Page 21 - ROEMENIE MAGAZINE WINTER 2014
P. 21
Kunst & Cultuur

De Drie Hiërarchenkerk is één van de fraaiste Vasile Lupu, in 1634 tot voivode (vorst) van Moldavië
en interessantste kerken op de lange lijst gekozen, was bijna twintig jaar lang aan de macht in
van cultureel erfgoed van de stad Iași. Moldavië. Als rijk en machtig heerser wilde hij door
Iași, gelegen in het noordoosten van middel van unieke architectuur een duidelijk zichtbaar,
eigen stempel drukken op het aanzien van de hoofdstad
Roemenië, werd al in 1564 de hoofdstad van Iași. Bovendien beschouwde Vasile Lupu zichzelf als
Moldavië en bleef dat tot 1859. Vandaar dat beschermheer van de Oosters - Orthodoxe kerk en
de stad eeuwenlang rijk bedeeld werd met gaf daarom opdracht tot de renovatie en nieuwbouw
van meerdere kloosters en kerken, waaronder de Drie
bijzondere architectuur, waar de ambities Hiërarchenkerk.
van de heersers, tevens opdrachtgevers, De drie hiërarchen, de heilige Basilius van Caesarea,
goed aan af te lezen waren. Gregorius van Nazianze en Johannes Chrysostomos,
Zo ook de Drie Hiërarchenkerk, leefden allen in de 4de eeuw. Zij worden van oudsher
de kerk van Vasile Lupu. tot de grondleggers van het Oosters - Orthodoxe
kloosterwezen beschouwd en zijn daarom nog altijd
heel belangrijk voor Oosters - Orthodoxe gelovigen.
Hun afbeeldingen zijn in Oosters - Orthodoxe kerken
standaard aanwezig en een aantal kerken werd (en
wordt) aan deze drie heiligen gewijd.
De Drie Hiërarchenkerk in Iași werd gebouwd tussen
tussen 1637 – 1639. Het grondplan en de opbouw van
de door Vasile Lupu gestichte kerk, kwam in grote
lijnen overeen met andere kloosterkerken in Moldavië.
De hoge, vrij smalle kerk, heeft een gesloten ingang
aan de westzijde, een pronaos (voorhal) en een lange
naos (middenschip), met drie apsissen. Om de hoge
kerkmuren en het dak te steunen werd gebruik gemaakt
van steunberen.
Zoals vaker bij andere Moldavische kloosterkerken te
zien is, heeft de kerk twee torens waaronder twee
koepels schuilgaan. Een toren staat op de kruising
van middenschip (naos) en koor, de andere boven de
pronaos. De torens rusten op stervormige bases, die
ieder worden gedragen door een grote vierkantige
opbouw op het licht hellende dak. De torens en hun
decoratie doen denken aan de toren van de unieke,
iets oudere, Dragomirna kloosterkerk, die in het begin
van de 17e eeuw vlakbij Suceava werd gebouwd. Om
het interieur van de Drie Hiërarchenkerk een ruimtelijke
indruk te geven, werd de traditionele kerkindeling iets
gewijzigd. Er is geen aparte grafkamer meer tussen
pronaos en naos. (zoals die wel te zien is bij de meeste
Moldavische kloosterkerken van de 14e-16e eeuw,
bijvoorbeeld bij de grafkerk van Petru Rareș in Probota,
beschreven in het herfstnummer van het Roemenië
Magazine, 2014). De gewelven zijn op traditionele wijze
geconstrueerd. Voor de decoratie van de gewelven is
gewerkt met halfzuiltjes en torsades (spiraalvormige
zuiltjes), wederom naar voorbeeld van de gewelf-
decoratie in de kerk van Dragomirna. Vermoedelijk
is de kloosterkerk van Dragomirna dan ook een bron

Roemenië Magazine 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26