Met deze uitspraak heeft de Roemeense premier aangetoond dat hij niet veel dossierkennis heeft als het over andere sectoren dan de agrarische sector gaat en lijkt het meer op het warm water (her) uitvinden. Alle voorstellen die hij aankaartte op de Asia-Europe Meeting (ASEM) staan letterlijk beschreven in de aanbevelingen van jaren geleden actieve cluster logistiek en infrastructuur European Gateways Platform dat is opgegaan in het Dutch Romanian Network.
Het is wellicht te wijten aan het feit dat de laatste vijf jaar geen minister van transport zijn termijn heeft uitgezeten en er nauwelijks vooruitgang is geboekt in deze periode en een aantal Nederlandse investeerders en bedrijven zijn inmiddels afgehaakt. Maar wellicht geschiedt een wonder en presteert hij het om nog voor de komende nationale verkiezingen (november 2016) voortgang te boeken.
De premier memoreerde de betekenis van de havenstad Constanta in relatie met het transport vanuit het Aziatischcontinent naar Europa wat zeker voordelen biedt, maar dan zal Constanta daar dan ook de nodige faciliteiten voor moeten bieden. Ook de hinterland(achterland)functie is uiteraard van belang, maar dan zal de vervoersstructuur daarop moeten zijn aangepast en achter de bevaarbaarheid van de Donau mogen nog vraagtekens worden geplaatst. Echter dat hij het op de agenda heeft geplaatst mag als positief worden gezien, indien zijn woorden worden gevolgd door daden. Want de MoU in 2011 ondertekend door de Nederlandse en Roemeense Ministers van Transport ligt nog in een stoffige bureaulade. Wij blijven het nauwlettend volgen.