Page 28 - XINDAO-ECO
P. 28

28                                                                                                                                                                                                                              29







                       >>   over duurzaamheid, leiderschap, innovatie en zingeving. We                                                               >>    vriend Clinton klaar was met zijn ode aan Ode.
                            bedreven daar al tijden optimistische journalistiek dus die woorden                                                            De foto met Bill met de Ode in zijn handen was mijn aandenken aan
                            van Clinton en Blair klonken als muziek in mijn oren. Na afloop van                                                            een bijzondere avond in Zweden. En het werd meer dan dat: met dat
                            hun optreden kreeg ik de kans om de sprekers kort te ontmoeten                                                                 gekke plaatje begon een serie foto’s van wereldberoemde mensen
                            en met ze op de foto te gaan. Ivo Opstelten, destijds commissaris                                                              die ons blad lazen. Van Bill Gates tot de Dalai Lama, allemaal gingen
                            bij de Postcodeloterij en oud-burgemeester van mijn woonplaats                                                                 ze met de Ode op de foto. We maakten er een informele campagne
                            Rotterdam, bood me aan om mij persoonlijk bij Clinton te                                                                       van en het werkte vooral als conversatiekraker: het gesprek met
                            introduceren. ‘En geef hem dan een exemplaar                                                                                   nieuwe lezers of adverteerders die we in ons blad wilden hebben
                            van je magazine, dat vind hij mooi’, kreeg ik                                                                                  met hun campagnes, kreeg hierdoor een hele nieuwe en succesvolle
                            ook nog als advies.                                                                                                            dimensie.


                                 Toen ik aan Clinton werd voorgesteld en
                            hem het tijdschrift gaf, raakte de oud-president                                                                                              Een mooi verhaal doet meer dan
                            in één klap overenthousiast. ‘Thank you                                                                                                       welke campagne of folder ook
                            Max’, klonk het  (Amerikanen hebben de
                            jaloersmakende eigenschap je naam meteen te
                            gebruiken zodat ze ‘m niet meer vergeten, wat
                            ook nooit gebeurt trouwens). Maar tot mijn                                                                                          Deze anekdote is een wat lange aanloop geworden naar de
                            verrassing ging hij meteen verder: ‘I know                                                                                     kern van mijn verhaal, maar ik hoop dat u er nog steeds bent,
                            this magazine, it’s all about optimism, I love                                                                                 want hier komt ie. Met de foto en vooral met het verhaal van
                            it. I want to subscribe to it’, zei hij, en riep zijn                                                                          Bill Clinton en Ode kregen we onbedoeld iets heel moois voor
                            assistent om zijn kaartje met adresgegevens                                                                 r                  elkaar. We verkochten ons blad makkelijker, zowel aan lezers als
                            aan me te overhandigen. Er ontstond                                                                                            aan adverteerders. Waarom? Omdat we de ontmoeting met Bill
                            vervolgens een geanimeerd gesprek over een                                                                                     vertelden op onze platforms. En omdat een mooi verhaal meer
                                                                    Tony Blair
                            paar van de onderwerpen op de cover van het                                                                                    doet dan welke campagne of folder ook. Zeker waar het draait
                            blad. En Bill werd alleen maar blijer en blijer.                                                                               om duurzaamheid ervaren mensen het vaak als betweterige
                                                                                                                                                           opdringerigheid als je ze vertelt dat het beter is om minder
                                 Intussen groeide er lichte paniek rondom                                                                                  benzine te verbruiken, minder gas te verstoken, minder energie te
                            Clinton, want het bleek niet de bedoeling dat                                                                                  verbruiken. De boodschap van ‘minder’ wordt zelden enthousiast
                            Mister President (dat blijf je je leven lang) zo                                                                               ontvangen. Maar als iets ‘leuker’ wordt, is het meteen een ander
                            uitgebreid met de gasten sprak. Het ging om                                                                                    verhaal.
                            het plaatje tenslotte, niet om het praatje. Dus na
                            een minuut of vijf (dat was al viereneenhalve                                                                                       Nog een bewijs daarvoor: toen het schoonmaakconcern Ecover
                            minuut langer dan gepland) kreeg Clinton                                                                                       zijn nieuwe lijn schoonmaakmiddelen presenteerde, was er een
                            vriendelijk doch duidelijk van zijn assistenten                                                                                persconferentie. De toenmalige directeur begreep dat een verhaal
                            te horen dat het nu tijd was voor de foto.                                                                                     over de biologisch afbreekbare formule van zijn spullen niet meteen
                            Zonder aarzelen pakte hij het tijdschrift en                                                                                   tot enthousiasme onder de media zou leiden. Dus wat deed hij? Hij
                            hield dat voor zijn buik. En Opstelten en ik                                                                                   dronk na zijn korte uitleg over de
                            konden als twee blije secondanten alleen maar                                                                                  nieuwe lijn, een glaasje Ecover
                            lachend aan zijn zijde staan. Toen de foto                                                                                     wc-reiniger op om te bewijzen
                                                                    Dalai Lama
                            genomen was en we afscheid hadden genomen                                                                                      dat er alleen maar biologisch
                            van Clinton, liepen we even verbaasd als opgewonden over wat                                                                   afbreekbaar spul in zat. Een
                            ons zojuist overkomen was, het zaaltje uit. Maar meteen kwam er                                                                prachtig verhaal dat iedereen
                            een dame achter ons aangerend. ‘Heren, heren, wilt u dan niet met                                                              graag doorvertelt, ook nu nog. En
                            meneer Blair op de foto?’, zei ze. Blair? Ja natuurlijk, die was er                                                            Ecover verkoopt mede daardoor
                            ook nog. ‘Het lijkt hier wel Madame Tussaud’, schaterde Opstelten                                                              nog steeds prima.
                            en we liepen opgewekt achter de dame aan naar Tony Blair, die                                                                  Of neem de Zweedse
                            intussen minutenlang moederziel alleen had staan wachten tot zijn   >>                                                         productontwikkelaar Mats   >>
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33