Page 17 - ROEMENIE MAGAZINE ZOMER 2015
P. 17
Kunst & Cultuur
Bijna niemand in Roemenië kent een plausibel Maria Tănase werd geboren in 1930 in Cărămidarii de
antwoord op de vraag waarom pas bijna 40 jaar na Jos, een buitenwijk van Boekarest in de meest arme
haar dood haar muziek buiten haar geboorteland omstandigheden; anders dan menig biografie vermeldt.
bekend werd. De Tweede Wereldoorlog, het IJzeren Tijdens de zwangerschap wilde haar vader dat zijn
Gordijn en wellicht haar vroege dood, kunnen de vrouw het kind zou laten aborteren omdat er geen geld
reden zijn dat alleen insiders aan de andere kant van voorhanden was om een gezin met een derde kind te
de Balkan zich bewust waren van Maria Tănase, tot aan onderhouden. Haar moeder weigerde de abortus. In
het einde van de jaren negentig. haar vroegste jeugd bracht Maria veel van haar tijd
Zij was een fenomeen met een stem die wat betreft door op de vele markten en op het land tussen de
diepte en emotionele kracht vergelijkbaar is met Edith arbeiders waar zij ook voor het eerst in contact kwam
Piaf en Amalia Rodrigues. Zij wist haar emoties te delen met de Roemeense volksmuziek.
met haar publiek waardoor ze een nationalistische Hier hoorde zij voor het eerst de DOINA.
trots creëerde.
DOINA Naast de Doina raakte zij gefascineerd door de
Bocitoare. Vrouwen die de klaagzangen zingen voor
De Doina is een muziekstijl met vrije improvisatie die overledenen. Meestal waren dit de directe familieleden
ontstaat op het moment zelf, veelal tijdens het werk. en buren van de overledene. Maar ook werden zij vaak
Bijvoorbeeld tijdens de oogst, ze zingen op het ritme tegen betaling ingehuurd voor het maken van sfeer
van het oogsten met een tekst die er veelal niet toe en zo het verdriet om de overledene te benadrukken.
doet. De melodie met veel melisma’s bepaalt alles. Er
zijn echter ook Doina’s met meer poëtische teksten te Het eerste openbare optreden van Maria Tănase was
vinden. De Doina is ook sterk beïnvloed door de Turkse dan ook het zingen van een dergelijk klaagzang. Zij
Makam en is verder terug in de geschiedenis van koos de klaagzang die ook haar oom zong toen zijn
oorsprong Aziatisch. De improviserende muziekstijl vrouw overleed.
kan ook vergeleken worden met de Blues en wordt
veelvuldig gebruikt in de Klezmermuziek. Meestal is ik wil sterven maar de dood komt niet
de Doina vocaal maar vaak ook instrumentaal. De ik wil leven maar ik heb niemand om voor te leven
Roemeense folklore heeft zich de Doina toegeëigend.
Op de website van Cadenza–Productions.nl kunt u de Nog geen 16 jaar oud verliet zij haar ouders en
Doina “Dina din Dolj” gezongen door Maria Tănase meldde zich aan voor een plaatselijke Miss-verkiezing.
beluisteren. Begrijpelijk, gezien het feit dat zij een legendarische
schoonheid was.
Diona Een jonge arts raakte meteen in de ban van Maria en
zij werd zwanger. Deze zelfde arts aborteerde haar
Bocitoare met als gevolg dat zij nooit meer kinderen kon krijgen.
Na dit voorval beëindigde zij de relatie en voorzag
Maria in haar levensonderhoud door te gaan werken
in een bar.
Het feit dat zij geen kinderen kon krijgen bleef een
zwaar thema en maakte dat zij vele jaren later een
17-jarig meisje uit Banat inofficieel zou adopteren, die
tot haar overlijden met haar bleef samenwonen.
Op 21-jarige leeftijd nam zij deel aan een auditie voor
het Revue Theater. Tijdens deze auditie zong zij een
Doina en werd meteen aangenomen. Er was wel een
probleem, de regisseur heet ook Tănase en Maria
moest haar naam veranderen in Atanasiu.
Meteen na het eerste succes in het Revue Theater
veranderde zij in een diva en bespeelde iedereen met
nukkige voorwaarden om tot een optreden over te
gaan.
In haar relatie met de regisseur ontwikkelde zij zich
tot een echte bohemien en trad op in voor die tijd
gewaagde korte broeken en verentooi. Al snel verliet
Roemenië Magazine 17