Page 24 - ECONOSTO ACTUEEL
P. 24

Case: Heerema H-851 (vervolg)






































        De afmetingen van de H-851 zijn indrukwekkend: 260 meter lang,    Heerema H-851 vestigt record met eerste klus
        42 tot 63 meter breed een diepgang van 15 meter en een deplacement   In opdracht van North West Shelf Venture, een joint-venture van onder meer
        van ruim 150.000 mT. Om deck float-overs – het op volle zee plaatsen   BP, Chevron en Koninklijke Shell, plaatste de H-851 op 1 april van dit jaar op
        van complete, vooraf samengebouwde booreilanden tot 35.000 ton   135 kilometer uit de kust van West-Australië het productieplatform North
        op al eerder in zee geplaatste jackets – mogelijk te maken, is de barge   Rankin B op zijn jacket. ‘Inclusief supportframe woog het platform ruim
        op de Chinese werf vanaf de boeg over een lengte van 100 meter   31.000 ton en daarmee was dit de grootste float-over op open zee ooit’,
        versmald van 63 meter tot 42 meter. Ook na de ombouw is de barge   aldus senior service engineer Willem van der Sluijs die samen met collega
        overigens nog steeds inzetbaar voor het launchen van jackets met een   Kees Ham namens Econosto ter plaatse bij de operatie aanwezig was om in
        gewicht tot 40.000 ton en daarmee is de H-851 nog steeds een gigant.  geval van calamiteiten tijdens het ballasten snel te kunnen ingrijpen.
        Integrated Rapid Ballast System                         Op 21 maart jl. zette de zwaarbeladen H-851 vanuit Zuid-Korea koers voor
        Op technisch gebied stelde opdrachtgever Heerema Marine   haar ruim 8.000 kilometer lange zeereis naar het North Rankin gasveld
        Contractors onder meer als eis dat de barge sneller moest kunnen   voor de kust van de stad Karratha, waar twee onderzeese gaspijpleidingen
        worden geballast. Dit is noodzakelijk om een float-over succesvol   aanlanden om het gewonnen gas naar een LNG plant te transporteren.
        te kunnen afronden binnen het beschikbare weather window.   Nadat de barge aan de jacket was verankerd, kon de helft van de zeevasten
        Daarom is parallel een Integrated Rapid Ballast System van   die het platform met het transportframe verbonden gefaseerd worden
        Econosto geïnstalleerd. Dit systeem omvat op afstand bestuurde   losgebrand. Vervolgens werd de barge ingevaren en in de juiste positie
        vlinderkleppen die onder de waterlijn zijn aangebracht. Door de   gemanoeuvreerd, waarna ook de laatste zeevasten konden worden
        vlinderkleppen te openen, kunnen de ballasttanks zeer snel worden   losgebrand. Van der Sluijs: ‘In dit cruciale deel van de operatie, waarbij
        gevuld. Met het nieuwe Integrated Rapid Ballast System bedraagt   het platform volledig los op het supportframe staat, moest de barge in
        de gemiddelde ballastcapaciteit 41.000 m /uur, met een piek van   opeenvolgende fasen zodanig worden geballast dat de dragers van het
                                       3
        zo’n 90.000 m /uur.                                     platform de jacket nét niet raakten. Het kwam daarbij aan op de vlekkeloze
                  3
                                                                werking van ons Integrated Rapid Ballast System, dat in zeer korte tijd
        Elektrotechnische installaties                          een enorme hoeveelheid water moest innemen om het platform zo snel
        De elektrotechnische installaties werden eveneens aangepast en   mogelijk neer te zetten.’
        uitgebreid. Zo zorgt een nieuw back-up board voor extra redundantie
        in de voeding van diverse componenten. Tot slot is naast de   ‘Let wel: dit productieplatform is 100 meter lang en 50 meter breed en
        bestaande bediening in de control room een dekcontainer met   weegt 24.250 ton’, benadrukt Kees Ham. ‘Het wordt dan ook beschouwd
        touchscreens geplaatst van waaruit het stripping systeem en de beide   als het grootste offshore gasplatform ter wereld. Het platform torent
        ballastsystemen kunnen worden aangestuurd en uitgelezen.  80 meter boven de zeespiegel uit en zal met een 100 meter lange brug
                                                                worden verbonden met het ernaast staande North Rankin A platform dat
        Intensieve begeleiding                                  al sinds 1984 in bedrijf is.’ Met name tijdens het plaatsen van het platform
        Medewerkers van de Chinese werf voerden de installatie van de   speelde het door Econosto geleverde Integrated Rapid Ballast System
        door Econosto geleverde componenten en systemen uit, maar   een cruciale rol. Ham: ‘Het woord rapid zegt genoeg: het ballasten moet
        voor het opstarten en testen van de systemen werden technici van   snel gaan. Zodra de barge in positie ligt, moet de diepgang binnen 20
        Econosto ingevlogen.                                    minuten 2 meter worden vergroot. Tijdens de sea trials in China haalde ons
                                                                ballastsysteem een piekcapaciteit van 90.000 m3/uur. Ofwel: bijna zeven keer
                                                                zoveel als het laadvermogen van de grootste binnenvaarttanker ter wereld!’



          22 | Actueel Chemie, Petrochemie, Olie & Gas en Tankstorage 2012
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29