Page 28 - ROEMENIE MAGAZINE HERFST 2015
P. 28
Architectuur
WIE WAS THEODOR AMAN? (een fries) gesuggereerd met volop in Parijs te zien. Architecten
afwisselend ramen en reliëfs, waar namen de proporties, grandeur en
Tijdens zijn leven al gold Theodor op het middelste reliëf een mytholo- monumentaliteit van de klassie-
Aman (1831-1891) als een groot gische voorstelling is uitgebeeld. ke architectuur tot voorbeeld,
kunstenaar. Hij studeerde in Parijs, De reliëfs zijn omkaderd door en ‘speelden’ ter variatie met
exposeerde in de Salon en werk- halve zuilen met klassieke ka- sculpturale gevels en details uit
te, eenmaal weer teruggekeerd pitelen. Opvallend is het gebruik renaissance- en barokarchitectuur,
in Roemenië, als schilder, beeld- van kleurcontrasten om de ver- weliswaar volgens strenge, theo-
houwer en graveur. Hij was te- schillende vormen en decoraties retische principes. Zo ondersteun-
vens een van de oprichters van te accentueren, zoals dat in de de deze architectuur de nieuwe
de Academie van Schone Kunsten Renaissance -architectuur in Italië hiërarchie in de samenlevingen, die
in Boekarest (in 1863) en gaf (15—16e eeuw) vaak werd gedaan. in deze tijd werden gevormd.
er jarenlang les. Naast deze Zo bezien, zijn er in het huis van De vereniging van de vorsten-
activiteiten werkte hij als architect. Aman een aantal vorm- en struc- dommen Moldavië en Walachije
Samen met de Franse ingenieur- tuurelementen gebruikt, die hun in 1859, leidde ook tot de vorming
architect Galleron, die ook het oorsprong hadden in de Klassieke van een nieuwe natie: Roemenië.
eerder genoemde Atheneum bouw- Oudheid en in de Renaissancetijd. Net als in andere Europese lan-
de, ontwierp Aman zijn unieke huis Ze zijn niet zonder meer geko- den wilde men dit feit met
en de decoratie aan de buitenkant pieerd, maar op een originele wijze representatieve, eigentijdse archi-
(1868). Ook het interieur is deels toegepast en bijeengebracht. Het tectuur benadrukken. Het moest
door Theodor Aman bedacht en huis past daardoor in de traditie een architectuur worden die zou
uigevoerd. van de eclectische architectuur uit passen bij de identiteit van het
de 19e eeuw. nieuwe Roemenië.
Eclecticisme in de architectuur was Door alle politieke strubbelingen
in het tijdperk van de opkomen- aan de noordelijke, oostelijke en
de bourgeoisie (in de loop van zuidelijke grenzen van Roemenië,
de 19e eeuw) en de vorming van was West-Europa in de 19e eeuw
nieuwe naties, zowel in West- favoriet bij de Roemenen. Van
Europa als in de Verenigde Staten, oudsher voelde men bovendien
hét middel geworden om origi- verwantschap met de oude
nele, representatieve architectuur geschiedenis van West-Europa
te creëren voor grote openbare omdat Roemenië gedeeltelijk tot
gebouwen. Mooie voorbeelden
van dit type architectuur zijn
Aan het huis van Aman is zijn
interesse in bouwstijlen en deco-
raties uit het verleden af te lezen:
Het symmetrische gebouw is
uit drie geledingen opgebouwd
en wordt bekroond door een
balustrade. Links en rechts van
de ingangen zijn nissen met
daarin beelden in de trant van
Michelangelo en Leonardo Da
Vinci, onder klassieke ronde bo-
gen. Bij de nissen en rondom
de entree, zijn cirkelschijven als
versiering aangebracht. Op de
driehoekige tympanen boven de
nissen en boven de ingang sieren
oosterse palmetten de top en
de hoeken. Op het derde niveau
van het gebouw wordt een rand
28 Roemenië Magazine