Page 15 - ROEMENIE MAGAZINE ZOMER 2015
P. 15
Maatschappij
van het bloeiende informele economische circuit zijn geworden dat en masse wordt gereisd met de
in het Roemenië van de vroege jaren negentig. Ze microbuz, de Roemeense dolmus. En op Roemeense
hadden boodschappentassen vol spullen bij zich postkantoren zitten vrouwen tegenwoordig achter
die ze onder de winkelprijs aanboden aan personeel beeldschermen en stroomt alles beter door.
van postkantoren en andere bevoorrechte instanties. Ja toch? Op de laatste dag van mijn laatste bezoek
Pas als postkantoormevrouwen hun keuze hadden ga ik zonder enige tegenzin naar het postkantoor om
gemaakt uit tassen vol shampoos, crèmes, badschuim, een stapel kaarten en pakketjes te laten frankeren.
krulspelden, haarföhns en wat al niet meer, keerden ze Achter glas signaleer ik tien vrouwen, drie loketten zijn
terug naar hun rijen wachtenden. onbemand, zie je nou dat alles hier beter wordt? Helaas
Bijna een kwart eeuw later valt mij op dat ik in worden postzegels alleen verkocht aan dat ene loket
Roemenië minder in de rij sta dan in Nederland. Vanaf met die lange rot rij, hetzelfde loket waar ouderen
de luchthaven zijn de rijen korter. De Nederlandse zonder bankrekeningen hun pensioentjes afhalen.
marechaussee onderwerpt inzittenden uit een Tien minuten worden twintig minuten, worden een
Roemeens vliegtuig aan trage en ontmoedigende halfuur, er zijn nog wachtenden voor mij als ik een
verhoren. Inzittenden van een Nederlands vliegtuig kwart eeuw in de tijd wordt teruggekatapulteerd.
zijn in Roemenië zo door de pascontrole, hoe anders Dat kan niet waar zijn: achter het glas verschijnt
was dat vroeger, met rijen van honderd meter voor de een zakenvrouw met een boodschappentas vol
visumkantoren. toiletartikelen. Ze gaan ervoor zitten, de tien post-
Voor pinautomaten sta je in Roemenië ook nooit in kantoormevrouwen. Die van ons loket komt een kleine
de rij, je hebt er veel meer dan in Nederland. Kassa’s tien minuten later terug, flessen en flacons van Dove
van supermarkten zijn steevast beter bemand, aan en Nivea rijker. Sommige privileges zijn te mooi om
onderbetaald winkelpersoneel geen gebrek. Dat waar te zijn.
je op de Roemeense treinstations nauwelijks nog
rijen hebt, komt vooral doordat treinkaartjes zo duur Olaf Tempelman, uit De Volkskrant.
H.Essers is a premium logistics provider.
Founded in 1928 by Henri Essers and today a leader within
major logistic industries such as chemicals, pharmaceuticals,
healthcare and high-quality products.
With 880,000 m² of warehouse space, a fleet of 1,250 trucks and
2,500 trailers, H.Essers is one of the largest and most successful logistics
providers in Europe. The company has over 3900 employees across
37 offices in 11 countries in Western and Eastern Europe.
KEY FIGURES H.ESSERS ROMANIA
Company trains from 300 Trucks
Benelux Romania, 550 Trailers
140 Distribution trucks
Bulgaria and Turkey; and vans
5 Departures per week Own customs agency
85.000 sqm /
8 locations
670 Employees
H.Essers Bucharest 2 DC147 Street (A1, km 23) 087015 Bolintin Deal Romania
T +40(0)21 369 70 39 F +40(0)21 369 70 60 www.essers.ro info.ro@essers.com
hessers_adv_romania_v01.indd 1 18/11/14 09:28