Page 28 - ROEMENIE MAGAZINE HERFST 2015
P. 28

Architectuur

WIE WAS THEODOR AMAN?                   (een fries) gesuggereerd met          volop in Parijs te zien. Architecten
                                        afwisselend ramen en reliëfs, waar    namen de proporties, grandeur en
Tijdens zijn leven al gold Theodor      op het middelste reliëf een mytholo-  monumentaliteit van de klassie-
Aman (1831-1891) als een groot          gische voorstelling is uitgebeeld.    ke architectuur tot voorbeeld,
kunstenaar. Hij studeerde in Parijs,    De reliëfs zijn omkaderd door         en ‘speelden’ ter variatie met
exposeerde in de Salon en werk-         halve zuilen met klassieke ka-        sculpturale gevels en details uit
te, eenmaal weer teruggekeerd           pitelen. Opvallend is het gebruik     renaissance- en barokarchitectuur,
in Roemenië, als schilder, beeld-       van kleurcontrasten om de ver-        weliswaar volgens strenge, theo-
houwer en graveur. Hij was te-          schillende vormen en decoraties       retische principes. Zo ondersteun-
vens een van de oprichters van          te accentueren, zoals dat in de       de deze architectuur de nieuwe
de Academie van Schone Kunsten          Renaissance -architectuur in Italië   hiërarchie in de samenlevingen, die
in Boekarest (in 1863) en gaf           (15—16e eeuw) vaak werd gedaan.       in deze tijd werden gevormd.
er jarenlang les. Naast deze            Zo bezien, zijn er in het huis van    De vereniging van de vorsten-
activiteiten werkte hij als architect.  Aman een aantal vorm- en struc-       dommen Moldavië en Walachije
Samen met de Franse ingenieur-          tuurelementen gebruikt, die hun       in 1859, leidde ook tot de vorming
architect Galleron, die ook het         oorsprong hadden in de Klassieke      van een nieuwe natie: Roemenië.
eerder genoemde Atheneum bouw-          Oudheid en in de Renaissancetijd.     Net als in andere Europese lan-
de, ontwierp Aman zijn unieke huis      Ze zijn niet zonder meer geko-        den wilde men dit feit met
en de decoratie aan de buitenkant       pieerd, maar op een originele wijze   representatieve, eigentijdse archi-
(1868). Ook het interieur is deels      toegepast en bijeengebracht. Het      tectuur benadrukken. Het moest
door Theodor Aman bedacht en            huis past daardoor in de traditie     een architectuur worden die zou
uigevoerd.                              van de eclectische architectuur uit   passen bij de identiteit van het
                                        de 19e eeuw.                          nieuwe Roemenië.
                                        Eclecticisme in de architectuur was   Door alle politieke strubbelingen
                                        in het tijdperk van de opkomen-       aan de noordelijke, oostelijke en
                                        de bourgeoisie (in de loop van        zuidelijke grenzen van Roemenië,
                                        de 19e eeuw) en de vorming van        was West-Europa in de 19e eeuw
                                        nieuwe naties, zowel in West-         favoriet bij de Roemenen. Van
                                        Europa als in de Verenigde Staten,    oudsher voelde men bovendien
                                        hét middel geworden om origi-         verwantschap met de oude
                                        nele, representatieve architectuur    geschiedenis van West-Europa
                                        te creëren voor grote openbare        omdat Roemenië gedeeltelijk tot
                                        gebouwen. Mooie voorbeelden
                                        van dit type architectuur zijn

Aan het huis van Aman is zijn
interesse in bouwstijlen en deco-
raties uit het verleden af te lezen:
Het symmetrische gebouw is
uit drie geledingen opgebouwd
en wordt bekroond door een
balustrade. Links en rechts van
de ingangen zijn nissen met
daarin beelden in de trant van
Michelangelo en Leonardo Da
Vinci, onder klassieke ronde bo-
gen. Bij de nissen en rondom
de entree, zijn cirkelschijven als
versiering aangebracht. Op de
driehoekige tympanen boven de
nissen en boven de ingang sieren
oosterse palmetten de top en
de hoeken. Op het derde niveau
van het gebouw wordt een rand

 28 Roemenië Magazine
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33