Page 37 - ROEMENIE MAGAZINE WINTEREDITIE 2015-2016
P. 37
roer van de Politiek
opese Unie Het zal waarschijnlijk niemand zijn ontgaan dat
Nederland gedurende de eerste helft van 2016 het
De benoeming van Frans Timmermans tot het be- voorzitterschap van de Europese Unie zal vervullen.
langrijke ambt van vicevoorzitter van de Europese De omstandigheden zijn verre van gunstig te noemen,
Commissie is de meest sprekende politieke terwijl de verwachtingen, althans hier ten lande zo
erkenning van deze positie, net als het ambt van niet ook elders in Europa, hoog gespannen zullen zijn
voorzitter van de Eurogroep, dat sinds 22 mei met betrekking tot de manier waarop Nederland dit
2013 door onze minister van Financiën Jeroen voorzitterschap zal bekleden, met name vanwege de
Dijsselbloem wordt bekleed. Hoewel ik niet de handelspositie die Nederland al decennia lang inneemt
mening ben toegedaan dat het voorzitterschap als toegangshaven tot Europa, maar ook vanwege
van wezenlijke invloed zal zijn op de bilaterale het politieke prestige van het land. De benoeming
betrekkingen tussen Nederland en Roemenië, is van Frans Timmermans tot het belangrijke ambt van
de wijze waarop Nederland de Europese zaken zal vicevoorzitter van de Europese Commissie is de meest
bestieren, juist in deze ontwikkelingsfase van de sprekende politieke erkenning van deze positie, net als
Europese Unie, van onmetelijk belang – ook voor het ambt van voorzitter van de Eurogroep, dat sinds
landen als Roemenië. 22 mei 2013 door onze minister van Financiën Jeroen
Dijsselbloem wordt bekleed. Hoewel ik niet de mening
ben toegedaan dat het voorzitterschap van wezen-
lijke invloed zal zijn op de bilaterale betrekkingen
tussen Nederland en Roemenië, is de wijze waarop
Nederland de Europese zaken zal bestieren, juist in
deze ontwikkelingsfase van de Europese Unie, van
onmetelijk belang – ook voor landen als Roemenië.
Niemand had zich een kleine vijf jaar geleden kunnen
voorstellen onder welke druk de cohesie van zowel
de Europese structuren als van de binnenlandse
maatschappelijke structuren van de meeste lidstaten
zou komen te staan. Denk aan de grootschalige
conflicten in de onmiddellijke nabijheid van de
oostgrens van de EU, het Midden-Oosten met een
Turkije dat steeds verder afglijdt van de Europese
democratische normen, de opkomst van het (nieuwe)
populisme binnen de lidstaten, maar ook de radicaal
linkse partijen in Zuid-Europa en de niet meer weg
te denken dreiging van het moslim-radicalisme. Deze
situatieschets was enkele jaren geleden ondenkbaar,
laat staan tien jaar geleden, toen de EU een grote
uitbreiding onderging. Wellicht begint nu het belang
van een grote en sterke Unie ook bij de sceptici te
dagen. Met deze opmerking wil ik benadrukken dat
uitsluitend een nauwe economische samenwerking
binnen de Unie onvoldoende is. Als deze economische
samenwerking niet door een sterkere cohesie op het
politieke vlak gesteund wordt, zullen de grenzen
van deze zuiver economische samenwerking op
contractbasis algauw in zicht komen.
Wij moeten daarbij uiteraard het belang van nauwe
bilaterale betrekkingen niet uit het oog verliezen en
deze betrekkingen niet als een vanzelfsprekendheid
beschouwen. De geschiedenis toont immers duidelijk
aan dat ook de betrekkingen tussen Nederland en
Roemenië niet altijd even vlekkeloos zijn verlopen
en tijdens de Tweede Wereldoorlog zelfs volledig
Roemenië Magazine 37