Page 38 - ECONOSTO ACTUEEL
P. 38
Econosto Academy
Om opleidingen beter te kunnen toesnijden op de behoefte van wensen en eisen van het
bedrijfsleven, wordt de samenwerking tussen onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven steeds
belangrijker. Econosto ziet het belang van intensieve samenwerking al jaren in en stelt structureel
leerplekken open voor stagiairs. Maar de samenwerking met het onderwijs gaat verder. Zo
reageerde Econosto dit jaar positief op het verzoek van het Albeda College in Rotterdam om te
participeren in de sponsoring van het E&I Onderhoud Praktijkcentrum. Eerder al leverde Econosto
ook een bijdrage aan de Proeffabriek van het Scheepvaart Transport College in Brielle.
Econosto sponsort E&I Onderhoud Praktijkcentrum
RDM Campus: inspirerende leeromgeving Sleutelunit
Het Albeda College is gevestigd op de RDM Campus, gelegen Naast een uitgebreide meet- en regelunit en een PLC-unit beschikt
te midden van de stadshavens op de historische werf van de het E&I Onderhoud Praktijkcentrum over een splinternieuwe
Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Onder het motto sleutelunit: een uitgebreide installatie met een brede variëteit aan
‘Research, Design & Manufacturing’ biedt de RDM Campus – een componenten waaraan fysiek kan worden gesleuteld. De sleutelunit
samenwerkingsverband tussen Albeda College, Hogeschool kon mede worden gerealiseerd dankzij de sponsoring van Econosto,
Rotterdam en Havenbedrijf Rotterdam – het onderwijs en het dat een breed pakket appendages beschikbaar stelde. Met dank aan
bedrijfsleven volop mogelijkheden om nauw samen te werken aan leverancier ARI bevatte het appendagepakket onder meer diverse
duurzame en innovatieve oplossingen op het gebied van bouwen, hoogwaardige ARI regelafsluiters. ‘En daar zijn we uitermate blij mee’,
mobiliteit en energie. Met haar industriële uitstraling is de campus aldus Gerard Meyer namens het Albeda College.
een zeer inspirerende plek voor studenten met belangstelling voor
de innovatieve maakindustrie. Op de RDM Campus biedt het Albeda Praktijk- en competentiegericht onderwijs
College diverse opleidingen op het gebied van metaaltechniek, Een van de leeraspecten die in het E&I Onderhoud Praktijkcentrum
werktuigbouwkunde en Maintenance die opleiden tot onder meer uitgebreid aan bod kan komen, noemt Meyer de ‘out of the box’
lasser, verspaner, bankwerker, plaatwerker, tekenaar/constructeur, aanpak. Meyer: ‘Daarbij leggen we bij MBO- en HBO-studenten een
(onderhouds)monteur/technicus en – vanaf 2012 – commercieel integrale opdracht neer die ze vervolgens samen moeten uitvoeren.
technicus. Zo kunnen we bijvoorbeeld een productiestop simuleren waarbij de
HBO-studenten verantwoordelijk zijn voor de planning, terwijl MBO-4
E&I Onderhoud Praktijkcentrum studenten de werkzaamheden aansturen en MBO-2 studenten deze
‘Voor bedrijven in de procesindustrie is het vrijwel onmogelijk uitvoeren. Ervaren praktijkdocenten vervullen hierbij de rol van coach.
om studenten elektrotechniek en instrumentatie (E&I) de Op deze wijze kunnen we met het praktijkcentrum een enorme
praktijkoefeningen binnen hun vakgebied veilig en zonder dynamiek aan het leerproces geven.’
verstoringen van de dagelijkse processen te laten uitvoeren’, zegt
Gerard Meyer, onderwijsmanager van de branche Techniek van het Nieuw
Albeda College. ‘Daar komt nog bij dat studenten bij de meeste opleiding commercieel technicus
bedrijven pas stage mogen lopen op procesinstallaties als ze 18 Per september 2012 biedt het Albeda College de nieuwe driejarige
jaar of ouder zijn. Jongere studenten worden hierdoor belemmerd BOL-opleiding ‘Commercieel technicus’ aan. Meyer hierover:
in hun opleiding. We hadden dan ook veel behoefte aan een ‘Met deze opleiding op MBO-4 niveau leiden we zogenaamde
praktijkcentrum.’ carrièrebèta’s op. Ofwel: techneuten die een commerciële
loopbaan ambiëren. We streven daarbij naar het afleveren van
Het nieuwe E&I Onderhoud Praktijkcentrum is volgens Meyer de allround vakmensen die technisch ruimschoots zijn onderlegd én
ideale omgeving voor competentiegericht leren. ‘Hier kunnen hun commerciële vaardigheden optimaal kunnen benutten. Om
we studenten de gelegenheid bieden om veilig te sleutelen aan de opleiding aantrekkelijk te maken voor technisch aangelegde
installaties en onderhoudsconcepten te oefenen, zodat ze zich op high potentials, willen we ook buitenlandervaring in de opleiding
een realistische manier kunnen bekwamen in het maintenance vak. integreren. Daarnaast laten we studenten binnen de opleiding
Daarnaast hopen we nieuwe studenten aan te trekken, terwijl het miniondernemingen oprichten om hen – in samenwerking met het
praktijkcentrum ook zal worden aangewend voor opleidingen op maat bedrijfsleven, de Rabobank en de Kamer van Koophandel – de kans
voor het bedrijfsleven en individuele opleidingen in het kader van te geven in een veilige omgeving praktijkervaring op te doen.
reïntegratietrajecten. Hierdoor verwachten we een bezettingsgraad Bovendien wordt al vrij vroeg in de opleiding een stage
van 80% te kunnen bereiken: aanzienlijk meer dan bij het reguliere opgenomen, zodat ze snel binding krijgen met hun toekomst.
onderwijs. Dat moet ook wel, want de investeringen zijn fors.’
36 | Actueel Chemie, Petrochemie, Olie & Gas en Tankstorage 2012