Page 15 - ROEMENIE MAGAZINE Zomer / Herfst 2016
P. 15
Architectuur
Venus (period post-card; author’s collection
Casa Presei Libere op een bankbiljet (wikipediabron)
coöperaties. De rol van de architect de Sovjet Unie en andere landen Olimp, Şerban Manolescu şi Radu Mănăilă, 1971
was veranderd. achter het IJzeren Gordijn een belangstelling voor een socialis-
De nieuwe generatie architecten universele architectuur was vereist tische, Roemeense, variant op de
werkte samen in teams, in opdracht om de onderlinge banden te laten modernistische architectuur uit de
van Staatsbureaus. Zij werden niet zien. Een goed voorbeeld daarvan is jaren ’20 –’40. Over het algemeen
geacht zelfstandig of individueel, het grote Casa Presei Libere (of: Casa betekende dat een voorkeur
carrière te maken en dienden zich Scînteii) het centrale gebouw van voor sobere gebouwen met als
aan wettelijke voorschriften te de pers- en voorlichtingsdiensten eerste prioriteit de functie van
houden. Maar er was veel werk, in Boekarest aan het Presei Libere- het geheel. Dankzij deze keuze en
vooral in Boekarest. Boekarest, plein waar de Kiseleff Boulevard de industrialisatie van de bouw
dat in de Tweede Wereldoorlog op uitkomt. Het werd tussen 1952- konden nieuwe grootschalige
verschillendekerengebombardeerd 1956 gebouwd onder leiding van bouwprojecten snel worden gere-
was, was aan herstel toe. Bovendien architect Horia Maicu, die daarbij aliseerd. Daar vielen de grote
werd de stad naar socialistisch de Staatsuniversiteit van Moskou volkshuisvestingsprojecten onder,
ideaal flink uitgebreid met nieuwe in gedachten had (lange tijd was sportcomplexen, cultuurpaleizen,
woonwijken, die de enorme ste- dit het grootste gebouw van de planmatige uitbreiding van
delijke bevolkingsaanwas moesten Boekarest). de steden enzovoorts. Maar ook
opvangen. De nieuwe socialistische Na de dood van Stalin in 1953 buiten de steden werd er gebouwd
mens zou idealiter in een ge- werd de connectie van Roemenië zoals langs de kust van de Zwarte
organiseerde, overzichtelijke, open met de Sovjet Unie losser, ook op Zee, in Eforie, Mangalia, in Mamaia.
stad moeten wonen om te leven en het gebied van de architectuur. Hier moesten toegankelijke en
te werken en dat vereiste de nodige Gheorghiu-Dej, (vanaf 1952-1961 betaalbare vakantieoorden komen
aanpassingen. premier van Roemenië, daarna voor de georganiseerde vakanties
Welke bouwstijl leende zich het voorzitter van de Staatsraad) tot van de Roemenen, te midden
beste voor deze nieuwe, socialis- zijn dood in 1965 een van de mach- van mooie natuur. Een van de
tische situatie? Aanvankelijk wer- tigste mannen van Roemenië, was architecten die op bijzondere wijze
den overheidsgebouwen in de con- voorstander van een ‘nationaal Aurora, Dinu Gheorghiu (Arhitectura, 1973, no. 4)
servatieve, monumentale Socia- communisme’. Daarin paste de
listisch- Realistische stijl ontworpen, pretentieuze, kostbare Stalinistische
onder dwingende invloed van de architectuur niet meer. Daarvoor
Stalinistische Sovjet Unie. Vanuit in de plaats had Gheorghiu-Dej
Moskou werd gedicteerd dat in