Page 12 - KPMG-Meijburg-Eindejaarstips 2015
P. 12

1.26 Autokosten werknemers (btw)                                                                                                           12

Als de werkgever een auto van de zaak ter beschikking stelt aan zijn werknemer, heeft de
werkgever in principe recht op volledige btw-aftrek over de autokosten. Aan het einde van het
boekjaar moet de werkgever dan echter een btw-correctie aangeven voor het privégebruik. Dit
betekent dat een werkgever voor iedere auto die privé wordt gebruikt een forfaitaire correctie
van 2,7% van de cataloguswaarde van de auto is verschuldigd. Onder voorwaarden is het
mogelijk of verplicht af te wijken van de forfaitaire correctie en aan te sluiten bij het werkelijke
privégebruik. Woon-werkverkeer geldt voor de btw ook als privégebruik; er zal voor meer
auto’s een btw-correctie zijn verschuldigd dan voor de loonheffingen. Wij adviseren
ondernemers met een wagenpark van enige omvang contact op te nemen met een btw-
specialist.

1.27 Debiteur betaalt u niet (btw)

Als een debiteur u niet betaalt, kunt u onder omstandigheden de btw terugvragen die u hebt
afgedragen aan de Belastingdienst. U moet hiertoe een apart verzoek indienen bij de
Belastingdienst binnen één maand na het aangiftetijdvak waarin duidelijk is dat uw debiteur de
factuur niet meer zal betalen.

Let op: als u afspraken maakt met uw debiteur omtrent de betaling van de factuur kan het zijn
dat uw vordering wordt omgezet in een lening. In dat geval kunt u geen teruggaafverzoek
indienen bij de Belastingdienst. Alvorens u een betalingsregeling voorstelt, dient u dus goed na
te gaan of uw debiteur uiteindelijk aan zijn verplichtingen zal voldoen of niet.

1.28 Btw-plicht commissarissen en leden raden van toezicht

Voor leden van raden van commissarissen en raden van toezicht bestaat btw-plicht (inclusief
loonbelasting/premies volksverzekering en – tot 1 januari 2013 – een inkomensafhankelijke
bijdrage Zorgverzekeringswet). Btw is verschuldigd over de beloning. Registreert u zich tijdig
bij de Belastingdienst.

1.29 Bewaarplicht

Het opruimen en vernietigen van oude administratieve gegevens kan u een kostenbesparing
opleveren. U moet echter wel rekening houden met de wettelijke bewaartermijn van ten
minste zeven jaar van uw administratieve gegevens. Met betrekking tot onroerende zaken en
rechten waaraan deze zijn onderworpen, moet u de btw-boekhouding tien jaar bewaren.
Permanente stukken (aktes, pensioen- en lijfrentepolissen enzovoort) mogen niet worden
weggegooid. Raadpleeg voor het opruimen daarom eerst uw adviseur.

Tip: als u de gegevens van verkoopbonnen digitaal opslaat en deze ter beschikking kunt stellen
aan de Belastingdienst, is het niet meer noodzakelijk om kassabonnen, kassarollen en
dergelijke op papier te bewaren. Dit geldt ook voor facturen, mits bij het scannen geen
informatie verloren gaat. Wij adviseren u dit eerst met de Belastingdienst af te stemmen
voordat u originele documenten vernietigt.

1.30 Subsidies

Beoordeel of u mogelijkheden hebt om (niet-)fiscale subsidies te verkrijgen. In veel gevallen
moet een eventuele aanvraag voor het einde van het boekjaar bij de desbetreffende instantie
binnen zijn. Ook kan het voorkomen dat bepaalde handelingen (opdracht, aanbetaling en/of
ingebruikname) nog dit jaar moeten plaatsvinden voor het verwerven van een toekomstige

                                 © 2015 Meijburg & Co, Belastingadviseurs, is een samenwerkingsverband van besloten vennootschappen,
                                 staat ingeschreven in het Handelsregister onder nummer 53753348 en is aangesloten bij KPMG International
                                 Cooperative (’KPMG International’), een Zwitserse entiteit. Alle rechten voorbehouden.
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17