Circa 400 medewerkers van het Havenbedrijf hebben de toegangen tot de havens geblokkeerd omdat zij zich verzetten tegen het nieuwe masterplan van de haven dat kortweg zou behelzen dat de havenactiviteiten minder ruimte krijgen en plaats moeten maken voor een woonwijk en uitgaanscentrum. Men verwacht dat het economisch potentieel sterk zal verminderen en daarbij speelt ook een huurverhoging van maar liefst 380% voor de havenoperators mede een belangrijke rol. Faillisementen worden gevreesd en in het verlengde daarvan de werkgelegenheid. Al jarenlang blijft een structurele aanpak voor verbetering van de haven van Constanta uit en verliest men vracht aan andere havens.Onderzoek naar de privebelangen van een groep mensen c.q.bedrijven die de verbeteringen traineren, vindt niet plaats. Omdat Roemenië over een periode van drie jaar maar liefst zeven ministers van transport heeft gekend en plaatselijke belanghebbende autoriteiten tegenwerken, is er sprake van een patstelling.De haven van Constanta is van groot belang voor de Roemeense economie. Een groot aantal buitenlandse investeerders dreigt zijn belangstelling te verliezen.