Page 16 - ROEMENIE MAGAZINE Zomer / Herfst 2016
P. 16
Architectuur eigenlijk via de wet was voorgeschreven.
Vanwege de vrije, vernieuwende archi-
Cezar Lăzărescu en tectuur oogstte de architect daarom
het Otopeni Vliegveld, zowel bewondering als kritiek uit con-
bron Wikipedia servatieve partijkringen. Gheorgiu-Dej
was een van de bewonderaars.
Monique Stommel
Studeerde Kunst- op deze behoefte inspeelde was Cezar Na de dood van Gheorghiu-Dej in 1965,
Architectuurgeschiedenis Lăzărescu, met zijn team Lăzărescu, kreeg Lăzărescu nog verschillende grote
in Leiden. Zij verzorgt die overigens geen partijlid was, had opdrachten van de nieuwe leider,
cursussen, lezingen, een goede relatie met Gheorghiu-Dej. Ceaușescu. In 1968 ontwierp hij bijvoor-
kunst- en cultuurreizen, De architect was geïnteresseerd in de beeld het Otopeni (nu: Henri Coanda)
waaronder regelmatig modernistische architectuur van vóór de vliegveld nabij Boekarest. Zijn laatste
naar Roemenië. Tweede Wereldoorlog in West Europa werk zou de Nationale Bibliotheek
en Amerika, maar ook in wat er met de worden, maar door zijn voortijdige
16 Roemenië Magazine naoorlogse westerse architectuur ge- dood in 1986, werd de bibliotheek door
beurde. In opdracht van Gheorghiu- anderen voltooid.
Dej ontwikkelde hij aan de Zwarte Zee Hoewel Lăzărescu voor spraakmakende
toeristische vakantiecomplexen die op- architectuur zorgde in zijn tijd, raakte hij
merkelijk zijn vanwege de unieke van lieverlee wat in de vergetelheid.
vormgeving en het modernistische idee Er bestaat nog niet zo lang aandacht voor
daarachter. Het werden geen fantasieloze de architectuur van na 1945 tot 1989 in
woonblokken, er werd gewerkt met pure Centraal- en Oost Europa, ook niet in
lijnen en vlakken, diagonale zichtlijnen Roemenië zelf. Er werd aangenomen
en draaiïngen. De gebouwen werden in dat de landen in dit gebied sterk onder
samenhang met de natuurrijke omgeving invloed stonden van de Sovjet Unie en
ontworpen en vormden als het ware het daarbij, dat er, zo afgesneden van West
decor van de Zwarte Zeekust. Innovatief Europa, weinig onderscheidends werd
was het open karakter van de ruimtes, gebouwd. Daarom werd lange tijd niet
met grote ramen, terrassen en zicht serieus gekeken naar het werk van onder
op zee. De vakantiegangers werden zo andere Lăzărescu en zijn team, dat in die
optimaal betrokken bij het omringende periode heel wat stof deed opwaaien.
landschap. Dankzij onderzoek van het afgelopen
De vormgeving van Lăzărescu en zijn decennium, wordt het beeld van wat er
collega’s ( o.a.: A. Borgovan, V. Ghiorghiu, zich op het gebied van de architectuur
G. Cristea, D. Ghiorghiu, A. Coveianu, in Roemenië voltrok in de jaren ’50-’60
L. Popovici, T. Adam, V. Petrea, Stopler) bijgesteld. Het is nu duidelijk geworden
deed niet onder voor gelijktijdige ontwik- dat hoewel er over en weer weinig
kelingen in West Europa. Hier werd contacten waren met architecten aan
iets bijzonders, iets nieuws gecreëerd, beide zijden van het IJzeren Gordijn,
functioneel passend in het socialistische er in Centraal- en Oost Europa veel
denken, maar vrijer in de vormgeving dan belangstelling was voor moderne ontwik-
kelingen in de architectuur. Architecten
ontmoetten elkaar zo nu en dan op
internationale congressen en via arti-
kelen en illustratiemateriaal in allerlei
architectuurtijdschriften kon men geïnfor-
meerd blijven. Dat leidde in Roemenië
tot bijzondere toepassingen van moder-
nistische architectuur in combinatie
met socialistische idealen. Zoals de
vakantieoorden aan de kust van de
Zwarte Zee .
Bron overige foto ‘s: Staging visuality – Seaside Architecture of Socialist Romania
www.artmargins.com/.../774-staging-visuality-seaside.