Het is geen geheim meer dat digitalisering een van de belangrijkste doelstellingen van een land moet zijn en een van de belangrijkste componenten van de strategie voor economisch herstel, na 2 en een half jaar gekenmerkt door crises. De voortgang van het digitaliseringsproces en de verschillende indicatoren van de digitale prestaties van EU-lidstaten worden op Europees niveau beoordeeld door de Digital Economy and Society Index (DESI) uitgevoerd door de Europese Commissie. De DESI-index richt zich op vijf dimensies, waaronder de mate van integratie van digitale technologie in het bedrijfsleven.
Roemenië staat op de 27e plaats van de 27 EU-lidstaten in de 2021-editie van de Digital Economy and Society Index (DESI), gepubliceerd door de Europese Commissie. Een van de aspecten die in het rapport worden genoemd, is dat “Roemeense ondernemingen niet ten volle profiteren van digitale technologieën (elektronische informatie-uitwisseling, sociale communicatieplatforms, grote hoeveelheden gegevens en cloud), behalve kunstmatige intelligentie. Wat digitale overheidsdiensten betreft, staat Roemenië op de laatste plaats wat betreft belangrijke indicatoren, zoals digitale openbare diensten voor burgers en bedrijven, gebruikers van e-overheidsdiensten en vooraf ingevulde formulieren ”
Elektronische handtekening en het Europees wettelijk kader
Een van de digitale technologieën die gemakkelijk in de dagelijkse bedrijfsvoering kan worden geïntegreerd, is de elektronische handtekening, temeer daar het gebruik ervan als een instrument dat de digitale transformatie bevordert, is opgenomen in het Roemeense Resilience and Economic Recovery Plan, dat maatregelen omvat die geheel of gedeeltelijk verband houden met digitale competenties of de realisatie van grote digitaliseringsprojecten van de overheid en waarvan de uitvoering zou bijdragen aan een stabiele verbetering van de prestaties van Roemenië in alle dimensies van DESI.
De elektronische handtekening wordt op EU-niveau geregeld door Verordening nr. 910/2014 (eIDAS-verordening) . In tegenstelling tot een EU-richtlijn, die in elk land bij wet moet worden omgezet, een verordening, is de eIDAS-verordening dus ook rechtstreeks van toepassing op alle lidstaten en hoeft deze niet te worden omgezet in nationale wetgeving. Elk land moet echter een aantal elementen op nationaal niveau definiëren:
- Toezichthoudende instanties die verantwoordelijk zijn voor het toezicht op vertrouwde dienstverleners en het publiceren van veilige lijsten met gekwalificeerde vertrouwde dienstverleners;
- Hoe de personen te identificeren aan wie gekwalificeerde digitale certificaten worden uitgegeven;
- Sancties voor het overtreden van de eIDAS-verordening.
Maar waarom is eIDAS belangrijk?
Voor de totstandkoming van de Europese interne markt en omdat eIDAS in de praktijk duidelijk vaststelt dat de gekwalificeerde elektronische handtekening de enige is die het rechtsgevolg heeft van de handgeschreven handtekening.
eIDAS streeft naar een interoperabiliteitskader en vergelijkbare voorwaarden voor het verlenen van diensten in alle EU-lidstaten. De meest gebruikte dienst is de uitgifte van gekwalificeerde certificaten voor het aanmaken van een gekwalificeerde elektronische handtekening. In de praktijk stelt eIDAS duidelijk vast dat de gekwalificeerde elektronische handtekening de enige is die het juridische effect van de handgeschreven handtekening heeft en implementeert, via beveiligde lijsten, een gecentraliseerd mechanisme waarmee elke gekwalificeerde handtekening automatisch kan worden