Page 22 - ROEMENIE MAGAZINE HERFST 2015
P. 22
Post CraiovaMaatschappij
Notities van een Nederlandse ondernemer in Craiova
Why?
Organisaties inspireren niet doordat ze anderen overtuigen van WAT ze aanbieden, maar doordat ze
laten zien WAAROM ze doen wat ze doen. Ik besloot tot een klein onderzoek. Wat is onze inspiratie?
Laatst wees een goede zakelijke relatie mij op een Ted talk van de schrijver Simon Sinek over de zogenoemde
Golden Circle. Kijk vooral even naar de video voordat u verder leest (u vindt deze op http://www.ted.com/talks/
simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=en). Wat deze man laat zien aan de hand van onder
meer Apple, Luther King en de gebroeders Wright, is in mijn ogen zeer interessant. Organisaties inspireren niet
doordat ze anderen overtuigen van wat ze aanbieden (iPads, burgerrechten of bemande vluchten), maar doordat
ze anderen laten zien waarom ze doen wat ze doen. Apple vertelt ons niet: ‘koop onze prachtige apparaten’,
maar: ‘think different’. Wij dagen de status quo uit die iedereen als normaal beschouwt’ (dat is het why in de
binnenste cirkel hierboven). ‘O ja, dat doen we trouwens door verschrikkelijk mooie technologie te bedenken’
(how). ‘Kijk, hier zijn onze gadgets en diensten’ (what).
WHY VISIE EN KWALITEIT
Het waarom, de drijfveer: dat is wat mensen aanspreekt. Sinek stelt dat succes niet alleen een kwestie is van
Daar begint het mee. Of het nu gaat om bedrijfsleven, marketing, en ook niet van geld, kennis en netwerk.
politiek of kunst en cultuur: leiders presenteren Integendeel. Hij vertelt hoe de gebroeders Wright in
motieven waarin anderen zich herkennen. De kwaliteit de lange jaren vóór hun eerste geslaagde vlucht in
en de rijkdom van die motivatie bepalen het succes. 1903 zonder geld, zonder kennis en zonder netwerk
Mensen veranderen hun koop- of stemgedrag omdat als bezetenen bleven werken aan hun droom: vliegen
ze het why herkennen. In de jaren zestig schaarden ze met een gemotoriseerd vliegtuig. Waarom? Omdat ze
zich achter de droom (niet: het plan) van Martin Luther geloofden dat luchtvaart de wereld zou veranderen.
King. En omdat mensen zich herkennen in het think Met die droom wisten ze uiteindelijk hun doel te
different, kopen zij de spullen van Apple. realiseren. Hun concurrent Samuel Pierpont Langley
had wél geld, kennis en relaties, maar hij had niet meer
succes. Integendeel: zodra bekend was dat de Wrights
hun eerste vlucht hadden gemaakt, hield hij ermee op.
Hij wilde niets anders dan de eerste zijn en rijk worden.
Het verschil was het why.
INSPIRATIE
Natuurlijk ging ik op basis van deze visie over tot een
klein onderzoek van onze onderneming. Waarom doen
wij wat we doen? Wat is onze inspiratie? Waarom hebben
wij ons gespecialiseerd in het steeds verder verbeteren
van het software-ontwikkelproces en waarom gaan wij
daarin aanzienlijk verder dan anderen? Het antwoord
22 Roemenië Magazine