Hoewel Roemenië op Logistic Performance Index van de Wereldbank thans nog relatief laag scoort, is er een grote consensus bij de logistieke ondernemers dat Roemenië als opkomende markt veel meer groeikansen biedt dan landen die hoger scoren, maar waar een verdere ontwikkeling niet meer mogelijk is. Als voorbeeld daarvan mag de stijging van het goederenvervoer over de weg van 33% over het 1e kwartaal van 2016 worden genoemd.
In Roemenië wordt thans de groei vooral bepaald door de automotive sector, detailhandel en productiebedrijven. Met name is in Roemenië sprake van een aantal autoproducenten zoals Dacia(Renault) en Ford die produceren voor West-Europa en op hun beurt weer toeleveranciers aantrekken die zich steeds meer in Roemenië vestigen.
Ook speelt uiteraard de hoge economische groei (de hoogste in de EU) een rol van betekenis. Door de groei van de sector ontstaan er locaal en regionaal al knelpunten om het aantal openstaande vacatures vervuld te krijgen en zijn sommige logistieke bedrijven er al toe over gegaan om zelf hun personeel op te leiden en speciale ontwikkelingsprogramma’s op te zetten om hun specialisten te behouden.
De positieve ontwikkelingen, aldus de investeerders, mogen er niet toe leiden dat de situatie in de haven van Constanta niet wordt verbeterd, want de verbeteringen voltrekken zich zeer langzaam, terwijl de haven van cruciaal belang is voor de Roemeense economie. Ook op het gebied van de ontwikkeling van de infrastructuur scoort Roemenië laag en dat kan op den duur een remmende werking veroorzaken voor nieuwe investeerders. Ook situatie bij de spoorwegen zijn al langere tijd een doorn in het oog van de logistieke sector. Weliswaar wordt daaraan gewerkt, maar het tempo ligt lager als de omliggende landen. Als Roemenië volledig wordt aangesloten op de Europese vervoerscorridors kan de efficiency van het goederenvervoer over de weg met 20% verhogen. Kortom, met een aantal tandjes erbij kan het land de groei ook in de toekomst bestendigen.