Page 10 - ROEMENIE MAGAZINE VOORJAAR 2015
P. 10

Kunst & Cultuur

duidelijk met het onverwerkte communistische           afgelopen 25 jaar en tegelijkertijd om jonge kunste-
verleden en de bijbehorende loodzware symboliek.       naars uit landen met zeer verschillende ervaringen
Weliswaar is de tentoonstelling een stuk beter         bijeen te brengen. Hiervoor werd samenwerking
dan het vergelijkbare  Russia XXI  van Beelden aan     gezocht met de Koninklijke Academie voor Beeldende
Zee vorig jaar, maar het ligt er allemaal iets te dik  Kunst (KABK) en de Haagse galerieën GEMAK en
bovenop. Munten die de Roemeense kaart vormen,         Quartair.
een goudgespoten arbeidersinterieur, een met mos       De eerste etappe van het project draaide rondom
overgroeid monument; de nuance is ver te zoeken bij    de bekende Roemeense kunstenaar Dan Perjovschi,
dit soort beelden.’                                    die door de stichting Mirrors of Romania was
Ik ben het hier niet mee eens. Wellicht overschat      uitgenodigd om tussen 15-19 december 2014 te
Dijksterhuis de bij de hedendaagse burger aanwezige    werken in de Koninklijke Academie voor Beeldende
kennis van het communistische tijdperk, daarom         Kunsten (KABK) in Den Haag. De galerie van de KABK
denk ik dat een wat explicietere aanpak niet stoort.   veranderde tijdens deze periode in Perjovschi’s atelier,
En de worsteling van de kunstenaars met het            waar iedereen de kunstenaar kon ontmoeten en
communistische verleden is juist een essentieel        zijn tekeningen – over sociale, culturele en politieke
onderdeel van hun benadering van hun land.             onderwerpen – kon bekijken.
                                                       De tweede etappe liep van 22 januari tot en met
MIRRORS OF ROMANIA                                     13  februari 2015, met een heel programma van
                                                       openbare lessen, lezingen, presentaties en tentoon-
Het communistische verleden was ook het                stellingen, uitmondend in een ‘finissage’ waar
thema van het project Mirrors of Romania, dat de       de kunstenaars hun voltooide werken aan het
ondertitel The Bittersweet Legacy of Communism in      publiek toonden. De deelnemers waren Ioana Ciora
Romania had meegekregen. Mirrors of Romania            (Den Haag/Boekarest), Csongor Szabó (Oradea),
(www.mirrorsofromania.org) is een stichting die        Afra Eisma (Den Haag), Zsófia Gábor (Cluj),
ernaar streeft om kennis over de kunsten in Roemenië   Bas Kaufmann (Den Haag) en Mihai Nistor (Iași).
uit te dragen, met een nadruk op de periode vanaf      De artistieke leiding was in handen van de
1965 en de invloed van de Roemeense revolutie van      Roemeens-Nederlandse kunstenaar Călin Dan, sinds
1989 op de kunsten.                                    enkele maanden directeur van het Museum voor
Het meest recente project draaide om het idee om       Hedendaagse Kunst (MNAC) in Boekarest.
jonge Roemeense en Nederlandse kunstenaars, die        Hopelijk zal dit project nog een vervolg krijgen
het communistische verleden niet uit eigen ervaring    in de vorm van een gezamenlijk bezoek door de
en nauwelijks van school of uit de geschiedenisboeken  deelnemende kunstenaars aan Roemenië. En van de
kenden, te laten terugkijken op de verwerking van      Stichting Mirrors of Romania zullen we in de toekomst
het communistische verleden en de revolutie in de      zeker vaker horen.

10 Roemenië Magazine
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15