Page 22 - ROEMENIE MAGAZINE WINTER 2014
P. 22
Kunst & Cultuur
van inspiratie geweest voor de Drie toegepaste bladgoud maakten het een
Hiërarchenkerk van Iași. Vooral op het zeer gecompliceerd en kostbaar project.
gebied van de decoratie.* De Drie Hiërarchenkerk werd bij invallen
De decoratie van de gevels aan de van de Tataren reeds in 1650 zwaar
buitenzijde van de Drie Hiërarchenkerk is beschadigd en nadien meerdere keren
in alle opzichten buitengewoon. Het is als gerestaureerd. Rond 1880, nadat
een weefwerk van in reliëf uitgehouwen Boekarest in plaats van Iași tot hoofdstad
blinde bogen, van florale en van van de Verenigde Vorstendommen van
geometrische patronen. De decoratie is Roemenië was gekozen, werd door
niet alleen tot de torens beperkt, maar koning Carol I, de eerste koning van
bedekt alle muren vanaf de grond tot Roemenië, tot een grondige restauratie
aan de dakrand in parallelle, horizontale van de kerk besloten. Een Franse
stroken. De doorlopende reliëfversiering architect, André Lecomte Nouÿ, werd
doet denken aan de wijze van versieren in daarvoor aangezocht. Niet alles werd
islamitische landen, terwijl de structuur weer in originele staat hersteld en een
van het gebouw toch goed zichtbaar aantal fresco’s in het interieur werd door
blijft. De motieven van de patronen zijn nieuwe fresco’s vervangen. De blauwe
deels terug te vinden in de traditionele kleur en het bladgoud aan de buitenzijde * Voor Vasile Lupu was de originaliteit
Moldavische versierkunst die ook go- werden niet meer aangebracht. van Dragomirna waarschijnlijk een bron
tische en renaissance-elementen bevat, Of Vasile Lupu de Drie Hiërarchenkerk als van inspiratie voor de bouw van de Drie
zoals de rijen blinde driepasbogen, soms zijn grafkerk had bedoeld is niet duidelijk. Hiërarchenkerk: De kerk van Dragomirna
met verlengde halfzuilen, rozetten in Uiteindelijk niet meer gesteund door werd gebouwd door de metropoliet
de vlakken en de gedraaide, op touw zijn achterban, eindigde het leven van Anastasie Crimca tijdens het bewind van
lijkende, banden. Andere motieven zijn Vasile Lupu in de Yedikule gevangenis de kunstminnende Miron Barnovischi-
ontleend aan decoraties uit het Nabije in Constantinopel. Hij werd, naast zijn Movilă, heerser over Moldavië, bij wie
Oosten, Georgië en Armenië, maar de eerder overleden echtgenote, in de Vasile Lupu vóór zijn eigen uitverkiezing
verscheidenheid aan motieven werd Drie Hiërarchenkerk begraven, zoals ook in dienst was geweest. De metropoliet
niet eerder op deze wijze met elkaar de latere, verlichte vorst van Moldavië, Crimca, een ontwikkeld man en
verbonden (Dragut, Romanian Art, 1984). Dimitri Cantemir (begin18e eeuw). zeer geïnteresseerd in architectuur,
Het is niet duidelijk of er een bepaalde Alexandru Ioan Cuza, die in Iași werd experimenteerde, binnen de grenzen
symboliek schuilt in deze bijzondere geboren, was van 1859 tot 1862 vorst van de traditionele functie van de
decoratie. Oorspronkelijk blauw geverfd, van Moldavië en Walachije en tot 1866 Moldavische kloosterkerk, met vorm en
met details van bladgoud, zal het een de eerste leider van het verenigde decoratie. De kerk werd qua proporties
stralend middelpunt zijn geweest in Iași. Roemenië. Na zijn dood in 1873, werd extreem hoog en smal, met bijzondere
De kerk bleef een uniek monument ook hij in de Drie Hiërarchenkerk bijgezet. decoratie, zowel aan het exterieur als
in de eeuwen daarna. Het vond in in het interieur. Dragomirna heeft veel
zijn totaliteit weinig navolging. Dat Monique Stommel invloed gehad op de architectuur van
zal ongetwijfeld te maken hebben Studeerde Kunst- latere Moldavische kerken. De grote
gehad met de enorme kosten die Architectuurgeschiedenis restauratie van het hele kloostercomplex
eraan verbonden waren. Alleen al alle in Leiden. Zij verzorgt is onlangs (2014) voltooid.
handwerk en de ambachtelijke kennis cursussen, lezingen,
die voor de decoratie was vereist, het Kunst- en cultuurreizen, Monique Stommel
gebruik van lapis lazuli als grondstof voor waaronder regelmatig
de blauwe verf op de gevels en het rijk naar Roemenië.
22 Roemenië Magazine
van inspiratie geweest voor de Drie toegepaste bladgoud maakten het een
Hiërarchenkerk van Iași. Vooral op het zeer gecompliceerd en kostbaar project.
gebied van de decoratie.* De Drie Hiërarchenkerk werd bij invallen
De decoratie van de gevels aan de van de Tataren reeds in 1650 zwaar
buitenzijde van de Drie Hiërarchenkerk is beschadigd en nadien meerdere keren
in alle opzichten buitengewoon. Het is als gerestaureerd. Rond 1880, nadat
een weefwerk van in reliëf uitgehouwen Boekarest in plaats van Iași tot hoofdstad
blinde bogen, van florale en van van de Verenigde Vorstendommen van
geometrische patronen. De decoratie is Roemenië was gekozen, werd door
niet alleen tot de torens beperkt, maar koning Carol I, de eerste koning van
bedekt alle muren vanaf de grond tot Roemenië, tot een grondige restauratie
aan de dakrand in parallelle, horizontale van de kerk besloten. Een Franse
stroken. De doorlopende reliëfversiering architect, André Lecomte Nouÿ, werd
doet denken aan de wijze van versieren in daarvoor aangezocht. Niet alles werd
islamitische landen, terwijl de structuur weer in originele staat hersteld en een
van het gebouw toch goed zichtbaar aantal fresco’s in het interieur werd door
blijft. De motieven van de patronen zijn nieuwe fresco’s vervangen. De blauwe
deels terug te vinden in de traditionele kleur en het bladgoud aan de buitenzijde * Voor Vasile Lupu was de originaliteit
Moldavische versierkunst die ook go- werden niet meer aangebracht. van Dragomirna waarschijnlijk een bron
tische en renaissance-elementen bevat, Of Vasile Lupu de Drie Hiërarchenkerk als van inspiratie voor de bouw van de Drie
zoals de rijen blinde driepasbogen, soms zijn grafkerk had bedoeld is niet duidelijk. Hiërarchenkerk: De kerk van Dragomirna
met verlengde halfzuilen, rozetten in Uiteindelijk niet meer gesteund door werd gebouwd door de metropoliet
de vlakken en de gedraaide, op touw zijn achterban, eindigde het leven van Anastasie Crimca tijdens het bewind van
lijkende, banden. Andere motieven zijn Vasile Lupu in de Yedikule gevangenis de kunstminnende Miron Barnovischi-
ontleend aan decoraties uit het Nabije in Constantinopel. Hij werd, naast zijn Movilă, heerser over Moldavië, bij wie
Oosten, Georgië en Armenië, maar de eerder overleden echtgenote, in de Vasile Lupu vóór zijn eigen uitverkiezing
verscheidenheid aan motieven werd Drie Hiërarchenkerk begraven, zoals ook in dienst was geweest. De metropoliet
niet eerder op deze wijze met elkaar de latere, verlichte vorst van Moldavië, Crimca, een ontwikkeld man en
verbonden (Dragut, Romanian Art, 1984). Dimitri Cantemir (begin18e eeuw). zeer geïnteresseerd in architectuur,
Het is niet duidelijk of er een bepaalde Alexandru Ioan Cuza, die in Iași werd experimenteerde, binnen de grenzen
symboliek schuilt in deze bijzondere geboren, was van 1859 tot 1862 vorst van de traditionele functie van de
decoratie. Oorspronkelijk blauw geverfd, van Moldavië en Walachije en tot 1866 Moldavische kloosterkerk, met vorm en
met details van bladgoud, zal het een de eerste leider van het verenigde decoratie. De kerk werd qua proporties
stralend middelpunt zijn geweest in Iași. Roemenië. Na zijn dood in 1873, werd extreem hoog en smal, met bijzondere
De kerk bleef een uniek monument ook hij in de Drie Hiërarchenkerk bijgezet. decoratie, zowel aan het exterieur als
in de eeuwen daarna. Het vond in in het interieur. Dragomirna heeft veel
zijn totaliteit weinig navolging. Dat Monique Stommel invloed gehad op de architectuur van
zal ongetwijfeld te maken hebben Studeerde Kunst- latere Moldavische kerken. De grote
gehad met de enorme kosten die Architectuurgeschiedenis restauratie van het hele kloostercomplex
eraan verbonden waren. Alleen al alle in Leiden. Zij verzorgt is onlangs (2014) voltooid.
handwerk en de ambachtelijke kennis cursussen, lezingen,
die voor de decoratie was vereist, het Kunst- en cultuurreizen, Monique Stommel
gebruik van lapis lazuli als grondstof voor waaronder regelmatig
de blauwe verf op de gevels en het rijk naar Roemenië.
22 Roemenië Magazine