Page 17 - ROEMENIE MAGAZINE ZOMER 2015
P. 17

Kunst & Cultuur

Bijna niemand in Roemenië kent een plausibel              Maria Tănase werd geboren in 1930 in Cărămidarii de
antwoord op de vraag waarom pas bijna 40 jaar na          Jos, een buitenwijk van Boekarest in de meest arme
haar dood haar muziek buiten haar geboorteland            omstandigheden; anders dan menig biografie vermeldt.
bekend werd. De Tweede Wereldoorlog, het IJzeren          Tijdens de zwangerschap wilde haar vader dat zijn
Gordijn en wellicht haar vroege dood, kunnen de           vrouw het kind zou laten aborteren omdat er geen geld
reden zijn dat alleen insiders aan de andere kant van     voorhanden was om een gezin met een derde kind te
de Balkan zich bewust waren van Maria Tănase, tot aan     onderhouden. Haar moeder weigerde de abortus. In
het einde van de jaren negentig.                          haar vroegste jeugd bracht Maria veel van haar tijd
Zij was een fenomeen met een stem die wat betreft         door op de vele markten en op het land tussen de
diepte en emotionele kracht vergelijkbaar is met Edith    arbeiders waar zij ook voor het eerst in contact kwam
Piaf en Amalia Rodrigues. Zij wist haar emoties te delen  met de Roemeense volksmuziek.
met haar publiek waardoor ze een nationalistische         Hier hoorde zij voor het eerst de DOINA.
trots creëerde.

DOINA                                                     Naast de Doina raakte zij gefascineerd door de
                                                          Bocitoare. Vrouwen die de klaagzangen zingen voor
De Doina is een muziekstijl met vrije improvisatie die    overledenen. Meestal waren dit de directe familieleden
ontstaat op het moment zelf, veelal tijdens het werk.     en buren van de overledene. Maar ook werden zij vaak
Bijvoorbeeld tijdens de oogst, ze zingen op het ritme     tegen betaling ingehuurd voor het maken van sfeer
van het oogsten met een tekst die er veelal niet toe      en zo het verdriet om de overledene te benadrukken.
doet. De melodie met veel melisma’s bepaalt alles. Er
zijn echter ook Doina’s met meer poëtische teksten te     Het eerste openbare optreden van Maria Tănase was
vinden. De Doina is ook sterk beïnvloed door de Turkse    dan ook het zingen van een dergelijk klaagzang. Zij
Makam en is verder terug in de geschiedenis van           koos de klaagzang die ook haar oom zong toen zijn
oorsprong Aziatisch. De improviserende muziekstijl        vrouw overleed.
kan ook vergeleken worden met de Blues en wordt
veelvuldig gebruikt in de Klezmermuziek. Meestal is       ik wil sterven maar de dood komt niet
de Doina vocaal maar vaak ook instrumentaal. De           ik wil leven maar ik heb niemand om voor te leven
Roemeense folklore heeft zich de Doina toegeëigend.
Op de website van Cadenza–Productions.nl kunt u de        Nog geen 16 jaar oud verliet zij haar ouders en
Doina “Dina din Dolj” gezongen door Maria Tănase          meldde zich aan voor een plaatselijke Miss-verkiezing.
beluisteren.                                              Begrijpelijk, gezien het feit dat zij een legendarische
                                                          schoonheid was.
 Diona                                                    Een jonge arts raakte meteen in de ban van Maria en
                                                          zij werd zwanger. Deze zelfde arts aborteerde haar
 Bocitoare                                                met als gevolg dat zij nooit meer kinderen kon krijgen.
                                                          Na dit voorval beëindigde zij de relatie en voorzag
                                                          Maria in haar levensonderhoud door te gaan werken
                                                          in een bar.
                                                          Het feit dat zij geen kinderen kon krijgen bleef een
                                                          zwaar thema en maakte dat zij vele jaren later een
                                                          17-jarig meisje uit Banat inofficieel zou adopteren, die
                                                          tot haar overlijden met haar bleef samenwonen.

                                                          Op 21-jarige leeftijd nam zij deel aan een auditie voor
                                                          het Revue Theater. Tijdens deze auditie zong zij een
                                                          Doina en werd meteen aangenomen. Er was wel een
                                                          probleem, de regisseur heet ook Tănase en Maria
                                                          moest haar naam veranderen in Atanasiu.
                                                          Meteen na het eerste succes in het Revue Theater
                                                          veranderde zij in een diva en bespeelde iedereen met
                                                          nukkige voorwaarden om tot een optreden over te
                                                          gaan.
                                                          In haar relatie met de regisseur ontwikkelde zij zich
                                                          tot een echte bohemien en trad op in voor die tijd
                                                          gewaagde korte broeken en verentooi. Al snel verliet

                                                                                                                       Roemenië Magazine 17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22