Uit een recente studie van het marktonderzoekinstituut KeysFin blijkt dat de omvang van de Roemeense modemarkt bijna 5 miljard euro heeft bereikt. Een belangrijke factor van de gestage omvangrijke groei komt door een groter winkelaanbod van internationaal bekende merken, want de belangrijkste spelers op de Roemeense markt zijn H & M, Zara, C & A, Massimo Dutti en Pepcom.
De verkoop is dus voor 83% in handen van buitenlandse investeerders, maar daarentegen vindt de productie voor 62% plaats bij Roemeense bedrijven, wat tevens impliceert dat veel van de kleding in de buitenlandse winkels geproduceerd is in Roemenië, dus liggen hier kansen voor de logistieke sector.
“In 2016 waren er in de mode-industrie 18.890 bedrijven in de handel en 5.676 in productie, waarvan de omzet RON 23 miljard overschreed. Het aantal investeerders in deze sector daalde ten opzichte van 2013, toen 25.445, maar de omzet steeg met bijna RON 5 miljard, het equivalent van meer dan een miljard euro, “zegt de studie.
Het netto-resultaat geregistreerd op de modemarkt in 2016 steeg met bijna vier keer in vergelijking met 2013, van RON 346,1 miljoen tot RON 1,31 miljard, wat aantoont dat de sector jaar-op-jaar winstgevender is geworden.
“De perspectieven van 2018 zijn over het algemeen positief als gevolg van de toename van de consumptie. Er is rekening gehouden met een stijging van 10-15 procent voor de komende 12 maanden in verband met een verdere uitbreiding van het netwerk van winkels en dus een groter aanbod. Van invloed op de resultaten in 2018 zijn de inflatie(thans 4,7%) en de wisselkoersverhouding. De mode-industrie in Roemenië is een van de belangrijkste werkgevers in de economie en het bewijs is het aantal werknemers dat constant was gedurende 2013-2017, ongeveer 200.000 werknemers.