Page 7 - KPMG Promemorie 2020
P. 7
1.1 Loon en bijtelling privégebruik auto of fiets van de zaak
Het voordeel van het privégebruik van de (bestel)auto of fiets van de zaak wordt
belast als loon. Werkgevers moeten hierover loonbelasting, premies
volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage voor de
Zorgverzekeringswet (Zvw) inhouden. Per 1 januari 2013 is het voordeel ook loon
voor de werknemersverzekeringen.
1.1.1 Bijtelling op jaarbasis
1.1.1.1 Bijtelling auto van de zaak afhankelijk van CO2-uitstoot
Bijtelling 1,2) 2020 2019 2018
% % %
CO 2-uitstoot 0 gram/km 8 4 4
3)
CO 2-uitstoot > 0 gram/km 22 22 22
EUR EUR EUR
4)
Cap cataloguswaarde nulemissieauto’s 45.000 50.000 –
1) De bijtelling voor privégebruik is ten minste het vermelde percentage van de cataloguswaarde van
de auto (inclusief btw en bpm). Afhankelijk van het daadwerkelijke privégebruik kan een hoger
percentage van toepassing zijn. Voor auto’s die meer dan vijftien jaar geleden voor het eerst in
gebruik zijn genomen geldt de waarde in het economische verkeer als grondslag en een bijtelling
van 35%.
2) De bijtelling is nihil als een auto niet meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden wordt
gebruikt. In beginsel is een rittenadministratie nodig om te bewijzen dat sprake is van 500
privékilometers of minder. De woon-werkkilometers tellen hierbij als zakelijke kilometers. De
werknemer kan ook een ‘verklaring geen privégebruik auto’ aanvragen om de bijtelling door de
werkgever achterwege te laten. De bewijslast ligt in dat geval bij de werknemer in plaats van de
werkgever. Voor de bestelauto gelden verder nog specifieke regels. Zie hiervoor het
aanvraagformulier verklaring geen privégebruik auto dat via de website van de Belastingdienst is te
downloaden.
3) Auto’s waarvoor een verlaagd bijtellingspercentage geldt houden dat lagere bijtellingspercentage
voor een periode van 60 maanden, te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op de
maand waarin het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld. Aan het einde van die
periode wordt bekeken of de auto opnieuw voor een verlaagd bijtellingspercentage in aanmerking
komt.
4) Vanaf 2019 vallen nieuwe nulemissieauto’s onder het reguliere bijtellingspercentage van 22% voor
zover de cataloguswaarde (inclusief btw) meer bedraagt dan de zogenoemde cap. De korting wordt
dus gemaximeerd op EUR 6.300 (2019: EUR 9.000). Dat geldt niet voor auto’s die rijden op
waterstof: deze blijven volledig onder het verlaagde bijtellingspercentage vallen.
1.1.1.2 Bestelauto van de zaak
Een werknemer die een bestelauto van de zaak uitsluitend zakelijk (dus: 0 kilometer
privé) gebruikt, kan vanaf 1 januari 2012 gebruikmaken van de 'verklaring uitsluitend
zakelijk gebruik bestelauto'. Er vindt dan geen bijtelling auto van de zaak plaats en er
hoeft geen rittenregistratie te worden bijgehouden. Dit is een aparte regeling naast
5 januari 2 0 2 0 © 2020 Meijburg & Co, Tax & Legal, is een samenwerkingsverband van besloten vennootschappen, staat
ingeschreven in het Handelsregister onder nummer 53753348 en is aangesloten bij KPMG International
Cooperative (’KPMG International’), een Zwitserse entiteit. Alle rechten voorbehouden.