Page 24 - ECONOSTO ACTUEEL
P. 24
Case: Heerema H-851 (vervolg)
De afmetingen van de H-851 zijn indrukwekkend: 260 meter lang, Heerema H-851 vestigt record met eerste klus
42 tot 63 meter breed een diepgang van 15 meter en een deplacement In opdracht van North West Shelf Venture, een joint-venture van onder meer
van ruim 150.000 mT. Om deck float-overs – het op volle zee plaatsen BP, Chevron en Koninklijke Shell, plaatste de H-851 op 1 april van dit jaar op
van complete, vooraf samengebouwde booreilanden tot 35.000 ton 135 kilometer uit de kust van West-Australië het productieplatform North
op al eerder in zee geplaatste jackets – mogelijk te maken, is de barge Rankin B op zijn jacket. ‘Inclusief supportframe woog het platform ruim
op de Chinese werf vanaf de boeg over een lengte van 100 meter 31.000 ton en daarmee was dit de grootste float-over op open zee ooit’,
versmald van 63 meter tot 42 meter. Ook na de ombouw is de barge aldus senior service engineer Willem van der Sluijs die samen met collega
overigens nog steeds inzetbaar voor het launchen van jackets met een Kees Ham namens Econosto ter plaatse bij de operatie aanwezig was om in
gewicht tot 40.000 ton en daarmee is de H-851 nog steeds een gigant. geval van calamiteiten tijdens het ballasten snel te kunnen ingrijpen.
Integrated Rapid Ballast System Op 21 maart jl. zette de zwaarbeladen H-851 vanuit Zuid-Korea koers voor
Op technisch gebied stelde opdrachtgever Heerema Marine haar ruim 8.000 kilometer lange zeereis naar het North Rankin gasveld
Contractors onder meer als eis dat de barge sneller moest kunnen voor de kust van de stad Karratha, waar twee onderzeese gaspijpleidingen
worden geballast. Dit is noodzakelijk om een float-over succesvol aanlanden om het gewonnen gas naar een LNG plant te transporteren.
te kunnen afronden binnen het beschikbare weather window. Nadat de barge aan de jacket was verankerd, kon de helft van de zeevasten
Daarom is parallel een Integrated Rapid Ballast System van die het platform met het transportframe verbonden gefaseerd worden
Econosto geïnstalleerd. Dit systeem omvat op afstand bestuurde losgebrand. Vervolgens werd de barge ingevaren en in de juiste positie
vlinderkleppen die onder de waterlijn zijn aangebracht. Door de gemanoeuvreerd, waarna ook de laatste zeevasten konden worden
vlinderkleppen te openen, kunnen de ballasttanks zeer snel worden losgebrand. Van der Sluijs: ‘In dit cruciale deel van de operatie, waarbij
gevuld. Met het nieuwe Integrated Rapid Ballast System bedraagt het platform volledig los op het supportframe staat, moest de barge in
de gemiddelde ballastcapaciteit 41.000 m /uur, met een piek van opeenvolgende fasen zodanig worden geballast dat de dragers van het
3
zo’n 90.000 m /uur. platform de jacket nét niet raakten. Het kwam daarbij aan op de vlekkeloze
3
werking van ons Integrated Rapid Ballast System, dat in zeer korte tijd
Elektrotechnische installaties een enorme hoeveelheid water moest innemen om het platform zo snel
De elektrotechnische installaties werden eveneens aangepast en mogelijk neer te zetten.’
uitgebreid. Zo zorgt een nieuw back-up board voor extra redundantie
in de voeding van diverse componenten. Tot slot is naast de ‘Let wel: dit productieplatform is 100 meter lang en 50 meter breed en
bestaande bediening in de control room een dekcontainer met weegt 24.250 ton’, benadrukt Kees Ham. ‘Het wordt dan ook beschouwd
touchscreens geplaatst van waaruit het stripping systeem en de beide als het grootste offshore gasplatform ter wereld. Het platform torent
ballastsystemen kunnen worden aangestuurd en uitgelezen. 80 meter boven de zeespiegel uit en zal met een 100 meter lange brug
worden verbonden met het ernaast staande North Rankin A platform dat
Intensieve begeleiding al sinds 1984 in bedrijf is.’ Met name tijdens het plaatsen van het platform
Medewerkers van de Chinese werf voerden de installatie van de speelde het door Econosto geleverde Integrated Rapid Ballast System
door Econosto geleverde componenten en systemen uit, maar een cruciale rol. Ham: ‘Het woord rapid zegt genoeg: het ballasten moet
voor het opstarten en testen van de systemen werden technici van snel gaan. Zodra de barge in positie ligt, moet de diepgang binnen 20
Econosto ingevlogen. minuten 2 meter worden vergroot. Tijdens de sea trials in China haalde ons
ballastsysteem een piekcapaciteit van 90.000 m3/uur. Ofwel: bijna zeven keer
zoveel als het laadvermogen van de grootste binnenvaarttanker ter wereld!’
22 | Actueel Chemie, Petrochemie, Olie & Gas en Tankstorage 2012