Page 28 - XINDAO-ECO
P. 28
28 29
>> over duurzaamheid, leiderschap, innovatie en zingeving. We >> vriend Clinton klaar was met zijn ode aan Ode.
bedreven daar al tijden optimistische journalistiek dus die woorden De foto met Bill met de Ode in zijn handen was mijn aandenken aan
van Clinton en Blair klonken als muziek in mijn oren. Na afloop van een bijzondere avond in Zweden. En het werd meer dan dat: met dat
hun optreden kreeg ik de kans om de sprekers kort te ontmoeten gekke plaatje begon een serie foto’s van wereldberoemde mensen
en met ze op de foto te gaan. Ivo Opstelten, destijds commissaris die ons blad lazen. Van Bill Gates tot de Dalai Lama, allemaal gingen
bij de Postcodeloterij en oud-burgemeester van mijn woonplaats ze met de Ode op de foto. We maakten er een informele campagne
Rotterdam, bood me aan om mij persoonlijk bij Clinton te van en het werkte vooral als conversatiekraker: het gesprek met
introduceren. ‘En geef hem dan een exemplaar nieuwe lezers of adverteerders die we in ons blad wilden hebben
van je magazine, dat vind hij mooi’, kreeg ik met hun campagnes, kreeg hierdoor een hele nieuwe en succesvolle
ook nog als advies. dimensie.
Toen ik aan Clinton werd voorgesteld en
hem het tijdschrift gaf, raakte de oud-president Een mooi verhaal doet meer dan
in één klap overenthousiast. ‘Thank you welke campagne of folder ook
Max’, klonk het (Amerikanen hebben de
jaloersmakende eigenschap je naam meteen te
gebruiken zodat ze ‘m niet meer vergeten, wat
ook nooit gebeurt trouwens). Maar tot mijn Deze anekdote is een wat lange aanloop geworden naar de
verrassing ging hij meteen verder: ‘I know kern van mijn verhaal, maar ik hoop dat u er nog steeds bent,
this magazine, it’s all about optimism, I love want hier komt ie. Met de foto en vooral met het verhaal van
it. I want to subscribe to it’, zei hij, en riep zijn Bill Clinton en Ode kregen we onbedoeld iets heel moois voor
assistent om zijn kaartje met adresgegevens r elkaar. We verkochten ons blad makkelijker, zowel aan lezers als
aan me te overhandigen. Er ontstond aan adverteerders. Waarom? Omdat we de ontmoeting met Bill
vervolgens een geanimeerd gesprek over een vertelden op onze platforms. En omdat een mooi verhaal meer
Tony Blair
paar van de onderwerpen op de cover van het doet dan welke campagne of folder ook. Zeker waar het draait
blad. En Bill werd alleen maar blijer en blijer. om duurzaamheid ervaren mensen het vaak als betweterige
opdringerigheid als je ze vertelt dat het beter is om minder
Intussen groeide er lichte paniek rondom benzine te verbruiken, minder gas te verstoken, minder energie te
Clinton, want het bleek niet de bedoeling dat verbruiken. De boodschap van ‘minder’ wordt zelden enthousiast
Mister President (dat blijf je je leven lang) zo ontvangen. Maar als iets ‘leuker’ wordt, is het meteen een ander
uitgebreid met de gasten sprak. Het ging om verhaal.
het plaatje tenslotte, niet om het praatje. Dus na
een minuut of vijf (dat was al viereneenhalve Nog een bewijs daarvoor: toen het schoonmaakconcern Ecover
minuut langer dan gepland) kreeg Clinton zijn nieuwe lijn schoonmaakmiddelen presenteerde, was er een
vriendelijk doch duidelijk van zijn assistenten persconferentie. De toenmalige directeur begreep dat een verhaal
te horen dat het nu tijd was voor de foto. over de biologisch afbreekbare formule van zijn spullen niet meteen
Zonder aarzelen pakte hij het tijdschrift en tot enthousiasme onder de media zou leiden. Dus wat deed hij? Hij
hield dat voor zijn buik. En Opstelten en ik dronk na zijn korte uitleg over de
konden als twee blije secondanten alleen maar nieuwe lijn, een glaasje Ecover
lachend aan zijn zijde staan. Toen de foto wc-reiniger op om te bewijzen
Dalai Lama
genomen was en we afscheid hadden genomen dat er alleen maar biologisch
van Clinton, liepen we even verbaasd als opgewonden over wat afbreekbaar spul in zat. Een
ons zojuist overkomen was, het zaaltje uit. Maar meteen kwam er prachtig verhaal dat iedereen
een dame achter ons aangerend. ‘Heren, heren, wilt u dan niet met graag doorvertelt, ook nu nog. En
meneer Blair op de foto?’, zei ze. Blair? Ja natuurlijk, die was er Ecover verkoopt mede daardoor
ook nog. ‘Het lijkt hier wel Madame Tussaud’, schaterde Opstelten nog steeds prima.
en we liepen opgewekt achter de dame aan naar Tony Blair, die Of neem de Zweedse
intussen minutenlang moederziel alleen had staan wachten tot zijn >> productontwikkelaar Mats >>