Page 16 - ROEMENIE MAGAZINE Zomer / Herfst 2016
P. 16

Architectuur                                                            eigenlijk via de wet was voorgeschreven.
                                                                        Vanwege de vrije, vernieuwende archi-
Cezar Lăzărescu en                                                      tectuur oogstte de architect daarom
het Otopeni Vliegveld,                                                  zowel bewondering als kritiek uit con-
bron Wikipedia                                                          servatieve partijkringen. Gheorgiu-Dej
                                                                        was een van de bewonderaars.
Monique Stommel
Studeerde Kunst-          op deze behoefte inspeelde was Cezar          Na de dood van Gheorghiu-Dej in 1965,
Architectuurgeschiedenis  Lăzărescu, met zijn team Lăzărescu,           kreeg Lăzărescu nog verschillende grote
in Leiden. Zij verzorgt   die overigens geen partijlid was, had         opdrachten van de nieuwe leider,
cursussen, lezingen,      een goede relatie met Gheorghiu-Dej.          Ceaușescu. In 1968 ontwierp hij bijvoor-
kunst- en cultuurreizen,  De architect was geïnteresseerd in de         beeld het Otopeni (nu: Henri Coanda)
waaronder regelmatig      modernistische architectuur van vóór de       vliegveld nabij Boekarest. Zijn laatste
naar Roemenië.            Tweede Wereldoorlog in West Europa            werk zou de Nationale Bibliotheek
                          en Amerika, maar ook in wat er met de         worden, maar door zijn voortijdige
16 Roemenië Magazine      naoorlogse westerse architectuur ge-          dood in 1986, werd de bibliotheek door
                          beurde. In opdracht van Gheorghiu-            anderen voltooid.
                          Dej ontwikkelde hij aan de Zwarte Zee         Hoewel Lăzărescu voor spraakmakende
                          toeristische vakantiecomplexen die op-        architectuur zorgde in zijn tijd, raakte hij
                          merkelijk zijn vanwege de unieke              van lieverlee wat in de vergetelheid.
                          vormgeving en het modernistische idee         Er bestaat nog niet zo lang aandacht voor
                          daarachter. Het werden geen fantasieloze      de architectuur van na 1945 tot 1989 in
                          woonblokken, er werd gewerkt met pure         Centraal- en Oost Europa, ook niet in
                          lijnen en vlakken, diagonale zichtlijnen      Roemenië zelf. Er werd aangenomen
                          en draaiïngen. De gebouwen werden in          dat de landen in dit gebied sterk onder
                          samenhang met de natuurrijke omgeving         invloed stonden van de Sovjet Unie en
                          ontworpen en vormden als het ware het         daarbij, dat er, zo afgesneden van West
                          decor van de Zwarte Zeekust. Innovatief       Europa, weinig onderscheidends werd
                          was het open karakter van de ruimtes,         gebouwd. Daarom werd lange tijd niet
                          met grote ramen, terrassen en zicht           serieus gekeken naar het werk van onder
                          op zee. De vakantiegangers werden zo          andere Lăzărescu en zijn team, dat in die
                          optimaal betrokken bij het omringende         periode heel wat stof deed opwaaien.
                          landschap.                                    Dankzij onderzoek van het afgelopen
                          De vormgeving van Lăzărescu en zijn           decennium, wordt het beeld van wat er
                          collega’s ( o.a.: A. Borgovan, V. Ghiorghiu,  zich op het gebied van de architectuur
                          G. Cristea, D. Ghiorghiu, A. Coveianu,        in Roemenië voltrok in de jaren ’50-’60
                          L. Popovici, T. Adam, V. Petrea, Stopler)     bijgesteld. Het is nu duidelijk geworden
                          deed niet onder voor gelijktijdige ontwik-    dat hoewel er over en weer weinig
                          kelingen in West Europa. Hier werd            contacten waren met architecten aan
                          iets bijzonders, iets nieuws gecreëerd,       beide zijden van het IJzeren Gordijn,
                          functioneel passend in het socialistische     er in Centraal- en Oost Europa veel
                          denken, maar vrijer in de vormgeving dan      belangstelling was voor moderne ontwik-
                                                                        kelingen in de architectuur. Architecten
                                                                        ontmoetten elkaar zo nu en dan op
                                                                        internationale congressen en via arti-
                                                                        kelen en illustratiemateriaal in allerlei
                                                                        architectuurtijdschriften kon men geïnfor-
                                                                        meerd blijven. Dat leidde in Roemenië
                                                                        tot bijzondere toepassingen van moder-
                                                                        nistische architectuur in combinatie
                                                                        met socialistische idealen. Zoals de
                                                                        vakantieoorden aan de kust van de
                                                                        Zwarte Zee .

                          Bron overige foto ‘s: Staging visuality – Seaside Architecture of Socialist Romania
                          www.artmargins.com/.../774-staging-visuality-seaside.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21