Page 19 - ROEMENIE MAGAZINE ZOMER 2015
P. 19

Kunst & Cultuur

Nadat de pro-fascistische maarschalk Ion Antonescu         Brâncuși was erg dominant en bezitterig en had een
op 14 september 1940 aan de macht was gekomen              uitgesproken mening. Voor hem was de menselijke
en koning Karel II troonsafstand deed ten gunste           stem het hoogste en schoonste wonder van muzikale
van zijn zoon Michael I van Roemenië, keerde Horia         expressie, het deed hem pijn Maria’s melancholische
Sima naar Roemenië terug en werd vicepremier               klaagzangen en treurige volksliederen te beluisteren
in maarschalk Antonescu’s National Legionaire              in gelegenheden met feestvierende toehoorders. Hij
Regering. De IJzeren Garde hield verschrikkelijk huis      vond dat Maria in de opera thuis hoorde.
in Roemenië en viel vooral de joden, Hongaren en           Na een jaar verlaat zij Brâncuși en vertrekt voor
de etnische minderheden lastig. Door de chaos die          een tournee naar US. In New York ontmoet zij haar
de Garde veroorzaakte, besloot Antonescu in te             landgenoot George Enescu met wie zij ook tijdens de
grijpen en in januari 1941 werd de Garde (met Duitse       Tweede Wereldoorlog optrad voor de soldaten aan
goedkeuring) uit de regering gezet. Sindsdien bevond       het front.
Horia Sima zich in Duits krijgsgevangenschap. In
1942 wist hij kortstondig naar Italië te vluchten, maar                                                           Brăncuşi
de Gestapo arresteerde hem opnieuw. Samen met
andere Legionairs werd hij in een concentratiekamp         Nadat zij weer terugkeerde in Roemenië en daar
opgesloten.                                                in vrijwel alle steden optrad, bereikte haar carrière
Nadat koning Michael in augustus 1944 Ion Antonescu        een hoogtepunt. Iedereen wilde haar horen en zien.
eigenhandig in de postzegelkluis had opgesloten en         Het publiek raakte totaal in de ban van haar. In deze
Duitsland de oorlog verklaarde, werd Horia Sima op         periode wisselde zij snel en veelvuldig van minnaar.
bevel van Hitler uit het concentratiekamp gehaald          Na lang wachten trouwde zij uiteindelijk met Clery
en premier gemaakt van de Roemeense Nationale              Sachelarie en hem bleef ze trouw tot het einde van
Regering die haar zetel had in Wenen. De nog aan het       haar leven. Zij noemde hem haar “beschermengel”
Russische oostfront strijdende Roemeense militairen        ondanks het feit dat Clery Sachelarie leefde van haar
werden gedwongen zich aan te sluiten bij het               geld en dit vergokte waar hij maar kon.
fascistische Roemeense Nationale Leger. De ‘regering’
van Horia Sima in Wenen besloot alleen tegen de                                                                         Roemenië Magazine 19
Russen te vechten, maar weigerde strijd te leveren
tegen de westerse geallieerden.
Maria Tănase vertegenwoordigde Roemenië in 1937
tijdens de Wereldtentoonstelling in Parijs en in 1939
tijdens de New York World’s Fair.
Maria Tănase bracht de volksmuziek van het platteland
naar het podium. Zij wist het nieuwe mondaine
leven goed te combineren met haar afkomst en
bleef gedurende haar hele leven in een spagaat met
het authentieke en het mondaine. Bewust van haar
schoonheid kleedde zij zich alleen in haute couture
afkomstig uit Parijs.

CONSTANTIN BRÂNCUȘI

In Parijs ontwikkelde zij zich tot een beroemdheid en
ontmoette daar haar eveneens beroemde landgenoot
de beeldhouwer Brâncuși waar ze al snel een verhou-
ding mee kreeg.
Het begon allemaal in 1938 in Parijs, waar Dimitrie Gusti
een tentoonstelling met volkskunst organiseerde.
Tijdens de eerste ontmoeting ontstond meteen een
gekke maar hartstochtelijke verhouding met de 62-
jarige internationaal gerenommeerde beeldhouwer
die zich op dat moment op het toppunt van zijn
artistieke rijpheid bevond. Maria was net 25 jaar oud.
Even snel als deze verhouding ontvlamde doofde deze.
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24