvat de mogelijkheid om troepen en uitrusting aan te vullen en logistieke ondersteuning te garanderen, door de grensoverschrijdende doorvoer van strijdkrachten en capaciteiten te vergemakkelijken, zelfs in vredestijd, legt MApN uit.

Roemenië en Bulgarije maken al deel uit van een gezamenlijke inspanning met Turkije om mijnen uit de Zwarte Zee te verwijderen.

Conventie van Montreux en Bosporus

De Turken vrezen dat deze militaire Benelux op de Balkan, die op de werktafel van de NAVO ligt, bedoeld is om de Straat van de Bosporus en de Dardanellen te omzeilen. Tegelijkertijd wordt in de slotverklaring van de Alliantietop in Washington van vorige week onder andere vermeld dat de veiligheid en het vrije verkeer in de Zwarte Zee zullen worden gewaarborgd via de Conventie van Montreux. Turkije verklaart periodiek dat het de Conventie van Montreux, ondertekend in 1936, strikt respecteert en dat het, op basis van artikel 19, bij de Russische invasie van Oekraïne het gebied van de Straat heeft afgesloten voor de doorgang van oorlogsschepen van de landen die deelnemen aan de conflictgebieden en niet-oeverstaten, om “een verdere escalatie van de spanningen in het Zwarte Zeebekken te voorkomen”. Het is waar dat Turkije de doorgang van Russische oorlogsschepen door de Bosporus en de Dardanellen verhindert, maar het staat ook niet toe dat NAVO-landen Oekraïne op zee hulp bieden. Dat is de reden waarom het Bondgenootschap de landroute wil ontwikkelen: tot aan Alexandroupoli, een haven aan de Egeïsche Zee, kunnen uitrusting en wapens van het Bondgenootschap over zee worden aangevoerd, en van daaruit moeten ze in vrachtwagens en op treinplatforms kunnen worden geladen. naar de hotspots worden gebracht, waar ze nodig zijn. Het vermogen om snel troepen naar de oostflank van de NAVO te verplaatsen via gestroomlijnde procedures is een prioriteit voor het Bondgenootschap.

Turkije, dat heeft geprobeerd een vredesbemiddelaar in de Zwarte Zee te zijn en dat alle kanten op speelt, is de afgelopen vijftien jaar een kwetsbaar onderdeel van het Bondgenootschap geweest, dat de NAVO op intelligente wijze wil gebruiken. Aan de andere kant is er in Bulgarije een machtspool die Rusland op het eerste gezicht steunt, terwijl in Roemenië de machtsleiders, hoewel officieel en traditioneel aan de kant van het Westen staan.. Voorlopig zouden deze routes die over land zouden gaan van Thessaloniki en Alexandroupoli via Varna naar Constanta echter kunnen werken als de oorlog zich zou uitbreiden, ter ondersteuning van Oekraïne, maar ook als vangnet ter ondersteuning van de staten in dit gebied.

Het is nog niet bekend wie de nieuwe infrastructuur die moet worden ontwikkeld gaat betalen en vooral ook niet hoe snel deze op de rails kan worden gezet. Toegegeven, er wordt elke dag veel geïmproviseerd op de Balkan, maar misschien neemt de NAVO het project in eigen hand en vindt ze samen met de EU geld voor een nieuwe spoorlijn, die snel aangelegd zal worden en die vanuit Roemenië zal vertrekken. , waar nabij Constanta de grootste geallieerde basis van Europa zal zijn, tot aan Griekenland, in Alexandroupoli, waar een van de grootste militaire havens van het continent wordt gebouwd.

Post Craiova

Eindelijk Europa

Eindelijk is het zover, ondanks stugge en aanhoudend tegenstand van landen als Oostenrijk en – helaas – ook Nederland is Roemenië voor wat betreft lucht en zeevaart toegetreden tot het Schengengebied. Dit houdt in dat reizigers zonder paspoortcontrole op luchthavens verder mogen.

In mijn wekelijkse pendel tussen Nederland en Roemenië levert dit ruim een half uur tijdswinst op. Met name bij terugkomst op Schiphol, waar de apparaten voor digitale paspoortcontrole om onbekende redenen heel vaak uitstaan, een echte vooruitgang. Overigens: Zou het kunnen zijn dat de marechaussee die apparaten bewust regelmatig uitzet? Ik zou zelf ook niet graag vervangen worden door een machine die mijn werk efficiënter doet dan ik zelf en bovendien geen overbodige vragen stelt, maar dit terzijde.

Los van de tijdswinst is de symboliek van toetreding tot Schengen misschien wel veel belangrijker. Reizigers van en naar Roemenië wordt nu geen strobreed meer in de weg gelegd; je hebt een boardingpass nodig: that’s it!

Het voelt bijna alsof Roemenië nu echt door de Europese gemeenschap omarmd wordt. Stapje voor stapje. Hopelijk is de toetreding van Roemenië tot de Europese monetaire unie, waarmee de Roemeense Lei zou worden vervangen door de Euro, de volgende grote stap.

Naar mijn overtuiging en ervaring – vanuit de context van iemand die in 1994 voor het eerst Roemenië bezocht – is er in de laatste 3 decennia ongelofelijk veel veranderd en verbeterd. Ik hoor dit ook terug van veel bezoekende relaties die hier een paar keer per jaar komen. Die zien de verbeteringen als het ware in een soort timelapse van 2 of 3 keer per jaar waardoor veranderingen veel zichtbaarder zijn. Eigenlijk op alle niveaus.

Veel steden zijn bijvoorbeeld bezig de vele oerlelijke flatgebouwen van een isolatielaag te voorzien waardoor ze er weer veel moderner uitzien. Het nationale en provinciale wegennetwerk wordt, mede door Europese fondsen, in hoog tempo gemoderniseerd. Net zoals een heleboel regionale vliegvelden met internationale bestemmingen.  Veel belangrijker nog: jonge generaties Roemenen onderscheiden zich qua mentaliteit en opvattingen in veel opzichten nauwelijks van leeftijdsgenoten in andere Europese landen.

Wellicht is de kern van mijn betoog wel dat Roemenië zich in razend tempo aansluit in de vaart der volkeren. De vermeende cultuurverschillen tussen Oost- en West-Europa worden in rap tempo kleiner. We zien barrières verdwijnen, afstand verkleinen en internationale verbindingen verbeteren. De Roemeense president Klaus Johannis deed zelfs een gooi naar het voorzitterschap van de NAVO. Hij maakte geen kans tegen Rutte, maar toonde hiermee wel zijn betrokkenheid en ambitie om deel uit te maken van een verenigd Europa. Alleen het besef hiervan ontbreekt nog bij veel Nederlanders; dat zien we keer op keer wanneer NetRom gasten de eerste keer Roemenië bezoeken en verrast worden door wat ze hier aantreffen.

Naast alle ontwikkelingen in de afgelopen jaren, en nu de toetreding tot het Schengengebied, hoop ik stiekem ook dat deze blog een kleine bijdrage levert aan de perceptie van haar lezers.

Het Habsburgse rijk slaat opnieuw toe. Hoe Orban van plan is de nieuwe keizer van Europa te worden

Viktor Orban wil het Habsburgse rijk weer tot leven wekken, maar dit keer met Hongarije aan het roer. Patriotten voor Europa(PFE): de meeste EP-leden behoren tot rechtsextremisten in Frankrijk Orban, het rolmodel in de ogen van extreemrechts in Europa Sommige patriotten bewonderen Poetin, anderen  aanbidden hem ronduit Patriotten voor Europa zouden een belangrijke politieke kracht in de EU kunnen worden. Viktor Orban heeft de oudste bende van Europa herenigd. De nieuwe extreemrechtse groep Patriots voor Europa is een Habsburgse coalitie die de Hongaarse leider het Europese platform geeft waar hij naar verlangt, schrijft Politico . De meest fervente fans noemen deze groep, die lang geleden uit elkaar is gegaan, “kuk” – ” kaiserlich und königlich ” (keizerlijk en koninklijk). Maar voor iedereen staat het bekend als het Habsburgse rijk. Van alle recente nieuwsstromen met betrekking tot de machinaties van Orbán was de meest flagrante, als het gaat om de relatie van de Hongaarse leider met de macht, de aankondiging van 30 juni vanuit Wenen, toen hij aankondigde dat hij de groep Patriots for Europe aan het vormen was. PfE) – een extreemrechtse politieke groepering in het Europees Parlement. Naast de andere rechtse populistische leiders in Oostenrijk en Tsjechië kondigde een triomfantelijke Orban de oprichting aan van zijn nieuwe club, die de kerngebieden van het voormalige Habsburgse Rijk omvat – Oostenrijk, Bohemen en Hongarije, en liet er geen twijfel over bestaan ​​wie heeft de leiding. “We creëren een politieke formatie die, naar mijn mening, als een raket van de grond zal komen en zeer snel de grootste groep van Europees rechts zal worden”, zei Orbán. “De lucht is de limiet.” De naam van de groep is een klassiek geval van antizin, wat betekent dat het de tegenovergestelde betekenis heeft van wat het lijkt te betekenen – zoals wanneer je een reus ‘kleintje’ noemt. Hoewel de term ‘patriotten’ veel dingen kan betekenen, kan ‘voor Europa’ niet iets zijn dat deze ‘patriotten’ beschrijft. Oprichters van de groep Patriots for Europe: Andrej Babis, voormalig premier van Tsjechië, Herbert Kickl, leider van de Vrijheidspartij van Oostenrijk, en de Hongaarse premier Viktor Orban. Patriotten voor Europa: de meeste EP-leden behoren tot rechtsextremisten in Frankrijk Kort na de aankondiging van Orbán sloot Le Pens Nationale Assemblee zich aan bij de Patriotten, net als de Italiaanse Lega-partij, en sloot zich aan bij een lijst van grote extreemrechtse partijen van Spanje tot Nederland.

Hoewel de Fransen de grootste delegatie van de Patriotten zullen hebben, kunnen Orban en zijn Habsburgse bondgenoten de groep uiteindelijk gaan domineren als ze er ook in slagen de populistische partijen van Slovenië en Slowakije aan te trekken, zoals ze waarschijnlijk zullen doen. Gegeven het feit dat het soort nationalisme dat de patriotten omarmden tot de vernietiging van het Habsburgse rijk in 1918 leidde, lijkt hun groeiende bondgenootschap verrassend. Tot voor kort was de enige overeenkomst tussen de politici die nu deel uitmaken van de Patriot-groep een gebrek aan wederzijds vertrouwen. De Vrijheidspartij van Oostenrijk bijvoorbeeld eist al tientallen jaren compensatie van de Tsjechen voor Oostenrijkers die hun huizen verloren en na de Tweede Wereldoorlog uit het voormalige Tsjechoslowakije werden verdreven. Tegelijkertijd was een van de weinige dingen waar de Tsjechen, Slowaken, Hongaren en Slovenen het over eens waren, hoe vol van zichzelf de Oostenrijkers zijn. En hoe kwamen ze dan allemaal tegelijk aan? Het korte antwoord: Orban. De partij van Le Pen, de Nationale Assemblee (RN), heeft de meeste leden van het Europees Parlement van alle partijen die zich tot nu toe bij Patriots for Europe hebben aangesloten. Orban, het rolmodel in de ogen van extreemrechts in Europa Hoewel veel leden van de nieuwe club elkaar nog steeds met argwaan bekijken, weten populisten in Midden-Europa een winnende formule te herkennen wanneer deze zich aandient. Wat men ook zegt over de sluwe leider van Hongarije en zijn bemiddelende diplomatie van de afgelopen week, die hem van Kiev naar Moskou en Peking heeft gebracht , het kan niet worden gezegd dat Orbán geen grote ambities heeft. In rechtse politieke kringen in de hele regio wordt Orban gezien als een rolmodel. Na het horen van het bezoek van Orbán aan Moskou was de Slowaakse populistische premier Robert Fico, die onlangs een moordaanslag overleefde, vol waardering voor de Hongaarse leider en gaf zelfs toe dat hij het ook leuk zou hebben gevonden om deel te nemen aan de ‘vredesmissie’ van zijn ambtgenoot. in het buurland. “Ik wil de Hongaarse premier feliciteren en mijn bewondering uiten voor zijn besluit om Kiev en Moskou zonder enige aarzeling te bezoeken”, zei Fico, wiens Smer-partij in gesprek is om zich bij de Patriotten aan te sluiten. “Als mijn gezondheid het toeliet, had ik graag meegedaan.” De vriendschap tussen Orban en Fico lijkt misschien een beetje verrassend, gezien de ingewikkelde geschiedenis van de betrekkingen tussen de landen die zij leiden en de 800 jaar durende heerschappij van Hongarije over het Slowaakse volk, die eindigde in 1918. Bovendien komen de twee van tegenovergestelde kanten van het politieke spectrum: Orban, ooit een dissident die zich verzette tegen de controle van de Sovjet-Unie, komt van politiek rechts, terwijl Fico een voormalig communist is die na de val van de Berlijnse Muur sociaal-democraat werd. Vladimir Poetin spreekt met Viktor Orbán voor een gezamenlijke persconferenties Sommige patriotten bewonderen Poetin, anderen aanbidden hem ronduit Naast hun frustratie over het leiderschap in Brussel, hebben de patriotten ook een veel minnelijkere kijk op de Russische president Vladimir Poetin en zijn oorlog in Oekraïne. Met uitzondering van Oostenrijk zijn de extreemrechtse partijen die zich tot nu toe bij de Patriotten hebben aangesloten afkomstig uit de NAVO-lidstaten.

Toch verbergen velen van hen hun respect voor de Russische leider niet – terwijl sommigen met enige tegenzin hun bewondering voor Poetin uiten, zijn anderen hem eenvoudigweg aanbidden. ‘Poetin kan niet verliezen’, zei Orban vorige week in een interview. “Het idee dat Rusland verslagen kan worden is heel moeilijk voor te stellen.” Naast hun wantrouwen jegens de EU en hun enthousiasme voor Rusland, is de Habsburgse coalitie van Orban ook verenigd door hun gemeenschappelijke oppositie tegen immigranten uit de moslimwereld, die de patriotten zien als een fenomeen van de botsing der beschavingen. “Wij geloven in een Europa dat vastbesloten is zijn grenzen te beschermen, illegale immigratie te stoppen en zijn culturele identiteit te verdedigen, in navolging van de wil van de overgrote meerderheid van de Europese burgers”, schreef de groep in haar oprichtingsmanifest. Patriotten voor Europa zouden een belangrijke politieke kracht in de EU kunnen worden Nu leden van de Patriotten al aan de macht zijn in Hongarije en koploper zijn in de opiniepeilingen in Tsjechië en Oostenrijk in de aanloop naar de verkiezingen in beide landen in september, zou de alliantie van Orbán spoedig een belangrijke politieke kracht kunnen worden, zowel in de regio als in de hele Europese Unie. Na bijna alle zes eeuwen van het bestaan ​​van het Habsburgse rijk in de schaduw van Oostenrijk te hebben gezeten, zou Hongarije nu het middelpunt kunnen worden. Indien nodig heeft Orban een echte Habsburg tot zijn beschikking: Eduard Habsburg-Lothringen, de achterkleinzoon van keizer Franz Joseph I uit de 19e eeuw, is de afgezant van Boedapest bij de Heilige Stoel. “Als we ooit nodig zijn, zijn we er”, zei hij onlangs in een interview. Het was een grapje, maar ook met een kern van waarheid.

Wellicht is band tussen Poetin en Orban historisch verklaarbaar omdat de Hongaren (ook: Magyaren) hun intrede in Europa deden aan het eind van de negende eeuw, toen ze als nomadenvolk vanuit de Zuid-Russische steppe over de Karpaten trokken.
Trouwens de Hongaarse taal heeft een geschiedenis van duizenden jaren die teruggaat tot in Azië. De meest verspreide mening is, dat het tot de Finoegrische talen behoort. Het scheidde zich ongeveer 3000 jaar geleden af van de meeste andere Finoegrische talen in de buurt van het Oeralgebergte.

De Europese Unie zou de zakentop georganiseerd door Viktor Orbán kunnen boycotten

De Europese Unie zou de zakentop van Viktor Orbán kunnen boycotten en in augustus haar eigen top over buitenlandse zaken kunnen houden.

Op 28 en 29 augustus is Hongarije, dat het roulerende voorzitterschap van de EU-Raad bekleedt, van plan een top buitenlandse zaken te houden in Boedapest.

Vanwege zijn pro-Russische beleid en de vredesbezoeken die de Hongaarse premier aan Rusland en China bracht, die niet waren gecoördineerd met de andere 26 nationale leiders van de EU, hebben veel ministers van Buitenlandse Zaken echter een manier gezocht om het bijwonen van een vredesbezoek te vermijden, die een gebeurtenis die een nieuwe Orbán-propagandashow zou kunnen worden.

Dat is de reden waarom Josep Borrell, hoofd van het buitenlands beleid van de EU, ministers zal bijeenroepen voor een “formele” raad voor buitenlandse zaken, tegelijk met de top van Orbán. Met deze actie is het doel de bekendheid en invloed van Viktor Orban op Europees niveau te beperken.

Viktor Orbán daagt opnieuw de EU uit en benoemt de huidige commissaris voor een nieuwe termijn, ook al wordt hij niet goedgekeurd door Ursula von der Leyen

Victor Orbán. Viktor Orban maakte maandag bekend dat hij de huidige Europese commissaris uit Hongarije, Oliver Varhelyi, steunt voor een nieuw mandaat, ondanks het feit dat Ursula von der Leyen en het politieke establishment in Brussel geen goed beeld hebben van zijn optreden en kritiek op hem hebben. Vele malen voor zijn aanpak van de rechtsstaatproblemen van sommige kandidaat-lidstaten, meldt Politico . “De afgelopen vijf jaar heeft commissaris Varhelyi bewezen dat de EU als positieve kracht een verschil kan maken in onze buurlanden en daarbuiten. Hij zal uitstekend werk leveren in de volgende commissie”, schreef Orbán maandag op sociale media. Het besluit van Orbán zal opnieuw voor irritatie zorgen in Brussel – Varhelyi leidt sinds 2019 het Europees Commissariaat voor Nabuurschap en Uitbreiding en is meerdere keren zwaar bekritiseerd vanwege de manier waarop hij met zijn mandaat is omgegaan.

Daarnaast heeft president Ursula von der Leyen de nationale regeringen in het hele blok gevraagd om twee kandidaten voor de posities van commissaris te bedenken – een man en een vrouw – tenzij zij de zittende commissaris opnieuw voordraagt. Het blijft echter onwaarschijnlijk dat Varhelyi zijn post in de toekomstige commissie ook zal behouden, aangezien dit een cruciale post is voor de komende vijf jaar, gezien de voorbereiding van de toetreding van Oekraïne en de Republiek Moldavië tot het Europese blok. De EU-staten staan ​​in deze context helemaal niet open voor het idee dat Varhelyi zijn plaats in de Commissie behoudt, vooral gezien het feit dat de regering-Orbán steeds verder afdwaalt van de Europese waarden en steeds oorlogszuchtiger wordt ten opzichte van de Europese waarden. Europese partners, allemaal om de bondgenoten van de dictators, vooral Vladimir Poetin, tevreden te kunnen stellen.

Vooruitlopend op de start van het voorzitterschap groeide in Brussel al vrees en ongemak over de aanstaande rol van Hongarije. De afgelopen jaren lagen zowel Brussel als andere EU-landen voortdurend overhoop met Orbán, onder meer over de rechtsstaat, maar ook over Hongaarse blokkades van sancties voor Rusland en steun voor Oekraïne. Vorig jaar pleitte een meerderheid van het Europees Parlement er al voor om het Hongaarse voorzitterschap op te schorten. Die optie wordt in Brussel nu weer openlijk besproken, maar de kans dat het daadwerkelijk gebeurt, blijft klein, omdat het volgens betrokkenen een te grote escalatie in de betrekkingen zou betekenen

Doorvoer van Russische olie naar Hongarije geblokkeerd

Oekraïne blokkeert al enige tijd een deel van de olie die door het Russische bedrijf Lukoil naar Hongarije en Slowakije wordt geëxporteerd via de Drujba-pijpleiding die door zijn grondgebied loopt. In augustus zou Kiev de oliedoorvoer naar Hongarije kunnen opschorten vanwege stroomstoringen veroorzaakt door Russische aanvallen, schrijft Daily News Hongarije.

Het Russische bedrijf Lukoil stuurde nog eens 0,34 miljoen ton ruwe olie naar de havens, een hoeveelheid die overeenkomt met de import van één maand uit Hongarije en Slowakije. Dit betekent dat de Russen van plan zijn de hoeveelheid over zee te vervoeren. Bovendien hebben de Russische bedrijven Rosneft en Tatneft ook besloten om 300.000 ton ruwe olie naar Russische havens te leiden, wat betekent dat ze vrezen dat Oekraïne vanaf augustus het transport van Russische ruwe olie op zijn grondgebied zou kunnen verbieden.

De Oekraïners zouden het transportverbod uitbreiden naar andere Russische bedrijven, omdat zij elektriciteit naar de bevolking willen leiden in plaats van compressoren langs de pijpleiding te gebruiken. De voormalige CEO van de Oekraïense pijpleidingbeheerder drong er bij Oekraïne op aan te stoppen met het transporteren van Russische olie. Kiev krijgt slechts 250 miljoen dollar voor doorvoer, terwijl Rusland 6 miljard dollar verdient.

Gergely Gulyas, hoofd van het kabinet van de premier, zei dat Hongarije op alle scenario’s is voorbereid. Boedapest zoekt naar oplossingen, zei hij tegen Reuters.

‘Een daarvan is dat de Oekraïners toegeven dat ze dit niet twee EU-lidstaten kunnen aandoen. Een andere is dat de Europese Commissie ons helpt, en de derde is het vinden van een juridische maas in de wet waardoor de olie kan worden overgedragen door iemand die niet onder de sancties valt.”

Gulyas en de Hongaarse minister van Energie hadden het over een mogelijke import van Russische ruwe olie via de Adriatische haven Omisalj en de Adriatische pijpleiding, merkt Daily News Hongarije op. Dit is echter geen langetermijnoplossing, omdat de capaciteit van de pijpleidingen veel lager is dan de vraag. Door deze poort zou Russische olie via Kroatië in Hongarije kunnen aankomen. Die hoeveelheid zal echter niet voldoende zijn voor twee raffinaderijen.

De Hongaarse regering spreekt over chantage vanuit Oekraïne in deze oorlog, maar de Europese Commissie lijkt het daar niet mee eens te zijn. Brussel heeft aangekondigd dat het meer tijd nodig heeft om bewijsmateriaal te verzamelen en de situatie te analyseren.

Attila Holoda, een Hongaarse energie-expert, zegt dat Hongarije niet zonder brandstof zal komen te zitten, zelfs als de Oekraïners de pijpleiding sluiten. En dat komt omdat MOL ook andere soorten olie kan verwerken. De prijs is echter niet hetzelfde. Olie die uit andere bronnen wordt gekocht, zou tot brandstofprijzen kunnen leiden.

Gedurende deze oorlog stak Bulgarije een helpende hand uit naar Hongarije. Bulgarije heeft aangeboden Hongarije te helpen bij het overwinnen van de uitdagingen die het Oekraïense optreden met zich meebrengt, zo maakte de Hongaarse minister van Buitenlandse Zaken en Handel, Peter Szijjarto, bekend. Hij merkte op dat hoewel Bulgarije geen directe verbindingen met Hongarije heeft, het land bereid is om via alternatieve routes extra olieproducten te leveren.

“Dit hulpaanbod uit Bulgarije vertegenwoordigt een nieuw gebaar van mooie en ware vriendschap”.

Wat Slowakije betreft, dat ook bij de oorlog betrokken was, bood premier Robert Fico een technische oplossing voor deze situatie, maar gaf er geen details over.

Roemeense coalitie van PSD en PNL kondigt Presidents- en Parlementsverkiezingen aan

De regeringscoalitie heeft de besprekingen over de verkiezingskalender voor de presidents- en parlementsverkiezingen afgerond, zo meldt een gezamenlijk persbericht van de PSD-PNL.

“Rekening houdend met de meningen van andere politieke groeperingen, bereikten de vertegenwoordigers van de coalitie een consensus over het schema voor de presidentsverkiezingen, als volgt:

– Eerste ronde op 24 november
– Tweede ronde op 8 december.

Bovendien is er een afspraak gemaakt om de parlementsverkiezingen op 1 december te houden, aldus het persbericht.

Culturele sector

Tradities Van Sint Elia In Roemenië

Sint Elia, bekend als “Sfântul Ilie” in Roemenië, is een vereerd figuur in de Roemeense cultuur, die elk jaar op 20 juli wordt gevierd. Deze dag wordt gekenmerkt door verschillende tradities en gebruiken die het rijke tapijt van de Roemeense folklore en religieuze praktijk weerspiegelen. Sint Elia wordt vereerd als de beschermheilige van het weer, met name onweersbuien, en zijn feestdag wordt geassocieerd met talloze rituelen die erop gericht zijn zijn bescherming en zegen aan te roepen.

Historische en religieuze betekenis

Sint Elia, of Elia de Profeet, is een prominente figuur in zowel het Oude Testament als het Nieuwe Testament, bekend om zijn ijverige strijd tegen afgoderij en zijn dramatische hemelvaart in een wagen van vuur. In de Roemeense traditie wordt aangenomen dat hij de regen, donder en bliksem beheerst. Dit geloof heeft geleid tot veel gebruiken die bedoeld zijn om hem te sussen en zijn gunst veilig te stellen, met name voor goed weer en overvloedige oogsten.

Tradities en gewoonten

  1. Kerkdiensten en zegeningen:Op Sint-Elia’s dag bezoeken Roemenen kerkdiensten waar priesters speciale gebeden en zegeningen uitvoeren. Veel gelovigen brengen honing naar de kerk om gezegend te worden, omdat honing als heilig wordt beschouwd en een symbool is van de zoetheid en overvloed die Sint-Elia kan schenken.
  2. Weersrituelen:Gezien de associatie van Sint Elijah met het weer, worden er verschillende rituelen uitgevoerd om te beschermen tegen stormen en om goed weer te garanderen. In sommige plattelandsgebieden leggen mensen de avond voor zijn feestdag basilicum onder hun kussens, in de overtuiging dat Sint Elijah in hun dromen zal verschijnen en bescherming zal bieden.
  3. Imkerfeesten:Sint Elia wordt ook beschouwd als de beschermheilige van imkers. Op deze dag vieren imkers feest door de eerste honing van het seizoen aan hun buren en vrienden aan te bieden. Deze daad van delen symboliseert dankbaarheid en de hoop op voortdurende zegeningen voor hun bijenkorven.

In de dorpen van Moldavië worden op Sint-Elia’s dag komkommers gegeten met bijenhoning, om het hele jaar door gezond te zijn. Op deze dag eten huishoudens ook vers gekookte tarwe, gezoet met honing, om hun werk te vermeerderen.

  1. Gemeenschappelijke feesten:In veel Roemeense dorpen is Sint-Elia’s Dag een gelegenheid voor gemeenschappelijke bijeenkomsten en feesten. Mensen bereiden traditionele gerechten, vaak inclusief honingkoeken, en delen maaltijden met hun families en buren. Deze feesten zijn niet alleen een viering van de heilige, maar ook een manier om de banden binnen de gemeenschap te versterken.
  2. Beschermende gebruiken:Om zichzelf te beschermen tegen de stormen waarvan men denkt dat Sint Elia ze aanstuurt, vermijden sommige Roemenen bepaalde activiteiten op zijn feestdag. Zo is het gebruikelijk om niet op het land te werken of zware taken uit te voeren, omdat men denkt dat de strijdwagen van Sint Elia degenen die ongehoorzaam of respectloos zijn op deze heilige dag met bliksem kan treffen.
  3. Volksgeloof:Naast religieuze gebruiken worden er ook verschillende volksgeloofsovertuigingen geassocieerd met Sint Elia. Er wordt gezegd dat als het regent op zijn feestdag, de volgende oogst overvloedig zal zijn. Omgekeerd kan een droge dag een slechte opbrengst voorspellen. Deze overtuigingen benadrukken de waargenomen invloed van de heilige op de landbouw en de natuurlijke wereld.

Conclusie

Sint-Eliadag in Roemenië is een levendige mix van religieuze toewijding, culturele gebruiken en gemeenschapszin. De tradities die met deze dag worden geassocieerd, weerspiegelen de diepe band tussen het Roemeense volk en hun natuurlijke omgeving, evenals hun afhankelijkheid van het goddelijke voor bescherming en welvaart. Of het nu gaat om kerkdiensten, gemeenschappelijke feesten of beschermende rituelen, de viering van Sint-Elia blijft een belangrijk en gekoesterd onderdeel van het Roemeense erfgoed.

Porgy and Bess in concert

Harry Potter, The Starwars Suite in o.a. Concertgebouw Amsterdam, Haarlem, Eindhoven en Arnhem

Van 19-27 oktober 2024

Dirigent Raymond Janssen
Zijn missie? Oost-Europa en West-Europa dichter bij elkaar brengen. De rijke traditie uit Oost-Europese landen met name uit Oekraïne en Roemenië is hoor- en voelbaar, en dat moet iedereen weten!

Deels door het voormalige politieke isolement van deze landen heeft dit culturele erfgoed in zijn oorspronkelijkheid kunnen overleven. Cadenza wil deze overgeleverde traditie presenteren aan de West-Europese landen.

CADENZA European Art Productions heeft sinds de start in 2006 een unieke positie binnen de klassieke muziekwereld verworven. Door te opereren buiten de reguliere kaders om, en door op transparante wijze internationale muzikale verbanden te leggen, heeft Cadenza een nieuw terrein ontgonnen en een nieuwe impuls gegeven aan de hedendaagse beleving van klassieke muziek. Daarmee is inmiddels ook een prominente plaats verworven op de Nederlandse concertagenda’s.

Tot heden hebben wij de exploitatie zonder subsidies geleid, wat uitzonderlijk genoemd mag worden in de culturele wereld.

De huidige situatie in Oekraïne doet de wereld op zijn grondvesten schudden. Een aanval van Rusland op Oekraïne is een directe aanval op en schending van fundamentele en universele waarden, vrijheid, mensenrechten en democratie, maar ook een aanval op de eigen rijke cultuur van Oekraïne. Waaronder een muziekcultuur met begaafde, gedreven en sensitieve muzikanten. Deze zeer getalenteerde musici hebben prachtige muziek naar Nederland gehaald en worden nu geconfronteerd met een ongekende dissonantie. De huidige situatie is vreselijk en een nachtmerrie voor alle Oekraïners. Doch op dit moment zijn onze gedachten vooral bij onze vrienden van INSO Lviv en DUMKA National Choir uit Oekraïne in Kiev. We wensen hun allemaal alle kracht die ze nodig hebben om deze donkere en verschrikkelijke tijden door te komen.

Mis het niet!

Onder leiding van dirigent Raymond Janssen brengen het International Symphony Orchestra uit Lviv en het National Choir of Ukraine ‘Dumka’ de beste momenten uit George Gershwin’s meesterwerk Porgy and Bess naar Nederland. Vijf exclusieve concerten vinden plaats in Haarlem, Amsterdam, Eindhoven en Arnhem dit najaar.

Waarom u dit niet wilt missen:

Unieke combinatie: Jazz, blues en klassieke muziek smelten samen in een tijdloze Amerikaanse opera.

Topuitvoerders:

Meer dan 140 musici van internationale klasse brengen deze opera tot leven.

Legendarisch verhaal:

Liefde, verlies en strijd in een Afro-Amerikaanse gemeenschap in de jaren ’20.

Extra Gershwin klassiekers:

Geniet ook van werken zoals An American in Paris en I Got Rhythm.

Concertdata:

– Haarlem | Philharmonie Haarlem: 19 oktober 2024, 20:00

– Amsterdam | Het Koninklijk Concertgebouw: 20 oktober 2024, 20:15

– Eindhoven | Muziekgebouw Eindhoven: 25 oktober 2024, 20:00

– Arnhem | Musis: 27 oktober 2024, 19:30

Tickets zijn beperkt. Reserveer nu en beleef een avond vol muzikale hoogtepunten!

The Music of Harry Potter

Beleef het muzikale verhaal van Harry Potter! Bekroonde componisten zoals John Williams, Patrick Doyle, Nicholas Hooper en Alexandre Desplat brengen de magie tot leven. In oktober komt de betoverende muziek uit alle Harry Potter-films naar Amsterdam, Arnhem en Den Haag!

Met dirigent Raymond Janssen, The International Symphony Orchestra uit Lviv, en het Nationale Koor van Oekraïne ‘Dumka’ wordt dit concert een magische ervaring. Van Hedwig’s Theme tot de epische klanken die je meenemen naar Zweinstein – dit wil je niet missen!

John Williams componeerde de onvergetelijke muziek voor de eerste drie films, waaronder klassiekers als Harry Potter and the Philosopher’s Stone en Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Patrick Doyle, Nicholas Hooper en Alexandre Desplat vervolledigden de magie met hun meesterwerken.

Mis deze unieke kans niet!Boek nu je tickets en laat je meevoeren door de muziek van Harry Potter.

Maandag 21-10-24       Musis&Stadtheater       Arnhem    Harry Potter
Zaterdag 26-10-2024   Concertgebouw             Amsterdam Harry Potter
Zondag   27-102024     Musis&Stadtheater      Arnhem

Unieke Star Wars Concertreeks Keert Terug naar Nederland

Na het mega succes in 2018, 2019 en 2022, komt de unieke concertreeks van The Star Wars Suite terug naar Amsterdam en Eindhoven. The Imperial March, Princess Leia’s Theme en The Asteroid Field zullen opnieuw te horen zijn, uitgevoerd door The International Symphony Orchestra uit Lviv en het Nationale Koor van Oekraïne ‘Dumka’, uit Kyiv, onder leiding van dirigent Raymond Janssen.

Muzikale Achtergrond

John Williams componeerde de iconische filmmuziek voor Star Wars, die wordt beschouwd als de beste filmmuziek aller tijden. Zijn klassieke stijl, geïnspireerd door componisten als Gustav Holst en Richard Strauss, zette een nieuwe standaard voor film soundtracks. Naast Star Wars componeerde Williams ook voor films als Jurassic Park, Harry Potter en Schindler’s List, en heeft hij 51 Academy Award nominaties.

Raymond Janssen, initiatiefnemer van The Star Wars Suite, staat bekend om zijn originele en hoogstaande concerten. Hij heeft naast filmmuziek veel successen op zijn naam staan met concerten van o.a. The Lord of the Rings, The Symphony of Magic, Opera Gala’s, het Verdi en Mozart requiem en Carmina Burana.

 Concertinformatie

  • Componist: John Williams
  • Koor: Het Nationale Koor van Oekraïne ‘Dumka’
  • Orkest: The International Symphony Orchestra uit Lviv
  • Dirigent: Raymond Janssen
  • Solist: Eugen Kruk – Viool

Woensdag 23-10-2024 – Concertgebouw Amsterdan – Starwars Suite
Woensdag 24-10-2024 – Muziekgebouw Eindhoven – Starwars Suite

Voor reserveringen: www.cadenza-productions.nl

Disclaimer

De nieuwsbrief van het Dutch Romanian Network wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Voor een mogelijke onjuistheid en/of onvolledigheid van de hierin verstrekte informatie kan het Dutch Romanian Network geen aansprakelijkheid aanvaarden, evenmin kunnen aan de inhoud van de nieuwsbrief rechten worden ontleend. De artikelen geven niet noodzakelijkerwijs de mening van het bestuur weer.