Page 25 - ROEMENIE MAGAZINE VOORJAAR 2015
P. 25

aan de Grieks-orthodoxe kerkarchi-   denken aan klassieke architectuur    wijnranken overgroeide schachten,
tectuur, met hun hoge tamboeren      en de harmonieuze proporties         balustrades met bloem- en
en smalle hoge ramen die in          van de renaissancearchitectuur in    diermotieven, de wapens van de
wijkende bogen zijn vervat. Rondom   West-Europa. Dat geldt ook voor      Brâncoveanu-prins en verwanten
de kerk en het paraklesion, zijn     het veelvuldig gebruik van open      tref je aan bij de kerk, bij de ingang
horizontale banden aangebracht       galerijen langs de twee verdiepin-   van de prinselijke vertrekken en
om geledingen van de gevels aan      gen van de kloostergebouwen, de      bij de eetzaal. Tegen het decor
te geven (architraaf, kroonlijst)    loggia’s (balkons met overkapping)   van de sobere, uitgebalanceerde
en om de onderlinge proporties       en de entree van de kerk.            architectuur vormen de sculpturen
te benadrukken. Ter afwisseling      Stevige stenen zuilen ondersteunen   en reliëfs door hun rijkdom en
zijn sierranden (friezen) met uit-   de brede ronde bogen van de          het niet gepleisterde steen, een
stekende stenen gebruikt. Het        galerijen. Om bijzondere plaatsen    opvallend contrast.
onderste deel van de kerkmuren       te markeren is een aantal hek-       De schilders van Horezu schilderden
bestaat uit rechthoekige panelen     werken, zuilen en kapitelen rijk     het kerkinterieur, de kapel (het
in reliëf. In de blinde relïëfbogen  en gevarieerd gebeeldhouwd.          paraklesion), de eetzaal, de ge-
daarboven, zijn cirkels in reliëf    Zuilen met barokke spiraalvormen,    welven in de kloostergebouwen,
aangebracht. Deze elementen doen     diagonale reliëfs (cannelures), met  rondingen in de bogen van zuilen-
                                                                          galerijen, enzovoorts. De schilders
                                                                          hadden vaak een Griekse ach-
                                                                          tergrond en waren bekend
                                                                          met ontwikkelingen in Oost en
                                                                          West (denk bijvoorbeeld aan de
                                                                          dynamische Barokkunst in Italië
                                                                          rond die tijd, of schilderijen van
                                                                          de Nederlandse schilders in de
                                                                          Gouden Eeuw!). Zij veroorloofden
                                                                          zich in Horezu allerlei vrijheden
                                                                          ten opzichte van de Oosters-
                                                                          orthodoxe schilderstradities en
                                                                          weken af van de traditionele com-
                                                                          posities en kleurengebruik.
                                                                          Zo waren figuren bijvoorbeeld
                                                                          minder statisch afgebeeld, er
                                                                          werd meer gebruik gemaakt
                                                                          van dramatische effecten. De

                                                                          Roemenië Magazine 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30