TIR-chauffeurs (TIR is International Road Transport) gingen de straat op met tientallen vrachtwagens op Victoriei Square in Boekarest. Tientallen vrachtwagens van drie werkgeversverenigingen van wegvervoerders stonden onlangs op het Victoriei-plein, tijdens een protestbijeenkomst van vervoerders tegen het regeringsbeleid om de dagvergoeding van vrachtchauffeurs te belasten, maar ook tegen verzekeringsprijzen verplichte auto- en quarantainechauffeurs. Het evenement werd bijgewoond door chauffeurs en vrachtwagens van transportbedrijven die zijn aangesloten bij de National Union of Road Transporters of Romania (UNTRR), de Federation of Romanian Transport Operators (FORT) en de Association of Freight Transporters of Bucovina. Vrachtwagens uit meer dan 20 provincies waren aanwezig bij het protest. De meeste borden op de vrachtwagens zijn gemarkeerd met het bericht “Overdag belasting met terugwerkende kracht = dood van het wegvervoer”. Het wegverkeer op Victoriei Square vond plaats onder normale omstandigheden, de vrachtwagens van de demonstranten werden geparkeerd in de centrale alveola. Volgens UNTRR zijn vervoerders onder meer ontevreden over het regeringsbeleid om de dagvergoeding van vrachtchauffeurs te belasten, met het argument dat het wetsvoorstel het risico van herplaatsing op basis van de bevindingen van de Arbeidsinspectie handhaaft, met een aanzienlijk negatief effect over het concurrentievermogen van Roemeense luchtvaartmaatschappijen in de EU, al zwaar getroffen door de nieuwe bepalingen van de Europese wetgeving als gevolg van het mobiliteitspakket . Naar de mening van de vervoerders is het niet duidelijk of het project de dagvergoeding voor externe reizen vervangt voor alle activiteitsgebieden en hoe de dagvergoeding hierdoor zal worden beïnvloed voor de nationale. “Als vandaag de dagvergoeding conceptueel zowel nationaal als internationaal wordt toegepast met verschillende waarden, lijkt het nieuwe project alleen betrekking te hebben op internationale activiteiten, terwijl voor de nationale het concept van de dagvergoeding blijft zoals het momenteel door de wet is vastgelegd”, zeggen vertegenwoordigers van de UNTRR. . Roemenië is de enige Europese staat die de dagvergoeding belast, terwijl Oost-Europese landen, zoals Polen, Litouwen of Hongarije, hun eigen vervoerders beschermen. De gevolgen van deze maatregel zijn verwoestend, vooral omdat de belasting met terugwerkende kracht wordt gedaan, aangezien de boetes door geen enkel bedrijf kunnen worden betaald. “De maatregel is uniek in Europa, waarbij beroepschauffeurs in alle landen zijn vrijgesteld van de quarantainemaatregel, om de toeleveringsketens in stand te houden, zoals aanbevolen door de Europese Commissie, die een “groene kleur” heeft gecreëerd en erop heeft aangedrongen “met uitzondering van quarantaine van beroepschauffeurs.
Opinie van de DRN
De fiscale maatregel heeft geen directe relatie met Mobility Package.
Het is wel belangrijk, omdat de ANAF de (belastingvrije) dagvergoeding wil gaan belasten en zelfs een aanslag wil opleggen voor de afgelopen 5 jaar!!
Zeker dit laatste is natuurlijk ongehoord en zou, indien dit inderdaad geëffectueerd wordt, de doodsteek voor veel transportbedrijven in Roemenië zijn.
Onnodig te zeggen dat deze maatregel ook op andere vlakken dom en kortzichtig is. Uit een recent onderzoek blijkt dat het gemiddeld inkomen van de Roemeense Internationale chauffeurs momenteel tussen de €2200/2800,- netto ligt. Dat is een flinke vergoeding voor Roemeense maatstaven en houdt is dat de Roemeense chauffeurs dat geld in Roemenië uitgeven en dus de binnenlandse consumptie goed voeden en het verhoogd de levensstandaard in het algemeen.Zodra die vergoedingen belast worden, is de aantrekkelijkheid van de Roemenen in het Internationale wegvervoer een heel stuk lager en zal grotendeels gaan verdwijnen.
Al met al, deze actie en Mobility Package zouden het hele speelveld in EU wel eens kunnen veranderen met enkel negatieve gevolgen zoals een gigantisch tekort aan chauffeurs, de Engelsen weten wat dat betekent!
Europese lidstaten uiten kritiek op Mobility Package
De gezamenlijke professionele vertegenwoordigingen vervoersbedrijven uit Roemenië, Bulgarije, Hongarije, Litouwen en Polen hebben al in maart van dit jaar bezwaar aangetekend tegen het besluit van de (Roemeense) EU Commissaris Adina Valean over de beoordeling van de effecten van de verplichting om het voertuig regelmatig terug te brengen naar de lidstaat van vestiging, die een grote negatieve impact op de vervoersbedrijven in Centraal- en Oost-Europa die met grote financiële kosten worden geconfronteerd. Indirect geldt dat ook Nederlandse(en andere West-Europese) bedrijven die vestigingen hebben in Centraal- en Oost-Europa.
De nieuwe verplichting heeft niets te maken met maatschappelijke doeleinden, maar vormt een stap in de marktbeperking, schendt het de vrijheid van dienstverlening en de vrijheid van ondernemen. Bovendien gaat het in tegen de klimaatbeschermingsinspanningen zoals het verminderen van lege ritten.
Voor raadpleging van het aangetekende bezwaar klik hier.
Omdat de Europese Commissie zich niet ontvankelijk verklaarde lopen er thans verscheidene rechtszaken bij het Europese Hof van Justitie.De uitspraak van het Europese Hof van Justitie wordt in de tweede helft van 2022/2023 verwacht. Tot de uitspraak moet de maatregel van het inleveren van vrachtwagens vanaf februari 2022 worden ingevoerd.
Tijdens de komende Romanian Business Day op 25 november a.s. zal door deskundigen de gang van zaken nader worden toegelicht.