Page 37 - ROEMENIE MAGAZINE VOORJAAR 2015
P. 37
Kunst & Cultuur
nationale folklore maakte hij in Parijs Yehudi Menuhin, Christian Ferras, dagen moest slijten als herbergier
tijdens zijn studie kennis met het Ivry Gitlis, Ida Haendel and Arthur om aan zijn primaire levens-
impressionisme. Gabriel Fauré en Grumiaux waren slecht enkele van de behoeften te kunnen voldoen.
Jules Massenet waren zijn docenten. studenten die onder zijn leiding tot de
Parijs, als culturele smeltkroes wereld top gingen behoren. Enescu’s viool de “Kathedraal” werd
bracht hem ook in contact met door zijn echtgenote geschonken
avant-garde componisten als De jonge Enescu startte zijn aan de Roemeense staat en
Strawinsky. Maurice Ravel (tevens vioolstudie op 4-jarige leeftijd met werd niet meer door andere
een studiegenoot) behoorde tot Zigeuner violist Nicolas Chioru als violisten bespeeld totdat in 2008
zijn vriendenkring. De twaalftoons leraar. Vervolgens stuurde zijn vader werd besloten het instrument te
muziek van tijdgenoten Arnold hem naar het conservatorium in restaureren. De vioolbouwer Paul
Schoenberg, Webern en Alban Iași waar hij werd voorgesteld en Onoaie uit Cluj restaureerde het
Berg baarden opzien en zijn Enescu vervolgens moest voorspelen voor instrument, wist de diepe sonore
zeker niet ontgaan. Het bijzondere zijn nieuwe docent Claudella. Toen klank te behouden en schatte de
is dat Enescu als componist binnen de nieuwe pupil werd opgedragen waarde op 2 miljoen dollar. ( andere
deze turbulente ontwikkelingen voor Claudella te spelen antwoordde bronnen vermeldden 8 miljoen
een eigen stijl wist te vinden en op hij zelfbewust: “speel jij voor mij, ik dollar) De befaamde violist Nigel
zijn beurt componisten als Olivier wil weten wat je kunt en wil eerst Kennedy wisselde in 2009 tijdens
Messiaen kon inspireren, vooral daar weten of ik iets van je kan leren”. een concert zijn Stradivarius om
waar het klankschilderingen betrof. Enescu’s instrument opnieuw te
bespelen.
DE “KATHEDRAAL” Het Ministerie van Cultuur besloot
D E VIOLIST middels een vioolcompetitie
Het is zeker boeiend om te kijken het instrument aan de jonge
Het is niet nodig verder uit te wijden naar de viool die Enescu bespeelde. Roemeense violist Gabriel Croitoru
over Enescu’s reputatie als violist, Reeds op 16-jarige leeftijd werd in bruikleen te geven voor 3 jaar
hij is nog steeds ‘de standaard’ door een stichting het benodigde zodat Enescu’s viool weer opnieuw
voor alle grote violisten van onze geld verzameld om de jonge en veel op het podium te beluisteren valt.
tijd. Menuhin en Grumiaux (beide belovende Enescu te ondersteunen
leerlingen van Enescu) verwezen bij zijn loopbaan. Met het bijeen-
vooral naar de hoge muzikale en gebrachte bedrag van 9000 franken, ROEMEENSE COMPONISTEN
intellectuele waarden van zijn spel, aangevuld met nog 10.000 franken T IJDENS HET COMMUNISME
in combinatie met virtuositeit. Hij door Enescu’s vader werd een
zag zijn carrière als violist alleen Guarnieri viool gekocht - bekend Hoe strenger de dictatuur, hoe
als een middel om zijn muzikale onder de naam “de Kathedraal“. meer respect voor hun muziek.
wereld tot uitdrukking te brengen. Guarnieri is samen met Stradivarius Nergens anders is de ideologische
Alles dat in verband gebracht de vioolbouwer die de meest aanpassing van de muziek zo
werd met “solist” en virtuoos zijn begeerde instrumenten bouwde in consequent en wetenschappelijk
verafschuwde hij evenals sterallures. de 16e en 17e eeuw. Ook Paganini aangepakt als in de Sovjet-Unie en
Enescu creëerde nieuwe waarden bespeelde een Guarnieri genaamd de Volksrepubliek Roemenië.
en normen binnen de muziek “Il Canone”. (Enescu bekende dat hij Terwijl de componisten uit de
waarbij expressie en klankkleur eigenlijk liever een Stradivarius had Sovjet-Unie een internationale
boven alles stond. willen kopen) Guarnieri bouwde belangstelling verkregen vond
De verworven internationale faam unieke instrumenten die tot op de de controle van de Roemeense
gaf Enescu tal van gelegenheden dag van vandaag fel begeerd en muziek plaats in een hermetisch
tot het geven van interpretatie alleen voorbehouden zijn aan de gesloten proces en kwam er weinig
lessen o.a. aan de École Normale de top violisten. Ook de “Vieuxtemps” informatie in het buitenland terecht.
Musique en de École Instrumentale Guarneri is een instrument van de De nieuwe maatstaf voor de ont-
“Yvonne Astruc” in Parijs, Acca- gelijke vioolbouwer en genoemd wikkeling van een nieuwe niet
demia Musicale Chigiana in Siena, naar zijn bespeler de Belgische traditie gebonden muziek was
University of Illinois (USA), The viool virtuoos Vieuxtemps. Dit het door Chrennikov bedachte
Mannes Music School in New instrument bracht onlangs op een “Socialistisch Realisme” Dit werd
York, in Brighton en Bryanstone veiling 18 miljoen dollar op. Het de nieuwe toonaangevende kunst-
(UK) etc. Hij doceerde compositie instrument werd later ook bespeeld en literatuurstroming in de Sovjet-
aan de Harvard University in door Yehudi Menuhin, Itzhak Unie, en werd opgelegd aan het
Cambridge, Massachusetts (USA) Perlman en Pinchas Zuckerman. Het gehele toenmalige Oostblok .
en aan het Conservatoire Américain is zeker tragisch dat de vioolbouwer De eind jaren ‘40 opgerichte
de Fontainebleau (France). Guarneri het einde van zijn levens- commissie, “Unie voor Sovjet
Roemenië Magazine 37