Page 8 - Promemorie 2024
P. 8
1.1 Loon en bijtelling privégebruik auto of fiets van de zaak
Het voordeel van het privégebruik van de (bestel)auto of fiets van de zaak wordt
belast als loon. Werkgevers moeten hierover loonbelasting, premies
volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage voor de
Zorgverzekeringswet (Zvw) inhouden. Per 1 januari 2013 is het voordeel ook loon
voor de werknemersverzekeringen.
1.1.1 Bijtelling op jaarbasis
1.1.1.1 Bijtelling auto van de zaak afhankelijk van CO2-uitstoot
Bijtelling 1,2) 2024 2023 2022
% % %
CO 2-uitstoot 0 gram/km 16 16 16
3)
CO 2-uitstoot > 0 gram/km 22 22 22
EUR EUR EUR
Cap cataloguswaarde nulemissieauto’s 30.000 30.000 35.000
4)
1) De bijtelling voor privégebruik is ten minste het vermelde percentage van de cataloguswaarde van
de auto (inclusief btw en bpm). Afhankelijk van het daadwerkelijke privégebruik kan een hoger
percentage van toepassing zijn. Voor auto’s die meer dan vijftien jaar geleden voor het eerst in
gebruik zijn genomen geldt de waarde in het economische verkeer als grondslag en een bijtelling
van 35%.
2) De bijtelling is nihil als een auto niet meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden wordt
gebruikt. In beginsel is een rittenadministratie nodig om te bewijzen dat sprake is van 500
privékilometers of minder. De woon-werkkilometers tellen hierbij als zakelijke kilometers. De
werknemer kan ook een ‘verklaring geen privégebruik auto’ aanvragen om de bijtelling door de
werkgever achterwege te laten. De bewijslast ligt in dat geval bij de werknemer in plaats van de
werkgever. Voor de bestelauto gelden verder nog specifieke regels, zie 1.1.1.2.
3) Auto’s waarvoor een verlaagd bijtellingspercentage geldt houden dat lagere bijtellingspercentage
voor een periode van 60 maanden, te rekenen vanaf de eerste dag van de maand volgend op de
maand waarin het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld. Aan het einde van die
periode wordt bekeken of de auto opnieuw voor een verlaagd bijtellingspercentage in aanmerking
komt.
4) Vanaf 2019 vallen nieuwe nulemissieauto’s onder het reguliere bijtellingspercentage van 22% voor
zover de cataloguswaarde (inclusief btw) meer bedraagt dan de zogenoemde cap. De korting wordt
dus gemaximeerd op EUR 1.800 (2023: EUR 1.800 en 2022: EUR 2.100). Dat geldt niet voor auto’s
die rijden op waterstof en, vanaf 2021, voor zonnecelauto’s: deze blijven volledig onder het
verlaagde bijtellingspercentage vallen. Met ingang van 2024 is de definitie van een zonnecelauto
aangescherpt.
1.1.1.2 Bestelauto van de zaak
Een werknemer die een bestelauto van de zaak uitsluitend zakelijk (dus: 0 kilometer
privé) gebruikt, kan gebruikmaken van de 'verklaring uitsluitend zakelijk gebruik
bestelauto'. Er vindt dan geen bijtelling auto van de zaak plaats en er hoeft geen
rittenregistratie te worden bijgehouden. Dit is een aparte regeling naast bijvoorbeeld
6 januari 2 0 2 4 © 2024 Meijburg & Co is een Nederlandse maatschap van besloten vennootschappen, staat ingeschreven
in het Handelsregister onder nummer 53753348 en is aangesloten bij de wereldwijde KPMG organisatie
van onafhankelijke entiteiten verbonden aan KPMG International Limited, een Engelse private company
limited by guarantee. Alle rechten voorbehouden.