Page 38 - ROEMENIE MAGAZINE VOORJAAR 2015
P. 38
Kunst & Cultuur
Componisten”, met als doel de “regulering van artistieke HET COMMUNISTISCHE REGIME EN ENESCU
creatie” zag met uiterste precisie toe dat alle regels
nageleefd zouden worden. Het niet nakomen van Enescu mag zich de grootste Roemeense componist
de reglementen kon leiden tot ontslag, arrestatie en aller tijden noemen. Zijn indrukwekkend werk heeft
dwangarbeid tijdens de bouw van het Donau-Zwarte hem terecht een prominente plaats verschaft in de
Zee kanaal. 19e en de 20e eeuwse geschiedenis van de muziek.
Echter, Enescu’s karakter verbleekte in vergelijking
Een groot deel van de Roemeense componisten met zijn artistieke dapperheid. Politiek onwetend, niet
onderworpen zich aan de nieuwe regels uit angst voor geïnteresseerd en aangemoedigd door zijn echtgenote
marginalisatie. Zij componeerden nu muziek voor heeft hij zich geheel laten misleiden waardoor hij
massa manifestaties en lofzangen op het communisme. ongewild een soort persoonsverheerlijking heeft
Enkele componisten ignoreerden de partijvoorschriften geërfd door het cultuurbeleid van het communistische
en namen de sancties op de koop toe. regime.
Enescu’s studenten Pascal Bentoiu en Stefan Niculescu, Historici wilden het leven van Enescu nader bekijken en
beide geboren in 1927 in het toen nog Koninkrijk doken in de archieven. Ze kwamen erachter dat Enescu
van Roemenië, begonnen hun muzikale carrière onder samengewerkt heeft met het communistische regime
zeer vergelijkbare omstandigheden en werden geken- dat rond 1945 in Roemenië startte met de steun van
merkt en sterk beïnvloed door de muziek van George het Sovjet leger.
Enescu, door Roemeense folklore, Byzantijnse muziek
en tevens door de West-Europese avant-garde van Enescu was een doelwit, zoals de meeste, zo niet
de naoorlogse periode. Ondanks deze gelijkenissen, alle intellectuelen een doelwit waren in de vroege
ontwikkelden ze nieuwe systemen en methoden met jaren van 1950. Hij was een doelwit ondanks het feit
een eigen individuele muzikale taal. Ze creëerden de dat hij Roemenië verlaten had. Een voor Roemeense
brug tussen Oost en West, tussen traditie en toekomst. ballingschap ongebruikelijke manier maar toch heel
Ondanks het verbod hun werken uit te voeren hebben gewoon voor een intellectueel in de late jaren 1940.
beide componisten een omvangrijk oeuvre op hun Enescu, die niets van politiek wist, liet zich door
naam staan en werd Ştefan Nicolescu door György het communistische regime manipuleren op een
Ligeti als een van de grootste componisten van zijn tijd zeer agressieve manier onder andere door middel
gezien. van een aangeboden tournee in de Sovjet-Unie. Na
thuiskomst werd hij benoemd tot afgevaardigde van
de communistische partij.
Deze situatie was ontstaan tijdens het eerste parlement
aan de hand van de enorme verkiezingsfraude van
1946.
Tijdens een tournee in de Sovjet-Unie was hij
verbaasd en enthousiast over hoe hij werd ontvangen.
Concertzalen waren tot aan de nok toe gevuld, de
mensen waardeerden hem en hij speelde met violist
David Oistrakh.
Zodra hij terug kwam in Roemenië werd hij op een bijna
misdadige manier gedwongen propaganda te maken
voor de communistische partij. Hij werd gedwongen
om arbeiders toe te spreken evenals vergaderingen
van de Roemeense vereniging bij te wonen. Dit alles in
dienst van de betrekkingen met de Sovjet-Unie waarbij
hij iedereen over het succes van de cultuur in de Sovjet-
Unie moest vertellen.
Hij was een monarchist, een democraat en een
aanhanger van het Westen, maar te naïef om
het propagandaspel te doorzien. Verstrikt in het
communistische web mocht hij Roemenië verlaten
voor een tournee in VS waarvan hij nooit meer is
teruggekeerd.
Bronnen: Radio Romania international, International Enescu
Society, Wikipedia
38 Roemenië Magazine