Page 25 - ROEMENIE MAGAZINE VOORJAAR 2015
P. 25
aan de Grieks-orthodoxe kerkarchi- denken aan klassieke architectuur wijnranken overgroeide schachten,
tectuur, met hun hoge tamboeren en de harmonieuze proporties balustrades met bloem- en
en smalle hoge ramen die in van de renaissancearchitectuur in diermotieven, de wapens van de
wijkende bogen zijn vervat. Rondom West-Europa. Dat geldt ook voor Brâncoveanu-prins en verwanten
de kerk en het paraklesion, zijn het veelvuldig gebruik van open tref je aan bij de kerk, bij de ingang
horizontale banden aangebracht galerijen langs de twee verdiepin- van de prinselijke vertrekken en
om geledingen van de gevels aan gen van de kloostergebouwen, de bij de eetzaal. Tegen het decor
te geven (architraaf, kroonlijst) loggia’s (balkons met overkapping) van de sobere, uitgebalanceerde
en om de onderlinge proporties en de entree van de kerk. architectuur vormen de sculpturen
te benadrukken. Ter afwisseling Stevige stenen zuilen ondersteunen en reliëfs door hun rijkdom en
zijn sierranden (friezen) met uit- de brede ronde bogen van de het niet gepleisterde steen, een
stekende stenen gebruikt. Het galerijen. Om bijzondere plaatsen opvallend contrast.
onderste deel van de kerkmuren te markeren is een aantal hek- De schilders van Horezu schilderden
bestaat uit rechthoekige panelen werken, zuilen en kapitelen rijk het kerkinterieur, de kapel (het
in reliëf. In de blinde relïëfbogen en gevarieerd gebeeldhouwd. paraklesion), de eetzaal, de ge-
daarboven, zijn cirkels in reliëf Zuilen met barokke spiraalvormen, welven in de kloostergebouwen,
aangebracht. Deze elementen doen diagonale reliëfs (cannelures), met rondingen in de bogen van zuilen-
galerijen, enzovoorts. De schilders
hadden vaak een Griekse ach-
tergrond en waren bekend
met ontwikkelingen in Oost en
West (denk bijvoorbeeld aan de
dynamische Barokkunst in Italië
rond die tijd, of schilderijen van
de Nederlandse schilders in de
Gouden Eeuw!). Zij veroorloofden
zich in Horezu allerlei vrijheden
ten opzichte van de Oosters-
orthodoxe schilderstradities en
weken af van de traditionele com-
posities en kleurengebruik.
Zo waren figuren bijvoorbeeld
minder statisch afgebeeld, er
werd meer gebruik gemaakt
van dramatische effecten. De
Roemenië Magazine 25